WAO-discussie nadert climax Oude binnenstad bepaalt uitstraling van gehele stad PZC PZC N57 Kabinet onderzoekt hoe aantal arbeidsongeschikten kan worden ingedamd I te gast 5 maart 1954 vrijdag 5 maart 2004 De discussie over hoe een nieuw WAO-stelsel er precies uit komt te zien, nadert haar climax. Het kabinet neemt naar verwach ting vandaag een besluit over de laatste witte vlekken die nog moeten worden ingevuld Er staat veel op het spel. Tweede Kamer en vakbeweging zitten als een bok op de haverkist om te controleren of het kabinet wel doet wat zij willen. door Sylvia Marmelstein en Hans van Soest Al decennia lang bakkeleien politiek en vakbeweging over de WAO. Beiden vinden dat er iets aan de regeling voor arbeidsongeschikten moet ver anderen, want Nederland heeft veel te veel WAO'ers, momen teel zo'n 786.000. Het kabinet beslist waarschijnlijk vandaag op welke manier de groei van de arbeidsongeschikten moet worden ingedamd. Een deel van de plannen is al be kend. Zo krijgen alleen nog mensen die echt niet meer kun nen werken een WAO-uitke- ring. De rest moet aan het werk blijven, al dan niet met een aan vullende uitkering, Net als nu wordt straks via een medische keuring vastgesteld of iemand ziek genoeg is voor de WAO. Maar omdat er minder mensen door die keuring mogen komen, moet hij dus veel strenger wor den. Hoe streng dat zal zijn, wordt morgen bepaald. Hier ligt een groot meningsver schil tussen vakbeweging en ka binet. De Sociaal-Economische Raad (SER, het adviescollege van werkgevers en vakbewe ging) heeft een WAO-stelsel be dacht waarbij maximaal 25.000 mensen per jaar worden afge keurd voor werk. Dat zijn er nog steeds te veel, vindt De Geus. Hij wil een stelsel waarin jaarlijks nog maar 11.000 tot 20.500 mensen in de WAO kun nen instromen. Het systeem dat De Geus wil is dus strenger dan dat van de SER. Bovendien wil de minister dat - vooruitlopend op het nieuwe stelsel, dat in 2006 wordt ingevoerd - vanaf 1 juli aanstaande alle huidige WAO'ers alvast volgens de nieu we strenge regels worden her keurd. De vakbeweging vindt dat de strenge keuringen alleen moeten gelden voor mensen die straks nieuw in de WAO belan den. Het verschil van mening tussen De Geus en de SER over de strengheid van de keuringen is technisch van aard, maar heeft grote consequenties voor het aantal mensen dat straks nog in aanmerking komt voor de WAO. Zo wil De Geus dat niet meer wordt gekeken naar ie mands laatst verdiende loon, maar naar het wettelijk vastge steld WAO-dagloon. Ook wil hij dat mensen die slecht Neder lands spreken niet langer an ders worden behandeld. Nu wor den deze mensen in veel geval len volledig afgekeurd, omdat het voor hen lastiger is een baan te vinden. Deeltijders Eigenlijk zijn De Geus en de SER het maar over één punt wel eens: dat deeltijders stren ger mogen worden aangepakt. Als zij ziek worden, moet wor den gekeken of zij in een aange paste voltijdbaan wellicht wel hun oude salaris bij elkaar kun nen verdienen, Het kabinet staat voor een lastige beslissing. De vakbeweging dreigt met looneisen en het opblazen van het poldermodel als de politiek het SER-advies niet letterlijk overneemt. „Als het kabinet zich niet aan onze afspraken houdt, dan breekt het meer af dan de WAO alleen. Dat bete kent dan het einde van de over legeconomie zoals wij die de laatste jaren hebben gekend", aldus FNV-voorzitter De Waal. Maar De Geus wordt gesteund door het hele kabinet. „We zul len het advies goed bekijken, maar uiteindelijk wordt de wet geving niet door de SER ge maakt", dreigde vice-premier Zalm vorige week nog. „Het zal een hele klus worden. Het kabi net moet ervan overtuigd wor den dat de SER-plannen wel voldoende effectief zijn." Hoewel het kabinet wil vasthou den aan De Geus' oorspronkelij ke plannen, wordt er achter de schermen grote druk op de mi nisters uitgeoefend om toch wa ter bij de wijn te doen. Zo vindt De Geus' eigen partij het CDA dat de minister 'een unaniem SER-advies over zo'n belang rijk onderwerp niet naast zich neer kan leggen', zoals Kamer lid Verburg het onlangs ver woordde. Behalve over de strengheid van de keuringen moet het kabinet morgen ook een besluit nemen over wie straks het nieuwe WAO-stelsel gaat uitvoeren. Een Kamermeer derheid wil dat een deel van het stelsel straks door private verze keringsmaatschappijen wordt geregeld en niet door de offi ciële uitkeringsinstantie UWV. Het gaat om de regeling Werk hervatting Gedeeltelijk Arbeids- geschikten, Dat is de uitkering die werknemers die niet ziek ge noeg zijn voor de WAO kunnen krijgen als ze aan de slag blij Minister De Geus van Sociale Zaken wil een stelsel waarin jaarlijks nog hooguit 20.500 mensen in de WAO terecht kunnen komen. foto Harmen de Jong/GPD ven tegen een lager loon. De Geus is sceptisch over dit sys teem. Hij is bang dat werkge vers en werknemers als op drachtgevers van private verze keraars weer te veel in de melk te brokkelen krijgen bij de bepa ling wie voor hoeveel procent wordt afgekeurd. En dat was juist de reden waarom het aan tal WAO'ers in de jaren tachtig steeg. GPD Ontwerpers van wegen hebben de ni ver vooruit te denken. En terecht. Nieu« wegen als de N57 op Walcheren en deN{ in West-Zeeuws-Vlaanderen worden niet a legd voor een paar jaar, maar moeten tientallen jj ren mee. Anders wordt er geld weggegooid end? kan nooit de bedoeling zijn. Wegen die nu worden gebouwd, moeten een v keersstroom kunnen hebben die pas over twintig, dertig jaar te verwachten is. De A58 door Mid den-Zeeland was anders vanaf midden jaren zi tig nooit zo uitgevoerd als is gebeurd. Ondanks hr sterk gegroeide autoverkeer is de A58 nog stee# van deze tijd, ook al is er bij de aanleg absolua geen rekening gehouden met oude structuren. Dj 'nieuwe' Rijksweg is als een streep door het Zeeuw-' se landschap getrokken. Hetzelfde staat op Walcheren te gebeuren, als# N57 onverkort wordt aangelegd naar het ontwei) dat alweer bijna tien jaar geleden is vastgesteld Vooral in de gemeente Veere is daarover de laatst*, tijd veel onrust ontstaan. Een veelkleurig gezel schap van omwonenden, ondernemers en liefheb bers van het Walcherse landschap is in opstand ge komen. Het nut en de noodzaak van de nieuw N57 moeten eerst nog maar eens aangetoond wo: den, oordelen zij. Tegen een vernieuwing van de huidige, zeker tus sen Serooskerke en Vrouwenpolder nogal bochtig: Rijksweg richt het verzet zich niet. De tegenstan ders zijn realistisch genoeg om te onderkennen dj' een aantal knelpunten moet worden opgelost, Middelburgse binnenstad moet worden ontlar door de aanleg van een aquaduct in het Kanaa door Walcheren, een belangrijk onderdeel van# nieuwe N57. En ook de verkeerssituatie ronc Serooskerke vraagt om een oplossing. De kwestie is of het noodzakelijk is de doorgaan# weg tussen Middelburg en de Veersedam uit te voe ren alsof zij één van de drukste verkeersaders vai Zeeland is of moet worden, als een weg die ee deel van Walcheren straks in tweeën deelt. He! provinciebestuur en Rijkswaterstaat hebben tot nu toe niet laten zien dat zij daarvoor veel oog heb ben. Ze kunnen dat beter maar wel doen. Niet omdai de Raad van State hen anders kan terugfluiteL maar omdat zij de bezwaren die leven, serieus moe ten nemen. door Gerrit Schoenmakers Als u het nog niet wist dan wordt het u wel met an- gelsaksisch geweld ingeprent: het dagelijkse leven bestaat uit sleur. De samenleving resulteert in een verveel-instituut, waar uit u moet worden verlost door belevenissen. De 'fun-industry' levert-de 'ex periences'' die uw 'leisure-time' moeten veraangenamen érl de kas van de ondernemer moeten spekken. Want naarmate de con sument meer dood valt op een dubbeltje voor de dagelijkse be hoeften, dus eigenlijk voor de 'boring-time', zegt de pret-eeo- nomie, dat de consument bereid is royaal uit te geven voor de 'fun-zijde' van het leven. De toeristenindustrie stort zich in dit gat in de markt en gemeen tebesturen volgen serviel en noe men het dan 'city-marketing'. In het stationsgebied van Goes moet zo nodig een 80 meter hoog torengebouw straks uit stralen dat-hét-in-Goes-ge- beurt. Er zijn nauwelijks steden in ons land te vinden die niet van zichzelf vinden, dat ze be schikken over een historisch in teressante binnenstad, die het waard is jaarlijks door vele toe risten te worden bezocht. Hier bruist het leven en verdrijft ver leiding de verveling. Maar dat deze vrijetijdsconsu- menten begerig van de ene naar de andere historische binnen stad 'zappen' is een veronderstel ling, die op een fabel berust. Cultuurhistorisch genot ontgaat geheel aan de grote bulk, die dus zijn 'leisure-time' besteed wil zien aan pret en daaraan ver wante belevenissen. Dit type toe rist heeft alles al gauw gezien en verkondigt stellig, dat er verder weinig valt te beleven. De toeristische bezoeker is voor al een ontrouwe klant met een wispelturige interesse. Een veel eisende eendagsvlinder, die ver langt dat overal geurende bloe men voor hem klaar staan. Als het over verleiding gaat, dan lijkt de gewenste permanen tie van de vraag alleen te organi seren in de seksindustrie. De historische binnensteden in heel de wereld worden al tiental len jaren geteisterd door functie- verval. Allereerst zichtbaar door verwaarlozing en later ver krotting van de historische be bouwing. Verkeer aantrekkende functies vertrokken naar terrei nen aan de stadsrand, daarbij geholpen door schaalvergrotin gen. Daar zijn deze functies te rug te vinden als kantoorpar ken, bouwmarkten, tuincentra, De binnenstad van Goes. Volgens Gerrit Schoenmakers moet de historische binnenstad veel meer worden gekoesterd, foto Willem Mieras meubelboulevards, garagestra ten of auto-showrooms, In het plan Mortiere bij Middelburg sluit daar desgewenst een Leis ure Park op aan met hoog funge- halte inclusief Museum Johan Cruyff. De neiging bestaat de stad te 'Disneyficeren' en te ver pretparken, bijvoorbeeld door een grappige fontein. Voor het oude stadhuis van Middelburg, het icoon dat de stad wereldbe kendheid geeft, is het lachen ge blazen. Ook de milieuwetgeving leverde een forse uitstroom op naar de periferie van de stad. Luchtver vuiling en geluidshinder verdre ven bedrijven uit de binnenste delijke woonomgeving. Verbo den zelfs werd de geuruitstoot van vers gebakken broden of am bachtelijke gerookte worst. De vraag is: wat hebben we nog te zoeken in de aloude historische binnenstad? Eigenlijk niet zo veel, is het antwoord van duizen den burgers. En zij vestigen zich al tientallen jaren niet in de bin nenstad, maar in nieuwbouwwij ken daarbuiten met een winkel centrum in de buurt voor de da gelijkse boodschap. Segregatie Aldus is de binnenstad ten prooi aan uitponding en segregatie van steeds meer functies. Nog maar enkele jaren geleden kwam het stadsherstel op gang van de historische binnenstad. Daarmee keerde ten dele de woonfunctie terug, die dreigde geheel te verdwijnen. Men werd zich ook bewust, dat oude bin nensteden een identiteitvormen- de schatkamer zijn van architec tonische en stedenbouwkundige kwaliteit. Hier ligt het collectie ve geheugen van de stad opgesla gen in gebouwen. De bezoeker kan hier zijn ervaringen verrui men en de cultuurhistoricus kan zijn inzichten verdiepen. De ho reca van patatkraam tot en met sterrenrestaurant kan er ruim hartig zijn gastheerfunctie uit baten. Zeker ook tot gerief van de eigen stedelijke bevolking. Zo wordt een nieuwe legitimi teit gecreëerd voor het behoud van de historische binnenstad. Maar dat niet alleen. Wat het re genwoud is voor de mondiale ecologie, dat is het historisch-ar- chitectonisch en stedenbouw kundig bezit voor de eigentijdse architectuur en stedenbouw. Een onvervangbare bron waar telkens aan moet worden gerefe reerd bij nieuwe technieken en bouwopgaven. Momenteel is er meer geld dan ooit om te bouwen, er zijn meer materialen dan ooit en technie ken om ze toe te passen. Het heeft nog niet overweldigend vaak geleid tot de herbergzaam heid van de oude binnenstad. Pogingen daartoe worden ge daan in stationsgebieden, die knooppunten moeten zijn voor allerlei mobiliteit en ook gele genheid moeten bieden tot ont moetingen. Dit menselijk verlan gen wordt echter door het bege leidend bouwkundig geweld effi ciënt de kop ingedrukt. Leiden, Amersfoort, Groningen kunnen als voorbeeld dienen. De drukte die er bestaat is onge zellig en vooral gehaast. Lo gisch want het gaat hier niet om 'leisure-time', maar om 'busi ness'. Hier wordt tijd omgezet in geld. Van de ooit vele functies die in de binnensteden waren ge vestigd zijn er dus niet zoveel overgebleven. De winkelfunc ties van de zelfstandige detailist tot en met de ketens van het grootwinkelbedrijf laten zich lei den door de behoefte aan 'fun-shopping'. Vooral veel lifes- tyle-achtige neringen "van an tiek tot en met design, kleding en schoenenzaken daaronder meegeteld, proberen de bezoe ker tot aankoop te verleiden. Aangeschurkt wordt tegen ster ke stedelijke functies als musea en theaters, waarvan de exploi tatie (altijd bodemloos) gegaran deerd wordt door de overheid. Pas laat is ingezien, dat het be houd van het centrale histori sche stadsdeel onmisbaar is voor het functioneren van de stad als geheel. Het centrum ligt op ieders weg, maar in een nieuwbouwwijk valt niets te zoe ken als je er niet woont. Een goed stedebouwkundig be leid probeert zoveel mogelijk functieverlies uit de binnenstad te verhinderen, en zoveel moge lijk bestaande functies te ver sterken. Het zorgt voor een diffe rentiatie in bevolkingsopbouw, zowel wat leeftijd als inkomen betreft. Fatale vergissing De situering van het nieuwe Middelburgse stadhuis aan een uiterste rand van de stad is zo beschouwd een fatale vergis sing, die hopelijk niet wordt ge volgd door het in de Abdij geves tigde provinciaal bestuur. Het hoofddoel moet zijn dat de inwoners van de stad lof zingen over het woon- en leefgenot. De bezoekers komen dan vanzelf en het bespaart de uitgaven aan on derzoekbureaus, die met cosme tische kletspraat aansporen tot weer een nieuw logo (logoise- ring) of de instelling van een pro motieteam, dat zoals rapporten aanbevelen geüniformeerd de straat op gaat. Probeer bezoekers te verleiden met echte kwaliteit en duurza me verbijzondering. Niet met een vorm van verleidelijkheid, die het resultaat is van enige ma len te strak aangetrokken face-lifts. Gerril Schoenmakers is oud-wet houder van Middelburg, oud-Ka merlid en nu voorzitter van de Wel stands- en Monumenten Commis sie Schiedam WEGVERBETERING - Het co mité wegverbetering voert ac tie voor de verbetering van de provinciale weg Temeu- zen-Axel en de rijkswegen Axel-Sluiskil en Axel-Hulst. Het verkeer op deze smalle we gen is bijzonder intensief, Verkeersongevallen zijn he laas niet zeldzaam op deze we gen. Men. dringt aan op het door trekken van het fietspad op de weg Terneuzen-Axel. RONDWEG - Het laatste deel van de rondweg om Tholen wordt aangelegd. Zeven wonin gen worden hiervoor gesloopt. MONUMENT - Koningin Julia- j na gaat het monument - ter' herinnering aan de terugkeer van haar moeder Wilhelmina naar Nederland op 12 maart 1944 - in Eede onthullen. Julia na komt per trein naar Vlissin- gen en steekt per veerboot de Westerschelde over. Na de ont hulling maakt de koningin een tocht door Zeeuws-Vlaande- TERUGGEKEERD - De vie: Nederlanders die vorige week in de omgeving van Mak door een bende werden ont voerd, zijn behouden terugge keerd. Hoofdredactie: A L Oosthoek D Bosscher (adjunct) A, L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationpark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax: (0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Middelburg: Buitenruststraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax:(0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax: (0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (0111)454647 Fax: (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8 00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30 tot 17.00 uur Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur. Abonnementen: 0800-0231231 (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag) per maand: 19,45 per kwartaal: 56,60 per jaar. €217.00 Voor toezending per post geldt een toeslag E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode. PZC, t.a.v. lezersservice, Postbus 31, 4460 AA Goes Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag: 1,20 zaterdag: 1,70 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties: ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uitgevoerd overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en volgens de Regelen voor het Advertentiewezen. Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (0113) 315555 Fax. (0113)315549 Personeelsadvertenties: Tel: (0113)315540 Fax:(0113)315549 Rubrieksadvertenties (kleintjM): Tel (0113)315550 Fax, (0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel, (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax:(0114)372771 Internet: www.pzc.nl/adverteren Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Is een onderdeel van het Wegoner-concern. aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen In een bestand dot wordt gebruikt v00"\ (abonnementen)admimstratie en om u te (laten) informeren over voor u relevonte diensten ("P ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig 9ese'*!'^ de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij: zerssorvice. Postbus 31. 4460 AA Goes, Behoort tot WGGGNGR ré'ÉmLv '"9

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 4