binnenkant van buiten PZC De Terneuzens Arsenaal speelt een spel met smaken spel Psychognomie Phrenologie IOREN .-factie: 0113-315680 rtwpzc.nl Jtredactie@pzc.nl ü^us31,4460AAGoes u-rtentie-exploitatie: Midden-Zeeland: 0113-315520; Ï^-Vlaanderen: 0114-372770; tonaal: 020-4562500. woensdag 25 februari 2004 Gezichten die boekdelen spreken. Voor ie meeste mensen is dit niet meer dan «en uitdrukking, maar voor Dsychognome Margot van IJzeren is het ien werkelijkheid. Bijna feilloos leest ajaan neus en oren, lijnen en kleur an het gezicht, maar ook aan de vorm an de schedel iemands karakter en eg, talenten en zwakke plekken. Bet gelaat als de uitdrukking van ieders eigenheid, vergelijkbaar met de aniciteit van een vingerafdruk. Door ANGEUQUE SPANINKS Weieens goed ge keken naar de neus van dege ne tegenover je? En naar zijn oren, zijn wenkbrauwen, zijn lippen en kin, zijn haren en de kleur van zijn gezicht? Waar schijnlijk niet. Doorgaans kijken we niet meer dan oppervlakkig naar de gezichten om ons heen. We herkennen, maar kennen niet. We zijn al blij als we zien wanneer het iemand goed of slecht gaat, zij een nieuwe bril heeft of hij zijn haar heeft laten knippen. Zo niet Margot van IJze ren. Terwijl je met haar praat, fixeren haar ogen zich soms in eens op je neus of mond. Dan vertelt ze wat ze ziet, waardoor het lijkt alsof ze je al jaren kent en zo bij je binnenkijkt. Zes jaar lang maakt Van IJzeren tydiognome Margot van IJzeren. Foto René Manders nu al studie van het gelaat, on der de bezielende leiding van Anette Müller, de enige gediplo meerde psychognome in Neder land. Psychognomie, een samen trekking van psyche (geest) en gnomos (kenmerk), wordt ook wel gelaatkunde genoemd, maar reikt heel wat verder dan het ge zicht alleen. Ook de schedel, de mimiek, de houding van mensen wordt in de analyse betrokken; alles wat bijdraagt aan de unieke optelsom die ieder mens maakt. Uitgangspunt is het feit dat de typische trekken en bouw van een gezicht niet alleen te danken zijn aan de genen, maar ook aan de ervaringen die een mens ge durende zijn leven opdoet. En hoewel de psychognomie voor alsnog vooral tot de alternatieve pseudo-wetenschappen wordt ge rekend, groeit met name in het buitenland de serieuze belang stelling voor de complexe en veelal frappant acurate dia gnoses die serieuze psychogno- men weten te stellen. „Maar", zo stelt Van IJzeren na drukkelijk, „ik ben geen dokter of therapeut. Ik schets een ka rakter, lees op verschillende plekken de specifieke kenmer ken van iemands lichaam en geest, gevoel en denken. Dat is verhelderend, maar niet meer dan dat. En zit daar iets veront rustends bij dan verwijs ik door. Behandelen doe ik niet. Voor mij is de psychognomie vooral een nuchter, leerzaam maar ook hu moristisch hulpmiddel om eens op een andere manier naar jezelf en de mensen om je heen te kij ken." Niettemin neemt Van IJzeren haar werk uiterst serieus. „Van heikneuters die na een of twee cursusjes menen de psychogno mie zelf in praktijk te kunnen brengen, moet ik niks hebben. Die gooien het in de gehaktmo len, doen er een bloemenseance bij en geven wat handlezen als toetje, daarmee volledig voorbij gaand aan de complexiteit van de psychognomie. Maar hetzelf de geldt voor degenen die het meteen in de nazi-hoek plaatsen. Want psychognomie en moder ne phrenologie gaat juist niet om het eng indelen van mensen in hokjes. Het gaat niet om ras- senkenmerken of schoonheids idealen. In feite is de psychog nomie zelfs universeel toepas baar, al moet je bij verschillen de rassen natuurlijk wel letten op nuanceverschillen in de ken merken. Maar het gaat juist om het totaalbeeld, het zo gediffe rentieerd mogelijk benaderen van ieder individu, en dat kan net zo goed een Europeaan zijn als een Afrikaan of Chinees." Dat er steeds meer belangstel ling komt voor het analystisch vermogen van de serieuze psy- chognomen merkt Van IJze ren in haar eigen praktijk. Haar deskundigheid wordt bijvoorbeeld al lang niet meer alleen in de softe, al ternatieve hoek geraad pleegd, ook in het bedrijfs leven is men in toenemen de mate geïnteresseerd. „Psychognomisch advies kan bijvoorbeeld helpen bij sollicitaties. Of als het gaat om teambuilding. Het is ten slotte voor niemand goed als iemand op een verkeerde plek zit, of dat nu in een werk omgeving is of in een relatie." De oren zijn een bijzonder element in het gelaat. Ze staan direct in verbinding met de hersenen en vormen al van meet af aan een onbewuste impuls die gedurende het leven nauwelijks van vorm verandert, alleen van omvang. De hoeveelheid bovenoor geeft aan hoe belangrijk denken voor die persoon is. Het middenstuk zegt iets over de communicatie van een mens, de mate van zelfverzekerdheid en doorzettingsver mogen. De oorlel over iemands potentieel aan reserve krachten en de mate waarin ie mand van het leven wil genieten. Dikke oorlellen duiden bijvoorbeeld op behoefte aan genot, aangegroeide oorlellen op een meer ascetisch karakter. En de kraakbenen rand van het oor reflecteert de rug. al dan niet met zwakke plekken. De oorrand laat tevens zien of iemand gemakkelijk te beïnvloeden is. NEUS Aan de neus valt iemands mate van zelfverwerkelijking en wilskracht af te lezen. Fy siek staat de neus in verbinding met de maag. Met name de neusvleugels zeggen ook het een en ander over iemands communicatieve vermogen. Zijn ze soepel en dun dan duidt dat op een open en direct karakter, hoe dikker en strakker de neusvleugels hoe afwachtender iemand is geworden. MOND De mond zegt veel over iemands gevoelservaringen. Veelal ontwaar je dezelfde trek rond de mond als bij het letterlijk proeven van bitter, zoet, zuur en zout wanneer het gaat om het meer overdrachtelijke proeven van gevoelens. Na een bittere ervaring trekken de mondhoeken bijvoorbeeld naar beneden en de lippen worden dunner als wensen en idealen verdwijnen. Wie zijn lippen doorgaans een beetje open houdt, heeft een ontvankelijk en geïnteresseerd karakter; opeen geknepen lippen verraden een meer kieskeurig en gereserveerd type. Aan de welving van de bovenlip valt af te lezen in hoeverre iemand liefde in zich heeft. De onderlip is vergelijkbaar met de oor lel: hoe dikker hoe meer behoefte aan fysiek genot (eten, drinken, knuffelen). Maar let op, een gezwollen onderlip kan ook wijzen op een aandoening aan de spijsverte ring. De lippen zijn namelijk de reflexzone van de darmen. Zo kunnen de lijnen in de lippen darmenproblemen verraden: verticale lijnen zijn goed, maar zodra er zich ho rizontale of diagonale lijnen aftekenen of de lippen helemaal glad trekken is er iets aan de hand. KIN KAAK De kin geeft de mate weer waarin iemand in beweging komt. Een spitse vooruitste kende kin verraadt een ongeduldig en actief karakter dat veelal voor de muziek uit loopt. Kan dit niet, in een saaie vergadering bijvoorbeeld, dan is zo iemand snel ge neigd om zijn kin vast te houden, al was het alleen maar omdat deze gaat jeuken doordat er zich bloed ophoopt. Fysiek staat de kin in verbinding met de heupen en de kwaliteit van het bloed. Een rode kerf tussen de onderlip en de kin duidt vrijwel al tijd op spataderen. Aan de textuur van de kin kun je zien of iemand van zijn stuk ge bracht is, geestelijk knock out is geslagen. Samenhangend met de kin verraadt de kaaklijn hoe en hoe lang iemand iets weet vol te houden. Is de kaaklijn lang en duidelijk dan heb je te maken -V met een volhardend karakter, een gebogen weinig geprononceerde V..-~ kaak duidt op een meer afwachtend type met verminderd uithou- dingsvermogen. Grondlegger van de psychognomie is de Bel gische 'professor'1 Paul Bouts (1900-1999). Hij ontwikkelde een diagnostische methode op ba sis van schedelvorm en gelaatstrekken die ka rakter en aanleg van mensen zouden verraden. Bouts' geschriften doen inmiddels behoorlijk gedateerd aan en voldoen op geen enkele wijze aan erkende wetenschappelijke criteria. In haar praktijk combineert Van IJzeren bruikbare ele menten uit de leer van Bouts met vergelijkbare methoden van de Duitser Carl Huter (1861- 1912). Beiden voeren een deel van hun theorie terug op de klassieke phrenologie, ofwel sche delleer. Deze uit de gratie geraakte theorie, ontwikkeld door de Frans-Duitse arts Franz Jo seph Gall, stamt uit de 19de eeuw en richt zich vooral op de bulten en holten van de schedel, waaruit allerlei geestesgesteldheden zouden zijn af te leiden. Gall onderscheidde 42 verschil lende zones en plekken. De spreekwoordelijke 'wiskundeknobbel' is een van de weinige ver wijzingen naar de phrenologie die nog altijd voortleeft in ons dagelijks taalgebruik. Door Rien van Reems kns at ik bij 't Arsenaal in Temeu- zen voor het eerst aardappelcarpac- G0: dunne schijfjes aardappel keu- n§ gerangschikt als de schubben een imaginaire vis. Patron-cui- Jacq Barentsen gebruikte er M beroemde Opperdoezer Ronde yoor, heerlijk. Jacq Barentsen had ds patron-achter-het-fomuis van Bi- ba Bouteille al een naam opge bouwd toen hij in 1997 met com pagnons An en Rein van Glansbeek *an Grand-Café De Graanbeurs in e uit 1840 daterende Arsenaalka- jWne een restaurant opende dat zo bijzonder oogde, dat de Terneuzen- het in die tijd als 'on-Temeu- zens betitelden. Vandaag de dag is Arsenaal een gevestigd culinair ^tuut en staat de carpaccio van aardappels, zo vertelt gastheer Maarten Hamelinck, nog altijd op het menu. Althans wanneer de Op perdoezer Ronde in topvorm is, want Jacq Barentsen is een perfec tionist. Nieuw na zeven jaar is nu het 'Wijn en Spijs'-evenement: iedere laatste zondag van de maand vertelt een wijnkoper over die combinatie. De gast krijgt zes creatieve gerechten met zes bijpassende wijnen voor 27,50. De sessie begint om 16.30 uur en reserveren is gewenst. Vanaf mijn tafeltje zie ik Jacq Bar entsen druk in de weer met de wok, zijn favoriete kookattribuut. Hij kan als geen ander met gewone producten iets buitengewoons creë ren en wanneer hij bij uitzondering een duur ingrediënt toepast, weet hij de prijs toch redelijk te houden. Neem bijvoorbeeld een koud voor gerecht als carpaccio van ganzenle ver met notensalade en sesamdres- sing 12,50) en een hoofdgerecht als gebakken ganzenlever met mo- rillesaus, verse pasta en seizoen groente 17,50), het lijkt te geef. Weinig restaurants nemen de moei te een alcoholvrij aperitief te creë ren, maar gastheer Maarten Hame linck zet mij een in laagjes siroop opgebouwde cocktail voor die niet alleen leuk oogt maar ook goed smaakt. De amuse is een voorproefje van het goochelen met smaken: een glaasje rode nectar op basis van bie- tensap met mierikswortel en een vliesdunne vitello di tonnato, deli caat kalsvlees met een tonijnmayo naise. Vaste gerechten, en dat zijn er maar zeven, worden met een zon netje aangeduid, zoals een met ho ning goudgebakken geitenkaasje, groene salade en truffeldressing 8,75), rijkgevulde Zeeuwse vissoep (€7,25) en scampies in knoflook- roomsaus met pemod en groene sa lade 13,50), drie sliptongetjes in roomboter gebakken met aardap- pelgratin en roerbak (€13,50), vis- creatie 't Arsenaal met diverse soor ten marktverse vis 19,75), geroos terde rib-eye met tomaat-béamaise- saus. wokgroente en aardappelgra- tin 17,50) en geroosterde ossen haas met portjus, wokgroente en aardappelgratin 19,50). De overige gerechten wisselen maandelijks en dat zijn in februari onder meer: een half dozijn Zeeuw se wilde oesters 9,00), drie berei dingen van verse tonijn, met lauw warm garnituur, gemarineerd en geroosterd 9,50), gerookte paling op roombotertoast met Zeeuwse stroop en appelsalade 11,50), drie warme bereidingen van wilde Zeeuwse oesters (€9,75). krokant gebakken lamszwezerikjes met wit lofsalade 9,50), gebakken zee baars met wilde spinazie, bospad- denstoelen, aardappelcrème en zu- ringsaus 16,50), kabeljauwfilet met tarte Tatin van tomaat, verse pasta en gamalenjus 17,75) en mijn voor- en mijn hoofdgerecht: tartaar van zalm met guacamole, krokante spekjes en Zeeuwse stroop 9,50) en trio van lam met lamshaasjes. zwezerikjes en tong met bospaddenstoelen en rozema rijnjus 17,50). Het is een spel van smaken: frisse zalmtartaar met verse sla in een ei gen dressing en daarnaast een pitti ge guacamole, Mexicaanse avoca domousse. een ware vondst. Lamshaasjes en lamstongetje rus ten op een bedje van gewokte groentjes en een smakelijk stamp potje met daaromheen de knappe rige zwezerikjes die van binnen roomzacht zijn. Een prachtig ge recht. Tot slot één van de diverse chocoladetoetjes. twee bakjes met een overheerlijke crème brulée van chocolade 6,50). Bij dit alles een romigvolle Le Duet I van Latour. 70 procent Chardonnay j en 30 procent Viognier 3,80 per j glas). Restaurant 't Arsenaal Nieuwstraat 27-29 Terneuzen Tel. 0115-613000 Fax. 0115-648225 www. heta rsenaalcom Gesloten op zondag, zaterdag geen lunch I Keuken open van 11.30 tot 14 en van 17 tot 21.30 uur Creditcards: Mastercard, Visa en pin Rolstoel geen beletselen Kinderen: kindermenuutjes Vegetarisch diverse gerechten Roken: rookvrije tafel te reserveren

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 21