PZC
Grote Mini's Echte Mannen
Q
in samenwerking met Q AutoTrack.nl
Het binnenspatbord was ineens verdwenen
Mega-truckje truckt
voortaan ook elektrisch
Bijdehand
Redactie 0113-315680
wvw pzc.nl/auto
e-mail: redactie@pzc.nl
Postbus 31,4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770
Nationaal: 020-4562500
vrijdag 27 februari 2004
Auto
Volgende pagina: kennismaking Volvo V50
In 1964 verbaasde
een Mini Cooper de
wereld door de Rally
van Monte Carlo te
winnen. Vóór Ford,
vóór Mercedes en
Saab. Alsof Calimero
een kudde struisvo
gels voor gek zette.
BMW, tegenwoordig
eigenaar van Mini,
deed het feestje nog
eens over.
Oud en nieuw, twee keer Mini op de Col de Torini.
Door Hans van Alebeek
Pas op voor opa's die
rallykampioen zijn
geweest. Paddy Hop-
kirk bijvoorbeeld,
de roemruchte win
naar van de Monte Carlo-rally
van 1964. Ziet er voor zijn 70
jaar vief uit. Een opa die op
zondag met zijn
vrouw in een Ford
Fiesta gaat toeren.
Tot hij, op ons Am
verzoek, in een
nieuwe BMW Mini Cooper S
stapt en een klein stukje racet
op de Col de Turini waar 40
jaar geleden de basis voor het
succes werd gelegd.
„Hoe hard? Zo hard als u kan",
vragen we vriendelijk. Dat laat
Hopkirk zich geen twee keer
zeggen. Piepende banden, een
grommende motor, elke bocht
lijkt de laatste te zijn. „Even de
tractie-controle afzetten",
grijnst hij bij 70 km op de tel
ler, en hij geeft een dot gas
bij. „Bergaf is het mooiste. El
ke fout die je dan maakt
wordt afgestraft. Dat
maakt het verschil tus
sen jongetjes en Echte
Mannen.
En Hopkirk is een
Echte Man. In
1964 zorgde hij
voor een regel
rechte stunt door met zijn Mr.
Becm-karretje de Rally van Mon
te Carlo te winnen. Vóór Bo
Ljungfeldt die toch een dikke
Ford Falcon met V8-motor be
stuurde. Op de vierde en zesde
plek eindigden ook Mini's, be
stuurd door Timo Makinen en
Rauno Aaltonen. Het tijdperk
van de Drie Musketiers was daar
mee aangebroken, want in hun
rode Mini's wonnen ze race na
race. In 1966 claimde het drie
tal in de Rally van Monte Carlo
zelfs alle ereplaatsen, maar
werd het gediskwalificeerd
vanwege een akkefietje met de
koplampen.
In die tijd was rallyrijden nog
avontuur. Hopkirk bijvoor
beeld smokkelde in 1964 een
blik kaviaar over vierduizend
kilometer vanuit startplaats
Minsk naar Monaco. En toen
onderweg de ruitenwisservloei-
stof op was, bood zijn fles gin
uitkomst. Hopkirks oogjes glin
steren als hij terugdenkt aan
de tocht, die hij eind deze
maand overdoet voor de BBC-
camera's.
S-bochten
De zege in '64 was met name
te danken aan de voorlaatste
etappe op de Col de Turini. Dat
is een Alpentop van 1607 me
ter die alleen via een sliert S-
bochten te bereiken is. En dan
komt het niet alleen op brute
kracht aan. Om dat zelf te erva
ren liet BMW, sinds enkele ja
ren eigenaar van het merk Mi
ni, een stuk of 25 oude én nieu
we Coopertjes aanrukken om
de puist opnieuw te bedwin
gen.
Een feest voor iedereen die de
grenzen van wagenziekte wil
opzoeken want daar daagt dit
baksteentje toe uit. In zowel de
oude - nog met een prachtig
voltmetertje in het dashboard -
als de nieuwe Mini is elke kilo
meter een feestje. En dankzij
zo'n rijdende zuignap voel je je
al gauw coureur.
Totdat Paddy Hopkirk zijn col
lega-musketiers, ook aanwezig
op de Col, even verlaat en ach
ter ons stuur kruipt. Dat vocht
op onze bovenlip, is dat angst
zweet? Dit tochtje moet echt
niet te lang duren want dan
wordt deze nagelnieuwe Mini
geheid maximaal vies van bin
nen. Ongelooflijk wat deze ou
de man met een
auto kan. „Zullen
we maar omke-
ren?",vraagt
Hopkirk.
Weer die grijns. Goddank.
Maar onze vreugde maakt met
een plaats voor verbijstering:
hij gooit het stuur nonchalant
om, trekt de handrem aan en
zet de Mini in één veeg met de
neus weer de andere kant op.
„The old fashioned way", zegt hij
lachend. Bergop stuift de oude
kampioen onverstoorbaar ver
der. „Ik doe dit niet meer elke
dag en ik zie ook wat minder,
anders zou het nog wel wat
harder kunnen", zegt hij ver
ontschuldigend. Op de parkeer
plaats vertellen vier rokende,
stinkende banden een ander
verhaal. Voor één keer voelen
wij ons de zondagsrijders.
C/ Mini Cooper S 2004
Motorinhoud:
Versnellingen:
Gewicht:
Topsnelheid:
0-100 km/u:
I x b x h:
1598 cc
6
1140 kilo
218 km/uur
7,4 sec.
3.65 x 1.69 x
Mini Cooper S 1964 Q)
1071 cc
Motorinhoud:
Versnellingen:
Gewicht:
Topsnelheid:
0-100 km/u:
I x b x h:
635 kilo
160 km/uur
12,9 sec.
3.05 x 1.41 x 1.35
Paddy Hopkirk (70) won in 1964
tot ieders verbazing de Rally van
Monte Carlo in een Mini.
1965:
de Mini van het team Makinen/Easter stuift naar de tweede zege in Monte Carlo.
Van 1962 tot 1967 behaalden Mini's 19 overwinningen in internationale autorally's.
X yy y35 het jeugdige onwetend-
k heid, blinde liefde of een
IA/ vlaag van verstandsverbijste-
w w ring? Normaal doe je het niet,
maar op 6 december 1985 deed ik het
toch. Na drie jaar lang in een probleemlo-
Japanner te hebben gereden moest-ie
Het moest nu maar eens op de spor
tieve toer Sneller en harder kunnen was
nu eventjes belangrijker dan degelijkheid.
Een Italiaan moest er komen.
De keuze viel op Alfa Romeo. Daar stond-
tedan in de showroom, mijn droom, een
f'inkend zwarte Alfa Sud 1.5 Tl Quadrifog-
lioVerde. En die QV betekende nog meer
power. Of was het nog meer ellende? De
Ideine bolide was slechts twee jaar oud,
met maar 55.000 km op de teller. En hij
op gas. Dat was belangrijk. Want gas
lekker goedkoop.
Ofik er een stukje in mocht rijden. Na
tuurlijk. maar er zat geen gas in de tank,
dus maar even op benzine een testritje
Semaakt. En rijden deed-ie! Het sner
pende geluid van de boxermotor was
meer dan muziek in mijn oren. De koop
*as dan ook snel rond. Zeker toen de han
delaar mij vertelde dat de Sud van een
bankdirecteur was geweest. Dat kon niet
fout- Mijn Accord achterlatend stoof ik bij
Wissingen de vierbaans op, op zoek
Door Jankees van Liere
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
naar de vijfde versnelling. Wat een genot!
De eerste maanden ging het prima, al
was een gebruik van een op acht niet
mis. Totdat ik op een keer de motorkap
opende en bleek dat een binnenspat
bord was verdwenen. Opgevreten door
het roestmonster.
Was het dan toch waar dat die Sudjes zo
snel roestten? Dit was er een van de twee
de generatie en die roesten niet, zo was
mij verteld.
Maar corrosie was niet het enige pro
bleem. Op regenachtige dagen (en die heb
ben we veel in Nederland), stond er gega
randeerd een plasje water op het plankje
onder het dashboardkastje, of nog erger -
de mooie lichtrode vloerbekleding was
soms drijfnat als je instapte. Dit natuur
lijk weer met alle nare gevolgen van dien.
Maar het rijden was een genot. Vooral op
de Duitse Autobahn was het heerlijk om
met zo'n 4500 toeren met de mooiste
sportwagens mee te blazen. Eenmaal te
ruggekomen van een Italiaanse vakantie,
viel de auto stil bij de grensovergang. Ik
kreeg 'm niet meer aan de praat. Handma
tig heb ik hem de grens over geduwd, en
na een ruime afkoelingsperiode deed hij
het gewoon weer.
Je kon ook het beste maar op benzine rij
den, want op gas waren die grote carbura
teurs moeilijk af te stellen. En alles wat
stuk kon, ging ook stuk. Tot de claxon
aan toe. Toen in 1985 de APK zijn intrede
deed was het leed niet meer te overzien.
Een jaar later vloog ook nog eens de kop-
pakking eruit, nou toen was het echt
tijd voor wat anders. Al met al heb ik
er drie jaar lief en leed mee gedeeld,
toen heb ik 'm ingeruild. Jawel, voor een
veel saaiere maar wel probleemloze Duit-
Het superlichte bednjfsautoot-
je Mega van het Franse brom-
mobielmerk Aixam is er nu
ook in elektrische uitvoering.
Met dieselmotor was hij er al.
Hij haalt 45 km per uur en je
mag hem zonder rijbewijs be
sturen.
De Mega kan met volle accu's
zo'n honderd kilometer over
bruggen voordat-ie weer een
nachtje aan het stroom moet.
Dat maakt hem ideaal voor bij
voorbeeld campings, fabrieks
terreinen, sportparken of nau
we stadssteegjes. Minpunten
zijn de onhandig geplaatste
wielkasten en de pedalen die te
dicht bij de stuurkolom staan.
Het truckje is er als pick up,
met een laad- of kiepbak, als
'busje' met rolluiken en met
kort of lang chassis. De prijs:
vanaf 11.000 euro.
Info: 0413-247250, mega(« aixam.nl
De Mega, compact vervoer op
stroom.
Foto Buro Van Assendelft/
Jeroen Appels
De Peilstok
O Waar Audi, Peugeot en Volvo hun mo
dellen steevast een nummer meegeven,
bedenken andere fabrikanten liever namen.
Vooral de Japanners tonen zich creatief, ge
tuige modellen als Cherry, Sunny en Cappuc
cino. En wie wil er nu voor (VW) Joker rij
den, of met (Daihatsu) Applause? Welke
naam van een automodel vindt absoluut
niet kunnen? Stem mee in de Kwestie van
de Week.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Lichtgevoelige dieven
O Welke maatregelen neemt u om in
braak van uw auto tegen te gaan? Die
vraag legden we u vorige week voor. Lezers
blijken voor allerlei maatregelen wel iets te
voelen. Parkeren onder een lantaarnpaal is
populair, maar het verschil met de hekken
sluiter is slechts drie procent.
Hoe voorkom je een
leeggeroofde auto?
Parkeren onder lantaarnpaal
Q Radio uit auto halen
(3 Hoedenplank verwijderen
Q Autoalarm
(3 Beveiligingsstickers
Q Getint glas tegen inkijk
Q Auto leeg achterlaten
Bordje: 'Auto Is leeg'
Q Dashboardkastje open zetten 10%
O Frans van Rijnswou van Politie Haaglanden: "Een
mix van alle antwoorden is eigenlijk de beste op
lossing tegen autokraak. Al zetten getinte ramen juist
aan tot inbraak en laten dieven zich niet bepaald weer
houden door beveiligingsstickers. In het kort: maak van
je auto geen etalage en parkeer die altijd in het zicht.
Ons korps deelt felgekleurde hangers uit die automobilis
ten aan de binnenspiegel kunnen hangen waarop staat
dat de auto leeg is. Andere politiekorpsen hebben deze
actie al overgenomen".
Parkeerwekker
Inmiddels vele euro's armer aan parkeerboetes omdat u
geregeld vergeet de parkeerautomaat bij te vullen? Dan
kan een parkeertimer uitkomst
bieden. Het zijn vaak trendy
ogende sleutelhangers waarop
je kunt instellen wanneer de
parkeertijd verstrijkt. Het appa-
raatje waarschuwt u vervolgens
--M op dat tijdstip met een pieptoon
*§r of ander geluid. Ook handig als
'S»#' redmiddel op dodelijk saaie
feestjes...
Parkeertimer, bijvoorbeeld de Car Parking Timer Keyring, te
bestellen via www.feuto-unique.co.uk; prijs 7,50 euro exd.
verzendkosten.
Prius mag niet trekken
Voor de hybride Prius van Toyota, waarvan Auto vori
ge week een testverslag bracht, bestaat geen trek
haak. De Prius rijdt bij lage snelheden vooral op de elek
tromotor. en bij hoge snelheden op de 1.5 liter benzine
motor. Voor het trekken van bijvoorbeeld een caravan is
veel extra vermogen nodig, en dat maakt het gebruik
van de benzinemotor noodzakelijk. Die zou dan zo hard
moeten werken dat het milieuvoordeel verloren gaat. Er
komt wel een oplossing voor het bevestigen van een fiet-
sendrager. De hybride Lexus RX die rond de jaarwisse
ling verschijnt kan wél een aanhanger trekken.
Hete Hyundai's
yundai laat op
de autosalon in
Genève deze con
ceptauto E3 zien. Het
is een in Duitsland ge
tekende studie met een
flexibel en ruim interieur.
Ook is er een bijzondere uitvoe
ring van de vierwielaangedreven
Tucson, de compacte variant op de San
ta Fe: eentje met brandstofcel.
F'jes van Lancia op Loevestein
Historische modellen van Lancia spelen de hoofdrol
op 18 april bij slot Loevestein. Het Lancia FFF regis
ter - de Fs staan voor de types Flaininia. Flavia en Fulvia
- houdt er die
dag een con
cours d'élegan-
ce. De modellen
stammen uit de
periode 1956-
1969. Behalve
voor de gewone
F'jes staat het
concours open
voor de coupés
en cabriolets die
er door de Itali
aanse carrosseriebouwers Pininfarina, Zagato, Touring
en Vignale van zijn gemaakt. Juryvoorzitter is Lancia-
kenner Wim Oude Weernink.
Info: 0172-602613.
De Lancia Fulvia waarop het Italiaanse
merk inmiddels een nieuw protoype heeft
gebaseerd.