Nieuwe Sloelijn in 2007 klaar PZC Geachte meneer, we pikken uw tuin in College Veere wil eind aan wildgroei parkeren bij strand (3 Ga spierziekte A.L.S. te lijf. Giro 100 000 Spoor voor goederenvervoer door Quarlespolder FAMILIEBERICHTEN A Bijeenkomst in teken normen en waarden il4 zaterdag 28 februari 2004 door Rolf Bosboom MIDDELBURG - Dc nieuwe Sloelijn moet medio 2007 gereed zijn. Dit jaar worden de voorbe reidingen in gang gezet, zodat de aanleg eind 2005 kan begin nen. Bestuurders en ambtenaren van de provincie en de gemeenten in de regio werden gisteren in Mid delburg bijgepraat over het tra- cébesluit voor de Sloelijn, dat minister Peijs van Verkeer en Waterstaat eind vorige week heeft genomen. Dat is voor de uitvoerende in stanties, Rijkswaterstaat en Pro rail, het sein de daadwerkelijke uitvoering voor te bereiden. Dat betekent onder meer dat de be nodigde gronden moeten wor den verworven. Alles is erop gericht dat de trei nen tussen het Sloegebied en de Zeeuwse hoofdlijn vanaf medio 2007 over het nieuwe traject door de Quarlespolder rijden en niet meer langs Heinkenszand. De datum is redelijk dwingend, omdat met de Westerscheldetun- nel is afgesproken dat de spoor wegovergang in de Bernhard- weg uiterlijk op 1 januari 2008 is opgeheven. Vertraging Een mogelijke vertragende fac tor kan een beroepsprocedure bij de Raad van State zijn. Het tracébesluit ligt vanaf komende maandag tot en met dinsdag 13 april ter inzage. In die periode kan er beroep worden aangete kend. Als schorsing van het tracébe sluit wordt gevraagd en toegewe zen, is het de vraag of de plan ning wordt gehaald, zegt project manager A. Korlaarvan Prorail. „Dan komt de datum van medio 2007 zeker in gevaar en hebben de bewoners van Heinkenszand dus langer hinder van de trei nen." Het nieuwe tracé van de Sloe lijn is niet of nauwelijks omstre den. Dat zijn wel de maatrege len die moeten worden genomen om de hinder van het treinver keer over de Zeeuwse hoofdlijn te beperken. Het besluit daar over is, zoals gemeld, uitgesteld tot januari 2005. De gemeente Goes bijvoorbeeld vindt dat die maatregelen niet los kunnen worden gezien van de Sloelijn. Dit jaar benutten Rijkswater staat en Prorail om allerlei 'bronmaatregelen' te onderzoe ken. Dat zijn maatregelen die er voor zorgen dat de treinen min der lawaai maken. Ook wordt de trillingshinder van de treinen nader bekeken Het is de bedoeling om uiteinde lijk te komen tot het plaatsen van schermen in combinatie met bronmaatregelen. De onderzoe ken kunnen verstrekkende ge volgen hebben. De discussie over de Zeeuwse lijn is aanlei ding geweest om lopende onder zoeken te versnellen, maar ook nieuw zaken te bekijken. Tril lingshinder is bijvoorbeeld niet eerder onderzocht. De consequenties van bijvoor beeld het verlagen van de snel heid zijn ingrijpend. „Dat kan zich als een inktvlek uitbreiden over het land", zegt Korlaar. „Voor je het weet sukkelen alle goederentreinen met veertig ki lometer per uur door het land." Voor de geluidswerende maatre gelen heeft de minister een bud get van 5,7 miljoen euro beschik baar gesteld. Daarmee kunnen in elk geval de vereiste schermen worden ge plaatst. Als het toepassen van bronmaatregelen duurder uit pakt, betaalt de minister niet de extra kosten. Korlaar: „We moe ten dan met de gemeenten kij ken hoe we dat aanvullend gaan financieren." Er wordt niet alleen gekeken naar maatregelen in Zeeland, maar ook langs de lijn tot Roosendaal. Het West-Brabant se deel is eraan toegevoegd, om dat de verbetering van de spoor verbinding Roosendaal-Antwer- pen, met een aftakking richting Zeeland (Sloeboog), is uitge steld. Prorail en Rijkswater staat willen verder dit jaar meer zekerheid krijgen over de cijfers voor de verwachte groei van het goederenvervoer over de Zeeuw se lijn de komende jaren. door Nadia Berkelder NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Ongeveer een jaar geleden werd de familie Versteeg onaan genaam verrast toen ze een rap port opvroegen via internet. Ze lazen dat ze door de aanleg van de Sloelijn een flink stuk van hun tuin kwijtraken. Daar heeft het gezin inmiddels al een beet je mee leren leven. „Maar waar om moesten we daar op zo'n ma nier achter komen?" Ze wonen idyllisch, op de Bin nendijk net buiten Nieuw- en Sint Joosland. Achter het huis ligt de oude zeedijk, die vanaf de Sloedam naar de Bernhard- weg loopt. Daar weer achter wordt de nieuwe goederenspoor lijn aangelegd die het Sloege bied met de buitenwereld ver bindt. „Dat zo'n trein er moet komen", zegt Mike Versteeg. „Daar zullen wel hogere belan gen mee gemoeid zijn. Boven dien zijn de mensen in Heinkens zand er blij mee. Maar de over heid moet zich wel realiseren dat het ingrijpt in je leven. Een iets persoonlijkere benadering had wel voor de hand gelegen." „Waarom heeft nooit iemand ge beld, of een briefje gestuurd? Ik heb het infocentrum van de Sloe lijn gebeld, maar dat is zo'n tele fooncentrale. Ik mocht niemand Mike Versteeg vernam via een omweg dat hij een stuk van zijn tuin kwijt zou raken bij de aanleg van de Sloelijn, die wordt aangelegd achter de zeedijk achter zijn huis. foto Ruben Oreel spreken die er echt iets van wist." Vorige week plofte er dan toch een brief in bus. „Geachte meneer Versteeg, we pikken nog wat meer grond van u in en u heeft de mogelijkheid om in be roep te gaan, dat stond erin. Er wordt geen dialoog gevoerd. Dat geeft je een gevoel van machteloosheid." De familie kocht het huis vijf jaar geleden. Ze zochten iets op het platteland en dachten, als Randstedelingen, het paradijs gevonden te hebben. Natuurlijk informeerden ze nog bij de ge meente Middelburg of er plan nen op stapel stonden in de buurt. „Er was niets aan de hand, zeiden ze. De gemeente is onfatsoenlijk geweest. Je bent een inwoner, dan mag je toch verwachten dat de gemeente voor je opkomt?" Nog steeds niet beseffend wat ons is overkomen, maar met dankbaarheid voor al haar liefde en aan dacht voor ons en anderen, delen wij u met droef heid mede dat plotseling van ons is heengegaan on ze lieve moeder, schoonmoeder en oma CATHARINA PIETERNELLA SCHOT Catrien op de ldeftijd van 72 jaar. Zierikzee: Heieen Fenny Renee Yasmin Marleen en Ben Willem en Yvonne Jeannine en Marco Jesse en Dave Zierikzee. 26 februari 2004 Correspondentieadres: Fam. Bouman, Mastgatstraat 5, 4301 WD Zierikzee De crematieplechtigheid zal plaatsvinden dinsdag 2 maart om 11.00 uur in het crematorium te Mid delburg. Westelijke Oude llavendijk 5. Indien u deze plechtigheid wenst bij te wonen, wordt u verzocht om 10 45 uur aanwezig te zijn Gelegenheid tot condoleren na de plechtigheid in de koffiekamer van het crematorium Heden overleed geheel onverwachts onze geliefde zuster en schoonzuster CATRIEN SCHOT Clazien en Edmon •Leni en Piet Bep en Bart neven en nichten Zierikzee. 26 februari 2004 Plotseling is ons ontvallen Bure CATRIEN Ik hoop dat de Here God de kinderen, kleinkinde ren en familie zal troosten en sterken om verder te gaan. N. van der Wel Ie-van de Velde Zierikzee Met dankbaarheid omdat wij haar zolang in ons midden mochten hebben, maar bedroefd om haar heengaan geven wij u kennis van het overlijden van onze allerliefste tante NEELTJE MARIA BLOM op de leeftijd van ruim 100 jaar. Renesse: Ad en Tannie Blom Burgh-Haamstede: Janny en Bill Heutink-Blom Nieuwegein: jaap en Ria Blom Burgh-Haamstede: Marius en Berti Blom Renesse: Olivier Blom en verdere familie Burgh-Haamstede, 26 februari 2004 Zorgcentrum "Duinoord" Correspondentieadres: M. H. Blom, Christinastraat 39, 4328 CA Burgh-Haamstede De rouwdienst zal worden gehouden op dinsdag 2 maart om 15.00 uur in de Ned. Hen' Kerk te Burgh, waarna aansluitend de begrafenis zal plaats vinden op de Algemene begraafplaats te Burgh. Indien u deze plechtigheid wenst bij te wonen wordt u verzocht tijdig in de kerk aanwezig te zijn. Na de begrafenis wordt u in de gelegenheid gesteld de familie persoonlijk te condoleren in Restaurant "De Burghse Babbelaers Achterweg te Burgh. sjaakvan de walle gedenksteenstilist £- |u tsi|!jsuasis>(uape6@ojui |ieui-a SO. b de vele bijzondere mogelijkheden ontdekken? nu kennismaken! Plaats uw familie berichten in de PZC En die trein alleen, daar hadden ze nog wel mee kunnen leven, die rijdt nog op redelijke af stand van hun terrein. Het echte probleem is dat de dijk langs het huis, de Jonker Fransweg, straks samen met een deel van de tuin verdwijnt onder een ta lud. Het ministerie heeft name lijk bepaald dat er bij nieuwe spoorlijnen geen gelijkvloerse overgangen meer gemaakt mo gen worden. Een tunnel was geen optie omdat de dijk een wa- terkerende functie heeft. Dat betekent dat er aan weers zijden van de rails een soort pi ramide wordt aangelegd. De weg gaat de lucht m, om te eindi gen op een elf meter hoog via duct. „Het wordt een giganti sche bult. Van ons grasveld wordt een taartpunt afgesne den." Volgens Versteeg zijn er elegantere oplossingen denk baar. „Ik vraag me af waarom ze het hele zaakje niet een stuk opschuiven. We zijn hier geko men voor de rust en de privacy. De rust raken we kwijt door de trein, de privacy doordat er straks auto's op zes meter hoog te langs de tuin rijden." Vers teeg twijfelt nog of hij het juri disch gevecht moet aangaan. „Ik ben natuurlijk geen advo caat. Ik kijk wel eens naar The Practice, maar verder weet ik er niets van." door Ab van der Sluis DOMBURG - B en W van Veere willen paal en perk stellen aan het uitgeven van parkeervergun- ningen op de boulevard in Zou- telande en de duinovergangen Erica en Joossesweg in Westka- pelle. De ontheffingen worden nu uitgegeven door de VVV (voor Zoutelande) en de Stich ting Strandexploitatie Walche ren (voor Westkapelle). B en W vinden dat er een wildgroei is ontstaan. Vorig jaar werden maar liefst vijfhonderd vergun ningen afgegeven. In de Veerse Kwaliteitskring, waarin onder meer de stads- en dorpsraden, de ondernemers, de politie en het gemeentebestuur zitting hebben, is aandacht ge vraagd voor het forse aantal ge parkeerde auto's op de boule vard en de duinovergangen. Met name in het hoogseizoen is het een drukte van belang. Het gro te aantal geparkeerde auto's be lemmert de toegang tot het strand. Politie en ambulance kunnen in geval van nood maar moeilijk terecht. Verbeteren Onlangs is er een gesprek ge weest tussen het Waterschap Zeeuwse Eilanden, de VW, de politie en de strandexploitant om te kijken of het uitgiftebe- leid niet verbeterd kan worden. De boulevard en de duinover gangen in Westkapelle zijn in be heer en eigendom bij het water schap. De VW en de Stichting Strandexploitatie Walcheren ge ven de vergunningen uit. Daar voor zijn geen criteria opge steld. Iedereen die een vergun ning aanvraagt, krijgt er ge woon eentje. Het gevolg is een wildgroei aan geparkeerde au to's. Het waterschap zou graag zien dat de gemeente Veere de ver gunningen voor Zoutelande en Westkapelle gaat uitgeven. In af- Ze kennen elkaar door en door. Toch weten ze iets niet van elkaar. fplp NIERDONOR JA/NEE weetuhetalvanelkaar.nl wachting van een goede n». ling, heeft het waterschap dek. raeente Veere eoorgesteld dit jaar alleen de VW not m gunningen te laten verstrekken' Burgemeester A deBndina, het een goed idee vinden als ha uitgeven van vergunningen m taak wordt van de gemeente B en W van Veere vinden date in het vervolg terughoudend ver. gunningen afgegeven moela worden. Uitgangspunt isdat al- leen gehandicapten en eigena- ren van een visbootjeinaanmer. king komen voor een ontheffing KERKWERVE - Normen waarden staan woensdag 3 maart centraal tijdens een door de VVD-Schouwen-Duiveland op poten gezette thema-bijeen komst. Deze wordt gehouden in dorpshuis 't Zuudende in Ker- werve. Gastspreker is hoofd van het Korps Landelijke Politie Dien sten (KLPD) P. van Zunderö Onder zijn voorzitterschap heeft een VVD-partijcommissie de nota Respect en Burgerzin uitgebracht. Vanuit zijn werk als korpschef van Capelle aan den IJssel, Rot terdam Feyenoord en Tilburg, weet Van Zunderd als geen an der dat normen en waarden voor iedereen een andere beteke nis hebben. Na een inleiding van Van Zun derd over de nota Respect en Burgerzin wordt ingegaan op een aantal stellingen aangaande normen en waarden. Vervolgens worden de bezoekers verdeeld in verschillende discussiegroep jes. De VVD-themabijeenkomst in 't Zuudende begint om 20.00 uur. NIERSTICHTING t.n.v. A.i.s. centrum-Amsterdam samenwerking met het Prinses Beatrix Fonds

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 62