Schermen langs spoor noodzaak Tunnelbedrijf op zoek naar schrijvers brief Gladheid leidt tot blikschade 11 Het is gebeurd! Ontslagen door reorganisatie bij Budelpack VAN DER SLOOT Geen vergoeding wegens planschade voor bewoners Jongensdroom staat nu in Goes Douane vindt partij sigaretten Nieuw interieur... Nieuwe collectie D ES E E Inbraak in auto Vlissingse (19) lastig gevallen zeeuwse almanak Uitje wir Rolf Bosboom BEVELANDEN-THOLEN vrijdag 27 februari 2004 toES - Het plaatsen van ge- Üdsschermen langs de spoor- ijn op Zuid-Beveland is onver- lijdelijk. Wel wordt gepro- Wrd de schermen zo laag moge- jjk ie houden door het lawaai ran de treinen te beperken. Pit blijkt uit het antwoord van linister Peijs (Verkeer en Wa- jerstaat) op de vele inspraak- acties op het nieuwe tracé Iwr de Sloelijn en de plannen de hinder van het treinver- juerop Zuid-Beveland te beper- m pe minister stelde eind vorige r?ek definitief het nieuwe tracé rat voor de Sloelijn, die Vlissin- pi-Oost met de Zeeuwse hoofd- jjn verbindt. De Sloelijn gaat :»r de Quarlespolder lopen en •_et meer door Heinkenszand. Het besluit over de maatregelen ;igs de Zeeuwse lijn is uitge reid tot begin volgend jaar. De reden voor het uitstel zijn de atra onderzoeken die worden terricht. Die gaan vooral over Bgeheten 'bronmaatregelen', maatregelen die ervoor zorgen sat de treinen zo min mogelijk awaai maken. fconmaatregelen die in elk ge- ai kunnen worden toegepast sjn het gebruik van betonnen jvrarsliggers en sporen zonder wegen. Er wordt tevens geke- jen naar de mogelijkheden en tonsequenties van raildempers, let langzamer laten rijden van ie treinen, de inzet van stiller Ireinmaterieel en het graven sloten of greppels langs het $oor, De onderzoeken worden nnauw overleg met de'provin- rie en de betrokken gemeenten bronmaatregelen kunnen de hoogte van de schermen wel be perken. De vorm van de schermen staat nog niet vast. Dat is aan de ge meenten. „Uitgangspunt hierbij is soberheid en doelmatigheid", aldus de minister. Een aarden wal als geluidsscherm, zoals van diverse kanten is gesuggereerd, wordt niet bij voorbaat uitgeslo ten, mits daar ruimte voor is. Transparante schermen worden afgeraden. Die zijn minder effec tief en bovendien is de kans op graffiti dan groot. Bestemmingsplannen Bewoners nabij het spoor die in de toekomst uitkijken op een scherm, hoeven waarschijnlijk niet te rekenen op een vergoe ding wegens planschade De ver wachting is dat de maatregelen passen binnen de huidige be stemmingsplannen. De aanleg van een apart goede- renspoor langs de A58, zoals de Bevelandse gemeenten hebben geopperd, wordt door de minis ter definitief afgeserveerd. Zo'n lijn is erg duur, terwijl de huidi ge lijn geen capacteitsproble- men heeft. De toenemende ge luidshinder kan voldoende wor den teruggedrongen met bron maatregelen en schermen. Ook voor de aanleg van ongelijk vloerse kruisingen (tunnels, bruggen) met het spoor wordt 'geen directe noodzaak' gezien. De spoorbomen zullen welis waar steeds vaker en langer dicht zijn, maar problemen met de doorstroming van het ver keer worden niet verwacht. Trillingshinder Eind vorig jaar is, na overleg met de provincie en de gemeen ten, al besloten onderzoek te doen naar de trillingshinder van de treinen. Op diverse locaties worden metingen verricht. Ook lopen er onderzoeken naar de ri sico's van het vervoer van ge vaarlijke stoffen. Het tracébesluit Sloelijn en het commentaar op de inspraakreac ties liggen vanaf volgende week ter inzage, onder meer bij de ge meenten en de bibliotheken in de regio. In die periode is het mogelijk beroep in te stellen bij de Raad van State. Onontkoombaar Ondanks de onderzoeken ziet de linister de plaatsing van scher men als 'onontkoombaar', zo in het commentaar op de inspraakreacties. Extra VLISSINGEN - De douane in ïlissingen heeft dinsdag een gro- le partij sigaretten in beslag ge- oomcn. Als de rookwaren in Ne derland op de markt waren ge bracht, zou ongeveer 220.000 eu ro aan belasting zijn ontdoken. De twee miljoen sigaretten wer den aangetroffen tijdens een controle bij de veerdienst van ïlissingen naar Engeland. Eerder deze week werd in Hei- bant twee miljoen illegale siga retten onderschept. De rookwaar werd ditmaal ge- ronden in een trailer die voor Engeland bestemd was. De ta bak was verstopt achter een la ding plastic bakken. Het rijdende restaurant dat gisteren in Goes arriveerde, is in de jaren dertig van de vorige eeuw in Italië gebouwd door salon en slaaprijtuigen maatschappij Compagnie Internationale des Wagon Lits. foto Willem Mieras door Salva de Nooijer GOES - Bij Museum Stoomtrein Goes-Borsele (SGB) werd giste ren een historisch restauratierij tuig afgeleverd. Het rijdende restaurant is in Ita lië gebouwd door salon en slaap rijtuigen maatschappij Compag nie Internationale des Wagon Lits. De wagon werd gebruikt in internationale treinen in met name de jaren dertig. V. Sparacino, hoofd Materieel en Werkplaats van de SGB, is dolgelukkig met de aanwinst. ,,We hebben er al een klein stuk je mee gereden; hij werkt fantas tisch!" SGB is de wagen op het spoor gekomen door een oud-wervingslid. „Het was zijn jongensdroom om een Wagon Lits-rijtuig van rond de jaren dertig te bewaren voor het nage slacht", vertelt Sparacino. De man is jarenlang op zoek ge weest. Hij bezocht het rijtuig toen het nog diende als restau rant onder de naam Denham Ex press pub bij een hotel in Den ham. Ook heeft hij contact ge had met de vereniging voor spoorliefhebbers, waar de wa gon later terecht kwam. Kolenfornuis In de laatste jaren is dat contact steeds beter geworden en uitein delijk heeft hij het rijtuig ge kocht en aan de SGB overgedra gen. Dat was volgens hem de beste plaats, zegt Sparacino „Zijn droom past ook in onze doelstelling. Als de trein rijdt kunnen nog veel mensen van de wagon gaan genieten." In Goes bij de werkplaats van de SGB werd de wagon weer op de rails gezet. Eerst de draaistel- len en vervolgens de wagenbak er bovenop. Vanwege de lengte waren twee kranen nodig om het rijtuig op de rails te zetten. Hoewel het treinstel grotendeels intact is, moet er wel gerestau reerd worden. „Het is geen kwes tie van zet 'm op de rails en rij er mee weg", vertelt Sparacino. Zo wordt bijvoorbeeld opnieuw een kolenstookfornuis inge bouwd. „Die hebben we een he le tijd geleden van de NS gekre gen. Nu kunnen we 'm gebrui ken. Zo valt alles op z'n plaats." Het rijtuig werd per veerboot overgevaren van Dartford naar Vlissingen. Voor de overtocht moest de wagenbak van de draaistellen losgekoppeld wor den. De onderdelen werden a- part van elkaar vervoerd. Golven De overtocht verliep vlekkeloos, maar niet zonder zorgen. Spara cino: „De vrachtwagenchauf feur kneep 'm even. Het was nog al winderig en het schip deinde op de golven. Dat is best eng met zo'n gevaarte achter op je wagen." (advertentie) door Conny van Gremberghe TERNEUZEN - De NV Wester- scheldetunnel, exploitant van de gelijknamige tunnel, wil sa men met de firma Croon uit Roosendaal proberen om de schrijvers van een anonieme brief over de tunnelveiligheid te achterhalen. In de bnef, die woensdag in Zee land via e-mail breed werd ver spreid, maakten de briefschrij vers gewag van diverse techni sche mankementen, die volgens hen de tunnelveiligheid in het geding brengen. De onderteke naars van de brief presenteren zich als medewerkers van onder aannemer Croon, een bedrijf dat elektrotechnische werkzaamhe den heeft verricht in de tunnel. De firma Croon heeft zich overi gens van het schrijven gedistan tieerd en meent dat het niet om (huidige) werknemers van het bedrijf gaat. Volgens woordvoerder I. de Moor van de NV heeft de brief erg veel onrust veroorzaakt bij bestuurders, maar mogelijk ook bij tunnelgebruikers. „We moe ten nu alles uit de kast halen om het publiek duidelijk te maken dat er met de tunnelveiligheid niets aan de hand is. De zaken die in de brief worden aangedra gen, kloppen deels. Maar het heeft betrekking op storingen, die wij zo snel mogelijk verhel pen", aldus De Moor. Met firma Croon wil de NV nu trachten om de briefschrijvers te achterhalen. De Moor: „Niet met het oog op represailles, maar meer om te voorkomen dat er in de toekomst nog eens op de ze wijze beroering ontstaat." De Moor: „Als exploitatiemaat schappij horen we de Wester- scheldetunnel operationeel te houden. Dat doen we, maar bij dat werk kunnen er zich storin gen voordoen, die wij vervol gens verhelpen volgens goed uit gewerkte plannen van aanpak. Daarbij nemen we geen enkel ri sico. Veiligheid voor onze klan ten, maar ook voor de mensen die de werkzaamheden moeten verrichten, staat gewoon voor op. Dat hebben we de voorbije maanden denk ik ook bewezen. Bij de geringste twijfel of onze kerheid wordt er handelend op getreden. Dan gaat de tunnel dicht, één pijp of helemaal. Dat doen we niet zomaar, maar dat gebeurt volgens allerlei scena rio's". benadrukt De Moor. Onderhoud De directie van de tunnel zit enorm in de maag met het ano nieme schrijven van mogelijke medewerkers van de Roosen- daalse firma. „De brief wekt een beeld op alsof de tunnel on veilig zou zijn en dat is niet waar. Er worden enkele zaken aangehaald die op zich kloppen, maar die de operationele veilig heid niet raken. Liever hadden we gehad dat de briefschrijvers op een normale wijze met ons ge communiceerd hadden over wat zij geconstateerd hebben." De exploitatiemaatschappij heeft de burgemeesters van Ter- neuzen en Borsele beloofd om voor het weekeinde tekst en uit leg te geven over de zaken. Burgemeester J. Lonink van Ter- neuzen: „Er is inmiddels con tact geweest met de tunneldirec- door Jeffrey Kutterink POORTVLIET - Door een reor ganisatie bij Budelpack in Poort vliet verliezen 23 van de 367 mensen hun baan. 33 medewer kers worden intern herplaatst. De reorganisatie is volgens de di rectie nodig om het bedrijf weer gezond te maken. In twee perso neelsbijeenkomsten is het nieuws gisteren verteld aan de werknemers. Hoewel de angst bij de medewer kers voor het verliezen van hun baan groot is, bestaat er volgens directeur J. Bakker ook begrip voor de noodzaak van de reorga nisatie. Bakker. „Mensen denken mee over hoe de organisatie anders kan worden ingericht. Daar zijn we heel blij mee." De directie heeft bij de onderne mingsraad een adviesaanvraag ingediend. Ook heeft ze een so ciale regeling overlegd. Bij Budelpack in Poortvliet wer ken nu nog 367 mensen verdeeld over twee fabrieken, PV1 en PV2. In PV1 worden voedings middelen verpakt, in PV2 wor den producten verpakt voor per soonlijke en huishoudelijke ver zorging. Door verslechterde marktom standigheden is de omzet van de Budelpack-groep in 2003 met bijna tien procent afgenomen. Dat heeft volgens het bedrijf haar weerslag op de bezetting van de fabrieken in Poortvliet, in het bijzonder voor PV2. Tevens ontstaat door de sluiting van de fabriek in Bodegraven (uiterlijk 31 december) overca paciteit in de centrale stafdien sten van Budelpack Nederland van waaruit zowel de fabrieken in Poortvliet als die in Bodegra ven worden ondersteund. De directie denkt met de reorga nisatie het bedrijf weer overle vingskansen te geven. „Tot nu toe kregen we bijvoorbeeld van een leverancier shampoo aange leverd, met de vraag dat in fles sen en dozen te verpakkenlegt directeur Bakker uit. „Nu wil diezelfde leverancier ons de grondstoffen geven, met de vraag er shampoo van te maken en die te verpakken." Budelpack moet het bedrijf in Tholen geschikt maken om ook producten te kunnen maken en niet alleen te verpakken (make en fill). Dat stelt heel andere ei sen aan het bedrijf. Grondstoffen Bakker: „We moeten op grote schaal grondstoffen kunnen in slaan. De milieuvergunning staat dat nog niet toe. want aan de opslag zijn meer risico's ver bonden. En dus moeten we aan bepaalde veiligheidseisen vol doen. We onderhandelen al eni ge tijd met de gemeente Tholen om de huidige vergunning aan te passen De gemeente werkt constructief mee, maar het is jammer dat het allemaal zo lang duurt. Maar dat is inherent aan de wet- en regelgeving." Bakker denkt dat Budelpack Poortvliet na de reorganisatie klaar is voor de nieuwe eisen die de markt stelt. „Maar het blijft afhankelijk van de ontwikkelin gen. Stel dat Budelpack geen toestemming krijgt om grote hoeveelheden grondstoffen op te slaan, dan ziet de toekomst er ineens heel anders uit", aldus de directeur. YERSEKE - In de nacht van woensdag op donderdag is aan de Korringaweg in Yerseke inge broken in een bedrijfsauto. Ge luidsapparatuur en een porte monnee werden gestolen. tie. Mij is verzekerd dat de vei ligheid niet in het geding is. Pri ma. denk ik dan, maar dan nog wil ik weten waarom er zo vaak storingen onder de noemer 'nor maal onderhoud' gerangschikt worden. In mijn ogen hadden di verse technische mankementen die de voorbije tijd aan het licht zijn gekomen, bij de oplevering al verholpen moeten zijn. Maar ja, dan rijst de vraag of er al een officiële oplevering heeft plaats gevonden. De bouwers en de NV zijn daar nog steeds over in de slag", zegt Lonink. Of de briefschrijver een moge lijk rancuneuze werknemer van de firma is of niet, daar heeft Lo nink geen boodschap aan. „In de brief worden zaken aange roerd die alleen beschreven kun nen worden door iemand die weet heeft van de veiligheidssys temen in de tunnel. Ik werd met die brief geconfronteerd. Zo ook diverse raadsleden, die mij ver volgens vragen stelden. Dan kan ik niet anders dan de NV tekst en uitleg vragen Normaal had ik vandaag (donderdag - red.) al le ins en outs geweten, omdat het de bedoeling was dat het Landelijk Beraad Rampenbe strijding deze dag een werkbe zoek aan Zeeland zou brengen. Het beraad zou zich onder meer verdiept hebben in de tunnelvei ligheid, maar door de sneeuwval is dat werkbezoek afgelast. Voor het weekeinde wil ik wel van de tunneldirectie alle infor matie krijgen over de zaken die in de brief worden aangesneden, zodat ik op mijn beurt de raad kan informeren Dat geldt ook voor mijn collega Gelok van Bor sele." door Ab van der Sluis VLISSINGEN - Zeker tien auto mobilisten zijn tussen woensdag avond en gisterochtend overval len door de gladheid. In vrijwel alle gevallen was alleen sprake van blikschade. In IJzendijke moest een 37-jarige vrouw uit de gemeente Sluis door de brandweer uit de auto worden gehaald. Een 24-jarige automobilist uit Middelburg raakte woensdaga vond rond half tien in een slip op de Laan der Verenigde Na ties in zijn woonplaats. Hij botste tegen een lantaarnpaal. Een half uur later was het raak op de rijksweg A58. Een 27-jan- ge Vlissinger botste ter hoogte van Nieuw- en Sint Joosland te gen de vangrail, 's Nachts om half een belandde een automobi list in een sloot langs de Peke- lingsweg in Aagtekerke. Even voor half zeven raakte een 31-jarige automobilist uit de ge meente Borsele op de Wilhelmi- nastraat in Oudelande in een slip. Hij botste tegen de voorge vel van een huis aan. Er was al leen materiële schade. Op de Abbekindersezandweg bij Kloetinge botsten gisteroch tend kort na zeven uur twee per sonenauto's op elkaar. Door de gladheid gleed de auto van een 31-jarige man uit de gemeente Goes weg, waardoor hij gedeelte lijk op de weghelft voor tege moetkomend verkeer kwam. Hierdoor ontstond een aanrij ding met de hem tegemoet ko mende 58-jarige automobilist uit Kapelle. Om vijf voor acht raakte op de rijksweg bij Nieuw- en Sint Joosland een 24-jarige Soubur ger in een slip. Hij botste tegen de vangrail. Ter hoogte van Kruiningen reed een 23-jarige Goesenaar in een sloot, toen hij slipte bij het nemen van de afrit. Op de Isabellaweg in IJzendijke raakte een vrouw uit de gemeen te Sluis van de weg. Haar wagen kantelde en kwam op de zijkant tot stilstand. De vrouw werd door de brandweer uit de auto gehaald en door ambulanceper soneel onderzocht Zij hoefde niet naar het ziekenhuis. Aan Vierwegen in Kapelle reed rond negen uur een auto in de sloot. Op datzelfde tijdstip raak te aan de Koningsweg in Scher- penisse een auto van de weg. De wagen kwam tot stilstand in een droge sloot. Een nog onbekend gebleven automobilist botste te gen elf uur tegen een hek op de Karelsgang in Middelburg. VLISSINGEN - Een 19-jarige vrouw uit Vlissingen is woens dagavond in haar woonplaats lastiggevallen door een onbeken de man op een fiets. De vrouw fietste rond 18.45 uur weg vanaf het Stationsplein in de richting van de Prins Hen- drikweg, toen ze werd achterna gefietst door een man die haar lastigviel en verbaal bedreigde. Ze zag kans de man van zich af te schudden door hard weg te fietsen en met twee andere fiet sers mee te rijden. De onbeken de man fietste hierna weg. Toen de Middelburgse vader meldde dat hij even naar Le- wedorp moest om iets af te ge ven bij een klant, was zijn vierjarig zoontje meteen en thousiast„Oh papa, mag ik mee?" Natuurlijk, reageerde vader Dan gaan we eens lekker sa men op pad. Gewapend met snoep en een vrolijke cd zou den ze er een gezellig uitje van maken. Maar hevig teleurgesteld kwam het jochie later terug thuis. „Was het niet leuk?", in formeerde moeder. „Nee", mokte de kleuter nog na. „Er waren helemaal geen leeuwen in dat dorp. SCHOENMODE Lange Delft 48, Middelburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25