Sportboulevard
in 2007 gereed
In de nauwe pijp wordt ellende uitvergroot
Parkeertarieven
schap stijgen niet
11
Eis tien jaar tegen
kapitein en stuurman
voor cocaïnesmokkel
Domburg en Dishoek
krijgen defibrillators
Sporten en recreëren rond Vrijburgbad
Durion moet
klanten beter
informeren over
energiecontract
Parkeerboetes
Gent fors hoger
Brand door
smelten teer
zeeuwse almanak
Struikgewas
WALCHEREN
vrijdag 5 maart 2004
j^rRonMagnée
MIDDELBURG - De plannen
vwr de zogeheten sportboulc-
\ard bij het Vrijburgbad zijn gis-
tfren gepresenteerd. De nieuwe
ideeën combineren een boule
vard met 'bolwerken' en sport
net health and leisure. Als de
plannen doorgaan, moet het tien
miljoen euro kostende project in
2007 klaar zijn.
„Er gaat iets unieks gebeuren",
vertelde wethouder A. de Vries
van de gemeente Middelburg gis
teravond tijdens de presentatie
van de plannen. De gemeenten
Middelburg en Vlissingen heb-
'ben een gemeenschappelijk
„„.ibedrijf in het leven geroe
pen voor de aanleg van het nieu
we sportcomplex. Het centrum
Verrijst achter het nieuwe Vrij-
iad. op de grens van de bei
de gemeenten.
Van het nieuwe complex zullen
de atletiekvereniging Dynamica
de gezamenlijke hockeyvere-
mgmgen van Middelburg en
Vlissingen gebruik gaan maken.
jDaamaast heeft Sport Zeeland
vroegere Zeeuwse sport
raad) aangegeven een plek op
bet nieuwe sportterrein na te
streven Ook de afdeling sport
van de gemeente Vlissingen wil
op termijn naar het gebied ver
huizen.
Bolwerken
I Het totale plan omvat drie hock
eyvelden met accommodatie,
een bijna even grote atletiek
baan en een anderhalf kilometer
lange route voor skaters, wande
laars en fietsers. Ten westen
hiervan zijn drie 'bolwerken' ge
pland. Dat zijn complexen die
door externe, commerciële par
tijen kunnen worden ontwik-
DEN HAAG - Durion moet zijn
llantenwerving aanpassen. Al
leen op die voorwaarde krijgt
bet energiebedrijf een vergun
ning om groene stroom te mo
gen leveren.
Dat heeft de toezichthouder
DTegisteren laten weten. De le-
1 wringsvergunning is inmiddels
ondertekend.
Dunon heeft de afgelopen tijd
telefonisch klanten benaderd,
onder meer in Zeeland. Volgens
de huidige wet is dat toegestaan
zonder een leveringsvergun
ning. De verwachting is dat in
de toekomst bedrijven eerst een
vergunning moeten krijgen voor
dat zij klanten mogen werven.
De manier waarop het bedrijf
Manten aan zich bond, leidde
tot diverse klachten bij DTe en
lok bij concurrenten. Delta in
Middelburg is één van de ener
giebedrijven die een klacht
®ett ingediend. Dat gebeurde
vonge week, nadat Delta nogal
*at klachten van klanten had
gekregen over Durion. De
klacht ging met name over mis-
fcdende informatie.
DTe stelt nu de voorwaarde dat
feon de klant vooraf duide-
aiKheid geeft over prijs, product
fn voorwaarden. Het bedrijf zal
komende penode regelmatig
gorden gecontroleerd. De
fel vindt het belangrijk dat
memve energieleveranciers kun
nen toetreden tot de markt,
fcaar de voorwaarde is wel dat
ai transparant zijn en redelijke
voorwaarden hanteren.
"bon geeft gehoor aan de ei-
*n van de DTe. „Het gaat om
aantal punten in de telefoon
lijs'. zegt marketingmana-
,er. van der Sluis van Energie-
^nj'com, eigenaar van Dur
on. In die telefoonscripts staat
e volgorde van vragen beschre-
"on die werknemers stellen aan
ntiele klanten Het bedrijf
in het telefoongesprek een
tract met de klant vast en
uurt vervolgens een bevesti-
°P papier na. Dan heeft de
•«nt nog de tijd om er onderuit
somen Diverse mensen heb-
*1,1 °ude energiebedrijf
,^at ziJ niet doorhad-
Z1J oen contract overeen
komen waren.
bestaat sinds 2001. Het
]1[werd vorig jaar overgeno-
door Energiebedrijf com.
"onderneming heeft inclusief
*uunon-klanten 250.000 afne-
frs van stroom.
keld. Er heeft zich inmiddels
een aantal gegadigden gemeld.
Deze bolwerken zullen voor ver-
blijfsrecratie in de health en leis
ure-hoek worden gereserveerd.
Om de sportvelden heen zijn ka
nalen voorzien. Ten noorden
van het zwembad is een 'park
achtige omgeving' gepland waar
gesport en gerecreëerd kan wor
den. Langs de laan die van oost
naar west loopt, zijn een vrijlig-
gend fietspad en parkeerplaat
sen gepland.
Kritiek
Vooral die laatste voorziening
stuitte meteen op kritiek. „Zijn
er wel voldoende parkeerplaat
sen?", wilde een aanwezige we
ten. Bij piekdagen is het gloed
nieuwe parkeerterrein bij het
Vrijburgbad immers nu al vol.
Wethouder L. Poppe van de ge
meente Vlissingen beklemtoon
de dat er tweehonderd extra par
keerplaatsen zijn voorzien. Bo
vendien wordt daar de komende
tijd 'heel nadrukkelijk naar ge
keken' aldus Poppe.
Ijsbaan
In één accommodatie voorziet
het plan niet: een kunstijsbaan.
„Die willen we dolgraag", bena
drukte De Vries. „Als alle der
tien Zeeuwse gemeenten en de
provincie zich inzetten voor de
investering, zoeken Middelburg
en Vlissingen er een plek voor."
Maar zolang dat niet gebeurt
zijn de exploitatietekorten, zo'n
half tot één miljoen euro per
jaar, te begrotelijk voor de bei
de gemeenten.
De architect en stedenbouwkun
dige A. Bhalotra van het kan
toor Kuiper Compagnons pre-
De nieuwe Vlissingse sportboulevard met van links naar rechts de drie 'bolwerken' waarvoor nog een
bestemming gezocht moet worden, vervolgens de atletiekbaan, met ten zuiden vijf mogelijkheden voor
gebouwen. Daarnaast de drie geplande hockeyvelden en het nieuwe Vrijburgbad.
senteerde de ruimtelijke visie
voor het nieuwe sportcomplex.
Bhalotra betoogde dat de plan
nen niet louter van nuchterheid
getuigen. „In Zeeland moet je al
tijd met beide benen op de
grond staan, zeggen ze. Maar
met twee benen kun je ook heel
goed een dansje maken."
In de oostelijke buis van de Westerscheldetunnel rukken hulpdiensten en vrijwilligers uit voor de grote jaarlijkse rampenoefening.
foto Dirk-Jan Gjeltema
door Cees Maas
TERNEUZEN - Hoe ziet een on
geluk in de Westerscheldetun
nel er uit? Vreselijk. Overal ligt
verwrongen staal, het wegdek is
bedekt met half opgedroogd
schuim en in gedeukte au
towrakken gillen slachtoffers.
Dat is het beeld van de grote
jaarlijkse rampenoefening in de
oostelijke buis van de langste au
totunnel van Nederland. Bijzon
der realistisch is er een ketting
botsing in scène gezet, waarbij
een lekkende tankauto is betrok
ken en een lange bus. Twee do
den, vier zwaargewonden.
Dat is het verhaal. En overal is
lawaai, lekken vlammen. Brand
weerlieden knippen met een hy
draulische schaar het dak van
een auto, op de voorbank zit het
ineengekrompen lichaam van
een man.
Het bijzondere, en lugubere,
van een dergelijke oefening in
een tunnel met een wegdek van
maar elf meter breed, is dat
door de ingesloten ruimte alle el
lende wordt uitvergroot. Dat al
le klanken een holle echo heb
ben. En dat de schaduwen op de
tunnelwand hun eigen spel spe
len. Dat maakt het dubbel
spookachtig.
Droge klikken en de penetrante
stank van weggelopen diesel.
Een vrouw die perfect iemand
met een shock nadoet, loopt tril
lend als een espenblad van mens
naar mens. Ze zegt niets, maar
kijkt iedereen zo aan. „Hier zit
nog een vrachtwagenchauffeur,
allemaal bloed", roept iemand.
„Zo zie je nog eens wat", zegt de
zestienjarige Matthias Bassie
uit Oostkapelle droog. De jon
gen staat glimlachend op de ver
hoogde betonrand van de rij
baan. Hij is student bij het ROC
in Middelburg. „Ik zit in het
oriëntatiejaar van de Land
macht, daarom hebben ze ons
hier bijgehaald."
Studenten
En 'ons' dat zijn veertig studen
ten, die zogenaamd in de bus
zaten en nu door de hulpverle
ners moeten worden geëvacu
eerd. Ze staan allemaal op de
rand tegen de beroete ronde
tunnelwand. Stilletjes te kij
ken naar wat de hulpverleners
doen. De brandweer, de politie
en de medische mensen van de
GGD en de ambulances. Het is
een leger van maanmannetjes
in glimmende pakken met dik
ke helmen op en soms een gas
masker voor Ze verspillen wei
nig woorden, maar werken met
z'n allen op een kluitje zonder
elkaar maar één moment in de
weg te lopen. Slachtoffers wor
den weggedragen, brandjes ge
blust, autowrakken weggetrok
ken, mensen worden getroost.
Op een buitenstaander maakt
dit stille daadkrachtige leger
een buitengewoon effectieve in
druk.
Maar het is bitter koud in de
tunnel. Alle ventilatoren staan
op z'n hardst om eventuele gas-
dampen en rook weg te blazen.
Dat veroorzaakt een ijskoude
wind die al het wachtend volk
de huiver over de ruggen trekt.
Het is half twee in de nacht als
ze een kreunende man uit een
auto trekken. Hij kronkelt van
de pijn op een brancard. Voor
aan ligt een in stukken gebro
ken autowrak met een vermor
zelde motor waar allerlei vloei
stoffen uit lopen. De stank van
heet ijzer
„Weet je wat ik nu denk"?
vraagt Tin Buis, de directeur
van de NV Westerscheldetun
nel Hij staat bedrukt naar het
tafereel te kijken en rilt. „Weet
je wat ik nu denk"? herhaalt hij,
„dat dit ooit echt gebeurt. En
dat gebeurt, daar kun je zeker
van zijn. Dat gebeurt. Daar
denk ik nu aan."
GENT - De parkeerboetes in de
stad Gent zijn per 1 maart dras
tisch verhoogd.
Iemand die 'vergeet' een kaartje
te trekken uit een parkeerauto
maat krijgt voortaan 20 euro
boete per halve dag. Voor de
wetsverandering was dat 12,50
euro. De verhoging wordt echter
nog niet overal in de stad in de
praktijk gebracht, omdat veel
van de apparatuur nog moet
worden omgeschakeld. Het
stadsbestuur verwacht dat bin
nen een maand allemaal klaar
te hebben. Gent wordt als koop
centrum en uitgaansstad veel be
zocht door Zeeuws-Vlamingen.
door Ab van der Sluis
VLISSINGEN - Het waterschap
Zeeuwse Eilanden gaat in de
loop van het seizoen nieuwe par
keerautomaten met slagboomin
stallaties plaatsen op de terrei
nen aan de Duinweg (Oostkapel
le), Oranjezon (Vrouwenpolder)
en de Galgeweg (Koudekerke).
De tarieven gaan voor het derde
achtereenvolgende jaar niet om
hoog.
De nieuw te plaatsen installa
ties moeten automobilisten
meer mogelijkheden bieden. Ze
krijgen verschillende betaalmo
gelijkheden. Naast het betalen
met muntgeld of met een chip
knip is het straks ook mogelijk
om een abonnement te nemen.
Daarnaast wordt bij de ingang
al aangegeven of het terrein vol
is of met. De nieuwe apparaten
zijn volgens het waterschap zo
wel vandalisme- als weersbe-
stendig.
Walcherse terreinen
Voor de parkeerterreinen Rand-
duin (Oostkapelle), De Vier
Hoogten (Duinweg, Oostkapel
le) en Oranjezon (Vrouwenpol
der) geldt dat er van 1 april tot
en met 31 oktober alleen tegen
betaling geparkeerd mag wor
den. Op de terreinen Galgeweg
en Strandweg (beide Koudeker
ke), Valkenisseweg (Biggekerke)
en Breezand (Fort den Haak-
weg, Vrouwenpolder) geldt de
betalingsperiode van 1 mei tot
en met 30 september Er moet
op alle Walcherse terreinen be
taald worden van 7.00 tot 19.00
uur.
De periode dat bij de Veerse
Dam en de Banjaardweg uitslui
tend tegen betaling geparkeerd
kan worden, is van 1 april tot en
met 31 oktober, dagelijks van
9.00 tot 18.00 uur.
door Aector Dooms
MIDDELBURG - Tegen de
46-jarige kapitein en de 48-jari-
ge stuurman van de Panamese
zeesleper Otton is tien jaar cel
geëist, wegens het invoeren van
4050 kilo cocaïne in Vlissingen.
Eerder werden acht beman
ningsleden van het schip veroor
deeld tot acht jaar gevangenis
straf voor hun betrokkenheid
bij de grootste cocaïnevangst
die ooit in Nederland heeft
plaatsgevonden.
Raadsman T. Hiddema kon giste
ren bij de Middelburgse recht
bank juridisch niets inbrengen
tegen de aanklacht. De topadvo
caat, die beide verdachten verde
digde, pleitte wel voor gelijke
bestraffing. „Geef ze niet meer
dan acht jaar. Ze zitten alle
maal in hetzelfde schuitje, met
dezelfde hoeveelheid drugs. Het
was ieder voor zich. Het zijn ech
te sloebers."
Officier van justitie, L. Boogert,
baseerde zijn hogere eisen op de
prominente rol van de kapitein
uit Colombia en het strafblad
van de stuurman uit Panama,
die eerder in Amerika langduri
ge gevangenisstraffen heeft uit
gezeten voor smokkel van mari
huana. Ook de kapitein was al
eens veroordeeld voor drugs
smokkel. Hij vertelde in april vo
rig jaar benaderd te zijn voor
een reis met de Otton. Hij wist
van de drugs, die met kleine
bootjes in Curasao aan boord
van de zeesleper werd gebracht
De zeelieden die gisteren te
rechtstonden kampten met forse
schulden. Ze konden het geld
goed gebruiken. De kapitein ont
ving een voorschot van 40.000
dollar. De stuurman kreeg voor
af 10.000 dollar. Later zouden
ze nog een bonus krijgen. Nog
voordat ze uit Venezuela ver
trokken, was het geld op.
„Ze zijn bezweken voor het gro
te geld", merkte rechtbankpresi-
v." M
dent R. Lameijer op. De zeesle
per had Antwerpen als bestem
ming, maar moest op 18 augus
tus een noodstop maken in Vlis
singen. Nadat de douane was ge
tipt, ging men over tot een nauw
gezet onderzoek van het schip.
Na twee dagen intensief speu
ren werden de drugs gevonden
De cocaïne had een straatwaar
de van 200 miljoen euro.
De bemanning had volgens Hid
dema het risico genomen om
met een gammele boot de over
steek te maken. „Het zijn men
sen die hun ziel en zaligheid in
het maritieme leven leggen. Dit
zijn geen drugsbaronnen, maar
ze zijn onder druk gezet door de
opdrachtgevers", verzekerde de
strafpleiter.
De officier meende dat de zeesle
per verbeurd moest worden ver
klaard.
De rechtbank doet 17 maart uit
spraak.
In Lelystad zijn gisteren drie
mannen - de afnemers van de
harddrugs - veroordeeld tot cel
straffen van twaalf jaar.
OOSTERLAND - Een schuur op
het erf van een boerderij aan de
Lange Maircweg hij Oosterland
heeft gistermiddag door brand
forse schade opgelopen.
Volgens de brandweer is de
brand ontstaan toen de eigenaar
van de schuur teer smolt om de
schuur waterdicht te maken.
Door de hitte van de vlammen
knapten enkele asbestplaten.
De brandweer kon voorkomen
dat de asbestdeeltjes zich ver
spreidden. De schade wordt ge
raamd op ongeveer 25.000 euro.
De eenheid Bruinisse van de
brandweer had de brand snel on
der controle.
door Ab van der Sluis
DOMBURG - Ook de badposten
Domburg en Dishoek krijgen
een defibrillator, een apparaat
dat bij plotselinge hartstilstand
het hartritme weer op gang kan
brengen.
Volgens burgemeester en wet
houders kan het apparaat le
vens redden bij drenkelingen
met een hartstilstand en voor
badgasten met een acute hart
stilstand. Vorig jaar kreeg de
badpost Vrouwenpolder als eer
ste een defibrillator.
De gemeenteraad van Veere be
sloot vorig jaar januari een defi
brillator te kopen voor het
strand van Vrouwenpolder. Af
gesproken werd om bij positieve
resultaten ook voor andere
hoofdposten een defibrillator
aan te schaffen
Het apparaat is afgelopen zo
merseizoen vijf maal gebruikt in
Vrouwenpolder. De ambulance
dienst, de toeristen en de Stich
ting Strandexploitatie Walche
ren zijn zeer te spreken over de
defibrillator. Een ander belang
rijk aspect, aldus het Veerse col
lege, is dat de hulpverleners op
het strand zich beter voorbereid
en zekerder voelen als zij een ap
paraat bij de hand hebben.
Inmiddels heeft de Rabobank
Walcheren Zuid laten weten een
defibrillator te willen schenken
voor het strand van Dishoek.
B en W stellen in het voorstel
aan d$ gemeenteraad dat de am
bulances weliswaar zijn uitge
rust mèt defibrillators, maar ze
ker in de zomer kan het soms
lang duren voor de ziekeriauto
op het strand is. Bij een plotse
linge hartstilstand is in meer
dan 85 procent van alle gevallen
het hartritme verstoord. Als het
apparaat binnen één minuut ge
bruikt kan worden, wordt de
overlevingskans met meer dan
tachtig procent vergroot. Elke
minuut uitstel verlaagt de over
levingskans.
Om de badmannen met het appa
raat te Ieren werken, volgen zij
een opleiding van drie uur Bij
komend voordeel van de te ko
pen defibrillator is dat hij uit
wisselbaar is met het apparaat
in ambulances en er geen secon
de verloren gaat. Het apparaat
kost de gemeente Veere, inclu
sief opleidingen, vierduizend eu-
Voor de terreinen langs de Veer
se Dam en de Banjaardweg
biedt het waterschap de moge
lijkheid een parkeerkaart te ko
pen die geldig is op beide terei-
nen. De kaart kost 45 euro en is
een heel seizoen geldig. De kaar
ten zijn tegen contante betaling
af te halen bij de VW's in Vrou
wenpolder en Wissekerke en het
waterschapskantoor in Goes
Volgend jaar kunnen ook voor
de tereinen Galgeweg, Oranje
zon en Duinweg parkeerkaarten
worden gekocht.
Parkeren op de Walcherse terrei
nen kost voor een hele dag drie
euro en vanaf 13.00 tot 19.00
uur twee euro. Parkeren op de
Veerse Dam en de Banjaardweg
kost vijftig eurocent per uur.
Een hele dag de auto neerzetten
kost drie euro.
Het is daar, in die Temeuzen-
se buitemvijk, prettig wonen;
comfortabele huizen niet roya
le tuinen, aardige buren en
aangename uitzichten.
Aan de verkeersveiligheid is
ook ruimschoots aandacht be
steed. Overal in de buurt zijn
verkeersdrempels aange
bracht en: er liggen brede
voetpaden.
Dat is mooi, zou men denken.
Maar dat is helemaal niet
mooi Want die voetpaden
zijn zó breed, dat ze juist een
gevaar vormen. Dat vergt eni
ge uitleg.
Daar fietsers een hekel heb
ben aan gehobbel over de hin
derlijke verkeersdrempels,
wijken zij uit naar de comfor
tabel brede voetpaden en ont
wikkelen daarop hoge snelhe
den. Dat leidt tot een pijnlijk
treffen tussen voetganger en
fietser. Dat heeft inmiddels
veel boze gezichten opgele
verd. En enkele lelijke schaaf
wonden.
Eén van de buurtbewoners,
wiens voortuin aan het voet
pad grenst, besloot maatrege
len te treffen; hij liet het
struikgewas zó ver uitdijen,
dat het nu tot ver over het
wandelpad reikt.
Het kwam hem op een ernsti
ge reprimande te staan van
een sportief gebroekte me
vrouw, die vanaf het zadel 1
van haar racerijwiel op hoog- j
hartige toon eiste dat meneer
de snoeischaar ('En wel on-
middellijk!') in het struweel i
zette, omdat het haar de door- j
gang te zeer belette.
De man hoorde haar stoïcijns
aan, wierp een blik in de rich
ting van het bekritiseerde bos
schage en riposteerde op opge
wekte toon: „Mevrouw, u
kunt het bos in.