PZC De nachtmerrie van Volkswagen? in samenwerking met AutoTrack.nl Met een Joegoslavische rugzak op jacht Een enorme grille is het opvallendste van de nieuwe Audi A6. Dit opzichtige smoelwerk leidt bijna vijf meter Duitse techniek in. Dat begint inet de modernste koplamptechnologie en eindigt met vlakke, ver naar het midden doorlopende achterlichten. Het interieur is gro ter, de wielbasis langer en de carrosserie stijver dan voor heen. Er zijn vijf motoren, van een tweeliter zescilinder turbodiesel tot een 4.2 V8 van 335 pk. Eind mei wordt de A6 leverbaar, wat-ie moet kosten is nog niet bekend. vrijdag 5 maart 2004 Auto Volgende pagina: Baby-Scénic in Genève t A Van alle auto's die na drie jaar gekeurd moeten worden, zouden er zonder gro te beurt ruim vijftigduizend niet door de apk komen. Dat blijkt uit onderzoek van Bo- vag, Rai en RDW. Bij auto's van vijf jaar ligt het aantal nog hoger. Wat vindt u: moeten nieuwe auto's eerder worden gekeurd? Of is het ieders eigen verantwoordelijkheid en moet de APK maar worden afgeschaft? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Picnic kan écht niet O Vorige week vroegen we welke naam van een automodel u de rillingen be zorgt. De Toyota Picnic won met een neus lengte van de Nissan Cherry. De VW Joker completeert de top drie. De Fiat Croma kreeg veel reacties van lezers: "Je rijdt toch niet in een koekenpan?" Anderen misten de Kia Carnival, de Nissan Laurel en de Audi A3 in het rijtje. Welke naam wilt u nimmer op uw klep? 0 Toyota Picnic 0 Nissan Cherry 29% 0 VW Joker 22% 0 Suzuki Cappuccino 6% 0 Fiat Croma 4% 0 Hyundai Pony 4% 0 Daihatsu Applause 2% 0 Citroën Jumpy 1% 0 Anders 1% "N Guido Roozekrans, PR-manager bij Toyota: "De naam Picnic doet misschien vreemd aan, maar straalt wel iets positiefs uit. Dat is altijd het streven bij het verzin nen van modelnamen, dat je de juiste associatie weet te leggen. Zo menen we dat Avensis doet denken aan voor uitgang en Prius aan voorloper. Modelnamen zijn niet over al in de wereld gelijk. Vaak heten ze in de VS, Europa en Japan anders. De Toyota Yaris heet in Japan Vitz, omdat die noemer het in de Japanse taal beter doet." De Golf van VW stelde de norm in de middenklasse. De nieuwe Opel Astra heeft lak aan normen en effent zijn eigen pad. Door Rien van der Steen Al maandenlang be stookt Opel auto- journalisten nu al met sessies en workshops over de komende Astra. Op het lesroos ter staat meestal de edele kunst van het ontwerpen. Nu is door- I gaans niets ons te veel als het gaat om het heil van de lezers, maar in alle eerlijkheid: we hebben ze aan ons voorbij laten gaan. Als fabrikanten naast de honderd introducties van hun KENNISMAKING nieuwe modellen per jaar ook nog beginnen met huiswerk klassen en explicaties van pro ductieprocessen van innovatie ve stuurkolommen komen wij niet meer aan autorijden toe. Maar als er dus gereden mag worden zijn we er als de kippen bij. Ons valt dan meteen dat frisse ontwerp op van de nieu we Astra. Ook de laatste Vectra had dat opvallende, maar de ge leerden steggelen nog of het eenmalige schoonheid betreft danwel saillante saaiheid. Het oordeel over de Astra laten we daarom veiligheidshalve aan ie der persoonlijk over. Maar fraaie details, keurige afwer king en mooie materialen heeft- ie zeker. Deze Opel Astra zou wel eens de nachtmerrie kunnen worden van Volkswagen, dat met de Golf immers vanouds de norm stelt in de middenklasse. Want de Astra is tot de tanden bewa pend: modieuze grote wielen, een gespierd uiterlijk, een mooi dashboard, lekker brede stoe len, een duidelijk instrumenta rium en goede bediening. Opel opent de aanval met de vijf- deurs uitvoering. Die is duizend euro goedkoper dan de voorde ligste vijfdeurs van aartsvijand Golf, waarmee VW vooral in Duitsland voor het eerst afzetproblemen ondervindt. In het najaar komt de station wagon, een afwijkend geteken de driedeurs volgt begin 2005. De vijfdeurs debutant is liefst veertien centimeter langer, maar ook iets hoger en breder dan zijn voorganger. Hij is ook ruimer dan de Golf: zowel voor als achterin kun je ruim plek vinden. De bagageruimte meet 350 liter, met de bank plat 1.265 liter. En in de zitkamer is plek zat voor klein spul, met als uitschieter een extra opbergvak boven het dashboardkastje. Italiaanse diesel Opel heeft een hele rij motoren bedacht voor de Astra: een 1.4 (90 pk), een 1.6 (105 pk) en 1.8 (125 pk) benzinemotoren en diesels van 80, 100 en 150 pk. De eerste diesel was al bekend Elke dinsdagmiddag, als ik mijn fy siotherapeut bezoek, staar-ie daar op de parkeerplaats klein te we zen tussen de spacewagons en sta tioncars. Een verblindend gele Fiat 600. Dan komen de herinneringen aan mijn ei gen eerste auto weer boven. Een Fiat 600 heb ik nooit bezeten. Wel de Joegoslavi sche kopie daarvan, een Zastava 750, en die was niet geel, maar bijna ongepast sjiek bordeaux-rood. Ik kocht 'm toen ik samen met mijn broers en zussen de DAF van pa tot op de draad versleten had. „Een rugzak", smaal den mijn vrienden, van wie de meesten overigens niet eens een rijbewijs hadden. Maar ze hadden wel gelijk, want mijn jon gere broer en ik gebmikten de Zastava in derdaad als een rugzak. Fervente voge laars waren we, nog trouwens, en als we erop uit trokken om ergens vogels te tel len. dan pakten we vantevoren zorgvuldig onze rugzak in. Regenkleding, kijkers en proviand. '-o diende de Zastava ook als restaurant en a s 'deedkamer. Want natuurlijk regenden We met enige regelmaat zeiknat en dus na men we uit voorzorg handdoeken en dro ge kleding mee. Met het grondig afdrogen en vervolgens omkleden hebben we in die nigzak nooit problemen gehad. P een van onze tochten werden we staan- Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. de gehouden door een buitengebied-au tochtoon en zijn zoon, die ervan overtuigd waren dat we 'struupten'. Hij was getipt cloor een kennis die gezien meende te heb ben dat wij een kolossaal jachtgeweer in onze auto verborgen. Nu eiste hij nader onderzoek en hij was met z'n tweeën. Nu was mijn broer en ik dat ook, dus van die inspectie kwam niets terecht. De twee zijn knarsetandend vertrokken want wij kregen ze niet uitgelegd dat het ver bergen van het door hen geschetste geweer in mijn autootje alleen materieel en doet zijn werk prima. Maar qua verfijning gaat er niks bo ven de sterke 1.9 CDTi-diesel met 150 pk. Hij is nameüjk lek ker stil, en die rust wordt ver sterkt door een zesversnellings bak. In Italië heet hij Multijet, want hij is afkomstig van Fiat/Alfa. Boven dat alles levert Opel nog eens een 2.0 liter tur bomotor met 170 of 200 pk. Het stuurgedrag van de nieuwe Astra is goed, zij het minder verfijnd dan dat van de Ford Fo cus of de VW Golf. Wel is het stuur volgens de heersende nor men elektrohydraulisch be krachtigd. Opel heeft geen zwa re multilink achterasconstructie bedacht - zoals VW doet in de Golf - maar een technisch fraaie en lichte torsieas. Vanaf april is de ongestoorde nachtrust van de concurrentie wel eventjes voorbij. Al zal het ook Opel zelf niet meevallen in een moeilijke markt de 35 jaren marktleiderschap in Nederland te continueren. „Willen we on ze organisatie overeind houden, zijn we verplicht minstens 50.000 auto's per jaar af te zet ten", aldus tijdelijk importdirec teur René Bosman. Aan deze As- tra zal het niet liggen. Opel Astra standaard o.a. cruisecontrol, actieve hoofdsteunen voor, boordcomputer, elektrohydrau- lische stuurbekrachtiging, zes air bags, op afstand bediende vergren deling. Leverbaar o.a. viertraps automaat, stabiliteitsprogramma (esp), meedraaiende koplampen en elektronisch instelbare dempers. Zie volgende pagina Auto: De oude Astra, een auto uit duizenden gezien al onmogelijk was. Behalve het geschamper van vrienden her inner ik me maar één teken van kritiek op het formaat van de Zastava. Van een wet houder van een gemeente waar ik wel eens werkte voor de krant. Hij had geen rijbewijs, maar wilde me wel eens wat la ten zien om zijn gemeente te promoten. Daar reden we dan in mijn Zastava naar toe. Deze wethouder was zo'n twee meter lang. De eerste keer fronste hij zijn wenk brauwen, zuchtte diep en ik meen dat hij er ook nog wat bij zei. Daarna heeft hij zich steeds zonder mopperen opgevouwen als ik hem kwam halen. Later, midden in een nacht, is mijn Zasta va op gewelddadige wijze aan zijn einde gekomen. Een chauffeur reed door rood de autoweg op en de combinatie van goe de remmen en een uitwijkmanoeuvre bleek te veel voor mijn autootje. Vijf kop pelingen later kroop ik uit het wrak. Mijn eerstvolgende auto was een vierkante bak van een Lada, waarin ik me niet al leen veel veiliger voelde maar ook veel meer bewegingsvrijheid ontdekte. En elke keer als ik die Fiat zie staan vraag ik me af hoe wij in godsnaam hebben kunnen doen mét en in zo'n rugzak wat we ermee ge daan hebben. Maar ja. misschien staat daarom dat gele Fiatje nu ook wel bij de fysiotherapeut. Eind april gaat het dak eraf: Au to brengt dan een zonnige ca- brio-special, met tests, ervarin gen en. eindelijk, openheid van zaken over de ware cabrioot. Ooit waren open auto's het exotisch domein van welgestel- den. maar tegenwoordig is de reeks betaalbare varianten ein deloos. Over een ding zijn alle eigenaren het eens: rijden in een cabriolet geeft een bijzon der gevoel. Maar welke zijn nu echt de coolste van al die zonne- koninkjes? Hoogste tijd voor een verkiezing op internet! U kunt uw stem uitbrengen in vijf categorieën: luxe sportwa gens. onthoofde executives, volbloed cabrio's. kleintjes en klassiekers. Meedoen is makkelijk: ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. De uitslag vindt u terug eind april in de cabrio-special. VW's met logies en ontbijt Volkswagen heeft twee kampeerauto's klaar op basis van de nieuwe Transporter T5. Er is een multifunctionele Califor nia met hefdak en een Co lorado met keus uit twee verschillende opbouwen. De California is er vanaf 47.750 euro, de Colorado vanaf 63.495 euro. Info: www.volkswagencampers nl De Volkswagen California. Crossfire wordt snelheidskanon Chrysler levert de in Duitsland gebouwde Crossfire binnenkort ook als snelheids kanon. De SRT-6 is voorzien van een zescilinder Mercedes-motor met com pressor en 330 pk. Vanaf het najaar komt dit geweld te koop. als coupé en als roadster. Dat SRT staat voor straat- en racetechniek. Wat héét: het ding accelereert in rufm vijf seconden naar de 100 kilometer per uur. De auto heeft een vijftraps automaat en achterwielaandrijving. De SRT-6, een potente Chrysler. Tweewielers op Vehikel In de Veemarkthallen van Utrecht zijn dit weekeinde oude motorfietsen, scooters en brommers te zien en te koop. Het is de vijftigste beurs, met onder andere hoog bejaarde Ariels en Aermacchi's en een overzichtsexposi tie van het Italiaanse merk Ducati. Vehikel, veemarkt Utrecht (A27, afslag 30); 5, 6 en 7 maart, 10.00-17.00 uur. Entree: 10euro. Opzichtig smoelwerk De grille is één van de opvallendste kenmerken van de nieuwe A6. 14 5drs. v.a.€ 18.250 1.6 19.350 1.8 20.650 17d 21.450 1.9d 26.850 gewicht: 1230 kg fabrieken: Bochum (D.), Ellemere Port (GB), Antwerpen Volkswagen Colf Ford Focus* v.a. 18.440 euro v.a. 17.250 euro "H rij-eigenschappen ®drs> rij-eigenschappen prijs -- gedateerd interieur Toyota Corolla Renault Mégane v.a. 17.495 euro comfort fijn onderstel - omstreden vormgeving Peugeot 307 .a. 15.990 euro ,a. 17.400 euro +J prijs betrouwbaarheid anoniem ontwerp -f- ruimte populair - stug op dwarsrichels binnenkort vervangen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 23