Kunstbende is mooie ervaring Oud-deelnemers nu injury kunst- en cultuurwedstrijd Geertje van de Berg Dirk de Kam Marcia Smeding Geklaag en gekreun Razende Heideroosjes Voorbeeldige popplaat Ramon Mangold woensdag 25 februari 2004 In theater De Mythe en cultureel podium 't Beest in Goes wordt zondag de Zeeuwse voorronde voor de veertiende Kunstbende gehouden. Ruim 172 deelnemers in de leeftijd van 13 tot en met 18 jaar strijden om plaatsen (er zijn zeven categorieën) in de landelijke finale op zaterdag 10 april in Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht. Een jury beoordeelt de deelnemers die - onder het thema 'Alles of niets' - hun kunsten laten zien op het gebied van taal, theater, muziek, dans, compu ter en film, expo en 'wat jij wil'. Vier van deze juryleden de den ooit zelf mee aan de Kunstbende. Het zijn Marcia Sme ding, Ramon Mangold, Geertje van de Berg en Dirk de Kam. Hieronder lees je over hun Kunstbende-ervaring. En waar gaan ze op letten als jurylid? Ramon Mangold (23) uit Oost-Souburg (woont nu in Breda) is jurylid in de categorie expo. Hij deed in 1996 ('of was het 1994?') mee aan de Kunst bende in de categorie muziek. „Ik deed mee als slagwerker, ook om eens af te komen van dat bandjes-idee bij de catego rie muziek. Ik had een stuk ge schreven op het thema van dat jaar 'Kracht'. Samen met colle ga-slagwerker Cynthia Slinger heb ik dat gespeeld. We werden tweede in de Zeeuwse finale. Er werd gezegd dat we niet zoveel stimulans nodig hadden." „Ik heb na de Kunstbende nog een paar keer met Cynthia opge treden in Zeeland. Maar we gin gen daarna allebei ergens an ders heen om te studeren, dus dat is verwaterd. In 1998 ben ik grafische vormgeving gaan doen aan de kunstacademie Sint Joost in Breda. Ik doe nu foto grafie, ook aan Sint Joost, en fi losofie in Tilburg. Volgend jaar studeer ik af Verder speel ik in allerlei fanfares en met m'n ei gen band Black Balloon." „Meedoen aan de Kunstbende was vooral belangrijk omdat je mensen van je eigen leeftijd ont moet die ook creatief bezig zijn." „Ik jureer in de categorie expo. M'n beroepsopleiding is beelden de kunst; daar heb ik meer ver stand van dan van muziek. Ik let bij de deelnemers op wat de uitgangspunten zijn geweest voor het meedoen. Is dat om mee te doen of vanwege het the ma, 'Alles of niets'? Ik zal erop letten hoe dat is gedaan. Het idee moet zichtbaar zijn; het idee is het belangrijkst." Geertje van de Berg (25) uit Terneuzen (nu in Breda) jureert in de categorie theater. Ze deed in 1997 mee aan de Kunstbende. „Samen met een vriendin deed ik een absurdistisch stukje. Het ging niet echt ergens over; er kwamen ook weinig woorden en attributen in voor. We hebben toen de landelijke finale in Utrecht gewonnen en de CJP-prijs. We mochten toen ook optreden op de Uit-markt in Amsterdam en op nog meer plek ken. Als je gewonnen hebt in de Kunstbende, wordt je vanzelf gevraagd. Dat heeft nog best een tijdje geduurd. Toen we gin gen studeren is dat opgehou den." „Ik heb eerst op de Pabo geze ten, maar dat was niks. Nu zit ik in het tweede jaar van de op leiding cultureel-maatschappe- lijke vorming aan de Hoge school in Breda. Met theater doe ik nu even niks en dat vind ik heel jammer." „De Kunstbende is een leuk opstapje. Het is een hele leuke kans voor jongeren Vooral om dat je podiumervaring kunt op doen. Voor een publiek spelen is iets anders dan thuis tussen de schuifdeuren een stukje op- eren. En het is heel belangrijk om mensen te ontmoeten die ook met die dingen bezig zijn." „Als jurylid let ik vooral op de creativiteit. Er zitten altijd goeien tussen, maar je hoeft niet perfect te kunnen acteren vind ik. Er zijn veel verschillende soorten winnaars; de een heeft lef, de ander kwaliteit en weer een ander is origineel. Het gaat erom dat je eruit springt." De Zeeuwse finale van de Kunstbende begint zondag om 13.30 uur. In 't Beest zijn de optredens in de categorie muziek; kun stuitingen in alle andere categorieën zijn te zien in De Mythe. De presentatie is in handen van Eric Holm ('t Beest) en Marion van Iwaarden (De Mythe). Aan het eind van de middag - als de jury zich beraadt - treedt de Zeeuwse Nederlandstalige rockband Scwar op in De Mythe. Scwar vertegenwoordigde Zeeland in de landelijke Kunstbende-finale in 2002. Rond 18.00 uur wordt in De Mythe bekendgemaakt wie van de deel nemers in welke categorie naar de finale in Utrecht mogen. Carla van de Merbel Dirk de Kam (22) uit Middel burg (nu Amstelveen) is ju rylid in de categorie computer en film. Hij deed in 1999 en 2000 mee aan de Kunstbende, in de categorie video en fotogra fie. „De eerste keer dat ik meedeed eindigde ik op de derde plaats (bij drie deelnemers) in de Zeeuwse voorronde; de tweede keer mocht ik door naar Utrecht, maar daar heb ik niet gewonnen. Het thema was toen 'Ik'. Ik had met Hadassa Kosten een foto gemaakt; zij stond daar zestig keer op. Verder deed ik met Rieks Soepenberg mee met een video; een clipmontage bij een nummer van K's Choice." „Ik zit nu in het derde jaar van de filmacademie in Amsterdam. Ik heb pas nagedacht over wat ik verder wil, maar ik weet het niet. Misschien ga ik me richten op geluid en dan met een klein team documentaires draaien. Of in Zeeland iets met jongeren en video. Ik wil wel terug naar Zee land als ik klaar ben met m'n op leiding. Ik kom hier vaak." „Meedoen aan de Kunstbende helpt je wel op weg, zeker als je landelijk wint. Het is goed om mee te beginnen, ook voor je cv. En je leert veel mensen kennen. Die finaledag in Utrecht was ook heel leuk en gezellig." „Er was binnen de Kunstbende altijd weinig interesse voor vi deo. Dat is nu aan het verande ren; het niveau is ook hoger ge worden. Ik ben benieuwd wat het oplevert zondag. Wat ik be langrijk vind in het werk van de deelnemers is of het blijft boeien. Er moet iets verteld wor den. En ik ga erop letten of het thema eruit komt." foto's Mechteld Jansen Marcia Smeding (25) uit Oosterland is jurylid in de categorie dans. In 1995 deed ze mee aan de Kunstbende. „Met een groep van balletstudio Free uit Goes had ik een moder ne dans gemaakt op het thema van toen, 'Vrijheid'. Wegingen door naar de landelijke finale in Utrecht, maar daar hebben we niet gewonnen. Daar waren we heel verbolgen over. Ook de jour nalist van de PZC vond het raar dat we niet gewonnen hadden. Dat is eigenlijk het enige dat ik nog weet. Ja, en dat het erg leuk was, met de Zeeuwse finalisten in een bus een dag naar Utrecht." „Ik heb de dansacademie ge daan in Rptterdam. Afgelopen zomer ben ik afgestudeerd. Ko mend seizoen dans ik in een sprookjesshow in de Efteling, De Wonderlijke Eftelingshow. Op 10 maart beginnen we met repeteren. Dan heb ik acht maanden zekerheid." „De Kunstbende was een hele leuke ervaring Het is leuk om zelf creatief bezig te zijn. Het heeft voor mij geen naamsbe kendheid opgeleverd. Maar als je gewonnen had, mocht je op de Uitmarkt optreden; dan had je er wel wat aan." „Ik zit met nog twee of drie men sen in de dansjury. Ik ga open kijken naar de voorstellingen; ik zie wel wat er komt. Ik ga wel opletten of ze zich aan het the ma houden. 'Alles of niets', dat is best een pittig thema; ik ga kijken of dat eruit komt. Verder let ik op de belichting en kos tuums en kijk ik of er goed gere peteerd is. En het belangrijkste: of het thema op een eigen ma nier naar voren komt." De naam van The Veils zoemt al een tijdje rond. De jonge Engelse zanger en songschrijver Finn Andrews zou een uitzonderlijk groot talent zijn. Verbazend, want op het eer ste gehoor is The Runaway Found bepaald geen oorspronke lijk album. De dramatiek van Coldplay uitvergroot, een beetje van de bombast van Muse ge leend, de theatraliteit van Suede zonder humor vertolkt. Andrews klaagt en kreunt zon der terughouden. Soms geloof waardig en indringend, maar soms ook tenenkrommend aan stellerig. Toch is de potentie er zeker. Andrews schrijft liedjes die misschien te overduidelijk inspelen op het sentiment, maar hun doel wel bereiken. Met een meeslepende orkestratie trek ken ze de luisteraar, of die het nu wil of niet, in de dramatische belevingswereld van Andrews. Daar is het soms aardig toeven, maar minder zelfmedelijden en meer originaliteit zouden The Veils pas echt tot een fascine rende band maken. Maaike Borst The Veils: The Runaway Found (Rough Trade/Konkurrent), speelduur: 40.09 min. Horen we daar niet Tom Pet ty voorbijkomen? En klinkt dit niet een beetje als John Lennon? Met die verschil lende ingrediënten is Don't Stop van Daryll-Ann in elk geval een voorbeeldige popplaat gewor den. Alwéér, mogen we wel zeg gen Want Jelle Paulusma en An ne Soldaat schreven de afgelo pen jaren al tientallen juweel tjes. Met Jan-Bart Meyers ach ter de knoppen werd Don't Stop grotendeels live opgenomen in de studio. Het komt de levendig heid ten goede. Daryll-Ann swingt en rockt, maar ontroert ook. Martin Groenewold Daryll-Ann: Don't Stop (Excel sior), speelduur: 43.17 min. Ik weet niet of we ooit nog wil len spelen, zei zanger Marco Roelofs van de Heideroosjes een paar weken weken geleden na dat hun gitaarroadie ernstig ge wond raakte bij een ongeluk met de crewbus. Vanaf afgelo pen vnjdag zet de bekendste punkband van Nederland de tournee toch voort, op verzoek van de roadie. SINema schreeuwt ook om live-vertol king. Een typische Heideroos jes-plaat: bevlogen, afwisse lend, vol humor en woede. Veer tien jaar speelervaring werpt zijn vruchten af. Het is razend, strak en speels tegelijk. Jammer is wel dat de composities van de Heideroosjes minder hard zijn meegegroeid. SINema waaiert. Van simpele meligheid ('Dam club Hooligan'), via een herinne ring aan hun optredens in Zuid-Afnka ('Mamelodi Melo dies'), naar oprechte maar zwart-witte boosheid over het drama in Srebrenica ('Come Clean'). De Heideroosjes spelen in op de puberwereld: twijfels, verontwaardiging, weinig nuan ce en veel energie. Maaike Borst Heideroosjes: SINema (Epi taph), speelduur: 50.56 min.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 27