Nieuwe Sloelijn in 2007 klaar Zonder sneeuwpop geen winter Vinnig debat over toekomst van de zorg 11 Proefproces over couperen staarten paarden afgeblazen Vlissings college geeft coalitiepartijen geen speciale behandeling tyoor voor goederenvervoer door Quarlespolder Vlissingse laven boekt luropees ecord net fruit Lichtgewonden bij reeks botsingen door gladheid Paraffine op Veerse stranden aangespoeld zeeuwse almanak Snelheid PZC WALCHEREN zaterdag 28 februari 2004 frir Rolf Bosboom IDDELBURG - De nieuwe «lijn moet medio 2007 gereed j), Dit jaar worden de voorbe dingen in gang gezet, zodat aanleg eind 2005 kan begin- jtuurders en ambtenaren van «provincie en de gemeenten in «regio werden gisteren in Mid- :!burg bijgepraat over het tra- j»>sluit voor de Sloelijn, dat oister Peijs van Verkeer en iterstaat eind vorige week sit genomen. is voor de uitvoerende in dies, Rijkswaterstaat en Pro- het sein de daadwerkelijke ivoering voor te bereiden. Dat fikent onder meer dat de be zigde gronden moeten wor- verworven. jles is erop gericht dat de trei- U tussen het Sloegebied en de iwse hoofdlijn vanaf medio over het nieuwe traject de Quarlespolder rijden en |f. meer langs Heinkenszand. datum is redelijk dwingend, it met de Westerscheldetun- i is afgesproken dat de spoor- '0 vergang in de Bernhard t'uiterlijk op 1 januari 2008 (opgeheven. Vertraging «i mogelijke vertragende fac- r kan een beroepsprocedure j de Raad van State zijn. Het acébesluit ligt vanaf komende landag tot en met dinsdag 13 ml ter inzage. In die periode er beroep worden aangete- :ild. is schorsing van het tracébe- iit wordt gevraagd en toegewe- ai, is het de vraag of de plan s'wordt gehaald, zegt project- mager A. Korlaar van Prorail. Dan komt de datum van medio W7 zeker in gevaar en hebben bewoners van Heinkenszand lis langer hinder van de trei- nieuwe tracé van de Sloe- ioor Jeroen Boer lijn is niet of nauwelijks omstre den. Dat zijn wel de maatrege len die moeten worden genomen om de hinder van het treinver keer over de Zeeuwse hoofdlijn te beperken. Het besluit daar over is, zoals gemeld, uitgesteld tot januari 2005 De gemeente Goes bijvoorbeeld vindt dat die maatregelen niet los kunnen worden gezien van de Sloelijn. Dit jaar benutten Rijkswater staat en Prorail om allerlei 'bronmaatregelen' te onderzoe ken. Dat zijn maatregelen die er voor zorgen dat de treinen min der lawaai maken. Trillingen Ook wordt de trillingshinder van de treinen nader bekeken. Het is de bedoeling om uiteinde lijk te komen tot het plaatsen van schermen in combinatie met bronmaatregelen. De onderzoe ken kunnen verstrekkende ge volgen hebben. De discussie over de Zeeuwse lijn is aanlei ding geweest om lopende onder zoeken te versnellen, maar ook nieuw zaken te bekijken. Tril lingshinder is bijvoorbeeld niet eerder onderzocht. De consequenties van bijvoor beeld het verlagen van de snel heid zijn ingrijpend. „Dat kan zich als een inktvlek uitbreiden over het land", zegt Korlaar. „Voor je het weet sukkelen alle goederentreinen met veertig ki lometer per uur door het land." Voor de geluidswerende maatre gelen heeft de minister een bud get van 5,7 miljoen euro beschik baar gesteld. Daarmee kunnen in elk geval de vereiste schermen worden ge plaatst. Als het toepassen van bronmaatregelen duurder uit pakt, betaalt de minister niet de extra kosten. Korlaar: „We moe ten dan met de gemeenten kij ken hoe we dat aanvullend gaan financieren." Er wordt niet aHeen gekeken naar maatregelen in Zeeland, maar ook langs de lijn tot Roosendaal. Het West-Brabant- se deel is eraan toegevoegd, om dat de verbetering van de spoor verbinding Roosendaal-Antwer- pen, met een aftakking richting Zeeland (Sloeboog), is uitge steld. Prorail en Rijkswaterstaat wil len verder dit jaar meer zeker heid krijgen over de cijfers voor de verwachte groei van het goe derenvervoer over de Zeeuwse lijn de komende jaren. 'USSINGEN - Bij het overslag- drijf Kloosterboer in Vlissin- is gisteren de grootste hoe- flheid fruit ooit in een Europe- haven gelost. De meer dan '000 pallets fruit bevonden ah aan boord van het koel- (hipmv Luzon Strait. Het fruit afkomstig uit Valparaiso in Mi. iet fruit werd deels vervoerd in ntainers aan dek. De mv Lu- Strait is van rederij Seatra- *en is in charter bij CSAV. SAV is een rederij uit Chili. *t schip lost zijn lading zelf ddels een laad- en lossys- «n. Dit betekent dat er geen jvenkranen meer nodig zijn 'depallets met verse druiven, tarnen, nectarines en peren te ssen. ïwsterboer verzorgt samen fruitstuwadoor Seabrex uit aterdam de verdere distribu- *van het fruit door Europa, ^twee bedrijven hebben een Btract met CSAV voor de af deling van de schepen in Rot- riam en Vlissingen. haven van Vlissingen wordt fnutimporthaven steeds be uker Behalve fruit komen n de Vlissingse haven ook ®1 diepgevroren voedselpro- •cten zoals fruitsappen, boter '•'•is binnen. De traditionele sneeuwpoppen, een iglo of gewoon een mooie en vooral grote bal: overal leefden de kinderen zich uit in de sneeuw. door Ron Magnée en Jeroen Boer MIDDELBURG - Een enorme iglo in Middelburg, tal van sneeuwpoppen en natuurlijk veel sleetje rijden. De witte de ken die op Walcheren was neer gedaald, zorgde gisteren voor veel sneeuwgenot. Vooral in Middelburg maakten jongeren een imposant bouw werk: een 1,70 meter hoge iglo. Drijvende kracht achter het bouwwerk was buurtvader Ste fan. „Mijn zoon Roy zei vanoch tend: 'Papa, sneeuw!' Laten we een iglo gaan maken", vertelt Stefan. En dat heeft vader ge weten. De hele dag sjouwde hij, geholpen door wel vijftien tot twintig buurtkinderen uit de omgeving van de Torentrans in Middelburg, met bakken sneeuw. Het resultaat mocht er zijn: een iglo waarin het opval lend ruim en comfortabel is. Eén van de bouwers, Rudy, liet even zien dat hij in het bouw werk zelfs rechtop kon staan. „En ik ben 1,40 meter en een beetje." De bouwaanpak van vader Stefan: „Vooral goed foto's Ruben Oreel plakken. Met poedersneeuw, zo als in Oostenrijk lukt het niet. Maar dit gaat uitstekend." Goed plakken. Dat bedacht ook een aantal onbekende kun stenaars die midden op de Markt in Middelburg een prachtige sneeuwpop maakten. De hele dag keek hij fier uit over het plein. In Vlissingen bouwde de elfjan- ge Josine Glerum uit Vlissin gen samen met vijf andere kin deren zelfs drie enorme sneeuw poppen. „Dat is heel leuk om te doen", vertelt ze enthousiast. De twee grootste waren twee meter hoog. de derde anderhal ve meter. Houten schans Hoewel ze al vaker sneeuwpop pen heeft gebouwd, vertelt ze dat ze nog nooit zo groot wa ren. „Normaal krijg je de grote sneeuwballen niet op elkaar." Dit jaar losten de kinderen dat probleem op door middel van een houten schans. „Die hoort bij onze hut." Drie uur werd er gewerkt aan de poppen. „Inmiddels is er al één omgevallen", vertelt Josine gistermiddag. Dat de sneeuwpret niet alleen voor pret zorgde, ondervond een vrouw aan de Lange Noord straat in Middelburg. Ze kwam gisterochtend ongelukkig ten val en moest met een ziekenwa gen worden afgevoerd. Ook vo gel- en egelopvang De Mikke in Middelburg kreeg een lelijke tegenvaller te verwerken. Door de sneeuwval stortte het dak van het buitenbassin in. Dc schade wordt geschat op zo'n twee- a drieduizend euro. jgRoti Maqnée „Ik ben teleurgesteld over wat woners van Willibrord een nieu- de stichting die ook eigenaar Een andere bewoonster van Wil- Middelburcht in dc to Bdelburg Wat aange- ..d was als informatieoch- *d voor ouderen van Willi- ontaardde gisteren in een ^'g debat over de toekomst dc ouderenzorg. 'bewoners van het zorgcen- Willibrord waren gister- '.tend in groten getale bijeen komen om te luisteren naar -louder A. de Vries van de ge ënte Middelburg. Hij was "ogstpersoonlijk naar het zorg- ^nim gekomen omdat hij de ®mk wilde wegnemen dat de toners van Willibrord plaats '•ten maken voor studenten. „Ik ben teleurgesteld over wat daarover in de krant heeft ge staan. Ik begrijp heel goed dat u rustig oud wil worden met zo min mogelijk onzekerheid Dat neemt niet weg dat de oude ren wel moeten verhuizen. Vol gens De Vries is de belangrijk ste reden dat Willibrord niet meer voldoet aan de eisen van deze tijd. De woonruimten zijn te klein, de badkamers te krap. De gemeente kiest ervoor om kleinschalige woonvormen te creëren in plaats van de grote complexen. De komende tijd ko men in de buurt van Willibrord voldoende stukken grond vrij waar nieuwbouw mogelijk is. En daar kunnen de huidige be woners van Willibrord een nieu we woning krijgen Het complex slopen en op dezelf de plek nieuw bouwen, is geen optie, betoogde De Vries „Dat zou betekenen dat u na één, an derhalf jaar weer terug moet ver huizen." Op den duur kan het pand aan de Lange Noordstraat gebruikt worden voor de huisvesting van studenten. Want voor studenten huisvesting is het pand wél ge schikt. Eén van de Willibrord-bewo- ners wilde weten wanneer de verhuizing van de bewoners ge pland staat. Het antwoord liet De Vries over aan de Stichting Werkt voor Ouderen (SWVO), de stichting die ook eigenaar van Willibrord is. Directeur J. de Graaf van de SW VO, bij de discussie aanwezig, antwoordde dat zijn stichting van de gemeente de „boze bood schap had gekregen dat vernieu wing op deze locatie niet moge lijk was." En dat is wel de wens van de stichting, maar ze wordt daarin niet gesteund door de ge meente, betoogde De Graaf. „U moet mij dus niet de piet gaan toespelen", beet hij de wethou der toe. Uiteindelijk was het toch De Vries die duidelijk maakte hoe lang de verhuizing op zich laat wachten: waarschijnlijk zo'n 2,5 tot 3 jaar. Een andere bewoonster van Wil librord was vooral bezorgd over de locatie van de nieuwbouwwo ningen. „Ik wil graag in de stad blijven wonen." De Vries stelde haar gerust: „Het is de bedoe ling dat mensen zo veel moge lijk in de eigen wijk blijven wo nen." Vervolgens mengde voorzitter C. Stronks van de cliëntenraad van Willibrord zich in de discus sie. Hij vertelde over zijn schoonmoeder van 91 die alleen in Willibrord terecht kan. „Dit is de enige plek waar 24-uurs- zorg wordt gegeven. Ze wil niet weg. Maar ze kan ook niet weg." De Vries antwoordde dat erop gestudeerd wordt om ook in de door Jeroen Boer MIDDELBURG - Het proefpro ces dat dc AID tegen paarden fokker K. Maurice uit Nisse had aangespannen wegens het laten couperen van paarden in Frank rijk is niet doorgegaan. „De AID heeft de aanklacht ingetrok ken omdat de constructie legaal blijkt te zijn", aldus Maurice De paardenfokker vertelt dat de AID er achter is gekomen dat couperen buiten de Nederlandse rechtsmacht legaal is. Hij vindt het wel jammer dat zijn zaak is afgeblazen „Als we waren vrij gesproken in de rechtszaal, was dat duidelijker geweest." Maurice zegt zich nooit zorgen gemaakt te hebben over rechts vervolging. „Ik had al een ver klaring van het ministerie van landbouw waarin stond dat we in Frankrijk mochten coupe ren." De paardenfokker vertelt dat het couperen van staarten al 120 jaar traditie is. ..Een paard met een staart is geen echt trek paard. Als couperen niet zou mo gen, zou ik stoppen met fok ken". vertelt hij. „Maar wij wil len absoluut niets doen wat niet legaal is. Als gebleken was dat we illegaal bezig zijn, waren we gestopt." Overigens is een ande re rechtszaak rond gecoupeerde paarden uitgesteld. Het gaat om de zaak die de Stichting Lande lijke Inspectiedienst Dierenbe scherming tegen de Stichting Zeeuwse Dag van het Paard heeft aangespannen. Hierbij ging het niet om het couperen, maar om het tonen van de gecou peerde dieren. Secretaris A de Buck van de Zeeuwse Dag van het Paard weet niet wat de re den is van het uitstel. recht en botste frontaal op een tegenligger, een 57-jarige man uit Vlissingen. De 46-jarige be stuurder en zijn 30-jarige inzit tende uit dezelfde gemeente wer den met diverse kneuzingen overgebracht naar het zieken huis in Vlissingen. De Vlissinger raakte licht gewond aan zijn hand. Beide voertuigen liepen zware schade op aan de voor kant. In Middelburg vond om 10 uur een kop-staartbotsing plaats op de Volderijlaagte. Een 35-jarige automobilist uit de ge meente Veere stond te wachten vpor het rode licht, toen hij werd aangereden door een 22-ja rige Vlissinger. De man had af geremd, maar was door de glad heid doorgeschoven. Uit na vraag bleek dat de Vlissinger geen rijbewijs had. Hij kreeg daarvoor een proces-verbaal. door Ab van der Sluis MIDDELBURG - Twee automo bilisten zijn gisterochtend licht gewond geraakt bij een botsing in Koudekerke als gevolg van de gladheid. Om 4.15 uur reed een 60-jarige Vlissinger met zijn auto op een basaltblok op de rotonde bij de Sloeweg in Vlissingen. Door de sneeuwval had hij de situatie verkeer ingeschat. De man botste op het basaltblok en kon niet meer verder rijden. De Vlis singer bleef ongedeerd. Zijn au to moest worden weggesleept. Op de Duinstraat in Koudeker ke botsten twee auto's frontaal op elkaar. Een 46-jarige automo bilist uit de gemeente Veere raakte door het gladde wegdek in een bocht in de slip. Hij kwam op de linkerweghelft te- door Ab van der Sluis VLISSINGEN - B en W vaij Vlis singen geven de coalitiepartijen CDA, PvdA en VVD geen voor keursbehandeling bij het geven van informatie. Dat stelt het col lege in een brief aan de Socialis tische Partij. Het CDA had van haar eigen wethouder L. Pop- pe-de Looff een telefoonnum mer gekregen van een ambte naar hij het ministerie van Vrom, die alles weet van de risi cocontour. Volgens de SP kon dat niet door de bocht. Alle par tijen, dus ook de oppositie, moe ten tegelijk dezelfde informatie krijgen. De kwestie over het verstrekte telefoonnummer kwam aan de orde tijdens de raadsvergade ring van 29 januari. De gemeen teraad behandelde die avond de aankoop van het Scheldeterrein in de binnenstad. Het CDA stem de tegen, omdat de partij zich zorgen maakt(e) over het ontbre ken van een brief van het minis terie van Vrom over de risicocon tour. Die loopt nu over een deel van het terrein, waardoor er maar beperkt huizen gebouwd mogen worden. Het CDA had van wethouder Poppe-de Looff het nummer gekregen van de be handelend Vrom-ambtenaar voor verdere informatie De SP stelde daar schriftelijke vragen over. Volgens het college van B en W is de kwestie een storm in een glas water. Zowel voor als na de bewuste raadsvergadering heeft het CDA bij herhaling haar zorgen uitgesproken over de risicocontour en het ontbre ken van een brief van het minis terie. „Omdat van de zijde van het CDA behoefte bestond om de gewenste zekerheid direct van het ministerie te krijgen, heeft deze fractie van ons het te lefoonnummer gekregen van de behandelend* ambtenaar", aldus B en W Ook de PvdA en de WD hebben het nummer gekre gen, omdat zij ook wilden infor meren. Als de SP ook meer infor matie had willen hebben, was de partij op eenzelfde manier geïnformeerd. Volgens het colle ge is het zeker niet zo dat B en W en de coalitiepartijen elkaar de kans geven een slag te slaan. Middelburcht in de toekomst 24-uurszorg te organiseren. Eén inspreker wilde nog wel we ten of ouderen in de toekomst duurder uit zijn in de nieuwe woonvormen. Ja. zo luidde het antwoord van De Vries. Nieuw bouw is nu eenmaal duurder dan een oud gebouw. Maar met een 'woonlastenfonds' zou worden gegarandeerd dat het ook voor mensen met een kleine beurs betaalbaar zou blij ven. „Want voor u staat een PvdA-wethouder", zei hij tot slot. En ik ga het niet meema ken dat we huisvesting krijgen waar de mensen met de laagste inkomens niet in kunnen." VEERE - Op de kust tussen Westkapelle (zeedijk) en Vrou wenpolder (Breezand) is giste ren paraffine aangespoeld. Het grootste deel van de aangespoel de paraffine ligt op de stranden tussen Domburg en Oostkapel- le. Rijkswaterstaat begint waar schijnlijk maandag met het schoonmaken van de stranden. Op de stranden tussen Domburg en Oostkapelle liggen ook rest jes olie ter grootte van een dub beltje tussen de paraffine. Tot nu is er door de vervuiling één olievogel aangespoeld. Rijkswa terstaat onderzoekt momenteel welk schip de paraffine heeft ge loosd. De gemeente Veere heeft uit voorzorg borden bij de strandovergangen geplaatst om bezoekers te waarschuwen. In de Belgische provincie Oost-Vlaanderen stond giste ren een verkeersveilige dag op het progfamma. Extra con troles moesten snelheidsdui vels ervan overtuigen dat het te hard intrappen van het gas pedaal meer geld kost dan het tijdwinst oplevert. De hevige sneeuwval gooide echter roet in het eten. Automobilisten re den stapvoets over de glibberi ge wegen. De verkeersveilige dag werd daarom maar afge blazen. Met de vele slipper- tjes en botsingen werd het zelfs een bijzonder verkeers- onveilige dag.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 11