Nieuwe Sloelijn in 2007 klaar
PZC
Geachte meneer, we pikken uw tuin in
College Veere wil
eind aan wildgroei
parkeren bij strand
(3
Ga spierziekte
A.L.S. te lijf.
Giro 100 000
Spoor voor goederenvervoer door Quarlespolder
FAMILIEBERICHTEN
A
Bijeenkomst
in teken normen
en waarden
il4
zaterdag 28 februari 2004
door Rolf Bosboom
MIDDELBURG - Dc nieuwe
Sloelijn moet medio 2007 gereed
zijn. Dit jaar worden de voorbe
reidingen in gang gezet, zodat
de aanleg eind 2005 kan begin
nen.
Bestuurders en ambtenaren van
de provincie en de gemeenten in
de regio werden gisteren in Mid
delburg bijgepraat over het tra-
cébesluit voor de Sloelijn, dat
minister Peijs van Verkeer en
Waterstaat eind vorige week
heeft genomen.
Dat is voor de uitvoerende in
stanties, Rijkswaterstaat en Pro
rail, het sein de daadwerkelijke
uitvoering voor te bereiden. Dat
betekent onder meer dat de be
nodigde gronden moeten wor
den verworven.
Alles is erop gericht dat de trei
nen tussen het Sloegebied en de
Zeeuwse hoofdlijn vanaf medio
2007 over het nieuwe traject
door de Quarlespolder rijden en
niet meer langs Heinkenszand.
De datum is redelijk dwingend,
omdat met de Westerscheldetun-
nel is afgesproken dat de spoor
wegovergang in de Bernhard-
weg uiterlijk op 1 januari 2008
is opgeheven.
Vertraging
Een mogelijke vertragende fac
tor kan een beroepsprocedure
bij de Raad van State zijn. Het
tracébesluit ligt vanaf komende
maandag tot en met dinsdag 13
april ter inzage. In die periode
kan er beroep worden aangete
kend.
Als schorsing van het tracébe
sluit wordt gevraagd en toegewe
zen, is het de vraag of de plan
ning wordt gehaald, zegt project
manager A. Korlaarvan Prorail.
„Dan komt de datum van medio
2007 zeker in gevaar en hebben
de bewoners van Heinkenszand
dus langer hinder van de trei
nen."
Het nieuwe tracé van de Sloe
lijn is niet of nauwelijks omstre
den. Dat zijn wel de maatrege
len die moeten worden genomen
om de hinder van het treinver
keer over de Zeeuwse hoofdlijn
te beperken. Het besluit daar
over is, zoals gemeld, uitgesteld
tot januari 2005. De gemeente
Goes bijvoorbeeld vindt dat die
maatregelen niet los kunnen
worden gezien van de Sloelijn.
Dit jaar benutten Rijkswater
staat en Prorail om allerlei
'bronmaatregelen' te onderzoe
ken. Dat zijn maatregelen die er
voor zorgen dat de treinen min
der lawaai maken.
Ook wordt de trillingshinder
van de treinen nader bekeken
Het is de bedoeling om uiteinde
lijk te komen tot het plaatsen
van schermen in combinatie met
bronmaatregelen. De onderzoe
ken kunnen verstrekkende ge
volgen hebben. De discussie
over de Zeeuwse lijn is aanlei
ding geweest om lopende onder
zoeken te versnellen, maar ook
nieuw zaken te bekijken. Tril
lingshinder is bijvoorbeeld niet
eerder onderzocht.
De consequenties van bijvoor
beeld het verlagen van de snel
heid zijn ingrijpend. „Dat kan
zich als een inktvlek uitbreiden
over het land", zegt Korlaar.
„Voor je het weet sukkelen alle
goederentreinen met veertig ki
lometer per uur door het land."
Voor de geluidswerende maatre
gelen heeft de minister een bud
get van 5,7 miljoen euro beschik
baar gesteld.
Daarmee kunnen in elk geval de
vereiste schermen worden ge
plaatst. Als het toepassen van
bronmaatregelen duurder uit
pakt, betaalt de minister niet de
extra kosten. Korlaar: „We moe
ten dan met de gemeenten kij
ken hoe we dat aanvullend gaan
financieren."
Er wordt niet alleen gekeken
naar maatregelen in Zeeland,
maar ook langs de lijn tot
Roosendaal. Het West-Brabant
se deel is eraan toegevoegd, om
dat de verbetering van de spoor
verbinding Roosendaal-Antwer-
pen, met een aftakking richting
Zeeland (Sloeboog), is uitge
steld. Prorail en Rijkswater
staat willen verder dit jaar meer
zekerheid krijgen over de cijfers
voor de verwachte groei van het
goederenvervoer over de Zeeuw
se lijn de komende jaren.
door Nadia Berkelder
NIEUW- EN SINT JOOSLAND
- Ongeveer een jaar geleden
werd de familie Versteeg onaan
genaam verrast toen ze een rap
port opvroegen via internet. Ze
lazen dat ze door de aanleg van
de Sloelijn een flink stuk van
hun tuin kwijtraken. Daar heeft
het gezin inmiddels al een beet
je mee leren leven. „Maar waar
om moesten we daar op zo'n ma
nier achter komen?"
Ze wonen idyllisch, op de Bin
nendijk net buiten Nieuw- en
Sint Joosland. Achter het huis
ligt de oude zeedijk, die vanaf
de Sloedam naar de Bernhard-
weg loopt. Daar weer achter
wordt de nieuwe goederenspoor
lijn aangelegd die het Sloege
bied met de buitenwereld ver
bindt. „Dat zo'n trein er moet
komen", zegt Mike Versteeg.
„Daar zullen wel hogere belan
gen mee gemoeid zijn. Boven
dien zijn de mensen in Heinkens
zand er blij mee. Maar de over
heid moet zich wel realiseren
dat het ingrijpt in je leven. Een
iets persoonlijkere benadering
had wel voor de hand gelegen."
„Waarom heeft nooit iemand ge
beld, of een briefje gestuurd? Ik
heb het infocentrum van de Sloe
lijn gebeld, maar dat is zo'n tele
fooncentrale. Ik mocht niemand
Mike Versteeg vernam via een omweg dat hij een stuk van zijn tuin kwijt zou raken bij de aanleg van
de Sloelijn, die wordt aangelegd achter de zeedijk achter zijn huis. foto Ruben Oreel
spreken die er echt iets van
wist." Vorige week plofte er dan
toch een brief in bus. „Geachte
meneer Versteeg, we pikken nog
wat meer grond van u in en u
heeft de mogelijkheid om in be
roep te gaan, dat stond erin. Er
wordt geen dialoog gevoerd.
Dat geeft je een gevoel van
machteloosheid."
De familie kocht het huis vijf
jaar geleden. Ze zochten iets op
het platteland en dachten, als
Randstedelingen, het paradijs
gevonden te hebben. Natuurlijk
informeerden ze nog bij de ge
meente Middelburg of er plan
nen op stapel stonden in de
buurt. „Er was niets aan de
hand, zeiden ze. De gemeente is
onfatsoenlijk geweest. Je bent
een inwoner, dan mag je toch
verwachten dat de gemeente
voor je opkomt?"
Nog steeds niet beseffend wat ons is overkomen,
maar met dankbaarheid voor al haar liefde en aan
dacht voor ons en anderen, delen wij u met droef
heid mede dat plotseling van ons is heengegaan on
ze lieve moeder, schoonmoeder en oma
CATHARINA PIETERNELLA SCHOT
Catrien
op de ldeftijd van 72 jaar.
Zierikzee: Heieen
Fenny
Renee
Yasmin
Marleen en Ben
Willem en Yvonne
Jeannine en Marco
Jesse en Dave
Zierikzee. 26 februari 2004
Correspondentieadres:
Fam. Bouman, Mastgatstraat 5, 4301 WD Zierikzee
De crematieplechtigheid zal plaatsvinden dinsdag
2 maart om 11.00 uur in het crematorium te Mid
delburg. Westelijke Oude llavendijk 5.
Indien u deze plechtigheid wenst bij te wonen,
wordt u verzocht om 10 45 uur aanwezig te zijn
Gelegenheid tot condoleren na de plechtigheid in de
koffiekamer van het crematorium
Heden overleed geheel onverwachts onze geliefde
zuster en schoonzuster
CATRIEN SCHOT
Clazien en Edmon
•Leni en Piet
Bep en Bart
neven en nichten
Zierikzee. 26 februari 2004
Plotseling is ons ontvallen
Bure CATRIEN
Ik hoop dat de Here God de kinderen, kleinkinde
ren en familie zal troosten en sterken om verder te
gaan.
N. van der Wel Ie-van de Velde
Zierikzee
Met dankbaarheid omdat wij haar zolang in ons
midden mochten hebben, maar bedroefd om haar
heengaan geven wij u kennis van het overlijden van
onze allerliefste tante
NEELTJE MARIA BLOM
op de leeftijd van ruim 100 jaar.
Renesse: Ad en Tannie Blom
Burgh-Haamstede: Janny en Bill Heutink-Blom
Nieuwegein: jaap en Ria Blom
Burgh-Haamstede: Marius en Berti Blom
Renesse: Olivier Blom
en verdere familie
Burgh-Haamstede, 26 februari 2004
Zorgcentrum "Duinoord"
Correspondentieadres: M. H. Blom,
Christinastraat 39, 4328 CA Burgh-Haamstede
De rouwdienst zal worden gehouden op dinsdag
2 maart om 15.00 uur in de Ned. Hen' Kerk te
Burgh, waarna aansluitend de begrafenis zal plaats
vinden op de Algemene begraafplaats te Burgh.
Indien u deze plechtigheid wenst bij te wonen wordt
u verzocht tijdig in de kerk aanwezig te zijn.
Na de begrafenis wordt u in de gelegenheid gesteld
de familie persoonlijk te condoleren in Restaurant
"De Burghse Babbelaers Achterweg te Burgh.
sjaakvan de walle gedenksteenstilist
£-
|u tsi|!jsuasis>(uape6@ojui |ieui-a SO.
b
de vele bijzondere
mogelijkheden ontdekken?
nu kennismaken!
Plaats uw familie
berichten in de PZC
En die trein alleen, daar hadden
ze nog wel mee kunnen leven,
die rijdt nog op redelijke af
stand van hun terrein. Het echte
probleem is dat de dijk langs
het huis, de Jonker Fransweg,
straks samen met een deel van
de tuin verdwijnt onder een ta
lud. Het ministerie heeft name
lijk bepaald dat er bij nieuwe
spoorlijnen geen gelijkvloerse
overgangen meer gemaakt mo
gen worden. Een tunnel was
geen optie omdat de dijk een wa-
terkerende functie heeft.
Dat betekent dat er aan weers
zijden van de rails een soort pi
ramide wordt aangelegd. De
weg gaat de lucht m, om te eindi
gen op een elf meter hoog via
duct. „Het wordt een giganti
sche bult. Van ons grasveld
wordt een taartpunt afgesne
den." Volgens Versteeg zijn er
elegantere oplossingen denk
baar. „Ik vraag me af waarom
ze het hele zaakje niet een stuk
opschuiven. We zijn hier geko
men voor de rust en de privacy.
De rust raken we kwijt door de
trein, de privacy doordat er
straks auto's op zes meter hoog
te langs de tuin rijden." Vers
teeg twijfelt nog of hij het juri
disch gevecht moet aangaan.
„Ik ben natuurlijk geen advo
caat. Ik kijk wel eens naar The
Practice, maar verder weet ik er
niets van."
door Ab van der Sluis
DOMBURG - B en W van Veere
willen paal en perk stellen aan
het uitgeven van parkeervergun-
ningen op de boulevard in Zou-
telande en de duinovergangen
Erica en Joossesweg in Westka-
pelle. De ontheffingen worden
nu uitgegeven door de VVV
(voor Zoutelande) en de Stich
ting Strandexploitatie Walche
ren (voor Westkapelle). B en W
vinden dat er een wildgroei is
ontstaan. Vorig jaar werden
maar liefst vijfhonderd vergun
ningen afgegeven.
In de Veerse Kwaliteitskring,
waarin onder meer de stads- en
dorpsraden, de ondernemers, de
politie en het gemeentebestuur
zitting hebben, is aandacht ge
vraagd voor het forse aantal ge
parkeerde auto's op de boule
vard en de duinovergangen. Met
name in het hoogseizoen is het
een drukte van belang. Het gro
te aantal geparkeerde auto's be
lemmert de toegang tot het
strand. Politie en ambulance
kunnen in geval van nood maar
moeilijk terecht.
Verbeteren
Onlangs is er een gesprek ge
weest tussen het Waterschap
Zeeuwse Eilanden, de VW, de
politie en de strandexploitant
om te kijken of het uitgiftebe-
leid niet verbeterd kan worden.
De boulevard en de duinover
gangen in Westkapelle zijn in be
heer en eigendom bij het water
schap. De VW en de Stichting
Strandexploitatie Walcheren ge
ven de vergunningen uit. Daar
voor zijn geen criteria opge
steld. Iedereen die een vergun
ning aanvraagt, krijgt er ge
woon eentje. Het gevolg is een
wildgroei aan geparkeerde au
to's.
Het waterschap zou graag zien
dat de gemeente Veere de ver
gunningen voor Zoutelande en
Westkapelle gaat uitgeven. In af-
Ze kennen elkaar
door en door.
Toch weten ze iets
niet van elkaar.
fplp
NIERDONOR
JA/NEE
weetuhetalvanelkaar.nl
wachting van een goede n».
ling, heeft het waterschap dek.
raeente Veere eoorgesteld
dit jaar alleen de VW not m
gunningen te laten verstrekken'
Burgemeester A deBndina,
het een goed idee vinden als ha
uitgeven van vergunningen m
taak wordt van de gemeente
B en W van Veere vinden date
in het vervolg terughoudend ver.
gunningen afgegeven moela
worden. Uitgangspunt isdat al-
leen gehandicapten en eigena-
ren van een visbootjeinaanmer.
king komen voor een ontheffing
KERKWERVE - Normen
waarden staan woensdag 3
maart centraal tijdens een door
de VVD-Schouwen-Duiveland
op poten gezette thema-bijeen
komst. Deze wordt gehouden in
dorpshuis 't Zuudende in Ker-
werve.
Gastspreker is hoofd van het
Korps Landelijke Politie Dien
sten (KLPD) P. van Zunderö
Onder zijn voorzitterschap
heeft een VVD-partijcommissie
de nota Respect en Burgerzin
uitgebracht.
Vanuit zijn werk als korpschef
van Capelle aan den IJssel, Rot
terdam Feyenoord en Tilburg,
weet Van Zunderd als geen an
der dat normen en waarden
voor iedereen een andere beteke
nis hebben.
Na een inleiding van Van Zun
derd over de nota Respect en
Burgerzin wordt ingegaan op
een aantal stellingen aangaande
normen en waarden. Vervolgens
worden de bezoekers verdeeld
in verschillende discussiegroep
jes. De VVD-themabijeenkomst
in 't Zuudende begint om 20.00
uur.
NIERSTICHTING
t.n.v. A.i.s. centrum-Amsterdam
samenwerking met het Prinses Beatrix Fonds