Februari als reinigingsmaand PZC PZC Stillevens van bloemen en vis IUHT ïELICHT Belt was paradijs voor Günther Prang 12I kunst lezers schrijven Ambulances Cook Boete voor vernielen deur Alternatief I woensdag 25 februari 2004 Door Henk Postma Het zit er weer op. Voor het gros van de carnavalvicrders was het niet meer dan een paar daagjes uitbun dig beesten. Onze voorouders gaven er een wat diepere betekenis aan. Voor hen was februari de maand van het ploeg- en zaail'eest. Zij reinigden met magische handelingen de grond, en haalden zo de kiemkracht uit z'n win terslaap. Om behulpzame geesten te behagen, en de kwade te verjagen, zet ten ze de wereld op de kop. Kolder, roept de moderne westerling. Maar juist de exacte wetenschap er kent dat het oude magisch denken niet louter op fantasie en onwetend heid berust. „Sinds de kwantumfysica de atomen herleid heeft tot vormen van energie, wordt de magie ook bin nen de wetenschap serieus genomen als een effectieve methode om levens energie te beïnvloeden", schrijven de jaarfeesten-deskundigen Joke en Ko Lankester. In hun Boek De acht Jaar- Rituelen christelijke God verliep betrekkelijk soepeitjes, mede doordat de kerk de heidense naam Dyaus overnam. Van daar de Latijnse naam Deus, en bij voorbeeld het Franse Dieu. De Moeder Aarde-godinnen lieten zich heel wat minder gemakkelijk ker stenen. De Heilige Maagd Maria moest hen vervangen. Zoals in Vrou wenpolder, waar Ónze Lieve Vrouwe de verering van de plaatselijke godin Nehalennia verdrong. De christelijke heiligenkalender telt in februari aan zienlijk veel meer vrouwelijke heili gen dan in andere maanden. De geestdrift waarmee het volk zich op het omkeren van alle waarden en normen stortte, bleef de kerkelijke au toriteiten zorgen baren. Al in de vier de eeuw ondernam de kerk een poging om de uitbundige februarifeesten in te dammen door het instellen van een vastentijd. Eerst duurde die slechts en kele dagen, maar in de zevende eeuw waren dat er al veertig geworden. Op Vastenavond, de vooravond van de vastentijd, was voor het volk de laat ste gelegenheid zich te buiten te gaan aan dans, zang en drank. De wagens die in de optochten werden meege voerd, waren een voortzetting van de voertuigen waarop een beeld van een god of en godin werd meegedragen. Narrenschip feesten, verschenen bij uitgeverij De Kern, belichten ze de Keltische. Ger maanse, Romeinse en christelijke as pecten van de ploeg-, zaai- en reini- gingsfeesten. Sporen daarvan zijn niet alleen terug te vinden in de manier waarop heden ten dage carnaval wordt gevierd, maar ook in andere fe- bruari-vieringen als Valentijnsdag en Maria Lichtmis. Voor de Indo-Germaanse volkeren en stammen was ploegen een heilige han deling. Nadat de eerste voor was ge trokken, vierde de hele gemeenschap feest. Daarmee werd eer betoond aan de Moeder Aarde-godin en aan de He melgod die haar met zijn zaad zou be vruchten. Ook voor de Romeinen was februari de maand voor rituelen die er- Op de Kop van Schouwen is het straofeest bewaard gebleven, waarbij ruiters de voeten van hun paarden reinigen door ze te laten baden in zee. foto Dirk-Jan Gjeltema toe dienden de vruchtbaarheid van de aarde te herstellen. De naam van de maand is afgeleid van februare, dat 'ri tueel reinigen' betekent. Zweep Tot de Romeinse vruchtbaarheidsritue len behoorde het offeren van twee bok ken. Jonge priesters, slechts gekleed in de huid van de geslachte dieren, ren den door de straten met de februaeen zweep, gemaakt van de huid van de bokkenhuid. Vrouwen gingen speciaal de straten op, en ontblootten schouders en rug om zich met de vruchtbaarheid bren gende februa te laten slaan. In de loop van de eeuwen kwamen de relaties tussen de geslachten steeds meer centraal te staan. Daaruit ont stond Valentijnsdag: de gewoonte om anoniem kaartjes en bloemen te stu ren aan een heimelijke geliefde. De Kelten noemden hun reinigings- feest Embolc, en verbonden het aan de godin Brigid. Een van de rituelen was het vlechten van een kruis van stro, la ter ook wel van poppetjes. De bijzon dere verering van Moeder Aarde ver schafte vrouwen zekere voorrechten. Vrouwen in Westfalen dansten met een vliertwijg in de hand. Waagde een man zich in de buurt, dan werd die met de twijgen verdreven. Ook nu nog wordt her en der, zoals te Sas van Gent, het Aldewieverbal ge houden. De traditie schrijft voor dat vrouwen dan, als oude wijven ver kleed en gemaskerd, alles zeggen wat ze op de lever hebben. Februari is niet alleen de maand van de landbouwfeesten, ook voor herders en veehouders waren de reinigingsri tuelen van belang. Op de Kop van Schouwen is daarvan nog het strao feest bewaard gebleven, waarbij rui ters de voeten van hun paarden reini gen door de dieren te laten baden in zee. Kerstenen De kerk bewoog hemel en aarde om de heidense rituelen te kerstenen. Het ver dringen van de Hemelgod door de In de Middeleeuwen werd een narren schip op wielen vaak wekenlang, soms maandenlang, rondgevoerd door heel Europa. Vaak werd de strijd tussen zo mer en winter uitgebeeld, waarbij de winter werd verslagen, verbrand, op gehangen, in het water gegooid of be graven. Vandaag wordt nog steeds met praal wagens rondgereden, een Prins geko zen en een pop (die Prins Carnaval moet voorstellen) feestelijk in brand gestoken. In Mesopotamië gooiden ze het, 2600 voor Christus, over een geheel andere boeg. Daar kroonden ze een misdadi ger voor een dag tot koning. De man werd feestelijk rondgevoerd in een boot op wielen, en daarna al even fees telijk terechtgesteld. Onze huidige Prinsen Carnaval mogen zich wat dat betreft gelukkig prijzen. Zij leven met slechts een vrees: het rei nigend effect van de kater. door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - Ze staat op het punt aan een nieuwe fase van haar kunstenaarsschap te beginnen. De Nijmeegse fotograaf Mar griet Smulders (1955) exposeert op het ogen blik stillevens van bloemen in kunstcen trum deWiUem3 in Vlissingen. Ze heeft er deze wepk^ook haar intrek genomen om een nieuw onderwerp in beeld te brengen: de vis serij. Smulders heeft een internationale reputatie opgebouwd met haar portretten en stille vens. Nadat ze onder meer het moeder schap, het familieleven en een zijdeproject voor vrouwen in India had gefotografeerd, begon ze in 1999 met bloemstillevens. Voor lopers daarvan waren foto's van één bloem in een vaas. „Ik zag dat als een portret", ver telt Smulders. „Zoals een vrouw voor een spiegel staat om te kijken of een jurk goed past, zo zag ik die bloem die zich als het wa re afvroeg in welke vaas hij moest staan. De eerste bloemstillevens gaf ik namen van klassieke godinnen. Ik beschouwde die fo to's als een soort toneelstukken. Ik zag er he le verhalen in." Foto's Smulders' stillevens zijn geïnspireerd op Hollandse bloemstillevens uit de zeven tiende eeuw. „Dat zijn prachtige schilde rijen die niet iedereen zich kan permitte ren. Dat is alleen al een reden om ze in de vorm van foto's te maken. Maar iedereen ziet natuurlijk wel de verschillen met de ze- ventiende-eeuwse schilderijen.'In mijn fo to's zit meer chaos, meer verhaal. Het the ma vanitas houdt me ook niet bezig, maar ik moet zeggen dat ik me ook wel eens af vraag wat de schilders van toen altijd be zighield Door middel van mijn werk breng ik hommages aan andere kunstenaars, niet alleen die van de zeventiende eeuw. Dat blijkt wel uit titels als 'Tulips for Rem brandt', 'Tulips for Matisse' en 'For Pipilot- ti Rist'." Ambassade De tulpen deden hun intrede in haar werk, nadat ze twee jaar geleden de opdracht kreeg voor een groot kunstwerk in de Neder landse ambassade in Ankara. Een half jaar geleden is ze gestopt met haar serie Tulipo- mania. „Het ging me te gemakkelijk. In mei ben ik ermee gestopt en ben ik gaan naden ken over iets anders. Overigens heb ik de tul pen een dag of tien geleden weer opgepakt. Dat komt omdat het weer tulpentijd is en ik het onderwerp kennelijk toch niet kan losla ten." Maar inmiddels heeft het nieuwe onder werp zich ook meer uitgekristalliseerd. Smulders wil zich nu op vissen richten. Daarvoor verblijft ze anderhalve maand in het gastatelier van deWillem3 in Vlissingen. „Een van mijn tulpenfoto's heet 'Tulipoma- nia AvB'. Die letters staan voor Abraham van Beyeren. Dat was een schilder die niet alleen mooie bloemstillevens maakte, maar ook stillevens van vissen. Ik wist dat hier in deWillem3 een gastatelier was. Nog geen vijf minuten nadat Leon Riekwell me ge vraagd had hier te exposeren, vroeg ik hem of ik dan ook in het gastatelier kon. Ik dacht: Vlissingen, daar kan ik met vissen aan de gang." Smulders heeft al wat proefopnamen ge maakt bij de visafslag. Ze weet nog niet wel ke wending haar project gaat nemen. In ie der geval wil ze een aantal stillevens ma ken. „Ik ben deze week naar de expositie 'Vis vitalis' in het Centraal Museum in Utrecht geweest. Daar heb ik veel inspiratie opgedaan. Mijn bloemen fotografeer ik vaak samen met spiegels en water. Ook bij visstillevens draait het behalve compositie natpurlijk om licht, glinstering en weerspie geling." Smulders heeft ook mooie opnamen ge maakt van vissers die in kleurige pakken aan het werk zijn tegen een achtergond van blauwe netten. Wie de overdaad aan kleur en beweging ziet, begrijpt dat ook dat een tafereel is wat haar bekoort. En dan twijfelt ze nog over een combinatie van vissen en bloemen. „Ik ga de komende maanden gewoon kijken wat mogelijk is. Welke afspraken kan ik maken met de vis sers, welke bijzondere vissen kunnen ze eventueel voor me meenemen? De komende weken is het gastatelier mijn uitvalsbasis. Wie weet kom ik in april en mei ook nog re gelmatig hier naartoe. Dan is het warmer. Dat komt goed uit als ik buitenopnamen wil maken." Expositie: Margriet Smuldersfotowerken, t/m 28 maart in deWillem3 in Vlissingen, open do t/m zo van 12-17 uur. Mozaïken van Günther Prang zijn te zien in de bibliotheek van Oost- burg. foto Camile Schelstraete 'For Pipilotti Rist'. ■dB foto Margriet Smulders door Anita Tournois OOSTBURG - Als men de biblio theek in Oostburg binnenkomt, wordt de blik gevangen door een vitrine vol kleurrijke mo zaïeken. Ze zijn vervaardigd door Günther Prang uit Nieuw- vliet, die een voorliefde heeft voor scherfjes en vogels en deze onderwerpen verenigt in een bij zondere hobby. Een hobby van een man, die als negentienjarige jongen op va kantie kwam in Zeeuws-Vlaan deren, danig onder de indruk was van de omgeving en besloot hier te komen wonen om nooit meer weg te gaan. Een hobby, met een eigen procédé, waarin Prang, nu een krasse zeventiger, veel tijd en energie steekt. Een werkje vraagt soms wel honderd uur. Scherfjes Het antwoord op de vraag hoe en wanneer hij op het idee kwam om mozaïeken te maken luidt als volgt: „Als ik in mijn tuintje liep, kwam ik altijd van die mooie kleurige scherfjes te gen die ik niet kon laten liggen De toen nog plaatselijke vuilnis- beitjes waren een paradijs. Ik ging er op zoek naar meer of de scherfjes werden voor me be waard. En zo ontstonden mijn eerste mozaïekjes. Ik doe dit werk nu al vanaf 1970. Maar in het begin vonden de mensen er niks aan", legt Prang uit. „Ik ben ook een poos gestopt. Tot ik in contact kwam met mevrouw e in de PZC ver. f commentaren. De reartTl tijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet h de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschn f» Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen wórd niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden D» redactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten Ove weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Wil de Vries uit Rapenburg, die ook deze techniek beoefent, maar op een andere manier. Zij maakte me weer enthousiast. Het resultaat ziet u hier." Alle mogelijke vogels, inheemse als tropische, zijn met hun bij zondere kenmerken nauwkeurig verwerkt op een ondergrond van speciaal cement, met tiental len stukjes aardewerk en glasres- tantjes in fraaie kleurstellingen. Naast vogels staan er enkele ab stracte werken. Ontwerp Prang: „Hiervoor maak ik altijd eerst een ontwerp. Want even wicht en contrast zijn belang rijk voor de levendigheid van een abstracte compositie. Kijk, voor dit werk werd ik geïnspi reerd door een D.E. koffiepot en een patroon van een dames- pull-over in een tijdschrift. Door het gebruik van grotere stukken rechthoekig en rond glas en het bolle van het aarde werk krijg je die specifieke glans en lichtval die je toch mist bij de echte mozaïeksteentjes. Die geven een veel matter ef fect. Bovendien hou ik erg van moderne kunst en zal mij dan ook meer en meer in die richting gaan ontwikkelen, al zal ik al tijd blijven afwisselen met vo gels of andere realistische onder werpen." Tentoonstelling t/m eind februari in de bibliotheek van Oostburg. Openingstijden: ma. en vr. 13.30 - 17.30 uur, wo. en vr. van 10 00 - 20.00 uur, za. 10.00 - 12.30 uur, do. gesloten 'Ambulances 's nachts zeven mi nuten sneller' (PZC 13-02) is juist, want 'elke minuut telt'. Maar in Vlissingen is het tegen overgestelde het geval. Na ruim een halve eeuw van adequate ambulanceverzorging zullen de Vlissmgers in de toekomst ten minste vijf minuten langer op de hulpverlening moeten wach ten. In de nieuwe kazerne voor de Stadsgewestelijke Brand weer te Middelburg zullen alle Walcherse ambu's worden gesta tioneerd. Het bestuur van de Stichting Ambulancevervoer Walcheren onder voorzitter schap van wethouder L. Pop- pe-de Looff heeft besloten, dat tenminste twee parate ambu's in Vlissingen zouden worden ge stationeerd. De bestaande situa tie zou dan tenminste gehand haafd blijven. Plaatsing bij de dependance aan de Olympiaweg kwam in aanmerking. De voor malige burgemeester J. v.d. Doef heeft er bij het bestuur van de ambulancedienst zeer dwin gend op aangestuurd a la minu te een brief aan de raad te schrij ven met de garantie dat tenmin ste één ambulance in Vlissingen gestationeerd zal blijven. Slechts daarmee kon de raads voorzitter, toentertijd tevens voorzitter van de SGB, de Vlis- singse gemeenteraad over de streep halen en liet deze haar laatste bezwaren tegen de bouw van het 'Veiligheidshuis' te Mid delburg varen. De drie Vlissing- se oprichters van de Walcherse ambulancedienst hebben ge zorgd voor een bijna perfecte ambulancezorg op geheel Wal cheren; de Vlissingers zullen het in de toekomst met minder moe ten doen. En er nu ook nog voor moeten betalen. De slaafse hou ding in de stadsgewestelijke sa menwerking heeft voor brand weer- en ambulancezorg geleid tot: 'hogere kosten, minder zorg'. Provinciaal toezicht op de Vlissingse uitgaven is niet ver wonderlijk. H. Giezen Verdilaan 45 Vlissingen Kadavers Een boer in Ritthem laat scha pen en koeien creperen tot ze dood zijn (PZC 18-2). En dan laat hij die nog gewoon liggen ook. Dat is liefdeloos, smerig, slordig en in ieder geval tegen de wet. Onbegrijpelijk dat ie mand twee jaar geleden veroor deeld werd voor verwaarlozing van zijn schapen en daarna blijkbaar niet meer gecontro leerd wordt. Alsof hij door een boete zijn leven zou beteren. Het lijkt wel normaal te zijn om schapen slecht te verzorgen. Kijk maar om je heen op Walche ren, Schouwen-Duiveland, Zuid-Beveland: massa's scha pen die zonder enige beschut ting op kale weilanden moeten overleven. Al liggen ze met aan getaste hoefjes (pijnlijk, ont staat door vocht) op de knieën gras te eten, het maakt blijk baar niet uit, als ze maar lamme tjes gaan leveren en dus geld op brengen. Geen droge plek om te liggen, geen heg om bij te schui len in storm, hagel en regen. Het zou verplicht moeten zijn om bij ieder weiland waar dieren wor den gehouden, het adres van de eigenaar te plaatsen. Niet alleen om te achterhalen wie er verant woordelijk is voor eventuele ver waarlozing, maar ook om te we ten wie je kunt melden dat er iets mis is. Een schaap dat op zijn rug ligt, gaat onherroepe lijk dood. Dat is triest voor het dier, maar ook jammer voor de eigenaar. H. van den Berg Kruisweg 3 Meliskerke alternatieve genezers als een pij. mitief gedachtengoed neergezet Soms denk ik wel eens dat dil een soort afleidingsmanoeuvre is van het reguliere circuit om de eigen missers te verbloemen In het bijzonder heb ik mij ge- stoord aan de uitlatingen var,dei minister van Volksgezondheid c.a. Om homeopatie af te schilde ren als een geneeskunst die slechts water verstrekt, getuigt van geen enkel begrip. Het ver dunnen van homeopatische me dicijnen is een onderdeel van de bereiding maar de meeste men sen vergeten dat er nog iets bij komt en dat is het volgens vast staande regels schudden van de grondstoffen tijdens de berei ding Dus het verdunnen en net schudden, samen het potentieren genoemd, vormen de basiswetten en geven de kracht die voor de meeste men sen onbegrijpelijk is. Overigens vind ik het een prima gedachte om de wetgeving aan te passen en juiste regels te stellen voor het uitoefenen van de genees kunst. Ik ben van mening dat het niet zo'n zootje is als de mi nister doet vermoeden. Misstan den komen voor in het alterna- i tieve maar ook - en niet in het minst - in het reguliere circuit l en kan je helaas nooit geheel uit- s bannen In een bekend boi i staat geschreven 'hij/zij die zon- a der zonde is werpe de eerste steen'. Henk Veldmat h Molenweg! Nieuwvli i Deze rubriek is uitsluitend be s stemd voor reacties op de in de PZC verschenen redactionele be 'I richten, artikelen of comment* ren. De reactietijd beloopt uiter- a lijk 7 dagen. Plaatsing van bij dragen betekent niet dat de re- i dactie de meningen en stellin s gen van de inzenders onder schrijft ln de PZC van 19 februa s ri stond een artikel van Jeroa Boer. waarin hij schreef dat q 8 april een replica van het schip van de grote ontdekkingsreizr ger James Cook naar Vlissinga jk komt. Daarbij werd o.a. ver-'1 meld dat James Cook de ontdek- jj ker was van Nieuw Zeeland Dat is helaas met juist. Nieuw t Zeeland is op 13 december M s door onze landgenoot Abel Tas-ja man ontdekt. Pas 127 jaar lat op 7 oktober 1769, zag Jt Cook voor het eerst Nieuw land. Het nieuwe ontdekte werd Nieuw Zeeland genoer omdat Able Tasman in geboren was. Ik vind het wel dat wij Zeeuwen dat niet weti In Nieuw Zeeland weten ze1 wel en is veel naar Tasman noemd. Iedere andere krant h van mij deze fout mogen doch niet de Provinciale Zeeu se Courant. A.B.M Kon. Wilhelminalmi Vrouwenpolia MIDDELBURG - Een 55-jan| Sluiskillenaar is gisteren in Mid del burg bij verstek veroordeel tot 130 euro boete. De man ha in augustus 2002 in Axel i deur van een woning aan a Handelstraat vernield. De Rcg* nale Zeeuws-Vlaamse Wonüj bouwvereniging diende schadeclaim in van 1041 em Tweederde heeft hij al vergod De rest moet hij nog betalen. Met meer dan normale belang stelling heb ik de discussie in de media van afgelopen dagen ge volgd over de kruistocht tegen alternatieve genezers. Ik ben klassiek homeopaat en voel me in die zin aangesproken. Nu is een dergelijke discussie niet nieuw. Eens in de zoveel tijd ont staat deze weer en worden alle Hierbij de letter x DVD-spaaracöevy.K PZC iedere dag versort pmnnJ er een andere letter m a krant die samen het woord "acte»-' vormen. Deze actie loopt heel de maand februari. Alleen origin#, spaarzegels uit de krant op on?-** spaarkaarten zijn geldig Spaarüa# staan op zaterdag in de krantonl februari. PZC Advertentie Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen 0800 - 0231 231 (GRATIS)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 34