Bestellers worden stiller
PZC
Een wereldnaam uit
een kleine schuur
Recessie trekt sporen in miniatuurautoland
Vraag antwoord
DeCitroën Jumpy, de Peugeot Expert en de Fiat Scudo zijn bij de tijd gebracht. Fiat rekent voor zijn variant minder dan PSA.
carrosserie over de volle leng
te. Ook zien we iets meer
aandacht voor geluids
isolatie en versterkte
remmen. Alle drie
krijgen ze driepunts
gordels omdat die
vanaf mei voor bestel
wagens verplicht wor
den. De vernieuwde
Scudo kost exclusief btw
12.315 euro (1.9D). De Ci
troën en de Peugeot 1.9D zijn
precies even duur: 13.350 eu
ro. Fiat levert de compacte bes
teller Dobló vanaf april ook
Peugeot Expert.
met de 1.3 Multijet diesel. Die
kost exclusief btw 9.460 euro.
In 2006 komt het merk met
een totaal nieuwe Ducato en
Scudo.
vrijdag 13 februari 2004 25
Allerlei auto's voeren tegenwoordig zwaailichten en gebruiken de
vluchtstrook. Wat zijn eigenlijk de verkeersregels op dit gebied?
John Bennink, woordvoerder bij de KLPD: „In de Ver
keerswet staan de voertuigen genoemd die een blauw of
geel zwaailicht mogen voeren. Blauw licht geeft recht op
voorrang en het gebruik van de vluchtstrook. Gebrui
kers zijn politie, ambulance en brandweer, maar ook de
Explosieven Opruimingsdienst en de Koninklijke Mare
chaussee. Arrestatieteams gebruiken donkerblauwe
BMW's met een blauw zwaailicht dat op het dak kan
worden gezet. Een geel zwaailicht - op bijvoorbeeld ta
kelwagens. Wegenwachtauto's en landbouwvoertuigen -
geeft geen rechten. Het dient slechts als waarschuwing."
Heeft u ook een vraag? Mail naar vraagenant-
woordv wegener.nl
Eerdere vragen en antwoorden vindt u op de website
van de krant, rubriek Auto.
Geen metallic,
zelfs geen mica,
maar nanolak
Sa de metallic-lak en mica-lak
treekt nu het tijdperk aan van
nanolak. Na vier jaar ontwik-
iling gaat Mercedes-Benz de-
nieuwe, blanke lak met
mmiekdeeltjes toepassen,
de lak zitten zogeheten na-
tikels, minuscule kera-
iltjes die beter bescher-
jp tegen krassen en een die-
glans geven.
lo komt van het Griekse na-
i. dat dwerg betekent. De
imiekpartikeltjes zijn lclei-
:r dan een miljoenste milli
ter. Tijdens het drogen van
lak kleven ze aan elkaar,
loor ze een fijnmazige,
rkachtige structuur vor-
een harde beschermlaag.
:ns Mercedes geeft de lak
:t nano-partikels een voor-
'fje van de mogelijkheden
nano-technologie in de toe
tst biedt: wetenschappers
ien de atoomstructuur van
terialen veranderen. Daar
binnen ze die andere ei-
"happen geven.
Varianten op Mazda's 3
ren in zwang, schrijft Willie G.
Zo viel Harley-Davidson in
1969, het jaar dat de film Easy
Rider uitkwam, in handen van
AMF, de American Machine
and Foundry Corporation. Een
nagel aan de doodskist van
Willie G. Davidson, schrijft hij.
De kwaliteit van de motoren
liep zienderogen achteruit,
mentaliteit en loyaliteit van de
werknemers kelderden en
vreemde ontwerpen als de Su
per Glide mochten de fabriek
verlaten.
AMF was een soort General
Motors, uitsluitend uit op snel
gewin, schrijft Willie G., die
zielsgelukkig was toen het ma
nagement van Harley de fa
briek in 1981 terugkocht. Het
bleek een goede greep: sinds-
Moderne jongen ontmoet meisje;
een Harley-advertentie uit 1954.
dien ging het alleen maar berg
opwaarts met het peperdure
motormerk.
Honderd jaar Harley-Davidson,
Willie G. Davidson; isbn
902298740; uitgeverij VIP, prijs: 75
euro
Lexus reclamekampioen
Reclameuitgaven
per verkochte auto
Jarenlang werd
per verkochte
nieuwe auto in Ne
derland zo'n 250
euro aan reclame
uitgegeven. Maar
vorig jaar spen
deerde de branche
in Nederland bijna
200 miljoen euro,
en daarmee ging
de barrière van ge
middeld 400 euro
per auto aan digge
len. Lexus besteed
de vorig jaar met
2834 euro per ver
kocht exemplaar
verreweg het
meest aan reclame.
Het model dat in
Nederland het
meeste reclame
budget opsoupeer
de was de Peugeot
206: de importeur
gaf 5,8 miljoen eu
ro uit om de 206 aan de man te brengen. Land Rover.
Chrysler en Honda besteedden meer dan duizend euro
per verkochte auto en zagen hun marktaandeel nog zak
ken ook.
in Nederland.
O
Lexus
4"
533
2834
O
Smart
1.775
1.765
O
Land Rover
1.037
1.567
O
Chrysler
3.901
1.417
O
Honda
3.520
1.202
O
Kia
8.479
878
O
Mini
2.051
671
O
Daewoo
8632
648
O
Fiat
15.571
632
<2
Mitsubishi
6.911
631
O
laagste uitgave:
Volkswagen 40.390
108
Peugeot 407: 24.000 euro
De nieuwe Peugeot 407 die eind april in de show
room staat, zal 24.000 euro kosten. Dat is ruim
2.500 euro meer dan de huidige 406 met 1.8 benzinemo
tor kost. De diesel (1.6 16v
HDi) komt op 28.200 euro.
De stationwagon, in de zo
mer beschikbaar, is 1.700
euro duurder. Elke 407
krijgt elektronische stabili-
teitsregeling. zeven air
bags, automatische airco
en elektrisch te bedienen
kindersloten.
De nieuwe 407.
Volgende week in Auto:
De Prius II: Een ongewoon gewone Toyota
Klassiekerssalon in Antwerpen
Honderd jaar Batavus
Harley-Davidson heeft in honderd jaar alles overleefd.
Willie G. Davidson, kleinzoon van de oprichter, schreef er
een mooi boek over.
Het kleinste nieuws op autogebied kwam af
gelopen week van de 55e speelgoedbeurs in
Neurenberg.
Door Albert Borkent
Je zou er zo mee willen wegrij
den: het sportmodel van de
Peugeot 307 WRC dat gepar
keerd stond op de 55e speel
goedbeurs in Neurenberg. Maar
helaas, het is een miniatuurau
to in schaal 1:18 en daarin is
het moeilijk instappen.
Niet alleen het schaalmodel
van de Peugeot trok veel loep
kijkers op de beurs; fabrikant
Solido/Majorette had ook de
grote rallyauto op de stand, en
die werd al even gretig gefoto
grafeerd, maar daar mócht je
weer niet in rijden. Het model
oogt perfect en is in een iets ro
dere kleur gespoten dan de
standaard rode kleur die Ferra
ri gebruikt voor zijn racemo
dellen. Het miniatuur is voor
zien van beweegbare portieren,
de motorkap kan omhoog ge
zet en het model kan rijden.
Een opvallende verschijning
waarvan zo'n 3000 exemplaren
zijn gemaakt. Het prijskaartje
zal rond de dertig euro liggen.
De recessie treft kennelijk ook
het kleine wereldje op wielen:
de belangrijke fabrikanten van
modelauto's hebben dit jaar
opvallend weinig nieuwe mo
dellen uitgebracht.
Disneyauto's
Wel is net als in de echte auto
branche het aanbod aan kleur-
varianten groter dan ooit.
Neem Bburago, dat veel van
zijn miniatuurauto's in drie
verschillende kleuren aanbiedt.
Opvallend zijn de Disneyauto's,
met figuren zoals Mickey Mou
se, Donald Duck of Winnie the
Pooh in 1:18, 1:24 of 1:43. In de
catalogus voor het jaar 2004
zijn maar liefst achtentwintig
modellen onder het kleed ver
stopt, maar of deze ook alle
maal geproduceerd gaan wor
den is nog maar de vraag.
Bij de meesterklasse-replica's
van Maisto duikt een grote
naam in motorfietsen op: een
Ford Harley-Davidson in de
schaal 1:18. Deze truck uit de
F-series wordt uitgebracht in
zwart/oranje, zwart/grijs en he
lemaal zwart.
Het model heeft openslaande
portieren, een beweegbare mo
torkap, kan rijden en als ex
traatje is toegevoegd de inge-
Solido/Majorette bouwt de rally
auto van Peugeot, de 307 WRC, na
op schaal 1:18.
bouwde vering van de voor- en
achterwielen. Ook het interi
eur is zeer gedetailleerd.
Met stof bekleed
Een blikvanger was de handge
maakte Mercedes-Benz trans
portwagen 1954 van CMC. De
blauwe transporter vervoert
een zilverkleurige W 196 Mer
cedes-Benz racewagen die van
allerhande snul]es is voorzien.
Het autootje heeft aan twee
kanten schuiffaampjes, de bin
nenkant van de deuren is even
als de stoelen met stof bekleed
en het interieur is zorgvuldig
nagebootst. De transportwagen
in schaal 1:18 bestaat uit 409
delen en de uitvoering in 1:43
heeft er 201.
Een rupskraanwagen van Con
rad. de Terex-Demag CC 8800
kreeg in Neurenberg de inno
vatieprijs 2004. Het is een im
posant stukje werk, want de
lengte van dit 1:50-schaalmo-
del is liefst 1200 mm.
Doorkijkje in motorhistorie
Omdat de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Ver
eniging (KNMV) een eeuw bestaat is er op de
Utrechtse Motorbeurs van 26 tot en met 29 februari een
expositie van motorfietsen uit het tijdperk 1904-2004.
Gewone straatmotoren, maar ook originele crossmoto
ren van Gerrit Wolsink en John van den Berk, de 50cc-ra-
cer van Paul Lodewijkx, een ijsspeedwaymotor van Roe
lof Thijs, de zesdaagsemotor van Simon Schram en de
beroemde 'sigaar' van Piet Plompen, waarmee in 1977
een wereldrecord werd gereden.
Studie voor de stad
Fabrikanten zoeken koortsachtig naar praktischer au
to's. En Opel lijkt iets interessants bedacht te heb
ben. Op de show van Genève staat het studiemodel
Trixx. Hei is een ultracompacte stadsauto, goed drie me
ter lang. Hij biedt plaats aan drie volwassenen en een
kind, of desgewenst aan één inzittende met veel bagage.
Hij heeft drie elektrisch openende deuren die parallel
aan de flank van de auto opengaan. Verder heeft Trixx
een opblaasbare achterbank en een dakluik dat het ver-
voer van lange voor
werpen mogelijk
maakt. Ook is er een
bagagerek dat als een
la naar buiten
schuift. Trixx wordt
aangedreven door
een 70 pk turbodie-
De Opel Trixx is maar drie meter lang. selmotor.
Door Rien van der Steen
De roemruchte firma Harley-
Davidson is honderd jaar ge
erden en natuurlijk horen
caar boeken bij. Willie G. Da
vidson, kleinzoon van een van
it oprichters, schreef er ook
Kn Gelukkig met anekdotes,
maar vooral ook met veel fo
to's uit de oude doos. Heel
mooi om te zien en leuk om te
lezen, al is het boekwerk wel
aan de prijzige kant.
Willie G. stelt vast dat het bou
wen van een motorfiets aan
het begin van de vorige eeuw
een heksentoer was. De ge
schiedenis van Harley-Davidson
fcgon in 1903, in een tuin-
schuurtje achter het woonhuis
van de familie Davidson in Mil
waukee. Wisconsin. Daar resi
deert Harley-Davidson nog al
tijd.
Een eeuw later heeft de naam
zelfs in de verste uithoeken
van de wereld een magische
klank.
Imago-machine
De motorfiets is een imago-ma
chine zonder weerga. Geen
Honda, BMW of Ducati haalt
het bij een Harley. Niet altijd
terecht overigens - de kwaliteit
van de Harley's was lang niet
altijd imposant. Dit in tegen
stelling tot het geluid dat ze
voortbrachten. Maar het draait
in het leven niet altijd om kwa
liteit.
Voor Harleybezitters is Willie
G. Davidson een levende legen
de. De man is al sinds 1963 ac
tief als vice-president en ver
antwoordelijke voor het design
van de Amerikaanse bikes. Het
is aardig om te lezen hoe hij.
zelf altijd gekleed als een ruige
Harley-rijder, tegen de geschie
denis van de fabriek aankijkt.
In 1903 knutselden in dat
schuurtje William Harley en de
drie broers Davidson de eerste
motorfietsen in elkaar. Toch
zou het nog tot 1909 duren
voor de eerste echte Harley-Da
vidson de fabriek uitrolde. Het
was de karakteristieke V-twin,
met onder een hoek van 45
graden recht achter elkaar in
de rijrichting geplaatste cilin
ders. Die opstelling hebben de
machines nog altijd.
In de jaren twintig had Harley-
Davidson zich ontwikkeld tot
met afstand de grootste motor
fabrikant van de wereld. Con
current Indian was al gesneu
veld. Tijdens de Tweede We
reldoorlog werd de productie
opgeschroefd om de Ameri
kaanse soldaten in Europa van
Liberators te voorzien. Oliezui-
pende, loeizware machines, die
later voor veel geld in verzame
lingen belandden omdat ze een
oorlogsverleden hadden.
Vreemde ontwerpen
Enorme problemen doemden
op toen in de jaren zestig het
Japanse Honda de markt over
spoelde met betere en goedko
pere machines. De term vijan
dige overname kwam in die ja-
Cursus onderhoud aan een
Liberator in 1941. De Harleys wer
den tegelijk met het Amerikaanse
leger naar Europa verscheept.
Mazda levert de 3 voortaan.ook met een 1.6 diesel
motor van 109 pk. of een 1.4 benzinemotor met 84
pk. Ook is de aangekondigde sedan-uitvoering leverbaar.
De 1.4 Exclusive komt op 17.000 euro, en dat is minder
dan zijn concur-
renten Peugeot
307, Toyota Corolla
en Renault Mégane
moeten kosten. De
nieuwe Opel Astra
1.4 Essentia wordt
met 18.250 euro
heel wat duurder.
Een Mazda 3 sedan
met 1.6 CiTD-die-
sel moet 26.390
euro kosten. De Mazda 3 is er voortaan ook als sedan.
'troën.
ma. Dat Fiat
een an
Fiat Scudo
ere stoelen, ze zijn stiller en
remmen wat beter,
en PSA (Peugeot. Citroën)
n al jaren samen in hun
en bestelwagenprogram-
heeft gefacelift valt dus niet ge
heel toevallig samen met de
opgewaardeerde Peugeot Ex
pert en de Citroën Jumpy.
De bestellers van de drie fabri
kanten zijn vooral bedoeld
voor kleinschalig distributie-
vervoer met laadvolumes van
een kubieke meter of vijf en
een laadvermogen van
zo'n 900 kilo. De auto's
zijn er met lange of
korte wielbasis,
chassis/cabine
of dubbele ca
bine en als ne-
genpersoons-
bus.
De Scudo. Expert
en Jumpy hebben
verbeterde stoelen, een nieuwe
motorkap en koplampen, en
kunststof bescherming van de
Citroën Jumpy.