Bestellers worden stiller PZC Een wereldnaam uit een kleine schuur Recessie trekt sporen in miniatuurautoland Vraag antwoord DeCitroën Jumpy, de Peugeot Expert en de Fiat Scudo zijn bij de tijd gebracht. Fiat rekent voor zijn variant minder dan PSA. carrosserie over de volle leng te. Ook zien we iets meer aandacht voor geluids isolatie en versterkte remmen. Alle drie krijgen ze driepunts gordels omdat die vanaf mei voor bestel wagens verplicht wor den. De vernieuwde Scudo kost exclusief btw 12.315 euro (1.9D). De Ci troën en de Peugeot 1.9D zijn precies even duur: 13.350 eu ro. Fiat levert de compacte bes teller Dobló vanaf april ook Peugeot Expert. met de 1.3 Multijet diesel. Die kost exclusief btw 9.460 euro. In 2006 komt het merk met een totaal nieuwe Ducato en Scudo. vrijdag 13 februari 2004 25 Allerlei auto's voeren tegenwoordig zwaailichten en gebruiken de vluchtstrook. Wat zijn eigenlijk de verkeersregels op dit gebied? John Bennink, woordvoerder bij de KLPD: „In de Ver keerswet staan de voertuigen genoemd die een blauw of geel zwaailicht mogen voeren. Blauw licht geeft recht op voorrang en het gebruik van de vluchtstrook. Gebrui kers zijn politie, ambulance en brandweer, maar ook de Explosieven Opruimingsdienst en de Koninklijke Mare chaussee. Arrestatieteams gebruiken donkerblauwe BMW's met een blauw zwaailicht dat op het dak kan worden gezet. Een geel zwaailicht - op bijvoorbeeld ta kelwagens. Wegenwachtauto's en landbouwvoertuigen - geeft geen rechten. Het dient slechts als waarschuwing." Heeft u ook een vraag? Mail naar vraagenant- woordv wegener.nl Eerdere vragen en antwoorden vindt u op de website van de krant, rubriek Auto. Geen metallic, zelfs geen mica, maar nanolak Sa de metallic-lak en mica-lak treekt nu het tijdperk aan van nanolak. Na vier jaar ontwik- iling gaat Mercedes-Benz de- nieuwe, blanke lak met mmiekdeeltjes toepassen, de lak zitten zogeheten na- tikels, minuscule kera- iltjes die beter bescher- jp tegen krassen en een die- glans geven. lo komt van het Griekse na- i. dat dwerg betekent. De imiekpartikeltjes zijn lclei- :r dan een miljoenste milli ter. Tijdens het drogen van lak kleven ze aan elkaar, loor ze een fijnmazige, rkachtige structuur vor- een harde beschermlaag. :ns Mercedes geeft de lak :t nano-partikels een voor- 'fje van de mogelijkheden nano-technologie in de toe tst biedt: wetenschappers ien de atoomstructuur van terialen veranderen. Daar binnen ze die andere ei- "happen geven. Varianten op Mazda's 3 ren in zwang, schrijft Willie G. Zo viel Harley-Davidson in 1969, het jaar dat de film Easy Rider uitkwam, in handen van AMF, de American Machine and Foundry Corporation. Een nagel aan de doodskist van Willie G. Davidson, schrijft hij. De kwaliteit van de motoren liep zienderogen achteruit, mentaliteit en loyaliteit van de werknemers kelderden en vreemde ontwerpen als de Su per Glide mochten de fabriek verlaten. AMF was een soort General Motors, uitsluitend uit op snel gewin, schrijft Willie G., die zielsgelukkig was toen het ma nagement van Harley de fa briek in 1981 terugkocht. Het bleek een goede greep: sinds- Moderne jongen ontmoet meisje; een Harley-advertentie uit 1954. dien ging het alleen maar berg opwaarts met het peperdure motormerk. Honderd jaar Harley-Davidson, Willie G. Davidson; isbn 902298740; uitgeverij VIP, prijs: 75 euro Lexus reclamekampioen Reclameuitgaven per verkochte auto Jarenlang werd per verkochte nieuwe auto in Ne derland zo'n 250 euro aan reclame uitgegeven. Maar vorig jaar spen deerde de branche in Nederland bijna 200 miljoen euro, en daarmee ging de barrière van ge middeld 400 euro per auto aan digge len. Lexus besteed de vorig jaar met 2834 euro per ver kocht exemplaar verreweg het meest aan reclame. Het model dat in Nederland het meeste reclame budget opsoupeer de was de Peugeot 206: de importeur gaf 5,8 miljoen eu ro uit om de 206 aan de man te brengen. Land Rover. Chrysler en Honda besteedden meer dan duizend euro per verkochte auto en zagen hun marktaandeel nog zak ken ook. in Nederland. O Lexus 4" 533 2834 O Smart 1.775 1.765 O Land Rover 1.037 1.567 O Chrysler 3.901 1.417 O Honda 3.520 1.202 O Kia 8.479 878 O Mini 2.051 671 O Daewoo 8632 648 O Fiat 15.571 632 <2 Mitsubishi 6.911 631 O laagste uitgave: Volkswagen 40.390 108 Peugeot 407: 24.000 euro De nieuwe Peugeot 407 die eind april in de show room staat, zal 24.000 euro kosten. Dat is ruim 2.500 euro meer dan de huidige 406 met 1.8 benzinemo tor kost. De diesel (1.6 16v HDi) komt op 28.200 euro. De stationwagon, in de zo mer beschikbaar, is 1.700 euro duurder. Elke 407 krijgt elektronische stabili- teitsregeling. zeven air bags, automatische airco en elektrisch te bedienen kindersloten. De nieuwe 407. Volgende week in Auto: De Prius II: Een ongewoon gewone Toyota Klassiekerssalon in Antwerpen Honderd jaar Batavus Harley-Davidson heeft in honderd jaar alles overleefd. Willie G. Davidson, kleinzoon van de oprichter, schreef er een mooi boek over. Het kleinste nieuws op autogebied kwam af gelopen week van de 55e speelgoedbeurs in Neurenberg. Door Albert Borkent Je zou er zo mee willen wegrij den: het sportmodel van de Peugeot 307 WRC dat gepar keerd stond op de 55e speel goedbeurs in Neurenberg. Maar helaas, het is een miniatuurau to in schaal 1:18 en daarin is het moeilijk instappen. Niet alleen het schaalmodel van de Peugeot trok veel loep kijkers op de beurs; fabrikant Solido/Majorette had ook de grote rallyauto op de stand, en die werd al even gretig gefoto grafeerd, maar daar mócht je weer niet in rijden. Het model oogt perfect en is in een iets ro dere kleur gespoten dan de standaard rode kleur die Ferra ri gebruikt voor zijn racemo dellen. Het miniatuur is voor zien van beweegbare portieren, de motorkap kan omhoog ge zet en het model kan rijden. Een opvallende verschijning waarvan zo'n 3000 exemplaren zijn gemaakt. Het prijskaartje zal rond de dertig euro liggen. De recessie treft kennelijk ook het kleine wereldje op wielen: de belangrijke fabrikanten van modelauto's hebben dit jaar opvallend weinig nieuwe mo dellen uitgebracht. Disneyauto's Wel is net als in de echte auto branche het aanbod aan kleur- varianten groter dan ooit. Neem Bburago, dat veel van zijn miniatuurauto's in drie verschillende kleuren aanbiedt. Opvallend zijn de Disneyauto's, met figuren zoals Mickey Mou se, Donald Duck of Winnie the Pooh in 1:18, 1:24 of 1:43. In de catalogus voor het jaar 2004 zijn maar liefst achtentwintig modellen onder het kleed ver stopt, maar of deze ook alle maal geproduceerd gaan wor den is nog maar de vraag. Bij de meesterklasse-replica's van Maisto duikt een grote naam in motorfietsen op: een Ford Harley-Davidson in de schaal 1:18. Deze truck uit de F-series wordt uitgebracht in zwart/oranje, zwart/grijs en he lemaal zwart. Het model heeft openslaande portieren, een beweegbare mo torkap, kan rijden en als ex traatje is toegevoegd de inge- Solido/Majorette bouwt de rally auto van Peugeot, de 307 WRC, na op schaal 1:18. bouwde vering van de voor- en achterwielen. Ook het interi eur is zeer gedetailleerd. Met stof bekleed Een blikvanger was de handge maakte Mercedes-Benz trans portwagen 1954 van CMC. De blauwe transporter vervoert een zilverkleurige W 196 Mer cedes-Benz racewagen die van allerhande snul]es is voorzien. Het autootje heeft aan twee kanten schuiffaampjes, de bin nenkant van de deuren is even als de stoelen met stof bekleed en het interieur is zorgvuldig nagebootst. De transportwagen in schaal 1:18 bestaat uit 409 delen en de uitvoering in 1:43 heeft er 201. Een rupskraanwagen van Con rad. de Terex-Demag CC 8800 kreeg in Neurenberg de inno vatieprijs 2004. Het is een im posant stukje werk, want de lengte van dit 1:50-schaalmo- del is liefst 1200 mm. Doorkijkje in motorhistorie Omdat de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Ver eniging (KNMV) een eeuw bestaat is er op de Utrechtse Motorbeurs van 26 tot en met 29 februari een expositie van motorfietsen uit het tijdperk 1904-2004. Gewone straatmotoren, maar ook originele crossmoto ren van Gerrit Wolsink en John van den Berk, de 50cc-ra- cer van Paul Lodewijkx, een ijsspeedwaymotor van Roe lof Thijs, de zesdaagsemotor van Simon Schram en de beroemde 'sigaar' van Piet Plompen, waarmee in 1977 een wereldrecord werd gereden. Studie voor de stad Fabrikanten zoeken koortsachtig naar praktischer au to's. En Opel lijkt iets interessants bedacht te heb ben. Op de show van Genève staat het studiemodel Trixx. Hei is een ultracompacte stadsauto, goed drie me ter lang. Hij biedt plaats aan drie volwassenen en een kind, of desgewenst aan één inzittende met veel bagage. Hij heeft drie elektrisch openende deuren die parallel aan de flank van de auto opengaan. Verder heeft Trixx een opblaasbare achterbank en een dakluik dat het ver- voer van lange voor werpen mogelijk maakt. Ook is er een bagagerek dat als een la naar buiten schuift. Trixx wordt aangedreven door een 70 pk turbodie- De Opel Trixx is maar drie meter lang. selmotor. Door Rien van der Steen De roemruchte firma Harley- Davidson is honderd jaar ge erden en natuurlijk horen caar boeken bij. Willie G. Da vidson, kleinzoon van een van it oprichters, schreef er ook Kn Gelukkig met anekdotes, maar vooral ook met veel fo to's uit de oude doos. Heel mooi om te zien en leuk om te lezen, al is het boekwerk wel aan de prijzige kant. Willie G. stelt vast dat het bou wen van een motorfiets aan het begin van de vorige eeuw een heksentoer was. De ge schiedenis van Harley-Davidson fcgon in 1903, in een tuin- schuurtje achter het woonhuis van de familie Davidson in Mil waukee. Wisconsin. Daar resi deert Harley-Davidson nog al tijd. Een eeuw later heeft de naam zelfs in de verste uithoeken van de wereld een magische klank. Imago-machine De motorfiets is een imago-ma chine zonder weerga. Geen Honda, BMW of Ducati haalt het bij een Harley. Niet altijd terecht overigens - de kwaliteit van de Harley's was lang niet altijd imposant. Dit in tegen stelling tot het geluid dat ze voortbrachten. Maar het draait in het leven niet altijd om kwa liteit. Voor Harleybezitters is Willie G. Davidson een levende legen de. De man is al sinds 1963 ac tief als vice-president en ver antwoordelijke voor het design van de Amerikaanse bikes. Het is aardig om te lezen hoe hij. zelf altijd gekleed als een ruige Harley-rijder, tegen de geschie denis van de fabriek aankijkt. In 1903 knutselden in dat schuurtje William Harley en de drie broers Davidson de eerste motorfietsen in elkaar. Toch zou het nog tot 1909 duren voor de eerste echte Harley-Da vidson de fabriek uitrolde. Het was de karakteristieke V-twin, met onder een hoek van 45 graden recht achter elkaar in de rijrichting geplaatste cilin ders. Die opstelling hebben de machines nog altijd. In de jaren twintig had Harley- Davidson zich ontwikkeld tot met afstand de grootste motor fabrikant van de wereld. Con current Indian was al gesneu veld. Tijdens de Tweede We reldoorlog werd de productie opgeschroefd om de Ameri kaanse soldaten in Europa van Liberators te voorzien. Oliezui- pende, loeizware machines, die later voor veel geld in verzame lingen belandden omdat ze een oorlogsverleden hadden. Vreemde ontwerpen Enorme problemen doemden op toen in de jaren zestig het Japanse Honda de markt over spoelde met betere en goedko pere machines. De term vijan dige overname kwam in die ja- Cursus onderhoud aan een Liberator in 1941. De Harleys wer den tegelijk met het Amerikaanse leger naar Europa verscheept. Mazda levert de 3 voortaan.ook met een 1.6 diesel motor van 109 pk. of een 1.4 benzinemotor met 84 pk. Ook is de aangekondigde sedan-uitvoering leverbaar. De 1.4 Exclusive komt op 17.000 euro, en dat is minder dan zijn concur- renten Peugeot 307, Toyota Corolla en Renault Mégane moeten kosten. De nieuwe Opel Astra 1.4 Essentia wordt met 18.250 euro heel wat duurder. Een Mazda 3 sedan met 1.6 CiTD-die- sel moet 26.390 euro kosten. De Mazda 3 is er voortaan ook als sedan. 'troën. ma. Dat Fiat een an Fiat Scudo ere stoelen, ze zijn stiller en remmen wat beter, en PSA (Peugeot. Citroën) n al jaren samen in hun en bestelwagenprogram- heeft gefacelift valt dus niet ge heel toevallig samen met de opgewaardeerde Peugeot Ex pert en de Citroën Jumpy. De bestellers van de drie fabri kanten zijn vooral bedoeld voor kleinschalig distributie- vervoer met laadvolumes van een kubieke meter of vijf en een laadvermogen van zo'n 900 kilo. De auto's zijn er met lange of korte wielbasis, chassis/cabine of dubbele ca bine en als ne- genpersoons- bus. De Scudo. Expert en Jumpy hebben verbeterde stoelen, een nieuwe motorkap en koplampen, en kunststof bescherming van de Citroën Jumpy.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25