Twee eeuwen stoomtreinen .PZC Wil iinn I Vraag ikantwoord Adempauze zaterdag 6 maart 2004 Niet de ingenieurs James Watt of George Stephenson zijn de uitvinders van de stoomtrein, maar de in het vergeetboek geraakte Richard Trevithick. Precies tweehonderd jaar nadat hij zijn eerste stoomtrein liet rijden krijgt de uitvinder in Groot-Brittannië het eerherstel dat hem toekomt. Dit hele jaar staan er aan de andere kant van de Noordzee festiviteiten op het programma die bij deze uitvinding stilstaan. euuMMUtiaum Door MIRJAM VAN TWISK In 1804 zette Richard Trevit hick (1771-1833). een lan ge, sterke man uit Corn wall die door zijn school meester werd omschreven als •obstinaat en onoplettend', een uitvinding op het spoor die de wereld totaal zou veranderen. Met kennis die hij had opge daan in de tinmijnen van Corn wall. bouwde hij zijn Penydar- ran tramwegmachine voor een lijn in Zuid-Wales waar voor heen de karren werden getrok ken door langzame, arbeidsin tensieve paarden. Op 21 februari 1804, trok Trevit- hicks pioniersmachine vanaf Pe- nydarren tien ton ijzer en zeven tig personen met een snelheid van ongeveer zeven kilometer per uur over een lengte van bijna vijftien kilometer. De eige naarvan de lijn sleepte hiermee een prijs van 500 guineas in de wacht. Hij was hiermee zijn tijd twintig jaar vooruit, want Step- hensons 'Rocket' lag nog niet eens op de tekentafel. De erken ning voor Trevithick bleef ech ter uit; de door hem gebouwde machine werd in die eerste ja ren louter beschouwd als een aardig nieuwigheidje en daar bleef het bij. Trevethick vertrok later naar de mijnen van Zuid-Amerika waar hij in 1833 straatarm stierf. Zijn idee werd echter overgenomen door anderen en tegen 1845 lag er al een spoorwegnet van 3300 kilometer waarover in Groot-Brittannië alleen al 30 miljoen passagiers werden ver voerd. Met de uitgifte deze maand van een munt waarop zijn naam en uitvinding zijn weergegeven, zal Trevethick eindelijk de erkenning krijgen die hij verdient. Een replica op ware grootte van de Penydarran locomotief zal een van de hoogtepunten vor men van de festiviteiten dit jaar in MerthyrTydfil in Zuid-Wales. waar het allemaal begon. Deze replica zal ook als 'ster' funge ren, samen met andere locomo tieven uit het heden en verle den, gedurende het Railfest dat van 29 mei tot 6 juni wordt ge houden in het National Railway Museum in York. Het Railfest belooft een feest voor alle leeftijden te worden: een collectie historische loco motieven variërend van de Rocket tot de Zweinstein-ex- press uit de Harry Potterboe ken, een antieke kermis, thea tervoorstellingen, tochtjes per trein en een spoorweg-bazaar. Misschien omdat het de baker mat is, maar Groot-Brittannië kan op meer spoorwegattrac ties per vierkante kilometer bo gen dan enig ander land ter we reld. De getallen zijn indruk wekkend: meer dan honderd historische spoorwegen en zes tig stoommusea zijn het tehuis van zevenhonderd werkende stoomlocomotieven, onder stoom gezet door een leger van 30.000 enthousiaste vrijwilli gers. Wales verdient een aparte vermelding vanwege zijn Great Little Trains. Hoewel deze smal- spoortreinen klein van formaat zijn hebben ze allemaal gefun geerd om leisteen of andere mi neralen uit de bergen te halen. Er is keuze uit acht verschillen de lijnen, waarbij die van de Ffestiniog Spoorweg de oudste ter wereld is. Er zijn natuurlijk ook spoorweg- Deze zomer rijden er extra veel trei nen in Groot-Brit tannië. Foto GPD musea die hun eigen histori sche bestaansrecht hebben. Steam in Swindon is gebouwd in de voormalige werkplaats van de Great Western Railway. Didcot beschikt over het GWR Rail Centre waar de glorietijd van het stoomtijdperk tot leven komt. Een deel van het Man chester Museum of Science and Industry is ondergebracht in het oudste station ter wereld en het Thinktank-museum in Bir mingham heeft de oudste stoommachine, ontworpen door James Watt in 1779, in zijn bezit. Maar het is vooral Noord- oost-Engeland dat gezien wordt als de bakermat van de spoorwe gen. Rond Newcastle werden de eerste spoorwegen aangelegd en reed de eerste passagierst- rein tussen Stockton en Darling ton. Spoorwegdorp In Shildon in het graafschap Durham wordt de laatste hand gelegd aan een 10 miljoen pond Met de hond op vakantie? Ik wil graag de hond meenemen op vakantie. Hoe pak ik dat aan? De lente breekt bijna aan en dat is niet voor iedereen goed nieuws. Marie-José Klaver, oprichtster van de site www.hondenwandelweb.nl: 'De meeste stran den zijn vanaf april verboden voor honden. Gelukkig heeft Nederland prachtige natuurge bieden waar honden wel welkom zijn. Het Drents-Friese Wold is met ruim zesduizend hectare bos het grootste losloopgebied van Ne derland. Omdat hier eindeloos veel wandelin gen zijn uitgezet, is dit gebied goed geschikt voor een binnenlandse vakantie. Voor andere binnen- of buitenlandse vakanties met de hond heeft Arke net een handige gids uitge bracht. Hierin staan hotels waar de hond wel kom is en waar er bovendien een bak eten voor ze klaar staat. Voor buitenlandse vakan ties is het Handboek Reizen met de Hond on misbaar. Hierin staat alles over inenten, het dierenpaspoort en gevaarlijke teken.' Heeft u ook een vraag? Mail naar: vraaqenantwoord@weqener.nl Voor meer vragen en antwoorden: ga naar de websi te van deze krant en klik op de rubriek Reizen Reisboeken Vakantie in Auvergne De Auvergne is een bij Ne- derlandse vakantiegangers populair gedeelte van ijk. Bereikbaar bin- dag, en met een ip dat soms aan Ne- loet denken (het :e Allier), maar soms anders is (vulka- De nieuwe Domini- igids 'Auvergne' behan delt de hele regio, inclusief J~n als Clermont-Ferrand en Lyon, en geeft .evens tips voor vakantie met kinderen. Auvergne, Eric Strijbos, uitgeverij Gottmer, 18,95 euro. ISBN 9025732933 ALICE PLEKKENPOL kostend permanent spoorweg dorp, het eerste buitenstation van het National Railway Mu seum. In het nabijgelegen Bea mish, het openluchtmuseum van Noordoost-Engeland, be staat de gelegenheid om een van de oudste nagebouwde spoorlijnen te bezichtigen. Je kunt er een ritje maken in een open spoorweg wagonnetje ach ter een replica van Step henson's Locomotion No 1, ge bouwd in 1825. Voor liefhebbers is ook Corn wall een aanrader, want daar be gint het verhaal van Trevithick. In zijn woonplaats Cranborne staat een standbeeld van hem met een model van een van zijn machines in zijn hand. Niet ver weg bevindt zich in Perponds zijn cottage die is opengesteld voor het publiek. In dat nederi ge huisje is het moeilijk voor te stellen dat wat krabbeltjes zou den leiden tot de ontwikkeling van de hogedrukstoommachine en dat daarna de wereld nooit meer hetzelfde zou zijn. (ADVERTENTIE) Een stoomtrein van de Rheilffordd Ffestiniog Railway in Wales. Hoogtepunten jubileumviering Mf M 1 en 2 mei Whisky Tremen over de Keith8iDufftown Spoorweg, Banffshire, Schotland, als onderdeel van het Speyside Whisky Festival; 28 mei t/m 6 juni: Railfest in het Nationaal Spoorweg Museum in York, festiviteiten rond om het verleden, heden en toe komst van het spoorvervoer; Juni-september. Replica van de Trevithick Penydarren locomotief in Merthyr Tydfil; 1 t/m 11 juli Merthyr Tydfil Heritage Festival, inclusief verzameling Trevithick machines; 4 juli Transport Festival op 4 juli met stoomtreinen uit Cardiff 5 t/m 7 oktober: Victoriaanse Fantasie - een evenement rondom het 200-jarig bestaan in het Colne Vally Railway Centre in Castle Hedmgham, Essex. - Meer informatie op de website, www.rail200.com. Hoewel ik er nooit eerder een voet had gezet, was ik er ge voelsmatig al heel vaak ge weest. Ik kende het uitgesle ten landschap van foto's, televisiepro gramma's en als imposant decor in films Uit angst dat het nu alleen nog maar tegen kon vallen, had ik een be zoek aan de Grand Canyon zo lang mo gelijk uitgesteld. Na 24 uur in Las Vegas was ik echter toe aan een uitzicht dat geen fel ge kleurd licht gaf, knipperde of lawaai maakte. Het plastic emmertje met partjes was al lang leeg, de eenarmige bandieten hadden gul genomen en gie- ng gegeven. En hoe fascinerend ik dit gokparadijs ook vond. het was alsof ik m een overspannen videoclip figureer- Mijn goedkope hotelkamer lag op de vijfde verdieping van een toren boven Wn casino. Er was sinds 1970 niets j meer aan de inrichting veranderd, waardoor het een troostrijke omgeving vormde voor iemand die het tempo van jKzestad nauwelijks kon bijbenen. Dik- e gordijnen sloten de straatgeluiden met buiten, maar ze ontnamen me wel et zicht op het permanente vuurwerk Door DIRK MULDER van de lichtreclames. Buiten was het erg warm en ik vroeg me af of dat mede door de hitte van al die lampjes kwam. Ik lag op mijn bed en nam een besluit. Viva Las Vegas, maar morgen ging ik mooi naar de Grand Canyon. Voor het slapengaan rekende ik alvast bij de receptie af. Een mevrouw met een kapsel dat groot genoeg was om di verse vogels in te huisvesten, zei dat ze het heerlijk vond om mij als gast gehad te hebben, terwijl we elkaar toch niet eerder hadden ontmoet. In het holst van de volgende ochtend glipte ik in mijn gehuurde Oldsmobile de stad uit. Nu zou ik eindelijk de Gro te Kloof aanschouwen. Waar ik echter nooit bij stil had ge staan, was dat de Grand Canyon niet ge leidelijk in zicht komt. Een gebergte kun je in de verte zien liggen, terwijl de vormen steeds duidelijker en scherper worden naarmate je dichterbij komt. Maar een kloof kijkt wel uit. Die houdt zich tot het allerlaatst in de bodem schuil. Na uren op de highway was er nog steeds geen glimp van de Canyon te be kennen, terwijl ik er volgens de kaart toch behoorlijk in de buurt moest zijn. Maar ik zag slechts een saai landschap met dennenbomen. Een bord langs de weg kondigde een parkeerplaats en een restaurantje aan. Ik nam de afslag en zette de auto stil voor een heuphoog stenen muurtje met een ijzeren stang. Ik stapte uit. Kij kend over het muurtje deed ik van de schrik een stap terug. Daar beneden lag de Canyon die ik al zo vaak op beelden had gezien. Mijn longen weigerden dienst. Een paar tellen lang kon ik geen lucht meer krijgen. Toen drong de let terlijke waarheid van een versleten uit drukking tot mij door. Het uitzicht was werkelijk adembenemend. Prijs geldig op bepaalde data en voor bepaalde Disney Hotels, 2 volwassenen per standaard kamer en incl. ontbi|t. Per kind van 3 t/m 11 jaar dat dezelfde kamer deelt, betaalt u 60, Geldig bi| alle boekingen uit het officiële Disneyland Resort Paris-programma van Holland International. Vraag naar de voorwaarden. Wijzigingen voorbehouden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 39