Maar s mensenhand des te meer PZC 1 1 Expositie over het agrarische landschap dinsdag 9 maart 2004 OTÉMMÉÉ ,y» 4- i; """."Wl ,fc-~Ti^WWjjfci.m» m '*v -.> -- rt. u •-.* -■ vlH' *<*-/.• v .-,,V ■'Mk-'-.:''? Varkensboerderij in De Peel, Noord-Brabant, 2003. foto Ralph Kamena De akkers zijn leeg, machines staan veelal aan de kant geschoven op het erf en er is geen boer te bekennen. Het boerenbedrijf in Zeeland heeft plaatsgemaakt voor re creatie. constateert fotograaf Joachim Brohm. Zijn foto's zijn te zien op de expositie Ge mengd bedrijf. De verandering van het agrarische landschap in het Nederlands fotomu seum in Rotterdam. Brohm schetst hier samen met zeven andere internationaal bekende fotografen een beeld van het hedendaagse Nederlandse platteland. - sfesffe v. ■2Sw?5m Wernhout, Noord-Brabant, 1951: Kunstmeststrooien. foto Willem van Heemskerck Düker Vakantiewoning Zeeland, 2003. Do Duitse fotograaf Joachim Brohm heeft met zijn foto visie op Zeeland maar ten dele gelijk. Natuurlijk: er is in deze provincie veel aandacht voor re creatie, maar er wordt toch ook nog 'gewoon geboerd'. Brohm beoogt met zijn foto's dan ook niet een objectief beeld van de werkelijkheid weer te geven, hij geeft een visie - zijn visie - op het Zeeuwse landschap. En dat doen ook de andere ze ven fotografen op de expositie Gemengd bedrijf. Ieder richt zich op één of twee provincies. De in totaal twaalf visies geven samen een afwisselend en inte ressant beeld van het Nederland se platteland. In 2002 kregen de acht fotografen, in het kader van het Jaar van de Boerderij in 2003, de opdracht de veranderin gen van agrarisch Nederland in beeld te brengen. Die veranderingen in landbouw en veeteelt zijn al zeker honderd jaar geleden in gang gezet. De mechanisering na de Tweede Wereldoorlog heeft het proces versneld. Toen werden de veran deringen nog gezien als verbete ringen. nu raakt de agrarische sector steeds verder in het slop. Door de Europese eenwording staan de markten open voor landbouwproducten van buiten Europa. De Nederlandse boer heeft vaak het nakijken. Geneti sche manipulatie en bioindus- trie versnellen het proces waar bij veel boerenbedrijven ver dwijnen of zich richten op ande re activiteiten. Het platteland wordt zodoende anders ge bruikt, waardoor het landschap verandert. Van de 200.000 histo rische boerderijen die er voor de Tweede Wereldoorlog nog wa ren in Nederland, zijn er nog maar zo'n 90.000 over. Op slechts veertig procent (38.000) hiervan wordt nog echt geboerd. Vroeger Gemengd bedrijf toont ook hoe het vroeger was in agrarisch Ne derland. Bij binnenkomst in de expositieruimte zijn foto's te zien van de bekende fotograaf Cas Oorthuys (1908-1975) en zijn minder bekende collega Wil lem van Heemskerck Düker (1910-1988). Zij maakten in de jaren veertig en vijftig foto's van het boerenleven in Neder land Het werk van Oorthuys en Van Heemskerck Düker geeft een optimistisch beeld in nostal gisch zwart-wit: opgestroopte mouwen, stoere, verweerde ge foto Joachim Brohm zichten - het leven was hard, maar toch ook goed. Bij Oorthuys wordt nog op het land gewérkt. Mannen met pet ten en vrouwen met hoofddoek jes rooien - zittend op de knieën - met de hand aardappels. Het zoontje van een dagloner ligt op een juten zak te slapen. Met een hooivork worden grote bossen hooi op een wagen getild. Het paard wacht geduldig af. Hier wordt geleefd van wat het land voortbrengt: tarwe, aardappe len, vlas, rogge, savooienkool Er zijn ook foto's waarop al met eg en maaimachine wordt ge werkt. En er is een plaat van druivenkassen in de provincie Utrecht. Aan de rechterkant van de zaal meer Oorthuys. Hier eveneens opgesteld op een zwart houten rek: foto's van koeien, kippen, een varken met drie big getjes, schaapscheren, koeien melken en kersen sorteren, prachtige portretten van boer, boerin en idyllische boerderijen Je ruikt het buitenleven. De historische foto's van Van Heemskerck Düker, te zien in vitrines bij de andere ingang van de expositiezaal, tonen een zelfde beeld. Hier gaat het meer om portretten van boerderijen, de bewoners en hun gebruiken. Er liggen een paar foto's geno men in Westkapelle. Een portret van een boer, dijkwerkers aan de arbeid, een gesteven muts, een portret van een vrouw. Zuivelindustrie Ruim vijftig jaar later is van het - laten we wel wezen - harde boerenleven van toen niet meer over dan een idyllisch beeld Er is veel veranderd. Het werk van de acht deelnemende hedendaag se fotografen laat dat zien. Soms impliciet, vaak expliciet. Zoals de drie grote kleurenfo to's die Martin Luijendijk in Overijssel maakte van de verre gaande modernisering in de zui velindustrie. Een lege wei, een fabrieksruimte vol stalen bui zen, een hal met stellages waar Windmolens Flevoland, 2003. in - 26 rijen hoog - kazen liggen opgestapeld. Nergens een koe of mens te zien. Alsof die er bij kaasmaken niet meer aan te pas komen. Andrea Stultiens toont in kleu renfoto's de nieuwe bestemmin gen van oude Limburgse boerde rijen. 'Typerend voor de over gang van het Nederlandse platte land als productielandschap naar consumptielandschap', zo als de begeleidende tekst zegt. Een zorgboerderij, het natio naal asperge- en champignon museum, een kuuroord, er is zelfs een kunstskibaan aange legd in een boerderij. Op een na gebouwde schouw staan - in veelsoortige lijstjes - familie kiekjes die Stultiens vond in al bums en een antiquariaat. Deze kiekjes laten zien hoe het was in Limburg Ontroerend is de foto van een boer en boerin die met twee schapen langs de weg voor een Jezus-beeld staan. Ze heb ben alle tijd. De veranderingen in agrarisch Nederland worden ook expliciet getoond door Joachim Brohm. Hij fotografeerde behalve in Zee land ook in Flevoland. Zijn fo to's worden in twee zwarte 'stal letjes' met een diaprojector iets te snel achter elkaar vertoond. Brohms visie op het hedendaag se platteland: de mens komt er - lijfelijk - nauwelijks meer in voor, maar 's mensenhand des te meer. Zijn foto's tonen vaak 'ver stoorde' of 'verrommelde' land schappen. In Zeeland gebeurt dat voornamelijk door de recrea tie: een bordje met 'vakantiewo ning', fietsen en een picknickta fel voor een boomgaard, cara vans op de boerenerven, recla meborden. Dat de foto's in Zee land zijn gemaakt, moet je we ten. Echt herkenbaar komt de provincie niet in beeld, behalve dan op de foto met het bekende vliegtuig langs de hoofdweg tus sen Nieuwerkerk en Bruinisse en die met het naambord van Poppendamme. Het Flevolandse landschap wordt, zo laat Brohm zien, verrommeld door roodge verfde windmolens, tractorspo ren in de grond, landbouwplas tic, appartementengebouwen van Almere, grote rollen kabel, een snelweg. Portretten Koos Breukel laat de veranderin gen in het boerenbedrijf minder expliciet - maar daardoor mis schien juist veelzeggender - zien met zijn tien fraaie zwartwit portretten van boeren in Fries foto Joachim Brohm land en Noord-Holland. In groot formaat kijken de boeren van nu je aan: 'het is moeilijk', lijken ze te zeggen, 'maar we gaan door'. Voor de houten schuur staat een vader met zijn zoon. De vader tevreden en trots, de zoon berustend. Hij lijkt zich te hebben neergelegd bij zijn toekomst. Of misschien valt het mee met die boeren van nu en geeft het diepzwart in de foto's de kijker een te somber beeld De boerenjongen met jeugdpuistjes lijkt er immers nog best vertrouwen in te heb ben. Carla van de Merbel Gemengd bedrijf. De verande ring van het agrarische land schap: expositie met foto's, pro jecties en video's; t/m 20 juni in het Nederlands fotomuseum, Witte de Withstraat 63, Rotter dam; open di. t/m zo. 11.00-17.00 uur. Bij de tentoonstelling verscheen een gelijknamig fotoboek met daarin ook vier artikelen over het agrarische landschap en fo tografie NAi Uitgevers. ISBN 90-5662-379-6) te verkrijgen bij de balie van het museum (prijs €29,50). Maassluis, 1991: Boerderij nog in bedrijf. foto Martin Luijendijk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 22