Kleine Volvo scoort met geleend spul
PZC
JGJPV-81
Evo VIII, een rally-licentie uit de winkel
Naar de letter van de Mercedes-wet: C-klasse
23
vrijdag 27 februari 2004
Vraag antwoord
Naast de zes letters en cijfers staat op sommige kentekenplaten
nog een klein cijfertje boven het eerste liggende streepje vermeld.
Waar dient dat voor?
Kai Jansen, informant bij de Rijksdienst Wegverkeer
RDW: ..Als een kentekenplaat moet worden vervangen
vanwege schade of verlies, dan krijg je een nieuwe met
hetzelfde nummer. Wel staat er dan boven het eerste
streepje op de plaat een kleine 1. Bij de volgende vervan
ging krijg je een 2. enzovoort. Deze werkwijze is ver
plicht sinds 1 februari 2003. Voor die tijd werd een nieu
we set kentekenplaten alleen maar vermeld in het ken
tekenbewijs. Nu gebeurt dat dus ook op de platen zelf."
Heeft u ook een vraag? Mail naar vraagenant-
woordi'/ wegener.nl
Eerdere vragen en antwoorden vindt u op de website
van de krant, rubriek Auto.
Een ster op de neus
Een Mercedes blijft gewoon de droom van veel Duit
sers. En daar kan geen economische malaise of onze
kere toekomst iets aan veranderen. In een enquête van
het Duitse onderzoeksbureau TNS Emnid zegt 21 pro
cent van de ondervraagden het liefst een ster op de neus
te willen. De afstand tot de concurrentie wordt zelfs gro
ter: BMW is tweede, met dertien procent. Volkswagen en
Audi delen de derde plaats met elf procent.
Bron. Absatzwirtschaft.
Enquête: apk breder toepassen
Het gros van de Nederlandse automobilisten vindt dat
de APK verplicht moet worden bij verkoop van een
gebruikte auto. Dat zou ook moeten gelden na een zwa
re aanrijding. Bovag en Rai trekken deze conclusie uit
een enquête. Ze keurden op proef 4500 auto's voordat er
onderhoud aan werd verricht Van de auto's tot vijf jaar
werd 7 a 8 procent afgekeurd. Vooral banden, verlich
ting, remmen en stuurinrichting voldeden niet. In de
praktijk zijn er veel minder afkeuringen omdat 70 tot 80
procent eerst een onderhoudsbeurt laat doen.
Bron Bovag/RAI
Honda's nieuwe NSX
De Honda HSC
is een studie
voor een sportwa
gen die de NSX
gaat opvolgen. De
auto heeft een 300
pk V6-motor die
net voor de achter
as staat. Buiten
spiegels zijn ver
vangen door ach- Zo gaat de opvolger van de Honda NSX
teruitkijkcamera's. er ongeveer uitzien.
Jarenlang was het alleen via slinkse wegen te
verkrijgen, zo'n opzichtig straatkanon, maar
nu staat hij gewoon in de etalage bij Mitsubi
shi: de Evo VIII.
Door Mario Vos
Mitsubishi worstelt in Europa
al jaren met zijn imago. Terwijl
de oplossing toch eigenlijk
voor de hand ligt, als je zoveel
successen behaalt in de ral-
lysport en Parijs-Dakar. Maar
civiele versies van de winnende
rallykanonnen waren in Euro
pa nooit via de dealer lever
baar. Met de introductie van de
Evo VIII komt daar verandering
in.
De liefhebber van sportieve au
to's kent de Mitsubishi Evo-
reeks vast al langer. Want al in
1992 bouwde het Japanse merk
een speciale rallyversie van de
vierwielaangedreven Lancer
Turbo. Er volgden verschillen
de evolutiestadia met keurig
opeenvolgende nummers, die
via de grijze import mondjes
maat Nederlandse liefhebbers
bereikten. Al die tijd leek Mit
subishi niet te beseffen dat
juist die Evo - goed voor vijf ral
lykampioenschappen - een uit
stekende auto was om het ima
go op te poetsen.
Met het nieuwe management
van Mitsubishi kwam het besef
er wél. En dus is de Evo num
mertje acht nu leverbaar via de
dealer, met de originele drie
jaar fabrieksgarantie. En dat
laatste is wel van belang voor
zo'n geavanceerd brok tech
niek als de Evo VIII.
De Evo schreeuwt om aan
dacht. Hij is zwaar bewapend
met spoilers, met als hoogte
punt een soort picknicktafel op
het kofferdeksel. Dat geweld
De Mitsubishi Evo VIII is een nogal
schreeuwerig, maar zeer bruikbaar
rij-ijzer.
maskeert de nogal saaie sedan-
lijn. die overigens wel braaf
het nieuwe familieneusje van
de Outlander en de Colt heeft
gekregen. Het interieur is
enorm verbeterd ten opzichte
van de aftandse binnenkant
van vorige versies. Er is zowaar
een mooi gevormd dashboard
en je zit op prettige Recaro
kuipstoelen.
Maar de autoliefhebber zal
meer interesse hebben in de
techniek. Het sporthart is een
tot 265 pk teruggetunede mo
tor - hij had 280 pk in de Evo
VII - om aan de Europese emis
sie-eisen te kunnen voldoen.
Een tweeliter viercilinder tur
bomotor is het, die via een vijf-
versnellingsbak en een actief
middendifferentieel het vermo
gen aan alle vier de wielen af
geeft. Met een draaiknop op
het dashboard kun je de ver
mogensverdeling afstemmen
op asfalt, grint of sneeuw.
Grappig, maar alleen in compe
titieverband echt effectief.
In de achteras zit dan nog een
elektronisch gestuurd differen
tieel dat Mitsubishi Active Yaw
Control noemt. Afhankelijk van
de omstandigheden stuurt dit
systeem meer kracht naar het
buitenste achterwiel in boch
ten. Mooi allemaal, maar je
moet minstens een cursus ver
hoogde rijvaardigheid hebben
gehad om er van te profiteren.
Je kunt onwaarschijnlijk hard
gaan met de Evo VIII en het ral
lymonster door bochten jagen
als een volleerd rallycoureur
zonder ooit iets van die elek
tronica te merken.
Liefhebbers
Toch voldoet de auto ook pri
ma als je er een kratje week-
endboodschappen mee gaat ha
len. Ook het reiscomfort op
snelwegen is opvallend goed.
Niettemin zal de Evo VIII voor
al liefhebbers aanspreken en
daarvan denkt de Nederlandse
importeur er minstens vijftig
per jaar te vinden Een voor
zichtige schatting gezien de
prijs van 50.990 euro.
Mercedes heeft zijn C-klasse opgefrist. Wat
vroeger de kleinste Mercedes was, de 190, is
in 21 jaar tijd een dijk van een auto gewor
den.
Panda's lopen hard
Fiat doet goede zaken met de nieuwe Panda, Auto van
het Jaar 2004. De Nederlandse dealers hebben er in
vier maanden vijfduizend van verkocht. Ter vergelijking:
dat is bijna evenveel als de Micra van Nissan in een heel
jaar deed. In Europa zijn sinds november 2003 ruim
140.000 Panda's afgezet. Tweederde van de kopers kiest
voor de 1.2 Dynamic (9.695 euro). In het najaar komen
er een 1.3 Multijet diesel en een vierwielaangedreven
versie. 4
Duitse lof voor Audi AZ
Voor het eerst
in bijna twin
tig jaar staat er
weer een Duitse
auto op de eerste
plaats in het Auto-
Report 2004 van
keuringsinstantie
TÜV. Het is de Au
di A2: bijna 92 pro
cent van de A3's onder de drie jaar bleek op de keuring
zonder gebreken. Auto-Report is de statistische uitslag
van zeveneneenhalf miljoen keuringen. De TÜV keurt
onder meer onderstel, verlichting, brandstof- en uitlaat
systeem. Vorig jaar won de Audi een Duits tevreden-
heidsonderzoek bij de compacte klasse.
Dikke Dafs voor defensie
Q) Mercedes 190
De 190 was in 1983 de eerste
compacte Mercedes, in de volks
mond de Baby-Benz. Hij maakte
het kwalitatief hoogwaardig
geachte merk financieel bereik
baar voor een grotere kopers-
groep. De 190 evolueerde tot C-
klasse. In totaal zijn er van bei
de types 4,6 miljoen verkocht.
Door Rien van der Steen
De C is de best verkochte mo
del van Mercedes. Eenderde
van alle personenwagens die
het merk bouwt krijgt de der
de letter van het alfabet op de
achterklep. Om de concurren
tie het hoofd te bieden heeft
Mercedes-Benz zijn C-klasse
daarom weer bij de tijd ge
bracht.
Onderstel en stuurgedrag, toch
al niet onder de maat in de C.
zijn verder verfijnd. Automati
sche klimaatcontrole is voor
taan standaard, net als de
splinternieuwe laktechniek
V50 heet de stationwagon op basis
van de onlangs geïntroduceerde Volvo
S40. Hij rijdt goed, is vrij van rammels
en niet astronomisch geprijsd.
Het van Ford geleende
onderstel is klas
sen beter dan
het vorige.
Door Rien van der Steen
KENNISMAKING
Mij doet sterk den
ken aan de grote
re V70. De vor
men zijn iets
zachter, en hij
oogt wat sportiever. Het dak
loopt naar achter taps toe en
houdt dan tamelijk plots op.
De enorme achterlichtarmatu
ren lijken zo te zijn overge-
plakt. Ze zijn erg dominant,
vooral wanneer er geen dak
rails op de V50 zitten om de
aandacht af te leiden.
Fedde Talsma vindt juist die
dakrails ondingen. De Neder
lander is als ontwerper bij Vol
vo verantwoordelijk voor de
S40 en deze V50, die daarvan
afgeleid is. „Ik wil eigenlijk van
die relingen af. Ze zijn ouder
wets. Om dingen te vervoeren
op het dak zijn betere oplossin
gen denkbaar."
Volvo's nieuwe stationwagon
de auto bij de presentatie in
Zuid-Spanje over slechte weg
getjes mee uit genomen wordt.
Wel zetten we regelmatig on
bedoeld de voorruitontwase-
ming aan. De pook van de
handmatige versnellingsbak
komt te dicht bij de knopjes op
de middenconsole als we naar
één of drie willen shiften.
Volvo levert de opvolger van de
V40 met een heel fijn onder
stel, ook al geleend, van Ford.
Zelfs de nieuwe tweeliter diesel
is van PSA/Ford. Het is een
commonrail-motor met turbo
van 136 pk. Gekoppeld aan een
zesversnellingsbak blijkt het
een stille en sterke krachtbron.
Verder zijn er dwars voorin ge
plaatste vijfcilinder benzine
motoren van 2.4(i) en 2.5 liter
verkrijgbaar.
Uitvliegen
In het najaar komt er een V50
met een 1.8/125 pk motor, en
volgend voorjaar een 1.6 diesel
van 110 pk. De sterkste benzi
nemotor wordt de T5 met 220
pk, eventueel met vierwielaan-
drijving.
Importdirecteur Kiek van der
Wall verwacht dit jaar in Ne
derland 2.100 S40's te verko
pen. Van de V50 moet met ge
mak het dubbele aantal de
showrooms uitvliegen dankzij
niet al te woeste prijzen. Volvo
is niet bang dat de S40 en V50
veel klanten zullen verleiden
om de grotere S60 links te la
ten liggen. Iets oudere mensen
zullen die blijven kiezen,
meent de firma.
Hij heeft veel weg van de grotere
Volvo V70, maar de V50 is sportie
ver gelijnd.
Foto Jeffrey van der Vaart
voor de middenklasse is bijna
vijf centimeter langer dan de
sedan. De wielbasis is bijna
acht centimeter langer dan die
van voorganger V40. Zijn baga
gecapaciteit is kleiner: met 415
liter is die nog hetzelfde als
van de V40, maar met neerge
klapte achterbank had die hon
derd liter meer plek.
Apart is de rubberachtig aan
voelende kunststof op de flan
ken van het zitmeubilair. Volvo
noemt het spul t-tec. Het voelt
aan als een surfpak en schijnt
ook te worden gebruikt voor
sporttassen. De V50 heeft de
zelfde opvallende middencon
sole als de S40. Waar Volvo
vroeger opviel met enorme,
Ontwaseming
Aan de veiligheid is veel aan
dacht besteed en de stijfheid
van de carrosserie is voorbeel
dig. De nieuwe V50 rijdt net als
de sedan S40 erg goed en zit
stevig in elkaar. Er is geen ram
meltje of kraakje hoorbaar als
brede consoles is de nieuwe
heel dun om daarachter plek te
bieden aan een handtas. Mee
genomen, want verder zitten
er niet erg veel opbergplekjes
in de auto. Het kaaitenvak in
de voorportieren heeft geleden
onder de grote luidsprekers.
Audi A4 Avant
vanaf 32.090 euro
BMW 3 Touring
vanaf 31.450 eur
Volvo VSO 1.8: 26 065 euro
2.4: 28.665 euro
T5 (4WD): 39 665 euro
2.0D: 30.615 euro
De concurrentie
Ford Mondeo Wagon
vanaf 24.500 euro
Opel Vectra Stationwagon
vanaf 25.685 euro
met nano-deeltjes. Die lak met
microscopisch kleine keiharde
deeltjes is beter bestand tegen
krassen. Ook zou het veel lan
ger duren voordat de lak dof
wordt door bijvoorbeeld veel
vuldig gebruik van de was-
straat Andere modellen uit
Stuttgart zullen er ook van
worden voorzien.
Het front heeft een nieuwe
grille en koplampen achter hel
der glas. Aan de onderkant
heeft de opfrisbeurt geleid tot
een iets toegenomen spoor
breedte en nieuw ont
wikkelde wiella-
gers. Binnenin
heeft Mercedes het
instrumentarium
aangepast.
Aan de motoren-
reeks wordt de 1.8 V
met 192 pk en com
pressor toegevoegd. De
220 CDI diesel heeft nu
150 pk. zeven meer dan zijn
voorganger, maar je merkt
daar in de praktijk amper iets
van. Wie echt power wil zal
voor de C55 AMG moeten kie
zen: een achtcilinder met 367
pk die voor het eerst in deze
klasse te krijgen is. Of zoveel
geweld zinvol is. moet iedereen
zelf maar beantwoorden. In ie
der geval kan de achterwiel-
aangedreven auto dat vermo
gen aan. Zijn stuur- en
rijeigen-
kent weinig bewonderaars. Hij
doet qua vorm veel aan de ook
al zo kort afgekapte BMW 3
Compact denken. Er zijn tal
van extra uitrustingsstukken
leverbaar, zoals vierwielaan-
drijving en spraakbediende na
vigatie. maar daar moet je flink
voor bijbetalen.
schappen staan op het hoogste
niveau. Opvallend is ook de
precisie waarmee je deze rela
tief compacte Benz kunt dirige
ren.
Mercedes levert zijn C als se
dan, stationwagon en sport-
coupé met elf verschillende
motoren. De tweedeurs coupé
De vernieuwde Mercedes C-klasse
heeft betere rijeigenschappen.
DAF Trucks heeft de eerste vier exemplaren van een
grote order voor vrachtwagens overgedragen aan de
Landmacht. DAF mag tot 2006 in totaal 102 trekker-op-
legger-combina
ties en tien losse
trekkers leveren.
Basis voor de
trekker vormt de
DAF XF met mo
toren van 483 en
530 pk. Met de
order is een be
drag van ruim
47,1 miljoen eu-
De Landmacht krijgt nieuwe Daf-trucks. ro gemoeid.
Gedeelde smart
De verlaging van de toegestane vergoeding voor auto
kilometers tot 18 cent zorgt voor veel onrust. Spe
ciaal voor instellingen in de thuiszorg ontwikkelde
Smart een actie. Medewerkers in de sector kunnen voor
18 cent per kilometer (exclusief btw) een Smart Fortwo
leasen. In dat bedrag zijn de kosten van onder andere re
paratie. onderhoud, brandstof, verzekering, belasting en
mobiliteitsservice inbegrepen.
Informatie: 0317-415875
Volgende week in Auto:
Stem mee op uw favoriete cabrio!
Kennismaking: Opel Astra III
Occasion: Opel Astra I