PZC Pijnlijke voeten op beurs der beurzen Waarom zijn de bananen krom? Porn Turbo De Huishoudbeurs 2004 vindt plaats van 12 tot en met 21 maart in de Rai in Amsterdam. Een kaartje kost 13 euro. Openingstijden van 11 tot 18 uur en op donderdag 18 en vrijdag 19 maart tot 22 uur. Vanaf 17 maart wordt gelijktijdig de negen-maanden-beurs voor aanstaande en jonge ouders gehouden. Beide evenementen zijn met hetzelfde kaartje toegankelijk. Voor meer informatie: www.huishoudbeurs.nl en www.negenmaandenbeurs.nl of tel. 0900-2678373 (35 cent per minuut). woensdag 10 maart 2004 Kilometers maken en tassen vol probeerverpakkingen, informatiefolders en nieuwe aankopen meetorsen. Voor het publiek betekent de jaarlijkse Huishoudbeurs niet alleen een gezellig uitje, maar ook: pijnlijke voeten van het schuifelen, vermoeide armen van het dragen en een stijve nek van het kijken. Die kwaaltjes wil de organisatie dit jaar tot een minimum beperken. Door MACHTELD LEISTRA Moeders, doch ters, (schoon)- zussen, oma's en een enkele verdwaalde man staan in de startblokken om vanaf vrijdag tot en met zondag 21 maart de RAI in Am sterdam te overspoelen als daar voor de 59e keer de Huishoud beurs wordt gehouden. De ge makkelijke schoenen staan klaar en er worden volop plan nen gesmeed om af te reizen naar deze Beurs der Beurzen. De sport op de Huishoudbeurs is het proeven van nieuwe pro ducten, het scoren van 'sam ples' oftewel probeerverpakkin gen, cadeautjes en beursaanbie- dingen en het jagen op koopjes. De organisatie heeft helaas geen cijfers over hoeveel kilo el ke bezoeker aan gekregen en gekochte waren mee naar huis sleept, maar dat het veel is, weet ze wel. Pr-manager Pim van Houten: „De mensen sjou wen inderdaad wat af. We we ten uit onderzoek dat de gemid delde bezoekduur vijf uur is. Dus dat is lang." Voor het eerst in de geschiedenis van de beurs MtfNHIIMIdN'l Eerste beha Unno is de ietwat suffe naam van een splinternieuw onder- modemerk voor jongeren. Voor meiden heeft het merk trendy en naadloze beha's, slips en strings in flitsende kleurtjes. Voor de jongens zijn er naadloze slips, boxers en strings in wat gedektere kleuren. Bij Unno kun je terecht voor je eerste beha en de cups daarna, zo luidt het persbe richt. Een slip heb je voor 9 en een beha kost minimaal €21,75. Glittergeurtje De Sun Sparkling eau de toilette van Jil Sander bevat dui zenden gouden glittertjes die vrolijk in het geurwatertje rondzwemmen. Het ziet er zonnig uit, maar de geur wijkt verder niet af van de originele Sun eau de toilette. Het unieke aan dit reukwatertje is dat je het tijdens het zonne baden kunt dragen, zonder dat het slecht is voor de huid. De gouden deeltjes van deze gelimiteerde uitgave, geven ook nog eens een gouden gloed aan de huid. Sun Sparkling kost 35 voor een flesje van 75 ml en is van af eind maart verkrijgbaar bij parfumerie en warenhuis. Pyjamakonijn Een knuffelkonijn met lan ge oren die een pyjama aan v heeft. Brothers Sisters heeft de ultieme oplossing bedacht voor kindjes die hun bed niet in te krijgen zijn. De pyjama die het ko- nijn draagt, past namelijk ook zijn 'baasje' en het slungelige knuffelbeest kan mee in bed. 's Ochtends kan het konijn de pyjama weer aan. De pyjama's zijn erin blauwe streepjes voor jongens en roze streepjes voor mei den. De knuffels zijn er in lengtes tussen de 23 en 120 cen timeter. Chips-sneakers „Pringles en Quick, twee ontzettend hippe merken vormen een perfecte match", verklaart de chips-marketingmanager ingoed Nederlands. Sinds een paar jaar is het sportschoe- nenmerk Quick, dat in de vergetelheid raakte, weer hele maal in beeld. Quick is trendy. Speciaal voor Pringles wer den knaloranje sneakers ontworpen, waarvan er maar drie honderd paar gemaakt zijn. Die zijn te winnen door heel veel Oranjekaas-chips te eten in de hoop een winnende sti cker in de koker aan te treffen. De actie loopt tot en met eind september. De Oranjekaas-variant, die het vorig jaar ook goed deed, komt tijdelijk terug in het assortiment, al leen in Nederland. Nerveuze chefs Ruiken op de Huishoudbeurs. heeft de bezoeker dit jaar daar om de mogelijkheid om bij de ingang een trolley - "Inderdaad, zo'n boodschappentas op wiel tjes" - te huren. Zevenennegentig procent, dus zeg maar alle bezoekers, doen een of meer aankopen en geeft daarvoor gemiddeld zo'n vijfen zeventig euro uit. Voor die over grote meerderheid heeft de or ganisatie nog een nieuwe servi ce: voor €9,50 worden de aan kopen thuis gebracht. Van Houten: „Het thema is dit jaar 'fimshoppen'. Je moet im mers met je tijd meegaan. Alles gaat sneller en is gericht op ge mak en comfort. Wij willen de mensen een totaalpakket aan reiken." Daartoe is er ook de nieuwe Funshop Entree, waar ex-Idols Bas en Joël enkele ma len per dag hun zangtalenten tentoon spreiden. Die gaat om tien uur open, een uur eerder dan de beurs, en is bedoeld om even rustig een route uit te kun nen stippelen. Maar eigenlijk hoeft dat ook niet meer, want er is een speciale Funshop Rou te uitgezet. „Bezoekers zijn al tijd bang iets te missen. Het is natuurlijk ook enorm groot. De ze route leidt langs alle hallen en stands." Wat zit er eigenlijk dit jaar in de tassen en huurtrolleys? En wat kopen de bezoekster op de Moeder aller Beurzen? Diervoe derproducent Royal Canin bij voorbeeld deelt 50.000 proef- zakjes van een nieuwe honden en kattenvoerlijn uit Harm van Asseldonk: „Natuurlijk heeft niet iedereen die op de beurs rondloopt een huisdier, maar voor ons is dit dé happening om veel mensen over te laten scha kelen op onze producten." Het merk Fred Ed, dit jaar voor het eerst op de beurs, hoopt zo'n 50.000 tubes met jam, pindakaas en chocopasta weg te zetten. Wouter Pol: „Veel moeders en oma's komen met hun kinderen en/of klein kinderen naar deze beurs en dat is onze doelgroep." En voor die doelgroep heeft het bedrijf een aantrekkelijke aanbieding: drie tubes voor drie euro vijftig in plaats van vijf euro vijfen twintig. De kinderen, voor wie verwachtingen. Andy Fransen: „Dit is de meest bezochte beurs van Nederland. Hier word je ge confronteerd met het gewone pubhek. De moeders van de tie ners en dat is precies onze doel groep." Dan zijn er nog de nieuwe was- bolletjes en hygiënische doekjes met citroengeur van Sorbo, de hangmatten en -schommels van Ticket to the moon, de sauzen van Remia, de komkommer oogpads van Eyeye, de naaima chines van Pfaff, het Airbreezer anti-snurkbeugeltje, de Kia Pi- canto - hèt vrouwenautootje bij uitstek-, de Veronicagids, tand pasta van Colgate, de kaasjes van Eru en de luiers van Pam pers. En dat is slechts een klei ne greep uit de eindeloze reeks van deelnemende bedrijven. Proeven het merk uiteindelijk bedoeld is, mogen zelf bij de stand een boterham besmeren met de zoetigheid. Ook een nieuwkomer is So...? Een parfixmlijn voor tieners. Tienduizenden monstertjes en tattoo-plaatjes zullen er van dit merk in de tassen verdwijnen. Ook So...? heeft hooggespannen Ze kijkt me verleidelijk aan.... Haar blonde lange haren golven over haar schouder. Ze draagt een zilverkleurig bh'tje, dat eigen lijk te klein is voor haar volle boe zem. Het bijbehorende slipje trekt ze uitdagend een beetje omlaag. Of ik soms zin heb in een date. wil ze we ten. Nee, ik heb helemaal geen zin in een date en daarom 'klik' ik haar met een weg, als ze ongevraagd het beeldscherm van mijn computer komt vullen. Overdag houdt ze zich tamelijk rustig, maar 's avonds blijft ze me achtervolgen. Ben ik op zoek naar een vakantie-adresje in de Ar dennen, dan floep...is ze daar ineens! En wil ik iets meer weten over eco- woningen, omdat ik daar een ver haal over wil schrijven, staat ze floep... alweer in de weg. De silverlady valt niet alleen mij las tig, maar ook Middelste als die na het avondeten nog een spelletje wil spelen op Internet. Of Oudste, als die informatie wil opzoeken over wandelende takken of kinderboe kenschrijvers. Op de meest ongele gen momenten is ze er, met haar verleidelijke blikken: Zin in een date? Nu moet ik zeggen dat ik haar nog wel kan hebben. Ik vind haar inter rupties vervelend, net zoals die van Frisia Verzekeringen (Geld nodig?), J/M (Drie nummers voor 7,50) of Pa- radontax (Gratis diner bij twee tu bes), maar aanstootgevend is ze niet. Erger is Porn Turbo, met live seks- fïlmpjes en schunnige foto's, die ik eveneens ongevraagd krijg opge diend. En dat mijn kinderen daar naar kijken vind ik wél storend. Want twee, drie klikjes verder en ze zitten op een pornosite. Hoe bescherm ik mijn internettende kinderen? Hoe voorkom ik dat ze via Door Susanne Groeneveld redacteur en moeder van dne dochters een onschuldige zoekopdracht op een sekssite belanden (www.poe- zen.nl is er een, maar ook www.whi- tehouse.com en www.brand- weer.com)? Hoe voorkom ik dat ze een virus binnenhalen of gaan chat- ten met onbekende lieden met on frisse bijbedoelingen? Surf over het net! Ik ben de afgelo pen week heel wat wijzer geworden dankzij de sites www.surfopsafe.nl en www.planet.nl/mijnkindonline. De belangrijkste tips? Blijf alert, houd in de gaten welke sites kinde ren bezoeken, wijs ze op de gevaren, zorg voor een goede virusscanner (hebben we) en eventueel voor een filter die ongewenste sites tegen houdt. Mddr wat las ik eerder in de NRC? Daar zijn de meeste ouders niet zo happig op, want sekssites uitsluiten betekent dat ze er zelf ook niet meer naar kunnen kijken... Het is maar net waar je prioriteiten liggen. Ik vind mijn kinderen in elk geval nog veel te jong om (per onge luk) geconfronteerd te worden met porno of geweld. En daarom laat ik deze week nog een filter installeren (zie 'stoomcursus in techniek voor ouders' op Planet) en ook maar met een een popup-killer voor alle onge wenste reclame. Hopelijk zijn we dan snel verlost van Porn Turbo. En van de dame met de blonde lokken en de verleidelijke blik. Zin in een date? NEE!! i a i dj i LI i a d i M A r«VJ d j i 720 gram zachte boter 120 gram donkerbruine suiker 3 eieren 250 gram bloem 1/2 zakje bakpoeder 1 zakje vanillesuiker 100 gram walnoten (beter nog pecannoten) 3 bananen j theelepel nootmuskaat 1/2 theelepel zout Verwarm de oven op 180 graden. Vet cakeblik zorgvuldig in met bo ter. Zeef bloem en vermeng met bakpoeder. Hak walnoten of pe cannoten grof, bewaar een paar mooie voor garnering. Pel en prak de bananen. Draai met handmixer in een kom zachte boter met bruine suiker schuimig. Mix één voor één de eie ren erdoor. Roer vanillesuiker, zout, bananen en nootmuskaat (liefst vers geraspt) erdoor. Spatel noten en bloemmengsel door de massa. Stort in cakeblik. leg een paar mooie noten bovenop. Bak in circa vijftig minuten mooi bruin in het midden van de oven. Laat tien minuten afkoelen en stort dan op een rooster. Laat verder afkoelen. Lekker bij thee met citroen of ice- tea. Variatie: vervang een banaan door een handje in rum gewelde rozij nen. Omdat ze anders niet in hun schil passen, is het droog ste antwoord dat ik ooit hoorde op deze retorische vraag. Onlangs mocht ik met eigen ogen aanschouwen waarom de bananen, die wij in de winkel kopen, krom zijn. En waarom de ene veel krommer is dan de andere. We bivakkeerden een weekje op het groene Canarische wandeleiland La Palma; een echte 'bananen-republiek'. De hele noord- en westflank is bedekt met uitgestrekte bananenplantages, kilometer na kilometer. Ik heb ze zien liggen, die enorme trossen, knalgroen nog, hoog opgeladen achterop de gammele pick-up trucjes van de planters. En zag ze, naar boven gekruld, aan de struik hangen. Eén tros telt makkelijk 200 bananen en weegt tussen de 35 en 50 kilo. De bananenplant, gemiddeld zo'n vier meter hoog, is de grootste vruchtdragende plant ter wereld. Als hij gaat bloeien vormt hij een lange bloemstengel met vele paarsrode bloemen. Als die zijn uitgebloeid vormen zich kransen (we spreken van kammen of handen) met lang werpige vruchten, zes tot tien handen boven elkaar. Door hun toenemend gewicht buigt de stengel en gaat hangen. Bananen zijn echter zo geprogrammeerd dat ze tegen de zwaartekracht in groeien, in de richting van het licht. Al groeiend richten ze zich naar boven en krommen zich om de stengel en om elkaar heen. Dus daarom zijn de bananen krom. Het woord banaan komt van het Arabische 'banan', wat vinger betekent. Vandaar dat een kam bananen ook wel hand wordt genoemd. Een hand met wel twaalf tot twin tig vingers. De banaan komt van oorsprong uit de buurt van India. In de vroege Middeleeuwen haalden Arabische han delaren de banaan naar Egypte en West-Afrika. De Portu gezen zorgden ervoor dat ze op de Canarische eilanden terechtkwamen, waar ze nog steeds op grote schaal wor den geteeld. Het waren de Spanjaarden die de bananen- plant naar Midden- en Zuid-Amerika brachten, waar dé grote bananen-productielanden van dit moment liggen. Grote kans dat de banaantjes op uw fruitschaal uit Nica ragua, Honduras. Ecuador of Costa Rica komen. Ze wor den groen en onrijp geoogst, maken per koelschip een zeereis naar Rotterdam of Antwerpen en mogen daar in een enorme rijpingsloods op kleur en smaak komen, voordat ze naar de supermarkt of groenteman gaan. Zijn ze nog geelgroen en onrijp, laat ze dan narij pen op kamertemperatuur. In een tot drie dagen zijn ze mooi Bananen groeien met wel tweehonderd stuks aan één tros. Ze krommen zich over elkaar heen, naar boven toe. Foto Karei de Vos geel, misschien met hier en daar een klein bruin vlekje Dan is de banaan op z'n lekkerst. Het zetmeel in de vrucht is optimaal omgezet in suikers, maar er zijn nog voldoende zuren om de zoetheid in evenwicht te hou den. Je stopt de rijping door ze te bewaren op een tem peratuur van twaalf tot veertien graden. Maar leg ze nooit in de koelkast. Bananen kunnen absoluut niet te gen te lage temperaturen. Dan worden ze zwart en gaan ze rotten. Tip: Veel rijpe bananen in huis? Laat ze niet bruin wor den maar bak ze of verwerk ze in zo'n lekkere smeuïge Jamaicaanse Bananencake. Voor nerveuze chefs die zich graag ontstressen door met een balletje te ketsen, is er nu de PowerBall. Volgens de im porteur is het een 'ingenieus trainingsinstrument', iets gro ter en zwaarder dan een tennisbal. Er zit een soort vlieg- wieltje in de kern, dat het mogelijk maakt 13.000 omwentelingen per minuut te halen. Zo wordt achttien kilo aan kracht gegenereerd. Hand, pols en arm worden sterker van deze krachtpatser. „Ten nissers als de zusjes Williams en golfer Tiger Woods en de complete Amerikaanse NBA zijn er heel enthousiast over", zegt Richard Arnold, die de webshop www.krachtbal.nl in het leven heeft geroepen. De bal is in diverse kleuren en lichtjes te koop, van af 18.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 22