PZC Pleidooi voor minder bouwregels De stadse blues huilt rond de tramlijn Directiekamer toont werk vrouwelijke kunstenaars PvdA laakt houding gemeenten bij opvan van vluchtelingen SGP-Statenfractie wil Zuid-Hollands voorbeeld volgen Presentatie van dagboek Warren in Middelburg kunst DVD-spaaractie Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen I 0800 - 0231 231 (GRATIS) Hierbij de letter voor de i DVD-spaaractie van de PZC Iedere dag verschijnt er een andere letter in de krant die samen het woord "acteur" vormen. Deze actie loopt heel de maand februari. Alleen originele spaarzegels uit de krant op originele spaarkaarten zijn geldig. Spaarkaarten staan op zaterdag in de krant t/m 21 februari. (Advertentie) door Emile Calon MIDDELBURG - Het PvdA-Sta- tenlid P. Hamelink vindt dat de gemeenten de huisvesting van statushouders bewust getrai neerd hebben. Er is volgens hem dan ook geen sprake van een ze kere nonchalante houding, zoals Gedeputeerde Staten oordelen, maar van obstructie'. Samen met zijn fractiegenoot E. Kerckhaert pleit Hamelink voor actie. „Onze fractie wil nu op korte termijn resultaat zien." Ze vinden dat de gemeenten tij dig voldoende woningen be schikbaar moeten stellen voor de ex-vluchtelingen die nu een status hebben en in Nederland mogen blijven. In schriftelijke vragen aan Gedeputeerde Sta ten merkt Hamelink op dat ge meenten de schuld van het deels mislukken van de huisvesting van statushouders wijten aan de veranderende omstandigheden op de woningmarkt. Er worden de laatste jaren im mers nauwelijks goedkope huur woningen gebouwd en van leeg stand in die sector is ook al ge ruime tijd geen sprake meer. Aankopen Volgens beide sociaal-democra ten hebben de gemeenten echter een voor de hand liggende oplos sing genegeerd; het aankopen van woningen door woningcor poraties om zo te voldoen aan de verplichting om de asielzoekers te huisvest®. Het aankopen van door woningbouwvt.s biedt volgens het duo dm, voordeel: er kan veel gemaife ker rekening gehouden w® met aspecten als de sii bouw. a Daarmee pleiten ze, zogeeft^ melink desgevraagd toe, een actief spreidingsbeladl zo'n beleid kan de concern van bepaalde bevolking», pen in een buurt worden tra gegaan. Verboden Zo'n beleid was jarenlang vq den. Hamelink merkt echter dat dat de mogelijkheid cy van onderzocht moet worde De beide sociaal-democni willen van het college van Gd puteerde Staten ook precies» ten wat de gemeenten en rit eg vincie de afgelopen tijdheba gedaan om statushouder huisvesten. Momenteel wachten zo'n: tushouders op een woning een van de Zeeuwse gemeente Tot die tijd verblijven ze ma vangcentra, onder andere Middelburg. GedeputeerdeSfe ten concluderen in een ores zoek dat er bij de w geen sprake is van onwil tena zien van de huisvesting van si tushouders. Wel wordt gespt ken van een 'zekere nonchala houding'. woensdag 18 februari 2004 door Frans Doeleman MIDDELBURG - In de stilte van de nacht klinken de schrij nende tonen van de stadse blues. Er wordt ontzettend veel gezopen, gerookt en gevreeën. En er is zinloos geweld. HeJ Mid delburg Theater heeft niet voor de makkelijkste weg gekdzen en presenteert zaterdag de klassie ker A streetcar named desire, in dit geval vertaald met Een tram lijn die verlangen heet. Het stuk speelt zich af in de ver- MIDDELBURG. - In samenwer king met de PZC presenteert uit geverij Balans het zestiende deel van het Geheim Dagboek van Hans Warren - over de pe riode 1984-1987 - donderdag 26 februari in de Zeeuwse Biblio theek in Middelburg. Tegelijker tijd zal Mario Molcgraaf, jaren lang de levenspartner van War ren. een bloemlezing ten doop houden van de honderd mooiste Nederlandse gedichten over Frankrijk. Uiteraard bevat de bloemlezing Wie er maar even was, was al ge lukkig ook een gedicht van War ren: 'De zwaan'. Via een verhaal over dit gedicht zal Molegraaf van de bloemlezing overstappen naar het Geheim Dagboek. Hij houdt een lezing over de Zeeuw se kanten van het dagboek en de Zeeuwse gedichten van Warren. Daarna beantwoordt hij vragen. De bloemlezing met gedichten over Frankrijk verschijnt ter ge legenheid van de boekenweek (van 10 tot en met 20 maart). Het thema daarvan luidt Gare du Nord, oftewel Frankrijk. De bundel met Nederlandse en Vlaamse poëzie opent met een gedicht van Cees Buddingh over een treinreis naar Parijs om na een Franse rondreis in gedich ten weer te eindigen op het Gare du Nord De toegang (ontvangst 19.30 uur) is gratis na vertoning van een ingevulde lezersbon uit de PZC (van vandaag). Het is aan geraden tijdig te reserveren (0118-654250) een wereldkunst om het verhaal volledig tot bloei te laten ko men. Dat vraagt misschien iets minder originaliteit, maar heel veel vakmanschap van acteurs, regisseur en vormgevers. En het staat bol van de blues. Dat hoort ook heel erg bij dit stuk." „Ik vind het belangrijk om conti nu de omgeving te schilderen. Het decor is een kale versie van de Franse wijk in New Orleans met heel veel arcades, bogen en palen. Ik wilde heel graag een verdieping erin hebben. En het rood op de wanden is de kleur van passie, van bloed. Die omge vingscontext is mijn handteke ning onder dit stuk. Ik toon vaak veel beelden tegelijk en het publiek kiest waar het heen wil met zijn ogen Heftig Tamhatu; „Het is behoorlijk hef tig om te spelen. Er wordt een beroep gedaan op alle emoties die je in je hebt. Het gaat over mensen en hun relaties. Ik vraag mij wel eens af wat ik als Anke zou doen als ik in de schoenen van Stella stond. Ik ben daar nog niet uit." Scholtsz: „Het kosj mij moeite om er thuis niet mee bezig te zijn. Het is fysiek ook heel zwaar Als ik er van bovenaf naar kijk, heb ik zoiets van, het leven kan nog zo heftig en vrese lijk of prachtig mooi zijn, het gaat gewoon door „Het is een stuk dat impact heeft, vooral door de laatste tien minuten", voorspelt Huijbreghs. „Het is een slagveld en wanneer je niet gechoqueerd bent, heb je wel een heel dik pantser van cy nisme opgebouwd. Een van de essenties van kunst is, dat het troost biedt, maar ook confronte rend is." Vlak voor het begin van de voor stelling is er al beweging op het toneel. Er wordt gevreeën, ge rookt en gezopen. Buurvrouw Eunice (Escha Tanihatu) leunt als een prille Sophia Loren non chalant over de balustrade van de eerste verdieping. Het lijkt vredig. Dan wandelt Blanche de straat in. De stadse blues huilt. 'Een tramlijn die verlangen heet' door Het Middelburgs Theater, pre mière zaterdag in het Minitheater in Middelburg, daarna op 28 fe bruari, 5, 6, 13, 14 (matinee), 20, 27 en 31 maart, 4 (matinee), 10, 17 en 24 april (aanvang 20.30 uur, mati nee 14.30 uur). door Emile Calon MIDDELBURG - De SGP-sta- tenfractie vindt dat Zeeland het voorbeeld van Zuid-Holland moet volgen en het eenvoudiger moet maken om te kunnen bou wen. De gemeenten in Zuid-Holland hoeven bouwplannen die afwij ken van het gemeentelijk be stemmingsplan niet meer in alle gevallen apart ter goedkeuring aan de provincie voor te leggen. Er is daar een lijst opgesteld van gevallen waarvoor gemeen ten zonder tussenkomst van die provincie een bouwvergunning mogen afgeven. Hierdoor ver dwijnt ongeveer 25 procent van de zogeheten Artikel 19-proce- dures. Tijdrovend Het afzonderlijk voorleggen van elke aanvraag aan de provincie is volgens het dagelijks bestuur van Zuid-Holland tijdrovend en in een aantal gevallen overbo dig. De Wet op de ruimtelijke or dening biedt de mogelijkheid dat provincies vooraf duidelijk maken in welke gevallen ge meenten mogen afwijken van het bestemmingsplan. Op die manier worden de proce dures korter en de regels voor de aanvrager overzichtelijker, waardoor de vertraging in de (Advertentie) In de Goese wijk Ouverture worden momenteel twee 'schoolwoningen' gebouwd; de SGP-Statenfractie wil dat de provincie er voor zorgt dat bij allerlei bouwprojecten in Zeeland de bureaucratische procedures worden vereenvoudigd. foto Willem Mieras pauperde multiculturele Franse wijk in New Orleans, waar de mensen op eikaars lip wonen. Schrijver Tennessee Williams (1911-1983) vertelt het aangrij pende verhaal van Blanche Du bois die na een stukgelopen hu welijk op zoek gaat naar haar zuster Stella, die, ondanks alles, gelukkig getrouwd is met de al coholistische Pool Stanley Ko- walski (Peter Adriaanse). Dat leidt tot een confrontatie tussen de naar liefde hunkerende Blanche en de agressieve Stan ley, die als een hond zijn territo rium verdedigt. „Wij houden van elkaar", bena drukt Anke Tanihatu, die Stella speelt. Ploneke Scholtsz, die Blanche gestalte geeft, vult aan: „Als het heel erg moeilijk met mij gaat, heb ik Stella nodig Ik ben getrouwd geweest en dat heeft veel pijn opgeleverd en schade aangericht in mijn emo tionele leven." „Mijn zusje is een beetje insta biel", verklaart Tanihatu. Blanche is blijven leven in de vergane glorie van het landhuis waar ze ooit samen woonden, terwijl Stella zich heeft onderge dompeld in de rauwheid van al ledag en de allesverzengende liefde en seksualiteit Regisseur Willem Huijbreghs: „Blanche is een indringster in een wereld die gesloten is, met zijn eigen codes en formules Dat zet alles op scherp. Om in de taal van deze tijd te spreken, er wordt op de meest barre wij ze een uitzettingsbeleid ge voerd. Goede verhalen - wan neer ook geschreven, door Sha kespeare of de Amerikaanse school waar Williams uit voort komt - vertellen de essentie van waar het in de samenleving of de mens om gaat. Daarom is het ook een tijdloos stuk. In dit ge val gaat het om uitstotingsge drag, heel primitief." Gewelddadig „Het is een redelijk geweldda dig verhaal", vervolgt Huij breghs. „Je leest veel kranten koppen: vrouw verkracht in Vlis- singen, jongens slaan man in el kaar, onrust in de wijk, vaak korte stukjes, waar de human in terest eigenlijk niet z'n plek vindt. Wat mij intrigeert is hoe het kan en komt dat een samen leving, die, zoals Blanche voor de pauze zegt, toch 2000 jaar verder is gekomen, waarin we ons hebben kunnen ontwikke len met poëzie, muziek en litera tuur en de Verlichting hebben meegemaakt, hoe ondanks alle pogingen in de geschiedenis wat betreft waarden, normen en res pect, het toch nog lukt om zo te ontsporen. Tegelijkertijd neem je waar, dat er maar een heel dun, krantendun schilletje be schaving op zit." „Theater heeft de missie verha len te vertellen die de mens een spiegel voorhouden. Je krijgt in die twee uur en drie kwartier - het is een lange voorstelling - de kans om achter een krantenkop te kijken. Hoe heeft het zo kun nen komen? Zelf leef ik in een beschermd milieu. Iedere dag creëer ik mijn koninkrijk en pro beer het geweld buiten mijn huis, mijn gezin en alles en ieder een te houden. Maar ik kan er mijn ogen niet voor sluiten en uiteindelijk zit dat geweld ook in mij. Als je de Hitler in jezelf niet herkent, zal er nooit vrede zijn. Dat laat je aan het publiek zien, maar uiteindelijk is het ook volksvermaak, hoe gek het ook klinkt." „Wat ik als regisseur vooral doe, is coachen en bij de acteurs die dingen naar boven halen die de rollen zoveel mogelijk vlees en bloed geven. Dat biedt inder daad niet zoveel ruimte voor een eigen interpretatie. Maar het is geen museumtheater, want iedere keer dat je een mo derne klassieker aanpakt, is het De cast van Een tramlijn die verlangen heet, met boven Escha Tanihatu en Reinco Jansen en beneden (vlnr) Rob Dollenkamp, Jan Sipma, Pim Lokerse, Ploneke Scholtsz, Peter Adriaanse en Anke Tanihatu. Werk van Frida Rutgers in De Directiekamer. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - De kunstge schiedenis is vooral een geschie denis van mannen. Voor de ver andering gaat kunsthandel De Directiekamer in Middelburg eens tegen de draad in. Met een kleine expositie wordt de aan dacht gevestigd op de Zeeuwse kunst van vrouwen in de eerste helft van de vorige eeuw. Onder Zeeuwse kunst moet dan verstaan worden: werk van kun stenaressen uit Zeeland of kunst werken over een Zeeuws onder werp Ook kunstliefhebbers zul len niet alle namen kennen van de kunstenaressen wier werk te zien is in De Directiekamer. Er zit een aantal bekenden onder. Natuurlijk ontbreekt Charley Toorop (1891-1955) niet, de dochter van Jan Toorop, die veel tijd in Zeeland heeft doorge bracht. Anders dan de meeste kunstenaars hield ze zich liever in Westkapelle op dan in het mondaine Domburg. Daar schil derde en tekende ze de bevol king. In De Directiekamer zijn twee litho's te zien van Walcher- se figuren in een interieur. Van de ene litho zijn nog tien exem plaren bekend, van de andere ze ven, bijna allemaal in het bezit van een museum. Bekend is ook Jacoba van Heemskerck (1876-1923). Daar van toont De Directiekamer eveneens een litho. Het is het portret van een Zeeuwse man. Is het Pier van Jille die door Jan Toorop is afgebeeld op zijn be kende werk 'Godsvertrouwen'? Het heeft er alle schijn van. Karakteristiek Van Jopie Roosenburg- Goudriaan (1913-1996), die in de jaren dertig met beeldhou wer Teun Roosenburg een ate lier bezat in Veere, is een werk te zien dat sterk beïnvloed lijkt door Van Heemskerck. Het zijn bomen uit de Manteling Domburg. Hier is de vraag omgeving zo karakteristiek - dat Roosenburg zo onder ce: druk was van Van Heemsken karakteristieke stijl. In totaal zijn elf werken teö Een tafereel van de Middel- se markt door Gertrud (geb. 1881), twee paard» Mallorca door Mies CiJ fels-Carsten (18 93-1982). Zeeuwse meisjes door y* Rutgers van der Loeff-Miö0 (1877-1948) en stillevens Mies Elout-Drabbe (18''-^ Anna Abrahams O8"*9"1' Lucie van Dam-van (1871-1949) en Sanka i* (1900-1992). Stuk voor stuk eenvoudige' dei-werpen die rust uitstra'» dat misschien de vrou*®- toets? Middelburgs Theater speelt klassieker van Tennessee Williams woningbouw kan worden ver minderd. In Zuid-Hollandse steden kun nen nu zonder al te veel bureau cratische beslommeringen schoolgebouwen, sportgebou wen, kleinschalige winkels, be drijven en kantoren worden ge bouwd. Ook de bouw van kios ken, paviljoens en abri's, kinder dagverblijven, de aanleg van parkeerplaatsen, het uitbouwen aan bestaande gebouwen en de aanleg van lokale weg- en water verbindingen is minder ingewik keld. Tevens kunnen gemeenten zonder tussenkomst door de pro vincie vergunningen verlenen voor het omzetten van bijvoor beeld een kantoor in een woning of een woning in een kinderdag verblijf en het verbouwen van al lerlei soorten praktijkruimtes. Besparing Jaarlijks beoordeelt de provin cie Zuid-Holland 800 tot 900 van dergelijke aanvragen. Naar verwachting worden dat er zo'n 25 procent minder. Dit betekent zowel voor de burgers en ge meenten als voor de provincie een aanzienlijke besparing van tijd, geld en moeite, aldus het provinciebestuur SGP-Statenlid T. van Oosten- brugge merkt in schriftelijke vragen aan GS op dat een soort gelijke verruiming van de regels prima past in het collegepro gramma Bij het aantreden vo rig jaar beloofden Gedeputeer de Staten dat de provinciale re gels kritisch zouden worden be keken. Oostenbrugge houdt het college aan die belofte en wil graag we ten of en wanneer het college het voorbeeld van Zuid-Holland volgt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 32