Besluit begin N57 valt binnenkort zeehavens inlijven LEKKAGE^ Alzheimer mag geen nationale ramp worden, ft giro 2502 PZC Rotterdam wil alle A NOOIT tMEER G\ Raad Tholen wil behuizing groot gezin mogelijk maken Sloop twaalf woningen in Poortvliet BEZORGERS m/v Gemeente Middelburg en provincie onderzoeken mogelijkheid voorfinanciering In deze regio zoeken wij (Reumafonds woensdag 3 maart 2004 door Nadia Berkelder MIDDELBURG - Als de gemeen te Middelburg en de provincie het geld voor de aanleg van de N57 niet voorschieten, is de weg pas in 2010 klaar. De mogelijk heden voor financiering worden nog onderzocht. Binnen een maand moet daar meer duide lijkheid over zijn. De N57, die de snelweg A58 ver bindt met de Veersedam, staat vanaf 2006 in de begroting van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Als de gemeenten besluiten om het bedrag voor te schieten, kan al in de laatste helft van volgend jaar met de aanleg worden begonnen. De weg is dan in 2008 klaar, een tijdwinst van twee jaar. De gemeente Veere wil geen ei gen geld in de weg steken. „Wij doen niet aan voorfinancie ring", aldus een woordvoerder. De gemeente Middelburg onder zoekt samen met de provincie een aantal varianten om het geld samen voor te schieten. „Het besluit is nog niet geval len", aldus ambtenaar J. Hoogstrate. „We hopen alle maal nog steeds dat het kan. We hebben nog ongeveer tot april de tijd." Rijkswaterstaat wil voor de zo mer van dit jaar de opdracht voor de aanleg van de N57 uitschrijven. De aannemer moet meer doen dan alleen graven en asfalteren. Bij de N57 wordt via het 'design and construct' prin cipe gewerkt. Dat betekent dat de aannemer zelf de weg ont werpt, binnen de grenzen die Rijkswaterstaat aangeeft. „On ze rol is wat meer op de achter grond", aldus projectleider W. Vinke. Goedkoper De verwachting is dat de weg via deze constructie goedkoper kan worden aangelegd. Vinke er kent dat het gevaar bestaat dat aannemers onderling afspraken maken over de prijs, maar hij verwacht dat Rijkswaterstaat in staat is dat te controleren. De nieuwe werkwijze is, behalve om de kosten te drukken, ook be doeld als bezuinigingsmaatre gel. Bij Rijkswaterstaat verdwij nen de komende tijd een groot aantal arbeidsplaatsen. In de gemeente Veere gonsde het de laatste tijd van de geruch ten dat het ministerie de geld kraan had dichtgedraaid. Er zou geen geld meer zijn voor grondaankopen. Volgens Vinke hebben de aankopen inderdaad een tijdje stil gelegen. „Dat heeft een maand of vijf ge duurd. Inmiddels zijn we weer druk doende." Een derde van de benodigde grond is inmiddels aangekocht. luidshinder rondom het pand zou zijn. Een lange tijd bleef het stil. Toen de aannemer vernam dat voor een aantal woningen in de nieuwe wijk Waterfront in Tho len een hogere geluidgrenswaar de werd aangevraagd, zag hij zijn kans schoon. Hij stapte naar de provincie, met het ver zoek om de grenswaarde op zijn pand te verhogen: „Ze zeiden dat ik aan een aantal voorwaar den moest voldoen. Zo moet de woning bij het bedrijf staan en moet ik volledige inkomsten uit het bedrijf hebben. Ik kan aan alle voorwaarden voldoen, dus staat de gemeente niets meer in de weg om mij te helpen." Wethouder K, Heijboer nam de opdracht om Bogert te helpen aan, maar gaf meteen aan dat vrijstelling van het bestem mingsplan niet mogelijk was. Volgens van 't Hof moest het dan maar op een andere manier geregeld worden: „Linksom of rechtsom. Als de provincie zegt dat het kan, dan moet er een weg zijn." door Freek Janssen THOLEN - A. Bogert woont met zijn vrouw en dertien kinderen in de leeftijd van drie tot negen tien jaar in een doorsnee rijtjes huis in Oud-Vossemeer. Het gro te gezin wil niets liever dan ver kassen naar de ruime bedrijfs woning bij hun aannemingsbe drijf op het industrieterrein Slabbecoorn in Tholen. Maar twee jaar geleden verzegelde de gemeente Tholen de aanbouw, omdat de familie geen vergun ning had. De gemeenteraad wil nu alles op alles zetten om bewo ning alsnog mogelijk te maken. Al veertien jaar is Bogert in de weer met de gemeente. Behalve het aanvragen van een vergun ning voor de bouw van een be drijfswoning heeft hij op allerlei manieren geprobeerd om zijn huidige woning uit te mogen breiden. Alle moeite was tever geefs. In 2002 zette de gemeente de bouw van de bedrijfswoning stop en vergrendelde de aan bouw, mede omdat er te veel ge- POORTVLIET - In de Molenstraat in Poortvliet worden twaalf wo ningen gesloopt. In plaats daarvan komen vijftien wonen terug, met acht garages. De nieuwbouw is onderdeel van het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing van de gemeente Tholen, waarin oude woningen in dorpskernen worden vervangen door nieuwe. Op 18 maart is er een inloopavond voor de omwonenden in wijksteunpunt De Poorthove in Poortvliet over het project. Castria Wonen, die de nieuwbouw realiseert, hoopt eind dit jaar te beginnen met bouwen. foto Willem Mieras Flexibekleding: specialisten in het verwerken van kunststof dakfolie. 100% onderhoudsvrij, flexibel materiaal dat alle weersomstandigheden trotseert op nieuwe én bestaande daken van woningen, bedrijven.caravans en fabriekscomplexen. Bel 0111 652300 voor zorgeloos wonen en werken onder Flexibekleding met 15 jaar garantie! De Roterij 4 Burgh-Haamstede f bekleding8 KRANT VOOR ZEELAND Geld verdienen en de hele dag nog voor je hebben? Word dagbladbezorger van de PZC; een goede bijbaan voor jong en oud! U krijgt: Ruime vergoeding Vakantievergoeding Gratis krant Speciale bezorgerskortingen Attenties bij o.a. feestdagen Gratis regenpak Interesse? Bel gratis de afdeling Binnendienst 0800-023 51 11 (tijdens kantooruren) of kijk op www.deleukstebijbaan.nl voor vrije wijken De minimumleeftijd is 15 jaar. Over tien jaar telt Nederland 300.000 Alzheimerpatiënten. En maar 29.000 plaatsen in verpleeghuizen. De Stichting Alzheimer Nederland steunt mensen met dementie en hun familie. Wilt u hier meer over weten? Ga dan naar onze website. Wilt u iets doen? Maak dan een bijdrage over op giro 2502, ten name van Alzheimer Nederland. Alzheimer mag geen nationale ramp worden. www.alzheimer-nederland.nl U wilde toch meer gaan bewegen? Wist u dat collecteren een heel gezonde bezig heid is? Het Is goed voor de been- en arm spieren. vooral als de collectebus gaandeweg voller raakt. Komt u in de week van 14 t/m 20 maart graag in beweging als collectant voor het Reumafonds, meldt u zich dan aan bij mevrouw Geertje van den Berg, 020 - 5896471. Sterk In beweging door Cees Maas TERNEUZEN - Het bestuur van de Rotterdamse haven wil alle andere zeehavens in Zuid- west-Nederland inlijven en bun delen tot één wereldhaven die concurreert met Hamburg en Antwerpen. Dat zei R. de Boer, voormalig mi nister van Economische Zaken in het kabinet Balkenende I en voorzitter van de havenonderne mersvereniging in Rotterdam gisteren tijdens een conferentie van havenbaronnen in het Schel- detheater in Temeuzen. De Boer noemde de Zeeuwse ha vens in Vlissingen en Terneuzen (Zeeland Seaports) 'een muis' en de haven van Rotterdam 'een oli fant'. „Als je naar het overslag volume kijkt, is dat een passen de vergelijking", zei De Boer. Hij wil niet alleen de Zeeuwse zeehavens inlijven, maar ook die in Moerdijk. „De samenwer king tussen de havens in Zuid west-Nederland is onontkoom baar en volstrekt logisch. En om dat Rotterdam in deze samen werking gewoon het krachtigste is, de grootste en de sterkste, ligt het voor de hand dat Rotter dam de leiding in deze nieuwe cluster neemt. Binnen vijf tot tien jaar kan dat slagen als de bestuurders in Zeeland en Noord-Brabant erin slagen om uit te stijgen boven hun eigen lo kale positie en groter te den ken", aldus De Boer. „Dit is geen Rotterdamse arro gantie, maar daadkracht. Aan pakken," zo typeerde de dag voorzitter van de conferentie, de Temeuzense burgemeester J. Lo- nink het optreden van de Rotter dammer. Mager De toekomst van de Zeeuwse zeehavens, als die zelfstandig blijven, ziet er niet best uit, voer den verschillende sprekers giste ren aan. Zeeland heeft een 'ma gere voedingsbodem' voor grote internationale bedrijven en als Zeeland Seaports binnen Euro- en ook globaal wil blijva concurreren, moet het aanslu- ting zoeken bij de buren, steli J. de Vet, economisch onderzot ker van het ministerie van Eco nomische Zaken en de Europe» Commissie. Zeeland heeft een te kort aan kennis, aan voldoend gekwalificeerde arbeidskrad ten, aan infrastructuur voor es- ta en telefonie en een tekort ai- gespecialiseerde toelevera» ciers. „In deze tijd gaat het vee Zeeland niet meer om het bin nenhalen van nieuwe bedrijve maar om het vasthouden vanö- bestaande. De bereidheid bij be drijven om te verhuizen naara: dere regio's is enorm toeger.:- men. Zeeland is zelf niet zov, taal, blijkt uit mijn onderzoei maar de buren van Zeeland zi; dat wel", aldus De Vet. Hij noemde niet de namen jre Antwerpen en Rotterdam, ma? zei dat de toekomst voor Z«- land onder meer ligt in het deé nemen aan clusters van ven. Petrochemische bednjve moeten zich bovenregionaal a in Vlaanderen verenigen in ee cluster, met de toeleveranciea en zakelijke dienstverleners er bij, maar ook valt te denken aa: clusters van logistieke bedrijve en de auto-industrie. Gouden delta De derde spreker was de Mi ming J. Stoop, de voorzitter vc de Kamer van Koophandel An: werpen-Maasland. Hij spral van 'de gouden delta' en een dringend beroep op alle a:- dere havens in de delta, inch sief Rotterdam om zich bij Ar.: werpen te voegen. „Wij reiken, de hand om samen te werken de gouden delta en één gebied) construeren dat nummer éi de wereld zou kunnen zijn. "Si- menwerking van de havens het Schelde-estuarium is al la: ger onderwerp van gesprek e leidde zelfs tot interne confk- ten bij Zeeland Seaports. Dats menwerking nodig is om te ore leven, ontkent geen partij mee Maar met wie en onder wiens la ding, dat is nog de grote vraag. NIERSTICHTING Ze kennen elkaar door en door.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 38