onderweg naar morgen TEST in samenwerking met AutoTrack.nl ijn automobïlistische ontmaagding BMW 5 met achterdeur :ija«ie:0113-31568O AVrtv pzc.nl/aut° •„ail redactiepzc.nl «bus 31,4460 AA Goes Ljvertentie-exploitatie: .'^rri-en Midden-Zeeland: 0113-315520 •fisVlaanderen 0114-372770 Snaai: 0204562500 vrijdag 20februa ri 2004 Auto Volgende pagina: Honderd jaar Batavus 9 t Oe Peilstok "N Autokraken zijn schering en inslag. Welke maatregelen neemt u om in braak van uw auto tegen te gaan? Verwij dert u alleen het radiofrontje of ook de hoedenplank? Of plaatst u zelfs zo'n bordje achter de voorruit: 'Deze auto is leeg'? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Weg met de klevers! O Vorige week vroegen we welke ver keersovertreding de meeste strafpun- ten zou moeten kosten als er ooit echt een puntenrijbewijs komt. Verreweg de meeste stemmers menen dat herhaald agressief rij gedrag, zoals kleven en rechts inhalen, het hardst moet worden aangerekend. Sommi ge lezers lieten weten zich groen en geel te ergeren aan alle wangedrag op de weg. ODebby Lieuw-On van verkeersveiligheidsorganisa tie 3VO: "Deze uitslag is bijna zorgelijk te noemen. Doorrijden na een ongeluk is immers veel ernstiger dan agressief rijgedrag en zou daarom meer strafpunten moeten opleveren. Maar agressieve rijstijl ergert ons om dat we dagelijks worden geconfronteerd met zaken als bumperkleven en afsnijden Opvallend is de lage klasse ring voor rijden onder invloed. Helaas wordt dat nog steeds breed geaccepteerd." Genève (t): rimpelloos Fiat toont op de autoshow van Genève over twee we ken de nieuwe Multipla. De auto schudt in één keer alles af wat bijdroeg aan de gemengde gevoelens waar mee hij bekeken werd. Vorige week kozen Auto-lezers hem nog tot lelijkste auto, met name vanwege de opval lende rimpel onder de voorruit. Goed nieuws voor deze critici: de rimpel is weg. De midi inpv, met zijn unieke drie stoelen vóór en drie stoelen achter, krijgt het be kende familiegezicht. De kleine, maar harde kern van Multipla-fans zal dat ongetwijfeld minder waarderen. De Fiat Multipla na de 'makeover*. Genève (2): Off-the-Romeo Alfa Romeo vindt het in Genève tijd voor de aange kondigde onthulling van de Crosswagon, een vier- wielaangedreven model op basis van de 156 Sportwa- gon. De 'olf-the-romeo' komt in de tweede helft van dit jaar op de markt. Zustermerk Lancia toont trouwens al vast de Compact Mpv, de Lancia-visie op de Fiat Idea. Ook die komt in het najaar te koop. -fliren beklijven altijd langer dan kleuren 51 geluiden. Na meer dan dertig jaar kan inogop elk willekeurig tijdstip de reuk croepen van een koppakking die de hitte ïveel is geworden. Het is een heel speci al. zuurbranderig aroma, ergens tussen ^istraan, goedkope shag en koffie van horige dag in. De neusvleugels trekken wan samen. En de gedachten gaan terug A2, tussen Amsterdam en Utrecht. Spinde nacht reed ik terug naar mijn ^dentenkamer na een magnifieke dag. heerste solo-snelwegrit na het behalen ^het rijbewijs, en de aanschaf van een Witblauwe Ford Taunus 12M met voor- en stuurversnelling was perfect ver- ópen. frkeren in de hoofdstad ging in die tijd ook al had je geen ervaring in achter deken. Zelfs het moeten stoppen en wegrijden van een steile grachten- ■J? had mijn automobilistische ontmaag- ^niet verknald. Kortom: als Amster- 0:11 lukte, lagen ook Maastricht, Venetië misschien wel Calcutta niet ver meer. Wttien, verliefd en de wereld aan mijn *ten. wat kon er nog misgaan? lekke radiateur dus. Zo lek dat ik er ■^groenten in had kunnen wassen, als ik -die tijd niet zoals iedereen om me heen Door Rob Vermeulen Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. uitsluitend op conserven had geleefd. Ik wist het wel en had er vrede mee, temeer omdat de auto precies niets had gekost: gekregen van een vriend die te lui was om 'm naar de sloop te brengen. Zo paste hij nét in mijn budget en klaagde ik niet als ik 's morgens voor het starten een paar flessen water in het koelsysteem moest la ten weggorgelen. Ook die morgen had ik dat gedaan, en bo vendien had ik voor de zekerheid een paar colaflessen met kraanwater gevuld en ach ter de voorbank gelegd. Die kwamen goed van pas in Amsterdam. De plas onder de neus van de Taunus had mij moeten ver ontrusten, maar nadat ik de flessen had geleegd was het koelsysteem vol. redeneer de ik nogal naïef, en ik zette koers naar het zuiden. Even voorbij Abcoude kwam de geur. Eerst in vlaagjes, een paar kilometer verder als een niet meer verdwijnende atmosfeer die de auto vulde. Raampjes open hielp niet, het leek of de branderige lucht overal was. Het vreemde was dat de Taunus-motor ge woon bleef doorsnorren. Het leek zelfs wel of hij lekkerder, soepeler liep dan ooit. Het naaldje van de watertemperatuurme ter stond even onder het rood, dus dat was in orde. Dacht ik. In mijn hart besefte ik dat het allemaal niet kosjer kon zijn. Ik trapte vol gas in de hoop dat de Domstad spoedig in zicht zou komen. Dat gebeurde en zonder enig pro bleem bereikte ik mijn straat. Ik parkeer de, ging naar binnen en viel met bonzend hart in slaap. De volgende ochtend was het afscheid: koud en voor altijd bewe gingloos stond daar mijn 12M. Die geur hing er nog steeds omheen. BMW heeft de stationwagon versie van de jongste 5-serie klaar. De nieuwe Touring, want zo heet hij traditioneel, heeft zo'n honderd liter bagageruim te meer dan het oude model. De Touring is net als de sedan- uitvoering te bestellen met elektrische stuurondersteu- ning, waarbij scherp sturen in krappe situaties kinderspel wordt. Ook is er het head-up display waarbij belangrijke in formatie als in een F-16 wordt geprojecteerd in het gezichts veld van de bestuurder. De ach terklep, op afstand te openen, biedt toegang tot een koffer- ruim dat 500 tot 1.650 liter in houd heeft. Niveauregeling is standaard. De 5 Touring begint met twee diesels, de 525d en 530d en twee benzinemotoren: 525i en 545i. Nieuw is de 2.5 liter tur bodiesel. een zescilinder-in-lijn met commonrailiechniek en 177 pk. Alfa heeft met de Crosswagon een 4x4 versie van de 156. Genève (3): Franse Wind Renault is van plan wat wind te maken in de klasse van de roadsters. Het jongste studiemodel heet niet voor niets Wind. Het is een vedergewicht van 850 kilo met een eenvoudig driepersoons interieur. Het gedeelte tussen de twee voorstoelen is los te maken en dient dan, omgekeerd gemonteerd, als derde zitplaats. Stuur en pedalen schuiven galant opzij wanneer het portier wordt geopend. Menigeen zal de BMW 5 Touring mooier vinden dan de sedan. Renaults kijk op een roadster. Prius Toyota Prius II Motor: Voorwielaandrijving; i.5viercilinder benzinemotor net 16 kleppen, 77 pk/115 Nm; elektromotor 500 volt, 68 pk/400 Nm; koppel totaal ca. I 475Nm, Panasonic nikkelme- ■y taal hydride accu 39 kilo, 6,5 f Ah Lxbxh: 4,45 x 1,72 x 1,49 m Wielbasis: 2,70 meter Sagageruim: 460 liter Tankinhoud: 45 liter Gewicht: 1.300 kg. Verbruik: 1:17 Prijs: Prius Sol 25.250 euro Executive 28 950 Condusie: De Toyota Prius II is een hoogst vernuftig gecon grueerde, milieuvriendelijke ■uto. Zuinig Prijs/kwaliteit Fraaie techniek Stuurgevoel Bandengeruis •f Voor Tegen Score: 9 wordt de hele santenkraam acuut lamgelegd. Met een knopje kun je ervoor kiezen om uitsluitend op de ac cu's te rijden, maar na vijf kilo meter geven die het dan op. Bo vendien springt de verbran dingsmotor boven de 50 kilo meter sowieso bij. Toyota geeft acht jaar garantie op alles wat met de hybride aandrijving te maken heeft. In clusief de accu's. In Japan reed de Prius I al eerder dan bij ons. en zo is gebleken dat de batte rijen minstens negen jaar mee gaan. Kopers hoeven geen bpm-belas- ting te betalen en dat betekent 7.660 euro winst. Bovendien mag u van het gewicht 171 kilo hybridetechniek aftrekken en dat scheelt een paar stappen in de wegenbelasting. Toyota pro beert intussen de regering te overtuigen dat de zakelijke Prius-rijder korting op de fisca le bijtelling verdient. De importeur rekent op dui zend verkochte Priussen dit jaar, al meteen vijfhonderd meer dan er van de Prius I in vijf jaar zijn afgezet. Het gaat ze lukken ook: sinds 5 februari zijn er al 415 verkocht. 0 Volgend jaar komen GM, Ford en Daimler- Chrysler met hybrides. 0 Over een jaar of vijftien neemt de brandstof cel de rol van de verbrandingsmotor voor een goed deel over. Zeven jaar geleden was de Toyota Prius de eerste serie-auto met een gewone mo tor én een elektromo tor onder de kap. Zijn opvolger rijdt veel be ter. Door Rien van der Steen Europese autoconstructeurs geloven in de doorontwikkeling van de dieselmotor en zelfs van de benzinemotor. Toyota en Honda (Civic Ima) zijn ervan over tuigd dat de hybride-auto het op termijn wint van de diesels. De Honda hybride heet Civic Ima (foto rechts). Hij gebruikt een geïntegreerde generator/ elektromotor, terwijl Toyota die juist apart houdt. De Ima kost 22.400 euro Tpyota is al zo'n veer tig jaar aan het pio nieren met hybride techniek, de combi natie van verbran dingsmotor en elektromotor. Dat leidde negen jaar geleden tot de eerste Prius, waarvan er inmiddels wereldwijd meer dan 150.000 zijn verkocht. Er is nu een tweede generatie, en die gaat het verder schoppen. Zijn taak is belangrijk maar tij delijk: straks krijgen we auto's die helemaal niet meer vervui len. gebouwd rond de brand stofcel. Tot die tijd doen we het milieu-gezien dus met de hy bride. Gelukkig ziet de Prius II er niet meer uit alsof de bezitter moet boeten voor zijn milieu-liefde. Het model is keurig, de wielen De vijfdeurs Prius verbruikt bij een alledaagse rijstijl een liter benzine op 17 kilometer. Dat getal zou een dieselmo tor niet misstaan. Foto Mare Bolsius hebben nu een fatsoenlijke dia meter en het interieur ziet er heel netjes uit. Met een digitaal instrumentarium dat ver voor de bestuurder zit en een stuur wiel met een riedel bedienings knopjes. Ook heeft de auto ver bazend veel opbergmogelijkhe- den. De grotere lengte tussen de wielen zorgt voor meer comfort, de bagageruimte is groter omdat de accu's nu on der de achterbank zitten. Mo torkap. achterklep en wielop hanging zijn van aluminium. De Prius II rijdt veel beter dan zijn voorganger. De benzine motor en de elektromotor kre gen meer vermogen en bijna ongemerkt put de auto afwisse lend uit beide krachtbronnen. Hij start op de elektromotor en bij het vertrek is hij muisstil. Toerental Toch accelereert hij net zo vlot als een modale middenklasser. Als de benzinemotor begint te brommen merk je dat alleen door een lichte trilling. Zodra hij even niet nodig is. geeft de benzinemotor geruisloos het stokje door aan zijn elektrische handlanger. Het enige wat soms stoort is het hoge motor toerental, veroorzaakt door de cvt-automaat. Je hebt geen speciale rijoplei ding nodig om deze Prius te be sturen. Het is een gewone, zui nige auto geworden, zij het dan een ongewone. De Prius heeft geen koppeling maar een slimme planetaire tandwielset, die de vermogens verdeling tussen benzine en stroom regelt. Hij zit propvol regelsystemen: een elektrisch hoogspanningssysteem van 500 volt voor motor en generator, drive-by-wire techniek met elektrisch werkende remmen en een unieke elektrisch aan gedreven airco. Bij een botsing Hybride auto Een hybride maakt gebruik van twee motoren, meestal een verbrandings- en een elektromotor. Accu's Ronald Visser Bron o.a. Graphic News 500 Volt Elektromotor Krachtverdeler Verbrandingsmotor Energie van remmen terug naar krachtverdeler Welk gedrag moet een puntenrijbeiAfijs straffen? O o O O O O O O Herhaald agressief Hinderen van ambulances Doorrijden na een ongeluk -4 Rijden onder invloed Weg en berm als afvalbak gebruiken Veel te hard rijden Rijden op de vluchtstrook Anders

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 23