PZC Dan kan het vechten beginnen Dat oranje shirt geeft je vleugels \2=^ E de jon&e ondEfEDBER KidsWeek neemt kinderen serieus woensdag 10 maart 2004 KidsWeek: een weekkrant voor kinderen tussen de tien en vijftien jaar. foto Frans Nikkels/GPD Elke dag tientallen nieuwe abonnees. Welke krant droomt daar niet van? Bij Kids Week, de weekkrant voor kinde ren tussen de tien en vijftien jaar. is het realiteit. De krant be staat in april een jaar en is - na een zwaar begin - op de goede weg. Roland Pelle, uitgever van Kids Week, duwt hoofdredacteur An- nemarie Walker geërgerd een persbericht onder de neus Daar in staat dat de Nationale Kinder krant - de concurrerende kinder krant die op scholen wordt ver spreid - nu ook voor blinden toe gankelijk wordt. Annemarie Walker deelt zijn irritatie. „Drie kwart jaar geleden stelden wij onze krant al beschikbaar voor de blindenbibliotheek. Om niet. De normaalste zaak van de we reld, vinden wij. Daar geven wij dus geen ruchtbaarheid aan." Walker lacht als haar wordt ge vraagd wat ze met het persbe richt gaat doen. „Verfrommelen en de prullenbak in." Het is de keerzijde van het suc ces van de jongste krant van Ne derland. Pelle: „Nu, na tien maanden KidsWeek, kun je mer ken dat we het goed doen: ieder een gaat zich melden, wil meelif ten op het succes." 'Uitgelachen,-.. Hoe anders was het in het begin Toen Roland Pelle ruim een jaar geleden het idee lanceerde om een krant voor kinderen te be ginnen, werd hij bijna uitgela chen. Kinderen? Die zitten de hele dag achter de computer of voor de tv, lezen willen ze niet meer! De economische recessie maakte het lastig om mensen te vinden die geld in de krant wil den steken. En subsidie? „Al leen als je tot de inner circle hoort, krijg je dat voor elkaar", schampert Pelle. Geld kwam er pas toen het Jeugdjournaal een item aan de kinderkrant wijdde. „Toen meld de zich de eerste investeerder en konden we beginnen Op 19 april verscheen KidsWeek num mer 1: 24 pagina's kinderkrant in een oplage van 35.000. „We hebben toen een enorme klap per gemaakt", vertelt Pelle. „We waren volop in het nieuws." De krant was binnen een dag uitver kocht en er moesten nog eens 30.000 exemplaren worden bij gedrukt. Advertenties bleven lang lastig. „Bedrijven willen graag zeker weten dat je er over een half jaar ook nog bent. Die garantie konden we in het begin niet ge ven", zegt hoofdredacteur Anne marie Walker. Pas vanaf septem ber kon KidsWeek 'vol los'. „Tot de zomervakantie bleef het span nend. Je neemt tenslotte geen abonnement als je vier weken naar Spanje gaat. En december is een dure maand, hebben we gemerkt aan de dip in de abon nemententoename. Nu loopt het weer, nieuwe lezers melden zich dagelijks aan, tientallen." Daar zitten natuurlijk ook kennisma kingsabonnementen bij, geeft Walker eerlijk toe. Oplage KidsWeek telt momenteel 14.000 abonnees. „Voor het over grote deel jaarabonnees." De op lage ligt rond de 20.000. „Het be reik is echter veel hoger, door dat er per schoolabonnement twee a drie meelezers zijn." Eind dit jaar hoopt Pelle op 25.000 verkochte exemplaren uit te komen. „Dan wordt er winst gemaakt." Groeien naar een oplage van 50.000 moet mo gelijk zijn, schat hij in. „Te be reiken eind 2006." Dat KidsWeek aanslaat, is voor Roland Pelle en Annemarie Wal ker geen verrassing. Zij hadden van meet af aan een heilig ge loof in hun product. „Er is niets leuker dan een krant", vindt Pel le. „Je kunt ernaar uitkijken, er uithalen wat je leuk of interes sant vindt. Je bent weer bijge praat." Met nog na-ebbende ver bazing haalt Walker een lezers onderzoek aan waaruit is geble ken dat kinderen gemiddeld ze- ventig minuten in KidsWeek le zen. „Ruim een uur. Da's lang hoor!" Harry Potter Zowel Pelle als Annemarie Wal ker heeft toch al nooit geloofd dat kinderen niet geïnteresseerd zijn in het nieuws of niet graag lezen „Kijk eens naar Harry Potter", zegt Walker. „Kinderen willen wél lezen. Je moet kinde ren alleen een krant met varia tie bieden, waar nodig extra uit leg geven en niet te elitair zijn. We zijn er niet voor kinderen van elf die de NRC lezen. En je moet kinderen heel serieus ne men. Je kunt van veel bladen voor jongeren met zeggen dat ze dat doen. Kijk naar de Hitkrant: die hebben een probleemru briek waarin Emile Ratelband met een kortzichtigheid over on der andere homo's vragen van kinderen beantwoordtKan ab soluut niet, vindt Walker. „Die kinderen krijgen vreemde ant woorden, maar hun problemen zijn wél echt hoor!" Een 'gouden greep' is de lezers- raad gebleken, die bestaat uit zestien jonge mensen die ge vraagd en ongevraagd commen taar leveren op de kinderkrant. „Daar luisteren we heel goed naar", bezweert Walker. „Zo kwam bijvoorbeeld aan het licht dat jongens graag zouden zien dat we meer aan sport doen. Dat is natuurlijk leuk, maar hoe doe je dat als weekkrant9" Sinds een paar maanden lukt het vol gens Walker toch om een formu le te volgen die aanslaat. Het ef fect van deze en andere aanpas singen is dat het percentage jon gens dat de KidsWeek leest, is gestegen van 40 naar 49 pro cent. Niet al het nieuws kan in een krant voor kinderen, vindt Walker. Cool Een kinderkrant mag volgens Roland Pelle beslist geen bijpro duct zijn. „KidsWeek moet spe ciaal voor hen in de bus vallen. Het moet helemaal hun krant zijn en geen bijlage bij een an der dagblad: een eigen krant is cool!" „We hebben een beginne tje gemaakt", blikt Pelle na bijna een jaar terug. Hij kwam op het idee om KidsWeek te be ginnen toen zijn dochter van elf op school een krantenproject had. „Slechts zes kinderen had den een artikel uit de krant ge knipt: daarvan kwamen er drie uit een huis-aan-huis-blad Pas geleden was hij weer bij zijn dochter in de klas „Nu hingen er tien krantenartikelen, waar van zes uit de KidsWeek! Dat is wat we bereikt hebben." Marjon Kok Warhammer is voor mensen die Risk zijn ontgroeid. Het is te vergelij ken met de tinnen soldaat jes van vroeger, maar dan een stuk ingewikkelder. Wie het miniaturenspel wil spelen, moet zich door een vuistdikke handleiding heen werken en zijn soldaat jes van 28 millimeter zelf in elkaar zetten en verven. Een monnikenwerk. Geluk kig is er tegenwoordig een beknopte Nederlandse hand leiding: de originele Engel stalige spelregels tellen bijna 300 pagina's. Warhammer wordt steeds populairder in Zeeland. En dan vooral onder jongens vanaf een jaar of twaalf. Een be langrijke oorzaak van die popu lariteit is het aanbod, die de vraag creëert: in Middelburg is er een winkel die het verkoopt en ruim een jaar geleden nam de Goese winkel Fantus de spullen ook op in het assortiment. De handel liep zo goed, dat er sinds eind vorige maand een depen dance is opgezet in het Groene Weidje. De winkel is nu al uitge groeid tot een ontmoetings plaats van fanatieke verzame laars en spelers. Met zeven speel tafels en een schildertafel heeft het wel iets weg van een club huis voor Warhammer-spelers. De populariteit van het spel lijkt te passen in de huidige rage op het gebied van magie, gothic-muziek van bands zoals Within Temptation, hekserij en fantasieverhalen als Lord of the Rings. De meeste figuren die meespelen in Warhammer lijken dan ook geïnspireerd door Tol kien: Middeleeuwse soldaten vechten tegen orks, tovenaars, draken, elfen, dwergen en tallo ze andere fantasiefiguren. Warhammer wordt gespeeld door twee spelers, op een bord van 133 bij 210 centimeter. De figuurtjes zijn allemaal een be paald aantal punten waard. Vooraf wordt afgesproken met hoeveel punten er gespeeld Fanatieke Warhammer-speler Bas van Os verft zijn miniatuur-oorlogsfiguurtjes. wordt, daarna wordt de opstel ling neergezet. Dan kan het vechten beginnen: strategie en geluk (de dobbelsteen) bepalen wie er wint. Doel van het spel is de tegenstander van het bord ve gen, of in elk geval zo veel moge lijk pijn toebrengen Na verloop van tijd ontwikkelt iedere speler zijn eigen strate gie. Toekomstig bedrijfsleider van de winkel in Goes, Philippe Collin: „Ik speel het liefst met vampire counts, oftewel vam piergraven. Ik zet dan in de ene hoek een hoop zombies neer en in de andere hoek wat ridders. Dan heb ik een sterke kant om aan te vallen en aan de andere kant hou ik de vijand tegen met zombies." Achter het spel zit het bedrijf Games Workshop, dat zijn hoofdkwartier heeft in het En gelse Nottingham. Al meer dan 25 jaar lang verkoopt het be drijf Warhammer-spulletjes en het verdient er naar verluid een goede boterham mee. Spelers kunnen soldaatjes en andere fi guren kopen, maar ook boeken over de verschillende volkeren en verf om de oorlogsfiguurtjes kleur te geven. En dat verven is nog een hele klus. Collin: „Met het inkleuren van een figuurtje ben je wel een a twee uur bezig." Zelf heeft Col lin - al tien jaar een fanatieke speler - rond de tweeduizend poppetjes, waarvan hij ongeveer een kwart heeft geverfd Een Warhammer-speler heeft dus geduld nodig en een vaste hand. Collin: „En je moet na tuurlijk over een behoorlijke do sis fantasie beschikken om het leuk te vinden. Een goed stel her senen is ook belangrijk, anders kom je nooit door de spelregels heen. En tenslotte moet je ook wat geld hebben, om leuke spul letjes te kunnen kopen. Overi gens is het niet zo dat iemand die meer spulletjes heeft, ook au tomatisch meer kans heeft om te winnen. Hij heeft alleen meer keuze in zijn strategie." Er zijn weinig vrouwelijke spelers: „Ik schat ongeveer één op de twintig. Al zijn er wel re delijk wat vrouwen die het schil deren van de miniaturen leuk vinden." Sociaal Volgens Collin hebben veel men sen een verkeerd beeld van de Warhammer-spelers: „Mensen denken vaak aan in zichzelf ge keerde pubers die eenzaam op hun kamertjes poppetjes zitten te schilderen. Maar dat klopt echt niet: je moet juist heel so ciaal zijn om het te kunnen spe len. Een schuw persoon gaat eer der in zijn eentje computerspel letjes spelen." foto Willem Mieras Bas van Os (17) begon op zijn twaalfde al met Warhammer. „Vroeger was ik zo'n beetje elk vrij uur bezig. Nu beperk ik me tot ongeveer twee uur per avond." Behalve veel tijd, kost het hem ook behoorlijk wat geld: „In totaal heb ik wel een duizend euro aan de hobby uit gegeven." Johan Schafer (16) is pas een half jaartje bezig met Warham mer. Hij is nog bezig met het in elkaar zetten en schilderen van de poppetjes. Aan daadwerke lijk spelen is hij nog niet toege komen: „Ik heb niet zo veel tijd. Behalve in het weekend, dan stort ik me er helemaal op." Het moeilijkste vindt hij het schilde ren van details: „Ik ben al een hele tijd bezig om een beetje leu ke gezichtjes te schilderen Maar het is echt ontzettend prie- gelwerk." Freek Janssen Kijken naar wat je wel kan. Niet zeuren over je handi cap. Edwin Schalkx (17) is daar heel duidelijk in. „Valide spor ters denken vaak ten onrechte, dat sporters in een rolstoel niet veel in hun mars hebben. Nou, daar komen ze gauw achter, als ze zelf - zittend in een rolstoel - een partij basketbal meespelen. De controle over je rolstoel, het geven van een pass en het sco ren blijken dan verdraaid lastig te zijn. De misverstanden zijn dan snel de wereld uit." De Vlissingse student bedrijfse conomie vertelt vol passie over zijn grote liefde: het rolstoelbas ketbal. „Ben nu vier jaar lid van Rolstoel Basketbal Vereniging Edwin Schalkx speelt bij Rol stoel Basketbal Vereniging Mid delburg én in Jong Oranje: „Rol stoelbasketbal is topsport foto Lex de Meester Middelburg en sla echt geen trai ning over. Wat we doen? Eerst even warmrijden, stretchen, sprintjes trekken en natuurlijk een partijtje spelen. Na twee uur ben je redelijk uitgewoond. Pijnlijke handen? Dat gaat wel, daar zit intussen een laag eelt op. Nee, m'n rug gaat pijn doen van het steeds maar 'aanzetten'. Zeg, weet je wat kicken is? Als je langs je tegenstander slalomt en het afmaakt met een driepun ter. Trouwens, wat vind je van m'n rolstoel9 Gaaf hé, die oranje kleur. Ja, hij wordt al redelijk kaal. Je knalt nogal eens tegen elkaar aan, vandaar. Het gaat er ÜLri Wt Utun. Ln aucnJuxuSL in een wedstrijd gewoon stevig aan toe. Je ontziet elkaar echt niet. Gebeurt wel eens dat een speler gewoon met stoel en al on dersteboven kiepert. Kan gebeu ren, maar de beuk gaat erin. Ze ker, het kan ook wel eens on sportief zijn. Rijd je bijvoor beeld een break, nadat de center de rebound pakt, maakt een dribbel en bij het scoren wordt je arm geblokkeerd. Nou ja, dat is dan minder." De oranje kleur van het rolstoel frame is niet toevallig. Via een selectietraining in Hilversum kwam Edwin terecht in Jong Oranje „Een enorme kans om ook eens over de grens te kijken. Heb inmiddels al een internatio naal toernooi in België gespeeld en half maart is er een weekend training in Amsterdam. Er wordt gesproken over een trai ningsstage in Amerika, begin mei in Chicago - maar dat staat nog niet helemaal vast. Hangt ook af van sponsors. Kost na tuurlijk best een hoop geld." Begin juli worden in het Bel gische Malle de Europese kam pioenschappen gehouden. „Voor mij zou het een absoluut hoogte punt zijn als ik daar aan mee kon doen met Jong Oranje Ik doe in ieder geval m'n stinkende best om erbij te zijn. Weet je, dat oranje shirt om je schouders geeft je vleugels. Rolstoel basket bal is topsport en als je dan in de top mag meespelen is dat voor elke sporter een geweldige eer." Begin april speelt Edwin met RBVM het eerstvolgende toer nooi in 's-Gravenpolder Het kampioenschap in de divisie A kan het team niet meer ontgaan. „Hartstikke tof, maar of we vol gend jaar in de promotiedivisie spelen is maar de vraag. Een aantal spelers werkt op zater dag en dan wordt het lastig om steeds vrij te vragen. Het ver voer naar de wedstrijden vraagt altijd extra aandacht. Dat geldt ook voor de trainingen M'n ouders, m'n broer en de ouders van teamgenoot Mark Aalders staan gelukkig altijd voor me klaar. Rolstoelbasketbal is een echte teamsport, ook buiten de lijnen.dat zie je." Hans Segboer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 24