Nieuwe Sloelijn in 2007 klaar
Zonder sneeuwpop geen winter
Vinnig debat over toekomst van de zorg
11
Proefproces over
couperen staarten
paarden afgeblazen
Vlissings college geeft
coalitiepartijen geen
speciale behandeling
tyoor voor goederenvervoer door Quarlespolder
Vlissingse
laven boekt
luropees
ecord
net fruit
Lichtgewonden bij reeks
botsingen door gladheid
Paraffine op
Veerse stranden
aangespoeld
zeeuwse almanak
Snelheid
PZC
WALCHEREN
zaterdag 28 februari 2004
frir Rolf Bosboom
IDDELBURG - De nieuwe
«lijn moet medio 2007 gereed
j), Dit jaar worden de voorbe
dingen in gang gezet, zodat
aanleg eind 2005 kan begin-
jtuurders en ambtenaren van
«provincie en de gemeenten in
«regio werden gisteren in Mid-
:!burg bijgepraat over het tra-
j»>sluit voor de Sloelijn, dat
oister Peijs van Verkeer en
iterstaat eind vorige week
sit genomen.
is voor de uitvoerende in
dies, Rijkswaterstaat en Pro-
het sein de daadwerkelijke
ivoering voor te bereiden. Dat
fikent onder meer dat de be
zigde gronden moeten wor-
verworven.
jles is erop gericht dat de trei-
U tussen het Sloegebied en de
iwse hoofdlijn vanaf medio
over het nieuwe traject
de Quarlespolder rijden en
|f. meer langs Heinkenszand.
datum is redelijk dwingend,
it met de Westerscheldetun-
i is afgesproken dat de spoor-
'0 vergang in de Bernhard
t'uiterlijk op 1 januari 2008
(opgeheven.
Vertraging
«i mogelijke vertragende fac-
r kan een beroepsprocedure
j de Raad van State zijn. Het
acébesluit ligt vanaf komende
landag tot en met dinsdag 13
ml ter inzage. In die periode
er beroep worden aangete-
:ild.
is schorsing van het tracébe-
iit wordt gevraagd en toegewe-
ai, is het de vraag of de plan
s'wordt gehaald, zegt project-
mager A. Korlaar van Prorail.
Dan komt de datum van medio
W7 zeker in gevaar en hebben
bewoners van Heinkenszand
lis langer hinder van de trei-
nieuwe tracé van de Sloe-
ioor Jeroen Boer
lijn is niet of nauwelijks omstre
den. Dat zijn wel de maatrege
len die moeten worden genomen
om de hinder van het treinver
keer over de Zeeuwse hoofdlijn
te beperken. Het besluit daar
over is, zoals gemeld, uitgesteld
tot januari 2005 De gemeente
Goes bijvoorbeeld vindt dat die
maatregelen niet los kunnen
worden gezien van de Sloelijn.
Dit jaar benutten Rijkswater
staat en Prorail om allerlei
'bronmaatregelen' te onderzoe
ken. Dat zijn maatregelen die er
voor zorgen dat de treinen min
der lawaai maken.
Trillingen
Ook wordt de trillingshinder
van de treinen nader bekeken.
Het is de bedoeling om uiteinde
lijk te komen tot het plaatsen
van schermen in combinatie met
bronmaatregelen. De onderzoe
ken kunnen verstrekkende ge
volgen hebben. De discussie
over de Zeeuwse lijn is aanlei
ding geweest om lopende onder
zoeken te versnellen, maar ook
nieuw zaken te bekijken. Tril
lingshinder is bijvoorbeeld niet
eerder onderzocht.
De consequenties van bijvoor
beeld het verlagen van de snel
heid zijn ingrijpend. „Dat kan
zich als een inktvlek uitbreiden
over het land", zegt Korlaar.
„Voor je het weet sukkelen alle
goederentreinen met veertig ki
lometer per uur door het land."
Voor de geluidswerende maatre
gelen heeft de minister een bud
get van 5,7 miljoen euro beschik
baar gesteld.
Daarmee kunnen in elk geval de
vereiste schermen worden ge
plaatst. Als het toepassen van
bronmaatregelen duurder uit
pakt, betaalt de minister niet de
extra kosten. Korlaar: „We moe
ten dan met de gemeenten kij
ken hoe we dat aanvullend gaan
financieren."
Er wordt niet aHeen gekeken
naar maatregelen in Zeeland,
maar ook langs de lijn tot
Roosendaal. Het West-Brabant-
se deel is eraan toegevoegd, om
dat de verbetering van de spoor
verbinding Roosendaal-Antwer-
pen, met een aftakking richting
Zeeland (Sloeboog), is uitge
steld.
Prorail en Rijkswaterstaat wil
len verder dit jaar meer zeker
heid krijgen over de cijfers voor
de verwachte groei van het goe
derenvervoer over de Zeeuwse
lijn de komende jaren.
'USSINGEN - Bij het overslag-
drijf Kloosterboer in Vlissin-
is gisteren de grootste hoe-
flheid fruit ooit in een Europe-
haven gelost. De meer dan
'000 pallets fruit bevonden
ah aan boord van het koel-
(hipmv Luzon Strait. Het fruit
afkomstig uit Valparaiso in
Mi.
iet fruit werd deels vervoerd in
ntainers aan dek. De mv Lu-
Strait is van rederij Seatra-
*en is in charter bij CSAV.
SAV is een rederij uit Chili.
*t schip lost zijn lading zelf
ddels een laad- en lossys-
«n. Dit betekent dat er geen
jvenkranen meer nodig zijn
'depallets met verse druiven,
tarnen, nectarines en peren te
ssen.
ïwsterboer verzorgt samen
fruitstuwadoor Seabrex uit
aterdam de verdere distribu-
*van het fruit door Europa,
^twee bedrijven hebben een
Btract met CSAV voor de af
deling van de schepen in Rot-
riam en Vlissingen.
haven van Vlissingen wordt
fnutimporthaven steeds be
uker Behalve fruit komen
n de Vlissingse haven ook
®1 diepgevroren voedselpro-
•cten zoals fruitsappen, boter
'•'•is binnen.
De traditionele sneeuwpoppen, een iglo of gewoon een mooie en vooral grote bal: overal leefden de kinderen zich uit in de sneeuw.
door Ron Magnée
en Jeroen Boer
MIDDELBURG - Een enorme
iglo in Middelburg, tal van
sneeuwpoppen en natuurlijk
veel sleetje rijden. De witte de
ken die op Walcheren was neer
gedaald, zorgde gisteren voor
veel sneeuwgenot.
Vooral in Middelburg maakten
jongeren een imposant bouw
werk: een 1,70 meter hoge iglo.
Drijvende kracht achter het
bouwwerk was buurtvader Ste
fan. „Mijn zoon Roy zei vanoch
tend: 'Papa, sneeuw!' Laten we
een iglo gaan maken", vertelt
Stefan. En dat heeft vader ge
weten. De hele dag sjouwde
hij, geholpen door wel vijftien
tot twintig buurtkinderen uit
de omgeving van de Torentrans
in Middelburg, met bakken
sneeuw. Het resultaat mocht er
zijn: een iglo waarin het opval
lend ruim en comfortabel is.
Eén van de bouwers, Rudy, liet
even zien dat hij in het bouw
werk zelfs rechtop kon staan.
„En ik ben 1,40 meter en een
beetje." De bouwaanpak van
vader Stefan: „Vooral goed
foto's Ruben Oreel
plakken. Met poedersneeuw, zo
als in Oostenrijk lukt het niet.
Maar dit gaat uitstekend."
Goed plakken. Dat bedacht
ook een aantal onbekende kun
stenaars die midden op de
Markt in Middelburg een
prachtige sneeuwpop maakten.
De hele dag keek hij fier uit
over het plein.
In Vlissingen bouwde de elfjan-
ge Josine Glerum uit Vlissin
gen samen met vijf andere kin
deren zelfs drie enorme sneeuw
poppen. „Dat is heel leuk om te
doen", vertelt ze enthousiast.
De twee grootste waren twee
meter hoog. de derde anderhal
ve meter.
Houten schans
Hoewel ze al vaker sneeuwpop
pen heeft gebouwd, vertelt ze
dat ze nog nooit zo groot wa
ren. „Normaal krijg je de grote
sneeuwballen niet op elkaar."
Dit jaar losten de kinderen dat
probleem op door middel van
een houten schans. „Die hoort
bij onze hut."
Drie uur werd er gewerkt aan
de poppen. „Inmiddels is er al
één omgevallen", vertelt Josine
gistermiddag.
Dat de sneeuwpret niet alleen
voor pret zorgde, ondervond
een vrouw aan de Lange Noord
straat in Middelburg. Ze kwam
gisterochtend ongelukkig ten
val en moest met een ziekenwa
gen worden afgevoerd. Ook vo
gel- en egelopvang De Mikke
in Middelburg kreeg een lelijke
tegenvaller te verwerken. Door
de sneeuwval stortte het dak
van het buitenbassin in. Dc
schade wordt geschat op zo'n
twee- a drieduizend euro.
jgRoti Maqnée „Ik ben teleurgesteld over wat woners van Willibrord een nieu- de stichting die ook eigenaar Een andere bewoonster van Wil- Middelburcht in dc to
Bdelburg Wat aange-
..d was als informatieoch-
*d voor ouderen van Willi-
ontaardde gisteren in een
^'g debat over de toekomst
dc ouderenzorg.
'bewoners van het zorgcen-
Willibrord waren gister-
'.tend in groten getale bijeen
komen om te luisteren naar
-louder A. de Vries van de ge
ënte Middelburg. Hij was
"ogstpersoonlijk naar het zorg-
^nim gekomen omdat hij de
®mk wilde wegnemen dat de
toners van Willibrord plaats
'•ten maken voor studenten.
„Ik ben teleurgesteld over wat
daarover in de krant heeft ge
staan. Ik begrijp heel goed dat u
rustig oud wil worden met zo
min mogelijk onzekerheid
Dat neemt niet weg dat de oude
ren wel moeten verhuizen. Vol
gens De Vries is de belangrijk
ste reden dat Willibrord niet
meer voldoet aan de eisen van
deze tijd. De woonruimten zijn
te klein, de badkamers te krap.
De gemeente kiest ervoor om
kleinschalige woonvormen te
creëren in plaats van de grote
complexen. De komende tijd ko
men in de buurt van Willibrord
voldoende stukken grond vrij
waar nieuwbouw mogelijk is.
En daar kunnen de huidige be
woners van Willibrord een nieu
we woning krijgen
Het complex slopen en op dezelf
de plek nieuw bouwen, is geen
optie, betoogde De Vries „Dat
zou betekenen dat u na één, an
derhalf jaar weer terug moet ver
huizen."
Op den duur kan het pand aan
de Lange Noordstraat gebruikt
worden voor de huisvesting van
studenten. Want voor studenten
huisvesting is het pand wél ge
schikt.
Eén van de Willibrord-bewo-
ners wilde weten wanneer de
verhuizing van de bewoners ge
pland staat. Het antwoord liet
De Vries over aan de Stichting
Werkt voor Ouderen (SWVO),
de stichting die ook eigenaar
van Willibrord is.
Directeur J. de Graaf van de SW
VO, bij de discussie aanwezig,
antwoordde dat zijn stichting
van de gemeente de „boze bood
schap had gekregen dat vernieu
wing op deze locatie niet moge
lijk was." En dat is wel de wens
van de stichting, maar ze wordt
daarin niet gesteund door de ge
meente, betoogde De Graaf. „U
moet mij dus niet de piet gaan
toespelen", beet hij de wethou
der toe.
Uiteindelijk was het toch De
Vries die duidelijk maakte hoe
lang de verhuizing op zich laat
wachten: waarschijnlijk zo'n 2,5
tot 3 jaar.
Een andere bewoonster van Wil
librord was vooral bezorgd over
de locatie van de nieuwbouwwo
ningen. „Ik wil graag in de stad
blijven wonen." De Vries stelde
haar gerust: „Het is de bedoe
ling dat mensen zo veel moge
lijk in de eigen wijk blijven wo
nen."
Vervolgens mengde voorzitter
C. Stronks van de cliëntenraad
van Willibrord zich in de discus
sie. Hij vertelde over zijn
schoonmoeder van 91 die alleen
in Willibrord terecht kan. „Dit
is de enige plek waar 24-uurs-
zorg wordt gegeven. Ze wil niet
weg. Maar ze kan ook niet weg."
De Vries antwoordde dat erop
gestudeerd wordt om ook in de
door Jeroen Boer
MIDDELBURG - Het proefpro
ces dat dc AID tegen paarden
fokker K. Maurice uit Nisse had
aangespannen wegens het laten
couperen van paarden in Frank
rijk is niet doorgegaan. „De
AID heeft de aanklacht ingetrok
ken omdat de constructie legaal
blijkt te zijn", aldus Maurice
De paardenfokker vertelt dat de
AID er achter is gekomen dat
couperen buiten de Nederlandse
rechtsmacht legaal is. Hij vindt
het wel jammer dat zijn zaak is
afgeblazen „Als we waren vrij
gesproken in de rechtszaal, was
dat duidelijker geweest."
Maurice zegt zich nooit zorgen
gemaakt te hebben over rechts
vervolging. „Ik had al een ver
klaring van het ministerie van
landbouw waarin stond dat we
in Frankrijk mochten coupe
ren." De paardenfokker vertelt
dat het couperen van staarten al
120 jaar traditie is. ..Een paard
met een staart is geen echt trek
paard. Als couperen niet zou mo
gen, zou ik stoppen met fok
ken". vertelt hij. „Maar wij wil
len absoluut niets doen wat niet
legaal is. Als gebleken was dat
we illegaal bezig zijn, waren we
gestopt." Overigens is een ande
re rechtszaak rond gecoupeerde
paarden uitgesteld. Het gaat om
de zaak die de Stichting Lande
lijke Inspectiedienst Dierenbe
scherming tegen de Stichting
Zeeuwse Dag van het Paard
heeft aangespannen. Hierbij
ging het niet om het couperen,
maar om het tonen van de gecou
peerde dieren. Secretaris A de
Buck van de Zeeuwse Dag van
het Paard weet niet wat de re
den is van het uitstel.
recht en botste frontaal op een
tegenligger, een 57-jarige man
uit Vlissingen. De 46-jarige be
stuurder en zijn 30-jarige inzit
tende uit dezelfde gemeente wer
den met diverse kneuzingen
overgebracht naar het zieken
huis in Vlissingen. De Vlissinger
raakte licht gewond aan zijn
hand. Beide voertuigen liepen
zware schade op aan de voor
kant. In Middelburg vond om 10
uur een kop-staartbotsing
plaats op de Volderijlaagte. Een
35-jarige automobilist uit de ge
meente Veere stond te wachten
vpor het rode licht, toen hij
werd aangereden door een 22-ja
rige Vlissinger. De man had af
geremd, maar was door de glad
heid doorgeschoven. Uit na
vraag bleek dat de Vlissinger
geen rijbewijs had. Hij kreeg
daarvoor een proces-verbaal.
door Ab van der Sluis
MIDDELBURG - Twee automo
bilisten zijn gisterochtend licht
gewond geraakt bij een botsing
in Koudekerke als gevolg van de
gladheid.
Om 4.15 uur reed een 60-jarige
Vlissinger met zijn auto op een
basaltblok op de rotonde bij de
Sloeweg in Vlissingen. Door de
sneeuwval had hij de situatie
verkeer ingeschat. De man
botste op het basaltblok en kon
niet meer verder rijden. De Vlis
singer bleef ongedeerd. Zijn au
to moest worden weggesleept.
Op de Duinstraat in Koudeker
ke botsten twee auto's frontaal
op elkaar. Een 46-jarige automo
bilist uit de gemeente Veere
raakte door het gladde wegdek
in een bocht in de slip. Hij
kwam op de linkerweghelft te-
door Ab van der Sluis
VLISSINGEN - B en W vaij Vlis
singen geven de coalitiepartijen
CDA, PvdA en VVD geen voor
keursbehandeling bij het geven
van informatie. Dat stelt het col
lege in een brief aan de Socialis
tische Partij. Het CDA had van
haar eigen wethouder L. Pop-
pe-de Looff een telefoonnum
mer gekregen van een ambte
naar hij het ministerie van
Vrom, die alles weet van de risi
cocontour. Volgens de SP kon
dat niet door de bocht. Alle par
tijen, dus ook de oppositie, moe
ten tegelijk dezelfde informatie
krijgen.
De kwestie over het verstrekte
telefoonnummer kwam aan de
orde tijdens de raadsvergade
ring van 29 januari. De gemeen
teraad behandelde die avond de
aankoop van het Scheldeterrein
in de binnenstad. Het CDA stem
de tegen, omdat de partij zich
zorgen maakt(e) over het ontbre
ken van een brief van het minis
terie van Vrom over de risicocon
tour. Die loopt nu over een deel
van het terrein, waardoor er
maar beperkt huizen gebouwd
mogen worden. Het CDA had
van wethouder Poppe-de Looff
het nummer gekregen van de be
handelend Vrom-ambtenaar
voor verdere informatie De SP
stelde daar schriftelijke vragen
over. Volgens het college van B
en W is de kwestie een storm in
een glas water. Zowel voor als
na de bewuste raadsvergadering
heeft het CDA bij herhaling
haar zorgen uitgesproken over
de risicocontour en het ontbre
ken van een brief van het minis
terie. „Omdat van de zijde van
het CDA behoefte bestond om
de gewenste zekerheid direct
van het ministerie te krijgen,
heeft deze fractie van ons het te
lefoonnummer gekregen van de
behandelend* ambtenaar", aldus
B en W Ook de PvdA en de
WD hebben het nummer gekre
gen, omdat zij ook wilden infor
meren. Als de SP ook meer infor
matie had willen hebben, was
de partij op eenzelfde manier
geïnformeerd. Volgens het colle
ge is het zeker niet zo dat B en
W en de coalitiepartijen elkaar
de kans geven een slag te slaan.
Middelburcht in de toekomst
24-uurszorg te organiseren.
Eén inspreker wilde nog wel we
ten of ouderen in de toekomst
duurder uit zijn in de nieuwe
woonvormen. Ja. zo luidde het
antwoord van De Vries. Nieuw
bouw is nu eenmaal duurder
dan een oud gebouw.
Maar met een 'woonlastenfonds'
zou worden gegarandeerd dat
het ook voor mensen met een
kleine beurs betaalbaar zou blij
ven.
„Want voor u staat een
PvdA-wethouder", zei hij tot
slot. En ik ga het niet meema
ken dat we huisvesting krijgen
waar de mensen met de laagste
inkomens niet in kunnen."
VEERE - Op de kust tussen
Westkapelle (zeedijk) en Vrou
wenpolder (Breezand) is giste
ren paraffine aangespoeld. Het
grootste deel van de aangespoel
de paraffine ligt op de stranden
tussen Domburg en Oostkapel-
le. Rijkswaterstaat begint waar
schijnlijk maandag met het
schoonmaken van de stranden.
Op de stranden tussen Domburg
en Oostkapelle liggen ook rest
jes olie ter grootte van een dub
beltje tussen de paraffine. Tot
nu is er door de vervuiling één
olievogel aangespoeld. Rijkswa
terstaat onderzoekt momenteel
welk schip de paraffine heeft ge
loosd. De gemeente Veere heeft
uit voorzorg borden bij de
strandovergangen geplaatst om
bezoekers te waarschuwen.
In de Belgische provincie
Oost-Vlaanderen stond giste
ren een verkeersveilige dag
op het progfamma. Extra con
troles moesten snelheidsdui
vels ervan overtuigen dat het
te hard intrappen van het gas
pedaal meer geld kost dan het
tijdwinst oplevert. De hevige
sneeuwval gooide echter roet
in het eten. Automobilisten re
den stapvoets over de glibberi
ge wegen. De verkeersveilige
dag werd daarom maar afge
blazen. Met de vele slipper-
tjes en botsingen werd het
zelfs een bijzonder verkeers-
onveilige dag.