Grote Mini's Echte Mannen in samenwerking met AutoTrack.nl Bijdehand Het binnenspatbord was ineens verdwenen Mega-truckje truckt voortaan ook elektrisch Oud en nieuw, twee keer Mini op de Col de Torini. Volgende pagina: Redactie: 0113-315680 pzc.nl/auto Mil rfHiactie@pzc.nl MUS 31.4460 AA Goes iMIenlie-exploitatie' S-en Midden-Zeeland: 0113-315520 rL-Vlaanderen 0114-372770 Snaai: 020-4562500 vrijdag 27 februari 2004 Auto in 1964 verbaasde een Mini Cooper de wereld door de Rally van Monte Carlo te winnen. Vóór Ford, vóór Mercedes en Saab. Alsof Calimero een kudde struisvo- «els voor gek zette. II 3 BMW, tegenwoordig eigenaar van Mini, deed het feestje nog eens over. De Peilstok O Waar Audi, Peugeot en Volvo hun mo dellen steevast een nummer meegeven, bedenken andere fabrikanten liever namen. Vooral de Japanners tonen zich creatief, ge tuige modellen als Cherry, Sunny en Cappuc cino. En wie wil er nu voor (VW) Joker rij den, of met (Daihatsu) Applause? Welke naam van een automodel vindt absoluut niet kunnen? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Lichtgevoelige dieven Welke maatregelen neemt u om in- braak van uw auto tegen te gaan? Die vraag legden we u vorige week voor. Lezers blijken voor allerlei maatregelen wel iets te voelen. Parkeren onder een lantaarnpaal is populair, maar het verschil met de hekken sluiter is slechts drie procent. Hoe voorkom je een leeggeroofde auto? Q Parkeren onder lantaarnpaal Q Radio uit auto halen Q Hoedenplank verwijderen Q Autoalarm Beveiligingsstickers Q Getint glas tegen inkijk Q Auto leeg achterlaten Bordje: 'Auto is leeg' Dashboardkastje open zetten 10% O Frans van Rijnswou van Politie Haaglanden: "Een mix van alle antwoorden is eigenlijk de beste op lossing tegen autokraak. Al zetten getinte ramen juist aan tot inbraak en laten dieven zich niet bepaald weer houden door beveiligingsstickers. In het kort: maak van je auto geen etalage en parkeer die altijd in het zicht. Ons korps deelt felgekleurde hangers uit die automobilis ten aan de binnenspiegel kunnen hangen waarop staat dat de auto leeg is. Andere politiekorpsen hebben deze actie al overgenomen". 13 11% Parkeerwekker Inmiddels vele euro's armer aan parkeerboetes omdat u geregeld vergeet de parkeerautomaat bij te vullen? Dan kan een parkeertimer uitkomst bieden. Het zijn vaak trendy ogende sleutelhangers waarop je kunt instellen wanneer de parkeertijd verstrijkt. Het appa raatje waarschuwt u vervolgens op dat tijdstip met een pieptoon of ander geluid. Ook handig als redmiddel op dodelijk saaie feestjes... Parkeertimer, bijvoorbeeld de Car Parking Timer Keyring, te bestellen via www.auto-umque.co.uk; prijs 7,50 euro exd. verzendkosten. Prius mag niet trekken Voor de hybride Prius van Toyota, waarvan Auto vori ge week een testverslag bracht, bestaat geen trek haak. De Prius rijdt bij lage snelheden vooral op de elek tromotor. en bij hoge snelheden op de 1.5 liter benzine motor. Voor het trekken van bijvoorbeeld een caravan is veel extra vermogen nodig, en dat maakt het gebruik van de benzinemotor noodzakelijk. Die zou dan zo hard moeten werken dat het milieuvoordeel verloren gaat. Er komt wel een oplossing voor het bevestigen van een fiet- sendrager. De hybride Lexus RX die rond de jaarwisse ling verschijnt kan wél een aanhanger trekken. Hete Hyundai's \^YmTAS het jeugdige onwetend- M heid, blinde liefde of een lA/ vlaag van verstandsverbijste- w w ring? Normaal doe je het niet, maar op 6 december 1985 deed ik het loch. Na drie jaar lang in een probleemlo ze Japanner te hebben gereden moest-ie *®g. Het moest nu maar eens op de spor tieve toer. Sneller en harder kunnen was nu eventjes belangrijker dan degelijkheid. Een Italiaan moest er komen. De keuze viel op Alfa Romeo. Daar stond- ie dan in de showroom, mijn droom, een blinkend zwarte Alfa Sud 1.5 TI Quadrifog- lio Verde. En die QV betekende nog meer power. Of was het nog meer ellende? De kleine bolide was slechts twee jaar oud, met maar 55.000 km op de teller. En hij reed op gas. Dat was belangrijk. Want gas was lekker goedkoop. Of ik er een stukje in mocht rijden. Na tuurlijk. maar er zat geen gas in de tank. dus maar even op benzine een testritje gemaakt. En rijden deed-ie! Het sner pende geluid van de boxermotor was meer dan muziek in mijn oren. De koop *as dan ook snel rond. Zeker toen de han delaar mij vertelde dat de Sud van een bankdirecteur was geweest. Dat kon niet fout. Mijn Accord achterlatend stoof ik bij Vlissingen de vierbaans op, op zoek Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. naar de vijfde versnelling. Wat een genot! De eerste maanden ging het prima, al was een gebruik van een op acht niet mis. Totdat ik op een keer de motorkap opende en bleek dat een binnenspat bord was verdwenen. Opgevreten door het roestmonster. Was het dan toch waar dat die Sudjes zo snel roestten? Dit was er een van de twee de generatie en die roesten niet. zo was mij verteld. Maar corrosie was niet het enige pro bleem. Op regenachtige dagen (en die heb ben we veel in Nederland), stond er gega randeerd een plasje water op het plankje onder het dashboardkastje, of nog erger - de mooie lichtrode vloerbekleding was soms drijfnat als je instapte. Dit natuur lijk weer met alle nare gevolgen van dien. Maar het rijden was een genot. Vooral op de Duitse Autobahn was het heerlijk om met zo'n 4500 toeren met de mooiste sportwagens mee te blazen. Eenmaal te ruggekomen van een Italiaanse vakantie, viel de auto stil bij de grensovergang. Ik kreeg 'm niet meer aan de praat. Handma tig heb ik hem de grens over geduwd, en na een ruime afkoelingsperiode deed hij het gewoon weer. Je kon ook het beste maar op benzine rij den. want op gas waren die grote carbura teurs moeilijk af te stellen. En alles wat stuk kon, ging ook stuk. Tot de claxon aan toe. Toen in 1985 de APK zijn intrede deed was het leed niet meer te overzien. Een jaar later vloog ook nog eens de kop- pakking eruit, nou toen was het echt tijd voor wat anders. Al met al heb ik er driejaar lief en leed mee gedeeld, toen heb ik 'm ingeruild. Jawel, voor een veel saaiere maar wel probleemloze Duit ser. Het superlichte bedrijfsautoot- je Mega van het Franse brom- mobielmerk Aixam is er nu ook in elektrische uitvoering. Met dieselmotor was hij er al. Hij haalt 45 km per uur en je mag hem zonder rijbewijs be sturen. De Mega kan met volle accu's zo'n honderd kilometer over bruggen voordat-ie weer een nachtje aan het stroom moet. Dat maakt hem ideaal voor bij voorbeeld campings, fabrieks terreinen, sportparken of nau we stadssteegjes. Minpunten zijn de onhandig geplaatste wielkasten en de pedalen die te dicht bij de stuurkolom staan. Het truckje is er als pick up. met een laad- of kiepbak. als 'busje' met rolluiken en met kort of lang chassis. De prijs: vanaf 11.000 euro. Info 0413-247250, mega@aixam.nl De Mega, compact vervoer op stroom. Foto Buro Van Assendelft/ Jeroen Appels Hyundai laat op d De E3, toekomst muziek van Hyundai. de autosalon in Genève deze con ceptauto E3 zien. Het is een in Duitsland ge tekende studie mei een flexibel en ruim interieur. Ook is er een bijzondere uitvoe- van de vierwielaangedreven Tucson, de compacte variant op de San ta Fe: eentje met brandstofcel. nng F'jes van Lancia op Loevestein Historische modellen van Lancia spelen de hoofdrol op 18 april bij slot Loevestein. Het Lancia FFF regis ter - de F's staan voor de types Flaminia, Flavia en Fulvia - houdt er die dag een con- 4T" cours d'élegan- ce. De modellen stammen uit de periode 1956- 1969. Behalve voor de gewone F'jes staat het concours open voor de coupés en cabriolets die er door de Itali- De Lancia Fulvia waarop het Italiaanse merk inmiddels een nieuw protoype heeft gebaseerd. aanse carrosseriebouwers Pininfarina. Zagato, Touring en Vignale van zijn gemaakt. Juryvoorzitter is Lancia- kenner Wim Oude Weernink. Info 0172-602613 rechte stunt door met zijn Mr. Bean-karretje de Rally van Mon te Carlo te winnen. Vóór Bo Ljungfeldt die toch een dikke Ford Falcon met V8-motor be stuurde. Op de vierde en zesde plek eindigden ook Mini's, be stuurd door Timo Makinen en Rauno Aaltonen, Het tijdperk van de Drie Musketiers was daar mee aangebroken, want in hun rode Mini's wonnen ze race na race. In 1966 claimde het drie tal in de Rally van Monte Carlo zelfs alle ereplaatsen, maar werd het gediskwalificeerd vanwege een akkefietje met de koplampen. In die tijd was rallyrijden nog avontuur. Hopkirk bijvoor beeld smokkelde in 1964 een blik kaviaar over vierduizend kilometer vanuit startplaats Minsk naar Monaco. En toen onderweg de ruitenwisservloei- stof op was, bood zijn fles gin uitkomst. Hopkirks oogjes glin steren als hij terugdenkt aan de tocht, die hij eind deze maand overdoet voor de BBC- camera's. S-bochten De zege in '64 was met name te danken aan de voorlaatste etappe op de Col de Turini. Dat is een Alpentop van 1607 me ter die alleen via een sliert S- bochten te bereiken is. En dan komt het niet alleen op brute kracht aan. Om dat zelf te erva ren liet BMW, sinds enkele ja ren eigenaar van het merk Mi ni. een stuk of 25 oude én nieu we Coopertjes aanrukken om de puist opnieuw te bedwin gen. Een feest voor iedereen die de grenzen van wagenziekte wil opzoeken want daar daagt dit baksteentje toe uit. In zowel de oude - nog met een prachtig voltmetertje in het dashboard - als de nieuwe Mini is elke kilo meter een feestje. En dankzij zo'n rijdende zuignap voel je je al gauw coureur. Totdat Paddy Hopkirk zijn col lega-musketiers, ook aanwezig op de Col, even verlaat en ach ter ons stuur kruipt. Dat vocht op onze bovenlip, is dat angst zweet? Dit tochtje moet echt niet te lang duren want dan wordt deze nagelnieuwe Mini geheid maximaal vies van bin nen. Ongelooflijk wat deze ou de man met een auto kan. „Zullen we maar omke ren?", vraagt Hopkirk. Weer die grijns. Goddank Maar onze vreugde maakt met een plaats voor verbijstering: hij gooit het stuur nonchalant om, trekt de handrem aan en zet de Mini in één veeg met de neus weer de andere kant op. „The old fashioned way", zegt hij lachend. Bergop stuift de oude kampioen onverstoorbaar ver der. „Ik doe dit niet meer elke dag en ik zie ook wat minder, anders zou het nog wel wat harder kunnen", zegt hij ver ontschuldigend. Op de parkeer plaats vertellen vier rokende, stinkende banden een ander verhaal. Voor één keer voelen wij ons de zondagsrijders. Q Mini Cooper S 2004 Motorinhoud: 1598 cc Versnellingen: 6 Gewicht: 1140 kilo Topsnelheid: 218 km/uur 0-100 km/u: 7,4 sec. Ixbxh: 3.65 x 1.69 x 1.41 m Mini Cooper S 1964 Q) Motorinhoud: 1071 cc Versnellingen: 4 Gewicht: 635 kilo Topsnelheid: 160 km/uur 0-100 km/u: 12,9 sec Ixbxh: 3 05x 1 41 x 1.35 Paddy Hopkirk (70) won in 1964 tot ieders verbazing de Rally van Monte Carlo in een Mini. 1965: de Mini van het team Makinen/Easter stuift naar de tweede zege in Monte Carlo. Van 1962 tot 1967 behaalden Mini's 19 overwinningen in internationale autorally's. nieuwe BMW Mini Cooper S stapt en een klein stukje racet op de Col de Turini waar 40 jaar geleden de basis voor het succes werd gelegd. „Hoe hard? Zo hard als u kan", vragen we vriendelijk. Dat laat Hopkirk zich geen twee keer zeggen. Piepende banden, een grommende motor, elke bocht lijkt de laatste te zijn. „Even de tractie-controle afzetten", grijnst hij bij 70 km op de tel ler, en hij geeft een dot gas bij. „Bergaf is het mooiste. El ke fout die je dan maakt wordt afgestraft. Dat maakt het verschil tus sen jongetjes en Echte Mannen. En Hopkirk is een Echte Man. In 1964 zorgde hij voor een regel- Door Hans van Alebeek Pas op voor opa's die rallykampioen zijn geweest. Paddy Hop kirk bijvoorbeeld, de roemruchte win naar van de Monte Carlo-rally van 1964. Ziet er voor zijn 70 jaar vief uit. Een opa die op lag met zijn vrouw in een Ford Fiesta gaat toeren. Tot hij, op ons verzoek, in een TjiU'-m. Door Jankees van Liere

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 29