Schotsman
fietspad
niet in wijk
In de nauwe pijp wordt ellende uitvergroot
;r sÉ
Zeker vier ton munitie onder golfbaan
11
Eis tien jaar tegen
kapitein en stuurman
voor cocaïnesmokkel
Durion moet klanten
beter informeren
over energiecontract
Voedselbank krijgt
geen subsidie Goes
Park vreest hardrijders
Autodief gepakt
I na achtervolging
in 's-Heerenhoek
'W'
V V
- P'v f v -
Brand door
smelten teer
Domburg en Dishoek
krijgen defibrillators
Politie doet
inval in Hulst
zeeuwse almanak
Struikgewas
PZC
BEVELANDEN-THOLEN
vrijdag 5 maart 2004
jnnrMieke van der Jagt
KAMPERLAND - In recreatie-
gebied De Schotsman in Kam
perland rijst veel verzet tegen
de aanleg van een fietspad
dwars door de wijk. Het fiets
pad is voorgesteld in het con
cept Gebiedsvisie Rondom het
Veerse Meer.
K 0e Gebiedsvisie is een plan
I waarmee gemeenten, water-
schap en provincie in samen-
j spraak met alle betrokken secto-
i| ren proberen de functies van het
ij gebied rondom het Veerse Meer
met elkaar in evenwicht te
s-HEERENHOEK - De politie
heeft gisterochtend een 38-jari-
ge man uit Roosendaal aange
houden, die in een gestolen auto
in de Burgemeester van Hor-
sighstraat in 's-Heerenhoek zat.
L Toen de politie poolshoogte
kwam nemen, maakte de man
zich snel uit de voeten. Hij
impte daarbij een poli-
jtieauto en reed vervolgens bijna
opeen andere auto in. Tenslotte
0.| knalde de man tegen een vang
en kwam tegen een lantaarn
paal tot stilstand.
De man leek dronken of stoned
azijn. Op het bureau weigerde
Mj een blaastest. De politie
beeft hem in een cel gestopt
brengen. In de afgelopen dertig
jaar is er veel scheefgegroeid, zo
dat verkeer, recreatie en wonen
elkaar op verschillende plaatsen
in de weg zijn gaan zitten. Het
plan doorloopt een open in
spraakprocedure, alvorens er de
finitieve besluiten over worden
genomen.
Per deelgebied is het plan al met
de bewoners van dorpen en bun
galowparken, met boeren en
met recreatieondernemers be
sproken en inmiddels loopt de
inspraaktermijn. In Kamper
land blijken veel bewoners van
De Schotsman bezwaar te heb
ben tegen een fietspad dwars
door De Schotsman. Ze willen
veel liever een fietspad langs de
Ruiterplaatweg.
In de vele schriftelijke bezwa
ren die uit het bungalowpark ko
men, wordt ook vaak gevraagd
om trottoirs, die nu nog ontbre
ken in het park. Veel bewoners
willen, net als in het dorp, stoe
pen, een 30-kilometerzone en
drempels. Een fietspad langs de
Reigerlaan, wat in het plan
wordt voorgesteld, zou volgens
de bewoners de Ruiterplaatweg
inderdaad ontlasten, waardoor
automobilisten er nog harder
gaan rijden.
Veel recreatieve meerwaarde
heeft een pad langs de Reiger
laan volgens veel bewoners niet.
Er zijn daar nauwelijks door
kijkjes naar het meer, zoals in
het plan wordt gesuggereerd. Bo
vendien kunnen kinderen, nu de
fietsroute nog langs De Schots
man gaat, rustig op straat spe
len in het park. De bewoners wil
len dat graag zo houden.
W
>X'r>'
v\ m cm* -
De munitie-opgravingen op golfbaan De Goese Golf duurt nu al weken langer dan gepland, en het einde is nog niet in zicht. De verwach
ting is dat er minstens vier ton aan explosieven en patronen in de bodem zit. foto Willem Mieras
door Freek Janssen
GOES - Er ligt meer munitie onder het ter
rein van golfbaan De Goese Golf dan tot nu
toe bekend was. De opruimwerkzaamheden
duren dan ook een stuk langer dan gepland.
Waarschijnlijk hebben de geallieerden er na
afloop van de Tweede Wereldoorlog op
meerdere plekken Duitse munitie tot ont
ploffing gebracht.
Ruimers zijn al sinds 19 januari bezig op
het golfterrein. Ze hebben al dik tweedui
zend kilo aan munitie opgegraven en ver
wachten minstens nog een keer die hoeveel
heid te vinden. De werkzaamheden duren
zeker nog tot medio april.
In juni vorig jaar stuitte een onderhoudsme
dewerker van de Goese Golf op granaten en
geweerpatronen in de grond achter hole 17.
De politie werd erbij gehaald en later ook
de Explosieven Opruimings Dienst (EOD).
Die adviseerde na onderzoek om het stuk
golfterrein grondig te laten opruimen.
Na overleg tussen de gemeente, EOD, poli
tie en De Goese Golf werd besloten om in ja
nuari te beginnen. Directeur G. Rutjes: „De
gemeente wilde het eigenlijk al meteen in
juni doen, maar dat is voor ons het hoogsei
zoen. We hebben besloten een gedeelte van
de baan af te sluiten en in januari pas te
gaan ruimen." De werkzaamheden zouden
vier weken duren, maar dat is inmiddels al
drie weken uitgelopen „En het gaat op zijn
minst nog vijf weken door", verzucht Rut
jes.
Schade
De Goese Golf loopt flink wat inkomsten
mis door de opruimwerkzaamheden: „We
hebben zes van de achttien holes af moeten
sluiten. Al zitten we nu niet in het hoogsei
zoen, de schade loopt toch wel in de tiendui
zenden euro's", zegt Rutjes. De Goese Golf
probeert de schade op de gemeente Goes te
verhalen.De opruimwerkzaamheden wor
den verricht door de firma Leemans uit Vrie-
zenveen. J. Slagers van Leemans: „We spit
ten het stuk door met graafmachines, op
zoek naar munitie. Alles wat we vinden,
wordt opgeslagen in een bunker. Ongeveer
twee keer in de week komt de EOD langs
om de boel onschadelijk te maken." Af en
toe worden er explosieven naar een rustig
plekje in de Poel getransporteerd en daar
tot ontploffing gebracht.
In de buurt van De Goese Golf lag tijdens
de Tweede Wereldoorlog een immens Duits
munitiedepot. Slagers: „Het was bekend dat
geallieerden hier een spnngput hadden,
waar ze munitie onschadelijk maakten.
Maar nu blijkt dat er wel meer springputten
lagen."
door Aector Dooms
MIDDELBURG - Tegen de
46-jarige kapitein en de 48-jari-
ge stuurman van de Panamese
zeesleper Otton is tien jaar cel
geëist, wegens invoer van 4050
kilo cocaïne in Vlissingen.
Eerder werden acht beman
ningsleden van het schip veroor
deeld tot acht jaar gevangenis
straf voor hun betrokkenheid
bij de grootste cocaïnevangst
die ooit in Nederland heeft
plaatsgevonden.
Raadsman T. Hiddema kon giste
ren bij de Middelburgse recht
bank juridisch niets inbrengen
tegen de aanklacht. De topadvo
caat die beide verdachten verde
digde, pleitte wel voor gelijke
bestraffing. „Geef ze niet meer
dan acht jaar. Ze zitten alle
maal in hetzelfde schuitje met
dezelfde hoeveelheid drugs. Het
was ieder voor zich. Het zijn ech
te sloebers
Officier van justitie L. Boogert
baseerde zijn hogere eisen op de
prominente rol van de kapitein
uit Colombia en het strafblad
van de stuurman uit Panama,
die eerder in Amerika langduri
ge gevangenisstraffen heeft uit
gezeten voor smokkel van mari
huana. Ook de kapitein was al
eens veroordeeld voor drugs
smokkel. Hij vertelde april vo
rig jaar benaderd te zijn voor
een reis met de Otton. Hij wist
van de drugs, die met kleine
bootjes in Curasao aan boord
van de zeesleper werden ge
bracht.
De zeelieden kampten met forse
schulden. Ze konden het geld
goed gebruiken. De kapitein ont
ving een voorschot van 40.000
dollar. De stuurman kreeg voor
af 10.000 dollar. Later zouden
ze nog een bonus krijgen. Nog
voordat ze uit Venezuela ver
trokken. was het geld op.
„Ze zijn bezweken voor het gro
te geld", merkte rechtbankpresi
dent R. Lameijer op. De zeesle
per had Antwerpen als bestem
ming, maar moest 18 augustus
een noodstop maken in Vlissin
gen. Nadat de douane was ge
tipt, ging men over tot een nauw
gezet onderzoek van het schip.
Na twee dagen intensief speu
ren werden de drugs gevonden.
De cocaïne had een straatwaar
de van 200 miljoen euro. De be
manning had volgens Hiddema
het risico genomen om met een
gammele boot de oversteek te
maken. „Het zijn mensen die
hun ziel en zaligheid in het mari
tieme leven leggen Dit zijn geen
drugsbaronnen, maar ze zijn on
der druk gezet door de opdracht
gevers". verzekerde de strafplei
ter.
De officier meende dat de zeesle
per verbeurd moest worden ver
klaard.
De rechtbank doet 17 maart uit
spraak.
In Lelystad zijn gisteren drie
mannen - de afnemers van de
harddrugs - veroordeeld tot cel
straffen van twaalf jaar.
OOSTERLAND - Een schuur op
het erf van een boerderij aan de
Lange Maireweg bij Oosterland
heeft gistermiddag door brand
forse schade opgelopen.
Volgens de brandweer is de
brand ontstaan toen de eigenaar
van de schuur teer smolt om de
schuur waterdicht te maken.
Door de hitte van de vlammen
knapten enkele asbestplaten.
De brandweer kon voorkomen
dat de asbestdeeltjes zich ver
spreidden. De schade wordt
door de brandweer geraamd op
ongeveer 25.000 euro. De een
heid Bruinisse van de brand
weer had de band snel onder
controle. Er deden zich geen per
soonlijke ongelukken voor.
doorCees Maas
TERNEUZEN - Hoe ziet een
ongeluk in de Westerschelde-
tunnel er uit? Vreselijk. Overal
ligt verwrongen staal, het weg
dek is bedekt met halfopge-
droogd schuim en in gedeukte
autowrakken gillen slachtof
fers.
Dat is het beeld van de grote
jaarlijkse rampenoefening in
de oostelijke buis van de lang
ste autotunnel van Nederland.
Bijzonder realistisch is er een
kettingbotsing in scène gezet,
waarbij een lekkende tankauto
is betrokken en een lange bus.
Twee doden, vier zwaargewon
den.
Dat is het verhaal. En overal is
lawaai, lekken vlammen.
Brandweerlieden knippen met
een hydraulische schaar het
dak van een auto, op de voor
bank zit het ineengekrompen
lichaam van een man.
Spookachtig
Het bijzondere, en lugubere,
van een dergelijke oefening in
een tunnel met een wegdek van
maar elf meter breed, is dat
door de ingesloten ruimte alle
ellende wordt uitvergroot. Dat
alle klanken een holle echo heb
ben. En dat de schaduwen op
de tunnelwand hun eigen spel
spelen. Dat maakt het dubbel
spookachtig
Droge klikken en de penetrante
slank van weggelopen diesel.
Een vrouw die perfect iemand
met een shock nadoet, loopt tril
lend als een espenblad van
mens naar mens. Ze zegt niets,
maar kijkt iedereen zo aan.
„Hier zit nog een vrachtwa
genchauffeur. allemaal bloed",
roept iemand. „Zo zie je nog
eens wat", zegt de zestienjarige
Matthias Bassie uit Oostkapel-
le droog. De jongen staat glim
lachend op de verhoogde beton-
rand van de rijbaan. Hij is
student bij het ROC in Middel
burg. „Ik zit in het oriëntatie
jaar van de Landmacht, daar
om hebben ze ons hier bijge
haald."
En 'ons' dat zijn veertig studen
ten, die zogenaamd in de bus
zaten en nu door de hulpverle
ners moeten worden geëvacu
eerd. Ze staan allemaal op de
rand tegen de beroete ronde
tunnelwand.
Stilletjes te kijken naar wat de
hulpverleners doen De brand
weer, de politie en de medische
mensen van de GGD en de am
bulances.
Het is een leger van maanman
netjes in glimmende pakken
met dikke helmen op en soms
een gasmasker voor. Ze verspil
len weinig woorden, maar wer
ken met z'n allen op een kluitje
zonder elkaar maar één mo
ment in de weg te lopen. Slacht
offers worden weggedragen,
brandjes geblust, autowrakken
weggetrokken, mensen worden
getroost. Op een buitenstaan
der maakt dit stille daadkrach
tige leger een buitengewoon ef
fectieve indruk.
Maar het is bitter koud in de
tunnel. Alle ventilatoren staan
In de oostelijke buis van de Westerscheldetunnel rukken hulpdiensten en vrijwilligers uit voor de grote jaarlijkse rampenoefening.
foto Dirk-Jan Gjeltema
op z'n hardst om eventuele gas-
dampen en rook weg te blazen.
Dat veroorzaakt een ijskoude
wind die al het wachtend volk
de huiver over de ruggen trekt.
Het is half twee in de nacht als
ze een kreunende man uit een
auto trekken. Hij kronkelt van
de pijn op een brancard.
Vooraan ligt een in stukken ge
broken autowrak met een
vermorzelde motor waar aller
lei vloeistoffen uit lopen. De
stank van heet ijzer. „Weet je
wat ik nu denk"? vraagt Tin
Buis, de directeur van de NV
W esterscheldet u nnei
Hij staat bedrukt naar het tafe
reel te kijken en rilt. „Weet je
wat ik nu denk"? herhaalt hij.
„dat dit ooit echt gebeurt. En
dat gebeurt, daar kun je zeker
van zijn. Dat gebeurt. Daar
denk ik nu aan."
ygüonze regioredactie
HEN HAAG - Durion moet zijn
Klantenwerving aanpassen. Al
ten op die voorwaarde krijgt
el energiebedrijf een vergun-
Dlng om groene stroom te mo-
gen leveren.
heeft de toezichthouder
Registeren laten weten. De le-
venngsvergunmng is inmiddels
ondertekend.
Durion heeft de afgelopen tijd
efonisch klanten benaderd,
ondermeer in Zeeland. Volgens
euidige wet is dat toegestaan
*'Rg 860 levei"ingsvergun-
P® verwachting is dat in de toe-
«ist bedrijven eerst een ver-
s nnmg moeten krijgen voordat
h Klanten mogen werven
manier waarop het bedrijf
klanten aan zich bond, leidde
tot diverse klachten bij DTe en
ook bij concurrenten.
Delta in Middelburg is één van
de energiebedrijven die een
klacht heeft ingediend. Dat ge
beurde vorige week, nadat Del
ta nogal wat klachten van klan
ten had gekregen over Durion.
De klacht ging met name over
misleidende informatie.
DTe stelt nu de voorwaarde dat
Durion de klant vooraf duide
lijkheid geeft over prijs, product
en voorwaarden. Het bedrijf zal
de komende periode regelmatig
worden gecontroleerd. De
dienst vindt het belangrijk dat
nieuwe energieleveranciers kun
nen toetreden tot de markt,
maar de voorwaarde is wel dat
zij transparant zijn en redelijke
voorwaarden hanteren
Telefoonscripts
Durion geeft gehoor aan de ei
sen van de DTe. „Het gaat om
een aantal punten in de telefoon
scripts", zegt marketingmana
ger H. van der Sluis van Energie-
bednjf.com, eigenaar van Dur
ion. In die telefoonscripts staat
de volgorde van vragen beschre
ven die werknemers stellen aan
potentiële klanten.
Het bedrijf legt in het telefoon
gesprek een contract met de
klant vast en stuurt vervolgens
een bevestiging op papier na.
Dan heeft de klant nog de tijd
om er onderuit te komen.
Diverse mensen hebben bij hun
oude energiebedrijf geklaagd
dat zij niet doorhadden dat zij
een contract overeengekomen
waren.
Durion bestaat sinds 2001. Het
bedrijf werd vorig jaar overgeno
men door Energiebedrijf.com.
Die onderneming heeft inclusief
de Durion-klanten 250.000 afne
mers van stroom.
door Ab van der Sluis
DOMBURG - Ook dc badposten
Domburg en Dishoek krijgen
een defibrillator, een apparaat
dat bij plotselinge hartstilstand
het hartritme weer op gang kan
brengen.
Het apparaat kan levens redden
van drenkelingen met een hart
stilstand en badgasten met een
acute hartstilstand. Vorig jaar
kreeg de badpost Vrouwenpol
der als eerste een defibrillator.
Het apparaat is afgelopen zo
merseizoen vijf maal gebruikt in
Vrouwenpolder De ambulance
dienst, de toeristen en de Stich-
door Freek Janssen
GOES - Stichting De Helpende
Hand uit Goes moet het voorlo
pig doen zonder overheidssteun.
De gemeente Goes heeft daartoe
besloten, omdat ze in principe
geen waarderingssubsidies ver
leent.
Marinus en Gonnie Weulink
richtten in juni vorig jaar de
voedselbank De Helpende Hand
op. om eten te verzamelen dat
bedrijven over hebben en dat
vervolgens te verdelen onder ar
me gezinnen. Het project was
meteen een succes: in een half
jaar tijd is het aantal gezinnen
dat eten krijgt vertienvoudigd,
tot meer dan vijftig gezinnen.
Maar door het succes groeit het
project het echtpaar een beetje
boven het hoofd. De onderne
ming kost geld en ze zitten zelf
ook niet bepaald goed in de slap
pe was. Daarom ging een subsi
dieverzoek uit naar de gemeente
Goes.
„Het kost ons op dit moment ei
genlijk veel te veel geld", be
kent Connie. „We hebben veel
brandstofkosten, we moeten ei
genlijk een grotere auto hebben
en ook de telefoonkosten rijzen
de pan uit. Laatst kregen we een
telefoonrekening van 400 euro."
Maar op subsidie hoeft de stich
ting dus voorlopig niet te reke
nen.
Tot overmaat van ramp moest
de organisatie pasgeleden ook
nog haar naam veranderen. „De
Voedselbank in Rotterdam had
blijkbaar rechten op de naam.
Ze dreigden met de kantonrech
ter als we onze naam niet zou
den veranderen." Daarom is de
organisatie nu omgedoopt tot
Stichting De Helpende Hand.
HULST - De politie heeft van
middag een inval gedaan in een
pand aan de Hulsterweg in
Hulst. Bij deze actie zijn twee
personen aangehouden.
De twee, een 49-jarige inwoner
uit de gemeente Terneuzen en
een 33-jarige inwoner uit de ge
meente Hulst, worden ervan ver
dacht te handelen in softdrugs.
Ze zijn ingesloten.
ting Strandexploitatie Walche
ren zijn zeer te spreken over de
defibrillator. Een ander belang
rijk aspect, aldus het Veerse col
lege van B en W, is dat de hulp
verleners op het strand zich be
ter voorbereid en zekerder voe
len als zij een apparaat bij de
hand hebben.
Als het apparaat binnen één mi
nuut gebruikt kan worden,
wordt de overlevingskans met
meer dan tachtig procent ver
groot. Om de badmannen met
het apparaat te leren werken,
volgen zij een opleiding van drie
uur. Het apparaat kost de ge
meente Veere, inclusief opleidin
gen, vierduizend euro.
Het is daar, in die Temeuzen-
se buitenwijk, prettig wonen;
comfortabele huizen met roya
le tuinen, aardige buren en
aangename uitzichten.
Aan de verkeersveiligheid is
ook ruimschoots aandacht be
steed. Overal in de buurt zijn
verkeersdrempels aange
bracht en: er liggen brede
voetpaden.
Dat is mooi, zou men denken.
Maar dat is helemaal niet
mooi. Want die voetpaden
zijn zó breed, dat ze juist een
gevaar vormen. Dat vergt eni
ge uitleg.
Daar fietsers een hekel heb
ben aan gehobbel over de hin
derlijke verkeersdrempels,
wijken zij uit naar de comfor
tabel brede voetpaden en ont
wikkelen daarop hoge snelhe
den. Dat leidt tot een pijnlijk
treffen tussen voetganger en
fietser. Dat heeft inmiddels
veel boze gezichten opgele
verd. En enkele lelijke schaaf
wonden.
Eén van de buurtbewoners,
wiens voortuin aan het voet
pad grenst, besloot maatrege
len te treffenhij liet het
struikgewas zó ver uitdijen,
dat het nu tot ver over wan
delpad reikt
Het kwam hem op een ernsti
ge reprimande te staan van
een sportief gebroekte me
vrouw, die vanaf het zadel
van haar racerijwiel op hoog
hartige toon eiste dat meneer
de snoeischaar ('En wel on
middellijk!') in het struweel
zette, omdat het haar de door
gang te zeer belette.
De man hoorde haar stoïcijns
aan, wierp een blik in de rich
ting van het bekritiseerde bos
schage en riposteerde op opge
wekte toon: Mevrouivu
kunt het bos in.