PZC
De nachtmerrie van Volkswagen?
in samenwerking met AutoTrack.nl
Met een Joegoslavische rugzak op jacht
Een enorme grille is het opvallendste van de nieuwe
Audi A6. Dit opzichtige smoelwerk leidt bijna vijf
meter Duitse techniek in. Dat begint inet de modernste
koplamptechnologie en eindigt met vlakke, ver naar het
midden doorlopende achterlichten. Het interieur is gro
ter, de wielbasis langer en de carrosserie stijver dan voor
heen. Er zijn vijf motoren, van een tweeliter zescilinder
turbodiesel tot een 4.2 V8 van 335 pk. Eind mei wordt de
A6 leverbaar, wat-ie moet kosten is nog niet bekend.
vrijdag 5 maart 2004
Auto
Volgende pagina: Baby-Scénic in Genève
t
A Van alle auto's die na drie jaar gekeurd
moeten worden, zouden er zonder gro
te beurt ruim vijftigduizend niet door de
apk komen. Dat blijkt uit onderzoek van Bo-
vag, Rai en RDW. Bij auto's van vijf jaar ligt
het aantal nog hoger. Wat vindt u: moeten
nieuwe auto's eerder worden gekeurd? Of is
het ieders eigen verantwoordelijkheid en
moet de APK maar worden afgeschaft?
Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
Picnic kan écht niet
O Vorige week vroegen we welke naam
van een automodel u de rillingen be
zorgt. De Toyota Picnic won met een neus
lengte van de Nissan Cherry. De VW Joker
completeert de top drie.
De Fiat Croma kreeg veel reacties van lezers:
"Je rijdt toch niet in een koekenpan?"
Anderen misten de Kia Carnival, de Nissan
Laurel en de Audi A3 in het rijtje.
Welke naam
wilt u nimmer
op uw klep?
0 Toyota Picnic
0 Nissan Cherry 29%
0 VW Joker 22%
0 Suzuki Cappuccino 6%
0 Fiat Croma 4%
0 Hyundai Pony 4%
0 Daihatsu Applause 2%
0 Citroën Jumpy 1%
0 Anders 1%
"N Guido Roozekrans,
PR-manager bij Toyota:
"De naam Picnic doet misschien vreemd aan, maar straalt
wel iets positiefs uit. Dat is altijd het streven bij het verzin
nen van modelnamen, dat je de juiste associatie weet te
leggen. Zo menen we dat Avensis doet denken aan voor
uitgang en Prius aan voorloper. Modelnamen zijn niet over
al in de wereld gelijk. Vaak heten ze in de VS, Europa en
Japan anders. De Toyota Yaris heet in Japan Vitz, omdat die
noemer het in de Japanse taal beter doet."
De Golf van VW stelde de norm in de
middenklasse. De nieuwe Opel Astra heeft
lak aan normen en effent zijn eigen pad.
Door Rien van der Steen
Al maandenlang be
stookt Opel auto-
journalisten nu al
met sessies en
workshops over de
komende Astra. Op het lesroos
ter staat meestal de edele kunst
van het ontwerpen. Nu is door-
I gaans niets ons te veel als het
gaat om het heil van de lezers,
maar in alle eerlijkheid: we
hebben ze aan ons voorbij laten
gaan. Als fabrikanten naast de
honderd introducties van hun
KENNISMAKING
nieuwe modellen per jaar ook
nog beginnen met huiswerk
klassen en explicaties van pro
ductieprocessen van innovatie
ve stuurkolommen komen wij
niet meer aan autorijden toe.
Maar als er dus gereden mag
worden zijn we er als de kippen
bij. Ons valt dan meteen dat
frisse ontwerp op van de nieu
we Astra. Ook de laatste Vectra
had dat opvallende, maar de ge
leerden steggelen nog of het
eenmalige schoonheid betreft
danwel saillante saaiheid. Het
oordeel over de Astra laten we
daarom veiligheidshalve aan ie
der persoonlijk over. Maar
fraaie details, keurige afwer
king en mooie materialen heeft-
ie zeker.
Deze Opel Astra zou wel eens
de nachtmerrie kunnen worden
van Volkswagen, dat met de
Golf immers vanouds de norm
stelt in de middenklasse. Want
de Astra is tot de tanden bewa
pend: modieuze grote wielen,
een gespierd uiterlijk, een mooi
dashboard, lekker brede stoe
len, een duidelijk instrumenta
rium en goede bediening. Opel
opent de aanval met de vijf-
deurs uitvoering. Die is duizend
euro goedkoper dan de voorde
ligste vijfdeurs van aartsvijand
Golf, waarmee VW vooral
in Duitsland voor het eerst
afzetproblemen ondervindt.
In het najaar komt de station
wagon, een afwijkend geteken
de driedeurs volgt begin 2005.
De vijfdeurs debutant is liefst
veertien centimeter langer,
maar ook iets hoger en breder
dan zijn voorganger. Hij is ook
ruimer dan de Golf: zowel voor
als achterin kun je ruim plek
vinden. De bagageruimte meet
350 liter, met de bank plat
1.265 liter. En in de zitkamer is
plek zat voor klein spul, met als
uitschieter een extra opbergvak
boven het dashboardkastje.
Italiaanse diesel
Opel heeft een hele rij motoren
bedacht voor de Astra: een 1.4
(90 pk), een 1.6 (105 pk) en 1.8
(125 pk) benzinemotoren en
diesels van 80, 100 en 150 pk.
De eerste diesel was al bekend
Elke dinsdagmiddag, als ik mijn fy
siotherapeut bezoek, staar-ie daar
op de parkeerplaats klein te we
zen tussen de spacewagons en sta
tioncars. Een verblindend gele Fiat 600.
Dan komen de herinneringen aan mijn ei
gen eerste auto weer boven. Een Fiat 600
heb ik nooit bezeten. Wel de Joegoslavi
sche kopie daarvan, een Zastava 750, en
die was niet geel, maar bijna ongepast
sjiek bordeaux-rood.
Ik kocht 'm toen ik samen met mijn
broers en zussen de DAF van pa tot op de
draad versleten had. „Een rugzak", smaal
den mijn vrienden, van wie de meesten
overigens niet eens een rijbewijs hadden.
Maar ze hadden wel gelijk, want mijn jon
gere broer en ik gebmikten de Zastava in
derdaad als een rugzak. Fervente voge
laars waren we, nog trouwens, en als we
erop uit trokken om ergens vogels te tel
len. dan pakten we vantevoren zorgvuldig
onze rugzak in. Regenkleding, kijkers en
proviand.
'-o diende de Zastava ook als restaurant en
a s 'deedkamer. Want natuurlijk regenden
We met enige regelmaat zeiknat en dus na
men we uit voorzorg handdoeken en dro
ge kleding mee. Met het grondig afdrogen
en vervolgens omkleden hebben we in die
nigzak nooit problemen gehad.
P een van onze tochten werden we staan-
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
de gehouden door een buitengebied-au
tochtoon en zijn zoon, die ervan overtuigd
waren dat we 'struupten'. Hij was getipt
cloor een kennis die gezien meende te heb
ben dat wij een kolossaal jachtgeweer in
onze auto verborgen. Nu eiste hij nader
onderzoek en hij was met z'n tweeën. Nu
was mijn broer en ik dat ook, dus van die
inspectie kwam niets terecht. De twee
zijn knarsetandend vertrokken want
wij kregen ze niet uitgelegd dat het ver
bergen van het door hen geschetste
geweer in mijn autootje alleen materieel
en doet zijn werk prima. Maar
qua verfijning gaat er niks bo
ven de sterke 1.9 CDTi-diesel
met 150 pk. Hij is nameüjk lek
ker stil, en die rust wordt ver
sterkt door een zesversnellings
bak. In Italië heet hij Multijet,
want hij is afkomstig van
Fiat/Alfa. Boven dat alles levert
Opel nog eens een 2.0 liter tur
bomotor met 170 of 200 pk.
Het stuurgedrag van de nieuwe
Astra is goed, zij het minder
verfijnd dan dat van de Ford Fo
cus of de VW Golf. Wel is het
stuur volgens de heersende nor
men elektrohydraulisch be
krachtigd. Opel heeft geen zwa
re multilink achterasconstructie
bedacht - zoals VW doet in de
Golf - maar een technisch fraaie
en lichte torsieas.
Vanaf april is de ongestoorde
nachtrust van de concurrentie
wel eventjes voorbij. Al zal het
ook Opel zelf niet meevallen in
een moeilijke markt de 35 jaren
marktleiderschap in Nederland
te continueren. „Willen we on
ze organisatie overeind houden,
zijn we verplicht minstens
50.000 auto's per jaar af te zet
ten", aldus tijdelijk importdirec
teur René Bosman. Aan deze As-
tra zal het niet liggen.
Opel Astra standaard o.a.
cruisecontrol, actieve hoofdsteunen
voor, boordcomputer, elektrohydrau-
lische stuurbekrachtiging, zes air
bags, op afstand bediende vergren
deling. Leverbaar o.a. viertraps
automaat, stabiliteitsprogramma
(esp), meedraaiende koplampen en
elektronisch instelbare dempers.
Zie volgende pagina Auto: De
oude Astra, een auto uit duizenden
gezien al onmogelijk was.
Behalve het geschamper van vrienden her
inner ik me maar één teken van kritiek op
het formaat van de Zastava. Van een wet
houder van een gemeente waar ik wel
eens werkte voor de krant. Hij had geen
rijbewijs, maar wilde me wel eens wat la
ten zien om zijn gemeente te promoten.
Daar reden we dan in mijn Zastava naar
toe. Deze wethouder was zo'n twee meter
lang. De eerste keer fronste hij zijn wenk
brauwen, zuchtte diep en ik meen dat hij
er ook nog wat bij zei. Daarna heeft hij
zich steeds zonder mopperen opgevouwen
als ik hem kwam halen.
Later, midden in een nacht, is mijn Zasta
va op gewelddadige wijze aan zijn einde
gekomen. Een chauffeur reed door rood
de autoweg op en de combinatie van goe
de remmen en een uitwijkmanoeuvre
bleek te veel voor mijn autootje. Vijf kop
pelingen later kroop ik uit het wrak.
Mijn eerstvolgende auto was een vierkante
bak van een Lada, waarin ik me niet al
leen veel veiliger voelde maar ook veel
meer bewegingsvrijheid ontdekte. En elke
keer als ik die Fiat zie staan vraag ik me af
hoe wij in godsnaam hebben kunnen doen
mét en in zo'n rugzak wat we ermee ge
daan hebben. Maar ja. misschien staat
daarom dat gele Fiatje nu ook wel bij de
fysiotherapeut.
Eind april gaat het dak eraf: Au
to brengt dan een zonnige ca-
brio-special, met tests, ervarin
gen en. eindelijk, openheid van
zaken over de ware cabrioot.
Ooit waren open auto's het
exotisch domein van welgestel-
den. maar tegenwoordig is de
reeks betaalbare varianten ein
deloos. Over een ding zijn alle
eigenaren het eens: rijden in
een cabriolet geeft een bijzon
der gevoel. Maar welke zijn nu
echt de coolste van al die zonne-
koninkjes? Hoogste tijd voor
een verkiezing op internet! U
kunt uw stem uitbrengen in
vijf categorieën: luxe sportwa
gens. onthoofde executives,
volbloed cabrio's. kleintjes en
klassiekers.
Meedoen is makkelijk: ga naar
de website van de krant en
klik op de rubriek Auto. De
uitslag vindt u terug eind april
in de cabrio-special.
VW's met logies en ontbijt
Volkswagen heeft twee
kampeerauto's klaar
op basis van de nieuwe
Transporter T5. Er is een
multifunctionele Califor
nia met hefdak en een Co
lorado met keus uit twee
verschillende opbouwen.
De California is er vanaf
47.750 euro, de Colorado
vanaf 63.495 euro.
Info: www.volkswagencampers nl
De Volkswagen California.
Crossfire wordt snelheidskanon
Chrysler levert de in Duitsland gebouwde Crossfire
binnenkort ook als snelheids kanon. De SRT-6 is
voorzien van een zescilinder Mercedes-motor met com
pressor en 330 pk. Vanaf het najaar komt dit geweld te
koop. als coupé en als roadster. Dat SRT staat voor straat-
en racetechniek. Wat héét: het ding accelereert in rufm vijf
seconden naar de 100 kilometer per uur. De auto heeft
een vijftraps automaat en achterwielaandrijving.
De SRT-6, een potente Chrysler.
Tweewielers op Vehikel
In de Veemarkthallen van Utrecht zijn dit weekeinde
oude motorfietsen, scooters en brommers te zien en te
koop. Het is de vijftigste beurs, met onder andere hoog
bejaarde Ariels en Aermacchi's en een overzichtsexposi
tie van het Italiaanse merk Ducati.
Vehikel, veemarkt Utrecht (A27, afslag 30); 5, 6 en 7 maart,
10.00-17.00 uur. Entree: 10euro.
Opzichtig smoelwerk
De grille is één van de opvallendste kenmerken van de nieuwe A6.
14 5drs. v.a.€ 18.250
1.6 19.350
1.8 20.650
17d 21.450
1.9d 26.850
gewicht: 1230 kg
fabrieken: Bochum (D.), Ellemere
Port (GB), Antwerpen
Volkswagen Colf Ford Focus*
v.a. 18.440 euro v.a. 17.250 euro
"H rij-eigenschappen ®drs> rij-eigenschappen
prijs -- gedateerd interieur
Toyota Corolla
Renault Mégane
v.a. 17.495 euro
comfort
fijn onderstel
- omstreden vormgeving
Peugeot 307
.a. 15.990 euro
,a. 17.400 euro
+J prijs
betrouwbaarheid
anoniem ontwerp
-f- ruimte
populair
- stug op dwarsrichels
binnenkort
vervangen