Als kind wilde ik al vertellen Kankerpatiëntje Dominik is speelbal van medici PZC Oscar-kanshebber Ben Sombogaart zaterdag 28 februari 2004 W5 Als hij filmt, weet hij: kijk, ik besta! Regisseur Ben Som bogaart (1947) won met films als Mijn Vader Woont In Rio, Het Zakmes en Abeltje Gouden Kal veren, internationale filmprijzen en een Emmy Award, de presti gieuze Amerikaanse televisie prijs. Zondagnacht maakt hij met De Tweeling kans op een Os car „Het verrast me zelf dat ik het heel leuk vind." Hij beweegt driftig met zijn han den als hij naar woorden zoekt. Wrijft over zijn ogen, door zijn stop pelbaard. Speelt met de voorwerpen die hij. onbewust tastend, op zijn werktafel aantreft. Roert de bodem uit koppen koffie. Regisseur Ben Som bogaart houdt er niet van het feestvar ken te zijn. hij is niet de leukste op partijtjes. ..Omdat ik dan niet de goe de rol heb. Maar als ik een film maak, en daar sta voor het front van de troe pen, heb ik er geen last van. Dan weet ik: kijk. ik besta" Feestvarken is hij nu toch, op weg naar Hollywood om daar hopelijk toch maar wel die Oscar in ontvangst te nemen voor zijn speelfilm De Twee ling Hij heeft dan nu ook maar een smoking gekocht in de Amsterdamse P.C Hooftstraat, grijnst hij Volgens zijn producent kon Sombogaarts oude pak uit een maffe tweedehands win kel - in de zak vond hij nog een Oost-Duits garderobenummertje - écht niet meer. ..Je mag er niet under- dressed heen." Hij grijnst nog meer als hij vertelt over de 250 limousines die de gasten straks bij de rode loper van het Kodak Theater aan Hol lywood Boulevard afzetten. Over de verklaring die hij nu al heeft moeten ondertekenen. Wat hij, als hij wint, al lemaal niet mag doen met zijn Oscar en dat die bezit blijft van de Academy Award. Over de strijd om extra kaart jes. Met liefde had hij het zijne wegge geven aan een van de acteurs. Alhoe wel... 'Oefent' zijn speech: „Dank voor die bloemen." Het is een dubbel gevoel. Alsjeblieft, liever niet, had hij nog even gedacht op de dag dat de nominaties bekend werden. Liever lekker aan de gang met Pluk Van De Petteflet, de nieuwe Annie M.G. Schmidt-film die dit jaar moet uitkomen. Aan de andere kant: de eer is waanzinnig. Een Oscar is een soort sprookje, zó ver weg dat je er ei genlijk alleen maar grapjes over kunt maken. Zo van: die Emmy is binnen, nou nog een Oscar. Dus hij laat het nu allemaal maar gebeuren. „Ik vind het toch heel leuk. Het verrast me zelf dat ik het heel leuk vind." Het was Her man, verantwoordelijk voor de monta ge van De Tweeling, die een absoluut geloof had in de film. De relatie met je editor, zegt Sombogaart, is wel de meest intieme die je als regisseur hebt. Die ziet al je fouten en falen, die ziet ook al het materiaal dat niet goed is. Herman riep: 'Het is zó mooi, het is zó goed, de beste film die je ooit ge maakt hebt!„Ik geloofde hem voor geen meter. Ik dacht: die jongen be schermt mij. Ik heb me heel lang ver zet tegen wat ik zijn opportunisme noemde. Hij voelde dat het goed was." Zelf raakte hij pas later overtuigd. „Een première is natuurlijk hel. Dat is een vreemd circus waarbij niemand zegt wat-ie echt denkt of vindt of voelt. Daarna is pas de uitbetaling, als je merkt dat het publiek wordt ge raakt." Altijd, bij ieder project, heeft Sombo- Ben Sombogaart. gaart de grootste twijfels in de aan loop. Mensen die keihard bezig zijn vier miljoen euro bij elkaar te sprokke len, scenarioschrijvers die zitten te ploeteren - en dat moet hij straks alle maal gaan waarmaken. Daar kan hij wakker van liggen, maandenlang on genietbaar zijn. Ook met De Tweeling heeft hij gedacht: niet aan beginnen. „Er zijn voortdurend momenten dat ik denk: is het eigenlijk wel al die moeite waard? Als het maar niet heel oubollig wordt. Het zijn altijd van die schrikbeelden: als het maar niet... als het maar niet..." Pas op het moment dat het repeteren, het draaien begint, gaat de film leven. Elke keer valt het resultaat toch ook wel weer heel erg mee. „Het is allemaal erg vermoeiend. Je kunt elke keer ontzettend op je bek gaan. Je moet die hele machine met je meekrijgen. Het is echt een hele grote •strijd." Soms denkt hij: ik ga iets heel rustigs doen. Alleen nog maar lesge ven. „Het blijft toch wel heel leuk om een mooi verhaal te vertellen. En die spanning.. Kennelijk moet ik altijd iets bewijzen. Anders begin je er niet aan." Bewijzen dat hij bestaat, dat moet hij. Omdat hij als jongetje zo vaak het ge voel had dat hij niet bestond. „Ik liep vaak in mijn eentje op straat te fanta seren dat ik interviews zou geven. Ik wilde iets te vertellen hebben. Belang rijk zijn." Het heeft er mee te maken dat hij ter wereld kwam in de plaats van iemand anders Zijn ouders had den voor hem een dochter gehad. Ze overleed op haar zeventiende, net na de Tweede Wereldoorlog, aan tbc. „Ze waren met z'n drietjes uit de honger winter gekomen en dan gaat je kind dood. Dan houdt het leven op - voor mijn moeder in ieder geval. Op recept van de dokter hebben ze toen mij ge kregen. Want je kunt toch een nieuwe maken?" Hij moest, denkt Sombo gaart, een beetje gaan lijken op dat do de meisje, in de ogen van zijn ouders zo'n ideaal kind. Hij ging altijd mee naar de begraafplaats, haar portret ten hingen overal - als puber stak hij er wel eens zijn tong naar uit, zo van: mens, sodemieter toch op! „Je zusje dit, je zusje zo. Ze wilden graag din gen van haar in mij terugzien - maar ik was heel anders." Lang niet zo so ciaal als dat zusje dat heel getapt was, op de korfbalvereniging zat en bij kampvuren met gitaren. „Altijd groep jes. Altijd leuk. Net als mijn vader ei genlijk, dat was ook zo'n man die flo reerde als het allemaal hartstikke ge zellig was - middelpunt in het sociale leven. En dat ben ik gewoon niet." Ongelukkig Zijn moeder was veel rustiger, be dachtzaam en, denkt hij, vaak onge lukkig - met altijd dat verdriet over dat overleden kind. Zijn vader wilde dat zijn zoon het verder zou schoppen dan zijn eenvoudige kantoorbaan, iets zou gaan doen wat hij leuk vond. Ze zijn nu ruim twintig jaar dood, maar die Oscar-nominatie zou voor zijn va der echt waanzinnig zijn geweest. Als er een filmpje van zijn zoon op televi sie kwam, was zijn commentaar stee vast: 'Je naam staat wel heel klein op de titelrol'. „Ik denk nu wel: man, dit had je moeten meemaken. Hij had het niet overleefd." Zijn ouders waren gek op hem. „Maar ze behandelden me niet zoals ik was. Ze erkenden met wie ik was." Het werd het thema van zijn films: eenzame kinderen naar wie foto Harmen de Jong/GPD niet wordt geluisterd. Het meisje uit Mijn Vader Woont In Rio dat zo naar haar vader verlangt, het jongetje dat een plotseling verhuisd vriendje zijn mes niet kan teruggeven in Het Zak mes, Lotte in De Tweeling die het ge mis van haar tweelingzusje moet weg stoppen. „Ik denk dat ik me daarin herkende. Je kunt kinderen nog zo vertroetelen, maar je moet ook op zoek gaan naar wie ze zijn. Ik maak met mijn zoons ook voortdurend fouten, ben soms veel te dwingend. Je bent je als ouder vaak veel te weinig bewust van de macht die je hebt," Zijn schooltijd heeft hij echt gehaat. Hij bleef een paar keer zitten, moest van de hbs te rug naar de mulo en schaamde zich daarvoor. Heel ver weggestopt heeft hij nog de verhaaltjes die hij in zijn kleine rotkamertje schreef op een oude Underwood-schrijfmachine. Lek ker fantaseren in zijn eigen wereldje. Het ging verder dan dat. Hij werd ook een ontzettende leugenaar, verzon van alles om zich belangrijker voor te doen dan hij was. Om te compenseren, denkt hij - want goed voetballen kon hij óók al niet. Pas op de filmacademie dacht hij: hier hoor ik thuis, dit is mijn wereld. Toen hield het liegen op. Hij had ontdekt dat hij visueel was ingesteld, ging van films houden. Met mulo kon hij niet bij de Filmacademie terecht, hij moest eerst naar het avondlyceum voor een diploma. Nooit iemand die naar dat papiertje gevraagd heeft, moppert hij. Toch was het achteraf wijze raad, want hij was zestien en moest eerst maar eens wat levenservaring opdoen. Al mislukte zijn eerste poging om uit huis te gaan meteen. Hij ging op een boot wonen, maar het vroor dat het kraakte. „Mijn moeder vond het heer lijk toen ik terugkwam, ze stond elke morgen met van alles en nog wat aan mijn voeteneinde. Toen ik naar die boot ging, Zag ik de pijn in haar ogen: nou gaat er weer één weg." Eigenlijk wilde hij 'revolutionaire' tv gaan maken Voor de IKON portret teerde hij kinderen in Israël en Liba non. volgde vluchtelingengezinnen, de kinderhulpverlening. Een documentai re die hij zou maken over jeugdbendes resulteerde in de gedramatiseerde tv-serie Allemaal Tuig, waarin kinde ren speelden die niet zo ver van die we reld afstonden. Hij bleef daarna met kinderen werken - voelde zich verbon den. De Tweeling is alleen tussen aanha lingstekens zijn 'eerste film voor vol wassenen'. zijn andere films zijn geen kinderfilms „Ze gaan over de manier waarop volwassenen kinderen behan delen. Als ze alleen door kinderen ge zien waren, zouden het mislukte pro jecten zijn geweest." Zeggen dat De Tweeling de beste film is die hij ooit gemaakt heeft, kan hij niet Dat zou hij raar vinden tegen over die andere films. Het is nooit de beste Hij streeft ook niet de perfecte film na, ziet later altijd dingen die minder zijn dan ze hadden kunnen zijn. „Niet dat ik daar treurig naar zit te kijken of zo, helemaal niet. Je hebt filmmakers die erg lijden omdat het nooit is wat ze willen. Als je zo lang aan een film hebt gewerkt en dan al leen maar de haren uit je hoofd trekt omdat je denkt: dit is mislukt en dat is waardeloos - dat is niks. Als ik alleen maar rond zou lopen van- goh, het ene is nog beter dan het andere... dat is ook onzin." De Tweeling werd vorig jaar gewei gerd voor het filmfestival van Berlijn. Ze vinden het niks, was natuurlijk weer het eerste dat bij hem opkwam. Een Duitse co-producent was ook al niet te vinden geweest voor het ver haal over de twee zusjes tegen het de cor van de Tweede Wereldoorlog. Duitse omroepen, distributeurs: geen interesse. Oud zeer Oud zeer, was de slotsom. Ach, Som bogaart is zelf zoon van een man die bij iedere Duitser riep: 'Geef me mijn fiets terug!' Hij had als kind van '47 een aangeboren hekel aan Duits en zet te tot zijn dertigste nooit een voet in Duitsland. „Zelfs als ik naar Italië moest, reed ik om." Nadat meer dan twintig landen voor waren gegaan, werd de film uiteinde lijk ook door Duitsland gekocht. Vlak daarna kwam de Oscar-nominatie. Na al zijn twijfels heeft Sombogaart nu ook zijn bevestiging, 'dat het kenne lijk toch wel is gelukt'. Dat De Twee ling als een onvervalste tearjerker zou uitpakken - de omschrijving komt van zijn producent - had hij niet ver- wacht. „Het is een hele schok als je ervaart dat de mensen zo heel erg aangedaan zijn. Natuurlijk speel je er wel mee. Ik ben er niet zo mee bezig dat ik zeg: hier de muziek nog wat harder, en die close-up nog wat langer. Je vertelt een verhaal zoals je het zelf mooi vindt. Dat is wat ik doe Marjolijn de Cocq De omstreden vitaminegoeroe Matthias Rath toert door Duitsland met een 8-jarige 'gene zen' jongen als zijn paradepaardje. foto Wouter Borre/GPI) Het 'Circus Matthias Rath' is weer op tournee. De in Almelo neergestreken 'itaminegoeroe trekt volle zalen in Duits- *nd. Daar laat hij kankerpatiëntje Domi cile Feld (8) 'optreden' als zijn paradepaard- Volgens Rath is de jongen het levende be- njsvan zijn medische gelijk. Reguliere ge vers gruwen en stappen naar de rechter Het zijn plakkaten om kippenvel van te krij gen Aan de ene kant staat een treung jon getje, kaal na een zware chemokuur Aan kandere kant glimt een ventje, lachend en net krullend haar. Fier steekt hij een duim ftooog. Alles kits!, lijkt-ie te gebaren, 'óór en na de victorie... Munster en een rij andere Duitse steden, *aar vitaminekoning Matthias Rath deze *eken langskomt met zijn presentatie, han gen vol met de posters. Het jongetje is Do ornik Feld (8) uit een dorpje bij Siegen, ten «sten van Keulen. Volgens Rath is hij com pleet genezen van botkanker en uitzaaiin gen in zijn longen. Door zijn preparaten, *egt de in Almelo gevestigde Herr Doctor, tfnier bekend van vele juridische gevech ten voor de rechtbank in Almelo en als ljurtsponsor van Heracles. Experts in de universiteitskliniek Münster andere artsen bestrijden de door Rath ^tgeroepen genezing van Dominik, die Poor zijn ouders wordt onderschreven. Als hij niet alsnog snel wordt behandeld schat- '■enzij de kans dat Dominik binnen vijf jaar ^erft op 99 procent. Tot voor Duitse rech ters wordt nu om het jongetje 'gevochten'. Een kankerpatiëntje als speelbal in de bik kelharde strijd tussen doktor Matthias Rath en Dominiks ouders enerzijds en regu liere artsen en de farmaceutische industrie anderzijds. Het drama Dominik begint kort na de zo mer van 2002. Het ventje, helemaal voetbal- maf, klaagt in september over een zeer rech terbeen. Spierpijn, denken zijn ouders eerst. Dominik is nog maar kort lid van de plaatselijke voetbalclub. Als het erger wordt en Dominik koorts krijgt, belandt hij in het ziekenhuis. De diagnose wordt ge steld na röntgenfoto's: een gebroken been. Op de beelden duiken ook donkere vlekken op. Zekerheidshalve wordt kort erna een CT-scan gemaakt - een doorsnee van het been. De uitkomst: er woedt botkanker in het lichaamsdeel In het hospitaal van Siegen ondergaat Do minik de eerste chemokuur. Die slaat niet aan. Hij belandt in de gerenommeerde uni versiteitskliniek in Münster, waar in het verleden ook de eerdere Russische first la dy Raisa Gorbatsjov is behandeld voor leu kemie - tevergeefs overigens. Hier onder gaat Dominik opnieuw een zware chemo kuur. Hij wordt er hondsberoerd van en spuugt gal Volgens zijn moeder Anke weegt haar zoon dan nog maar zo'n zestien kilo. „Ik wil niet meer Je had beloofd me beter te maken", klaagt de verzwakte jon gen. Met zijn ouders reist hij begin december 2002 naar Lourdes In het Zuid-Franse be devaartsoord bidt de hele familie voor zijn gezondheid en voor het behoud van zijn rechterbeen. Dat willen de artsen in Mün ster amputeren, tot boven de knie, zo ver telt zijn moeder. Dominik en zijn naasten gruwen daarvan en zoeken hun heil elders Ze komen bij een kliniek in München te recht. Daar wordt de tumor operatief ver wijderd en Dominiks rechterbeen ge spaard. De jongen krijgt een meegroeiende prothese en is dolblij. Er volgt meer ramp spoed. In Dominiks longen worden uit zaaiingen gevonden. De jongen slikt dan al preparaten van vitaminegoeroe Matthias Rath, verstuurd vanuit diens Almelose thuisbasis en postorderbedrijf. Volgens Do miniks ouders zorgen zijn preparaten er voor dat de kankercellen in de longen 'smel ten' Ze zien het met eigen ogen op de laat ste foto's. Ruzie Het slikken van de preparaten en de eraan toegekende medicinale werking zorgt tege lijk voor een enorme ruzie met de reguliere genezers. Professor Herbert Jürgens en zijn medewerkers van de Münsterse kliniek stel len vast dat Dominik opnieuw een chemo kuur moet krijgen, om de resterende kan kercellen te bestrijden en hem helemaal 'schoon' te krijgen. Anders sterft de jongen tussen nu en vijf jaar. beweren zij. De ouders weigeren dat. Zij menen dat hun zoon na de Rath-aanpak compleet genezen is en wijzen een nadere behandeling af. Het wordt hard tegen hard. De professor en zijn mensen vragen de rechter in Münster Dominiks ouders op het punt van het ont houden van medische zorg uit de ouderlijke macht te ontzetten. Een magistrate stemt daarin toe, volgens Rath en Dominiks ouders omdat het toonaangevende blad Der Spiegel net een negatief verhaal over de pre- paratenleverancier heeft gepubliceerd. Ho ger beroep is ingesteld bij het Oberlandesge- richt in Koblenz Rath grijpt Dominiks 'wonderbaarlijke ge nezing' aan voor een harde en brede pr-cam- pagne, met billboards, flyers, advertenties en websites. Die valt samen met een tour nee van spreekbeurten langs Duitse steden. Zeker duizend man luistert er naar Raths bekende boodschap: zijn preparaten helpen tegen nagenoeg elk denkbaar kwaad van de wereld - als kanker, aids, hartfalen, beroer tes en vast nog veel meer. In één adem haalt hij uit naar artsen die vasthouden aan de 'oude' geneeswijzen en de machtige farmaceutische industrie, zijn vaste 'preek'. Vooral professor Jürgens van de kliniek wordt op de korrel genomen Rath probeert hem vervolgd te krijgen voor een poging tot doodslag op Dominik, en hangt de stad vol schimpscheutende tek sten aan het adres van de eerbiedwaardige hoogleraar. Het Openbaar Ministerie wijst Raths ver zoek tot vervolging af. Justitie pareert zelfs Raths aanval. Die zou wel eens bedoeld kun nen zijn om reclame voor zijn toko en pro ducten te maken.. Ook de professor kaatst de bal terug. Jürgens doet aangifte van smaad tegen Rath. Die procedure loopt nog. Pal na de aanval krijgt Jürgens wel dreigbrieven. „Bij zulke doktoren moeten ze zonder verdoving verschillende ingewan den verwijderen", wordt hem toegevoegd. En Dominik? Hij glorieert op Raths inter netsites en draaft als 'paradepaardje' op in diens vitaminen circus. Als levend bewijs voor de heilzame kracht van zijn aminozu ren en kuren. Herr Doktor laat tot kolossa le proporties opgeblazen longfoto's van de jongen zien. Die zijn schoon, geen vlekje te zien. volgens Rath. Volgens professor Jürgens bewijzen de me- ga-rontgenbeelden alleen dat Rath geen vakkennis heeft en/of de boel bedondert Matthias Rath zou het verkeerde deel van Dominiks longen laten zien. Bert Janssen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 31