pzc Zo lang we het maar leuk houden Met gewoon zand en een blaaspijp als gereedschap Geschiedenis van glas 23 Eddy Meeuwse, horecaportier zaterdag 14 februari 2004 Het gaat er steeds harder aan toe wanneer in het uit gaansleven de vlam in de pan slaat. Vroeger werd een ruzie met de vuist beslecht. Tegen- woordiger is vaak een stukge slagen bierglas het wapen. Zijn taak is te voorkomen dat het zo ver komt. Dat is hem tot nu toe altijd goed afgegaan. „Maar", zegt hij, „als ik een kogelvrij vest aan moet trekken, stop ik." Leeftijd, kleding en alcoholge bruik. Dat zijn de criteria op grond waarvan uitsmijter Eddy Meeuwse ('Liever horecaportier, dat klinkt niet zo negatiefde bezoekers van discocafé La Plaza in Goes selec teert. Inderdaad, niet op huidskleur. „Waarom zou ik? Wanneer iemand bij ons een gezellige avond wil hebben, maakt het toch niet uit waar hij zelf of zijn ouders zijn geboren. Zo lang we het met elkaar maar leuk houden. Iedereen is welkom, tot bewezen is dat hij problemen veroorzaakt." Voor de bezoekers van La Plaza geldt dat ze minimaal zestien jaar moeten zijn. Aan te tonen door middel van een identiteitsbewijs. Vaste klanten, die niet elke zaterdagavond zo'n docu ment willen meenemen, kunnen een pasje krijgen met naam, foto en geverifieerde leeftijd. Er zijn er altijd wel een paar van vijftien jaar die toch proberen binnen te komen. „Het smoesje is dan dat ze hun pasje heb ben vergeten. Kan gebeuren natuur lijk, maar ik vraag dan altijd hun ge boortedatum. Als die er niet vlot uit komt, weet ik dat ze aan het rekenen zijn om op zestien jaar te uit te ko men." Dan weigert Meeuwse vriende lijk maar beslist de toegang. Jonge meisjes proberen dan wel eens op zijn gevoel te werken. Zij mogen niet naar binnen en hun vriendinnen, die net zestien zijn wel. De portier blijft ech ter doof voor hun smeekbeden Hij laat zich niet vermurwen. „Als je daar aan begint, kun je net zo goed nie mand bij de deur hebben." Uitgaanskleding Wie wil dat Eddy Meeuwse en zijn col lega's de deur uitnodigend open zwaaien, moet zich in uitgaanskleding hebben gestoken. Dat is een nogal weids begrip. In feite zijn alleen trai ningsbroeken, voetbalshirts en kle ding van het merk Lonsdale taboe Wat is er nu mis met een kleurig, fris gewassen en keurig gestreken voetbal shirt? Meeuwse: „Je krijgt geheid pro blemen wanneer iemand met een Feye- noord-shirt langs een groepje loopt dat zich tot de aanhangers van Ajax rekent. Of omgekeerd natuurlijk. Dat is makkelijk te voorkomen door nie mand met een voetbalshirt binnen te laten." Om dezelfde reden is Lonsdale-kle- ding verboden. Dit merk is populair bij jongeren met rechts-extreme sym pathieën, omdat de middelste letters van de naam kunnen worden gelezen als een verwijzing naar Hitiers foto Mechteld Jansen Naam: Eddy Meeuwse Woonplaats: Goes Geboren: 23 april 1975, Goes Opleiding: lagere technische school autotechniek, cursus horecaportier Werk: Betonwerker bij betonbedrijf Van Oudenallen in Woerdense Verlaat en op zaterdagavond portier bij La Plaza in Goes NSDAP. „Dat wekt agressie op bij an deren." Alcoholgebruik dan. Dit toelatingscri terium spreekt voor zich. Wie de in druk wekt dat hij al genoeg op heeft, komt er niet in. Met zijn zes jaar erva ring als horecaportier kan Meeuwse aardig taxeren of iemand nog kan bij dragen tot de gezelligheid in de disco of dat er al sprake is van een mate van dronkenschap die alleen maar last geeft. Rode ogen en praten met dubbe le tong zijn voor de hand liggende sig nalen. Veelzeggender is vaak nog de manier waarop iemand komt aanlo pen. Meeuwse bekijkt daarom niet al leen de bezoekers die aan de deur staan. Hij richt de blik verder om een inschatting te kunnen maken van de hoeveelheid bier die in aantocht is. Vijf man sterk houden Eddy Meeuwse en zijn collega's elke zaterdagavond de gang van zaken bij de ingang en binnen in La Plaza in de gaten: twee bij de deur, twee in het discocafé en één in de tot het complex behorende kelderbar. Zwarte pantalon, zwarte trui of T-shirt met de naam van het etablissement en daarover een zwart colbert met een zilverkleuring V-em bleem. Dit laatste duidt erop dat ze ge diplomeerd horecaportier zijn. Voor dit certificaat hebben ze zich theorie eigen gemaakt over drank en drugs, ter zake doende wetskennis en over de manier waarop ongewenste klanten moeten worden gevorderd te vertrek ken. Ook hebben ze zich staande ge houden in een rollenspel, waarbij ac teurs als buitengewoon lastige klan ten zijn opgetreden. Verder heeft de politie hun antecedenten gecontro leerd Kwaliteit verzekerd. Meeuwse rolde in het vak nadat hij eerst in het weekeinde in disco's had gewerkt in de garderobe en als glazenophaler. „Een maat van me werkte al bij de deur en die vroeg: is dat niks voor jou." Met zijn lengte van bijna twee meter en gewicht van bijna honderd kilo heeft Eddy Meeuwse een kloeke gestal te. Hij ziet er desondanks eerder be minnelijk dan vervaarlijk uit. Die vriendelijke uitstraling is een gereed schap dat mooi van pas komt. Hoe ver hit de gemoederen soms ook kunnen raken onder disco-bezoekers, Meeuw se heeft nog nooit een klap opgelopen. „Ja, in het gedrang raak ik wel eens een knoop van m'n colbert kwijt, maar dat is ook alles. Kalm blijven is de beste manier om te voorkomen dat geduw en getrek in een echte vechtpar tij uitmondt. Ik pak iemand die proble men maakt nooit vast. Al pratend pro beer ik hem naar buiten te loodsen. Daar heb ik een trucje voor. Loop even mee naar buiten, zeg ik dan, hier binnen is te veel lawaai om te praten. Nou, dan heb ik hem op straat. Blijft 'ie ook daar lastig, dan bellen we de politie." Eén keer, vier jaar geleden, lukte het niet een conflict tussen dis co-bezoekers in de kiem te smoren. Toen ontstond een massale knokpar tij, waarbij de hulp van de politie moest worden ingeroepen. Lieve vrede Een discoganger die het te bont maakt in La Plaza of een grote mond heeft bij de deur, komt er voorlopig niet meer in een week, twee weken, een maand of een half jaar De last pakken zijn meestal jongens tussen zestien en twintig jaar. Meeuwse: „Met bezoekers boven die leeftijd heb ben we veel minder moeilijkheden. En als er wat gebeurt, is dat vaak na één uur. Dan hebben die jonge gasten te veel bier op." La Plaza heeft veel vaste klanten, die de sfeer graag zo prettig mogelijk wil len houden Naar verhouding veroor zaken bezoekers die af en toe komen de meeste problemen. Opvallend vaak betreft het jongeren uit twee dorpen in Midden-Zeeland. Nee, omwille van de lieve vrede laat Meeuwse maar in het midden welke dat zijn. In La Plaza wordt over het algemeen muziek gedraaid die, zoals Meeuwse het uitdrukt, voornamelijk uit 'Top Veertig-werk' bestaat. Het publiek dat daar op afkomt, heeft doorgaans geen behoefte aan andere stimule rende middelen dan bier en al dan niet alcohol bevattende discodrank jes. Ook heeft het geen behoefte zich met messen of erger te wapenen. Toch laat Meeuwse af en toe iemand zijn zakken leegmaken, zeker als het disco café eens R&B- of House-muziek op het programma heeft staan. „Dat trekt andere belangstellenden en dan kijken we nauwkeuriger wat ze mee naar binnen willen nemen. Dan ko men er wel eens wat pilletjes of een mes tevoorschijn." Het loopt niet altijd onplezierig af wanneer een klant de toegang wordt geweigerd tot La Plaza of eruit wordt gezet. „Soms komt iemand een week later zijn excuses aanbieden. Ik heb het ook wel eens meegemaakt dat een groepje vertrok met het dreigement: we pakken jou nog wel een keer. Ik kwam die gasten een paar weken later in een café tegen. Hé wil je wat drin ken, vroegen ze toen." Ben Jansen i Y Egyptenaren pasten in de an- jL/tieke oudheid al volop glas toe. Ide eerste eeuw na Christus werd 2 fkunst van het glasblazen uitgevon- wen nam het gebruik een steeds W fotere vlucht. Een tentoonstelling ij de Stichting Cultureel Erfgoed eeiand in Middelburg belicht de ge- tedenis van het glas. Dat gebeurt j*al aan de hand van archeologi- se vondsten. Maan er nauwelijks bij stil, maar Inetdagelijks leven zijn we om- »gd door glas en aanverwante pro- Wen. We kunnen niet zonder, eem alleen het vensterglas, dat de ''-buitenhoudt en licht binnen ®t Drinkglazen, flessen, brillengla- -«^pen, het scherm van het tele- Ketoestel, sierobjecten - de rij is ■pa onuitputtelijk. En dat voor een ach simpel product, met als be- Pgnjkste grondstof gewoon zand een blaaspijp als gereedschap. 81 glas vele toepassingsmogelijkhe- beeft, zowel voor de sier als als Jj™wvoorwerp, hadden onze voor dsnel door. Oorspronkelijk wer- s er sralen van gemaakt, geleide- 'erru'mde de toepassing. Christe- egemeenschappen pasten glas W toe in ramen in hun kerken en "fóter, maar ook voor sacrale be- reliekhouders en drinkgerei, ontwikkelde zich in Europa endste gksstad, mede dankzij oonopolie op de invoer van glas •an de grondstoffen ervoor, uit ^nosten. Uitgeweken Italiaanse ^V°arsintroduceerden eind 15de eeuw in Zuid-Nederland ver fijndere technieken. Dankzij archeo logische vondsten is er een indruk ontstaan over het gebruik van glas door vissers, kooplui, monniken en heren tussen 1350 en 1550 in de kust strook van Vlaanderen en in Zeeland. Het is te bezichtigen op de tentoon stelling in de expositieruimte van de Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland (SCEZ) in Middelburg. Er zijn 165 glasvondsten (vensterglas, schenk en drinkgerei), onder meer uit het middeleeuwse vissersdorp Walra- leer en ook glas tevoorschijn. Voorna melijk uit de periode tussen 1425 en 1525. De opgraving leverde maar liefst 77 min of meer complete gla zen voorwerpen op. Onderzoek in Sluis bracht glasvond sten uit de late 13de en vroege 14de eeuw aan de oppervlakte, waar de deskundigen van watertanden. Ze verraden hoge status en rijkdom, zo als twee stukken glas-in-lood met een sierlijke beschildering en meer dan vijftig bekers met een uiterst dunne wand. Topper is een luxueus versijde en een aantal andere vind plaatsen uit de Vlaamse kustregio en Zeeland (met name Aardenburg, Mid delburg, Sluis en Vrouwenpolder). De vondsten zijn aangevuld met een presentatie van het 17de eeuws Zeeuws kopglas, dat voor me- disch-alchemistische doeleinden werd gebruikt. Een belangrijke bron voor de glas vondsten was het laatmiddeleeuwse kasteel Aldegonde bij Souburg. Eén van de grootste burchten die Zee land kende en residentie van het in vloedrijke geslacht Van Borselen. Ruim dertig jaar geleden werd er ar cheologisch noodonderzoek verricht en uit de vullingen van diverse beer putten en de gracht kwamen voor werpen van been, ivoor, tin, hout, kleurloos kelkglas met deksel. In 1452 stichtten kanunniken van Sint-Augustinus een klooster bij Vrouwenpolder (door financiële peri kelen kwam het honderd jaar later leeg te staan). In een beerkelder, die vermoedelijk bij de slaapvertrekken van het klooster lag, zijn fragmenten van voorwerpen in glas aangetroffen Een stuk vensterglas, enkele groene kruisribbelbekers en een voetbeker Bijzonder is een groot fragment van een verfijnd uitgevoerd, veelkleurig flesje. Een duur import voorwerp, dat de veelal goed bemiddelde klooster lingen zich konden veroorloven. Uit de plek van de vondst - bij de slaapvertrekken - leiden de onderzoe kers af dat de rijkere kloosterlingen bepaald niet in armoede leefden Ze permitteerden zich persoonlijk toilet gerei, in luxe uitvoering. Maar ook de gegoede burgers mochten zich graag met fraai glas omringen, zo blijkt uit vondsten die op verschillen de plaatsen in Middelburg zijn ge daan. Kwalitatief hoogstaand drink gerei duidt daarop. Voorwerpen in glas werden gebruikt om de rijkdom of status van de bezitter te duiden. De samenstellers van de tentoonstel ling geven aan dat de gevonden voor werpen een aardig beeld bieden van de laat-middeleeuwse glasproductie. Maar in samenhang met de vind plaatsen, vertellen ze ook veel over de sociale en economische situatie in de gemeenschappen. Dat wordt in een begeleidende catalogus uitvoerig uit de doeken gedaan. De tentoonstelling duurt tot en met 14 mei. Voor groepen zijn rondleidin gen mogelijk. Op zondag 7 maart ver zorgt glazenier Rinus Rentmeester uit Nieuwdorp een demonstratie brandschilderen Daarbij belicht hij stapsgewijs het proces van traditio neel brandschilderen. De tentoonstel ling is ingericht door het Domein Ra- versijde bij Oostende, in samenwer king met onder meer de SCEZ. Rinus Antonisse Expositie 'Glas van vissers, kooplui, monniken en heren': tot en met 14 mei in expositieruimte De Burg van de Stichting Cultureel Erfgoed Zee land te Middelburg. Geopend maan dag tot en met vrijdag van 09.00-17.00 uur. Glazenier Rinus Rentmeester geeft ter gelegenheid van de expositie in Middelburg een demonstratie brandschilderen foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 23