Veere talmt met landgoederen PZC Living Colour gewoon té virtuoos Oratorium Vereniging verdient lof Harmonium is veel meer dan psalmenpomp Roeien op het droge Initiatiefnemers uit Oostkapelle proberen al jaren landgoed te realiseren Mannen raken rijbewijs kwijt Weinig dronkaards op Bevelanden Verkrachtingszaak op televisie Man rijdt zes meter hoge dijk af Automobilist rijdt de sloot in swb maandag 8 maart 2004 ifrmrRnn Magnée OOSTKAPELLE - Twee cam pinghouders uit Oostkapelle [ijn al jaren tevergeefs bezig met plannen voor een landgoed. Ie beschuldigen de gemeente Veere van trage besluitvorming en ontbrekend beleid. De twee initiatiefnemers, K. Co- bpoolse van camping Ons Bui- en T Vermeulen van cam ping De Pekelinge, werken al ja- aan het plan om een land- r'd te realiseren tussen de bei campings in. Ze hebben ook de benodigde onderzoeken laten femchten - van archeologische fcalvse tot en met juridisch en fiscaal onderzoek Maar nu is bet vooral wachten op de ge beente Veere, zo schrijven ze in een brief aan de gemeenteraad van Veere. Het landgoederenbeleid op pro- j jinciaie schaal is al jaren oud. In 1997 werd het idee opgeno men in het Streekplan Zeeland: bet overheidssubsidie konden particulieren voortaan zelf een landgoed realiseren. Het doel was om zo, via particulier initia tief, tot bebossing van bepaalde gebied te komen. Bos voorwaarde om het gebied Van vegetatie te voorzien, werd ook opgenomen in het streek plan: het nieuwe landgoed werd omschreven als een gebied met aniumaal vijf hectaren bos en woning. Natuur en woning iden daarbij één geheel te nen. Een andere voorwaar de was dat het gebied openbaar toegankelijk was. De plannen werden nauwgezet jjitgewerkt in Walcheren 2000+, it nota waarin de nadere ont- Eeling van het Walcherse aland werd geschetst. De 1 campingbazen verwacht ten hiermee aan de slag te kun nen gaan, maar de gemeente wil de de plannen zelf nog nader uit werken in een een nieuw Be stemmingsplan Buitengebied. En op deze nadere uitwerking wachten de initiatiefnemers nu nog steeds, schrijven ze in hun brief aan de Veerse gemeente raad, terwijl ze vier jaar geleden hun plannen al bekendmaakten. „In de loop van 2000 hebben we onze plannen voor het eerst ken baar gemaakt aan ambtenaren van de gemeente Veere. In mei 2001 zijn onze plannen uitge werkt door Bosch en Slabbers met een duidelijk referentie aan de historische landgoederen waarvan er een eeuw geleden on geveer tweehonderd op Walche ren waren", aldus de initiatief nemers in hun brief. Verder schrijft het tweetal wel ke stappen nog meer zijn onder nomen: aankoop van de gron den, een planschadeonderzoek, het laten toetsen van de plannen op allerlei milieu-richtlijnen en het laten verrichting van archeo logisch onderzoek. En dat zijn nog maar enkele van de stappen die door de twee campinghou ders zijn ondernomen. Verantwoordelijk wethouder J. Bostelaar kan er wel begrip voor opbrengen dat de initiatief nemers het allemaal lang vinden duren. Hij wijst er echterwei op dat de procedure van de herzie ning van het bestemmingsplan buitengebied op dit moment in volle gang is. Verder benadrukt hij de eisen die aan een meuw landgoed wor den gesteld: dat het niet moge lijk is om in het open middenge bied van Walcheren dergelijke nieuwe landgoederen te realise ren. Het beleid voorziet er name lijk in om juist de Manteling van Walcheren te voorzien van bosschages. „Bovendien is de openbare toegankelijkheid één van de voorwaarden voor het verkrijgen van de subsidies", be klemtoont Bostelaar. De commissie Ruimtelijke Orde ning van de gemeente Veere buigt zich binnenkort over de zaak. Bostelaar: „Wat het colle ge betreft voldoet het plan van de initiatiefnemers aan de voor schriften Maar het is zo met dua lisme: de raad heeft hierover het middels de initiatiefnemers la- ook aan de nota Walcheren CDA betreft, meteen worden be- laatste woord." ten weten dat de plannen wat de 2000+ mogen worden getoetst, gonnen met de vrijstellingspro- De fractie van het CDA heeft in- christen-democraten betreft Bij groen licht kan dan, wat het cedure voor het landgoed. door Wilma Valk BRESKENS - De heren konden zaterdagmorgen bij de dames les nemen. In fitnesscentrum Way-of-Life in Breskens roeide dames- ploeg een vlakke race in een poging om een hoge klassering in de nationale marathonroeiwedstrijd tc halen. Ongekende krachten kwamen los en menig jaloerse blik van de mannen was op te merken. Was het apparaat vorige week ver zwaard met 40 kilo, nu lagen er gewichten tot 60 kilo op de voet steunen: „Judith (24) trekt zo hard dat heel het apparaat ver schuift, samen met Ursula en Astrid heeft ze de meeste kracht," wist Ingeborg Modde van het fitnesscentrum. Nestor is oma Mar lies van 52. Druivensuiker, water en bananen vinden grif aftrek, maar weini gen zoeken een zitplaats op, kijken naar de anderen en vooral aanmoedigen is belangrijker. De spanning stijgt, bij de roeisters, de assistenten en de toeschou wers. Er is getraind voor een tijd van tweeënhalf uur. Uiteinde lijk zijn de 42,195 kilometer bereikt bij een tijd van 2 uur. 23 mi nuten en 52 seconden. De klok met de winnende tijd werd gefoto grafeerd om naar het nationale wedstrijdsecretariaat opgestuurd te worden. foto Wim Kooyman SINT PHILIPSLAND - De politie heeft zaterdagmiddag een 26-jarige automobilist uit de gemeente Schou- wen-Duiveland aangehouden, omdat hij op de N257 bij Sint Philipsland 164 kilometer per uur reed, terwijl 100 het maximum is. De man moest zijn rijbewijs inleveren. In Yerseke moest een 36-jarige Kapellenaar zijn papiertje afstaan. Hij reed 140 op de Postweg, waar 80 is toege staan. GOES - De politie heeft in de nacht van vrijdag op zater dag op de Bevelanden massaal alcoholcontroles uitge voerd. In Rilland, Krabbendijke, Kruimngen, Nieuwdorp en Goes werden in totaal ruim tweehonderd automobilis ten aangehouden. Slechts twee mensen bleken anderhalve keer de maxi maal toegestane hoeveelheid alcohol te hebben ge dronken. Zij kregen een boet-e en een rijverbod van twee uur. VLISSINGEN - De verkrachtingszaak van een 18-jarige vrouw uit Vlissingen komt vanavond aan bod in de uitzen ding van Opsporing Verzocht, rond 19.30 uur en 22.00 uur op Nederland 1. De vrouw fietste op de vroege ochtend van zaterdag 17 ja nuari 2004 rond half drie ter hoogte van de splitsing Korenbloemlaan/Rozengracht in Vlissingen toen ze door twee onbekende mannen van haar fiets werd getrokken. Daarna werd ze door een van hen verkracht. Haar fiets werd later teruggevonden op de kruising Raven- steinplein/Schuitvaart gracht VROUWENPOLDER - Een 19-jarige automobilist uit de gemeente Goes is zaterdagavond rond 19.45 uur van een dijk in Vrouwenpolder gegleden. De man reed over de Polderdijk vanuit de richting van Veere. Ter hoogte van de Liebertsweg dacht de man, in een bocht naar rechts, dat hij rechtdoor moest. Hier door raakte hij van de weg en kwam ongeveer zes meter lager in een sloot tot stilstand. Er was alleen materiële schade. ZOUTELANDE - Een 26-jarige automobilist uit Vlissin gen is zaterdagochtend rond half vier op de Werendijke in Zoutelande de sloot ingereden. De man en twee inzit tenden, een 30-jarige plaatsgenoot en een 26-jarige inwo ner van Amemuiden, verlieten de auto en gingen wande lend verder. Ze werden korte tijd later op de Langendam aangehouden. De twee inzittenden hadden diverse kneuzingen opgelo pen. Over eventuele verwondingen van de bestuurder is niets bekend. Deze bleek anderhalf keer toegestane hoe veelheid alcohol gedronken te hebben. De auto raakte zwaar beschadigd kunst Dorpskerk St.Kruis Becital Joris Verdin - harmo- burn. Werken van Lefebu- re-Wely, Franck, Karg-Elert, Bodmann, Bizet,Dubois en Guil- mnt floor Arie Karreman Velen onder ons kennen het harmonium van onze eerste orgellessen. Vaak werd dit in strument gezien als een vervan ger van het kerkorgel. Dat deze bewering geen enkele grond heeft bewees wel het recital dat Joris Verdin gafzaterdagvond in de fraaie dorpskerk van St.Kruis. fyrdin had drie soorten harmo niums meegenomen voor zijn toncert. Het harmonium was in het 19e jeowse Parijs een echt en volle dig concertinstrument dat geen pkele vergelijking met het pijp- ffgd toelaat In die tijd was er •cht een behoefte aan expressivi- Êt En dat kon op zo'n hamo- un. Daarmee kon je alles spe len. Het had de mogelijkheid jan een zeer dynamisch spel floor meer of minder wind toe te laten Daarbij de ongekende re- östratiemogelijkheden. Het was die tijd een echt salon-instru ment. ftt zeker niet in negatieve bete kenis. De grote werken hoorde JP in de concertzalen maar de ka- JBermuziek hoorde je in de sa- lans. Zp ook harmoniummuziek. De fcler moest niet zomaar piano 91 orgel kunen spelen maar ^ocst het instrument door en won kennen om overtuigend te finnen musiceren. Verdin heeft zich in dit l®1* grondig verdiept en be- twaamd en is heden ten dage specialist in de 19e eeuwse wmomum-muziek. Hij bracht ®l ten gehore een harmonicor- ccn instrument dat naast de IJbnoniumklank ook voorzien van snaren, waardoor bij y wat sterkere aanslag ook If1 pianoklank te horen was, 1® zeer boeiend instrument ufiy°or Louis James Alfred i, ™Ure-Wely speciaal een aan- I "«n schreef waarmee hij een graag geziene gast was in de Parijse salons. Daarnaast een gewoon harmo nium gebouwd door de beroem de bouwer Victor Mustel. Een in strument uit 1890 dat nog steeds in originele staat is en waaraan nog nooit enige repara tie is uitgevoerd. Mustel's instru menten worden dan ook be schouwd als de Steinway's on der de harmoniums. Met zijn krachtige toon hoorden we wer ken van Cesar Franck, Chamina- de Boëlmmann en Karg-Elert. Welk laatse werk zeer boeiend was door de veelheid aan regis tratiemogelijkheden. Het derde instrument dat Verdin bespeel de was een harmonium -celesta. Een twee klaviers harmonium waarin ook metalen plaatjes zijn aangebracht, hetgeen een bijzonder interessante combina tie bleek. Hierop hoorden we o.a. een re- cueillement en een virtuoos scherzo van Guiimant waarin de harmoniumklank samen met de celesta bijzonder goed combi neerden. Tot slot weer naar de harmom- corde met weer werken van Lefébure-Wely. Daarbij sprong de Sérénade Espagnol er duide lijk uit. De in die tijd gebruike lijke Spaanse invloeden waren heel duidelijk en waren een fraaie afsluiting van het con cert. Dit concert heeft velen onder het publiek duidelijk gemaakt dat het harmonium geen ouder wets instrument is maar in die tijd zelfs heel vernieuwend was. En zeker niet te vergelijken met de funktie die in het in het be gin van de twintigste eeuw had in vooral protestants Neder land. Het was een volwaardig concertinstrument met ongeken de mogelijkheden met een heel belangrijke funktie in het Pa rijse muziekleven van de 19e eeuw Alle lof voor Joris Verdin die feilloos en zeer muzikaal al le stukken ten gehore bracht. Ei genlijk een uniek recital dat bo vendien door het publiek bijzon der werd gewaardeerd getuige het lange applaus dat Verdin mocht ontvangen. Een zeer goe de keuze van de orgelkring Aar denburg. Living Colour aan het werk in het Vlissingse Arsenaaltheater. foto Ruben Oreel Vlissingen, Arsenaaltheater Living Colour door Ron Magnée Liefhebbers van virtuoos gi taar- en slagwerk kwamen gisteren ruimschoots aan hun trekken bij het concert van de Amerikaanse rockband Living Colour. Hetzelfde geldt voor de fans van de unieke mix van me tal en funk. Maar op een of ande re manier bleef het optreden van de vier New Yorkse musici onsamenhangend. Oorzaak was waarschijnlijk dat het viertal zowel hun oude als nieuwe werk in één en hetzelfde optreden wilde gieten. En dat betekende af en toe een opval lende stijlbreuk: dat er minuten lang meesterlijk spel werd afge wisseld met bekende krakers uit de hoogtijdagen van de rock groep. Dat er met de armpjes over elkaar naar uitmuntend pielwerk kon worden gekeken. Maar dat er ook met de armen in de lucht op het betere Goud van Oud-werk kon worden ge- bangd. Sowieso had de band in het Ar senaal moeite om op stoom te ko men. Wellicht was de matige opkomst de oorzaak. De grote zaal van het Vlissingse theater, waar maximaal zevenhonderd man in kunnen staan, was met nog geen vierhonderd verkochte kaarten maar half gevuld. En dat terwijl veel andere zaaltjes die de for matie in Nederland aandoet, uit verkocht zijn. Daarnaast had de groep te kam pen met nogal wat haperende toeters en bellen. Vooral de elektronische rimram die bas sist Doug Wimbish op de de bühne had laten opbouwen, werkte het eerste half uur niet naar behoren. „Too early for me", verontschuldigde gitarist Vernon Reid zich bij het pu bliek op deze „lazy sunday afternoon." Na een aantal klassieke num mers uit het Living Colour-re pertoire, zoals Glamour Boys, kwam de groep echter eindelijk los. Op dat moment werd duide lijk dat zanger Corey Glover nog steeds over een dijk van een stem beschikt. Moeiteloos haal de hij de hoogste tonen, om ver volgens falsetto verder te zin gen. Zodra het publiek was opge warmd met een opzwepend num mer uit de vorige eeuw, wist het viertal ook de zaal weer com pleet stil te krijgen met een lang durige drumsolo of een virtuoos intermezzo. Niet iedereen kon dergelijke interludia waarderen getuige het meermaals gescandeerde „Spélén!" uit de zaal. De viermansformatie eindigde met een mengeling van een aan tal covers die vrolijk door de zaal werden meegezongen. Al met al was het een boeiend, maar onsamenhangend optre den van vier muzikanten die gewoon té virtuoos zijn om on gecompliceerd samen te kunnen spelen. Maar voor een lazy sunday after noon niet verkeerd GOES, Grote of Maria Magdale- na Kerk Christelijke Oratorium Vereni ging Goes o.l.v. Bemhard Tou wen m.m.v. het Dordts Kameror kest, Hieke Meppelink, sopraan, Joke de Vin, alt, Hans van Dijk, tenor, Palle Fuhr Jergensen, bas, Janny Dieleman, orgel en piano. Werken van Mendelsso hn, Britten en Haydn. door Jos Verpoorten Pet af voor de Goese orato riumvereniging en haar diri gent. Met het programmeren van Brittens Cantata Misericor- dium, naast meer gebruikelijke succesnummers van Mendels sohn en Haydn, toont men aan over durf en doorzettingsvermo gen te beschikken. Welnu, beide positieve eigen schappen werden beloond, want de uitvoering van dit, oorspron kelijk ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van het In ternationale Rode Kruis geschre ven werk was indringend en zon dermeer het beluisteren waard. Vooral in haar dynamiek was het koor overtuigend; hetzij fluisterzacht of waamodig impo sant. In de voorafgaande koraalcanta te 'Wer nun den lieben Gott lasst walten' van Mendelssohn viel er op dit vlak wel het een en ander af te dingen. Nu heeft de Grote Kerk in Goes geen makkelijke akoestiek, maar hier klonk het koor wel erg krachteloos en uit de verte. Waarschijnlijk door gebrek aan (adem)spanning, lag er over het gehele kooraandeel van dit werk een zweem van onzuiver heid. Het is te begrijpen, dat de helaas te dun bezette baspartij mankracht te kort komt om de cantus firmus in de tweede stro fe voldoende recht te doen, maar waar het gehele koor in het slotdeel unisono de melodie zingt zou deze toch meer het ka rakter van klaroenstoten moe ten hebben. De delicate inleiding van het tweede vers viel helaas, door slordig intoneren der violisten van het overigens uitstekend functionerende Dordts Kameror kest, in het water. Overigens verdient het koor wel een pluim voor de getoonde dis cipline. Dit kwam tot uiting in articulatie, vooral bij Mendelsso hn en Haydn, maar ook ih frase ring en dynamische souplesse, waarin de aanwijzingen van diri gent Bernard Touwen goed wer den gevolgd. Het koor had het deze avond goed getroffen met het solisten kwartet. Bas Palle Fuhr Jorgensen en te nor Hans van Dijk waren ter elf der ure opgetrommeld om door ziekte verhinderde collega's te vervangen. Zij deden dit met ver ve en vakmanschap. Het zal voor alle betrokkenen bij dit con cert nog spannend zijn geweest, want juist in het veeleisende werk van Britten worden de soli vertolkt door bas en tenor. Jergensen heeft een fraaie stem met een warm timbre en een mu zikale, sympathieke voordracht. Hans van Dijk heeft een slank, enigszins nasaal timbre, dat goed past bij de muziek van Brit ten. Bij Haydn zou een ronder timbre meer op zijn plaats zijn, maar door zich wat in te houden overheerste hij, binnen het solis tenensemble, bijna nergens. Voor de alt en sopraan niets dan lof. De altpartij van Haydns The- resienmesse heeft hier en daar een behoorlijk hoge inzet voor de altsolist. Joke de Vin bewees, dat een goede alt ook hoog kan zingen, zich daarbij onderschei dend van een sopraan in het tim bre Ook bij sopraan Hieke Meppe link was elke toon op zijn plaats. Zij toonde in haar voor dracht een stevige dosis betrok kenheid. Wel leek het of haar hoogte niet geheel moeiteloos was. Het kwam enigszins over als een zan ger die met groot vakmanschap een verkoudheid weet te maske ren. In de mis van Haydn liet het koor zich wel van haar beste kant zien. Behoudens een enkele lastige fu- gatische inzet bij de tenoren, werd er enthousiast en wellui dend muziek gemaakt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 9