150 50 Er lopen al vijf orders >ZC IINGLE ALBUM Red levens... iedere seconde telt! Miniondernemingen 25 Topper-in-de-dop Incubus volwassen? Veel vakmanschap Uiterst dansbaar debuut Festival op terrein Six Flags I Marco Bor5ato& Do Voorbij (2) i Dinand Woesthof f Oreamer/Gussie's Song (1) 3 Treble Ramaganana (3) 4Kin)-Lian Hey Boy! (4) S3IStuck On You (7) 6 Jamelia Superaar (8) Marco Borsato Afscheid... 15) [can'Jules Mad World 16) j Hilar}' Duff Come Clean (10) I) Britney Spears Toxic (9) II Special D. Home Alone (12) I! Frans Bauer HeDJe Even Voor IE (11) 13Nelly Furtado Powerless (Say rn You Want) (16) H A venture Obsesion(13) 15 George Michael Amazing (-) 16 Kurt Nilsen She's So High (20) i; The Black Eyed Peas Shut Up 16 .Alain Clark Heerlijk (18) 19 Gebroeders Ko Tringeling (15) 20 Evanescence My Immortal (19) 21 Kelis Milkshake (17) 22 Chipz Cowboy (23) 23 Dewi Amazing (24) 21 Re-Union Without You (38) 25 No Doubt It's My Life (21) 26 Hind Weak (22) 21 Kylie Minogue Red Blooded Woman (-) 28 Bon Jovi It's My Life 2003 (27) 29 K3 Hart Verloren (25) 30 JamaiWango Tango (48) 31 Boogie Pimps Somebody To Lo ve!-) 32 Danzel Pump It Up (43) 33Trijntje Oosterhuis Don't Say That You Love Me (40) 34 Bubba Sparxxx Deliverance H2) 35 Ultrabeat Feelin'fine (-) J6Gigi D'agostino Silence (28) 32 Marieke I'm A Fool (26) 38 Dj Kicken Mc Q Ain't No Par ty... (49) 39 Bas En Joel Too Dwgerous/Celeste (34) (0 Pink God Is ADj (32) 112 Pac Runnin' (Dying To Live) 3); (2Beyonce... Fighting Temptation (291 IJSoulvation Deeper (47) (I Westlife Obvious (-) 45 Xtm Dj Chucky Pres. Ann Ry On The Wings Of Love (-) ({Girls Aloud Jump (33) II Julian Thomas My Friend (44) 18 Ronan Keating She Believes (In Me)(-) 19 Yellow Pearl For You And Me 1-1 jOSugababes Too Lost In You (36) INorah Jones Feels Like Home (1) JBoudewijn De Groot Het Eiland r De Verte (2) 3Ch'.Pz The Adventures Of... (3) Evanescence Fallen (7) iNorah Jones Come Away... (6) 8 Dido Life For Rent (5) "TheBlack Eyed Peas Elephunk (9) STrijntje Oosterhuis Strange Fruit (4) 9 No Doubt The Singles... (8) 10 Joss Stone Soul Sessions (15) 11 Bon Jovi This Left Feels Right - Greatest (11) 12 Charly Lownoise Mental Speedcity (12) 13 Alicia Keys The Diary Of Alicia leys (14) If Seal Seal IV (13) 13 Simply Red Home (17) 16 Outkast Speakerboxxx (19) 1" Nelly Furtado Folklore (20) 18 Dewi Know Me (10) 19 Britney Spears In The Zone (21) 10 Robbie Williams Live... (24) 21 Use Delange Here I Am... (16) 22 Frans Bauer Dicht Bij Jou (18) 23 Sugababes Three (25) 2( Pulp Fiction Original Sound- f**(35) 23 Use Delange Clean Up (26) 28 Hind Around The World (44) 2" Sarah Mclachlan Afterqlow K8l 28 K3 Oya Lele (30) 29Red Hot Chili Peppers Grea test Hits (22) 30 Franz Ferdinand Franz Ferdi nand (38) 31 Gary Jules Trading... (28) 32 Beyonce Dangerously... (27) 33 Bief Omarm (29) 34 Coldplay ARush... (36) 35 Pink Try This (31) 28 Sting Sacred Love (23) 37 lnc"bus A Crow Left Of The Mur der (32) 28 The Rasmus Dead Letters (37) «trans Bauer 'N Ons Geluk (46) •Aventura We Broke The Rules 134) <1 Michael Buble Michael Buble 139) |2 Trijntje Oosterhuis Trijntje wUertiuis (42) |2 F.ros Ramazzotti 9 (-) J) Anouk Update (41) a Madonna American Life (40) J™ Etheridge Lucky (47) ■J AirTa'kie Walkie (45) «Shaoia Twain Up! (-) 1 ary Duff Metamorphosis *91 I)e pwma's Best Of (43) woensdag 10 maart 2004 De miniondernemers van het Hoornbeeck College in Goes presenteren zichzelf en hun PromoPen vandaag aan bedrijven tijdens een lunch- bijeenkomst in Hotel Ameville in Middelburg. foto Dirk-Jan Gjeltema Verkooptactieken, be drijfskapitaal en aan deelhouders. De negen man nelijke en twee vrouwelijke studenten economie van het Hoornbeeck College in Goes weten er alles van. Met hun miniondememing PromoPen bestormen zij de Nederlandse handelsmarkt. Vandaag en volgende week dinsdag presenteren zij zich zelf aan ondernemend Zee land in Hotel Ameville in Middelburg. Dat het zelfstandig onderne merschap spannend is, be wijzen de studenten van het Hoornbeeck College. „Dit pro ject is ontzettend leerzaam", zegt de 18-jarige adjunct-direc teur Martin van Ieperen. „Ik voel me al een beetje thuis in de ondernemers wereld." Secreta resse Wendy Baaij: „Dat klopt. Je leert de theorie toepassen in de praktijk." Dit is dan ook het belangrijkste doel van het pro ject. Samen met de medeonder nemers knjgen Martin en Wen dy gedurende één schooljaar de kans hun capaciteiten te laten zien. Vooralsnog lukt dat aar dig, want met hun product PromoPen heeft de onderne ming al een zekere faam opge bouwd. Directeur Bram Quist: „Toen wij in september 2003 ge start zijn, was de PromoPen na genoeg onbekend in Nederland. Inmiddels hebben we al diverse bedrijven benaderd en gelukkig is er veel interesse. Op dit mo ment lopen er vijf orders." Om dat ze op de Nationale Markt dag in Almere een prijs wonnen, zijn de jongeren bovendien uit genodigd om op dinsdag 6 april aanwezig te zijn bij de regionale voorronde in Kamperland. Als ze de voorronde winnen, kun nen ze meedingen naar de titel 'Miniondememing van het Jaar'. Een kleurrijke balpen met een uitschuifbaar papierrolletje Dat is waar het allemaal om draait Het idee om juist dit een voudige schrijfmiddel op de markt te brengen, komt van Kees Neele. Hij zag het relatiege schenk voor het eerst bij zijn va der op de zaak. Tijdens de eerste vergadering wist hij zijn me destudenten enthousiast te krij gen voor dit product. De jonge ondernemers zijn zichtbaar trots op 'hun' PromoPen. Wan neer zij in functie zijn, verwisse len de studenten hun spijker broeken en truien voor nette pakken en stropdassen. De da mes zijn gehuld in mantelpakjes met krijtstreep en bijpassende blouse. Elke vrijdag ondergaan zij deze metamorfose om hun product aan de man te brengen. Mananne Geluk: „We kloppen aan bij potentiële klanten en la ten zien dat zij de pen kunnen gebruiken als promotiemiddel of relatiegeschenk." Bram: „We benaderen bedrijven die we ken nen of we pakken de AEX-in- dex erbij. We hebben een brede doelgroep." In het begin hapten de bedrij ven nog niet echt toe, maar daar is verandering in gekomen Mar tin: „We plaatsen nu bij voor baat al gegevens van het bedrijf op het papierrolletje. De men sen zien bij de eerste afspraak dat je al met hun bedrijf bezig bent geweest." Het opzetten van een eigen onderneming heeft heel wat voeten in aarde. Even- Miniondernemingen schieten in Nederland als paddestoelen uit de grond. Het idee is ontstaan in de Verenigde Staten in de ja ren twintig van de vorige eeuw. In 1990 werd dit initiatief ook in Nederland opgepakt. Op veel MBO- en HBO-opleidingen is de mini ondememing al jaren een bekend fenomeen. Stichting Mim-Onder- nemingen Nederland biedt jaarlijks een groeiend aantal studenten in het beroepsonderwijs de mogelijkheid zelf een onderneming te starten en te runnen. Op dit moment telt ons land maar liefst 353 miniondernemingen. Twaalf daarvan worden gerund door studen ten van de Hogeschool Zeeland in Vlissingen en het Hoornbeeck College in Goes. Info: www.mini-ondememingen.nl. als in het echte zakenleven is het niet altijd koek en ei tussen de collega's van PromoPen. Mar tin: „In het begin verliep de sa menwerking goed, maar na twee maanden begon het te romme len. Op een gegeven moment ver dween de teamspirit." Eric van der Giesen denkt hiervoor een verklaring te hebben. „Binnen ons team hebben we allemaal een dubbele functie. Je bent zo wel vrienden als collega's van elkaar. Dat werkt met altijd prettig. Soms moet je een te rechtwijzing van je vriend accep teren." Na een stevige vergade ring en het succes van de Markt dag wijzen alle neuzen weer in dezelfde richting. Stands Vandaag en volgende week dins dag promoten de jongeren hun product tijdens de kennisma kingsbijeenkomst in Hotel Ame ville in Middelburg. Bedrijven kunnen van 12.00 tot 14.00 uur stands bezoeken van minionder nemingen die in Zeeland actief zijn. Ondernemers Gert-Jan van der Maas en Kees Neele van PromoPen geven voorlichting over het fenomeen miniondeme ming in de hoop dat bedrijven warm lopen voor dit initiatief. Organisator J.B. van Asseldonk van Stichting Miniondernemin gen Nederland wil dat bedrijven in contact komen met hun toe komstige medewerkers en re kent op financiële steun om het concept in Zeeland verder uit te breiden. Margritta van den Berge Als ze bij de Nederlandse softwareontwikkelaar Da- vilex een game uitbrengen, heeft het spelletje altijd iets van doen met snelheid. Dat begon jaren geleden met het even po pulaire als verguisde A2 Racer en zijn hondervierentachtig se quels en ging verder met games waarin je met een bootje door Venetië scheurde of met jeeps over stranden racete. Davilex ontbrak eigenlijk al leen nog in de lucht, maar daar wordt nu in voorzien middels 1-1-2 Reddingshelikopter, een spel dat naadloos aansluit bij de huidige trend op televisie om de politie te volgen in haar werk. In dit geval moet je een traumahelikopter besturen, naar rampen vliegen en daar binnen een bepaalde tijd dok ters afzetten en gewonden opha len. Dat klinkt vrij simpel en dat is het eigenlijk ook, ook al vergt de besturing van de slechts twee te kiezen heli's wat oefening. Het is alleen zo jammer dat de spanning die de plaatjes en de teksten op de achterkant van de doos proberen op te roepen ('Red levens... iedere seconde telt!' of 'Levensechte situaties') in één klap teniet worden ge daan als je het spel opstart. Gra fisch is het namelijk minstens zo dramatisch als de situaties die het spel probeert uit te beel den. Op de een of andere ma nier slaagt Davilex er bij iedere game weer in op grafisch ge bied minstens drie jaar achter te lopen bij de mogelijkheden, Scène uit het computerspel 1-1-2 Reddingshelikopter. maar desalniettemin schroomt de firma met om op de eigen website te reppen van een 'hoogst gedetailleerde' game Dat is het nou juist: vrijwel ie der detail ontbreekt en als je in de eerste opdracht naar het Cen traal Station van Amsterdam moet vliegen om twee artsen op te halen, sla je aan het twijfe len. Er lagen toch altijd veel rails bij het station? Niet in 1-1-2 Reddingshelikopter dat behalve Amsterdam ook situa ties in Berlijn biedt En natuur lijk herkennen we dan de Bran denburger Tor, maar hij heeft wel veel weg van een Lego-mo del. 1-1-2 Reddingshelikopter blijkt, zo ontdekken we in de credits, ontwikkeld door een stel Polen van spelletjesontwik kelaar InterActive Vision, be kend van onder meer Airport Tycoon. Ik vermoed dat het hier gaat om een kruising van hun oudere games Search And Res cue en 117 Medicopter. Hoe dan ook, alleen kleine kinderen zul len hier nog wel wat lol aan kun nen beleven. Ouderen zijn in foto GPD een mum van tijd door de slechts twintig missies heen Als ze al niet eerder afgehaakt zijn vanwege ergernis over zo veel grafisch drama. Gert Meijer 1-1-2 Reddingshelikopter: ont wikkeld door InterActive Vis ion en uitgegeven door Davilex voor pc. Min. systeemeisen: Win dows 98. Pentium III 500 MHz, 128 MB RAM, 500 MB vrije schijfruimte. Prijs: 19,95 euro. Web: www.davilex.nl. De meest voor de hand lig gende vergelijking is die met Tom Waits. Maar een enke le recensent schijnt ook Van Morrison en Bruce Springsteen terug te horen in de stem van de Engelse zanger/gitarist Ian Sie- gal, Hoe het ook zij: de in 1971 geboren liedjesschrijver is geze gend met een ongekend rauw en doorleefd stemgeluid Dat hij zich op de authentieke blues heeft gestort - Muddy Waters, B B King en Albert Collins zijn duidelijke invloeden - mag dan ook logisch heten. Toch vervalt Siegal zelden of nooit in clichés. Daarvoor is zijn muzikale baga ge veel te groot Hij maakt zon der moeite uitstapjes naar blue- grass, soul en jazz. Siegal maak te vorig jaar al naam als zanger van The Lee Sankey Group, waarmee hij vorig jaar op North Sea Jazz stond. Onder zijn eigen naam speelde Siegal in januari op EuroSonic, waar hij opnieuw indruk maak te. En volgt binnenkort wellicht Take Root? Deze topper- in-de-dop zou er zeker niet mis staan. Martin Groenewold Ian Siegal Band: Standing In The Morning (Taxim/Bertus), speelduur: 55.36 min. Ze bekritiseren president Bush, beschermen regen wouden en hebben na veel ge- zwabber nu echt hun eigen ge luid gevonden. De voorheen nu-metal jongens van Incubus zijn volwassen geworden, zo zegt men dan. A Crow Left Of The Murder is inderdaad toegan kelijker en evenwichtiger dan het eerdere werk, maar om die aanstellerige en overdreven Amerikaanse grote-geba- ren-rock volwassen te noemen gaat wel ver. Het is inderdaad geen ongerichte puberagressie meer die de laatste jaren een uit laatklep kreeg in de populaire nu-metal. Het is intelligentere, minder voorspelbare rock van een ervaren band Probleem is alleen dat alles zo dik aangezet en dramatisch gezongen is, dat het veel te hard schreeuwt om serieus genomen te worden. In cubus heeft haarfijn door dat nu ances niet aan het Amerikaanse grote publiek zijn besteed. Laat ze eerst eens ophouden met hun goeie nummers - want die kun nen ze wél schrijven - te verpes ten met overtrokken dramatiek. Pas dan verdienen ze het stem pel van meerderjarigheid. Maaike Borst Incubus: A Crow Left Of The Murder (Epic/Immortal), speel duur: 58.44 min. Z wakbegaafden die hun sek suele fantasieën uitvoeren, mensen die zichzelf laten om bouwen, het privé-leven van Pat ty Brard. Alles moet op tv. Maar als een Nederlandse band een gedurfde clip maakt, wordt hij naar de late uren verbannen. Wealthy Beggar citeert in He- minder' uit de martelscène van de film Reservoir Dogs. Alleen ondergaat dit slachtoffer de kwelling met een stoïcijnse glim lach. Te gewelddadig volgens de regels. Zonde van de veertigdui zend euro, want zoveel geld wordt er geïnvesteerd in een vi deo van deze nieuwe Nederland se belofte. Wealthy Beggar is een interessante én radiovrien- delijke band Inventieve poplied jes met funky ritmes, zware gi- taarriffs, Califomische gelikt heid, discobeats of de gekte van onze zuiderburen. Roxxx In The Disco is een eigenzinnig debuut waarin veel bevlogenheid en vakmanschap doorklinkt. Toch heeft Wealthy Beggar dat typi sche Nederlandse popband jes-probleem: het is heel slim en gevoelig, maar het blijft altijd binnen de grenzen. Was het m^ar eens écht gewelddadig. Maijike Borst Wealthy Beggar: Roxxx In The Disco (Pias), speelduur 49.17 Rond het ooit zo invloedrijke Belgische dEUS is het al een tijdje rustig. Maar stilzitten doet voorman Tom Barman al lerminst. Zo verscheen eind vo rig jaar zijn filmdebuut Any Way The Wind Blows. De sound track daarvan bevatte al twee nummers ('Summer's Here' en 'Rhythm Is Deified') die nu op The Body Gave You Everything terugkomen. Deze eerste cd van Magnus is het uiterst dansbare resultaat van de samenwerking die de liedjesman Barman met de harde technofanaticus en pro ducer CJ Bolland aanging. Het werkt wonderwel. Barman ac teert soms als een volleerd croo ner en geeft de opzwepende en strakke funky beats van de gebo ren Engelsman een duistere en prikkelende lading mee. De grooves zijn zwoel en sexy, dwingend en uiterst toeganke lijk. Van dEUS mag binnenkort na vijf jaar de opvolger worden verwacht van The Ideal Crash. Peter van der Heide Magnus: The Body Gave You Everything (Bulbus/- Island/Universal), speelduur 47.50 min. Op het evenemententerrein van Six Flags Holland vindt van 11 tot en met 14 juni een festival plaats, georgani seerd door ID&T. Kane. Marco V, Anouk, Chuckie, Hind. Kre- zip, Dana, Wipneus Pim, Roog, Real, Di-rect en Brainpo wer treden op. De organisatie rekent op 50.000 mensen in vier dagen en hoopt dat het festival de komende jaren groeit. Pop, dance en urban staan centraal op het festival, evenals trends op het gebied van sport, games, 'thrills', street-art, party, lifesty le. theater en film. ID&T ziet het festival als een nieuwe in zijn soort Sander Groet van ID&T: „Wij geven een nieuwe, frisse kijk op festivals, met veel randentertainment."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25