Hier gebeurt alles later PZC Lichtinval Bewaerschole geeft golf extra dimensie Experimentele popmuziek van This Beautiful Mess houdt melodie in ere lïrfl'-"lfE Gemeenten missen besef van hun nieuwi taken voor bijstand Chatsessie met astronaut in bibliotheek Kinderopvang kunst Concert voor viool en piano in Baudelo 't Kliekske komt niet naar Hulst zaterdag 6 maart 2004 door Ab van der Sluis MIDDELBURG - Hoe zou het zijn om in het heelal rond te zwerven? Op dinsdag 9 maart kunnen kinderen van tien tot en met twaalf jaar in de Zeeuwse Bibliotheek chatten met de Ne derlandse astronaut André Kui pers. ESA-astronaut Kuipers gaat in april de ruimte in om een nieu we bemanning naar het intena- lionale ruimtestation ISS te brengen. Tussen 16.00 en 17.00 uur zijn tien internetcomputers gereserveerd voor kinderen die live wilen chatten met Kuipers. Kinderen die willen meedoen, kunnen zich aanmelden via het aanmeldingsformulier op www.zeeuwsebibliotheek.nl of bij de inlichtingenbalie op de be gane grond. De Zeeuwse Bibliotheek organi seert de chatsessie in samenwer king met de Volksterrenwacht Philippus Lansbergen uit Mid delburg. De sterrenwacht heeft een speciale band met André Kuipers. Hij was het die in 1999 het observatorium heeft geo pend in de tuin van de sterren wacht. De Nederlandse ESA-astronaut bereidt zich op dit moment in het Russische kosmonautencen trum Sterrenstad voor op zijn ruimtemissie. Hij is daar onder meer om zijn ruimtepak te tes ten en survivaltrainingen te vol gen. Vanuit Sterrenstad, bij Mos kou, zal hij op 9 maart alle vra gen hoogstpersoonlijk beant woorden. De vraag- en antwoordsessie is een initiatief van de European Space Agency (ESA) en de Ne derlandse Vereniging van Open bare Bibliotheken. Inloggen op de vraag- en antwoordsessie is alleen mogelijk vanuit de biblio theek. De vragen en antwoorden zijn op het web te zien via www.esa.int/delta. Op deze website en de speciale 'Zeg het ISS'-website www.esa.int/ zeghetiss is alle in formatie over de vlucht van André Kuipers te vinden. door Raymond de Frel Steeds meer crèches en naschoolse op- vang-instellingen hebben te maken met een tekort aan kinderen. Groepen worden samengevoegd, kinderen wor den op rustige dagen doorgestuurd naar andere vestigingen, leidsters mogen per week een dagje extra thuisblijven en de minst aantrekkelijke dagverblijven del ven als eerste het onderspit. De wachtlijsten zijn passé, zo bleek af gelopen week uit een rondgang langs verschillende organisaties die zich be zighouden met kinderopvang. Door de economische neergang maken ouders minder gebruik van crèches. De organi satie Kidsconcern, die in het hele land crècheplaatsen regelt en bemiddelt tus sen ouders en werkgevers, spreekt van een trend die naar verwachting verder doorzet. Wel dient opgemerkt te wor den dat het fenomeen wachtlijsten heel erg regiogebonden is. Dat blijkt ook uit een steekproef bij in stellingen in Zeeland. „Wij hebben ge lukkig nog niet te maken met een massa le leegloop", reageert directeur R. Vons van de Stichting Kinderopvang Zeeuws-Vlaanderen. „Nog niet, maar Zeeuws-Vlaanderen ijlt op het vlak van economische neergang vaak wat na ten opzichte van bijvoorbeeld de Randstad. Wat daar gebeurt, komt hier pas later op gang. Wij merken wel een teruggang, maar dat neemt echt geen spectaculaire vormen aan. Wel opvallend is dat de woensdag- en vrijdagmiddagen rustige dagdelen zijn. (Dat is overeenskomstig met de constatering van de landelijke ondernemersorganisatie MO-groep, red.) Maar een massale leegloop? Nee, gelukkig niet." Desondanks heeft Vons wel vrees. „Als je in de krant leest dat de crèches te ma- De economische neergang speelt veel kinderdagverblijven parten, maar de uitkomst van een landelijk onderzoek lijkt niet op te gaan voor de Zeeuwse crèches. foto Peter Nicolai ken hebben met een massale leegloop, dan bekruipt je het gevoel dat wij daar ook wel eens mee te maken zouden kun nen krijgen. Ik ben ook bang voor een negatieve spiraal. De berichten over leegloop, over hoge kosten dat ver sterkt elkaar en draagt bij aan een nega tieve beeldvorming." Neergang Vons spreekt van een stabilisatieproces. Het paarse kabinet schonk veel aan dacht aan de arbeidsparticipatie van vrouwen. De Nederlandse vrouw moest meer deelnemen aan het arbeidsproces, maar zonder goede kinderopvang was dat onmogelijk. En dus ging de porte monnee open om het aantal opvang plaatsen uit te breiden van 75.000 naar 150.000 De top van de groei is nu be reikt. „In Zeeland ging die uitbreiding minder snel dan in andere delen van Ne derland. In deze provincie lopen we vaak een beetje achter ten opzichte van de rest, maar dat kan ook weieens gun stig uitpakken. Wij hebben voorzichti ger uitgebreid, dus hebben we ook min der te maken met een neergang. Hoe wel, eind vorig jaar dachten we even dat wij ook met een inzinking te maken zouden krijgen, maar de aantallen trok ken gelukkig weer snel aan", verklaart directeur E. Jörg van de Stichting Kin deropvang Schouwen-Duiveland. A. Bouma van kinderdagverblijf 't Koot- ertje in Terneuzen vindt het ook al over dreven om te spreken van een leegloop. „Wij merken wel dat er sinds oktober een recessie gaande is. Het is rustiger dan normaal, maar het lastig om in te schatten waaraan dat ligt. Dat kan met geboortegolven te maken hebben. Of met de neergaande economie, waardoor mensen iets voorzichtiger zijn gewor den. In de voorbije maanden hebben wij het tweë' keer meegemaakt dat een ouder op staande voet werd ontslagen. Dan is het natuurlijk heel begrijpellijk dat hij of zij de kinderen niet meer naar het dagverblijf laat gaan. Maar het is niet zo dat kinderen nu bijvoorbeeld maar drie in plaats van vier dagen naar de crèche komen. Overigens is het wel weer typisch Zeeuws dat zaken worden gecombineerd. Tweëenhalve dag bij opa en oma, anderhalve dag bij het kinder dagverblijf, dat zie je hier heel vaak", aldus Bouma. De verontrustende krantenkoppen van de afgelopen week zijn S. Schink van kinderdagverblijf Baloe in Vlissingen helemaal ontgaan. Sterker nog, ze slaan totaal niet op haar werkplaats. „Dit speelt bij ons helemaal niet. Wij hebben zelfs een wachtlijst van een jaar, met uitzondering van plaatsen voor woens dagmiddagen. En volgend jaar openen we, ook in Vlissingen, zelfs een tweede vestiging." door Claudia Sondervan KAPELLE - Gemeenten hebben geen besef van wat er op hen af komt door de nieuwe Wet Werk en Bijstand en, in 2006, de Wet Maatschappelijke Zorg. Dat zei bestuurder A. Verbree van de Vereniging van Zeeuwse ge meenten deze week in Kapelle. In De Vroone presenteerde pa tiëntenorganisatie Het Klaver blad de Toetsingslij st voor lo kaal beleid voor wonen, zorg en welzijn. Het Klaverblad stelde de lijst op om het gemeentelijk beleid tegen het licht te kunnen houden wat betreft betaalbaar heid, medezeggenschap, uitvoer baarheid en kwaliteit. Op de bijeenkomst in Kapelle draaide het gesprek vooral om de grote zorgen rond de bereik baarheid van zorg. Gemeenten worstelen met alle nieuwe wel- zijnstaken die het Rijk hen toe bedeelt terwijl de fondsen krim pen; de consumenten zien al maar groeiende rekeningen voor de dagelijkse bijstand die zij no dig hebben. Inspreken De Toetsingslijst is volgens op stelster Alie Kooiman bedoeld om cliëntenraden, huurcomis- sies, seniorenraden en andere lo kale belangenbehartigers een handvat te geven, om krachtig te kunnen inspreken op gemeen telijk beleid. Zij merkte gisteren dat de lijst door de gemeenten zelf ook gretig werd aangeno men. „Gemeenten weten nauwelijks wat er op hen afkomt. Ze moe ten op grond van de kenmerken van hun bevolking weten welke noden hun inwoners krijgen. Er wordt steeds sterker gesneden in de AWBZ, de huishoudelijke hulp wordt naar de gemeenten geschoven, de Regionale Indica tie Organen moeten steeds stren ger zijn bij het verlenen van AWBZ-rechten. Sommige RIO's adviseren mensen nu al geen nieuwe indicatie aan te vrag omdat die nadelig zal uiti? len", zegt Kooiman. Verantwoordelijkhei» „Met alle eigen bijdragen c mensen moeten betalen, stap len de kosten zich op 'en a mand die daar de eindverar woordelijkheid voor heeft. beroepen op de Bijzondere B: stand zullen toenemen. Maar', gelijkertijd heeft minister li de Bijzondere Bijstand van g meenten 1,15 miljard euro a kort; dat valt niet te rijns Mensen moeten langer zelfsfe dig wonen, maar zeker mens» die uit een verzorgingshuis na; een kleine woonvorm gaan, 5 ken in de problemen. Het zit, alles: de thuiszorg is duur,; maaltijdvoorziening wordt ij euro in plaats van drie euro\ï tig, omdat er kostendekkend^ werkt moet worden; de medic nen en de rollator kosten gé Van de chronische patiënt; leeft 45 procent op het belar baar minimum. Zij hebben; gen bijdragen die oplopen; vijfhonderd euro per maand. 0 een inkomen van duizend a per maand." Het Klaverblad probeert nogê jaar een folder te maken a een overzicht aan subsÉ waarop mensen aanspraak km nen proberen te maken, kond* de Kooiman aan. Schoonmaak WESTKAPELLE - Jagers u Walcheren gaan zaterdag maart tijdens de Nationale Ni tuurschoonmaakdag zwerf™ opruimen in het buitengebied, Met prikstokken en vuilniszak ken gaan ze vanaf 9 uur op w om vuil in te zamelen. De acte duurt twee uur en eindigt camping de Boomgaard aan; Domineeshof in Westkapej Vrijwilligers kunnen zich aa melden via 0118-582465 0 0118-593455. This Beautiful Mess: zanger Arjen van Wijk, bassist Abne Herrebout, zangeres/toetseniste Lydia Wever en gitarist Axel Kabboord; drum mer René de Vries ontbreekt op de foto. foto Nicolas Tse door Jeroen Fidder GOES - Vrijwel onopgemerkt heeft de - grotendeels - Zeeuwse groep This Beautiful Mess de beste Nederlandse gitaarplaat van 2003 uitgebracht. Temper the wind to the shorn lamb be vat elf experimentele popsongs met een grote emotionele diep gang. Een doorbraak lijkt op handen voor de band die van avond optreedt in 't Beest in Goes. Ondanks de verbazend hoge kwaliteit van het album Temper the wind to the shorn lamb krijgt This Beautiful Mess (TBM) nauwelijks aandacht in de media. „Vreemd," vindt zanger/tekstschrijver Arjen van Wijk (26) uit Middelburg. „Het valt me altijd op dat Nederland se bladen vrijwel geen aandacht schenken aan Nederlandse bands die nog met zo bekend zijn. Iedereen vindt onze plaat goed, maar toch krijgen we geen interviews. Dat is jammer, want we hebben die aandacht hard nodig." In het buitenland wordt de plaat wél op de juiste waarde ge schat. Het Belgische blad Rifraf heeft in december een hele pagi na aan TBM gewijd, wat bij bijna geen enkele Nederlandse band gebeurt. In februari heeft This Beautiful Mess een tien daagse tournee gemaakt door Engeland, in april en mei volgt een reeks optredens in Spanje en Portugal. Temper the wind to the shorn lamb is het tweede album van de groep, die in 1997 werd opge richt in Vlissingen. Op Sally Forth Records verscheen in 2001 het debuutalbum Falling on deaf ears, dat ook in Ameri ka, Canada en Japan uitkwam. De bandleden zijn al jaren ook actief in andere groepen, die al le zijn gelieerd aan Sally Forth Records. Zo spelen Arjen van Wijk en de oorspronkelijk uit Middelburg afkomstige Axel Kabboord (gitarist van TBM) ook in de emocoreband The Spi rit that Guides Us, die vorig jaar het internationaal lovend ontvangen album The sandthe barrier uitbracht. „Een uit de hand gelopen pro ject," kwalificeert Van Wijk. Dat geldt ook voor At The Close Of Everyday, het project van Axel Kabboord en Minco Egger- sman, drummer van Rollercoas ter 23. Het album van At The Close, het imponerende Zalig zijn de armen van geest, is in di verse landen uitgebracht en on langs tourde de groep met 16 Horsepower door Europa. En dan is er nog Brown Feather Sparrow, de groep van TBM-zangeres Lydia Wever waarin ook Van Wijk actief is Bewogenheid „Een Belgische interviewer zei me dat het hem deed denken aan de Antwerpse scene van zo'n acht jaar geleden waarin ie dereen elkaar stimuleerde. Zo zie ik het ook een beetje, want This Beautiful Mess is ontstaan uit muzikale bewogenheid. Maar omdat onze band niet doorbrak, gingen we ook andere dingen doen om toch zoveel mo gelijk met muziek bezig te blij ven." Paradoxaal genoeg kwam Tem per the wind to the shorn lamb door alle nevenactiviteiten vrij makkelijk tot stand. „We had den zoveel inspiratie dat we de plaat zonder moeite en in korte tijd hebben geschreven." Het resultaat is een bevlogen al bum, waaraan Van Wijk zijn diepste emoties toevertrouwde, in teksten die veelal handelen over de donkere kanten van het leven. „Donker ja, maar niet de pressief," nuanceert de tekst schrijver, „want er klinkt altijd iets van hoop door." Dat laatste zal komen omdat hij overtuigd christen is. „Mijn ge loof heeft invloed op hoe ik func tioneer en hoe ik me voel. Het ge loof geeft kaders aan je leven, maar lost niet alles op. Weet je wat het is: op één of andere ma nier vind ik een beetje droevige muziek het mooist." Van Wijk beaamt dat al zijn tek sten over hemzelf gaan. „Omdat de emoties zo dicht bij mezelf liggen, ervaar ik de teksten als heel echt. Maar ik schrijf ze wel op een poëtische manier, zodat het geen zelfbeklag wordt en het ook voor anderen herken baar wordt." Het liedje staat centraal bij TMB, maar de groep verkent wel de grenzen van de traditio nele songstructuren. Belangrijk zijn vooral ook de melodieën, iets waar het volgens Van Wijk bij veel groepen aan ontbreekt. Op eenzame hoogte staat vol gens hem wat dat betreft Radio- head, waarmee This Beautiful Mess overigens geregeld wordt vergeleken. „Vind ik prima, maar we proberen wel iets ei gens te hebben. We hebben geen standaardgeluid." Concert.: This Beautiful Mess, van avond in 't Beest in Goes, voorpro gramma Pillars. Aanvang 2100 uur. door Ali Pankow BURGH-HAAMSTEDE - Twee metershoge gol ven op het punt van breken domineren deze we ken de ruimte van De Bewaerschole in Burgh-Haamstede. Beeldend kunstenares Marielle van den Bergh uit Eindhoven heeft de golven op dat cruciale moment vastgelegd. Zij vi sualiseert de kracht van het water met Chinees pa pier op een frame van pitriet. De specifieke lich tinval doet de rest. „Vooral dat licht is prachtig hier", zegt Van den Bergh. Volgens haar maakt met name dat element het kunstenaarsinitief Stichting Kunst-En uit Eindhoven enthousiast hier de expositiereeks 'Ge- werveld-Ongewerveld' in te vullen. Vier leden van deze groep maken dit seizoen bij toerbeurt een individuele installatie in De Bewaerschole. Mariëlle van den Bergh doet dat als derde in de reeks. Zij heeft zich laten inspireren door water en de specieke invloed daarvan in deze provincie. „Mijn man komt hier vandaan en we vertoeven nogal eens in Zeeland", zegt Van den Bergh. De zee met haar golfslag fascineert haar vooral om dat die in feite nooit stilstaat. „Die golven zijn elk moment weer anders en bieden steeds andere ver schijningsvormen", ervaart de kunstenares Sensuele huid Het Chinees papier biedt haar de mogelijkheid ruimtelijke vormen met een transparante, sensue le huid te creëren. Eerder gebruikte ze dit materi aal ook in combinatie met houtblokken in haar in stallatie 'Avelanche', waarin ze haar interpretatie van een lawine weergeeft. Voor deze Zeeuwse ex positie is het de installatie 'Water' geworden. In haar verstilde golven heeft ze meerdere beeld schermen verwerkt. Daarop wordt een videofilm vertoond van een gracieuze zwemster onder wa ter. „Die vrouw is een ervaren synchroon-zwem ster. Ze beweegt zich zo sierlijk door het water. Het een soort choreografie die ze uitvoert. Ik wil met de beelden van die mooie bewegingen een soort compensatie bieden voor de stilgezette gol ven", vertelt Van den Bergh. De twee golven geven het beeld van een gestolde en bijna breekbare watermassa door de transpa rante papieren huid. De zwemster lijkt daar als vanzelfsprekend in te bewegen. Iets losstaand, maar toch behorend bij de installatie wordt op een televisiescherm de dansvideo 'Water' ver toond. Van den Bergh vond de danseres en choreo grafe Len Staals bereid voor deze presentatie een specifieke dans langs de vloedlijn en in het water uit te voeren. „Ik wist niet dat het eigenlijk tegen alle dansre- gels in is om een danseres op een zachte onder grond op spitzen te laten lopen", zegt de beeldend kunstenares bijna verontschuldigend. De tenen van de ballerina zakken diep weg in het zand en dat levert prachtige beelden op. Vervolgens dan sen de spitzen op de bevroren en met stuifsneeuw bedekte duinen. De opnamen hiervan zijn ge maakt bij het Walcherse Oranjezon. Deze installatie van Mariëlle van den Bergh is nog tot en met zaterdag 27 maart te zien in De Be waerschole van dinsdag tot en met zaterdag van 13.30 tot 16.30 uur. De reeks 'Gewerveld-Ongewerveld' wordt in de maand april afgesloten met een installatie van de kunstenaar Mels Dees. Tijdens die afsluiting wordt tevens een speciaal aan deze themareeks ge wijde catalogus gepresenteerd. HULST - Het duo Me- ijs-Janssen geeft morgen middag om 15.00 uur een concert in het Baudelooge- bouw in Hulst. De twee musiciennes vertol ken sonates van onder an deren Schumann, Beetho ven en Poulenc. Manon Meijs (viool) namir. 1993 deel aan het Natio naal Vioolconcours Oscar Back en volgde masterclas- ses bij Herman Krebbers en Igor Oistrakh. In 199/ behaalde zij de prestigieu ze Henriette Hustinxprijs. Thans is zij concertmeester bij het Nederlands Prome nade Orkest te Amsterdam. Jet Janssen (piano) volgde masterclasses bij Jan Wijn, Claude Coppens en Guido Agosti. Met violist Manjn Simons maakte zij een cc met werken van onder an deren Strawinsky en Ra- vel. Tevens maakte zij eer. cd-opname van de Rapso- dy in Blue van Gershwtf met de Johan Willem Fris Kapel. .,ST - De voorstelling Nb| rond Brueghel die de Mj p 't Kliekske vandaag K De sierlijke bewegingen van de zwemster bieden compensatie voor de stilgezette golven. foto Dirk-Jan Gjeltema HULST - ziek rond I groep geven in Den Dullaert in Hh gaat niet door. Dit is het gevolg van een orii val dat de leider van de gnfl Herman Dewit is overkomj Hierdoor kan 't Kliekske «j tijdlang niet optreden. (advertentie) Hierbij de letter vcofK 1 DVD-spaaractievanM J PZC. Iedere dag j er een andere letten" „ie samen het woord "acte;' vormen. Deze actie loopt t/m 12 maart. Alleen originele spaarzege^- de krant op originele spaarkaatf- geldig. Spaarkaarten staan op zaterdag in de krant t/m 6 maart. PZC

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 12