Kleine Volvo scoort met geleend spul PZC JGJPV-81 Evo VIII, een rally-licentie uit de winkel Naar de letter van de Mercedes-wet: C-klasse 23 vrijdag 27 februari 2004 Vraag antwoord Naast de zes letters en cijfers staat op sommige kentekenplaten nog een klein cijfertje boven het eerste liggende streepje vermeld. Waar dient dat voor? Kai Jansen, informant bij de Rijksdienst Wegverkeer RDW: ..Als een kentekenplaat moet worden vervangen vanwege schade of verlies, dan krijg je een nieuwe met hetzelfde nummer. Wel staat er dan boven het eerste streepje op de plaat een kleine 1. Bij de volgende vervan ging krijg je een 2. enzovoort. Deze werkwijze is ver plicht sinds 1 februari 2003. Voor die tijd werd een nieu we set kentekenplaten alleen maar vermeld in het ken tekenbewijs. Nu gebeurt dat dus ook op de platen zelf." Heeft u ook een vraag? Mail naar vraagenant- woordi'/ wegener.nl Eerdere vragen en antwoorden vindt u op de website van de krant, rubriek Auto. Een ster op de neus Een Mercedes blijft gewoon de droom van veel Duit sers. En daar kan geen economische malaise of onze kere toekomst iets aan veranderen. In een enquête van het Duitse onderzoeksbureau TNS Emnid zegt 21 pro cent van de ondervraagden het liefst een ster op de neus te willen. De afstand tot de concurrentie wordt zelfs gro ter: BMW is tweede, met dertien procent. Volkswagen en Audi delen de derde plaats met elf procent. Bron. Absatzwirtschaft. Enquête: apk breder toepassen Het gros van de Nederlandse automobilisten vindt dat de APK verplicht moet worden bij verkoop van een gebruikte auto. Dat zou ook moeten gelden na een zwa re aanrijding. Bovag en Rai trekken deze conclusie uit een enquête. Ze keurden op proef 4500 auto's voordat er onderhoud aan werd verricht Van de auto's tot vijf jaar werd 7 a 8 procent afgekeurd. Vooral banden, verlich ting, remmen en stuurinrichting voldeden niet. In de praktijk zijn er veel minder afkeuringen omdat 70 tot 80 procent eerst een onderhoudsbeurt laat doen. Bron Bovag/RAI Honda's nieuwe NSX De Honda HSC is een studie voor een sportwa gen die de NSX gaat opvolgen. De auto heeft een 300 pk V6-motor die net voor de achter as staat. Buiten spiegels zijn ver vangen door ach- Zo gaat de opvolger van de Honda NSX teruitkijkcamera's. er ongeveer uitzien. Jarenlang was het alleen via slinkse wegen te verkrijgen, zo'n opzichtig straatkanon, maar nu staat hij gewoon in de etalage bij Mitsubi shi: de Evo VIII. Door Mario Vos Mitsubishi worstelt in Europa al jaren met zijn imago. Terwijl de oplossing toch eigenlijk voor de hand ligt, als je zoveel successen behaalt in de ral- lysport en Parijs-Dakar. Maar civiele versies van de winnende rallykanonnen waren in Euro pa nooit via de dealer lever baar. Met de introductie van de Evo VIII komt daar verandering in. De liefhebber van sportieve au to's kent de Mitsubishi Evo- reeks vast al langer. Want al in 1992 bouwde het Japanse merk een speciale rallyversie van de vierwielaangedreven Lancer Turbo. Er volgden verschillen de evolutiestadia met keurig opeenvolgende nummers, die via de grijze import mondjes maat Nederlandse liefhebbers bereikten. Al die tijd leek Mit subishi niet te beseffen dat juist die Evo - goed voor vijf ral lykampioenschappen - een uit stekende auto was om het ima go op te poetsen. Met het nieuwe management van Mitsubishi kwam het besef er wél. En dus is de Evo num mertje acht nu leverbaar via de dealer, met de originele drie jaar fabrieksgarantie. En dat laatste is wel van belang voor zo'n geavanceerd brok tech niek als de Evo VIII. De Evo schreeuwt om aan dacht. Hij is zwaar bewapend met spoilers, met als hoogte punt een soort picknicktafel op het kofferdeksel. Dat geweld De Mitsubishi Evo VIII is een nogal schreeuwerig, maar zeer bruikbaar rij-ijzer. maskeert de nogal saaie sedan- lijn. die overigens wel braaf het nieuwe familieneusje van de Outlander en de Colt heeft gekregen. Het interieur is enorm verbeterd ten opzichte van de aftandse binnenkant van vorige versies. Er is zowaar een mooi gevormd dashboard en je zit op prettige Recaro kuipstoelen. Maar de autoliefhebber zal meer interesse hebben in de techniek. Het sporthart is een tot 265 pk teruggetunede mo tor - hij had 280 pk in de Evo VII - om aan de Europese emis sie-eisen te kunnen voldoen. Een tweeliter viercilinder tur bomotor is het, die via een vijf- versnellingsbak en een actief middendifferentieel het vermo gen aan alle vier de wielen af geeft. Met een draaiknop op het dashboard kun je de ver mogensverdeling afstemmen op asfalt, grint of sneeuw. Grappig, maar alleen in compe titieverband echt effectief. In de achteras zit dan nog een elektronisch gestuurd differen tieel dat Mitsubishi Active Yaw Control noemt. Afhankelijk van de omstandigheden stuurt dit systeem meer kracht naar het buitenste achterwiel in boch ten. Mooi allemaal, maar je moet minstens een cursus ver hoogde rijvaardigheid hebben gehad om er van te profiteren. Je kunt onwaarschijnlijk hard gaan met de Evo VIII en het ral lymonster door bochten jagen als een volleerd rallycoureur zonder ooit iets van die elek tronica te merken. Liefhebbers Toch voldoet de auto ook pri ma als je er een kratje week- endboodschappen mee gaat ha len. Ook het reiscomfort op snelwegen is opvallend goed. Niettemin zal de Evo VIII voor al liefhebbers aanspreken en daarvan denkt de Nederlandse importeur er minstens vijftig per jaar te vinden Een voor zichtige schatting gezien de prijs van 50.990 euro. Mercedes heeft zijn C-klasse opgefrist. Wat vroeger de kleinste Mercedes was, de 190, is in 21 jaar tijd een dijk van een auto gewor den. Panda's lopen hard Fiat doet goede zaken met de nieuwe Panda, Auto van het Jaar 2004. De Nederlandse dealers hebben er in vier maanden vijfduizend van verkocht. Ter vergelijking: dat is bijna evenveel als de Micra van Nissan in een heel jaar deed. In Europa zijn sinds november 2003 ruim 140.000 Panda's afgezet. Tweederde van de kopers kiest voor de 1.2 Dynamic (9.695 euro). In het najaar komen er een 1.3 Multijet diesel en een vierwielaangedreven versie. 4 Duitse lof voor Audi AZ Voor het eerst in bijna twin tig jaar staat er weer een Duitse auto op de eerste plaats in het Auto- Report 2004 van keuringsinstantie TÜV. Het is de Au di A2: bijna 92 pro cent van de A3's onder de drie jaar bleek op de keuring zonder gebreken. Auto-Report is de statistische uitslag van zeveneneenhalf miljoen keuringen. De TÜV keurt onder meer onderstel, verlichting, brandstof- en uitlaat systeem. Vorig jaar won de Audi een Duits tevreden- heidsonderzoek bij de compacte klasse. Dikke Dafs voor defensie Q) Mercedes 190 De 190 was in 1983 de eerste compacte Mercedes, in de volks mond de Baby-Benz. Hij maakte het kwalitatief hoogwaardig geachte merk financieel bereik baar voor een grotere kopers- groep. De 190 evolueerde tot C- klasse. In totaal zijn er van bei de types 4,6 miljoen verkocht. Door Rien van der Steen De C is de best verkochte mo del van Mercedes. Eenderde van alle personenwagens die het merk bouwt krijgt de der de letter van het alfabet op de achterklep. Om de concurren tie het hoofd te bieden heeft Mercedes-Benz zijn C-klasse daarom weer bij de tijd ge bracht. Onderstel en stuurgedrag, toch al niet onder de maat in de C. zijn verder verfijnd. Automati sche klimaatcontrole is voor taan standaard, net als de splinternieuwe laktechniek V50 heet de stationwagon op basis van de onlangs geïntroduceerde Volvo S40. Hij rijdt goed, is vrij van rammels en niet astronomisch geprijsd. Het van Ford geleende onderstel is klas sen beter dan het vorige. Door Rien van der Steen KENNISMAKING Mij doet sterk den ken aan de grote re V70. De vor men zijn iets zachter, en hij oogt wat sportiever. Het dak loopt naar achter taps toe en houdt dan tamelijk plots op. De enorme achterlichtarmatu ren lijken zo te zijn overge- plakt. Ze zijn erg dominant, vooral wanneer er geen dak rails op de V50 zitten om de aandacht af te leiden. Fedde Talsma vindt juist die dakrails ondingen. De Neder lander is als ontwerper bij Vol vo verantwoordelijk voor de S40 en deze V50, die daarvan afgeleid is. „Ik wil eigenlijk van die relingen af. Ze zijn ouder wets. Om dingen te vervoeren op het dak zijn betere oplossin gen denkbaar." Volvo's nieuwe stationwagon de auto bij de presentatie in Zuid-Spanje over slechte weg getjes mee uit genomen wordt. Wel zetten we regelmatig on bedoeld de voorruitontwase- ming aan. De pook van de handmatige versnellingsbak komt te dicht bij de knopjes op de middenconsole als we naar één of drie willen shiften. Volvo levert de opvolger van de V40 met een heel fijn onder stel, ook al geleend, van Ford. Zelfs de nieuwe tweeliter diesel is van PSA/Ford. Het is een commonrail-motor met turbo van 136 pk. Gekoppeld aan een zesversnellingsbak blijkt het een stille en sterke krachtbron. Verder zijn er dwars voorin ge plaatste vijfcilinder benzine motoren van 2.4(i) en 2.5 liter verkrijgbaar. Uitvliegen In het najaar komt er een V50 met een 1.8/125 pk motor, en volgend voorjaar een 1.6 diesel van 110 pk. De sterkste benzi nemotor wordt de T5 met 220 pk, eventueel met vierwielaan- drijving. Importdirecteur Kiek van der Wall verwacht dit jaar in Ne derland 2.100 S40's te verko pen. Van de V50 moet met ge mak het dubbele aantal de showrooms uitvliegen dankzij niet al te woeste prijzen. Volvo is niet bang dat de S40 en V50 veel klanten zullen verleiden om de grotere S60 links te la ten liggen. Iets oudere mensen zullen die blijven kiezen, meent de firma. Hij heeft veel weg van de grotere Volvo V70, maar de V50 is sportie ver gelijnd. Foto Jeffrey van der Vaart voor de middenklasse is bijna vijf centimeter langer dan de sedan. De wielbasis is bijna acht centimeter langer dan die van voorganger V40. Zijn baga gecapaciteit is kleiner: met 415 liter is die nog hetzelfde als van de V40, maar met neerge klapte achterbank had die hon derd liter meer plek. Apart is de rubberachtig aan voelende kunststof op de flan ken van het zitmeubilair. Volvo noemt het spul t-tec. Het voelt aan als een surfpak en schijnt ook te worden gebruikt voor sporttassen. De V50 heeft de zelfde opvallende middencon sole als de S40. Waar Volvo vroeger opviel met enorme, Ontwaseming Aan de veiligheid is veel aan dacht besteed en de stijfheid van de carrosserie is voorbeel dig. De nieuwe V50 rijdt net als de sedan S40 erg goed en zit stevig in elkaar. Er is geen ram meltje of kraakje hoorbaar als brede consoles is de nieuwe heel dun om daarachter plek te bieden aan een handtas. Mee genomen, want verder zitten er niet erg veel opbergplekjes in de auto. Het kaaitenvak in de voorportieren heeft geleden onder de grote luidsprekers. Audi A4 Avant vanaf 32.090 euro BMW 3 Touring vanaf 31.450 eur Volvo VSO 1.8: 26 065 euro 2.4: 28.665 euro T5 (4WD): 39 665 euro 2.0D: 30.615 euro De concurrentie Ford Mondeo Wagon vanaf 24.500 euro Opel Vectra Stationwagon vanaf 25.685 euro met nano-deeltjes. Die lak met microscopisch kleine keiharde deeltjes is beter bestand tegen krassen. Ook zou het veel lan ger duren voordat de lak dof wordt door bijvoorbeeld veel vuldig gebruik van de was- straat Andere modellen uit Stuttgart zullen er ook van worden voorzien. Het front heeft een nieuwe grille en koplampen achter hel der glas. Aan de onderkant heeft de opfrisbeurt geleid tot een iets toegenomen spoor breedte en nieuw ont wikkelde wiella- gers. Binnenin heeft Mercedes het instrumentarium aangepast. Aan de motoren- reeks wordt de 1.8 V met 192 pk en com pressor toegevoegd. De 220 CDI diesel heeft nu 150 pk. zeven meer dan zijn voorganger, maar je merkt daar in de praktijk amper iets van. Wie echt power wil zal voor de C55 AMG moeten kie zen: een achtcilinder met 367 pk die voor het eerst in deze klasse te krijgen is. Of zoveel geweld zinvol is. moet iedereen zelf maar beantwoorden. In ie der geval kan de achterwiel- aangedreven auto dat vermo gen aan. Zijn stuur- en rijeigen- kent weinig bewonderaars. Hij doet qua vorm veel aan de ook al zo kort afgekapte BMW 3 Compact denken. Er zijn tal van extra uitrustingsstukken leverbaar, zoals vierwielaan- drijving en spraakbediende na vigatie. maar daar moet je flink voor bijbetalen. schappen staan op het hoogste niveau. Opvallend is ook de precisie waarmee je deze rela tief compacte Benz kunt dirige ren. Mercedes levert zijn C als se dan, stationwagon en sport- coupé met elf verschillende motoren. De tweedeurs coupé De vernieuwde Mercedes C-klasse heeft betere rijeigenschappen. DAF Trucks heeft de eerste vier exemplaren van een grote order voor vrachtwagens overgedragen aan de Landmacht. DAF mag tot 2006 in totaal 102 trekker-op- legger-combina ties en tien losse trekkers leveren. Basis voor de trekker vormt de DAF XF met mo toren van 483 en 530 pk. Met de order is een be drag van ruim 47,1 miljoen eu- De Landmacht krijgt nieuwe Daf-trucks. ro gemoeid. Gedeelde smart De verlaging van de toegestane vergoeding voor auto kilometers tot 18 cent zorgt voor veel onrust. Spe ciaal voor instellingen in de thuiszorg ontwikkelde Smart een actie. Medewerkers in de sector kunnen voor 18 cent per kilometer (exclusief btw) een Smart Fortwo leasen. In dat bedrag zijn de kosten van onder andere re paratie. onderhoud, brandstof, verzekering, belasting en mobiliteitsservice inbegrepen. Informatie: 0317-415875 Volgende week in Auto: Stem mee op uw favoriete cabrio! Kennismaking: Opel Astra III Occasion: Opel Astra I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 23