onderweg
naar morgen
TEST
in samenwerking met AutoTrack.nl
ijn automobïlistische ontmaagding
BMW 5 met achterdeur
:ija«ie:0113-31568O
AVrtv pzc.nl/aut°
•„ail redactiepzc.nl
«bus 31,4460 AA Goes
Ljvertentie-exploitatie:
.'^rri-en Midden-Zeeland: 0113-315520
•fisVlaanderen 0114-372770
Snaai: 0204562500
vrijdag 20februa
ri 2004
Auto
Volgende pagina: Honderd jaar Batavus
9
t
Oe Peilstok
"N Autokraken zijn schering en inslag.
Welke maatregelen neemt u om in
braak van uw auto tegen te gaan? Verwij
dert u alleen het radiofrontje of ook de
hoedenplank? Of plaatst u zelfs zo'n bordje
achter de voorruit: 'Deze auto is leeg'?
Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Weg met de klevers!
O Vorige week vroegen we welke ver
keersovertreding de meeste strafpun-
ten zou moeten kosten als er ooit echt een
puntenrijbewijs komt. Verreweg de meeste
stemmers menen dat herhaald agressief rij
gedrag, zoals kleven en rechts inhalen, het
hardst moet worden aangerekend. Sommi
ge lezers lieten weten zich groen en geel te
ergeren aan alle wangedrag op de weg.
ODebby Lieuw-On van verkeersveiligheidsorganisa
tie 3VO: "Deze uitslag is bijna zorgelijk te noemen.
Doorrijden na een ongeluk is immers veel ernstiger dan
agressief rijgedrag en zou daarom meer strafpunten
moeten opleveren. Maar agressieve rijstijl ergert ons om
dat we dagelijks worden geconfronteerd met zaken als
bumperkleven en afsnijden Opvallend is de lage klasse
ring voor rijden onder invloed. Helaas wordt dat nog
steeds breed geaccepteerd."
Genève (t): rimpelloos
Fiat toont op de autoshow van Genève over twee we
ken de nieuwe Multipla. De auto schudt in één keer
alles af wat bijdroeg aan de gemengde gevoelens waar
mee hij bekeken werd. Vorige week kozen Auto-lezers
hem nog tot lelijkste auto, met name vanwege de opval
lende rimpel onder de voorruit. Goed nieuws voor deze
critici: de rimpel is weg. De midi inpv, met zijn unieke
drie stoelen vóór en drie stoelen achter, krijgt het be
kende familiegezicht. De kleine, maar harde kern van
Multipla-fans zal dat ongetwijfeld minder waarderen.
De Fiat Multipla na de 'makeover*.
Genève (2): Off-the-Romeo
Alfa Romeo vindt het in Genève tijd voor de aange
kondigde onthulling van de Crosswagon, een vier-
wielaangedreven model op basis van de 156 Sportwa-
gon. De 'olf-the-romeo' komt in de tweede helft van dit
jaar op de markt. Zustermerk Lancia toont trouwens al
vast de Compact Mpv, de Lancia-visie op de Fiat Idea.
Ook die komt in het najaar te koop.
-fliren beklijven altijd langer dan kleuren
51 geluiden. Na meer dan dertig jaar kan
inogop elk willekeurig tijdstip de reuk
croepen van een koppakking die de hitte
ïveel is geworden. Het is een heel speci
al. zuurbranderig aroma, ergens tussen
^istraan, goedkope shag en koffie van
horige dag in. De neusvleugels trekken
wan samen. En de gedachten gaan terug
A2, tussen Amsterdam en Utrecht.
Spinde nacht reed ik terug naar mijn
^dentenkamer na een magnifieke dag.
heerste solo-snelwegrit na het behalen
^het rijbewijs, en de aanschaf van een
Witblauwe Ford Taunus 12M met voor-
en stuurversnelling was perfect ver-
ópen.
frkeren in de hoofdstad ging in die tijd
ook al had je geen ervaring in achter
deken. Zelfs het moeten stoppen en
wegrijden van een steile grachten-
■J? had mijn automobilistische ontmaag-
^niet verknald. Kortom: als Amster-
0:11 lukte, lagen ook Maastricht, Venetië
misschien wel Calcutta niet ver meer.
Wttien, verliefd en de wereld aan mijn
*ten. wat kon er nog misgaan?
lekke radiateur dus. Zo lek dat ik er
■^groenten in had kunnen wassen, als ik
-die tijd niet zoals iedereen om me heen
Door Rob Vermeulen
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
uitsluitend op conserven had geleefd. Ik
wist het wel en had er vrede mee, temeer
omdat de auto precies niets had gekost:
gekregen van een vriend die te lui was om
'm naar de sloop te brengen. Zo paste hij
nét in mijn budget en klaagde ik niet als
ik 's morgens voor het starten een paar
flessen water in het koelsysteem moest la
ten weggorgelen.
Ook die morgen had ik dat gedaan, en bo
vendien had ik voor de zekerheid een paar
colaflessen met kraanwater gevuld en ach
ter de voorbank gelegd. Die kwamen goed
van pas in Amsterdam. De plas onder de
neus van de Taunus had mij moeten ver
ontrusten, maar nadat ik de flessen had
geleegd was het koelsysteem vol. redeneer
de ik nogal naïef, en ik zette koers naar
het zuiden.
Even voorbij Abcoude kwam de geur. Eerst
in vlaagjes, een paar kilometer verder als
een niet meer verdwijnende atmosfeer die
de auto vulde. Raampjes open hielp niet,
het leek of de branderige lucht overal was.
Het vreemde was dat de Taunus-motor ge
woon bleef doorsnorren. Het leek zelfs wel
of hij lekkerder, soepeler liep dan ooit.
Het naaldje van de watertemperatuurme
ter stond even onder het rood, dus dat was
in orde. Dacht ik.
In mijn hart besefte ik dat het allemaal
niet kosjer kon zijn. Ik trapte vol gas in de
hoop dat de Domstad spoedig in zicht zou
komen. Dat gebeurde en zonder enig pro
bleem bereikte ik mijn straat. Ik parkeer
de, ging naar binnen en viel met bonzend
hart in slaap. De volgende ochtend was
het afscheid: koud en voor altijd bewe
gingloos stond daar mijn 12M. Die geur
hing er nog steeds omheen.
BMW heeft de stationwagon
versie van de jongste 5-serie
klaar. De nieuwe Touring, want
zo heet hij traditioneel, heeft
zo'n honderd liter bagageruim
te meer dan het oude model.
De Touring is net als de sedan-
uitvoering te bestellen met
elektrische stuurondersteu-
ning, waarbij scherp sturen in
krappe situaties kinderspel
wordt. Ook is er het head-up
display waarbij belangrijke in
formatie als in een F-16 wordt
geprojecteerd in het gezichts
veld van de bestuurder. De ach
terklep, op afstand te openen,
biedt toegang tot een koffer-
ruim dat 500 tot 1.650 liter in
houd heeft. Niveauregeling is
standaard.
De 5 Touring begint met twee
diesels, de 525d en 530d en
twee benzinemotoren: 525i en
545i. Nieuw is de 2.5 liter tur
bodiesel. een zescilinder-in-lijn
met commonrailiechniek en
177 pk.
Alfa heeft met de Crosswagon een 4x4 versie van de 156.
Genève (3): Franse Wind
Renault is van plan wat wind te maken in de klasse
van de roadsters. Het jongste studiemodel heet niet
voor niets Wind. Het is een vedergewicht van 850 kilo
met een eenvoudig driepersoons interieur. Het gedeelte
tussen de twee voorstoelen is los te maken en dient
dan, omgekeerd gemonteerd, als derde zitplaats. Stuur
en pedalen schuiven galant opzij wanneer het portier
wordt geopend.
Menigeen zal de BMW 5 Touring mooier vinden dan de sedan.
Renaults kijk op een roadster.
Prius
Toyota Prius II
Motor: Voorwielaandrijving;
i.5viercilinder benzinemotor
net 16 kleppen, 77 pk/115
Nm; elektromotor 500 volt, 68
pk/400 Nm; koppel totaal ca.
I 475Nm, Panasonic nikkelme-
■y taal hydride accu 39 kilo, 6,5
f Ah
Lxbxh: 4,45 x 1,72 x 1,49 m
Wielbasis: 2,70 meter
Sagageruim: 460 liter
Tankinhoud: 45 liter
Gewicht: 1.300 kg.
Verbruik: 1:17
Prijs: Prius Sol 25.250 euro
Executive 28 950
Condusie: De Toyota Prius II is
een hoogst vernuftig gecon
grueerde, milieuvriendelijke
■uto.
Zuinig
Prijs/kwaliteit
Fraaie techniek
Stuurgevoel
Bandengeruis
•f Voor
Tegen
Score: 9
wordt de hele santenkraam
acuut lamgelegd.
Met een knopje kun je ervoor
kiezen om uitsluitend op de ac
cu's te rijden, maar na vijf kilo
meter geven die het dan op. Bo
vendien springt de verbran
dingsmotor boven de 50 kilo
meter sowieso bij.
Toyota geeft acht jaar garantie
op alles wat met de hybride
aandrijving te maken heeft. In
clusief de accu's. In Japan reed
de Prius I al eerder dan bij ons.
en zo is gebleken dat de batte
rijen minstens negen jaar mee
gaan.
Kopers hoeven geen bpm-belas-
ting te betalen en dat betekent
7.660 euro winst. Bovendien
mag u van het gewicht 171 kilo
hybridetechniek aftrekken en
dat scheelt een paar stappen in
de wegenbelasting. Toyota pro
beert intussen de regering te
overtuigen dat de zakelijke
Prius-rijder korting op de fisca
le bijtelling verdient.
De importeur rekent op dui
zend verkochte Priussen dit
jaar, al meteen vijfhonderd
meer dan er van de Prius I in
vijf jaar zijn afgezet. Het gaat
ze lukken ook: sinds 5 februari
zijn er al 415 verkocht.
0 Volgend jaar komen GM, Ford en Daimler-
Chrysler met hybrides.
0 Over een jaar of vijftien neemt de brandstof
cel de rol van de verbrandingsmotor voor
een goed deel over.
Zeven jaar geleden
was de Toyota Prius
de eerste serie-auto
met een gewone mo
tor én een elektromo
tor onder de kap. Zijn
opvolger rijdt veel be
ter.
Door Rien van der Steen
Europese autoconstructeurs geloven in de
doorontwikkeling van de dieselmotor en
zelfs van de benzinemotor.
Toyota en Honda (Civic Ima) zijn ervan over
tuigd dat de hybride-auto het op termijn
wint van de diesels.
De Honda hybride heet Civic Ima (foto rechts).
Hij gebruikt een geïntegreerde generator/
elektromotor, terwijl Toyota die juist apart
houdt. De Ima kost 22.400 euro
Tpyota is al zo'n veer
tig jaar aan het pio
nieren met hybride
techniek, de combi
natie van verbran
dingsmotor en elektromotor.
Dat leidde negen jaar geleden
tot de eerste Prius, waarvan er
inmiddels wereldwijd meer
dan 150.000 zijn verkocht. Er is
nu een tweede generatie, en
die gaat het verder schoppen.
Zijn taak is belangrijk maar tij
delijk: straks krijgen we auto's
die helemaal niet meer vervui
len. gebouwd rond de brand
stofcel. Tot die tijd doen we het
milieu-gezien dus met de hy
bride.
Gelukkig ziet de Prius II er niet
meer uit alsof de bezitter moet
boeten voor zijn milieu-liefde.
Het model is keurig, de wielen
De vijfdeurs Prius verbruikt bij een alledaagse rijstijl een liter benzine op 17 kilometer. Dat getal zou een dieselmo
tor niet misstaan. Foto Mare Bolsius
hebben nu een fatsoenlijke dia
meter en het interieur ziet er
heel netjes uit. Met een digitaal
instrumentarium dat ver voor
de bestuurder zit en een stuur
wiel met een riedel bedienings
knopjes. Ook heeft de auto ver
bazend veel opbergmogelijkhe-
den. De grotere lengte tussen
de wielen zorgt voor meer
comfort, de bagageruimte is
groter omdat de accu's nu on
der de achterbank zitten. Mo
torkap. achterklep en wielop
hanging zijn van aluminium.
De Prius II rijdt veel beter dan
zijn voorganger. De benzine
motor en de elektromotor kre
gen meer vermogen en bijna
ongemerkt put de auto afwisse
lend uit beide krachtbronnen.
Hij start op de elektromotor en
bij het vertrek is hij muisstil.
Toerental
Toch accelereert hij net zo vlot
als een modale middenklasser.
Als de benzinemotor begint te
brommen merk je dat alleen
door een lichte trilling. Zodra
hij even niet nodig is. geeft de
benzinemotor geruisloos het
stokje door aan zijn elektrische
handlanger. Het enige wat
soms stoort is het hoge motor
toerental, veroorzaakt door de
cvt-automaat.
Je hebt geen speciale rijoplei
ding nodig om deze Prius te be
sturen. Het is een gewone, zui
nige auto geworden, zij het
dan een ongewone.
De Prius heeft geen koppeling
maar een slimme planetaire
tandwielset, die de vermogens
verdeling tussen benzine en
stroom regelt. Hij zit propvol
regelsystemen: een elektrisch
hoogspanningssysteem van 500
volt voor motor en generator,
drive-by-wire techniek met
elektrisch werkende remmen
en een unieke elektrisch aan
gedreven airco. Bij een botsing
Hybride auto
Een hybride maakt
gebruik van twee
motoren, meestal
een verbrandings-
en een elektromotor.
Accu's
Ronald Visser Bron o.a. Graphic News
500 Volt
Elektromotor
Krachtverdeler
Verbrandingsmotor
Energie van remmen
terug naar krachtverdeler
Welk gedrag
moet een
puntenrijbeiAfijs
straffen?
O
o
O
O
O
O
O
O
Herhaald agressief
Hinderen van ambulances
Doorrijden na een ongeluk -4
Rijden onder invloed
Weg en berm als afvalbak gebruiken
Veel te hard rijden
Rijden op de vluchtstrook
Anders