Oude Astra een auto uit duizenden
PZC
Show van Genève: voor elk doelgroepje wat wils
Veiliger fietsen met Chinese knippertrappers
Vraag antwoord
Bijdehand
Q
Ik vernam dat de politie een nieuw wapen in bezit heeft tegen
snelheidsovertreders. Wat is dat voor een apparaat?
Ron Moes van politiekorps Amsterdam-Ainstelland:
„De Catch Ken scant autokentekens en legt die meteen
naast gegevens uit gekoppelde computerbestanden. Zo
breng je openstaande boetes, onverzekerd rondrijden en
gestolen voertuigen direct aan het licht en kun je de be
wuste bestuurder meteen staande houden."
John Bennink van de KLPD: „Vanuit een stilstaande au
to worden alle kentekens gescand, dus niet slechts die
van voertuigen die te hard rijden. Hierdoor kun je auto
mobilisten aanhouden die ook écht iets op hun kerfstok
hebben. Steeds meer politiekorpsen kopen de Catch Ken.
Hij kost rond de 45.000 euro."
Heeft u ook een vraag?
Mail naar vraagenantwoord(« wegener.nl
Eerdere vragen en antwoorden vindt u op de website
van de krant, rubriek Auto
Een-tweetje met kentekencentrale
In Vraag Antwoord van vorige week be
spraken we kentekenplaten waarop een
klein cijfertje 1 of 2 is aangebracht. De
Rijksdienst Wegverkeer (RDW) legde uit
dat dit wijst op vervanging van gestolen,
verloren of beschadigde kentekenplaten.
Dat klopt niet helemaal, meldde ons Alco Kentekencen
trale in Apeldoorn. Beschadigde of lelijke nummerbor
den kunnen worden omgeruild zonder dat een dupli
caatcode nodig is. Er komt geen l'tje of 2'tje op de nieu
we platen. Wel moet de eigenaar beide oude exemplaren
kunnen laten zien. De RDW bevestigt dit.
Voor de grote trek
Exclusief voor China
In China werden vorig jaar ruim twee miljoen personen
auto's verkocht. Dat was 62 procent meer dan een jaar
daarvoor, dus voor autofabrikanten is er voorlopig genoeg
te beleven. Peugeot heeft zelfs een model in de 307-serie,
een sedan, speciaal ontwikkeld voor de Chinese markt.
Daarginds wordt hij ook gebouwd. Peugeot denkt er dit
jaar 15.000 van te verkopen, daarna zo'n 50.000 per jaar.
Autodiefstal fors lager
2000 2001 2002 2003
32.346 29.707 30.785 26.607
1995
personenauto's 'HEEri
lichte
bedrijfswagens
zware
bedrijfswagens
aanhangers
/opleggers
TOTAAL 32.802
vrijdag 5 maart 2004
Volgende week in Auto:
De grote Auto rallyfinale
Kennismaking: Mitsubishi Grandis
Kia Picanto. een pittig kleintje?
Opel introduceerde
de eerste Astra in
1991. Dit zogenoem
de F-type droeg in be
langrijke mate bij
aan de hegemonie
van het merk in Ne
derland. Prijsschieten
dus voor occasion
kopers?
Door Gert te Lintelo
Autodiefstal neemt af
Het afgelopen jaar zijn bijna twintig procent minder
auto's gestolen dan in 2002. Daardoor zakte ook de
schadepost voor eigenaren en verzekeraars: van 120
naar 100 miljoen euro. De Stichting Aanpak Voertuigcri-
minaliteit schrijft het succesje toe aan de verbeterde sa
menwerking tussen overheid, verzekeraars en bedrijfsle
ven. Intussen nam de diefstal van motorfietsen wel toe:
van 1598 in 2002 tot 1886 vorig jaar, een stijging van 18
procent. (Bron RAI Voorrang)
Binnenbandloze fietsband
Het fameuze Michelin wil in 2005 met binnenbandlo
ze fietsbanden op de markt komen. De tuMess band
wordt eerst uitgeprobeerd bij professionele wielerploe
gen. De band ligt rond een speciaal ontworpen velg van
de firma Mavic. Een band zonder binnenband heeft als
voordelen dat hij niet plotseling leegloopt en eenvoudiger
te monteren is. De autoindustrie doet het al sinds 1955
zonder binnenbanden.
Wanneer we
op www.autot-
rack.nl de
naam Astra
intikken, ver-
I schijnen er ruim drieduizend
I aanbiedingen op het scherm.
De prijzen lopen uiteen van 500
euro tot bijna 9.000 voor de
jongste exemplaren van voor
jaar 1998. Dat laatste bedrag
zouden wij nooit betalen, want
al voor pakweg 8.000 euro koop
je een Astra van het nieuwere
model. Daarmee heb je gegaran
deerd een lagere afschrijving
ook
I Toch kan zo'n Astra van de eer-
I ste lichting een interessante
I aanbieding zijn. Dat is ook de
opvatting van Tino Theunisse,
van Opel-dealer Auto Bleekstein
in Zevenaar: „Je krijgt veel auto
voor je geld en er is een groot
aanbod aan modellen. De drie-
deurs hatchback is nog steeds
populair, net als de stationwa
gon. Die is niet alleen geliefd bij
gezinnen, maar ook bij mensen
die om een andere reden een
ruime en praktische auto nodig
hebben."
Roest
I Structurele problemen kent de
Astra volgens Theunisse nauwe-
I lijks: „Bij de eerste bouwjaren
moet je oppassen voor roest,
i! vooral langs de schermranden
achter. Vanaf 1994 is dat opge-
lost. Technisch is de Astra sterk.
Kilometerstanden ver boven de
twee ton zijn geen uitzonde-
I ring. Ik heb een klant met een
1.7 diesel die 370.000 km heeft
afgelegd, zonder dat de motor
open is geweest."
De koper die het model wat
minder belangrijk vindt, raadt
Theunisse de sedan aan, de uit
voering met een gewone koffer
bak: „Een sedan is nuchter be
zien een heel goede koop. Die
heeft een oubollig imago en dat
drukt de prijzen. Voor hetzelfde
geld krijg je dus méér auto."
Autobedrijf G. Kuipers in Raven-
stein ziet de sedan ook liever
niet op het erf. „Moeilijke han
del, een hatchback of stationwa
gon is veel geliefder. Maar het
zijn betrouwbare auto's waar
voor altijd wel een liefhebber te
vinden is."
Peter van der Heiden van het
gelijknamige autobedrijf in het
Gelderse Ulft hoeft geen ouwe
Astra's meer: „De room is eraf.
Ik heb er drie staan, maar meer
wil ik er ook niet. Een mooi
Peugeootje of Renaultje ver
koop ik veel makkelijker. Ik
heb het liefst een 1.6 liter zes-
OCCASIONS
tienklepper, als het maar geen
sedan is, want die blijft je goeie-
morgen zeggen. Jongelui vragen
nog wel eens naar een GSi,
maar die vind ik riskant. Vaak
zijn ze vreselijk afgetrapt."
De Opel Astra uit het tijdperk
1991-1998 is duidelijk geen auto
Gebruikte Astra's, zoals hier bij ga
rage Van Uden in Den Dungen, blij
ven een een gewild bezit.
Foto Mare Bolsius
voor iemand die op zoek is naar
iets aparts. Andersom koop je
met zo'n gedateerde blijksem-
straal ook letterlijk een auto uit
duizenden: betrouwbaar en
goedkoop te onderhouden. Het
krakende dashboard is stan
daard, mankementen aan wa
terpomp of startmotor zijn
nooit uitgesloten. Wie per se
zo'n snelle GSi wil moet ernstig
uitkijken voor moegestreden
exemplaren, maar wie geen be
zwaar heeft tegen zo'n wat duf
fe sedan, is in veel gevallen
spekkoper.
De tijd is voorbij dat je als fabrikant kon
overleven met recht-toe-recht-aan auto's. De
salon van Genève toont tot volgende week
zondag een overrompelende variëteit van
modellen en vormstudies.
Door Rob van Ginneken
De consument legt deze dagen
de lat akelig hoog als het gaat
om het comfort van zijn auto.
Bovendien wil hij graag een mo
del met karakter voor de deur.
De autofabrieken doen wel
mee, want in deze economisch
barre tijden is geen doelgroepje
hen te klein.
Op de automobielsalon van
Genève levert dat zo'n zestig
nieuwe auto's en modelstudies
op. Veel daarvan lieten we de af
gelopen weken al zien. maar er
Zijn nog genoeg verrassingen
overgebleven. Intrigerend is het
Volvo YCC prototype. Het is
ontworpen door vrouwen en be
doeld - u voelt hem al - voor de
individualistisch ingestelde zaken
vrouw. Smalle vleugeldeuren
maken in- en uitstappen, ook
met een kokerrokje, makkelijk.
Achterin zitten een soort klap-
stoelen 'omdat daar meestal toch
alleen de boodschappen komen te
staan'. De motorkap hebben de
ontwerpdames maar gewoon
vastgeschroefd - daar heb je als
vrouw kennelijk niets te zoe
ken. Het bijvullen van motor
vloeistoffen gebeurt van buiten
af via klepjes. Zelfs lastige
schroefdoppen ontbreken, want
daar kun je alleen maar je na
gels op breken.
Een andere surprise in studie
verpakking is de Renault Mo
dus. Het is een kleine ruimte
wagen op basis van de Clio.
Strak gelijnd, veelzijdig en voor
zien van een in twee delen op
klappende achterkant. De Mo
dus lijkt klaar voor een lance
ring als productiemodel later
dit jaar. Ook bij Citroen is er
nieuws. Daar staat de C4 in ral
ly-vermomming te glimmen. In
burger-outfit is het gewoon de
Renault Modus, een baby-Scénic
op basis van de Clio.
Xsara-opvolger. Ook de Mazda
Flexa licht een tipje van de slui
er op rond de aflossing van de
Premacy: het wordt de Mazda 4.
Met een sjiek en grotendeels uit
aluminium geklopte EX100
viert Rolls-Royce zijn eeuwfeest.
Vooralsnog wordt er maar één
van gebouwd. In de sportieve
hoek noteren we bijvoorbeeld
de BMW M5. en in de Japanse
hoek vallen de nieuwe zeven-
persoons Toyota Corolla Verso
en het studiemodel Nissan Qas-
hqai (stadsnomade) op, een soort
kleine X-Tïail.
Bij Mitsubishi zien we een stu
die van de driedeurs Colt CZ3,
zoals die later dit jaar in vrijwel
Volvo YCC: voor vrouwen, door
vrouwen.
ongewijzigde vorm in ons land
wordt gebouwd. Dat ook de ech
te kleintjes individualiteit mo
gen uitstralen, bewijzen de Mi
ni cabrio. de Opel Tigra
TwinTop roadster en het 150 pk
sterke Ford Fiesta ST sporter-
tje.
Beter gezien worden in het donker door led-
jes in je fietstrappers. Het idee komt uit Chi
na, maar de pedalen lijken in fietsland Ne
derland een geheide hit.
Door Nicolai Lensen
'n de wijde omgeving van De-
venier liggen ze inmiddels in de
Roswinkel. En de rest van Ne
derland, nee heel Europa, moet
spoedig volgen. Het concept is
eigenlijk simpel: het zijn fiets-
fiappers met een dynamo erin.
*°dra de fietser de pedalen
ronddraait gaan op de vier hoe
ken van de trappers rode licht
jes knipperen.
Paul Maatman uit Schalkhaar
stuitte via een contact in China
min of meer bij toeval op de
vinding. Normaal adviseert hij
bestaande bedrijven over het
aanboren van nieuwe omzet-
bronnen. „Ik was ingehuurd
door een bedrijf in de fietsen-
branche, en stuitte toevallig op
het bedrijfje dat de trappers
maakt. Ik dacht: daar kunnen
we iets mee in een fietsland als
Nederland. Alleen, de branche
wikte en woog wel, maar hapte
niet toe."
Samen met zijn vriend Ronald
Bos uit Deventer besloot Maat
man vorig jaar dan maar zelf
2.500 paar trappers naar Neder
land te halen. Even voor Kerst
mis kwamen die op Schiphol
aan Ze richtten een bedrijfje
op, Macwood.
Met een doos vol knippertrap
pers achterin de auto trok het
duo direct na de jaarwisseling
door de regio. „Ons vermoeden
werd bevestigd: waar de groot
handel twijfelde, liepen ze in de
fietsenwinkel wel warm. In een
paar dagen waren we alle trap-
Een dynamo in de fietstrappers
maakt dat de pedalen oplichten in
het donker.
Foto Ronald Hissink
pers kwijt", vertelt Maatman.
Bos voegt fijntjes toe dat er in
middels wel contacten zijn met
een groothandel, die trappers
door heel Nederland wil uitzet
ten.
Voor het duo is het eerste suc
ces zo logisch als wat. „Iedereen
hamert op betere fietsverlich
ting. Mijn kinderen hebben ze
op de fiets. Het knipperlicht op
de ronddraaiende trappers valt
echt op. Ze vinden het niet al
leen prachtig, maar zijn ook be
ter zichtbaar in het donker. Als
ouder vind ik dat belangrijk."
De Chinese uitvinder van de
verlichte trapper gunde de
vrienden het alleenrecht op de
trappers voor Europa. Inmid
dels zijn er ook winkels in Bel
gië en Duitsland die de trapper
verkopen. In andere landen pro
beren Maatman en Bos nu con
tacten te leggen. Ondertussen
probeert het duo via Macwood
meer producten te ontwikke
len.
De trappers zijn voorzien van
zogeheten led-jes, light emitting
diodes, die goed zijn voor tien
duizenden branduren. De trap
pers zijn uitvoerig getest. Zelfs
na zes miljoen omwentelingen -
zo'n vier miljoen kilometer fiet
sen - en 24 uur in een bak water
blijven de lampjes knipperen,
claimt het tweetal. Inderdaad
knipperenwant de Chinese uit
vinder rekende uit dat je 52
kilometer per uur moet trap
pen om de lampjes constant te
laten branden, en die snelheid
zullen maar weinigen halen. De
trappers kosten 16,95 euro per
paar.
Toyota wordt persoonlijk
Een auto die zijn jeugdige,
onervaren bestuurder
herkent en daarom de top
snelheid en motorinhoud
naar beneden bijstelt. Scien
cefiction? Niet als we Toyota
mogen geloven. De fabrikant
toont op de show in Melbourne een conceptcar, de Spor-
tivo Coupé, die alleen is te starten met een pinpas vol in
formatie over de bestuurder. Kaartje in de gleuf en de
auto stelt vanzelf de favoriete stoelhouding. spiegelstan-
den en radiozenders in. Het systeem zou zelfs het kente
ken kunnen wijzigen in het rijbewijsnummer van de be
stuurder
Opel Astra
1991-1998
(F-type)
Totaal gebouwd:
3,8 miljoen.
Meest geliefde uitvoering:
1.6 en 1.8 liter stationwagen.
Kwaaltjes
- Krakend dashboard
- Waterpomp thermostaat
- Startmotor dynamo
- GSi 16V: dure reparaties
- Vroege modellen: roest
Prijzen:
1.000-7.500 euro
cabrio:
4.250- 10 000 euro
- Diefstalgevoelig vanwege slechte
sloten en dure accessoires
- Cabriolet van Bertone vanaf 1993,
matige bouwkwaliteit.
- Britse zuster Vauxhall gebruikte
naam Astra al vanaf eind '79
voor Kadetts D en E.
In Rotterdam wordt
op 13 maart de Eu
ropean Super Pull ge
houden. Ruim zestig
tractoren komen aan
de start voor het in-
door-trekkampioen-
schap. Steve Klingen-
berg uit de VS met
zijn met vijf motoren uitgeruste 'Bad Habit' spant er de
kroon. Voor kenners: super stocks, twowheel drives,
prostocks, minipullers en vrije klasse komen aan bod.
European Super Pull, Ahoy' Rotterdam, zaterdag 13 maart vanaf
14.00 uur Entree vanaf 22 euro: 0900 2352469.