Schermen langs spoor noodzaak
Tunnelbedrijf op zoek
naar schrijvers brief
Gladheid leidt
tot blikschade
11
Het is gebeurd!
Ontslagen door
reorganisatie
bij Budelpack
VAN DER SLOOT
Geen vergoeding wegens planschade voor bewoners
Jongensdroom staat nu in Goes
Douane vindt
partij sigaretten
Nieuw interieur... Nieuwe collectie
D
ES E
E
Inbraak in auto
Vlissingse (19)
lastig gevallen
zeeuwse almanak
Uitje
wir Rolf Bosboom
BEVELANDEN-THOLEN
vrijdag 27 februari 2004
toES - Het plaatsen van ge-
Üdsschermen langs de spoor-
ijn op Zuid-Beveland is onver-
lijdelijk. Wel wordt gepro-
Wrd de schermen zo laag moge-
jjk ie houden door het lawaai
ran de treinen te beperken.
Pit blijkt uit het antwoord van
linister Peijs (Verkeer en Wa-
jerstaat) op de vele inspraak-
acties op het nieuwe tracé
Iwr de Sloelijn en de plannen
de hinder van het treinver-
juerop Zuid-Beveland te beper-
m
pe minister stelde eind vorige
r?ek definitief het nieuwe tracé
rat voor de Sloelijn, die Vlissin-
pi-Oost met de Zeeuwse hoofd-
jjn verbindt. De Sloelijn gaat
:»r de Quarlespolder lopen en
•_et meer door Heinkenszand.
Het besluit over de maatregelen
;igs de Zeeuwse lijn is uitge
reid tot begin volgend jaar.
De reden voor het uitstel zijn de
atra onderzoeken die worden
terricht. Die gaan vooral over
Bgeheten 'bronmaatregelen',
maatregelen die ervoor zorgen
sat de treinen zo min mogelijk
awaai maken.
fconmaatregelen die in elk ge-
ai kunnen worden toegepast
sjn het gebruik van betonnen
jvrarsliggers en sporen zonder
wegen. Er wordt tevens geke-
jen naar de mogelijkheden en
tonsequenties van raildempers,
let langzamer laten rijden van
ie treinen, de inzet van stiller
Ireinmaterieel en het graven
sloten of greppels langs het
$oor, De onderzoeken worden
nnauw overleg met de'provin-
rie en de betrokken gemeenten
bronmaatregelen kunnen de
hoogte van de schermen wel be
perken.
De vorm van de schermen staat
nog niet vast. Dat is aan de ge
meenten. „Uitgangspunt hierbij
is soberheid en doelmatigheid",
aldus de minister. Een aarden
wal als geluidsscherm, zoals van
diverse kanten is gesuggereerd,
wordt niet bij voorbaat uitgeslo
ten, mits daar ruimte voor is.
Transparante schermen worden
afgeraden. Die zijn minder effec
tief en bovendien is de kans op
graffiti dan groot.
Bestemmingsplannen
Bewoners nabij het spoor die in
de toekomst uitkijken op een
scherm, hoeven waarschijnlijk
niet te rekenen op een vergoe
ding wegens planschade De ver
wachting is dat de maatregelen
passen binnen de huidige be
stemmingsplannen.
De aanleg van een apart goede-
renspoor langs de A58, zoals de
Bevelandse gemeenten hebben
geopperd, wordt door de minis
ter definitief afgeserveerd. Zo'n
lijn is erg duur, terwijl de huidi
ge lijn geen capacteitsproble-
men heeft. De toenemende ge
luidshinder kan voldoende wor
den teruggedrongen met bron
maatregelen en schermen.
Ook voor de aanleg van ongelijk
vloerse kruisingen (tunnels,
bruggen) met het spoor wordt
'geen directe noodzaak' gezien.
De spoorbomen zullen welis
waar steeds vaker en langer
dicht zijn, maar problemen met
de doorstroming van het ver
keer worden niet verwacht.
Trillingshinder
Eind vorig jaar is, na overleg
met de provincie en de gemeen
ten, al besloten onderzoek te
doen naar de trillingshinder van
de treinen. Op diverse locaties
worden metingen verricht. Ook
lopen er onderzoeken naar de ri
sico's van het vervoer van ge
vaarlijke stoffen.
Het tracébesluit Sloelijn en het
commentaar op de inspraakreac
ties liggen vanaf volgende week
ter inzage, onder meer bij de ge
meenten en de bibliotheken in
de regio. In die periode is het
mogelijk beroep in te stellen bij
de Raad van State.
Onontkoombaar
Ondanks de onderzoeken ziet de
linister de plaatsing van scher
men als 'onontkoombaar', zo
in het commentaar op de
inspraakreacties. Extra
VLISSINGEN - De douane in
ïlissingen heeft dinsdag een gro-
le partij sigaretten in beslag ge-
oomcn. Als de rookwaren in Ne
derland op de markt waren ge
bracht, zou ongeveer 220.000 eu
ro aan belasting zijn ontdoken.
De twee miljoen sigaretten wer
den aangetroffen tijdens een
controle bij de veerdienst van
ïlissingen naar Engeland.
Eerder deze week werd in Hei-
bant twee miljoen illegale siga
retten onderschept.
De rookwaar werd ditmaal ge-
ronden in een trailer die voor
Engeland bestemd was. De ta
bak was verstopt achter een la
ding plastic bakken.
Het rijdende restaurant dat gisteren in Goes arriveerde, is in de jaren dertig van de vorige eeuw in Italië gebouwd door salon en slaaprijtuigen maatschappij Compagnie
Internationale des Wagon Lits. foto Willem Mieras
door Salva de Nooijer
GOES - Bij Museum Stoomtrein
Goes-Borsele (SGB) werd giste
ren een historisch restauratierij
tuig afgeleverd.
Het rijdende restaurant is in Ita
lië gebouwd door salon en slaap
rijtuigen maatschappij Compag
nie Internationale des Wagon
Lits. De wagon werd gebruikt
in internationale treinen in met
name de jaren dertig.
V. Sparacino, hoofd Materieel
en Werkplaats van de SGB, is
dolgelukkig met de aanwinst.
,,We hebben er al een klein stuk
je mee gereden; hij werkt fantas
tisch!" SGB is de wagen op het
spoor gekomen door een
oud-wervingslid. „Het was zijn
jongensdroom om een Wagon
Lits-rijtuig van rond de jaren
dertig te bewaren voor het nage
slacht", vertelt Sparacino.
De man is jarenlang op zoek ge
weest. Hij bezocht het rijtuig
toen het nog diende als restau
rant onder de naam Denham Ex
press pub bij een hotel in Den
ham. Ook heeft hij contact ge
had met de vereniging voor
spoorliefhebbers, waar de wa
gon later terecht kwam.
Kolenfornuis
In de laatste jaren is dat contact
steeds beter geworden en uitein
delijk heeft hij het rijtuig ge
kocht en aan de SGB overgedra
gen. Dat was volgens hem de
beste plaats, zegt Sparacino
„Zijn droom past ook in onze
doelstelling. Als de trein rijdt
kunnen nog veel mensen van de
wagon gaan genieten."
In Goes bij de werkplaats van
de SGB werd de wagon weer op
de rails gezet. Eerst de draaistel-
len en vervolgens de wagenbak
er bovenop. Vanwege de lengte
waren twee kranen nodig om
het rijtuig op de rails te zetten.
Hoewel het treinstel grotendeels
intact is, moet er wel gerestau
reerd worden. „Het is geen kwes
tie van zet 'm op de rails en rij
er mee weg", vertelt Sparacino.
Zo wordt bijvoorbeeld opnieuw
een kolenstookfornuis inge
bouwd. „Die hebben we een he
le tijd geleden van de NS gekre
gen. Nu kunnen we 'm gebrui
ken. Zo valt alles op z'n plaats."
Het rijtuig werd per veerboot
overgevaren van Dartford naar
Vlissingen. Voor de overtocht
moest de wagenbak van de
draaistellen losgekoppeld wor
den. De onderdelen werden a-
part van elkaar vervoerd.
Golven
De overtocht verliep vlekkeloos,
maar niet zonder zorgen. Spara
cino: „De vrachtwagenchauf
feur kneep 'm even. Het was nog
al winderig en het schip deinde
op de golven. Dat is best eng
met zo'n gevaarte achter op je
wagen."
(advertentie)
door Conny van Gremberghe
TERNEUZEN - De NV Wester-
scheldetunnel, exploitant van
de gelijknamige tunnel, wil sa
men met de firma Croon uit
Roosendaal proberen om de
schrijvers van een anonieme
brief over de tunnelveiligheid te
achterhalen.
In de bnef, die woensdag in Zee
land via e-mail breed werd ver
spreid, maakten de briefschrij
vers gewag van diverse techni
sche mankementen, die volgens
hen de tunnelveiligheid in het
geding brengen. De onderteke
naars van de brief presenteren
zich als medewerkers van onder
aannemer Croon, een bedrijf dat
elektrotechnische werkzaamhe
den heeft verricht in de tunnel.
De firma Croon heeft zich overi
gens van het schrijven gedistan
tieerd en meent dat het niet om
(huidige) werknemers van het
bedrijf gaat.
Volgens woordvoerder I. de
Moor van de NV heeft de brief
erg veel onrust veroorzaakt bij
bestuurders, maar mogelijk ook
bij tunnelgebruikers. „We moe
ten nu alles uit de kast halen om
het publiek duidelijk te maken
dat er met de tunnelveiligheid
niets aan de hand is. De zaken
die in de brief worden aangedra
gen, kloppen deels. Maar het
heeft betrekking op storingen,
die wij zo snel mogelijk verhel
pen", aldus De Moor.
Met firma Croon wil de NV nu
trachten om de briefschrijvers
te achterhalen. De Moor: „Niet
met het oog op represailles,
maar meer om te voorkomen dat
er in de toekomst nog eens op de
ze wijze beroering ontstaat." De
Moor: „Als exploitatiemaat
schappij horen we de Wester-
scheldetunnel operationeel te
houden. Dat doen we, maar bij
dat werk kunnen er zich storin
gen voordoen, die wij vervol
gens verhelpen volgens goed uit
gewerkte plannen van aanpak.
Daarbij nemen we geen enkel ri
sico. Veiligheid voor onze klan
ten, maar ook voor de mensen
die de werkzaamheden moeten
verrichten, staat gewoon voor
op. Dat hebben we de voorbije
maanden denk ik ook bewezen.
Bij de geringste twijfel of onze
kerheid wordt er handelend op
getreden. Dan gaat de tunnel
dicht, één pijp of helemaal. Dat
doen we niet zomaar, maar dat
gebeurt volgens allerlei scena
rio's". benadrukt De Moor.
Onderhoud
De directie van de tunnel zit
enorm in de maag met het ano
nieme schrijven van mogelijke
medewerkers van de Roosen-
daalse firma. „De brief wekt
een beeld op alsof de tunnel on
veilig zou zijn en dat is niet
waar. Er worden enkele zaken
aangehaald die op zich kloppen,
maar die de operationele veilig
heid niet raken. Liever hadden
we gehad dat de briefschrijvers
op een normale wijze met ons ge
communiceerd hadden over wat
zij geconstateerd hebben."
De exploitatiemaatschappij
heeft de burgemeesters van Ter-
neuzen en Borsele beloofd om
voor het weekeinde tekst en uit
leg te geven over de zaken.
Burgemeester J. Lonink van Ter-
neuzen: „Er is inmiddels con
tact geweest met de tunneldirec-
door Jeffrey Kutterink
POORTVLIET - Door een reor
ganisatie bij Budelpack in Poort
vliet verliezen 23 van de 367
mensen hun baan. 33 medewer
kers worden intern herplaatst.
De reorganisatie is volgens de di
rectie nodig om het bedrijf weer
gezond te maken. In twee perso
neelsbijeenkomsten is het
nieuws gisteren verteld aan de
werknemers.
Hoewel de angst bij de medewer
kers voor het verliezen van hun
baan groot is, bestaat er volgens
directeur J. Bakker ook begrip
voor de noodzaak van de reorga
nisatie.
Bakker. „Mensen denken mee
over hoe de organisatie anders
kan worden ingericht. Daar zijn
we heel blij mee."
De directie heeft bij de onderne
mingsraad een adviesaanvraag
ingediend. Ook heeft ze een so
ciale regeling overlegd.
Bij Budelpack in Poortvliet wer
ken nu nog 367 mensen verdeeld
over twee fabrieken, PV1 en
PV2. In PV1 worden voedings
middelen verpakt, in PV2 wor
den producten verpakt voor per
soonlijke en huishoudelijke ver
zorging.
Door verslechterde marktom
standigheden is de omzet van de
Budelpack-groep in 2003 met
bijna tien procent afgenomen.
Dat heeft volgens het bedrijf
haar weerslag op de bezetting
van de fabrieken in Poortvliet,
in het bijzonder voor PV2.
Tevens ontstaat door de sluiting
van de fabriek in Bodegraven
(uiterlijk 31 december) overca
paciteit in de centrale stafdien
sten van Budelpack Nederland
van waaruit zowel de fabrieken
in Poortvliet als die in Bodegra
ven worden ondersteund.
De directie denkt met de reorga
nisatie het bedrijf weer overle
vingskansen te geven. „Tot nu
toe kregen we bijvoorbeeld van
een leverancier shampoo aange
leverd, met de vraag dat in fles
sen en dozen te verpakkenlegt
directeur Bakker uit. „Nu wil
diezelfde leverancier ons de
grondstoffen geven, met de
vraag er shampoo van te maken
en die te verpakken."
Budelpack moet het bedrijf in
Tholen geschikt maken om ook
producten te kunnen maken en
niet alleen te verpakken (make
en fill). Dat stelt heel andere ei
sen aan het bedrijf.
Grondstoffen
Bakker: „We moeten op grote
schaal grondstoffen kunnen in
slaan. De milieuvergunning
staat dat nog niet toe. want aan
de opslag zijn meer risico's ver
bonden. En dus moeten we aan
bepaalde veiligheidseisen vol
doen. We onderhandelen al eni
ge tijd met de gemeente Tholen
om de huidige vergunning aan
te passen De gemeente werkt
constructief mee, maar het is
jammer dat het allemaal zo lang
duurt. Maar dat is inherent aan
de wet- en regelgeving."
Bakker denkt dat Budelpack
Poortvliet na de reorganisatie
klaar is voor de nieuwe eisen die
de markt stelt. „Maar het blijft
afhankelijk van de ontwikkelin
gen. Stel dat Budelpack geen
toestemming krijgt om grote
hoeveelheden grondstoffen op
te slaan, dan ziet de toekomst er
ineens heel anders uit", aldus de
directeur.
YERSEKE - In de nacht van
woensdag op donderdag is aan
de Korringaweg in Yerseke inge
broken in een bedrijfsauto. Ge
luidsapparatuur en een porte
monnee werden gestolen.
tie. Mij is verzekerd dat de vei
ligheid niet in het geding is. Pri
ma. denk ik dan, maar dan nog
wil ik weten waarom er zo vaak
storingen onder de noemer 'nor
maal onderhoud' gerangschikt
worden. In mijn ogen hadden di
verse technische mankementen
die de voorbije tijd aan het licht
zijn gekomen, bij de oplevering
al verholpen moeten zijn. Maar
ja, dan rijst de vraag of er al een
officiële oplevering heeft plaats
gevonden. De bouwers en de NV
zijn daar nog steeds over in de
slag", zegt Lonink.
Of de briefschrijver een moge
lijk rancuneuze werknemer van
de firma is of niet, daar heeft Lo
nink geen boodschap aan. „In
de brief worden zaken aange
roerd die alleen beschreven kun
nen worden door iemand die
weet heeft van de veiligheidssys
temen in de tunnel. Ik werd met
die brief geconfronteerd. Zo ook
diverse raadsleden, die mij ver
volgens vragen stelden. Dan kan
ik niet anders dan de NV tekst
en uitleg vragen Normaal had
ik vandaag (donderdag - red.) al
le ins en outs geweten, omdat
het de bedoeling was dat het
Landelijk Beraad Rampenbe
strijding deze dag een werkbe
zoek aan Zeeland zou brengen.
Het beraad zou zich onder meer
verdiept hebben in de tunnelvei
ligheid, maar door de sneeuwval
is dat werkbezoek afgelast.
Voor het weekeinde wil ik wel
van de tunneldirectie alle infor
matie krijgen over de zaken die
in de brief worden aangesneden,
zodat ik op mijn beurt de raad
kan informeren Dat geldt ook
voor mijn collega Gelok van Bor
sele."
door Ab van der Sluis
VLISSINGEN - Zeker tien auto
mobilisten zijn tussen woensdag
avond en gisterochtend overval
len door de gladheid. In vrijwel
alle gevallen was alleen sprake
van blikschade. In IJzendijke
moest een 37-jarige vrouw uit
de gemeente Sluis door de
brandweer uit de auto worden
gehaald.
Een 24-jarige automobilist uit
Middelburg raakte woensdaga
vond rond half tien in een slip
op de Laan der Verenigde Na
ties in zijn woonplaats. Hij
botste tegen een lantaarnpaal.
Een half uur later was het raak
op de rijksweg A58. Een 27-jan-
ge Vlissinger botste ter hoogte
van Nieuw- en Sint Joosland te
gen de vangrail, 's Nachts om
half een belandde een automobi
list in een sloot langs de Peke-
lingsweg in Aagtekerke.
Even voor half zeven raakte een
31-jarige automobilist uit de ge
meente Borsele op de Wilhelmi-
nastraat in Oudelande in een
slip. Hij botste tegen de voorge
vel van een huis aan. Er was al
leen materiële schade.
Op de Abbekindersezandweg
bij Kloetinge botsten gisteroch
tend kort na zeven uur twee per
sonenauto's op elkaar. Door de
gladheid gleed de auto van een
31-jarige man uit de gemeente
Goes weg, waardoor hij gedeelte
lijk op de weghelft voor tege
moetkomend verkeer kwam.
Hierdoor ontstond een aanrij
ding met de hem tegemoet ko
mende 58-jarige automobilist
uit Kapelle.
Om vijf voor acht raakte op de
rijksweg bij Nieuw- en Sint
Joosland een 24-jarige Soubur
ger in een slip. Hij botste tegen
de vangrail. Ter hoogte van
Kruiningen reed een 23-jarige
Goesenaar in een sloot, toen hij
slipte bij het nemen van de afrit.
Op de Isabellaweg in IJzendijke
raakte een vrouw uit de gemeen
te Sluis van de weg. Haar wagen
kantelde en kwam op de zijkant
tot stilstand. De vrouw werd
door de brandweer uit de auto
gehaald en door ambulanceper
soneel onderzocht Zij hoefde
niet naar het ziekenhuis.
Aan Vierwegen in Kapelle reed
rond negen uur een auto in de
sloot. Op datzelfde tijdstip raak
te aan de Koningsweg in Scher-
penisse een auto van de weg. De
wagen kwam tot stilstand in een
droge sloot. Een nog onbekend
gebleven automobilist botste te
gen elf uur tegen een hek op de
Karelsgang in Middelburg.
VLISSINGEN - Een 19-jarige
vrouw uit Vlissingen is woens
dagavond in haar woonplaats
lastiggevallen door een onbeken
de man op een fiets.
De vrouw fietste rond 18.45 uur
weg vanaf het Stationsplein in
de richting van de Prins Hen-
drikweg, toen ze werd achterna
gefietst door een man die haar
lastigviel en verbaal bedreigde.
Ze zag kans de man van zich af
te schudden door hard weg te
fietsen en met twee andere fiet
sers mee te rijden. De onbeken
de man fietste hierna weg.
Toen de Middelburgse vader
meldde dat hij even naar Le-
wedorp moest om iets af te ge
ven bij een klant, was zijn
vierjarig zoontje meteen en
thousiast„Oh papa, mag ik
mee?"
Natuurlijk, reageerde vader
Dan gaan we eens lekker sa
men op pad. Gewapend met
snoep en een vrolijke cd zou
den ze er een gezellig uitje
van maken.
Maar hevig teleurgesteld
kwam het jochie later terug
thuis. „Was het niet leuk?", in
formeerde moeder. „Nee",
mokte de kleuter nog na. „Er
waren helemaal geen leeuwen
in dat dorp.
SCHOENMODE
Lange Delft 48, Middelburg