Je moet niet met je ego besturen Steven van der Veen ontwerpt auto's op intuïtie PZC Adrie de Bruijn, burgemeester zaterdag 28 februari 2004 W3 foto Mechteld Jansen Naam:Adriana Cornelia de Bruijn Woonplaats: Veere. Geboorteplaats: Schipluiden, 11 september 1947 Opleiding: Na de middelbare school analistenschool en diverse praktijkopleidingen Werk: Chemisch analiste, eigenaar van een groothandel in kantoormachines, wethouder gemeente Echteld (1986-1993), burgemeester Valkenisse (1993-1996). Sinds 1 januari 1997 burgemeester van Veere Ze hanteert drie kernbegrip pen: vertrouwen, evenwicht en rechtvaardigheid. Daarom heen heeft ze haar handelen ge groepeerd. Tussen de overheid en de bevolking dient het vertrou wen te worden hersteld; er moet een balans worden gevonden in de verdeling van verantwoorde lijkheden; rechtvaardigheid is een voorwaarde in de omgang tussen mensen. Adrie de Bruijn, burgemeester van Veere, trekt wat lijnen. Ook al spreekt ze op persoonlijke titel over privé-opvattingen, ze is zich ervan bewust dat ze door de bui tenwacht altijd gezien wordt als de burgemeester van Veere. „Zo zien ze me nu eenmaal." Daarbij past een ze kere mate van terughoudendheid, vindt ze. Niettemin, bij haar aantre den heeft ze gezegd dat ze niet boven, maar tussen de burgers wil staan. Van daar dat ze zich wel wil uitspreken. „Omdat, als je processen op gang wilt brengen of houden, je de dialoog moet aangaan. Ik hecht er sterk aan dat de overheid aandacht toont voor wat de bevolking wil. Aandacht en respect, daar draait het om. De band tussen be stuurders en bestuurden, daar is het niet goed mee gesteld. Er gaapt een kloof. Ik mis het vertrouwen en ik zit op een stoel waar je kunt proberen dat terug te krijgen. Dat is in de ko mende jaren één van mijn belangrijk ste doelen." De manier waarop ze haar ambt be schouwt, komt niet uit het niets. Er loopt een rechte lijn van haar vader, die haar, zonder veel woorden, liet zien hoe een mens in het leven hoort te staan. „Ik kom uit een glastuindersgezin uit Schipluiden bij Delft. Zo'n overzichte lijke gemeenschap, waar de samen hang groot was, waar iedereen elkaar kende. Wij woonden in het dorp, op afstand van het bedrijf. Mijn vader was een goed mens. Rechtschapen, rechtvaardig, betrouwbaar. Hij had wat je nu 'integriteit' noemt. Hij was maatschappelijk heel belangstellend. Als een beroep op hem werd gedaan, dan stond hij klaar: voor het schoolbe stuur, als ouderling van de gerefor meerde kerk, voor de oranjevereni ging. Niet omdat hij een echt vereni gingsmens was, maar omdat hij een steentje wilde bijdragen. Mijn grootva der is jong overleden en mijn vader heeft heel lang voor zijn moeder ge zorgd. Zij heeft vele jaren bij ons ge woond. We zagen dat als vanzelfspre kend. Mijn vader was bovendien be reid iets voor de samenleving te doen en hij werkte hard om een eigen tuin te krijgen. Die is er ook gekomen. Ik kan met zeggen dat bepaalde regels, waarden en en normen ons werden in geprent. Ze zijn op een onnadrukkelij ke manier op ons overgedragen, niet als dictaten. Mijn vader vond dat je bij jezelf moet beginnen als je de we reld wilt verbeteren. Hij is altijd mijn vertrouwensman gebleven. Nee, niet mijn beste vriend. Zo dacht je in die tijd niet; daarvoor was er te veel res pect. Hij was, denk ik, zijn tijd voor uit, had een hoog milieubesef. En hij zag de dingen niet vanuit een benepen standpunt. Een voorman op het be drijf was rooms-katholiek, wat voor een tuinder van gereformeerde signa tuur niet voor de hand lag. Hij was met star, niet dogmatisch. Dat heb ik in mijn persoonlijk leven ook van hem ervaren. Toen mijn huwelijk na vijf entwintig jaar strandde, kwam hij niet met verwijten. Hij zei: Wat fijn meid dat je dat besluit genomen hebt'. Daar heb je iets aan. Hij was er in moeilijke perioden in mijn leven." Privileges Dat 'verbeter de wereld, begin bij je zelf' heeft ze, zoals zoveel, van haar vader overgenomen. Adrie De Bruijn constateert dat er een leemte is tussen overheid en bevolking en ze zoekt de schuld daarvoor niet in de eerste plaats bij de bevolking. „De functie van bestuurder, ook van burgemees ter, leent zich voor deformatie. Som mige privileges worden gewoon en je loopt het gevaar dat je daardoor ver vreemdt van de bevolking. Er ontstaat een te grote afstand. Ik heb me van het begin af aan voorgenomen daar voor op te passen. Je moet tussen de mensen staan en luisteren naar wat zij te zeggen hebben. De overheid kan de bevolking niet op haar gedrag aan spreken als ze zelf niet het goede voor beeld geeft. Kijk dus maar eens naar jezelf en besef dat, als je samen din gen wilt verbeteren, je niet vanuit machtsdenken je werk moet doen. Als je gezag wilt verwerven door macht te tonen, dan krijg je het niet. Ik houd niet van de macht als die bedoeld is om anderen te dwingen of dingen op te leggen. Ik geef respect en wil graag respect terug; dat is iets anders dan macht. Ik heb gemerkt dat het, als je tussen de mensen staat, geen verlies aan gezag oplevert. Integendeel, men sen blijken het plezierig te vinden di rect contact te hebben." Bestuurders moeten zich ervan bewust zijn dat de samenleving anders naar autoriteiten is gaan kijken, zegt Adrie de Bruijn. „Er wordt van je verwacht dat je luis tert en op die samenleving gericht bent. We moeten ons meer inleven in wat mensen gelukkig maakt, ons steeds afvragen of we het wel goed doen en daarover praten met allerlei mensen en organisaties. De democra tie is een groot goed maar als politie ke partijen zich niet op directe contac ten met mensen en maatschappelijke organisaties richten, wordt dat hun faillissement. Samen moet je je afvra gen wat welzijn en geluk kosten en of wij de prijs, die daarvoor betaald moet worden, willen betalen. Voor Veere hebben we een identiteitsnota gemaakt waarin we hebben beschre ven wat we als bestuur voor de men sen willen betekenen als het gaat om wonen, recreatie en toerisme, land schap en het behoud en de versterking van het cultureel erfgoed. Dat lijkt een ambtelijke benadering, maar het gaat wel degelijk over dingen die de mensen bezighouden. Als je je uit gangspunten maar hanteert met het vermogen je in te leven. De plek waar je woont en leeft, de ruimte, die bete kent zóveel voor mensen. Besturen is niet makkelijk. Bij het maken van keu zes krijg je nooit iedereen tevreden. Ik doe bij het maken van belangrijke keu zes altijd twee stappen vooruit en dan sta ik stil en kijk om me heen. Ik denk na over de consequenties en zet dan weer twee stappen. Die behoedzaam heid en voorzichtigheid heb ik in Zee land wel geleerd. Bij eb moet je zor gen beneden te zijn en bij vloed bo ven. En daar tussenin moet je probe ren zoveel mogelijk te bereiken." Optimisme Een bestuurder heeft een zeker opti misme nodig en mag niet moedeloos worden. In haar persoonlijk leven heeft Adrie de Bruijn ervaren dat er ook in donkere tijden licht gloort. „In de periode dat ik alleen kwam te staan, ben ik wel eens vroeg in de och tend naar de Veerse Dam gegaan en heb ik ondanks alles iets van geluk er varen door de ruimte om me heen. Dat uitgangspunt hanteer ik ook in mijn werk: niet moedeloos worden want dan boek je nooit vooruitgang. Kijken hoe je samen verantwoordelijkheden neemt en doorgaan. Natuurlijk is dat soms tegen de stroom in en heb je te maken met dingen die je zelf niet kunt beïnvloeden. Als een bestuurder el ders in Nederland ernstig in de fout gaat, heeft dat effect op het beeld van het bestuur in het algemeen. Ik zeg dan: laat zien dat je niet op één hoop gegooid mag worden en bekijk wat el ders mis gaat als een uitdaging om het zelf goed te doen. Sociale samenhang is een groot goed. Zo zag De Bruijn dat toen ze in de ja ren zeventig in Ochten haar baan als chemisch analiste opgaf om zich aan de opvoeding van haar vier kinderen te wijden. Ze deed er wat moeder schappen bij: leesmoeder, pannenkoe kenmoeder, schoolreismoeder, oppas- moeder voor twee pleegkinderen. En ze was raadslid en later, van 1986 tot 1993, wethouder van de gemeente Ech teld waartoe Ochten behoort. Ambiti eus? „Nee, geïnteresseerd in mensen en de samenleving die wij vormen. En uitgerust met de overtuiging dat je een opdracht hebt, zonder aan dat be grip een al te zware lading te geven. Je moet kunnen relativeren." Ze werd in 1993 burgemeester van Val kenisse en in 1997 van Veere. „Ik wil bruggenbouwer zijn", zegt ze. Dat geldt als een oplossing moet worden gevonden voor problemen, die recrean ten met zich brengen, dat geldt als asielzoekers geen uitweg meer weten of de minder bedeelden materiële hulp behoeven. „Geweten gaat boven hiërarchie," zegt ze zonder aarzeling op een vraag naar de volgorde waarbinnen die twee begrippen gerangschikt dienen te wor den. Waarna ze voor behoedzaamheid kiest als het gaat om vergaande conse quenties var^ keuzes waar ze als burge meester mee te maken kan krijgen. Ze houdt hypothesen af en kijkt naar de praktijk. „We hebben als bestuur mo gelijkheden onderzoek te doen naai de problemen van vluchtelingen en, als het nodig is, hun zaak te bepleiten. En de lokale overheid kan voor men sen die met grote materiële problemen kampen, zoeken naar oplossingen. We hebben resultaten gezien van die op stelling. Je moet niet met je ego bestu ren Als er rijksbeleid is dat uitge voerd met worden, ga je als lokale overheid geen eigen regels stellen. Je kunt wel kijken of er speelruimte is en een reden om te knokken." A.J. Snel Het begon op de middelbare school, met getekende autootjes in z'n schrift. Tientallen. Honderden. Duizenden En nu staat het voor Steven van der Veen (22) uit Hattem vast dat hij als auto-ontwerper z'n brood zal verdienen. Als tweevoudig fina- 'ist met een eigen ontwerp op de autoshow a Detroit zette hij ferme stappen, en als sta siair kreeg hij een vinger in de pap bij een sportwagen-ontwerp van eigen bodem. Die longen komt er wel. „Al zal dat in het bui- onland zijn. Nederland is te klein voor dit rak." Steven van der Veen is nog steeds student •odustriële vormgeving in Zwolle. Hoewel bij lang kan dagdromen over de mediterra ne klasse van Italiaanse sportwagens als de Lamborghini Diablo. rijdt hij zelf in een he lheiden Renaultje Clio. Uit nood, een stu dent moet nog niet teveel willen. Qua vorm ing trouwens nog één van de mooiste in tecategone boodschappenautootjes, vindt ~j Jammer alleen van de ontwerpfoutjes. ■De radio zit te laag en half achter de ver- snellingsbak. Omdat ik vrij lang ben zit n knie er ook nog voor." Zo reikt het leven van alledag vanzelf ont- werp-tips aan. Vooral van hoe het niet Koet. Zolang hij zichzelf heugen kan, keek Kj al zo naar auto's. Dankzij een vriend op w middelbare school, die autogek was en alle bladen verzamelde, werd de gekte ver- Qeraangewakkerd. „Ik kon best goed teke- net als m'n vader." Auto ontwerpen is een gespecialiseerd vak. De ontwerpers moeten alles weten van aëro dynamica. Van Europese regelgeving, want wat je aan moois verzinnen kunt, is lang niet altijd toegestaan. Van de economische wetten ook, die in de automobielindustrie gelden: de kosten moeten zo laag mogelijk blijven. Mooi is per definitie duurder. Het ontwerpen is een hogere wetenschap ge worden. Alleen de allerbesten krijgen nog een stekje bij de ontwerpafdelingen van de grote autofabrieken, of bij de onafhankelij ke ontwerpstudio's waarmee ze zaken doen. Dat kan Steven niet afschrikken. „Ik ga het gewoon proberen. "In 2002 deed hij voor het eerst mee aan een wedstrijd die auto bandengigant Michelin uitschreef voor de North America International Auto Show in Detroit - Michigan. Van der Veen stuurde computerontwerpen in van een Peugeot Ul- zer. racewagen-achtig van snit. Dat viel meteen in de prijzen: van een dikke 120 in zendingen bleven er 26 besten over, en die hingen ook in Michigan te kijk. Hij kwam er zelf rondneuzen - ook om de concurren tie te kunnen wegen „Gemiddeld was het peil niet heel erg hoog", zegt hij met tastba re tevredenheid. Hoewel de telefoon na afloop niet onmiddel lijk ging rinkelen ('Zo werkt dat ook niet in de business') was deelname in Michigan toch ergens goed voor. Het bleek een proe ve van bekwaamheid voor een stageplek bij Donkervoort Automobielen in Lelystad. Een walhalla, want samen met de Spyker nog het enige overgebleven automerk van vaderlandse bodem. Hij viel er met z'n neus in de boter, want het bedrijf met exclusieve sportwagens (in een oplage van hooguit 60 per jaar en een stuksprijs vanaf 65.000 euro) was net begon nen met het tekenen van de J25: een specia le jubileumuitvoering van de auto's die ze al een kwarteeuw in de polderhoofdstad maken. „Uniek natuurlijk, want een nieu we auto wordt niet altijd ontwikkeld, en in Nederland al helemaal niet." Op zijn stageplaats denkt hij nu actief mee over de laatste loodjes van het ontwerp. „Als jë nagaat dat er in Nederland nog geen tien stageplaatsen zijn op dit gebied, dan is het dus een uitverkoren plek Temeer omdat de 22-jarige student van ei genaar Joop Donkervoort mag meetekenen aan het ontwerp. Hij is bezig met de de tails, die juist kenmerkend zijn voor het mo del: dak, koplampen en spiegels. Vooral dat dak is een uitdaging: „De lijn ervan bepaalt de uitstraling voor een heel belangrijk deel." In het kleine kom je juist de beperkingen te gen: wettelijk mogen de koplampen bijvoor beeld niet te dicht tegen elkaar - anders kun je in het donker niet zien dat er een au tomobiel aan komt razen. Dus worden de lichten op uitstulpingen naar weerskanten gemonteerd, als de ogen van een krokodil. „Dat soort facetten zijn leuk, problemen zijn juist uitdagingen De betrokkenheid van een zo jonge ontwer per ontgaat ook de autobladen niet, en pro gramma's als Stapel op Auto's op RTL4. Wat de insiders het meest verbaast is de ei gen stijl die Steven op deze leeftijd heeft ontwikkeld. „Wat in mijn ontwerpen tot dusverre als een soort van handtekening te rugkomt is de brede band aan de zijkant van de auto, een strook die over de portie ren loopt." „Ik denk soms weken na hoe iets er uit moet zien en dan begin ik met schetsen." Pas dan ook moet blijken of er tussen droom en daad wetten in de weg staan en praktische bezwaren, waardoor het ont werp moet worden aangepast. Vaak zal die ingreep niet zo heel groot zijn. „Ik probeer bij het schetsen zo realistisch mogelijk te blijven, ook al is het tekenen vooral een ge voelskwestie en ontwerp ik eigenlijk vanuit m*n intuïtie." Dat uitgangspunt zorgde inmiddels voor een tweede finaleplaats bij de Detroit auto show van 2003. Ditmaal tekende hij een Honda Asp: een gezinswagentje voor de Chi nese markt, met een maatvoering, die net wat kleiner is dan voor de westerse automo bilist met z'n passagiers. Het werk in Detroit ziet hij als een uithang bord. Wie weet, levert het interesse op. Heel stiekem hoopt hij erop. Want wat zou mooier zijn dan de afstudeeropdracht voor school al op de werkvloer van een echte multinational te maken. Op z'n eigen site www.mooredesign.nleta leert hij z'n talent nog wat breder dan het in Detroit kon en hij vertaalde z'n familie naam Van der Veen op losvaste manier tot Moore. Dat klinkt intemationaler: wie vooruit denkt heeft de toekomst. Thuis wordt het internationale streven van harte aangemoe digd. Dat is opmerkelijk, want de ambitie zal hem onvermijdelijk ver weg brengen van familie en het dorp. „Wil je verder in dit vak, dan kom je toch al heel snel in ech te autolanden uit: Duitsland, Frankrijk, Spanje of Italië. Misschien daagt dan ook de Lamborghini. Jelle Boonstra

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 29