PZC Altijd in touw en lichtelijk chaotisch Grieks goud van ongekende kwaliteit Miflie: 0113-315680 0H.fk nl PMlbus 31,4460 AA Goes dveftentie-exploitatie: «oord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; 7feuws-Vlaanderen: 0114-372770; tonaal: 020-4562500. jonderdag 26 februari 2004 De nieuwe Nederlandse ambassade in Berlijn hordt begin volgende maand Jicieel geopend door konin gin Beatrix. Reden voor het Nederlands Architectuurinsti- ?jut (NAi), de Kunsthal en iet Staatliche Museen Berlin an een overzichtstentoonstel ling te wijden aan de archi- gct van de al bekroonde kan- ielarij: Rem Koolhaas. Afgelopen maanden was de *izende expositie met recent ;erk te zien in de Duitse ■oofdstad, eind volgende maand is de Rotterdamse Kunsthal aan de beurt. Maar eerst licht het NAi voor de tentoonstelling START het ei gen archief met het vroege yerk van Koolhaas en zijn bu reau Office for Metropolitan Architecture (OMA). De architect Rem Koolhaas. Bij binnenkomst in Zaal 1 stuit de bezoeker direct op een uit latten opgebouwd berg hok waar je dwars doorheen kunt kijken. Vroeger zag je zul ke bouwsels nog wel eens in een hoek van de supermarkt, volge stouwd met lege dozen. Ook in het NAi staan er dozen in. Ach tentwintig in totaal. Niet leeg, maar boordevol. Ze komen van de zolder van het Office for Metropolitan Archi tecture (OMA) in Rotterdam en bevatten 'vuil' archief van Rem Koolhaas en zijn medewerkers. De verhuisdozen werden pas op het laatste moment naar het Mu seumpark gebracht. Maar daar maakt het NAi geen probleem van: de stukken worden tijdens de expositie 'live' gearchiveerd. De met stift volgeschreven do zen met nog niet bekeken mate riaal staan symbool voor de werkwijze van Rem Koolhaas en zijn medewerkers; altijd in touw en lichtelijk chaotisch. Dat vormt een groot contrast met de zeer nauwgezette werk wijze van het NAi, dat in het be zit is van zo'n 30.000 schetsen en tekeningen en 28 maquettes van in totaal 44 projecten van Koolhaas uit de periode 1978-1995. Tijdens het open de pot laat het NAi niet alleen zien welk materiaal van OMA het in huis heeft, maar ook hoe het wordt behandeld. De tentoonstelling is deels opge bouwd uit vurenhouten kasten die zijn aangepast aan het for maat van de mappen en dozen met archiefmateriaal van Kool haas. Het publiek kan de in houd in principe alleen door geel plexiglas zien, terwijl de medewerkers van het NAi aan de open kant van de kast met het materiaal werken. Niette min hoeven de bezoekers het niet alleen te doen met schetsen die veilig achter glas zijn opge borgen en schaalmodellen waar hekjes omheen staan. In een spe ciaal ontworpen database wordt volledig inzicht geboden in het archief van Koolhaas en kan de bezoeker zelf op zoek gaan naar bijzondere tekeningen Maar het publiek mag ook zelf in mappen snuffelen, al gaat daar wel een zorgvuldige proce dure aan vooraf. „Eerst moet een formulier worden ingevuld met alle benodigde gegevens, daarna kun je bladeren met handschoenen aan Niet eens omdat we bang zijn dat de stuk ken vuil worden, maar dat heeft alles te maken met de zuren die op je handen zitten", zegt cura tor Linda Vlassenrood. Prijsvragen Het NAi bezit in totaal vijfhon derd archieven van architecten en genootschappen. Dat van Rem Koolhaas is een van de topstukken. „Dat behoort tot on ze top 10", zegt Vlassenrood. „Koolhaas is een van de belang rijkste architecten van dit mo ment. Zowel in Nederland als mondiaal gezien. Hij weet de dis cussie over architectuur op scherp te zetten, zijn ideeën slaan in als een bom." Toch is er ook een tijd geweest dat het Koolhaas minder voor de wind ging. Weliswaar werd de zoon van schrijver Anton Koolhaas in zijn beginperiode in één klap bekend vanwege zijn theorieën in 'Delirious New York' en in de kilo's wegende 'bijbel' S,M,L,XL, de gebouwen die hij ontwierp werden vaker niet dan wel gebouwd. Dat gold vooral voor Nederland. Koolhaas was hier een graag ge ziene architect bij prijsvragen, maar winnen deed hij meestal niet. Bekende voorbeelden daar van, zoals de uitbreiding van het Tweede Kamer-gebouw in Den Haag en een opvallende rij torens aan de Boompjes in Rot terdam. zijn te zien als maquet te in het NAi. „Ze dateren uit een voor Kool haas zwarte periode. Maar die is voorbij", zegt Vlassenrood. „Dit jaar wordt niet alleen de ambas sade in Berlijn geopend, maar ook nog twee andere gebouwen van Koolhaas: het concertge bouw van Porto en de biblio theek in Seattle." En als alles volgens planning verloopt De Nederlandse ambassade in Berlijn, ontworpen door Rem Koolhaas. foto GPD wordt dit jaar de eerste paal ge slagen voor het enorme gebouw 'De Rotterdam' op de Kop van Zuid. „Met 'START' drukken we uit hoe belangrijk we Koolhaas vin den", zegt Vlassenrood. „Leuke bijkomstigheid is dat het open depot een beeld geeft van hoe ge bouwen van Koolhaas tot stand komen. Het NAi heeft er name lijk een gewoonte van gemaakt om werkelijk alles te verzame len dat met het ontwerpproces te maken heeft: van faxen en be stektekeningen tot aan maquet tes en 'artwork'; de mooie teke ningen die vaak voor de ver koop worden gemaakt." „Door zoveel te verzamelen kun je goed analyseren hoe een ge bouw tot stand is gekomen, wie een belangrijke rol heeft ge speeld en welke wijzigingen zijn aangebracht", zegt Vlassenrood Wat haar bij Koolhaas' werkwij ze opvalt, is het oneindige aan tal faxen dat hij tijdens een ont werpproces verzendt. „Kool haas is iemand die vaak afwezig is. Dus als zijn medewerkers ideeën uitwerken moeten die naar Koolhaas worden gefaxt, waar ook ter wereld. Hij voor ziet ze vervolgens van commen taar en faxt ze weer terug. En dat gaat zo maar door. over de kleinste details. We hebben ber gen met faxen. OMA is een bu reau waar het licht nooit uit gaat. Aan een gebouw gaan hon derden vormstudies vooraf." Dat het NAi niet zelf de grotere tentoonstelling 'CONTENT' over Koolhaas kan laten zien, vindt Vlassenrood jammer. „Maar Koolhaas wilde graag naar de Kunsthal. Dat is natuur lijk het gebouw dat hij ont wierp. Daar heb ik wel begrip voor." Voordeel is wel dat de curator nu de vrije hand had in de in richting van de tentoonstelling. „Want voor 'CONTENT' werd de vormgeving uiteraard ge daan door OMA. Daar komt bij dat onze expositie ook interes sant is voor mensen die niet di rect fan zijn van Koolhaas, want wij laten ook zien hoe we archiveren." Yvonne Keunen 'START', de Rem Koolhaas/OMA Collectie 1978-1995, tot en met 31 mei te zien in het Nederlands Archi tectuurinstituut, Museumpark, Rot terdam. 'CONTENT', gebouwen, pro jecten en concepten van OMA en AMO sinds 1996. van 27 maart tot en met 29 augustus in de Kunsthal, Mu seumpark, Rotterdam De eerste expositie in de Hermitage Am sterdam die deze week werd geopend door prins Willem-Aleander, is meteen een bijzondere. 'Grieks Goud' laat kunstschat ten zien uit de beroemdste zalen van het museum in St. Petersburg, de schatkamers met de collecties goud en juwelen. De siera den die naar Amsterdam komen zijn van een ongekende kwaliteit. „Ik ben van huis uit klassiek archeoloog en ik weet dat studiegenoten zullen staan te likkebaarden voor de vitrines, omdat ze dit zelden hebben aanschouwd", zegt Vincent Boele, hoofd tentoonstellingen van de Her mitage Amsterdam. „Juwelen uit de oudheid, van deze kostbaar heid, van dit niveau, zijn er nauwelijks in Nederland. Ze zijn zo goed bewaard geble ven omdat ze zijn gevonden in grafheuvels. Dat zijn bouwwerkjes met holle ruimtes en zolang die maar niet instorten, kunnen dit soort fragiele objecten de tand des tijds doorstaan." „Je kunt zelfs de restauraties van de antie ke juweliers nog zien. De fijnheid ervan is soms waanzinnig. We weten soms niet eens hoe ze gemaakt zijn. De beroemde edelsmid Fabergé heeft in de negentiende eeuw ge probeerd ze na te maken, maar die kon niet dezelfde fijnheid bereiken." De graven werden in 1830 bij toeval gevon den nabij de Zwarte Zee, in een gebied dat in het midden van de zevende eeuw voor Christus werd gekoloniseerd door de Grie ken. Anders dan bij veel andere vindplaat sen werden ze niet leeggeroofd door de plaatselijke bevolking. De autoriteiten kre gen snel lucht van de vondsten en gingen opgravingen verrichten. De juwelen date ren uit de zesde tot de tweede eeuw voor Christus. Naast de armbanden, oorbellen, colliers en lauwerkransen worden objecten getoond die de sieraden in context plaat sen, zoals Griekse vazen, zilveren voorwer pen en mallen die meer vertellen over het productieproces. Kees Groenenboom 'Grieks goud', Hermitage Amsterdam. Gebouw Neerlandia, Nieuwe Herengracht 14, Amsterdam, van zaterdag 28 februari tot 29 augustus, geopend dagelijks 10.00-17 00 uur. Informatie: www.hermi- tage.nl of 020-5308751. foto's Hermitage

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 23