Lacetti, uitdager in een drukke arena PZC De vooruitziende blik van Andries Gaastra Rolls-Royce in het middelpunt 25 Motorbeurs in Utrecht opent nieuw seizoen Vraag antwoord Bijdehand vrijdag 20 februari 2004 Daewoo brengt een nieuw model in de kleine middenklasse: je Lacetti. Maar hij rijdt niet zo verfijnd als de naam van zijn designer, Giugiaro, doet vermoeden. KENNISMAKING Door Rien van der Steen Het Koreaanse Dae woo is sinds ruim een jaar onder dak bij de General Motors-familie en dat geeft lucht aan de volgende veronderstelling: waar Opel de ambitie heeft om hogerop te saan met duurdere, grotere modellen - up-market heet dat - zou Daewoo wel eens in het gat kunnen springen dat de Duitsers achterlaten. Daartoe heeft Daewoo een nieuw model bedacht: de Lacet- i Het is een vijfdeurs hatch back die zijn techniek leent ran de Daewoo Nubira. Nieuwsgierig naar de herkomst ran dat zwierige Lacetti raadple gen we ons oude Latijnse woor denboek. Daar ontdekken we de werkwoordstam lacesso: 'tar ten. uitdagen'. Dat past wel bij die Lacetti, want hij werpt de handschoen in een druk stukje ran de markt: de kleine mid denklasse. Zijn troef lijkt voor al de binnenruimte, die ook achterin heel behoorlijk is. De Lacetti rijdt best aardig maar hij mist verfijning, en dat kan hem in de bloeddorstige ver- koop-arena parten gaan spelen. Het tamelijk vlakke meubilair biedt weinig steun, zeker in bochten, als de carrosserie flink overhelt. Het stuurwiel is aan de grote kant, het stuurge- drag nogal indirect. De versnel lingspook lijkt van een oude Kadett geleend en vergt ruime roerbewegingen. Ook de Holden-motoren ma ken geen verpletterende in druk. Anders dan de Nubira kun je de Lacetti behalve met de 1.6 van 109 pk ook uitrus ten met een 1.8 en een lichtere 1.4 van 92 pk. Het zou overdre ven zijn te stellen dat hij met die laatste flink vooruit kan. De Lacetti is net als de Daewoo- modellen Matiz en Kalos ont worpen door de Italiaan Giu giaro. Dat sterkt Daewoo in zijn geloof dat de auto vooral in de smaak gaat vallen bij vrouwen. De Koreanen willen volgend jaar minstens 50.000 Lacetti's slijten in Europa. Dit jaar komt er ook nog een klei ne suv, en begin 2005 een drie- deurs Kalos en een nieuwe Ma tiz. Die twee zijn de best verko pende modellen van het merk. Net als in de turbulente begin jaren gaat het merk weer aller lei woeste acties bedenken om klanten te lokken. Zoals een fi nanciering met -1 procent rente. Daewoo maakte vorig jaar 570.000 auto's. Een kleine fa briek dus, maar er zit groei in. Italië is het belangrijkste ex portland, gevolgd door Spanje. Ook Nederland is voor Daewoo weer interessant aan het wor den: na 8.600 verkochte auto's in 2003 wil het merk er dit jaar bij ons 12.000 kwijt. Daewoo Lacetti, standaard o a. abs, vier airbags, op afstand bediende centrale vergrendeling, elektrische zijruiten voor, in hoogte verstelbaar stuur en bestuurdersstoel en radio/cdspeler Bagageruim: 275/1.045 liter. Prijzen 1 4/92pk: 14 995 euro; 1.6/109pk 17.895 euro. 1.8/122pk 19.695 euro Nog geen twintig jaar geleden gaf niemand een cent voor de toekomst van Batavus. Nu is het groot feest bij de fietsenfabriek in Hee renveen. DoorRodrick de Munnik Jnbileumfiets Vanwege het eeuwfeest heeft Batavus een jubileum- fiets ontworpen: de Centen- mal. Hij is uitgerust met een klassiek Brooks-zadel maar ook met een draadloze com puter. Er is een Sports met acht, en een Tracking met achttien versnellingen. Hij verschijnt in gelimiteerde op lage, voor prijzen vanaf 1199 euro. De eerste veertien zijn al weg - gestolen vanaf het fabrieksterrein. Het rijwiel was niet bepaald een gewaardeerd vervoermid del aan het begin van de twin tigste eeuw. Fietsers raakten regelmatig in de clinch met voetgangers. De meest populai re straten van Amsterdam wer den er zelfs voor afgesloten. De oorzaak was vooral 'het woeste rijden der slagersjongens'. Voor vrouwen waren de regels ook duidelijk. Voorlichtingsaffiches van fietsenmakers gaven aan hoe 'ene dame op de fiets behoort te zitten': elegant rechtop. Zou Andries Gaastra in Heeren veen toen hebben kunnen be vroeden dat zijn winkeltje in uurwerken en naaimachines een eeuw later 300.000 fietsen per jaar zou maken? Gaastra moet een voorgevoel hebben gehad. Twee jaar na de opening verkocht hij zijn eerste fiets, een Presto uit het Duitse Chem nitz. En hij ging zelf fietsen maken: Batavus. De fietsen van Gaastra zagen er eigenlijk niet veel anders uit dan de huidige stadsfietsen. Al leen met handremmen werd op de band geremd in plaats van op de velg. Fietsles van fa- briekswege leerde de aanstaan de berijders hoe ze met hun nieuwe vervoermiddel moes ten omgaan. In 1917 nam Gaastra een ande re fietsenfabriek over en vanaf dat moment groeide het bedrijf in Heerenveen gestaag. De cri sis van de jaren dertig wist Ba tavus ternauwernood te overle ven met de productie van alles wat geld opbracht, van bakfiet sen tot schaatsen. Na de Twee de Wereldoorlog leefde het be drijf op dankzij een gloednieu we, moderne fabriek. Batavus werd een van de grootste fiet senmakers van Nederland. Drie jaar na de oorlog ontwikkelde het bedrijf zelf een bromfiets, en daarmee liep het ver voor op de concurrentie. De tweede tik kwam begin jaren tachtig. Ondanks de overname van merken als Fongers, Magneet en Germaan kwam de klad er in. Met een technisch faillisse ment in 1986 als gevolg. Geloof De huidige directeur Rob Beset weet nog dat hij net op dat mo ment bij Batavus solliciteerde als vertegenwoordiger. „Wacht even met beslissen, zei ieder een om me heen. Maar ik wilde per se naar Batavus." Een com binatie van geloof in het be drijf en een duister fietsvirus dreef hem erheen. „Ik was zelf een blauwe maandag profwiel renner, en Batavus had toen een echte wielrenploeg. Wie van fietsen houdt, is behept met een virus dat je nooit meer loslaat." Eén luttele dag duurde het faillissement, want toen redde ATAG - van de fornuizen - de fietsenmaker van de onder gang. Die zwarte dag bleek achteraf een zege voor het bedrijf, want de cultuur veranderde en Bata vus schudde de schuchterheid van zich af. „Ik kwam op mijn eerste dag in een helemaal ver keerd pak. auberginekleurig met een paars overhemd. Nou, mij werd wel duidelijk ge maakt dat dat niet bij Batavus paste. Dat was een beetje onze cultuur: de underdog die tegen het machtige Gazelle vocht. Niet Ajax, maar Feyenoord. Of nee, sportclub Heerenveen. We wilden kost wat kost Batavus laten overleven. We hebben er toen voor gekozen ons te ver diepen in de klant. We gaan nog net niet mee in bad of naar het toilet, lachen we wel 'ns. We hebben onze dealers dit jaar daarom maar een wc-ka- lender en een handdoek gege ven. Zijn we daar ook aanwe zig." Bij de geboorte van Batavus tel de Nederland wel 350 fietsen- merken en -merkjes. Er zijn er maar een handvol over. Die rol van underdog past het bedrijf niet meer, integendeel. Bij het honderdjarig bestaan staat Ba tavus er weer gezond voor: een netto winststijging van 25 pro cent en een verdubbeling van de groei. De aanvraag voor een koninklijke status is de deur uit, en de aanval op de positie van grootste fietsenmaker van Nederland is ingezet. Uitwerpen is begin maart het Europese centrum van klassie ke voertuigen. Als thema taagt de Classic Salon van Uitwerpen begin maart 'Hon- jerd jaar Rolls-Royce'. De Silver vhosts, de Phantoms, de Silver ^°uds. Shadows en Wraiths en kComiches werden wereldbe roemd vanwege hun luxe en Onderstelde kwaliteit, k Rolls-Royces werden vroe- vaak door de fabriek als chassis met motor uitgeleverd vervolgens naar de wens de klant bij een carrosse- nebedrijf afgebouwd. Een van bekendste onderdelen van Rolls werd de Spirit of Kstasy. het beeldje voor op de Monumentale grille. afgrijzen van veel Engelsen verkocht eigenaar Vickers het bedrijf eind vorige eeuw aan het Duitse BMW. Onder regie van de Beierse fabrikant ver scheen precies een jaar geleden een nieuwe Phantom Die wordt gebouwd in Goodwood bij Londen, voornamelijk met Duitse onderdelen. Veel fraaie voorbeelden uit de productiegeschiedenis van Rolls-Royce staan in Antwerpen te kijk. 27ste Classic Salon, Antwerpen; 5 maart 14.00-21 00 uur, 6 en 7 maart 9.00-18.00 uur; Bouwcentrum ITTC (afrit 5 aan de Ring in Wilrijk); auto's, motorfietsen, schaalmodellen, onderdelen, restauratie; 365 exposanten uit veertien landen; entreeprijs 12 euro. De Phantom II Continental Cabriolet wordt hier bewonderd door de Britse vorstin Elisabeth. Deze Star of India werd in 1934 gebouwd voor een ma- haradja. De auto staat in Antwerpen te koop. Traditioneel is er weinig echt nieuws op de Motorbeurs in de Jaarbeurshallen. Toch slaat het ontspannen en bijna rommelig gevarieerde karakter geweldig aan. Van donderdag 26 tot en met zondag 29 februari verwacht de 20e Motorbeurs Utrecht im mers weer zo'n honderddui zend bezoekers. Voor de mees ten van hen betekent de groot ste motorshow van ons land het startschot van het nieuwe motorseizoen. De Motorbeurs valt samen met het moment waarop ze de motorfiets uit zijn winterslaap wekken. Alle reden om er op zoek te gaan naar kleding, accessoires, ideeën voor de komende mo torvakantie en misschien zelfs een andere motorfiets, nieuw of gebruikt. De beurs telt zes tentoonstellingshallen en 350 standhouders. De honderdjari ge motorbond KNMV gunt de bezoekers een nostalgische blik op een eeuw motortech niek. 20e Motorbeurs Utrecht, Jaarbeurshallen; 26 en 27 februari 10.00-21.00 uur, 28 en 29 februari 10.00-18 00 uur; toegangsprijs 12 euro, kinderen tot 12 jaar onder geleide gratis, info: www.motorbeursutrecht.nl Waarom hebben sommige ruiten van een auto een dikke zwarte rand? Niels Baartmans van autoglasdistributiebedrijf Auto ver: „De zwarte rand verhult de kit waarmee de ruiten zijn vastgelijmd. Sinds 1982 worden vrijwel alle niet- opengaande autoruiten gelijmd. Voor die tijd werden ze in rubbers gemonteerd. Met lijm zit de voorruit steviger vast, en dat is uiteraard veiliger. Daarnaast wordt de car rosseriestijfheid groter en verlaagt de gladde overgang de luchtweerstand. Ook is lijmen goedkoper dan het ge bruik van rubbers." Heeft u ook een vraag? Mail naar vraagenant- woordc/ wegener.nl Eerdere vragen en antwoorden vindt u op de website van de krant, rubriek Auto. Zes nominaties Fiets van het Jaar Gazelle is met twee fietsen genomineerd voor de titel Fiets van het Jaar 2004. Het gaat om een heren- stadsfiets en een zogeheten easy bike. Zes fietsen dingen mee naar de prijs die 1 maart bekend wordt gemaakt op de vakbeurs FietsVAK 2004 in de'Rai. Van Giant is een mountainbike uitverkoren die luistert naar de naam NRS Composite-2. Koga gaat voor de hoofdprijs met een racefiets en Sparta met de elektrisch ondersteunde ION Comfort. Batavus is genomineerd met de Centennial Sports, een dames-stadsfiets. De gewone FietsRai voor publiek gaat dit jaar niet door. Gas nemen en gas geven B K-Gas en Vialle proberèn de Nederlandse automobi list weer te interesseren voor autogas. Voor particu lieren moet het volgens de twee gasaanbieders mogelijk zijn al vanaf 12.000 kilometer per jaar voordeliger te rij den dan op een andere brandstof. Autogas kost iets meer dan eenderde van benzine, en de helft van diesel. GasFX behelst inbouw van een modern autogassysteem (Vialle LPi) in een nieuwe of gebruikte auto en een kortingsre geling op (BK-)gas. Het totale pakket kost 1.895 euro, of met financiering 35 euro per maand. Informatie: 023 5662250 of www.gasfx.nl Beetje extreme C3 Vanaf april biedt Citroën de C3 X-Treme aan. Hij zou behalve voor stad en streek ook bedoeld zijn voor ongebaande paden. De X-Treme ziet er stoer uit met zijn grote zwarte grille, forse voorbumper en een kunststof profiel dat over de zijkanten naar achter loopt. Toch is vierwielaandrijving niet inbegrepen. De C3 X-Treme ziet er stoer uit, maar mist vierwielaandrijving. Autodakenexpansie Autodakenbouwer Inalfa, dat zijn hoofdkantoor heeft in Venray, draait als een tierelier. In Grand Blanc, Michigan, heeft Inalfa USA een nieuwe assemblagefa briek in gebruik genomen. Het is de vierde fabriek van het bedrijf in de VS. Er werken 45 mensen aan nieuwe zonne- en schuifdaksystemen voor de Chrysler 300C en de Dodge Magnum. Inalfa verwacht er maandelijks zo'n zevenduizend af te leveren. Storend radarhulpje Een korteafstandsradar kan de auto rondom bewaken en bijvoorbeeld waarschuwen voor een naderende aanrijding. Zo'n systeem kan twintig meter rond de auto 'kijken', en dat kan helpen bij indalen, parkeren en in gevaarlijke situaties. Een groep bedrijven, waaronder DaimlerChrysler, BMW, Bosch en Siemens, is klaar met de ontwikkeling. De radar gebruikt 24 GHz breedband, dat ook wordt toegepast voor telecommunicatie, en dat zoy tot storingen kunnen leiden. Er moet daaom eerst wel een Europese frequentieregulering komen. Compacte scooter uit Zuid-Korea Daelim S-Five heet hij[. en hij komt uit Zuid-! Korea. De nieuwe brom-l scooter, leverbaar in grijs-I rood of zwart, kost 1.675| euro. Met een lengte vanl 1,79 meter is hij tamelijk! compact. Hij heeft een| luchtgekoelde tweetakt motor en een schijfrem De Koreaanse Daelim-scooter voor. De Daelim staat op de FietsVak van zondag 29 februari tot en met dinsdag 2 maart in de Amsterdamse Rai. Info: BDJ imports. 0186-636567 Volgende week in Auto: Kennismaking: Volvo V50 Reünie met de Mini-musketiers Mitsubishi Evo, zinvol geweld? De Lacetti van Daewoo moet kopers vooral aanspreken met zijn design en ruimte. Andries Gaastra, de oprichter van de Batavus-fabriek. Klepverlenger Elk jaar gebeuren er zo'n twaalfhonderd ongeluk ken door verblinding. Om hinderlijke zonne stralen te weren is de standaard zonneklep in de auto vaak net te kort. De oplossing is een trans parante verlenger. De ex tra klep kun je in elke gewenste positie zetten. Hij is te koop bij accessoirezaken, onder andere bij Halfords voor 6,95 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25