Besluit begin N57 valt binnenkort zeehavens inlijven
LEKKAGE^
Alzheimer
mag geen
nationale
ramp
worden,
ft
giro 2502
PZC
Rotterdam wil alle
A
NOOIT
tMEER
G\
Raad Tholen wil
behuizing groot gezin
mogelijk maken
Sloop twaalf woningen in Poortvliet
BEZORGERS m/v
Gemeente Middelburg en provincie onderzoeken mogelijkheid voorfinanciering
In deze regio zoeken wij
(Reumafonds
woensdag 3 maart 2004
door Nadia Berkelder
MIDDELBURG - Als de gemeen
te Middelburg en de provincie
het geld voor de aanleg van de
N57 niet voorschieten, is de weg
pas in 2010 klaar. De mogelijk
heden voor financiering worden
nog onderzocht. Binnen een
maand moet daar meer duide
lijkheid over zijn.
De N57, die de snelweg A58 ver
bindt met de Veersedam, staat
vanaf 2006 in de begroting van
het ministerie van Verkeer en
Waterstaat. Als de gemeenten
besluiten om het bedrag voor te
schieten, kan al in de laatste
helft van volgend jaar met de
aanleg worden begonnen. De
weg is dan in 2008 klaar, een
tijdwinst van twee jaar.
De gemeente Veere wil geen ei
gen geld in de weg steken. „Wij
doen niet aan voorfinancie
ring", aldus een woordvoerder.
De gemeente Middelburg onder
zoekt samen met de provincie
een aantal varianten om het
geld samen voor te schieten.
„Het besluit is nog niet geval
len", aldus ambtenaar
J. Hoogstrate. „We hopen alle
maal nog steeds dat het kan. We
hebben nog ongeveer tot april
de tijd."
Rijkswaterstaat wil voor de zo
mer van dit jaar de opdracht
voor de aanleg van de N57
uitschrijven. De aannemer moet
meer doen dan alleen graven en
asfalteren. Bij de N57 wordt via
het 'design and construct' prin
cipe gewerkt. Dat betekent dat
de aannemer zelf de weg ont
werpt, binnen de grenzen die
Rijkswaterstaat aangeeft. „On
ze rol is wat meer op de achter
grond", aldus projectleider
W. Vinke.
Goedkoper
De verwachting is dat de weg
via deze constructie goedkoper
kan worden aangelegd. Vinke er
kent dat het gevaar bestaat dat
aannemers onderling afspraken
maken over de prijs, maar hij
verwacht dat Rijkswaterstaat in
staat is dat te controleren. De
nieuwe werkwijze is, behalve
om de kosten te drukken, ook be
doeld als bezuinigingsmaatre
gel. Bij Rijkswaterstaat verdwij
nen de komende tijd een groot
aantal arbeidsplaatsen.
In de gemeente Veere gonsde
het de laatste tijd van de geruch
ten dat het ministerie de geld
kraan had dichtgedraaid. Er
zou geen geld meer zijn voor
grondaankopen. Volgens Vinke
hebben de aankopen inderdaad
een tijdje stil gelegen. „Dat
heeft een maand of vijf ge
duurd. Inmiddels zijn we weer
druk doende." Een derde van de
benodigde grond is inmiddels
aangekocht.
luidshinder rondom het pand
zou zijn.
Een lange tijd bleef het stil.
Toen de aannemer vernam dat
voor een aantal woningen in de
nieuwe wijk Waterfront in Tho
len een hogere geluidgrenswaar
de werd aangevraagd, zag hij
zijn kans schoon. Hij stapte
naar de provincie, met het ver
zoek om de grenswaarde op zijn
pand te verhogen: „Ze zeiden
dat ik aan een aantal voorwaar
den moest voldoen. Zo moet de
woning bij het bedrijf staan en
moet ik volledige inkomsten uit
het bedrijf hebben. Ik kan aan
alle voorwaarden voldoen, dus
staat de gemeente niets meer in
de weg om mij te helpen."
Wethouder K, Heijboer nam de
opdracht om Bogert te helpen
aan, maar gaf meteen aan dat
vrijstelling van het bestem
mingsplan niet mogelijk was.
Volgens van 't Hof moest het
dan maar op een andere manier
geregeld worden: „Linksom of
rechtsom. Als de provincie zegt
dat het kan, dan moet er een
weg zijn."
door Freek Janssen
THOLEN - A. Bogert woont met
zijn vrouw en dertien kinderen
in de leeftijd van drie tot negen
tien jaar in een doorsnee rijtjes
huis in Oud-Vossemeer. Het gro
te gezin wil niets liever dan ver
kassen naar de ruime bedrijfs
woning bij hun aannemingsbe
drijf op het industrieterrein
Slabbecoorn in Tholen. Maar
twee jaar geleden verzegelde de
gemeente Tholen de aanbouw,
omdat de familie geen vergun
ning had. De gemeenteraad wil
nu alles op alles zetten om bewo
ning alsnog mogelijk te maken.
Al veertien jaar is Bogert in de
weer met de gemeente. Behalve
het aanvragen van een vergun
ning voor de bouw van een be
drijfswoning heeft hij op allerlei
manieren geprobeerd om zijn
huidige woning uit te mogen
breiden. Alle moeite was tever
geefs. In 2002 zette de gemeente
de bouw van de bedrijfswoning
stop en vergrendelde de aan
bouw, mede omdat er te veel ge-
POORTVLIET - In de Molenstraat in Poortvliet worden twaalf wo
ningen gesloopt. In plaats daarvan komen vijftien wonen terug, met
acht garages.
De nieuwbouw is onderdeel van het Investeringsbudget Stedelijke
Vernieuwing van de gemeente Tholen, waarin oude woningen in
dorpskernen worden vervangen door nieuwe. Op 18 maart is er een
inloopavond voor de omwonenden in wijksteunpunt De Poorthove
in Poortvliet over het project. Castria Wonen, die de nieuwbouw
realiseert, hoopt eind dit jaar te beginnen met bouwen.
foto Willem Mieras
Flexibekleding: specialisten in het verwerken
van kunststof dakfolie. 100% onderhoudsvrij,
flexibel materiaal dat alle weersomstandigheden
trotseert op nieuwe én bestaande daken van woningen,
bedrijven.caravans en fabriekscomplexen.
Bel 0111 652300 voor zorgeloos wonen en
werken onder Flexibekleding met 15 jaar garantie!
De Roterij 4 Burgh-Haamstede
f bekleding8
KRANT VOOR ZEELAND
Geld verdienen en de hele dag
nog voor je hebben?
Word dagbladbezorger van de PZC;
een goede bijbaan voor jong en oud!
U krijgt:
Ruime vergoeding
Vakantievergoeding
Gratis krant
Speciale bezorgerskortingen
Attenties bij o.a. feestdagen
Gratis regenpak
Interesse?
Bel gratis de afdeling Binnendienst
0800-023 51 11 (tijdens kantooruren) of kijk op
www.deleukstebijbaan.nl voor vrije wijken
De minimumleeftijd is 15 jaar.
Over tien jaar telt Nederland 300.000
Alzheimerpatiënten. En maar 29.000 plaatsen in
verpleeghuizen. De Stichting Alzheimer Nederland
steunt mensen met dementie en hun familie. Wilt u
hier meer over weten? Ga dan naar onze website.
Wilt u iets doen? Maak dan een bijdrage over op giro
2502, ten name van Alzheimer Nederland.
Alzheimer mag geen nationale ramp worden.
www.alzheimer-nederland.nl
U wilde toch meer
gaan bewegen?
Wist u dat collecteren een heel gezonde bezig
heid is? Het Is goed voor de been- en arm
spieren. vooral als de collectebus gaandeweg
voller raakt. Komt u in de week van 14 t/m 20
maart graag in beweging als collectant voor
het Reumafonds, meldt u zich dan aan bij
mevrouw Geertje van den Berg, 020 - 5896471.
Sterk In beweging
door Cees Maas
TERNEUZEN - Het bestuur
van de Rotterdamse haven wil
alle andere zeehavens in Zuid-
west-Nederland inlijven en bun
delen tot één wereldhaven die
concurreert met Hamburg en
Antwerpen.
Dat zei R. de Boer, voormalig mi
nister van Economische Zaken
in het kabinet Balkenende I en
voorzitter van de havenonderne
mersvereniging in Rotterdam
gisteren tijdens een conferentie
van havenbaronnen in het Schel-
detheater in Temeuzen.
De Boer noemde de Zeeuwse ha
vens in Vlissingen en Terneuzen
(Zeeland Seaports) 'een muis' en
de haven van Rotterdam 'een oli
fant'. „Als je naar het overslag
volume kijkt, is dat een passen
de vergelijking", zei De Boer.
Hij wil niet alleen de Zeeuwse
zeehavens inlijven, maar ook
die in Moerdijk. „De samenwer
king tussen de havens in Zuid
west-Nederland is onontkoom
baar en volstrekt logisch. En om
dat Rotterdam in deze samen
werking gewoon het krachtigste
is, de grootste en de sterkste,
ligt het voor de hand dat Rotter
dam de leiding in deze nieuwe
cluster neemt. Binnen vijf tot
tien jaar kan dat slagen als de
bestuurders in Zeeland en
Noord-Brabant erin slagen om
uit te stijgen boven hun eigen lo
kale positie en groter te den
ken", aldus De Boer.
„Dit is geen Rotterdamse arro
gantie, maar daadkracht. Aan
pakken," zo typeerde de dag
voorzitter van de conferentie, de
Temeuzense burgemeester J. Lo-
nink het optreden van de Rotter
dammer.
Mager
De toekomst van de Zeeuwse
zeehavens, als die zelfstandig
blijven, ziet er niet best uit, voer
den verschillende sprekers giste
ren aan. Zeeland heeft een 'ma
gere voedingsbodem' voor grote
internationale bedrijven en als
Zeeland Seaports binnen Euro-
en ook globaal wil blijva
concurreren, moet het aanslu-
ting zoeken bij de buren, steli
J. de Vet, economisch onderzot
ker van het ministerie van Eco
nomische Zaken en de Europe»
Commissie. Zeeland heeft een te
kort aan kennis, aan voldoend
gekwalificeerde arbeidskrad
ten, aan infrastructuur voor es-
ta en telefonie en een tekort ai-
gespecialiseerde toelevera»
ciers. „In deze tijd gaat het vee
Zeeland niet meer om het bin
nenhalen van nieuwe bedrijve
maar om het vasthouden vanö-
bestaande. De bereidheid bij be
drijven om te verhuizen naara:
dere regio's is enorm toeger.:-
men. Zeeland is zelf niet zov,
taal, blijkt uit mijn onderzoei
maar de buren van Zeeland zi;
dat wel", aldus De Vet.
Hij noemde niet de namen jre
Antwerpen en Rotterdam, ma?
zei dat de toekomst voor Z«-
land onder meer ligt in het deé
nemen aan clusters van
ven. Petrochemische bednjve
moeten zich bovenregionaal a
in Vlaanderen verenigen in ee
cluster, met de toeleveranciea
en zakelijke dienstverleners er
bij, maar ook valt te denken aa:
clusters van logistieke bedrijve
en de auto-industrie.
Gouden delta
De derde spreker was de Mi
ming J. Stoop, de voorzitter vc
de Kamer van Koophandel An:
werpen-Maasland. Hij spral
van 'de gouden delta' en
een dringend beroep op alle a:-
dere havens in de delta, inch
sief Rotterdam om zich bij Ar.:
werpen te voegen. „Wij reiken,
de hand om samen te werken
de gouden delta en één gebied)
construeren dat nummer éi
de wereld zou kunnen zijn. "Si-
menwerking van de havens
het Schelde-estuarium is al la:
ger onderwerp van gesprek e
leidde zelfs tot interne confk-
ten bij Zeeland Seaports. Dats
menwerking nodig is om te ore
leven, ontkent geen partij mee
Maar met wie en onder wiens la
ding, dat is nog de grote vraag.
NIERSTICHTING
Ze kennen elkaar
door en door.