Sportboulevard in 2007 gereed In de nauwe pijp wordt ellende uitvergroot Parkeertarieven schap stijgen niet 11 Eis tien jaar tegen kapitein en stuurman voor cocaïnesmokkel Domburg en Dishoek krijgen defibrillators Sporten en recreëren rond Vrijburgbad Durion moet klanten beter informeren over energiecontract Parkeerboetes Gent fors hoger Brand door smelten teer zeeuwse almanak Struikgewas WALCHEREN vrijdag 5 maart 2004 j^rRonMagnée MIDDELBURG - De plannen vwr de zogeheten sportboulc- \ard bij het Vrijburgbad zijn gis- tfren gepresenteerd. De nieuwe ideeën combineren een boule vard met 'bolwerken' en sport net health and leisure. Als de plannen doorgaan, moet het tien miljoen euro kostende project in 2007 klaar zijn. „Er gaat iets unieks gebeuren", vertelde wethouder A. de Vries van de gemeente Middelburg gis teravond tijdens de presentatie van de plannen. De gemeenten Middelburg en Vlissingen heb- 'ben een gemeenschappelijk „„.ibedrijf in het leven geroe pen voor de aanleg van het nieu we sportcomplex. Het centrum Verrijst achter het nieuwe Vrij- iad. op de grens van de bei de gemeenten. Van het nieuwe complex zullen de atletiekvereniging Dynamica de gezamenlijke hockeyvere- mgmgen van Middelburg en Vlissingen gebruik gaan maken. jDaamaast heeft Sport Zeeland vroegere Zeeuwse sport raad) aangegeven een plek op bet nieuwe sportterrein na te streven Ook de afdeling sport van de gemeente Vlissingen wil op termijn naar het gebied ver huizen. Bolwerken I Het totale plan omvat drie hock eyvelden met accommodatie, een bijna even grote atletiek baan en een anderhalf kilometer lange route voor skaters, wande laars en fietsers. Ten westen hiervan zijn drie 'bolwerken' ge pland. Dat zijn complexen die door externe, commerciële par tijen kunnen worden ontwik- DEN HAAG - Durion moet zijn llantenwerving aanpassen. Al leen op die voorwaarde krijgt bet energiebedrijf een vergun ning om groene stroom te mo gen leveren. Dat heeft de toezichthouder DTegisteren laten weten. De le- 1 wringsvergunning is inmiddels ondertekend. Dunon heeft de afgelopen tijd telefonisch klanten benaderd, onder meer in Zeeland. Volgens de huidige wet is dat toegestaan zonder een leveringsvergun ning. De verwachting is dat in de toekomst bedrijven eerst een vergunning moeten krijgen voor dat zij klanten mogen werven. De manier waarop het bedrijf Manten aan zich bond, leidde tot diverse klachten bij DTe en lok bij concurrenten. Delta in Middelburg is één van de ener giebedrijven die een klacht ®ett ingediend. Dat gebeurde vonge week, nadat Delta nogal *at klachten van klanten had gekregen over Durion. De klacht ging met name over mis- fcdende informatie. DTe stelt nu de voorwaarde dat feon de klant vooraf duide- aiKheid geeft over prijs, product fn voorwaarden. Het bedrijf zal komende penode regelmatig gorden gecontroleerd. De fel vindt het belangrijk dat memve energieleveranciers kun nen toetreden tot de markt, fcaar de voorwaarde is wel dat ai transparant zijn en redelijke voorwaarden hanteren. "bon geeft gehoor aan de ei- *n van de DTe. „Het gaat om aantal punten in de telefoon lijs'. zegt marketingmana- ,er. van der Sluis van Energie- ^nj'com, eigenaar van Dur on. In die telefoonscripts staat e volgorde van vragen beschre- "on die werknemers stellen aan ntiele klanten Het bedrijf in het telefoongesprek een tract met de klant vast en uurt vervolgens een bevesti- °P papier na. Dan heeft de •«nt nog de tijd om er onderuit somen Diverse mensen heb- *1,1 °ude energiebedrijf ,^at ziJ niet doorhad- Z1J oen contract overeen komen waren. bestaat sinds 2001. Het ]1[werd vorig jaar overgeno- door Energiebedrijf com. "onderneming heeft inclusief *uunon-klanten 250.000 afne- frs van stroom. keld. Er heeft zich inmiddels een aantal gegadigden gemeld. Deze bolwerken zullen voor ver- blijfsrecratie in de health en leis ure-hoek worden gereserveerd. Om de sportvelden heen zijn ka nalen voorzien. Ten noorden van het zwembad is een 'park achtige omgeving' gepland waar gesport en gerecreëerd kan wor den. Langs de laan die van oost naar west loopt, zijn een vrijlig- gend fietspad en parkeerplaat sen gepland. Kritiek Vooral die laatste voorziening stuitte meteen op kritiek. „Zijn er wel voldoende parkeerplaat sen?", wilde een aanwezige we ten. Bij piekdagen is het gloed nieuwe parkeerterrein bij het Vrijburgbad immers nu al vol. Wethouder L. Poppe van de ge meente Vlissingen beklemtoon de dat er tweehonderd extra par keerplaatsen zijn voorzien. Bo vendien wordt daar de komende tijd 'heel nadrukkelijk naar ge keken' aldus Poppe. Ijsbaan In één accommodatie voorziet het plan niet: een kunstijsbaan. „Die willen we dolgraag", bena drukte De Vries. „Als alle der tien Zeeuwse gemeenten en de provincie zich inzetten voor de investering, zoeken Middelburg en Vlissingen er een plek voor." Maar zolang dat niet gebeurt zijn de exploitatietekorten, zo'n half tot één miljoen euro per jaar, te begrotelijk voor de bei de gemeenten. De architect en stedenbouwkun dige A. Bhalotra van het kan toor Kuiper Compagnons pre- De nieuwe Vlissingse sportboulevard met van links naar rechts de drie 'bolwerken' waarvoor nog een bestemming gezocht moet worden, vervolgens de atletiekbaan, met ten zuiden vijf mogelijkheden voor gebouwen. Daarnaast de drie geplande hockeyvelden en het nieuwe Vrijburgbad. senteerde de ruimtelijke visie voor het nieuwe sportcomplex. Bhalotra betoogde dat de plan nen niet louter van nuchterheid getuigen. „In Zeeland moet je al tijd met beide benen op de grond staan, zeggen ze. Maar met twee benen kun je ook heel goed een dansje maken." In de oostelijke buis van de Westerscheldetunnel rukken hulpdiensten en vrijwilligers uit voor de grote jaarlijkse rampenoefening. foto Dirk-Jan Gjeltema door Cees Maas TERNEUZEN - Hoe ziet een on geluk in de Westerscheldetun nel er uit? Vreselijk. Overal ligt verwrongen staal, het wegdek is bedekt met half opgedroogd schuim en in gedeukte au towrakken gillen slachtoffers. Dat is het beeld van de grote jaarlijkse rampenoefening in de oostelijke buis van de langste au totunnel van Nederland. Bijzon der realistisch is er een ketting botsing in scène gezet, waarbij een lekkende tankauto is betrok ken en een lange bus. Twee do den, vier zwaargewonden. Dat is het verhaal. En overal is lawaai, lekken vlammen. Brand weerlieden knippen met een hy draulische schaar het dak van een auto, op de voorbank zit het ineengekrompen lichaam van een man. Het bijzondere, en lugubere, van een dergelijke oefening in een tunnel met een wegdek van maar elf meter breed, is dat door de ingesloten ruimte alle el lende wordt uitvergroot. Dat al le klanken een holle echo heb ben. En dat de schaduwen op de tunnelwand hun eigen spel spe len. Dat maakt het dubbel spookachtig. Droge klikken en de penetrante stank van weggelopen diesel. Een vrouw die perfect iemand met een shock nadoet, loopt tril lend als een espenblad van mens naar mens. Ze zegt niets, maar kijkt iedereen zo aan. „Hier zit nog een vrachtwagenchauffeur, allemaal bloed", roept iemand. „Zo zie je nog eens wat", zegt de zestienjarige Matthias Bassie uit Oostkapelle droog. De jon gen staat glimlachend op de ver hoogde betonrand van de rij baan. Hij is student bij het ROC in Middelburg. „Ik zit in het oriëntatiejaar van de Land macht, daarom hebben ze ons hier bijgehaald." Studenten En 'ons' dat zijn veertig studen ten, die zogenaamd in de bus zaten en nu door de hulpverle ners moeten worden geëvacu eerd. Ze staan allemaal op de rand tegen de beroete ronde tunnelwand. Stilletjes te kij ken naar wat de hulpverleners doen. De brandweer, de politie en de medische mensen van de GGD en de ambulances. Het is een leger van maanmannetjes in glimmende pakken met dik ke helmen op en soms een gas masker voor Ze verspillen wei nig woorden, maar werken met z'n allen op een kluitje zonder elkaar maar één moment in de weg te lopen. Slachtoffers wor den weggedragen, brandjes ge blust, autowrakken weggetrok ken, mensen worden getroost. Op een buitenstaander maakt dit stille daadkrachtige leger een buitengewoon effectieve in druk. Maar het is bitter koud in de tunnel. Alle ventilatoren staan op z'n hardst om eventuele gas- dampen en rook weg te blazen. Dat veroorzaakt een ijskoude wind die al het wachtend volk de huiver over de ruggen trekt. Het is half twee in de nacht als ze een kreunende man uit een auto trekken. Hij kronkelt van de pijn op een brancard. Voor aan ligt een in stukken gebro ken autowrak met een vermor zelde motor waar allerlei vloei stoffen uit lopen. De stank van heet ijzer „Weet je wat ik nu denk"? vraagt Tin Buis, de directeur van de NV Westerscheldetun nel Hij staat bedrukt naar het tafereel te kijken en rilt. „Weet je wat ik nu denk"? herhaalt hij, „dat dit ooit echt gebeurt. En dat gebeurt, daar kun je zeker van zijn. Dat gebeurt. Daar denk ik nu aan." GENT - De parkeerboetes in de stad Gent zijn per 1 maart dras tisch verhoogd. Iemand die 'vergeet' een kaartje te trekken uit een parkeerauto maat krijgt voortaan 20 euro boete per halve dag. Voor de wetsverandering was dat 12,50 euro. De verhoging wordt echter nog niet overal in de stad in de praktijk gebracht, omdat veel van de apparatuur nog moet worden omgeschakeld. Het stadsbestuur verwacht dat bin nen een maand allemaal klaar te hebben. Gent wordt als koop centrum en uitgaansstad veel be zocht door Zeeuws-Vlamingen. door Ab van der Sluis VLISSINGEN - Het waterschap Zeeuwse Eilanden gaat in de loop van het seizoen nieuwe par keerautomaten met slagboomin stallaties plaatsen op de terrei nen aan de Duinweg (Oostkapel le), Oranjezon (Vrouwenpolder) en de Galgeweg (Koudekerke). De tarieven gaan voor het derde achtereenvolgende jaar niet om hoog. De nieuw te plaatsen installa ties moeten automobilisten meer mogelijkheden bieden. Ze krijgen verschillende betaalmo gelijkheden. Naast het betalen met muntgeld of met een chip knip is het straks ook mogelijk om een abonnement te nemen. Daarnaast wordt bij de ingang al aangegeven of het terrein vol is of met. De nieuwe apparaten zijn volgens het waterschap zo wel vandalisme- als weersbe- stendig. Walcherse terreinen Voor de parkeerterreinen Rand- duin (Oostkapelle), De Vier Hoogten (Duinweg, Oostkapel le) en Oranjezon (Vrouwenpol der) geldt dat er van 1 april tot en met 31 oktober alleen tegen betaling geparkeerd mag wor den. Op de terreinen Galgeweg en Strandweg (beide Koudeker ke), Valkenisseweg (Biggekerke) en Breezand (Fort den Haak- weg, Vrouwenpolder) geldt de betalingsperiode van 1 mei tot en met 30 september Er moet op alle Walcherse terreinen be taald worden van 7.00 tot 19.00 uur. De periode dat bij de Veerse Dam en de Banjaardweg uitslui tend tegen betaling geparkeerd kan worden, is van 1 april tot en met 31 oktober, dagelijks van 9.00 tot 18.00 uur. door Aector Dooms MIDDELBURG - Tegen de 46-jarige kapitein en de 48-jari- ge stuurman van de Panamese zeesleper Otton is tien jaar cel geëist, wegens het invoeren van 4050 kilo cocaïne in Vlissingen. Eerder werden acht beman ningsleden van het schip veroor deeld tot acht jaar gevangenis straf voor hun betrokkenheid bij de grootste cocaïnevangst die ooit in Nederland heeft plaatsgevonden. Raadsman T. Hiddema kon giste ren bij de Middelburgse recht bank juridisch niets inbrengen tegen de aanklacht. De topadvo caat, die beide verdachten verde digde, pleitte wel voor gelijke bestraffing. „Geef ze niet meer dan acht jaar. Ze zitten alle maal in hetzelfde schuitje, met dezelfde hoeveelheid drugs. Het was ieder voor zich. Het zijn ech te sloebers." Officier van justitie, L. Boogert, baseerde zijn hogere eisen op de prominente rol van de kapitein uit Colombia en het strafblad van de stuurman uit Panama, die eerder in Amerika langduri ge gevangenisstraffen heeft uit gezeten voor smokkel van mari huana. Ook de kapitein was al eens veroordeeld voor drugs smokkel. Hij vertelde in april vo rig jaar benaderd te zijn voor een reis met de Otton. Hij wist van de drugs, die met kleine bootjes in Curasao aan boord van de zeesleper werd gebracht De zeelieden die gisteren te rechtstonden kampten met forse schulden. Ze konden het geld goed gebruiken. De kapitein ont ving een voorschot van 40.000 dollar. De stuurman kreeg voor af 10.000 dollar. Later zouden ze nog een bonus krijgen. Nog voordat ze uit Venezuela ver trokken, was het geld op. „Ze zijn bezweken voor het gro te geld", merkte rechtbankpresi- v." M dent R. Lameijer op. De zeesle per had Antwerpen als bestem ming, maar moest op 18 augus tus een noodstop maken in Vlis singen. Nadat de douane was ge tipt, ging men over tot een nauw gezet onderzoek van het schip. Na twee dagen intensief speu ren werden de drugs gevonden De cocaïne had een straatwaar de van 200 miljoen euro. De bemanning had volgens Hid dema het risico genomen om met een gammele boot de over steek te maken. „Het zijn men sen die hun ziel en zaligheid in het maritieme leven leggen. Dit zijn geen drugsbaronnen, maar ze zijn onder druk gezet door de opdrachtgevers", verzekerde de strafpleiter. De officier meende dat de zeesle per verbeurd moest worden ver klaard. De rechtbank doet 17 maart uit spraak. In Lelystad zijn gisteren drie mannen - de afnemers van de harddrugs - veroordeeld tot cel straffen van twaalf jaar. OOSTERLAND - Een schuur op het erf van een boerderij aan de Lange Maircweg hij Oosterland heeft gistermiddag door brand forse schade opgelopen. Volgens de brandweer is de brand ontstaan toen de eigenaar van de schuur teer smolt om de schuur waterdicht te maken. Door de hitte van de vlammen knapten enkele asbestplaten. De brandweer kon voorkomen dat de asbestdeeltjes zich ver spreidden. De schade wordt ge raamd op ongeveer 25.000 euro. De eenheid Bruinisse van de brandweer had de brand snel on der controle. door Ab van der Sluis DOMBURG - Ook de badposten Domburg en Dishoek krijgen een defibrillator, een apparaat dat bij plotselinge hartstilstand het hartritme weer op gang kan brengen. Volgens burgemeester en wet houders kan het apparaat le vens redden bij drenkelingen met een hartstilstand en voor badgasten met een acute hart stilstand. Vorig jaar kreeg de badpost Vrouwenpolder als eer ste een defibrillator. De gemeenteraad van Veere be sloot vorig jaar januari een defi brillator te kopen voor het strand van Vrouwenpolder. Af gesproken werd om bij positieve resultaten ook voor andere hoofdposten een defibrillator aan te schaffen Het apparaat is afgelopen zo merseizoen vijf maal gebruikt in Vrouwenpolder. De ambulance dienst, de toeristen en de Stich ting Strandexploitatie Walche ren zijn zeer te spreken over de defibrillator. Een ander belang rijk aspect, aldus het Veerse col lege, is dat de hulpverleners op het strand zich beter voorbereid en zekerder voelen als zij een ap paraat bij de hand hebben. Inmiddels heeft de Rabobank Walcheren Zuid laten weten een defibrillator te willen schenken voor het strand van Dishoek. B en W stellen in het voorstel aan d$ gemeenteraad dat de am bulances weliswaar zijn uitge rust mèt defibrillators, maar ze ker in de zomer kan het soms lang duren voor de ziekeriauto op het strand is. Bij een plotse linge hartstilstand is in meer dan 85 procent van alle gevallen het hartritme verstoord. Als het apparaat binnen één minuut ge bruikt kan worden, wordt de overlevingskans met meer dan tachtig procent vergroot. Elke minuut uitstel verlaagt de over levingskans. Om de badmannen met het appa raat te Ieren werken, volgen zij een opleiding van drie uur Bij komend voordeel van de te ko pen defibrillator is dat hij uit wisselbaar is met het apparaat in ambulances en er geen secon de verloren gaat. Het apparaat kost de gemeente Veere, inclu sief opleidingen, vierduizend eu- Voor de terreinen langs de Veer se Dam en de Banjaardweg biedt het waterschap de moge lijkheid een parkeerkaart te ko pen die geldig is op beide terei- nen. De kaart kost 45 euro en is een heel seizoen geldig. De kaar ten zijn tegen contante betaling af te halen bij de VW's in Vrou wenpolder en Wissekerke en het waterschapskantoor in Goes Volgend jaar kunnen ook voor de tereinen Galgeweg, Oranje zon en Duinweg parkeerkaarten worden gekocht. Parkeren op de Walcherse terrei nen kost voor een hele dag drie euro en vanaf 13.00 tot 19.00 uur twee euro. Parkeren op de Veerse Dam en de Banjaardweg kost vijftig eurocent per uur. Een hele dag de auto neerzetten kost drie euro. Het is daar, in die Temeuzen- se buitemvijk, prettig wonen; comfortabele huizen niet roya le tuinen, aardige buren en aangename uitzichten. Aan de verkeersveiligheid is ook ruimschoots aandacht be steed. Overal in de buurt zijn verkeersdrempels aange bracht en: er liggen brede voetpaden. Dat is mooi, zou men denken. Maar dat is helemaal niet mooi Want die voetpaden zijn zó breed, dat ze juist een gevaar vormen. Dat vergt eni ge uitleg. Daar fietsers een hekel heb ben aan gehobbel over de hin derlijke verkeersdrempels, wijken zij uit naar de comfor tabel brede voetpaden en ont wikkelen daarop hoge snelhe den. Dat leidt tot een pijnlijk treffen tussen voetganger en fietser. Dat heeft inmiddels veel boze gezichten opgele verd. En enkele lelijke schaaf wonden. Eén van de buurtbewoners, wiens voortuin aan het voet pad grenst, besloot maatrege len te treffen; hij liet het struikgewas zó ver uitdijen, dat het nu tot ver over het wandelpad reikt. Het kwam hem op een ernsti ge reprimande te staan van een sportief gebroekte me vrouw, die vanaf het zadel 1 van haar racerijwiel op hoog- j hartige toon eiste dat meneer de snoeischaar ('En wel on- middellijk!') in het struweel i zette, omdat het haar de door- j gang te zeer belette. De man hoorde haar stoïcijns aan, wierp een blik in de rich ting van het bekritiseerde bos schage en riposteerde op opge wekte toon: „Mevrouw, u kunt het bos in.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 11