PZC
Pleidooi voor minder bouwregels
De stadse blues huilt rond
de
tramlijn
Directiekamer toont werk
vrouwelijke kunstenaars
PvdA laakt houding
gemeenten bij opvan
van vluchtelingen
SGP-Statenfractie wil Zuid-Hollands voorbeeld volgen
Presentatie van
dagboek Warren
in Middelburg
kunst
DVD-spaaractie
Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen I
0800 - 0231 231 (GRATIS)
Hierbij de letter voor de
i DVD-spaaractie van de
PZC Iedere dag verschijnt
er een andere letter in de
krant die samen het woord "acteur"
vormen. Deze actie loopt heel de
maand februari. Alleen originele
spaarzegels uit de krant op originele
spaarkaarten zijn geldig. Spaarkaarten
staan op zaterdag in de krant t/m 21
februari.
(Advertentie)
door Emile Calon
MIDDELBURG - Het PvdA-Sta-
tenlid P. Hamelink vindt dat de
gemeenten de huisvesting van
statushouders bewust getrai
neerd hebben. Er is volgens hem
dan ook geen sprake van een ze
kere nonchalante houding, zoals
Gedeputeerde Staten oordelen,
maar van obstructie'.
Samen met zijn fractiegenoot
E. Kerckhaert pleit Hamelink
voor actie. „Onze fractie wil nu
op korte termijn resultaat zien."
Ze vinden dat de gemeenten tij
dig voldoende woningen be
schikbaar moeten stellen voor
de ex-vluchtelingen die nu een
status hebben en in Nederland
mogen blijven. In schriftelijke
vragen aan Gedeputeerde Sta
ten merkt Hamelink op dat ge
meenten de schuld van het deels
mislukken van de huisvesting
van statushouders wijten aan de
veranderende omstandigheden
op de woningmarkt.
Er worden de laatste jaren im
mers nauwelijks goedkope huur
woningen gebouwd en van leeg
stand in die sector is ook al ge
ruime tijd geen sprake meer.
Aankopen
Volgens beide sociaal-democra
ten hebben de gemeenten echter
een voor de hand liggende oplos
sing genegeerd; het aankopen
van woningen door woningcor
poraties om zo te voldoen aan
de verplichting om de
asielzoekers te huisvest®.
Het aankopen van
door woningbouwvt.s
biedt volgens het duo dm,
voordeel: er kan veel gemaife
ker rekening gehouden w®
met aspecten als de sii
bouw. a
Daarmee pleiten ze, zogeeft^
melink desgevraagd toe,
een actief spreidingsbeladl
zo'n beleid kan de concern
van bepaalde bevolking»,
pen in een buurt worden tra
gegaan.
Verboden
Zo'n beleid was jarenlang vq
den. Hamelink merkt echter
dat dat de mogelijkheid cy
van onderzocht moet worde
De beide sociaal-democni
willen van het college van Gd
puteerde Staten ook precies»
ten wat de gemeenten en rit eg
vincie de afgelopen tijdheba
gedaan om statushouder
huisvesten.
Momenteel wachten zo'n:
tushouders op een woning
een van de Zeeuwse gemeente
Tot die tijd verblijven ze ma
vangcentra, onder andere
Middelburg. GedeputeerdeSfe
ten concluderen in een ores
zoek dat er bij de w
geen sprake is van onwil tena
zien van de huisvesting van si
tushouders. Wel wordt gespt
ken van een 'zekere nonchala
houding'.
woensdag 18 februari 2004
door Frans Doeleman
MIDDELBURG - In de stilte
van de nacht klinken de schrij
nende tonen van de stadse
blues. Er wordt ontzettend veel
gezopen, gerookt en gevreeën.
En er is zinloos geweld. HeJ Mid
delburg Theater heeft niet voor
de makkelijkste weg gekdzen en
presenteert zaterdag de klassie
ker A streetcar named desire, in
dit geval vertaald met Een tram
lijn die verlangen heet.
Het stuk speelt zich af in de ver-
MIDDELBURG. - In samenwer
king met de PZC presenteert uit
geverij Balans het zestiende
deel van het Geheim Dagboek
van Hans Warren - over de pe
riode 1984-1987 - donderdag 26
februari in de Zeeuwse Biblio
theek in Middelburg. Tegelijker
tijd zal Mario Molcgraaf, jaren
lang de levenspartner van War
ren. een bloemlezing ten doop
houden van de honderd mooiste
Nederlandse gedichten over
Frankrijk.
Uiteraard bevat de bloemlezing
Wie er maar even was, was al ge
lukkig ook een gedicht van War
ren: 'De zwaan'. Via een verhaal
over dit gedicht zal Molegraaf
van de bloemlezing overstappen
naar het Geheim Dagboek. Hij
houdt een lezing over de Zeeuw
se kanten van het dagboek en de
Zeeuwse gedichten van Warren.
Daarna beantwoordt hij vragen.
De bloemlezing met gedichten
over Frankrijk verschijnt ter ge
legenheid van de boekenweek
(van 10 tot en met 20 maart).
Het thema daarvan luidt Gare
du Nord, oftewel Frankrijk. De
bundel met Nederlandse en
Vlaamse poëzie opent met een
gedicht van Cees Buddingh over
een treinreis naar Parijs om na
een Franse rondreis in gedich
ten weer te eindigen op het Gare
du Nord
De toegang (ontvangst 19.30
uur) is gratis na vertoning van
een ingevulde lezersbon uit de
PZC (van vandaag). Het is aan
geraden tijdig te reserveren
(0118-654250)
een wereldkunst om het verhaal
volledig tot bloei te laten ko
men. Dat vraagt misschien iets
minder originaliteit, maar heel
veel vakmanschap van acteurs,
regisseur en vormgevers. En het
staat bol van de blues. Dat
hoort ook heel erg bij dit stuk."
„Ik vind het belangrijk om conti
nu de omgeving te schilderen.
Het decor is een kale versie van
de Franse wijk in New Orleans
met heel veel arcades, bogen en
palen. Ik wilde heel graag een
verdieping erin hebben. En het
rood op de wanden is de kleur
van passie, van bloed. Die omge
vingscontext is mijn handteke
ning onder dit stuk. Ik toon
vaak veel beelden tegelijk en
het publiek kiest waar het heen
wil met zijn ogen
Heftig
Tamhatu; „Het is behoorlijk hef
tig om te spelen. Er wordt een
beroep gedaan op alle emoties
die je in je hebt. Het gaat over
mensen en hun relaties. Ik vraag
mij wel eens af wat ik als Anke
zou doen als ik in de schoenen
van Stella stond. Ik ben daar
nog niet uit."
Scholtsz: „Het kosj mij moeite
om er thuis niet mee bezig te
zijn. Het is fysiek ook heel
zwaar Als ik er van bovenaf
naar kijk, heb ik zoiets van, het
leven kan nog zo heftig en vrese
lijk of prachtig mooi zijn, het
gaat gewoon door
„Het is een stuk dat impact
heeft, vooral door de laatste tien
minuten", voorspelt Huijbreghs.
„Het is een slagveld en wanneer
je niet gechoqueerd bent, heb je
wel een heel dik pantser van cy
nisme opgebouwd. Een van de
essenties van kunst is, dat het
troost biedt, maar ook confronte
rend is."
Vlak voor het begin van de voor
stelling is er al beweging op het
toneel. Er wordt gevreeën, ge
rookt en gezopen. Buurvrouw
Eunice (Escha Tanihatu) leunt
als een prille Sophia Loren non
chalant over de balustrade van
de eerste verdieping. Het lijkt
vredig. Dan wandelt Blanche de
straat in. De stadse blues huilt.
'Een tramlijn die verlangen heet'
door Het Middelburgs Theater, pre
mière zaterdag in het Minitheater
in Middelburg, daarna op 28 fe
bruari, 5, 6, 13, 14 (matinee), 20, 27
en 31 maart, 4 (matinee), 10, 17 en
24 april (aanvang 20.30 uur, mati
nee 14.30 uur).
door Emile Calon
MIDDELBURG - De SGP-sta-
tenfractie vindt dat Zeeland het
voorbeeld van Zuid-Holland
moet volgen en het eenvoudiger
moet maken om te kunnen bou
wen.
De gemeenten in Zuid-Holland
hoeven bouwplannen die afwij
ken van het gemeentelijk be
stemmingsplan niet meer in alle
gevallen apart ter goedkeuring
aan de provincie voor te leggen.
Er is daar een lijst opgesteld
van gevallen waarvoor gemeen
ten zonder tussenkomst van die
provincie een bouwvergunning
mogen afgeven. Hierdoor ver
dwijnt ongeveer 25 procent van
de zogeheten Artikel 19-proce-
dures.
Tijdrovend
Het afzonderlijk voorleggen van
elke aanvraag aan de provincie
is volgens het dagelijks bestuur
van Zuid-Holland tijdrovend en
in een aantal gevallen overbo
dig. De Wet op de ruimtelijke or
dening biedt de mogelijkheid
dat provincies vooraf duidelijk
maken in welke gevallen ge
meenten mogen afwijken van
het bestemmingsplan.
Op die manier worden de proce
dures korter en de regels voor
de aanvrager overzichtelijker,
waardoor de vertraging in de
(Advertentie)
In de Goese wijk Ouverture worden momenteel twee 'schoolwoningen' gebouwd; de SGP-Statenfractie wil dat de provincie er voor zorgt dat bij allerlei bouwprojecten in
Zeeland de bureaucratische procedures worden vereenvoudigd. foto Willem Mieras
pauperde multiculturele Franse
wijk in New Orleans, waar de
mensen op eikaars lip wonen.
Schrijver Tennessee Williams
(1911-1983) vertelt het aangrij
pende verhaal van Blanche Du
bois die na een stukgelopen hu
welijk op zoek gaat naar haar
zuster Stella, die, ondanks alles,
gelukkig getrouwd is met de al
coholistische Pool Stanley Ko-
walski (Peter Adriaanse). Dat
leidt tot een confrontatie tussen
de naar liefde hunkerende
Blanche en de agressieve Stan
ley, die als een hond zijn territo
rium verdedigt.
„Wij houden van elkaar", bena
drukt Anke Tanihatu, die Stella
speelt. Ploneke Scholtsz, die
Blanche gestalte geeft, vult aan:
„Als het heel erg moeilijk met
mij gaat, heb ik Stella nodig Ik
ben getrouwd geweest en dat
heeft veel pijn opgeleverd en
schade aangericht in mijn emo
tionele leven."
„Mijn zusje is een beetje insta
biel", verklaart Tanihatu.
Blanche is blijven leven in de
vergane glorie van het landhuis
waar ze ooit samen woonden,
terwijl Stella zich heeft onderge
dompeld in de rauwheid van al
ledag en de allesverzengende
liefde en seksualiteit
Regisseur Willem Huijbreghs:
„Blanche is een indringster in
een wereld die gesloten is, met
zijn eigen codes en formules
Dat zet alles op scherp. Om in
de taal van deze tijd te spreken,
er wordt op de meest barre wij
ze een uitzettingsbeleid ge
voerd. Goede verhalen - wan
neer ook geschreven, door Sha
kespeare of de Amerikaanse
school waar Williams uit voort
komt - vertellen de essentie van
waar het in de samenleving of
de mens om gaat. Daarom is het
ook een tijdloos stuk. In dit ge
val gaat het om uitstotingsge
drag, heel primitief."
Gewelddadig
„Het is een redelijk geweldda
dig verhaal", vervolgt Huij
breghs. „Je leest veel kranten
koppen: vrouw verkracht in Vlis-
singen, jongens slaan man in el
kaar, onrust in de wijk, vaak
korte stukjes, waar de human in
terest eigenlijk niet z'n plek
vindt. Wat mij intrigeert is hoe
het kan en komt dat een samen
leving, die, zoals Blanche voor
de pauze zegt, toch 2000 jaar
verder is gekomen, waarin we
ons hebben kunnen ontwikke
len met poëzie, muziek en litera
tuur en de Verlichting hebben
meegemaakt, hoe ondanks alle
pogingen in de geschiedenis wat
betreft waarden, normen en res
pect, het toch nog lukt om zo te
ontsporen. Tegelijkertijd neem
je waar, dat er maar een heel
dun, krantendun schilletje be
schaving op zit."
„Theater heeft de missie verha
len te vertellen die de mens een
spiegel voorhouden. Je krijgt in
die twee uur en drie kwartier -
het is een lange voorstelling - de
kans om achter een krantenkop
te kijken. Hoe heeft het zo kun
nen komen? Zelf leef ik in een
beschermd milieu. Iedere dag
creëer ik mijn koninkrijk en pro
beer het geweld buiten mijn
huis, mijn gezin en alles en ieder
een te houden. Maar ik kan er
mijn ogen niet voor sluiten en
uiteindelijk zit dat geweld ook
in mij. Als je de Hitler in jezelf
niet herkent, zal er nooit vrede
zijn. Dat laat je aan het publiek
zien, maar uiteindelijk is het
ook volksvermaak, hoe gek het
ook klinkt."
„Wat ik als regisseur vooral
doe, is coachen en bij de acteurs
die dingen naar boven halen die
de rollen zoveel mogelijk vlees
en bloed geven. Dat biedt inder
daad niet zoveel ruimte voor
een eigen interpretatie. Maar
het is geen museumtheater,
want iedere keer dat je een mo
derne klassieker aanpakt, is het
De cast van Een tramlijn die verlangen heet, met boven Escha Tanihatu en Reinco Jansen en beneden
(vlnr) Rob Dollenkamp, Jan Sipma, Pim Lokerse, Ploneke Scholtsz, Peter Adriaanse en Anke Tanihatu.
Werk van Frida Rutgers in De Directiekamer.
door Ernst Jan Rozendaal
MIDDELBURG - De kunstge
schiedenis is vooral een geschie
denis van mannen. Voor de ver
andering gaat kunsthandel De
Directiekamer in Middelburg
eens tegen de draad in. Met een
kleine expositie wordt de aan
dacht gevestigd op de Zeeuwse
kunst van vrouwen in de eerste
helft van de vorige eeuw.
Onder Zeeuwse kunst moet dan
verstaan worden: werk van kun
stenaressen uit Zeeland of kunst
werken over een Zeeuws onder
werp Ook kunstliefhebbers zul
len niet alle namen kennen van
de kunstenaressen wier werk te
zien is in De Directiekamer. Er
zit een aantal bekenden onder.
Natuurlijk ontbreekt Charley
Toorop (1891-1955) niet, de
dochter van Jan Toorop, die
veel tijd in Zeeland heeft doorge
bracht. Anders dan de meeste
kunstenaars hield ze zich liever
in Westkapelle op dan in het
mondaine Domburg. Daar schil
derde en tekende ze de bevol
king. In De Directiekamer zijn
twee litho's te zien van Walcher-
se figuren in een interieur. Van
de ene litho zijn nog tien exem
plaren bekend, van de andere ze
ven, bijna allemaal in het bezit
van een museum.
Bekend is ook Jacoba van
Heemskerck (1876-1923). Daar
van toont De Directiekamer
eveneens een litho. Het is het
portret van een Zeeuwse man. Is
het Pier van Jille die door Jan
Toorop is afgebeeld op zijn be
kende werk 'Godsvertrouwen'?
Het heeft er alle schijn van.
Karakteristiek
Van Jopie Roosenburg-
Goudriaan (1913-1996), die in
de jaren dertig met beeldhou
wer Teun Roosenburg een ate
lier bezat in Veere, is een werk
te zien dat sterk beïnvloed lijkt
door Van Heemskerck. Het zijn
bomen uit de Manteling
Domburg. Hier is de vraag
omgeving zo karakteristiek -
dat Roosenburg zo onder ce:
druk was van Van Heemsken
karakteristieke stijl.
In totaal zijn elf werken teö
Een tafereel van de Middel-
se markt door Gertrud
(geb. 1881), twee paard»
Mallorca door Mies CiJ
fels-Carsten (18 93-1982).
Zeeuwse meisjes door y*
Rutgers van der Loeff-Miö0
(1877-1948) en stillevens
Mies Elout-Drabbe (18''-^
Anna Abrahams O8"*9"1'
Lucie van Dam-van
(1871-1949) en Sanka i*
(1900-1992).
Stuk voor stuk eenvoudige'
dei-werpen die rust uitstra'»
dat misschien de vrou*®-
toets?
Middelburgs Theater speelt klassieker van Tennessee Williams
woningbouw kan worden ver
minderd.
In Zuid-Hollandse steden kun
nen nu zonder al te veel bureau
cratische beslommeringen
schoolgebouwen, sportgebou
wen, kleinschalige winkels, be
drijven en kantoren worden ge
bouwd. Ook de bouw van kios
ken, paviljoens en abri's, kinder
dagverblijven, de aanleg van
parkeerplaatsen, het uitbouwen
aan bestaande gebouwen en de
aanleg van lokale weg- en water
verbindingen is minder ingewik
keld. Tevens kunnen gemeenten
zonder tussenkomst door de pro
vincie vergunningen verlenen
voor het omzetten van bijvoor
beeld een kantoor in een woning
of een woning in een kinderdag
verblijf en het verbouwen van al
lerlei soorten praktijkruimtes.
Besparing
Jaarlijks beoordeelt de provin
cie Zuid-Holland 800 tot 900
van dergelijke aanvragen. Naar
verwachting worden dat er zo'n
25 procent minder. Dit betekent
zowel voor de burgers en ge
meenten als voor de provincie
een aanzienlijke besparing van
tijd, geld en moeite, aldus het
provinciebestuur
SGP-Statenlid T. van Oosten-
brugge merkt in schriftelijke
vragen aan GS op dat een soort
gelijke verruiming van de regels
prima past in het collegepro
gramma Bij het aantreden vo
rig jaar beloofden Gedeputeer
de Staten dat de provinciale re
gels kritisch zouden worden be
keken.
Oostenbrugge houdt het college
aan die belofte en wil graag we
ten of en wanneer het college
het voorbeeld van Zuid-Holland
volgt.