Oude Astra een auto uit duizenden PZC Show van Genève: voor elk doelgroepje wat wils Veiliger fietsen met Chinese knippertrappers Vraag antwoord Bijdehand Q Ik vernam dat de politie een nieuw wapen in bezit heeft tegen snelheidsovertreders. Wat is dat voor een apparaat? Ron Moes van politiekorps Amsterdam-Ainstelland: „De Catch Ken scant autokentekens en legt die meteen naast gegevens uit gekoppelde computerbestanden. Zo breng je openstaande boetes, onverzekerd rondrijden en gestolen voertuigen direct aan het licht en kun je de be wuste bestuurder meteen staande houden." John Bennink van de KLPD: „Vanuit een stilstaande au to worden alle kentekens gescand, dus niet slechts die van voertuigen die te hard rijden. Hierdoor kun je auto mobilisten aanhouden die ook écht iets op hun kerfstok hebben. Steeds meer politiekorpsen kopen de Catch Ken. Hij kost rond de 45.000 euro." Heeft u ook een vraag? Mail naar vraagenantwoord(« wegener.nl Eerdere vragen en antwoorden vindt u op de website van de krant, rubriek Auto Een-tweetje met kentekencentrale In Vraag Antwoord van vorige week be spraken we kentekenplaten waarop een klein cijfertje 1 of 2 is aangebracht. De Rijksdienst Wegverkeer (RDW) legde uit dat dit wijst op vervanging van gestolen, verloren of beschadigde kentekenplaten. Dat klopt niet helemaal, meldde ons Alco Kentekencen trale in Apeldoorn. Beschadigde of lelijke nummerbor den kunnen worden omgeruild zonder dat een dupli caatcode nodig is. Er komt geen l'tje of 2'tje op de nieu we platen. Wel moet de eigenaar beide oude exemplaren kunnen laten zien. De RDW bevestigt dit. Voor de grote trek Exclusief voor China In China werden vorig jaar ruim twee miljoen personen auto's verkocht. Dat was 62 procent meer dan een jaar daarvoor, dus voor autofabrikanten is er voorlopig genoeg te beleven. Peugeot heeft zelfs een model in de 307-serie, een sedan, speciaal ontwikkeld voor de Chinese markt. Daarginds wordt hij ook gebouwd. Peugeot denkt er dit jaar 15.000 van te verkopen, daarna zo'n 50.000 per jaar. Autodiefstal fors lager 2000 2001 2002 2003 32.346 29.707 30.785 26.607 1995 personenauto's 'HEEri lichte bedrijfswagens zware bedrijfswagens aanhangers /opleggers TOTAAL 32.802 vrijdag 5 maart 2004 Volgende week in Auto: De grote Auto rallyfinale Kennismaking: Mitsubishi Grandis Kia Picanto. een pittig kleintje? Opel introduceerde de eerste Astra in 1991. Dit zogenoem de F-type droeg in be langrijke mate bij aan de hegemonie van het merk in Ne derland. Prijsschieten dus voor occasion kopers? Door Gert te Lintelo Autodiefstal neemt af Het afgelopen jaar zijn bijna twintig procent minder auto's gestolen dan in 2002. Daardoor zakte ook de schadepost voor eigenaren en verzekeraars: van 120 naar 100 miljoen euro. De Stichting Aanpak Voertuigcri- minaliteit schrijft het succesje toe aan de verbeterde sa menwerking tussen overheid, verzekeraars en bedrijfsle ven. Intussen nam de diefstal van motorfietsen wel toe: van 1598 in 2002 tot 1886 vorig jaar, een stijging van 18 procent. (Bron RAI Voorrang) Binnenbandloze fietsband Het fameuze Michelin wil in 2005 met binnenbandlo ze fietsbanden op de markt komen. De tuMess band wordt eerst uitgeprobeerd bij professionele wielerploe gen. De band ligt rond een speciaal ontworpen velg van de firma Mavic. Een band zonder binnenband heeft als voordelen dat hij niet plotseling leegloopt en eenvoudiger te monteren is. De autoindustrie doet het al sinds 1955 zonder binnenbanden. Wanneer we op www.autot- rack.nl de naam Astra intikken, ver- I schijnen er ruim drieduizend I aanbiedingen op het scherm. De prijzen lopen uiteen van 500 euro tot bijna 9.000 voor de jongste exemplaren van voor jaar 1998. Dat laatste bedrag zouden wij nooit betalen, want al voor pakweg 8.000 euro koop je een Astra van het nieuwere model. Daarmee heb je gegaran deerd een lagere afschrijving ook I Toch kan zo'n Astra van de eer- I ste lichting een interessante I aanbieding zijn. Dat is ook de opvatting van Tino Theunisse, van Opel-dealer Auto Bleekstein in Zevenaar: „Je krijgt veel auto voor je geld en er is een groot aanbod aan modellen. De drie- deurs hatchback is nog steeds populair, net als de stationwa gon. Die is niet alleen geliefd bij gezinnen, maar ook bij mensen die om een andere reden een ruime en praktische auto nodig hebben." Roest I Structurele problemen kent de Astra volgens Theunisse nauwe- I lijks: „Bij de eerste bouwjaren moet je oppassen voor roest, i! vooral langs de schermranden achter. Vanaf 1994 is dat opge- lost. Technisch is de Astra sterk. Kilometerstanden ver boven de twee ton zijn geen uitzonde- I ring. Ik heb een klant met een 1.7 diesel die 370.000 km heeft afgelegd, zonder dat de motor open is geweest." De koper die het model wat minder belangrijk vindt, raadt Theunisse de sedan aan, de uit voering met een gewone koffer bak: „Een sedan is nuchter be zien een heel goede koop. Die heeft een oubollig imago en dat drukt de prijzen. Voor hetzelfde geld krijg je dus méér auto." Autobedrijf G. Kuipers in Raven- stein ziet de sedan ook liever niet op het erf. „Moeilijke han del, een hatchback of stationwa gon is veel geliefder. Maar het zijn betrouwbare auto's waar voor altijd wel een liefhebber te vinden is." Peter van der Heiden van het gelijknamige autobedrijf in het Gelderse Ulft hoeft geen ouwe Astra's meer: „De room is eraf. Ik heb er drie staan, maar meer wil ik er ook niet. Een mooi Peugeootje of Renaultje ver koop ik veel makkelijker. Ik heb het liefst een 1.6 liter zes- OCCASIONS tienklepper, als het maar geen sedan is, want die blijft je goeie- morgen zeggen. Jongelui vragen nog wel eens naar een GSi, maar die vind ik riskant. Vaak zijn ze vreselijk afgetrapt." De Opel Astra uit het tijdperk 1991-1998 is duidelijk geen auto Gebruikte Astra's, zoals hier bij ga rage Van Uden in Den Dungen, blij ven een een gewild bezit. Foto Mare Bolsius voor iemand die op zoek is naar iets aparts. Andersom koop je met zo'n gedateerde blijksem- straal ook letterlijk een auto uit duizenden: betrouwbaar en goedkoop te onderhouden. Het krakende dashboard is stan daard, mankementen aan wa terpomp of startmotor zijn nooit uitgesloten. Wie per se zo'n snelle GSi wil moet ernstig uitkijken voor moegestreden exemplaren, maar wie geen be zwaar heeft tegen zo'n wat duf fe sedan, is in veel gevallen spekkoper. De tijd is voorbij dat je als fabrikant kon overleven met recht-toe-recht-aan auto's. De salon van Genève toont tot volgende week zondag een overrompelende variëteit van modellen en vormstudies. Door Rob van Ginneken De consument legt deze dagen de lat akelig hoog als het gaat om het comfort van zijn auto. Bovendien wil hij graag een mo del met karakter voor de deur. De autofabrieken doen wel mee, want in deze economisch barre tijden is geen doelgroepje hen te klein. Op de automobielsalon van Genève levert dat zo'n zestig nieuwe auto's en modelstudies op. Veel daarvan lieten we de af gelopen weken al zien. maar er Zijn nog genoeg verrassingen overgebleven. Intrigerend is het Volvo YCC prototype. Het is ontworpen door vrouwen en be doeld - u voelt hem al - voor de individualistisch ingestelde zaken vrouw. Smalle vleugeldeuren maken in- en uitstappen, ook met een kokerrokje, makkelijk. Achterin zitten een soort klap- stoelen 'omdat daar meestal toch alleen de boodschappen komen te staan'. De motorkap hebben de ontwerpdames maar gewoon vastgeschroefd - daar heb je als vrouw kennelijk niets te zoe ken. Het bijvullen van motor vloeistoffen gebeurt van buiten af via klepjes. Zelfs lastige schroefdoppen ontbreken, want daar kun je alleen maar je na gels op breken. Een andere surprise in studie verpakking is de Renault Mo dus. Het is een kleine ruimte wagen op basis van de Clio. Strak gelijnd, veelzijdig en voor zien van een in twee delen op klappende achterkant. De Mo dus lijkt klaar voor een lance ring als productiemodel later dit jaar. Ook bij Citroen is er nieuws. Daar staat de C4 in ral ly-vermomming te glimmen. In burger-outfit is het gewoon de Renault Modus, een baby-Scénic op basis van de Clio. Xsara-opvolger. Ook de Mazda Flexa licht een tipje van de slui er op rond de aflossing van de Premacy: het wordt de Mazda 4. Met een sjiek en grotendeels uit aluminium geklopte EX100 viert Rolls-Royce zijn eeuwfeest. Vooralsnog wordt er maar één van gebouwd. In de sportieve hoek noteren we bijvoorbeeld de BMW M5. en in de Japanse hoek vallen de nieuwe zeven- persoons Toyota Corolla Verso en het studiemodel Nissan Qas- hqai (stadsnomade) op, een soort kleine X-Tïail. Bij Mitsubishi zien we een stu die van de driedeurs Colt CZ3, zoals die later dit jaar in vrijwel Volvo YCC: voor vrouwen, door vrouwen. ongewijzigde vorm in ons land wordt gebouwd. Dat ook de ech te kleintjes individualiteit mo gen uitstralen, bewijzen de Mi ni cabrio. de Opel Tigra TwinTop roadster en het 150 pk sterke Ford Fiesta ST sporter- tje. Beter gezien worden in het donker door led- jes in je fietstrappers. Het idee komt uit Chi na, maar de pedalen lijken in fietsland Ne derland een geheide hit. Door Nicolai Lensen 'n de wijde omgeving van De- venier liggen ze inmiddels in de Roswinkel. En de rest van Ne derland, nee heel Europa, moet spoedig volgen. Het concept is eigenlijk simpel: het zijn fiets- fiappers met een dynamo erin. *°dra de fietser de pedalen ronddraait gaan op de vier hoe ken van de trappers rode licht jes knipperen. Paul Maatman uit Schalkhaar stuitte via een contact in China min of meer bij toeval op de vinding. Normaal adviseert hij bestaande bedrijven over het aanboren van nieuwe omzet- bronnen. „Ik was ingehuurd door een bedrijf in de fietsen- branche, en stuitte toevallig op het bedrijfje dat de trappers maakt. Ik dacht: daar kunnen we iets mee in een fietsland als Nederland. Alleen, de branche wikte en woog wel, maar hapte niet toe." Samen met zijn vriend Ronald Bos uit Deventer besloot Maat man vorig jaar dan maar zelf 2.500 paar trappers naar Neder land te halen. Even voor Kerst mis kwamen die op Schiphol aan Ze richtten een bedrijfje op, Macwood. Met een doos vol knippertrap pers achterin de auto trok het duo direct na de jaarwisseling door de regio. „Ons vermoeden werd bevestigd: waar de groot handel twijfelde, liepen ze in de fietsenwinkel wel warm. In een paar dagen waren we alle trap- Een dynamo in de fietstrappers maakt dat de pedalen oplichten in het donker. Foto Ronald Hissink pers kwijt", vertelt Maatman. Bos voegt fijntjes toe dat er in middels wel contacten zijn met een groothandel, die trappers door heel Nederland wil uitzet ten. Voor het duo is het eerste suc ces zo logisch als wat. „Iedereen hamert op betere fietsverlich ting. Mijn kinderen hebben ze op de fiets. Het knipperlicht op de ronddraaiende trappers valt echt op. Ze vinden het niet al leen prachtig, maar zijn ook be ter zichtbaar in het donker. Als ouder vind ik dat belangrijk." De Chinese uitvinder van de verlichte trapper gunde de vrienden het alleenrecht op de trappers voor Europa. Inmid dels zijn er ook winkels in Bel gië en Duitsland die de trapper verkopen. In andere landen pro beren Maatman en Bos nu con tacten te leggen. Ondertussen probeert het duo via Macwood meer producten te ontwikke len. De trappers zijn voorzien van zogeheten led-jes, light emitting diodes, die goed zijn voor tien duizenden branduren. De trap pers zijn uitvoerig getest. Zelfs na zes miljoen omwentelingen - zo'n vier miljoen kilometer fiet sen - en 24 uur in een bak water blijven de lampjes knipperen, claimt het tweetal. Inderdaad knipperenwant de Chinese uit vinder rekende uit dat je 52 kilometer per uur moet trap pen om de lampjes constant te laten branden, en die snelheid zullen maar weinigen halen. De trappers kosten 16,95 euro per paar. Toyota wordt persoonlijk Een auto die zijn jeugdige, onervaren bestuurder herkent en daarom de top snelheid en motorinhoud naar beneden bijstelt. Scien cefiction? Niet als we Toyota mogen geloven. De fabrikant toont op de show in Melbourne een conceptcar, de Spor- tivo Coupé, die alleen is te starten met een pinpas vol in formatie over de bestuurder. Kaartje in de gleuf en de auto stelt vanzelf de favoriete stoelhouding. spiegelstan- den en radiozenders in. Het systeem zou zelfs het kente ken kunnen wijzigen in het rijbewijsnummer van de be stuurder Opel Astra 1991-1998 (F-type) Totaal gebouwd: 3,8 miljoen. Meest geliefde uitvoering: 1.6 en 1.8 liter stationwagen. Kwaaltjes - Krakend dashboard - Waterpomp thermostaat - Startmotor dynamo - GSi 16V: dure reparaties - Vroege modellen: roest Prijzen: 1.000-7.500 euro cabrio: 4.250- 10 000 euro - Diefstalgevoelig vanwege slechte sloten en dure accessoires - Cabriolet van Bertone vanaf 1993, matige bouwkwaliteit. - Britse zuster Vauxhall gebruikte naam Astra al vanaf eind '79 voor Kadetts D en E. In Rotterdam wordt op 13 maart de Eu ropean Super Pull ge houden. Ruim zestig tractoren komen aan de start voor het in- door-trekkampioen- schap. Steve Klingen- berg uit de VS met zijn met vijf motoren uitgeruste 'Bad Habit' spant er de kroon. Voor kenners: super stocks, twowheel drives, prostocks, minipullers en vrije klasse komen aan bod. European Super Pull, Ahoy' Rotterdam, zaterdag 13 maart vanaf 14.00 uur Entree vanaf 22 euro: 0900 2352469.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25