Veere talmt met landgoederen Living Colour gewoon té virtuoos Oratorium Vereniging verdient lof Harmonium is veel meer dan psalmenpomp Roeien op het droge Initiatiefnemers uit Oostkapelle proberen al jaren landgoed te realiseren €45,- Vechtpartij vanwege voordringen Doorrijden na aanrijding Medisch team vanuit Terneuzen Verkrachtingszaak op televisie maandag 8 maart 2004 OOSTKAPELLE - Twee cam pinghouders uit Oostkapelle Jjjn al jaren tevergeefs bezig met plannen voor een landgoed. Ze beschuldigen de gemeente Veere van trage besluitvorming en ontbrekend beleid. §e twee initiatiefnemers, K. Co- olse van camping Ons Bui- ttn en T. Vermeulen van earn ing De Pekelinge, werken al ja- aan het plan om een land- toed te realiseren tussen de bei de campings in. Ze hebben ook de benodigde onderzoeken laten lerr.chten - van archeologische maivse tot en met juridisch en jjscaal onderzoek. Maar nu is let vooral wachten op de ge meente Veere, zo schrijven ze in een bnef aan de gemeenteraad tan Veere Het landgoederenbeleid op pro- jjnciale schaal is al jaren oud. In 1997 werd het idee opgeno men in het Streekplan Zeeland: met overheidssubsidie konden irticulieren voortaan zelf een ndgoed realiseren. Het doel gias om zo, via particulier initia tief, tot bebossing van bepaalde gebied te komen. Bos De voorwaarde om het gebied «n vegetatie te voorzien, werd ook opgenomen in het streek - (dan: het nieuwe landgoed werd J ©schreven als een gebied met minimaal vijf hectaren bos en ?en woning. Natuur en woning éenden daarbij één geheel te nonnen. Een andere voorwaar de was dat het gebied openbaar toegankelijk was plannen werden nauwgezet «gewerkt in Walcheren 2000+, öe nota waarin de nadere ont wikkeling van het Walcherse platteland werd geschetst. De J beide campingbazen verwacht- «n hiermee aan de slag te kun- ttngaan, maar de gemeente wil de de plannen zelf nog nader uit werken in een een nieuw Be- flemmingsplan Buitengebied. En op deze nadere uitwerking wachten de initiatiefnemers nu nog steeds, schrijven ze in hun brief aan de Veerse gemeente raad, terwijl ze vier jaar geleden hun plannen al bekendmaakten. „In de loop van 2000 hebben we onze plannen voor het eerst ken baar gemaakt aan ambtenaren van de gemeente Veere. In mei 2001 zijn onze plannen uitge werkt door Bosch en Slabbers met een duidelijk referentie aan de historische landgoederen waarvan er een eeuw geleden on geveer tweehonderd op Walche ren waren", aldus de initiatief nemers in hun brief. Verder schrijft het tweetal wel ke stappen nog meer zijn onder nomen: aankoop van de gron den, een planschadeonderzoek, het laten toetsen van de plannen op allerlei milieu-richtlijnen en het laten verrichting van archeo logisch onderzoek. En dat zijn nog maar enkele van de stappen die door de twee campinghou ders zijn ondernomen. Verantwoordelijk wethouder J. Bostelaar kan er wel begrip voor opbrengen dat de initiatief nemers het allemaal lang vinden duren Hij wijst er echterwel op dat de procedure van de herzie ning van het bestemmingsplan buitengebied op dit moment in volle gang is Verder benadrukt hij de eisen die aan een nieuw landgoed wor den gesteld: dat het niet moge lijk is om in het open middenge bied van Walcheren dergelijke nieuwe landgoederen te realise ren Het beleid voorziet er name lijk in om juist de Manteling van Walcheren te voorzien van bosschages „Bovendien is de openbare toegankelijkheid één van de voorwaarden voor het verkrijgen van de subsidies", be klemtoont Bostelaar, De commissie Ruimtelijke Orde ning van de gemeente Veere buigt zich binnenkort over de zaak. Bostelaar: „Wat het colle ge betreft voldoet het plan van de initiatiefnemers aan de voor schriften Maar het is zo met dua kunst Borpskerk St.Kruis lerital Joris Verdin - harmo- wns. Werken van Lefebu- t-Wely, Franck, Karg-Elert, Boélwann, Bizet,Dubois en Guil- m. foorArie Karreman Velen onder ons kennen het harmonium van onze eerste orgellessen. Vaak werd dit in strument gezien als een vervan ger van het kerkorgel. Dat deze bewering geen enkele grond heeft bewees wel het recital dat Joris Verdin gaf zaterdagvond in de fraaie dorpskerk van St.Kruis. Verdin had drie soorten harmo niums meegenomen voor zijn «meert. Het harmonium was in het 19e teuwse Parijs een echt en volle nd concertinstrument dat geen fflkele vergelijking met het pijp- ctgel toelaat. In die tijd was er «ht een behoefte aan expressivi teit En dat kon op zo'n harno- oium Daarmee kon je alles spe ten Het had de mogelijkheid Mn een zeer dynamisch spel floor meer of minder wind toe te ttten. Daarbij de ongekende re- fStratiemogelijkheden Het was m tijd een echt salon-instru ment Bit zeker niet in negatieve bete kenis De grote werken hoorde 'n de concertzalen maar de ka mermuziek hoorde je in de sa lons. 2o ook harmoniummuziek. De spder moest niet zomaar piano 0 °rgel kunen spelen maar ®oest het instrument door en o°or kennen om overtuigend te tonnen musiceren. ions Verdin heeft zich in dit £nre grondig verdiept en be kwaamd en is heden ten dage m sPocialist in de 19e eeuwse "armonium-muziek. Hij bracht ten gehore een harmonicor- Jen instrument dat naast de r®oniumklank ook voorzien van snaren, waardoor bij *r' Wat sterkere aanslag ook pianoklank te horen was, *eer boeiend instrument ,^'oor Louis James Alfred W^ure-Wely speciaal een aan- ^kken schreef waarmee hij lisme: de raad heeft hierover het laatste woord." De fractie van het CDA heeft in middels de initiatiefnemers la ten weten dat de plannen wat de christen-democraten betreft ook aan de nota Walcheren 2000+ mogen worden getoetst. Bij groen licht kan dan, wat het CDA betreft, meteen worden be gonnen met de vrijstellingspro cedure voor het landgoed. door Wilma Valk BKESKENS - De heren konden zaterdagmorgen bij de dames les nemen. In fitnesscentrum Way-of-Life in Breskens roeide dames- ploeg een vlakke race in een poging om een hoge klassering in de nationale marathonroeiwedstrijd te halen. Ongekende krachten kwamen los en menig jaloerse blik van de mannen was op te merken. Was het apparaat vorige week ver zwaard met 40 kilo, nu lagen er gewichten tot 60 kilo op de voet steunen: „Judith (24) trekt zo hard dat heel het apparaat ver schuift, samen met Ursula en Astrid heeft ze de meeste kracht," wist Ingeborg Modde van het fitnesscentrum. Nestor is oma Mar lies van 52. Druivensuiker, water en bananen vinden grif aftrek, maar weini gen zoeken een zitplaats op. kijken naar de anderen en vooral aanmoedigen is belangrijker. I)e spanning stijgt, bij de roeisters, de assistenten en de toeschou wers. Er is getraind voor een tijd van tweeënhalf uur. Uiteinde lijk zijn de 42,195 kilometer bereikt bij een tijd van 2 uur. 23 mi nuten en 52 seconden. De klok met de winnende tijd werd gefoto grafeerd om naar het nationale wedstrijdsecretariaat opgestuurd te worden. foto Wim Kooyman een graag geziene gast was in de Parijse salons. Daarnaast een gewoon harmo nium gebouwd door de beroem de bouwer Victor Mustek Een in strument uit 1890 dat nog steeds in originele staat is en waaraan nog nooit enige repara tie is uitgevoerd. Mustel's instru menten worden dan ook be schouwd als de Steinway's on der de harmoniums. Met zijn krachtige toon hoorden we wer ken van Cesar Franck, Chamina- de Boëlmmann en Karg-Elert. Welk laatse werk zeer boeiend was door de veelheid aan regis tratiemogelijkheden. Het derde instrument dat Verdin bespeel de was een harmonium -celesta. Een twee klaviers harmonium waarin ook metalen plaatjes zijn aangebracht, hetgeen een bijzonder interessante combina tie bleek. Hierop hoorden we o.a. een re- cueillement en een virtuoos scherzo van Guilmant waarin de harmoniumklank samen met de celesta bijzonder goed combi neerden. Tot slot weer naar de harmoni- corde met weer werken van Lefébure-Wely. Daarbij sprong de Sérénade Espagnol er duide lijk uit. De in die tijd gebruike lijke Spaanse invloeden waren heel duidelijk en waren een fraaie afsluiting van het con cert. Dit concert heeft velen onder het publiek duidelijk gemaakt dat het harmonium geen ouder wets instrument is maar in die tijd zelfs heel vernieuwend was. En zeker niet te vergelijken met de funktie die in het in het be gin van de twintigste eeuw had in vooral protestants Neder land. Het was een volwaardig eoncertinstrument met ongeken de mogelijkheden met een heel belangrijke funktie in het Pa rijse muziekleven van de 19e eeuw. Alle lof voor Joris Verdin die feilloos en zeer muzikaal al le stukken ten gehore bracht. Ei genlijk een uniek recital dat bo vendien door het publiek bijzon der werd gewaardeerd getuige het lange applaus dat Verdin mocht ontvangen. Een zeer goe de keuze van de orgelkring Aar denburg. Vlissingen. Arsenaaltheater Living Colour door Ron Magnée Liefhebbers van virtuoos gi taar- en slagwerk kwamen gisteren ruimschoots aan hun trekken bij het concert van de Amerikaanse rockband Living Colour. Hetzelfde geldt voor de fans van de unieke mix van me tal en funk. Maar op een of ande re manier bleef het optreden van de vier New Yorkse musici onsamenhangend. Oorzaak was waarschijnlijk dat het viertal zowel hun oude als nieuwe werk in één en hetzelfde optreden wilde gieten. En dat betekende af en toe een opval lende stijlbreuk: dat er minuten lang meesterlijk spel werd afge wisseld met bekende krakers uit de hoogtijdagen van de rock- (advertentie) APK KEURING VOOR SLECHTS VOORDELIG DOOR DE KEURING \foor een ona(hankeli|ke APKKeunng van auto bent u bij ftofile Tyrecenter aar het luiste adres ftofile Tyrecenter kunt u alti|d geheel vri|bli(vend uw auto laten controleren Hiermee bespaart u aanzienlijk op uw onderhoudsbeurten PROFILE PASSIE TOT IN IEDER DETAIL I KOLE - LUCTOR In4 Tot Mughanlvn Mughanlvp 2 Tal: 0115 - 61 J* tl I I Mvtat. Ind Tan Hog* Wag Mnlmag 4 Tal: O! 14 - 31 40 SO groep Dat er met de armpjes over elkaar naar uitmuntend pielwerk kon worden gekeken. Maar dat er ook met de armen in de lucht op het betere Goud van Oud-werk kon worden ge- bangd. Sowieso had de band in het Ar senaal moeite om op stoom te ko men. Wellicht was de matige opkomst de oorzaak. De grote zaal van het Vlissingse theater, waar maximaal zevenhonderd man*in kunnen staan, was met nog geen vierhonderd verkochte kaarten maar half gevuld. En dat terwijl veel andere zaaltjes die de for matie in Nederland aandoet, uit verkocht zijn. Daarnaast had de groep te kam pen met nogal wat haperende toeters en bellen. Vooral de elek tronische rimram die bassist Doug Wimbish op de de bühne had laten opbouwen, werkte het eerste half uur niet naar beho ren. „Too early for me", veront schuldigde gitarist Vernon Reid zich bij het publiek op deze „la zy sunday afternoon." Na een aantal klassieke num mers uit het Living Colour-re pertoire, zoals Glamour Boys, kwam de groep echter eindelijk los. Op dat moment werd duide lijk dat zanger Corey Glover nog steeds over een dijk van een stem beschikt. Moeiteloos haal de hij de hoogste tonen, om ver volgens falsetto verder te zin gen. Zodra het publiek was opge warmd met een opzwepend num mer uit de vorige eeuw, wist het viertal ook de zaal weer com pleet stil te krijgen met een lang durige drumsolo of een virtuoos intermezzo. Niet iedereen kon dergelijke interludia waarderen getuige het meermaals gescandeerde ..Spélen!" uit de zaal. De viermansformatie eindigde met een mengeling van een aan tal covers die vrolijk door de zaal werden meegezongen. Al met al een boeiend, maar on samenhangend optreden van vier muzikanten die gewoon té virtuoos zijn om ongecompli ceerd samen te spelen. Maar voor een lazy sunday afternoon niet verkeerd. KLOOSTERZANDE - Een 17-jarige jongen uit de ge meente Hulst is in de nacht van zaterdag op zondag bij een horecagelegenheid in Kloosterzande mishandeld. Na een conflict binnen in de horecagelegenheid werd de 17-jarige jongen buiten door drie onbekende jongens ge slagen. De 17-jarige jongen hield aan de mishandeling kneuzingen in het gezicht over. Het conflict ontstond toen de 17-jarige jongen, die in de rij stond om zijn jas op te halen, een van de jongens uit het groepje aansprak omdat hij voordrong. AARDENBURG - Een 29-jarige vrouw uit de gemeente Sluis is zaterdagochtend vroeg rond vijf uur op de Eede- weg in Aardenburg tegen een geparkeerde auto aangere den. Vervolgens verliet de vrouw lopend de plaats van het ongeval. De geparkeerd staande auto en de auto van de 29-jarige vrouw raakten zwaar beschadigd. De vrouw hield aan de aanrijding snijwondjes en een ge broken neus over. Rond zes uur in de ochtend werd ze aan gehouden. De vrouw verklaarde onder invloed van alco hol te zijn geweest tijdens de aanrijding. Tegen haar werd proces-verbaal opgemaakt. TERNEUZEN - Een parate Geneeskundige Combinatie die bij rampen uitrukt om gewonden te behandelen moet gestationeerd worden in Terneuzen. Die voorwaarde wil len burgemeester en wethouders van Terneuzen verbin den aan het beschikbaar stellen van geld voor zo'n me disch team. Op dit moment kent Zeeland geen 24 uurs parate Genees kundige Combinaties. Een voorstel om twee combinaties paraat te maken werd door het algemeen bestuur van de GGD weggestemd. Het bestuur heeft daarop besloten de Zeeuwse gemeenten voor te stellen om één combinatie pa raat te maken. „Gezien de risico-contouren binnen Zeeuws- Vlaanderen en de snelle verbinding via de Wes- terscheldetunnel naar de Oosterschelderegio of Walche ren stellen wij u voor in te stemmen met het paraat ma ken van één Geneeskundige Combinatie", schrijven B en W aan de gemeenteraad „Onder de voorwaarde dat deze in Terneuzen wordt gestationeerd." Het paraat maken van één combinatie komt voor de ge meente Terneuzen neer op een extra bijdrage aan de GGD van ruim 14.000 euro per jaar. VLISSINGEN - De verkrachtingszaak van een 18-jarige vrouw uit Vlissingen komt vanavond aan bod in de uitzen ding van Opsporing Verzocht, rond 19.30 uur en 22.00 uur op Nederland 1. De vrouw fietste op de vroege ochtend van zaterdag 17 ja nuari 2004 rond half drie ter hoogte van de splitsing Korenbloemlaan/Rozengracht in Vlissingen toen ze door twee onbekende mannen van haar fiets werd getrokken. Daarna werd ze door een van hen verkracht. Haar fiets werd later teruggevonden op de kruising Ravensteinplein/Schuitvaartgracht. GOES, Grote of Maria Magdale- na Kerk Christelijke Oratorium Vereni ging Goes o.l.v. Bemhard Tou wen m.m.v. het Dordts Kameror kest, Hieke Meppelink, sopraan, Joke de Vin, alt, Hans van Dijk, tenor, Palle Fuhr Jorgensen, bas, Janny Dieleman, orgel en piano. Werken van Mendelsso hn, Britten en Haydn. door Jos Verpoorten Pet af voor de Goese orato riumvereniging en haar diri gent. Met het programmeren van Brittens Cantata Misericor- dium, naast meer gebruikelijke succesnummers van Mendels sohn en Haydn. toont men aan over durf en doorzettingsvermo gen te beschikken. Welnu, beide positieve eigen schappen werden beloond, want de uitvoering van dit, oorspron kelijk ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van het In ternationale Rode Kruis geschre ven werk was indringend en zon dermeer het beluisteren waard Vooral in haar dynamiek was het koor overtuigend; hetzij fluisterzacht of waamodig impo sant. In de voorafgaande koraalcanta te 'Wer nun den lieben Gott lasst walten' van Mendelssohn viel er op dit vlak wel het een en ander af te dingen. Nu heeft de Grote Kerk in Goes geen makkelijke akoestiek, maar hier klonk het koor wel erg krachteloos en uit de verte. Waarschijnlijk door gebrek aan (adem)spanning, lag er over het gehele kooraandeel van dit werk een zweem van onzuiver heid. Het is te begrijpen, dat de helaas te dun bezette baspartij mankracht te kort komt om de cantus firmus in de tweede stro fe voldoende recht te doen, maar waar het gehele koor in het slotdeel unisono de melodie zingt zou deze toch meer het ka rakter van klaroenstoten moe ten hebben. De delicate inleiding van het tweede vers viel helaas, door slordig intoneren der violisten van het overigens uitstekend functionerende Dordts Kameror kest, in het water. Overigens verdient het koor wel een^pluim voor de getoonde dis cipline. Dit kwam tot uiting in articulatie, vooral bij Mendelsso hn en Haydn, maar ook in frase ring en dynamische souplesse, waann de aanwijzingen van diri gent Bernard Touwen goed wer den gevolgd. Het koor had het deze avond goed getroffen met het solisten kwartet. Bas Palle Fuhr Jorgensen en te nor Hans van Dijk waren ter elf der ure opgetrommeld om door ziekte verhinderde collega's te vervangen. Zij deden dit met ver ve en vakmanschap. Het zal voor alle betrokkenen bij dit con cert nog spannend zijn geweest, want juist in het veeleisende werk van Britten worden de soli vertolkt door bas en tenor. Jorgensen heeft een fraaie stem met een warm timbre en een mu zikale, sympathieke voordracht. Hans van Dijk heeft een slank, enigszins nasaal timbre, dat goed past bij de muziek van Brit ten. Bij Haydn zou een ronder timbre meer op zijn plaats zijn, maar door zich wat in te houden overheerste hij, binnen het solis tenensemble, bijna nergens. Voor de alt en sopraan niets dan lof. De altpartij van Haydns The- resienmesse heeft hier en daar een behoorlijk hoge inzet voor de altsolist Joke de Vin bewees, dat een goede alt ook hoog kan zingen, zich daarbij onderschei dend van een sopraan in het tim bre. Ook bij sopraan Hieke Meppe link was elke toon op zijn plaats. Zij toonde in haar voor dracht een stevige dosis betrok kenheid Wel leek het of haar hoogte niet geheel moeiteloos was. Het kwam enigszins over als een zan ger die met groot vakmanschap een verkoudheid weet te maske ren. In de mis van Haydn liet het koor zich wel van haar beste kant zien. Behoudens een enkele lastige fu- gatische inzet bij de tenoren, werd er enthousiast en wellui dend muziek gemaakt. .iving Colour aan het werk in het Vlissingse Arsenaaltheater. foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 33