Kunstbende is mooie ervaring
Oud-deelnemers nu injury
kunst- en cultuurwedstrijd
Geertje van de Berg
Dirk de Kam
Marcia Smeding
Geklaag en gekreun
Razende Heideroosjes
Voorbeeldige popplaat
Ramon Mangold
woensdag 25 februari 2004
In theater De Mythe en cultureel podium 't Beest in Goes
wordt zondag de Zeeuwse voorronde voor de veertiende
Kunstbende gehouden.
Ruim 172 deelnemers in de leeftijd van 13 tot en met 18
jaar strijden om plaatsen (er zijn zeven categorieën) in de
landelijke finale op zaterdag 10 april in Muziekcentrum
Vredenburg, Utrecht. Een jury beoordeelt de deelnemers
die - onder het thema 'Alles of niets' - hun kunsten laten
zien op het gebied van taal, theater, muziek, dans, compu
ter en film, expo en 'wat jij wil'. Vier van deze juryleden de
den ooit zelf mee aan de Kunstbende. Het zijn Marcia Sme
ding, Ramon Mangold, Geertje van de Berg en Dirk de
Kam.
Hieronder lees je over hun Kunstbende-ervaring. En waar
gaan ze op letten als jurylid?
Ramon Mangold (23) uit
Oost-Souburg (woont nu in
Breda) is jurylid in de categorie
expo. Hij deed in 1996 ('of was
het 1994?') mee aan de Kunst
bende in de categorie muziek.
„Ik deed mee als slagwerker,
ook om eens af te komen van
dat bandjes-idee bij de catego
rie muziek. Ik had een stuk ge
schreven op het thema van dat
jaar 'Kracht'. Samen met colle
ga-slagwerker Cynthia Slinger
heb ik dat gespeeld. We werden
tweede in de Zeeuwse finale. Er
werd gezegd dat we niet zoveel
stimulans nodig hadden."
„Ik heb na de Kunstbende nog
een paar keer met Cynthia opge
treden in Zeeland. Maar we gin
gen daarna allebei ergens an
ders heen om te studeren, dus
dat is verwaterd. In 1998 ben ik
grafische vormgeving gaan doen
aan de kunstacademie Sint
Joost in Breda. Ik doe nu foto
grafie, ook aan Sint Joost, en fi
losofie in Tilburg. Volgend jaar
studeer ik af Verder speel ik in
allerlei fanfares en met m'n ei
gen band Black Balloon."
„Meedoen aan de Kunstbende
was vooral belangrijk omdat je
mensen van je eigen leeftijd ont
moet die ook creatief bezig
zijn."
„Ik jureer in de categorie expo.
M'n beroepsopleiding is beelden
de kunst; daar heb ik meer ver
stand van dan van muziek. Ik
let bij de deelnemers op wat de
uitgangspunten zijn geweest
voor het meedoen. Is dat om
mee te doen of vanwege het the
ma, 'Alles of niets'? Ik zal erop
letten hoe dat is gedaan. Het
idee moet zichtbaar zijn; het
idee is het belangrijkst."
Geertje van de Berg (25) uit
Terneuzen (nu in Breda)
jureert in de categorie theater.
Ze deed in 1997 mee aan de
Kunstbende.
„Samen met een vriendin deed
ik een absurdistisch stukje. Het
ging niet echt ergens over; er
kwamen ook weinig woorden en
attributen in voor. We hebben
toen de landelijke finale in
Utrecht gewonnen en de
CJP-prijs. We mochten toen ook
optreden op de Uit-markt in
Amsterdam en op nog meer plek
ken. Als je gewonnen hebt in de
Kunstbende, wordt je vanzelf
gevraagd. Dat heeft nog best
een tijdje geduurd. Toen we gin
gen studeren is dat opgehou
den."
„Ik heb eerst op de Pabo geze
ten, maar dat was niks. Nu zit
ik in het tweede jaar van de op
leiding cultureel-maatschappe-
lijke vorming aan de Hoge
school in Breda. Met theater doe
ik nu even niks en dat vind ik
heel jammer."
„De Kunstbende is een leuk
opstapje. Het is een hele leuke
kans voor jongeren Vooral om
dat je podiumervaring kunt op
doen. Voor een publiek spelen is
iets anders dan thuis tussen de
schuifdeuren een stukje op-
eren. En het is heel belangrijk
om mensen te ontmoeten die
ook met die dingen bezig zijn."
„Als jurylid let ik vooral op de
creativiteit. Er zitten altijd
goeien tussen, maar je hoeft niet
perfect te kunnen acteren vind
ik. Er zijn veel verschillende
soorten winnaars; de een heeft
lef, de ander kwaliteit en weer
een ander is origineel. Het gaat
erom dat je eruit springt."
De Zeeuwse finale van de Kunstbende begint zondag om 13.30
uur. In 't Beest zijn de optredens in de categorie muziek; kun
stuitingen in alle andere categorieën zijn te zien in De Mythe.
De presentatie is in handen van Eric Holm ('t Beest) en Marion van
Iwaarden (De Mythe). Aan het eind van de middag - als de jury
zich beraadt - treedt de Zeeuwse Nederlandstalige rockband
Scwar op in De Mythe. Scwar vertegenwoordigde Zeeland in de
landelijke Kunstbende-finale in 2002.
Rond 18.00 uur wordt in De Mythe bekendgemaakt wie van de deel
nemers in welke categorie naar de finale in Utrecht mogen.
Carla van de Merbel
Dirk de Kam (22) uit Middel
burg (nu Amstelveen) is ju
rylid in de categorie computer
en film. Hij deed in 1999 en
2000 mee aan de Kunstbende,
in de categorie video en fotogra
fie.
„De eerste keer dat ik meedeed
eindigde ik op de derde plaats
(bij drie deelnemers) in de
Zeeuwse voorronde; de tweede
keer mocht ik door naar
Utrecht, maar daar heb ik niet
gewonnen. Het thema was toen
'Ik'. Ik had met Hadassa Kosten
een foto gemaakt; zij stond daar
zestig keer op. Verder deed ik
met Rieks Soepenberg mee met
een video; een clipmontage bij
een nummer van K's Choice."
„Ik zit nu in het derde jaar van
de filmacademie in Amsterdam.
Ik heb pas nagedacht over wat
ik verder wil, maar ik weet het
niet. Misschien ga ik me richten
op geluid en dan met een klein
team documentaires draaien. Of
in Zeeland iets met jongeren en
video. Ik wil wel terug naar Zee
land als ik klaar ben met m'n op
leiding. Ik kom hier vaak."
„Meedoen aan de Kunstbende
helpt je wel op weg, zeker als je
landelijk wint. Het is goed om
mee te beginnen, ook voor je cv.
En je leert veel mensen kennen.
Die finaledag in Utrecht was
ook heel leuk en gezellig."
„Er was binnen de Kunstbende
altijd weinig interesse voor vi
deo. Dat is nu aan het verande
ren; het niveau is ook hoger ge
worden. Ik ben benieuwd wat
het oplevert zondag. Wat ik be
langrijk vind in het werk van de
deelnemers is of het blijft
boeien. Er moet iets verteld wor
den. En ik ga erop letten of het
thema eruit komt."
foto's Mechteld Jansen
Marcia Smeding (25) uit
Oosterland is jurylid in de
categorie dans. In 1995 deed ze
mee aan de Kunstbende.
„Met een groep van balletstudio
Free uit Goes had ik een moder
ne dans gemaakt op het thema
van toen, 'Vrijheid'. Wegingen
door naar de landelijke finale in
Utrecht, maar daar hebben we
niet gewonnen. Daar waren we
heel verbolgen over. Ook de jour
nalist van de PZC vond het raar
dat we niet gewonnen hadden.
Dat is eigenlijk het enige dat ik
nog weet. Ja, en dat het erg leuk
was, met de Zeeuwse finalisten
in een bus een dag naar
Utrecht."
„Ik heb de dansacademie ge
daan in Rptterdam. Afgelopen
zomer ben ik afgestudeerd. Ko
mend seizoen dans ik in een
sprookjesshow in de Efteling,
De Wonderlijke Eftelingshow.
Op 10 maart beginnen we met
repeteren. Dan heb ik acht
maanden zekerheid."
„De Kunstbende was een hele
leuke ervaring Het is leuk om
zelf creatief bezig te zijn. Het
heeft voor mij geen naamsbe
kendheid opgeleverd. Maar als
je gewonnen had, mocht je op de
Uitmarkt optreden; dan had je
er wel wat aan."
„Ik zit met nog twee of drie men
sen in de dansjury. Ik ga open
kijken naar de voorstellingen; ik
zie wel wat er komt. Ik ga wel
opletten of ze zich aan het the
ma houden. 'Alles of niets', dat
is best een pittig thema; ik ga
kijken of dat eruit komt. Verder
let ik op de belichting en kos
tuums en kijk ik of er goed gere
peteerd is. En het belangrijkste:
of het thema op een eigen ma
nier naar voren komt."
De naam van The Veils
zoemt al een tijdje rond.
De jonge Engelse zanger en
songschrijver Finn Andrews zou
een uitzonderlijk groot talent
zijn. Verbazend, want op het eer
ste gehoor is The Runaway
Found bepaald geen oorspronke
lijk album. De dramatiek van
Coldplay uitvergroot, een beetje
van de bombast van Muse ge
leend, de theatraliteit van
Suede zonder humor vertolkt.
Andrews klaagt en kreunt zon
der terughouden. Soms geloof
waardig en indringend, maar
soms ook tenenkrommend aan
stellerig. Toch is de potentie er
zeker. Andrews schrijft liedjes
die misschien te overduidelijk
inspelen op het sentiment, maar
hun doel wel bereiken. Met een
meeslepende orkestratie trek
ken ze de luisteraar, of die het
nu wil of niet, in de dramatische
belevingswereld van Andrews.
Daar is het soms aardig toeven,
maar minder zelfmedelijden en
meer originaliteit zouden The
Veils pas echt tot een fascine
rende band maken.
Maaike Borst
The Veils: The Runaway Found
(Rough Trade/Konkurrent),
speelduur: 40.09 min.
Horen we daar niet Tom Pet
ty voorbijkomen? En
klinkt dit niet een beetje als
John Lennon? Met die verschil
lende ingrediënten is Don't Stop
van Daryll-Ann in elk geval een
voorbeeldige popplaat gewor
den. Alwéér, mogen we wel zeg
gen Want Jelle Paulusma en An
ne Soldaat schreven de afgelo
pen jaren al tientallen juweel
tjes. Met Jan-Bart Meyers ach
ter de knoppen werd Don't Stop
grotendeels live opgenomen in
de studio. Het komt de levendig
heid ten goede. Daryll-Ann
swingt en rockt, maar ontroert
ook.
Martin Groenewold
Daryll-Ann: Don't Stop (Excel
sior), speelduur: 43.17 min.
Ik weet niet of we ooit nog wil
len spelen, zei zanger Marco
Roelofs van de Heideroosjes een
paar weken weken geleden na
dat hun gitaarroadie ernstig ge
wond raakte bij een ongeluk
met de crewbus. Vanaf afgelo
pen vnjdag zet de bekendste
punkband van Nederland de
tournee toch voort, op verzoek
van de roadie. SINema
schreeuwt ook om live-vertol
king. Een typische Heideroos
jes-plaat: bevlogen, afwisse
lend, vol humor en woede. Veer
tien jaar speelervaring werpt
zijn vruchten af. Het is razend,
strak en speels tegelijk. Jammer
is wel dat de composities van de
Heideroosjes minder hard zijn
meegegroeid. SINema waaiert.
Van simpele meligheid ('Dam
club Hooligan'), via een herinne
ring aan hun optredens in
Zuid-Afnka ('Mamelodi Melo
dies'), naar oprechte maar
zwart-witte boosheid over het
drama in Srebrenica ('Come
Clean'). De Heideroosjes spelen
in op de puberwereld: twijfels,
verontwaardiging, weinig nuan
ce en veel energie.
Maaike Borst
Heideroosjes: SINema (Epi
taph), speelduur: 50.56 min.