Schotsman fietspad niet in wijk In de nauwe pijp wordt ellende uitvergroot ;r sÉ Zeker vier ton munitie onder golfbaan 11 Eis tien jaar tegen kapitein en stuurman voor cocaïnesmokkel Durion moet klanten beter informeren over energiecontract Voedselbank krijgt geen subsidie Goes Park vreest hardrijders Autodief gepakt I na achtervolging in 's-Heerenhoek 'W' V V - P'v f v - Brand door smelten teer Domburg en Dishoek krijgen defibrillators Politie doet inval in Hulst zeeuwse almanak Struikgewas PZC BEVELANDEN-THOLEN vrijdag 5 maart 2004 jnnrMieke van der Jagt KAMPERLAND - In recreatie- gebied De Schotsman in Kam perland rijst veel verzet tegen de aanleg van een fietspad dwars door de wijk. Het fiets pad is voorgesteld in het con cept Gebiedsvisie Rondom het Veerse Meer. K 0e Gebiedsvisie is een plan I waarmee gemeenten, water- schap en provincie in samen- j spraak met alle betrokken secto- i| ren proberen de functies van het ij gebied rondom het Veerse Meer met elkaar in evenwicht te s-HEERENHOEK - De politie heeft gisterochtend een 38-jari- ge man uit Roosendaal aange houden, die in een gestolen auto in de Burgemeester van Hor- sighstraat in 's-Heerenhoek zat. L Toen de politie poolshoogte kwam nemen, maakte de man zich snel uit de voeten. Hij impte daarbij een poli- jtieauto en reed vervolgens bijna opeen andere auto in. Tenslotte 0.| knalde de man tegen een vang en kwam tegen een lantaarn paal tot stilstand. De man leek dronken of stoned azijn. Op het bureau weigerde Mj een blaastest. De politie beeft hem in een cel gestopt brengen. In de afgelopen dertig jaar is er veel scheefgegroeid, zo dat verkeer, recreatie en wonen elkaar op verschillende plaatsen in de weg zijn gaan zitten. Het plan doorloopt een open in spraakprocedure, alvorens er de finitieve besluiten over worden genomen. Per deelgebied is het plan al met de bewoners van dorpen en bun galowparken, met boeren en met recreatieondernemers be sproken en inmiddels loopt de inspraaktermijn. In Kamper land blijken veel bewoners van De Schotsman bezwaar te heb ben tegen een fietspad dwars door De Schotsman. Ze willen veel liever een fietspad langs de Ruiterplaatweg. In de vele schriftelijke bezwa ren die uit het bungalowpark ko men, wordt ook vaak gevraagd om trottoirs, die nu nog ontbre ken in het park. Veel bewoners willen, net als in het dorp, stoe pen, een 30-kilometerzone en drempels. Een fietspad langs de Reigerlaan, wat in het plan wordt voorgesteld, zou volgens de bewoners de Ruiterplaatweg inderdaad ontlasten, waardoor automobilisten er nog harder gaan rijden. Veel recreatieve meerwaarde heeft een pad langs de Reiger laan volgens veel bewoners niet. Er zijn daar nauwelijks door kijkjes naar het meer, zoals in het plan wordt gesuggereerd. Bo vendien kunnen kinderen, nu de fietsroute nog langs De Schots man gaat, rustig op straat spe len in het park. De bewoners wil len dat graag zo houden. W >X'r>' v\ m cm* - De munitie-opgravingen op golfbaan De Goese Golf duurt nu al weken langer dan gepland, en het einde is nog niet in zicht. De verwach ting is dat er minstens vier ton aan explosieven en patronen in de bodem zit. foto Willem Mieras door Freek Janssen GOES - Er ligt meer munitie onder het ter rein van golfbaan De Goese Golf dan tot nu toe bekend was. De opruimwerkzaamheden duren dan ook een stuk langer dan gepland. Waarschijnlijk hebben de geallieerden er na afloop van de Tweede Wereldoorlog op meerdere plekken Duitse munitie tot ont ploffing gebracht. Ruimers zijn al sinds 19 januari bezig op het golfterrein. Ze hebben al dik tweedui zend kilo aan munitie opgegraven en ver wachten minstens nog een keer die hoeveel heid te vinden. De werkzaamheden duren zeker nog tot medio april. In juni vorig jaar stuitte een onderhoudsme dewerker van de Goese Golf op granaten en geweerpatronen in de grond achter hole 17. De politie werd erbij gehaald en later ook de Explosieven Opruimings Dienst (EOD). Die adviseerde na onderzoek om het stuk golfterrein grondig te laten opruimen. Na overleg tussen de gemeente, EOD, poli tie en De Goese Golf werd besloten om in ja nuari te beginnen. Directeur G. Rutjes: „De gemeente wilde het eigenlijk al meteen in juni doen, maar dat is voor ons het hoogsei zoen. We hebben besloten een gedeelte van de baan af te sluiten en in januari pas te gaan ruimen." De werkzaamheden zouden vier weken duren, maar dat is inmiddels al drie weken uitgelopen „En het gaat op zijn minst nog vijf weken door", verzucht Rut jes. Schade De Goese Golf loopt flink wat inkomsten mis door de opruimwerkzaamheden: „We hebben zes van de achttien holes af moeten sluiten. Al zitten we nu niet in het hoogsei zoen, de schade loopt toch wel in de tiendui zenden euro's", zegt Rutjes. De Goese Golf probeert de schade op de gemeente Goes te verhalen.De opruimwerkzaamheden wor den verricht door de firma Leemans uit Vrie- zenveen. J. Slagers van Leemans: „We spit ten het stuk door met graafmachines, op zoek naar munitie. Alles wat we vinden, wordt opgeslagen in een bunker. Ongeveer twee keer in de week komt de EOD langs om de boel onschadelijk te maken." Af en toe worden er explosieven naar een rustig plekje in de Poel getransporteerd en daar tot ontploffing gebracht. In de buurt van De Goese Golf lag tijdens de Tweede Wereldoorlog een immens Duits munitiedepot. Slagers: „Het was bekend dat geallieerden hier een spnngput hadden, waar ze munitie onschadelijk maakten. Maar nu blijkt dat er wel meer springputten lagen." door Aector Dooms MIDDELBURG - Tegen de 46-jarige kapitein en de 48-jari- ge stuurman van de Panamese zeesleper Otton is tien jaar cel geëist, wegens invoer van 4050 kilo cocaïne in Vlissingen. Eerder werden acht beman ningsleden van het schip veroor deeld tot acht jaar gevangenis straf voor hun betrokkenheid bij de grootste cocaïnevangst die ooit in Nederland heeft plaatsgevonden. Raadsman T. Hiddema kon giste ren bij de Middelburgse recht bank juridisch niets inbrengen tegen de aanklacht. De topadvo caat die beide verdachten verde digde, pleitte wel voor gelijke bestraffing. „Geef ze niet meer dan acht jaar. Ze zitten alle maal in hetzelfde schuitje met dezelfde hoeveelheid drugs. Het was ieder voor zich. Het zijn ech te sloebers Officier van justitie L. Boogert baseerde zijn hogere eisen op de prominente rol van de kapitein uit Colombia en het strafblad van de stuurman uit Panama, die eerder in Amerika langduri ge gevangenisstraffen heeft uit gezeten voor smokkel van mari huana. Ook de kapitein was al eens veroordeeld voor drugs smokkel. Hij vertelde april vo rig jaar benaderd te zijn voor een reis met de Otton. Hij wist van de drugs, die met kleine bootjes in Curasao aan boord van de zeesleper werden ge bracht. De zeelieden kampten met forse schulden. Ze konden het geld goed gebruiken. De kapitein ont ving een voorschot van 40.000 dollar. De stuurman kreeg voor af 10.000 dollar. Later zouden ze nog een bonus krijgen. Nog voordat ze uit Venezuela ver trokken. was het geld op. „Ze zijn bezweken voor het gro te geld", merkte rechtbankpresi dent R. Lameijer op. De zeesle per had Antwerpen als bestem ming, maar moest 18 augustus een noodstop maken in Vlissin gen. Nadat de douane was ge tipt, ging men over tot een nauw gezet onderzoek van het schip. Na twee dagen intensief speu ren werden de drugs gevonden. De cocaïne had een straatwaar de van 200 miljoen euro. De be manning had volgens Hiddema het risico genomen om met een gammele boot de oversteek te maken. „Het zijn mensen die hun ziel en zaligheid in het mari tieme leven leggen Dit zijn geen drugsbaronnen, maar ze zijn on der druk gezet door de opdracht gevers". verzekerde de strafplei ter. De officier meende dat de zeesle per verbeurd moest worden ver klaard. De rechtbank doet 17 maart uit spraak. In Lelystad zijn gisteren drie mannen - de afnemers van de harddrugs - veroordeeld tot cel straffen van twaalf jaar. OOSTERLAND - Een schuur op het erf van een boerderij aan de Lange Maireweg bij Oosterland heeft gistermiddag door brand forse schade opgelopen. Volgens de brandweer is de brand ontstaan toen de eigenaar van de schuur teer smolt om de schuur waterdicht te maken. Door de hitte van de vlammen knapten enkele asbestplaten. De brandweer kon voorkomen dat de asbestdeeltjes zich ver spreidden. De schade wordt door de brandweer geraamd op ongeveer 25.000 euro. De een heid Bruinisse van de brand weer had de band snel onder controle. Er deden zich geen per soonlijke ongelukken voor. doorCees Maas TERNEUZEN - Hoe ziet een ongeluk in de Westerschelde- tunnel er uit? Vreselijk. Overal ligt verwrongen staal, het weg dek is bedekt met halfopge- droogd schuim en in gedeukte autowrakken gillen slachtof fers. Dat is het beeld van de grote jaarlijkse rampenoefening in de oostelijke buis van de lang ste autotunnel van Nederland. Bijzonder realistisch is er een kettingbotsing in scène gezet, waarbij een lekkende tankauto is betrokken en een lange bus. Twee doden, vier zwaargewon den. Dat is het verhaal. En overal is lawaai, lekken vlammen. Brandweerlieden knippen met een hydraulische schaar het dak van een auto, op de voor bank zit het ineengekrompen lichaam van een man. Spookachtig Het bijzondere, en lugubere, van een dergelijke oefening in een tunnel met een wegdek van maar elf meter breed, is dat door de ingesloten ruimte alle ellende wordt uitvergroot. Dat alle klanken een holle echo heb ben. En dat de schaduwen op de tunnelwand hun eigen spel spelen. Dat maakt het dubbel spookachtig Droge klikken en de penetrante slank van weggelopen diesel. Een vrouw die perfect iemand met een shock nadoet, loopt tril lend als een espenblad van mens naar mens. Ze zegt niets, maar kijkt iedereen zo aan. „Hier zit nog een vrachtwa genchauffeur. allemaal bloed", roept iemand. „Zo zie je nog eens wat", zegt de zestienjarige Matthias Bassie uit Oostkapel- le droog. De jongen staat glim lachend op de verhoogde beton- rand van de rijbaan. Hij is student bij het ROC in Middel burg. „Ik zit in het oriëntatie jaar van de Landmacht, daar om hebben ze ons hier bijge haald." En 'ons' dat zijn veertig studen ten, die zogenaamd in de bus zaten en nu door de hulpverle ners moeten worden geëvacu eerd. Ze staan allemaal op de rand tegen de beroete ronde tunnelwand. Stilletjes te kijken naar wat de hulpverleners doen De brand weer, de politie en de medische mensen van de GGD en de am bulances. Het is een leger van maanman netjes in glimmende pakken met dikke helmen op en soms een gasmasker voor. Ze verspil len weinig woorden, maar wer ken met z'n allen op een kluitje zonder elkaar maar één mo ment in de weg te lopen. Slacht offers worden weggedragen, brandjes geblust, autowrakken weggetrokken, mensen worden getroost. Op een buitenstaan der maakt dit stille daadkrach tige leger een buitengewoon ef fectieve indruk. Maar het is bitter koud in de tunnel. Alle ventilatoren staan In de oostelijke buis van de Westerscheldetunnel rukken hulpdiensten en vrijwilligers uit voor de grote jaarlijkse rampenoefening. foto Dirk-Jan Gjeltema op z'n hardst om eventuele gas- dampen en rook weg te blazen. Dat veroorzaakt een ijskoude wind die al het wachtend volk de huiver over de ruggen trekt. Het is half twee in de nacht als ze een kreunende man uit een auto trekken. Hij kronkelt van de pijn op een brancard. Vooraan ligt een in stukken ge broken autowrak met een vermorzelde motor waar aller lei vloeistoffen uit lopen. De stank van heet ijzer. „Weet je wat ik nu denk"? vraagt Tin Buis, de directeur van de NV W esterscheldet u nnei Hij staat bedrukt naar het tafe reel te kijken en rilt. „Weet je wat ik nu denk"? herhaalt hij. „dat dit ooit echt gebeurt. En dat gebeurt, daar kun je zeker van zijn. Dat gebeurt. Daar denk ik nu aan." ygüonze regioredactie HEN HAAG - Durion moet zijn Klantenwerving aanpassen. Al ten op die voorwaarde krijgt el energiebedrijf een vergun- Dlng om groene stroom te mo- gen leveren. heeft de toezichthouder Registeren laten weten. De le- venngsvergunmng is inmiddels ondertekend. Durion heeft de afgelopen tijd efonisch klanten benaderd, ondermeer in Zeeland. Volgens euidige wet is dat toegestaan *'Rg 860 levei"ingsvergun- P® verwachting is dat in de toe- «ist bedrijven eerst een ver- s nnmg moeten krijgen voordat h Klanten mogen werven manier waarop het bedrijf klanten aan zich bond, leidde tot diverse klachten bij DTe en ook bij concurrenten. Delta in Middelburg is één van de energiebedrijven die een klacht heeft ingediend. Dat ge beurde vorige week, nadat Del ta nogal wat klachten van klan ten had gekregen over Durion. De klacht ging met name over misleidende informatie. DTe stelt nu de voorwaarde dat Durion de klant vooraf duide lijkheid geeft over prijs, product en voorwaarden. Het bedrijf zal de komende periode regelmatig worden gecontroleerd. De dienst vindt het belangrijk dat nieuwe energieleveranciers kun nen toetreden tot de markt, maar de voorwaarde is wel dat zij transparant zijn en redelijke voorwaarden hanteren Telefoonscripts Durion geeft gehoor aan de ei sen van de DTe. „Het gaat om een aantal punten in de telefoon scripts", zegt marketingmana ger H. van der Sluis van Energie- bednjf.com, eigenaar van Dur ion. In die telefoonscripts staat de volgorde van vragen beschre ven die werknemers stellen aan potentiële klanten. Het bedrijf legt in het telefoon gesprek een contract met de klant vast en stuurt vervolgens een bevestiging op papier na. Dan heeft de klant nog de tijd om er onderuit te komen. Diverse mensen hebben bij hun oude energiebedrijf geklaagd dat zij niet doorhadden dat zij een contract overeengekomen waren. Durion bestaat sinds 2001. Het bedrijf werd vorig jaar overgeno men door Energiebedrijf.com. Die onderneming heeft inclusief de Durion-klanten 250.000 afne mers van stroom. door Ab van der Sluis DOMBURG - Ook dc badposten Domburg en Dishoek krijgen een defibrillator, een apparaat dat bij plotselinge hartstilstand het hartritme weer op gang kan brengen. Het apparaat kan levens redden van drenkelingen met een hart stilstand en badgasten met een acute hartstilstand. Vorig jaar kreeg de badpost Vrouwenpol der als eerste een defibrillator. Het apparaat is afgelopen zo merseizoen vijf maal gebruikt in Vrouwenpolder De ambulance dienst, de toeristen en de Stich- door Freek Janssen GOES - Stichting De Helpende Hand uit Goes moet het voorlo pig doen zonder overheidssteun. De gemeente Goes heeft daartoe besloten, omdat ze in principe geen waarderingssubsidies ver leent. Marinus en Gonnie Weulink richtten in juni vorig jaar de voedselbank De Helpende Hand op. om eten te verzamelen dat bedrijven over hebben en dat vervolgens te verdelen onder ar me gezinnen. Het project was meteen een succes: in een half jaar tijd is het aantal gezinnen dat eten krijgt vertienvoudigd, tot meer dan vijftig gezinnen. Maar door het succes groeit het project het echtpaar een beetje boven het hoofd. De onderne ming kost geld en ze zitten zelf ook niet bepaald goed in de slap pe was. Daarom ging een subsi dieverzoek uit naar de gemeente Goes. „Het kost ons op dit moment ei genlijk veel te veel geld", be kent Connie. „We hebben veel brandstofkosten, we moeten ei genlijk een grotere auto hebben en ook de telefoonkosten rijzen de pan uit. Laatst kregen we een telefoonrekening van 400 euro." Maar op subsidie hoeft de stich ting dus voorlopig niet te reke nen. Tot overmaat van ramp moest de organisatie pasgeleden ook nog haar naam veranderen. „De Voedselbank in Rotterdam had blijkbaar rechten op de naam. Ze dreigden met de kantonrech ter als we onze naam niet zou den veranderen." Daarom is de organisatie nu omgedoopt tot Stichting De Helpende Hand. HULST - De politie heeft van middag een inval gedaan in een pand aan de Hulsterweg in Hulst. Bij deze actie zijn twee personen aangehouden. De twee, een 49-jarige inwoner uit de gemeente Terneuzen en een 33-jarige inwoner uit de ge meente Hulst, worden ervan ver dacht te handelen in softdrugs. Ze zijn ingesloten. ting Strandexploitatie Walche ren zijn zeer te spreken over de defibrillator. Een ander belang rijk aspect, aldus het Veerse col lege van B en W, is dat de hulp verleners op het strand zich be ter voorbereid en zekerder voe len als zij een apparaat bij de hand hebben. Als het apparaat binnen één mi nuut gebruikt kan worden, wordt de overlevingskans met meer dan tachtig procent ver groot. Om de badmannen met het apparaat te leren werken, volgen zij een opleiding van drie uur. Het apparaat kost de ge meente Veere, inclusief opleidin gen, vierduizend euro. Het is daar, in die Temeuzen- se buitenwijk, prettig wonen; comfortabele huizen met roya le tuinen, aardige buren en aangename uitzichten. Aan de verkeersveiligheid is ook ruimschoots aandacht be steed. Overal in de buurt zijn verkeersdrempels aange bracht en: er liggen brede voetpaden. Dat is mooi, zou men denken. Maar dat is helemaal niet mooi. Want die voetpaden zijn zó breed, dat ze juist een gevaar vormen. Dat vergt eni ge uitleg. Daar fietsers een hekel heb ben aan gehobbel over de hin derlijke verkeersdrempels, wijken zij uit naar de comfor tabel brede voetpaden en ont wikkelen daarop hoge snelhe den. Dat leidt tot een pijnlijk treffen tussen voetganger en fietser. Dat heeft inmiddels veel boze gezichten opgele verd. En enkele lelijke schaaf wonden. Eén van de buurtbewoners, wiens voortuin aan het voet pad grenst, besloot maatrege len te treffenhij liet het struikgewas zó ver uitdijen, dat het nu tot ver over wan delpad reikt Het kwam hem op een ernsti ge reprimande te staan van een sportief gebroekte me vrouw, die vanaf het zadel van haar racerijwiel op hoog hartige toon eiste dat meneer de snoeischaar ('En wel on middellijk!') in het struweel zette, omdat het haar de door gang te zeer belette. De man hoorde haar stoïcijns aan, wierp een blik in de rich ting van het bekritiseerde bos schage en riposteerde op opge wekte toon: Mevrouivu kunt het bos in.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 29