Ik laat het materiaal spreken De kweepeer wint aan populariteit in ons land Ontwerper Piet Hein Eek W13 Kachels Pantonesque Loungen zaterdag 28 februari 2004 Hij wil het simpel hou den. Geen frutsels en onnodige details maar recht-voor-zijn-raap. Ont werper Piet Hein Eek vero verde menig hart met zijn sloophouten kast, begin ja ren negentig. Wat begon als afstudeerproject is inmid dels uitgegroeid tot een col lectie die staat. „Die kast was een reactie op wat alle anderen maakten; iedereen deed glad en strak. Sloop hout is mooi en bovendien goedkoop. Het was een hele pragmatische manier om af te studeren." h1 en immense tafel van sloop- hout staat in het midden van de wat rommelige ruimte waarin de meubelen van Piet Hein Eek (1967) zijn geëxpo seerd. Het zacht glanzende tafel blad noodt tot aanraken. „Dat voelt toch echt lekker", grinnikt Gerard van de Gruiter van wo nen diezijn in Middelburg. Hij is de samensteller van de exposi tie in Onder de Toren in Middel burg. „Wat Piet Hein maakt is eerlijk. Je vindt het of mooi of lelijk. Er zit niets tussenin. Daar hou ik wel van. Ik word er helemaal blij van. Het is indruk wekkend. Er is al genoeg van het gemiddelde." De verweerde tinten van de stuk ken hout die het tafelblad vor men, brengen het ontwerp tot leven. Aan de tafelranden is te zien hoe de stukken hout laag voor laag op elkaar zijn beves tigd. Alles blijft in het zicht, zelfs oude spijkergaten en de af gebladderde verf. Piet Hein Eek: „Ik verdoezel niets. De imperfectie van het ma teriaal blijf je zien. Het hoeft niet allemaal even perfect. Het is niet ecologisch wat ik doe. Ik ga ervan uit dat als je normaal omgaat met dingen, dat meer op levert. Ik bedoel dit; je kunt met de auto naar een milieumanifes tatie rijden om daar je betrok kenheid met het milieu te uiten. Maar die auto is het probleem, je kunt ook niet in die auto stap pen. En op die manier werk ik. Verwerken van sloophout kost natuurlijk energie, maar om dan ook nog onnodig perfectie na te streven kost overmatig veel ener gie. Ik laat het materiaal spre ken." Deurenproject Ontwerper Piet Hein Eek stu deerde in 1990 af aan de Design Academy in Eindhoven. Hij raakte meteen bekend door zijn sloophouten kasten. Een daarop volgend 'deurenproject', waar bij oude deuren werden toege past in nieuwe kasten, werd ten toongesteld in het Stedelijk Mu seum in Amsterdam. Onlangs toonde het Groningse Museum een aantal tuinhuisjes van Eek. Naast projecten voor schouw burgen, scholen en bedrijven, was Eek onder meer verantwoor delijk voor het meubilair in The Garden Cafe van het Museum of Modem Art in New York. De ontwerper heeft een uitge breide collectie meubelen, waar in uiteenlopende materialen zijn verwerkt. Van plaatstaal in kasten be kleed met behang met een an tiek motief tot rvs in trapstoe- len, koper voor plisélampen en aluminium in kroonluchters. Zijn gestoffeerde 'jufferbanken' zijn bekleed met een stof die het zelfde rozenpatroon heeft als het behang op de stalen kasten. Daarnaast heeft hij kindermeu- bilair ontworpen. „Als je kijkt wat er aan kinder- meubilair is... Allemaal even ver schrikkelijk. Zo lelijk. Dat gooi je gelijk het raam uit als je kind wat groter wordt. Ik vind niet dat je een kind een smaak moet opleggen die niet klopt. Ik merk dat sloophout aansluit bij wat kinderen mooi vinden. Ze vin- Twee-in-één fauteuil van sloophout. den het wel spannend." In On der de Toren staan onder meer een withouten kribje, een kin derstoel en een hoogslaper met bureau en bank. Grappig 'uit stapje' is de skelter van alumini um. Een heuse jongensdroom. Eek werkt in opdracht en heeft daarnaast een productiecollec tie en een serie vrij werk. „De vragen die ik krijg zijn legitiem binnen mijn visie. Klanten we ten hoe ik werk en wat ik maak. Ze komen hier om de goede re den. Het is niet zo dat ik een sleutel krijg en de opdrachtge- ver zegt 'richt mijn huis maar in'. Het is voor mij een uitda ging om een ontwerp te maken dat de opdrachtgever als van zelfsprekend ervaart." Voor Eek is het belangrijk dat 'zijn verhaal' blijft staan, in al les wat hij doet. „Ik wil dat een ontwerp eerlijk is. Zowel in ma teriaalgebruik als in construc tie. Ik vind het belangrijk dat mensen zelf over meubels naden ken, voelen wat ze doen. Ik pro- sloophouten tafel, glanzend afgelakt, van Piet Hein Eek. Op de achtergrond twee kinderstoelen. foto's Ruben Oreel beer iedere keer nieuwe wegen in te slaan en mijn grenzen te verleggen." Maar bij het ontwer pen zijn materiaal, techniek en organisatie de bepalende facto ren. Omdat ik kleinschalig werk, kan ik niet alles. Dat bete kent dat ik geen dingen ga be denken waarvan ik weet dat ik ze niet kan realiseren. Die klein schaligheid is ook mijn kracht. Geen massaproductie, maar klei ne series." Eek richtte 10 jaar geleden, sa men met Nob Ruijgrok, een be drijf op. Houten kont De expositie in Middelburg om vat zowel ontwerpen uit de be staande collectie van Eek als vrij werk. Gerard van de Grui ter loopt naar een twee grote blokfauteuils die tot één geheel zijn gemaakt. „Die schuinte van de rugleuning en de welving van het zitgedeelte maken het ont werp heel comfortabel. Je kunt hier rustig een paar uur in zit ten zonder een houten kont te krijgen. Dat geeft voor mij de kracht van Eek weer. Het klopt allemaal; het materiaal, de vorm, de constructie, de gulden snede." Het is jammer dat de geëxpo seerde ontwerpen zo dicht op el kaar staan. Het biedt een wat rommelige indruk. Zeker gezien het feit dat twee exposanten de ruimte moeten delen. Eeks werk wordt gecombineerd met de meubelontwerpen van Simpel- paars van de Vlissingse Anneke Treurniet. De Vlissingse ont werpt en maakt alles wat in haar hoofd opkomt, van tafels tot verlichting, popart en decora tieve proucten. Annemarie Zevenbergen Piet Hein Eek en Simpelpaars van Anneke Treurniet: tot eind maart dagelijks te zien in Onder de Toren Middelburg, ma. t/m zat. 9-17 uur. Tot voor kort kon je kweepe ren alleen kopen bij Turkse winkels, maar het tij lijkt te ke ren' niet alleen wordt er in tren dy restaurants steeds meer met kweeperen gekookt, maar zelfs mijn gewone groenteman had de vruchten de afgelopen herfst tus sen zijn appels en peren liggen - een toepasselijke plaats, want de kwee is appel noch peer, maar kómt zowel in de vorm van een appel als van een peer voor. Kweeën werden in Neder land vroeger meer aangeplant dan nu, maar ons land heeft nooit een echte kweeperencul- tuur gehad. Niet alleen in Turkije, maar ook dichterbij, in Engeland, Frank rijk en Duitsland, is dat anders. Met kweepeerrecepten uit die landen zou je een dik kookboek kunnen vullen. Rusland spant de kroon' daar worden meer dan tweehonderd verschillende rassen van de kweepeer ge kweekt. Maar ik klaag niet, want sinds de kweepeer aan po pulariteit wint, kun je ook bij ons wel tien variëteiten krijgen. Dan moet je overigens wel goed zoeken. De kweepeer is een kleine boom die na verloop van vele jaren een meter of vijf hoog kan wor den. Dikwijls blijft het bij twee tot twee-en-een-halve meter. Je kunt kweeperen in drie vormen kopen: als struik die al vanaf de grond vertakt, als halfstam op een stammetje van anderhalve meter, of als hoogstam, waarbij de kroon geënt is op een on derstam van minstens twee me ter hoog. De laatste past goed in onze grote-stappen-gauw - thuis- cultuur, maar de mooiste vorm verkrijg je door een struik zelf tot een boompje op te kwe ken door voortdurend de zijtak ken weg te snoeien' dan ont staat een klein, grillig boompje met een mooie ronde kroon. Kweeperen hebben van nature de neiging om scheef te groeien' wie daar met tegen kan plante vooral voordat hij het boompje plant, eerst een stevige paal Kweeperenbomen bloeien in het voorjaar met grote witte of licht roze bloemen' al op jeugdige leeftijd - zo'n drie jaar na het planten - hangen ze in de herfst vol met donzige gele vruchten die zo geurig zijn dat één vrucht op een fruitschaal de hele ka mer doet geuren Kweeperen houden van vocht, en doen het goed op drassige grond of aan een slootkant. In het noorden en het oosten van het land, met hun verraderlijke late nachtvor sten, is het verstandig om te kie zen voor laatbloeiende rassen. Dat zijn bijvoorbeeld 'Vranja' en 'Les- covacs', beide met zachtbehaard grijsgroen blad en roze bloemen 'Vranja' geeft peervormige- en 'Lescovacs' ap pelvormige vruchten. Deze rassen komen uit de Bal kan en worden nooit hoge dan een meter of drie. Wie in minder nachtvorstgevoelige streken woont, en daarnaast graag een gooi doet voor recordoogsten, zou kunnen kiezen voor 'Rea's Kweepeer 'Lescovacs', nog net niet rijp. foto GPD Mammoth' of 'Champion', beide met groen blad en peervormige vruchten 'Rea's Mammoth' produceert op vruchtbare bodem vruchten van bijna een kilo per stuk. Je zou verwachten dat dergelijke grote vruchten de takken van de boom zouden doen breken, maar dat valt mee. Sommige kweeperen dragen hun vruchten tussen het blad, maar 'Le Bourgeault' draagt ze aan de buitenkant van de kroon, waar ze mooi afsteken tegen het glimmend-groen blad' in de herfst lijkt het alsof de boom met zorg met gele vruchten is op getuigd. Eenvoudig Veel recepten met kweeperen zijn bewerkelijk, maar mijn fa voriete recept is eenvoudig: schil een kilo kweeperen en ont doe ze van hun klokhuizen. Snijd ze in niet te kleine partjes. Zet die op met een bodempje wa ter en suiker naar smaak. Voor wie geen zoetekauw is, is een ons suiker op een kilo kweepe ren wel genoeg Voeg een kaneel stokje toe. Kook de vruchten niet tot moes, maar haal ze van het vuur zodra ze zacht worden, en beginnen te kleuren. Serveer met al dan niet geklopte slag room. Komke van de Kaa Na radiatoren van hout lanceert Dru een serie moderne gevelka chels die bekleed zijn met alumi nium. De voorzijde is lichtgebo gen en heeft een speels uiterlijk door het gaatjespatroon. De ei genlijke kachel is antracietkleu rig. De gevelkachels, die onder de naam Style op de markt ver schijnen, zijn verkrijgbaar in drie kleuren. De Style is te koop vanaf 579 euro. Oud is in. Dat is al enige tijd het motto in het interieur. Club Creation Niemann, een dochter van het Duitse textielmerk Jab Anstoetz, komt daarom met een stoffencollectie (vanaf 44,90 eu ro per meter) die is gebaseerd op de stijl van Vemer Panton. De stoffen vallen met name vanwe ge de grafische dessins op. De kleuren van de collectie Helios en Aurora zijn geïnspireerd door de bekende kunststof stoel uit één stuk. In dezelfde dessins is ook behang verkrijgbaar (van af 39,90 euro). Informatie: www.clubcreationniemann.de Het Belgische bedrijf Tribü, pro ducent van tuinmeubilair, pro beert met de collectie Versus de interesse voor mediterrane stij len opnieuw aan te wakkeren. Modellen die daarvoor moeten zorgen, zijn Nomade en Double Lounger De Nomade is een krui sing van ligstoel en een normale opklapstoel. De stoel is verkrijg baar vanaf 585 euro. Opvallend aan de Double Lounger zijn de opklapbare uiteinden. Daardoor kan de ligstoel ook dienst doen als bankje. De Double Lounger kost 875 euro, het bijpassende kussen 460 euro. Informatie: www.tribu.be

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 39