Lacetti, uitdager in een drukke arena
PZC
De vooruitziende blik van Andries Gaastra
Rolls-Royce in het middelpunt
25
Motorbeurs in Utrecht
opent nieuw seizoen
Vraag antwoord
Bijdehand
vrijdag 20 februari 2004
Daewoo brengt een
nieuw model in de
kleine middenklasse:
je Lacetti. Maar hij
rijdt niet zo verfijnd
als de naam van zijn
designer, Giugiaro,
doet vermoeden.
KENNISMAKING
Door Rien van der Steen
Het Koreaanse Dae
woo is sinds ruim
een jaar onder
dak bij de General
Motors-familie en
dat geeft lucht aan de volgende
veronderstelling: waar Opel de
ambitie heeft om hogerop te
saan met duurdere, grotere
modellen - up-market heet dat -
zou Daewoo wel eens in het
gat kunnen springen dat de
Duitsers achterlaten.
Daartoe heeft Daewoo een
nieuw model bedacht: de Lacet-
i Het is een vijfdeurs hatch
back die zijn techniek leent
ran de Daewoo Nubira.
Nieuwsgierig naar de herkomst
ran dat zwierige Lacetti raadple
gen we ons oude Latijnse woor
denboek. Daar ontdekken we
de werkwoordstam lacesso: 'tar
ten. uitdagen'. Dat past wel bij
die Lacetti, want hij werpt de
handschoen in een druk stukje
ran de markt: de kleine mid
denklasse. Zijn troef lijkt voor
al de binnenruimte, die ook
achterin heel behoorlijk is. De
Lacetti rijdt best aardig maar
hij mist verfijning, en dat kan
hem in de bloeddorstige ver-
koop-arena parten gaan spelen.
Het tamelijk vlakke meubilair
biedt weinig steun, zeker in
bochten, als de carrosserie
flink overhelt. Het stuurwiel is
aan de grote kant, het stuurge-
drag nogal indirect. De versnel
lingspook lijkt van een oude
Kadett geleend en vergt ruime
roerbewegingen.
Ook de Holden-motoren ma
ken geen verpletterende in
druk. Anders dan de Nubira
kun je de Lacetti behalve met
de 1.6 van 109 pk ook uitrus
ten met een 1.8 en een lichtere
1.4 van 92 pk. Het zou overdre
ven zijn te stellen dat hij met
die laatste flink vooruit kan.
De Lacetti is net als de Daewoo-
modellen Matiz en Kalos ont
worpen door de Italiaan Giu
giaro. Dat sterkt Daewoo in
zijn geloof dat de auto vooral
in de smaak gaat vallen bij
vrouwen. De Koreanen willen
volgend jaar minstens 50.000
Lacetti's slijten in Europa. Dit
jaar komt er ook nog een klei
ne suv, en begin 2005 een drie-
deurs Kalos en een nieuwe Ma
tiz. Die twee zijn de best verko
pende modellen van het merk.
Net als in de turbulente begin
jaren gaat het merk weer aller
lei woeste acties bedenken om
klanten te lokken. Zoals een fi
nanciering met -1 procent
rente.
Daewoo maakte vorig jaar
570.000 auto's. Een kleine fa
briek dus, maar er zit groei in.
Italië is het belangrijkste ex
portland, gevolgd door Spanje.
Ook Nederland is voor Daewoo
weer interessant aan het wor
den: na 8.600 verkochte auto's
in 2003 wil het merk er dit jaar
bij ons 12.000 kwijt.
Daewoo Lacetti, standaard o a.
abs, vier airbags, op afstand
bediende centrale vergrendeling,
elektrische zijruiten voor, in hoogte
verstelbaar stuur en
bestuurdersstoel en radio/cdspeler
Bagageruim: 275/1.045 liter. Prijzen
1 4/92pk: 14 995 euro; 1.6/109pk
17.895 euro. 1.8/122pk 19.695
euro
Nog geen twintig jaar geleden gaf niemand
een cent voor de toekomst van Batavus. Nu is
het groot feest bij de fietsenfabriek in Hee
renveen.
DoorRodrick de Munnik
Jnbileumfiets
Vanwege het eeuwfeest
heeft Batavus een jubileum-
fiets ontworpen: de Centen-
mal. Hij is uitgerust met een
klassiek Brooks-zadel maar
ook met een draadloze com
puter. Er is een Sports met
acht, en een Tracking met
achttien versnellingen. Hij
verschijnt in gelimiteerde op
lage, voor prijzen vanaf 1199
euro. De eerste veertien zijn
al weg - gestolen vanaf het
fabrieksterrein.
Het rijwiel was niet bepaald
een gewaardeerd vervoermid
del aan het begin van de twin
tigste eeuw. Fietsers raakten
regelmatig in de clinch met
voetgangers. De meest populai
re straten van Amsterdam wer
den er zelfs voor afgesloten. De
oorzaak was vooral 'het woeste
rijden der slagersjongens'. Voor
vrouwen waren de regels ook
duidelijk. Voorlichtingsaffiches
van fietsenmakers gaven aan
hoe 'ene dame op de fiets behoort
te zitten': elegant rechtop.
Zou Andries Gaastra in Heeren
veen toen hebben kunnen be
vroeden dat zijn winkeltje in
uurwerken en naaimachines
een eeuw later 300.000 fietsen
per jaar zou maken? Gaastra
moet een voorgevoel hebben
gehad. Twee jaar na de opening
verkocht hij zijn eerste fiets,
een Presto uit het Duitse Chem
nitz. En hij ging zelf fietsen
maken: Batavus.
De fietsen van Gaastra zagen er
eigenlijk niet veel anders uit
dan de huidige stadsfietsen. Al
leen met handremmen werd
op de band geremd in plaats
van op de velg. Fietsles van fa-
briekswege leerde de aanstaan
de berijders hoe ze met hun
nieuwe vervoermiddel moes
ten omgaan.
In 1917 nam Gaastra een ande
re fietsenfabriek over en vanaf
dat moment groeide het bedrijf
in Heerenveen gestaag. De cri
sis van de jaren dertig wist Ba
tavus ternauwernood te overle
ven met de productie van alles
wat geld opbracht, van bakfiet
sen tot schaatsen. Na de Twee
de Wereldoorlog leefde het be
drijf op dankzij een gloednieu
we, moderne fabriek. Batavus
werd een van de grootste fiet
senmakers van Nederland. Drie
jaar na de oorlog ontwikkelde
het bedrijf zelf een bromfiets,
en daarmee liep het ver voor
op de concurrentie. De tweede
tik kwam begin jaren tachtig.
Ondanks de overname van
merken als Fongers, Magneet
en Germaan kwam de klad er
in. Met een technisch faillisse
ment in 1986 als gevolg.
Geloof
De huidige directeur Rob Beset
weet nog dat hij net op dat mo
ment bij Batavus solliciteerde
als vertegenwoordiger. „Wacht
even met beslissen, zei ieder
een om me heen. Maar ik wilde
per se naar Batavus." Een com
binatie van geloof in het be
drijf en een duister fietsvirus
dreef hem erheen. „Ik was zelf
een blauwe maandag profwiel
renner, en Batavus had toen
een echte wielrenploeg. Wie
van fietsen houdt, is behept
met een virus dat je nooit meer
loslaat." Eén luttele dag duurde
het faillissement, want toen
redde ATAG - van de fornuizen -
de fietsenmaker van de onder
gang.
Die zwarte dag bleek achteraf
een zege voor het bedrijf, want
de cultuur veranderde en Bata
vus schudde de schuchterheid
van zich af. „Ik kwam op mijn
eerste dag in een helemaal ver
keerd pak. auberginekleurig
met een paars overhemd. Nou,
mij werd wel duidelijk ge
maakt dat dat niet bij Batavus
paste. Dat was een beetje onze
cultuur: de underdog die tegen
het machtige Gazelle vocht.
Niet Ajax, maar Feyenoord. Of
nee, sportclub Heerenveen. We
wilden kost wat kost Batavus
laten overleven. We hebben er
toen voor gekozen ons te ver
diepen in de klant. We gaan
nog net niet mee in bad of naar
het toilet, lachen we wel 'ns.
We hebben onze dealers dit
jaar daarom maar een wc-ka-
lender en een handdoek gege
ven. Zijn we daar ook aanwe
zig."
Bij de geboorte van Batavus tel
de Nederland wel 350 fietsen-
merken en -merkjes. Er zijn er
maar een handvol over. Die rol
van underdog past het bedrijf
niet meer, integendeel. Bij het
honderdjarig bestaan staat Ba
tavus er weer gezond voor: een
netto winststijging van 25 pro
cent en een verdubbeling van
de groei. De aanvraag voor een
koninklijke status is de deur
uit, en de aanval op de positie
van grootste fietsenmaker van
Nederland is ingezet.
Uitwerpen is begin maart het
Europese centrum van klassie
ke voertuigen. Als thema
taagt de Classic Salon van
Uitwerpen begin maart 'Hon-
jerd jaar Rolls-Royce'. De Silver
vhosts, de Phantoms, de Silver
^°uds. Shadows en Wraiths en
kComiches werden wereldbe
roemd vanwege hun luxe en
Onderstelde kwaliteit,
k Rolls-Royces werden vroe-
vaak door de fabriek als
chassis met motor uitgeleverd
vervolgens naar de wens
de klant bij een carrosse-
nebedrijf afgebouwd. Een van
bekendste onderdelen van
Rolls werd de Spirit of
Kstasy. het beeldje voor op de
Monumentale grille.
afgrijzen van veel Engelsen
verkocht eigenaar Vickers het
bedrijf eind vorige eeuw aan
het Duitse BMW. Onder regie
van de Beierse fabrikant ver
scheen precies een jaar geleden
een nieuwe Phantom Die
wordt gebouwd in Goodwood
bij Londen, voornamelijk met
Duitse onderdelen.
Veel fraaie voorbeelden uit de
productiegeschiedenis van
Rolls-Royce staan in Antwerpen
te kijk.
27ste Classic Salon, Antwerpen;
5 maart 14.00-21 00 uur,
6 en 7 maart 9.00-18.00 uur;
Bouwcentrum ITTC (afrit 5 aan de
Ring in Wilrijk); auto's,
motorfietsen, schaalmodellen,
onderdelen, restauratie; 365
exposanten uit veertien landen;
entreeprijs 12 euro.
De Phantom II Continental Cabriolet wordt hier bewonderd door de Britse
vorstin Elisabeth. Deze Star of India werd in 1934 gebouwd voor een ma-
haradja. De auto staat in Antwerpen te koop.
Traditioneel is er weinig echt
nieuws op de Motorbeurs in de
Jaarbeurshallen. Toch slaat het
ontspannen en bijna rommelig
gevarieerde karakter geweldig
aan.
Van donderdag 26 tot en met
zondag 29 februari verwacht
de 20e Motorbeurs Utrecht im
mers weer zo'n honderddui
zend bezoekers. Voor de mees
ten van hen betekent de groot
ste motorshow van ons land
het startschot van het nieuwe
motorseizoen. De Motorbeurs
valt samen met het moment
waarop ze de motorfiets uit
zijn winterslaap wekken. Alle
reden om er op zoek te gaan
naar kleding, accessoires,
ideeën voor de komende mo
torvakantie en misschien zelfs
een andere motorfiets, nieuw
of gebruikt. De beurs telt zes
tentoonstellingshallen en 350
standhouders. De honderdjari
ge motorbond KNMV gunt de
bezoekers een nostalgische
blik op een eeuw motortech
niek.
20e Motorbeurs Utrecht,
Jaarbeurshallen; 26 en 27 februari
10.00-21.00 uur, 28 en 29 februari
10.00-18 00 uur; toegangsprijs 12
euro, kinderen tot 12 jaar onder
geleide gratis,
info: www.motorbeursutrecht.nl
Waarom hebben sommige ruiten van een auto een dikke zwarte
rand?
Niels Baartmans van autoglasdistributiebedrijf Auto
ver: „De zwarte rand verhult de kit waarmee de ruiten
zijn vastgelijmd. Sinds 1982 worden vrijwel alle niet-
opengaande autoruiten gelijmd. Voor die tijd werden ze
in rubbers gemonteerd. Met lijm zit de voorruit steviger
vast, en dat is uiteraard veiliger. Daarnaast wordt de car
rosseriestijfheid groter en verlaagt de gladde overgang
de luchtweerstand. Ook is lijmen goedkoper dan het ge
bruik van rubbers."
Heeft u ook een vraag? Mail naar vraagenant-
woordc/ wegener.nl
Eerdere vragen en antwoorden vindt u op de website
van de krant, rubriek Auto.
Zes nominaties Fiets van het Jaar
Gazelle is met twee fietsen genomineerd voor de titel
Fiets van het Jaar 2004. Het gaat om een heren-
stadsfiets en een zogeheten easy bike. Zes fietsen dingen
mee naar de prijs die 1 maart bekend wordt gemaakt op
de vakbeurs FietsVAK 2004 in de'Rai. Van Giant is een
mountainbike uitverkoren die luistert naar de naam
NRS Composite-2. Koga gaat voor de hoofdprijs met een
racefiets en Sparta met de elektrisch ondersteunde ION
Comfort. Batavus is genomineerd met de Centennial
Sports, een dames-stadsfiets. De gewone FietsRai voor
publiek gaat dit jaar niet door.
Gas nemen en gas geven
B K-Gas en Vialle proberèn de Nederlandse automobi
list weer te interesseren voor autogas. Voor particu
lieren moet het volgens de twee gasaanbieders mogelijk
zijn al vanaf 12.000 kilometer per jaar voordeliger te rij
den dan op een andere brandstof. Autogas kost iets meer
dan eenderde van benzine, en de helft van diesel. GasFX
behelst inbouw van een modern autogassysteem (Vialle
LPi) in een nieuwe of gebruikte auto en een kortingsre
geling op (BK-)gas. Het totale pakket kost 1.895 euro, of
met financiering 35 euro per maand.
Informatie: 023 5662250 of www.gasfx.nl
Beetje extreme C3
Vanaf april biedt Citroën de C3 X-Treme aan. Hij zou
behalve voor stad en streek ook bedoeld zijn voor
ongebaande paden. De X-Treme ziet er stoer uit met zijn
grote zwarte grille, forse voorbumper en een kunststof
profiel dat over de zijkanten naar achter loopt. Toch is
vierwielaandrijving niet inbegrepen.
De C3 X-Treme ziet er stoer uit, maar mist vierwielaandrijving.
Autodakenexpansie
Autodakenbouwer Inalfa, dat zijn hoofdkantoor heeft
in Venray, draait als een tierelier. In Grand Blanc,
Michigan, heeft Inalfa USA een nieuwe assemblagefa
briek in gebruik genomen. Het is de vierde fabriek van
het bedrijf in de VS. Er werken 45 mensen aan nieuwe
zonne- en schuifdaksystemen voor de Chrysler 300C en
de Dodge Magnum. Inalfa verwacht er maandelijks zo'n
zevenduizend af te leveren.
Storend radarhulpje
Een korteafstandsradar kan de auto rondom bewaken
en bijvoorbeeld waarschuwen voor een naderende
aanrijding. Zo'n systeem kan twintig meter rond de auto
'kijken', en dat kan helpen bij indalen, parkeren en in
gevaarlijke situaties. Een groep bedrijven, waaronder
DaimlerChrysler, BMW, Bosch en Siemens, is klaar met
de ontwikkeling. De radar gebruikt 24 GHz breedband,
dat ook wordt toegepast voor telecommunicatie, en dat
zoy tot storingen kunnen leiden. Er moet daaom eerst
wel een Europese frequentieregulering komen.
Compacte scooter uit Zuid-Korea
Daelim S-Five heet hij[.
en hij komt uit Zuid-!
Korea. De nieuwe brom-l
scooter, leverbaar in grijs-I
rood of zwart, kost 1.675|
euro. Met een lengte vanl
1,79 meter is hij tamelijk!
compact. Hij heeft een|
luchtgekoelde tweetakt
motor en een schijfrem De Koreaanse Daelim-scooter
voor. De Daelim staat op
de FietsVak van zondag 29 februari tot en met dinsdag 2
maart in de Amsterdamse Rai.
Info: BDJ imports. 0186-636567
Volgende week in Auto:
Kennismaking: Volvo V50
Reünie met de Mini-musketiers
Mitsubishi Evo, zinvol geweld?
De Lacetti van Daewoo moet kopers vooral aanspreken met zijn design en ruimte.
Andries Gaastra, de oprichter van de Batavus-fabriek.
Klepverlenger
Elk jaar gebeuren er zo'n
twaalfhonderd ongeluk
ken door verblinding.
Om hinderlijke zonne
stralen te weren is de
standaard zonneklep in
de auto vaak net te kort.
De oplossing is een trans
parante verlenger. De ex
tra klep kun je in elke gewenste positie zetten. Hij is te
koop bij accessoirezaken, onder andere bij Halfords voor
6,95 euro.