imart gaat eindelijk normaal doen
EXTRA!
in samenwerking met AutoTrack.nl
Autotechniek voor beginners in drie lesjes Fiatje steelt de show
Bijdehandje
LfllsOllM'5680
"*SS5«P«tnl
^,4460 AA Goes
JjJïSSe'Sand:011M15520
baanderen: 0114-372770
^410204562500
13februari 2004
Auto
Ook in Auto: Harley-Davidson overleefde alles
KENNISMAKING
tis er dan toch
m gekomen: een
[mart met een ach-
erbank. Die is nog
«schuifbaar ook.
lat attribuut maakt
lat de vierpersoons
orfour nóg iets
rijgt wat de kleine
marts niet hadden:
oncurrentie.
De Forfour ziet er zeker aan de achterkant markant uit.
wrRien van der Steen
ij is in een hele
boel opzichten
hetzelfde als de
nieuwe Colt van
Mitsubishi. Alleen
tje daar niks van. De Smart
valt net als de andere
ellen van het merk op
•kunststof carrosseriepane-
en het kenmerkende twee
spel. Je kunt kiezen uit
i dertig combinaties,
hij onderhuids zo op de
t lijkt heeft een reden. De
de eerste grote Smart,
erft net als de Mitsubishi ge-
swd bij NedCar in Limburg,
bi kosten te beperken is afge-
roken dat alles wat je niét
R zoveel mogelijk uit dezelf-
onderdelen bestaat. Niet
ww. wel slim.
e Smart Forfour rijdt ook bij-
hetzelfde als de Colt, al
maakt de Japanner op straat
een iets sportievere indruk.
Toch geeft ook de Smart een
prima visitekaartje af. Het vier-
zittertje heeft uitstekende mo
toren, zit aanzienlijk beter dan
je op het eerste gezicht ver
wacht en rijdt zeer verdienste
lijk. Zou Smart dan toch nor
maal worden?
Zes modellen
In 1998, toen Smart werd gebo
ren uit een gelegenheidshuwe
lijk van Mercedes en horloge
maker Swatch, werden er
slechts 20.000 van verkocht. De
top van Mercedes - dat Smart
helemaal naar zich toetrok -
wilde de stekker er al uit trek
ken, tenzij Smart tot een pro
ductie van 80.000 wist te ko
men. Inmiddels maakt Smart
een kleine 125.000 auto's en
wappert de vlag een stukje vro
lijker. Smart heeft na vijf jaar
De slag om Rome
Smart koos Italië voor de in
troductie deze week van de
Forfour. Vorig jaar werden in
dat land bijna 33.000 tweeper
soons Smarts verkocht, ruim
een kwart van de omzet. In
Rome rijden er 30.000, die bij
bosjes dwars staan geparkeerd
tussen gewone auto's.
nu vijf verschillende modellen
in de aanbieding. En in 2006
volgt de Formoreeen suv-achtig
voertuig. Van de nieuwe For
four zullen er in Born dit jaar
50.000 van de band rollen en,
als het aan topman Andreas
Renschler ligt, volgend jaar
zelfs 80.000.
Met de Forfour wil Smart een
klasseloze auto neerzetten. In het
Het roept herinneringen op
aan de Fiat 500, in Italië decen
nia lang sysoniem voor water
vlug stadsvervoer.
Geen wonder dat het tanden
knarsende Fiat uitgerekend nu
een nieuwe 500 aankondigt:
de Trepiüno (zie onder aan de
ze pagina).
zogenaamde B-segment concur
reert hij met de VW Polo, Peu
geot 206, Mini en New Beetle.
In april is hij er met twee vier-
cilinders van 1.3 en 1.5 liter. In
juni komt een verrassende
driecilinder 1.1 liter van 75 pk.
Een plezierig motortje, dat
dankzij een balansas bijna tril-
lingsvrij draait en verdraaid
veel vermogen aan de dag legt.
De motoren zijn ontwikkeld
door Mitsubishi, en krijgen in
september gezelschap van
twee Mercedes-diesels: een
driecilinder 1.5 met 68 of des
gewenst 95 pk. Dezelfde
krachtbron zien we straks ook
in de nieuwe A-klasse van Mer
cedes.
Binnenin valt een tamelijk een
voudig, maar smaakvol interi
eur op, en natuurlijk de achter
bank. Dat meubel is over een
lengte van 15 centimeter ver
schuifbaar. Je kunt er plezierig
zitten mits er niet te veel baga
ge mee hoeft. De bediening
van de elektrische zijruiten zit
heel lastig in het midden ach
ter de handrem. Standaard
heeft de Forfour een vijfver
snellingsbak, maar er is ook
een zestraps bak leverbaar met
automatische koppeling. Hij
vertoont dezelfde schakelpau
zes als de bak in de tweeper
soons Smarts, maar die zijn in
middels wel korter geworden.
De prijs is het enige dat tegen
valt. Er komt een beperkte in
troductie-oplage 'black-basic*
voor 13.900 euro, maar dan
komt de lichtste Smart Forfour
1.1 al op 15.930 euro. Dat be
looft niet veel goeds voor de
prijzen straks van de diesel.
Smart Forfour, standaard vier
airbags, vier schijfremmen,
elektronisch stabiliteitsprogramma
(esp) en centrale vergrendeling
Prijzen- bij introductie black-basic
13 900 euro; met 1 1/75 pk
benzinemotor 15.930 euro; 1.3/95
pk. 17.495 euro; 1.5/109 pk.
18.890 euro; als diesel, prijs nog
niet bekend.
Concurrenten VW Polo (v a
12.995 euro), Peugeot 206 (v a
12 500 euro), Mmi(v.a. 17.750
euro) en New Beetle (v a 20.395
euro).
A ugustus 1971. Mijn vader had me
/I nog zó gewaarschuwd: „Spaar nu
/"I terst tot je een goed exemplaar kunt
Mbetalen." Maar ja, tegen een
ie met zijn vriendin op vakantie
Italië wil is zo'n sommatie zinloos.
Iftvvas augustus 1971 en voor 2000 gul-
kn betrad ik het autowalhalla.
«mis op het gebied van auto's had ik
Ik wist waar de benzine in moest en
le?n auto gestart diende te worden. /U
hiel mijn oog op het soort koekblik
je krijgt als je kinderen vraagt een
°te tekenen: een Simca 1000, lichtgeel,
verkoper had in mij een gewillig
«chioffer, en even onschuldig als trots
J^'k met mijn eerste auto naar huis.
"wens de vakantie aan te vangen vond
bet wel verstandig om langs een andere
^e te rijden voor een second opinion. Ik
immers geen modderfiguur slaan
mijn vriendin. De rekening van deze
^?e dreef de aanschafprijs op tot 2750
en Maar nu kon de vakantie dus be
tonen!
jjj^er de grens in Duitsland viel de
uit. ,Ach," veinsde ik technisch
dit, Jat gebeurt omdat dit apparaat
mar kan ontvangen in Nederland."
adden elkaar genoeg te vertellen.
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
dus een probleem was het niet.
In Zwitserland hoorden we geruis onder
de motorkap. Nadat het geruis overging in
lawaai zochten we in een uitgestorven
dorpje het plaatselijk autobedrijf. Het was
zaterdagmiddag en de garagehouder was
naar huis. Gelukkig was hij bereid ons te
helpen en 200 gulden armer hervatten wij
onze reis. De teller wees nu 2950 gulden.
Gelukkig dat voor ons hotel in Italië een
garage gevestigd was, want precies daar
gaf de Simca de geest. Voor 700 gulden
stelde men na vijf dagen vast dat de toe
voer van de benzine niet naar behoren
werkt, en dat gold ook voor het gaspedaal.
De auto kostte nu dus al 3650 gulden.
Tijdens ons verblijf durfden we ons ver
voermiddel niet als zodanig te gebruiken.
We moesten er tenslotte nog mee naar
huis en wie weet wat er nog meer mee
kon gebeuren. Tijdens die terugreis werd
ons Simcaatje heel erg moe - alle auto's
passeerden ons alsof we stilstonden. Op
een parkeerplaats onder het klepje zag ik
waarom ik maar geen gas kon geven: de
bodem onder het pedaal was verrot. We
knoopten een touw aan het gaspedaal, en
door daar aan te trekken wisten we een
acceptabele reissnelheid te genereren.
Toen we eindelijk thuis waren constateer
de de garageman dat de hele onderkant
van de auto aan vervanging toe was, en te
vens dat de radio was doorgebrand. Deze
slotdiagnose werd me te gortig. Ik vroeg
wat hij voor deze bodemloze geldput nog
wilde bieden, frommelde het antwoord
onaangedaan in mijn portemonnee en
ging lopend op huis aan. Onderweg scho
ten me de woorden van mijn vader te bin
nen.
Na VW met de gereïncarneerde
Kever, Chrysler met zijn derti-
ger-jaren-Cruiser en BMW met
de Mini steelt nu een nostal
gisch gemodelleerde Fiat de
show. Die van Genève om pre
cies te zijn, want daar beleeft
deze schattige Trepiüno zijn
wereldpremière. Hij is 3.30 me
ter lang, dertig centimeter lan
ger dan de Fiat 500, het legen
darische rugzakje dat de Italia
nen midden vorige eeuw op
wielen zette.
Trepiüno staat voor 3+1 en dat
verwijst naar de indelingsmo
gelijkheden van de zitplaatsen.
Hij heeft een glazen dakje dat
herinnert aan de 500-jes met
hun canvas schuifdaken. De au
to zal het op moeten nemen te
gen de Smart, en vooral tegen
een kleintje dat PSA en Toyota
samen gaan bouwen. Eind dit
jaar mag hij de straat op. Net
als van de Panda zal er een
sportieve Abarth-versie ver
schijnen.
•?00&
Vandaag in Auto een uitgebreid
overzicht van nieuwe auto's in
Nederland. Twee pagina's met al
le prijzen, gewichten, prestaties.
De Peilstok
i Hoewel minister Peijs (Verkeer) het
puntenrijbewijs afwijst zet de PvdA al
les op alles om zo'n systeefn ingevoerd te
krijgen. Wij willen alvast weten welke ver
keersovertreding in dat geval de meeste
straf punten zou moeten opleveren. Doorrij
den na een ongeluk? Rijden onder invloed
of iets anders?
Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
1
Rijdende rimpel
O Vorige week vroegen we u welk auto
model u spuuglelijk vindt. De altijd al
omstreden Fiat Multipla, met 'die rimpel'
onder de voorruit, gaat met de dubieuze
eer strijken. Ook de Honda Jazz en de vroe
gere Mazda 'bolhoed' 121 krijgen de han
den niet op elkaar. Enkele stemmers vulden
de lijst eigenhandig aan met de Suzuki Wa
gon R, de Seat Inca en de Micra van Nissan.
Overigens presenteert Fiat volgende week
een nieuwe, rimpelloze Multipla.
Welke auto
vindt u
het lelijkst?
Q Fiat Multipla
$3 Honda Jazz
Q Mazda 121
(3 Daihatsu Move
Q Opel Agila
O Renault Avantime
Q Hyundai Excel
(3 Daewoo Kalos
Anders
O Hans Vervoorn, directeur PR van Fiat Auto Nederland:
"Het uiterlijk van de huidige Multipla is veel te uit
gesproken voor de behouden Nederlander. In andere lan
den, zoals Engeland en Frankrijk, wordt het design wel
zeer gewaardeerd. Sinds de introductie in 1999 zijn er in
ons land zo'n 3.000 exemplaren verkocht. Waarschijnlijk zal
de nieuwe versie, die op 4 maart wordt getoond op de Au
tosalon van Genève, meer Nederlanders bevallen: die op
vallende ribbel onder de voorruit verdwijnt namelijk."
Verroest?
Er is een nieuw middel dat van pas kan komen bij het
restaureren van oldtimers, motoren en brommers:
Bio-ontroester. Het is een mens- en milieuvriendelijke
vloeistof die stralen of logen van blanke metalen overbo
dig maakt. Korte tijd onderdompelen van roestig metaal
is genoeg om de corrosie tot in de holle ruimtes te ver
wijderen. zegt importeur Van Kaathoven T T. Het tast
kunststof niet aan.
Goedkoop is het
goedje niet: een
vijfliterverpakking
kost 39 euro. Daar
staat tegenover dat
het meermalen te
gebruiken is en
het milieu spaart.
Info:
www.bio-ontroester.nl
of 0412-645725 Het effect na een nachtje Bio-ontroester.
Pick-up voor snelle boodschappen
Een 500 pk sterke Dodge Ram SRT-10 mag zich de
snelste in serie gebouwde pick-up ter wereld noe
men. Op een testbaan in de VS bereikte de auto een snel
heid van 247.339 km per uur. Het record wordt opgeno
men in het Guinness Book of World Records. Het oude
record, in handen van Ford, werd met een verschil van
elf kilometer doorbroken. De pickup heeft dezelfde mo
tor als de Dodge Viper SRT-10.
Opel-tijgertje daagt Peugeot uit
Opel is het
succes van
de Peugeot 206
CC beu. Daarom
brengt het ge
plaagde merk
dit najaar een
nieuwe Tigra
met stalen elek-
trohydraulisch
vouwdak. Het
klapt niet ach
ter in de koffer
De Opel Tigra TwinTop.
De Fiat Trepiüno.
zoals bij andere merken, maar het zakt verticaal weg
achter de stoelen. De kofferruimte, met gesloten dak
440 liter, meet daardoor met opgeborgen dak nog altijd
250 liter. De Tigra TwinTop is gebouwd op Corsa-tech-
niek en krijgt een 1.4/90 pk of een 1.8/125 pk benzine
motor. De Franse carrossier Heuliez bedacht het dak en
gaat de Opel-welpjes ook bouwen.