imart gaat eindelijk normaal doen EXTRA! in samenwerking met AutoTrack.nl Autotechniek voor beginners in drie lesjes Fiatje steelt de show Bijdehandje LfllsOllM'5680 "*SS5«P«tnl ^,4460 AA Goes JjJïSSe'Sand:011M15520 baanderen: 0114-372770 ^410204562500 13februari 2004 Auto Ook in Auto: Harley-Davidson overleefde alles KENNISMAKING tis er dan toch m gekomen: een [mart met een ach- erbank. Die is nog «schuifbaar ook. lat attribuut maakt lat de vierpersoons orfour nóg iets rijgt wat de kleine marts niet hadden: oncurrentie. De Forfour ziet er zeker aan de achterkant markant uit. wrRien van der Steen ij is in een hele boel opzichten hetzelfde als de nieuwe Colt van Mitsubishi. Alleen tje daar niks van. De Smart valt net als de andere ellen van het merk op •kunststof carrosseriepane- en het kenmerkende twee spel. Je kunt kiezen uit i dertig combinaties, hij onderhuids zo op de t lijkt heeft een reden. De de eerste grote Smart, erft net als de Mitsubishi ge- swd bij NedCar in Limburg, bi kosten te beperken is afge- roken dat alles wat je niét R zoveel mogelijk uit dezelf- onderdelen bestaat. Niet ww. wel slim. e Smart Forfour rijdt ook bij- hetzelfde als de Colt, al maakt de Japanner op straat een iets sportievere indruk. Toch geeft ook de Smart een prima visitekaartje af. Het vier- zittertje heeft uitstekende mo toren, zit aanzienlijk beter dan je op het eerste gezicht ver wacht en rijdt zeer verdienste lijk. Zou Smart dan toch nor maal worden? Zes modellen In 1998, toen Smart werd gebo ren uit een gelegenheidshuwe lijk van Mercedes en horloge maker Swatch, werden er slechts 20.000 van verkocht. De top van Mercedes - dat Smart helemaal naar zich toetrok - wilde de stekker er al uit trek ken, tenzij Smart tot een pro ductie van 80.000 wist te ko men. Inmiddels maakt Smart een kleine 125.000 auto's en wappert de vlag een stukje vro lijker. Smart heeft na vijf jaar De slag om Rome Smart koos Italië voor de in troductie deze week van de Forfour. Vorig jaar werden in dat land bijna 33.000 tweeper soons Smarts verkocht, ruim een kwart van de omzet. In Rome rijden er 30.000, die bij bosjes dwars staan geparkeerd tussen gewone auto's. nu vijf verschillende modellen in de aanbieding. En in 2006 volgt de Formoreeen suv-achtig voertuig. Van de nieuwe For four zullen er in Born dit jaar 50.000 van de band rollen en, als het aan topman Andreas Renschler ligt, volgend jaar zelfs 80.000. Met de Forfour wil Smart een klasseloze auto neerzetten. In het Het roept herinneringen op aan de Fiat 500, in Italië decen nia lang sysoniem voor water vlug stadsvervoer. Geen wonder dat het tanden knarsende Fiat uitgerekend nu een nieuwe 500 aankondigt: de Trepiüno (zie onder aan de ze pagina). zogenaamde B-segment concur reert hij met de VW Polo, Peu geot 206, Mini en New Beetle. In april is hij er met twee vier- cilinders van 1.3 en 1.5 liter. In juni komt een verrassende driecilinder 1.1 liter van 75 pk. Een plezierig motortje, dat dankzij een balansas bijna tril- lingsvrij draait en verdraaid veel vermogen aan de dag legt. De motoren zijn ontwikkeld door Mitsubishi, en krijgen in september gezelschap van twee Mercedes-diesels: een driecilinder 1.5 met 68 of des gewenst 95 pk. Dezelfde krachtbron zien we straks ook in de nieuwe A-klasse van Mer cedes. Binnenin valt een tamelijk een voudig, maar smaakvol interi eur op, en natuurlijk de achter bank. Dat meubel is over een lengte van 15 centimeter ver schuifbaar. Je kunt er plezierig zitten mits er niet te veel baga ge mee hoeft. De bediening van de elektrische zijruiten zit heel lastig in het midden ach ter de handrem. Standaard heeft de Forfour een vijfver snellingsbak, maar er is ook een zestraps bak leverbaar met automatische koppeling. Hij vertoont dezelfde schakelpau zes als de bak in de tweeper soons Smarts, maar die zijn in middels wel korter geworden. De prijs is het enige dat tegen valt. Er komt een beperkte in troductie-oplage 'black-basic* voor 13.900 euro, maar dan komt de lichtste Smart Forfour 1.1 al op 15.930 euro. Dat be looft niet veel goeds voor de prijzen straks van de diesel. Smart Forfour, standaard vier airbags, vier schijfremmen, elektronisch stabiliteitsprogramma (esp) en centrale vergrendeling Prijzen- bij introductie black-basic 13 900 euro; met 1 1/75 pk benzinemotor 15.930 euro; 1.3/95 pk. 17.495 euro; 1.5/109 pk. 18.890 euro; als diesel, prijs nog niet bekend. Concurrenten VW Polo (v a 12.995 euro), Peugeot 206 (v a 12 500 euro), Mmi(v.a. 17.750 euro) en New Beetle (v a 20.395 euro). A ugustus 1971. Mijn vader had me /I nog zó gewaarschuwd: „Spaar nu /"I terst tot je een goed exemplaar kunt Mbetalen." Maar ja, tegen een ie met zijn vriendin op vakantie Italië wil is zo'n sommatie zinloos. Iftvvas augustus 1971 en voor 2000 gul- kn betrad ik het autowalhalla. «mis op het gebied van auto's had ik Ik wist waar de benzine in moest en le?n auto gestart diende te worden. /U hiel mijn oog op het soort koekblik je krijgt als je kinderen vraagt een °te tekenen: een Simca 1000, lichtgeel, verkoper had in mij een gewillig «chioffer, en even onschuldig als trots J^'k met mijn eerste auto naar huis. "wens de vakantie aan te vangen vond bet wel verstandig om langs een andere ^e te rijden voor een second opinion. Ik immers geen modderfiguur slaan mijn vriendin. De rekening van deze ^?e dreef de aanschafprijs op tot 2750 en Maar nu kon de vakantie dus be tonen! jjj^er de grens in Duitsland viel de uit. ,Ach," veinsde ik technisch dit, Jat gebeurt omdat dit apparaat mar kan ontvangen in Nederland." adden elkaar genoeg te vertellen. Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. dus een probleem was het niet. In Zwitserland hoorden we geruis onder de motorkap. Nadat het geruis overging in lawaai zochten we in een uitgestorven dorpje het plaatselijk autobedrijf. Het was zaterdagmiddag en de garagehouder was naar huis. Gelukkig was hij bereid ons te helpen en 200 gulden armer hervatten wij onze reis. De teller wees nu 2950 gulden. Gelukkig dat voor ons hotel in Italië een garage gevestigd was, want precies daar gaf de Simca de geest. Voor 700 gulden stelde men na vijf dagen vast dat de toe voer van de benzine niet naar behoren werkt, en dat gold ook voor het gaspedaal. De auto kostte nu dus al 3650 gulden. Tijdens ons verblijf durfden we ons ver voermiddel niet als zodanig te gebruiken. We moesten er tenslotte nog mee naar huis en wie weet wat er nog meer mee kon gebeuren. Tijdens die terugreis werd ons Simcaatje heel erg moe - alle auto's passeerden ons alsof we stilstonden. Op een parkeerplaats onder het klepje zag ik waarom ik maar geen gas kon geven: de bodem onder het pedaal was verrot. We knoopten een touw aan het gaspedaal, en door daar aan te trekken wisten we een acceptabele reissnelheid te genereren. Toen we eindelijk thuis waren constateer de de garageman dat de hele onderkant van de auto aan vervanging toe was, en te vens dat de radio was doorgebrand. Deze slotdiagnose werd me te gortig. Ik vroeg wat hij voor deze bodemloze geldput nog wilde bieden, frommelde het antwoord onaangedaan in mijn portemonnee en ging lopend op huis aan. Onderweg scho ten me de woorden van mijn vader te bin nen. Na VW met de gereïncarneerde Kever, Chrysler met zijn derti- ger-jaren-Cruiser en BMW met de Mini steelt nu een nostal gisch gemodelleerde Fiat de show. Die van Genève om pre cies te zijn, want daar beleeft deze schattige Trepiüno zijn wereldpremière. Hij is 3.30 me ter lang, dertig centimeter lan ger dan de Fiat 500, het legen darische rugzakje dat de Italia nen midden vorige eeuw op wielen zette. Trepiüno staat voor 3+1 en dat verwijst naar de indelingsmo gelijkheden van de zitplaatsen. Hij heeft een glazen dakje dat herinnert aan de 500-jes met hun canvas schuifdaken. De au to zal het op moeten nemen te gen de Smart, en vooral tegen een kleintje dat PSA en Toyota samen gaan bouwen. Eind dit jaar mag hij de straat op. Net als van de Panda zal er een sportieve Abarth-versie ver schijnen. •?00& Vandaag in Auto een uitgebreid overzicht van nieuwe auto's in Nederland. Twee pagina's met al le prijzen, gewichten, prestaties. De Peilstok i Hoewel minister Peijs (Verkeer) het puntenrijbewijs afwijst zet de PvdA al les op alles om zo'n systeefn ingevoerd te krijgen. Wij willen alvast weten welke ver keersovertreding in dat geval de meeste straf punten zou moeten opleveren. Doorrij den na een ongeluk? Rijden onder invloed of iets anders? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. 1 Rijdende rimpel O Vorige week vroegen we u welk auto model u spuuglelijk vindt. De altijd al omstreden Fiat Multipla, met 'die rimpel' onder de voorruit, gaat met de dubieuze eer strijken. Ook de Honda Jazz en de vroe gere Mazda 'bolhoed' 121 krijgen de han den niet op elkaar. Enkele stemmers vulden de lijst eigenhandig aan met de Suzuki Wa gon R, de Seat Inca en de Micra van Nissan. Overigens presenteert Fiat volgende week een nieuwe, rimpelloze Multipla. Welke auto vindt u het lelijkst? Q Fiat Multipla $3 Honda Jazz Q Mazda 121 (3 Daihatsu Move Q Opel Agila O Renault Avantime Q Hyundai Excel (3 Daewoo Kalos Anders O Hans Vervoorn, directeur PR van Fiat Auto Nederland: "Het uiterlijk van de huidige Multipla is veel te uit gesproken voor de behouden Nederlander. In andere lan den, zoals Engeland en Frankrijk, wordt het design wel zeer gewaardeerd. Sinds de introductie in 1999 zijn er in ons land zo'n 3.000 exemplaren verkocht. Waarschijnlijk zal de nieuwe versie, die op 4 maart wordt getoond op de Au tosalon van Genève, meer Nederlanders bevallen: die op vallende ribbel onder de voorruit verdwijnt namelijk." Verroest? Er is een nieuw middel dat van pas kan komen bij het restaureren van oldtimers, motoren en brommers: Bio-ontroester. Het is een mens- en milieuvriendelijke vloeistof die stralen of logen van blanke metalen overbo dig maakt. Korte tijd onderdompelen van roestig metaal is genoeg om de corrosie tot in de holle ruimtes te ver wijderen. zegt importeur Van Kaathoven T T. Het tast kunststof niet aan. Goedkoop is het goedje niet: een vijfliterverpakking kost 39 euro. Daar staat tegenover dat het meermalen te gebruiken is en het milieu spaart. Info: www.bio-ontroester.nl of 0412-645725 Het effect na een nachtje Bio-ontroester. Pick-up voor snelle boodschappen Een 500 pk sterke Dodge Ram SRT-10 mag zich de snelste in serie gebouwde pick-up ter wereld noe men. Op een testbaan in de VS bereikte de auto een snel heid van 247.339 km per uur. Het record wordt opgeno men in het Guinness Book of World Records. Het oude record, in handen van Ford, werd met een verschil van elf kilometer doorbroken. De pickup heeft dezelfde mo tor als de Dodge Viper SRT-10. Opel-tijgertje daagt Peugeot uit Opel is het succes van de Peugeot 206 CC beu. Daarom brengt het ge plaagde merk dit najaar een nieuwe Tigra met stalen elek- trohydraulisch vouwdak. Het klapt niet ach ter in de koffer De Opel Tigra TwinTop. De Fiat Trepiüno. zoals bij andere merken, maar het zakt verticaal weg achter de stoelen. De kofferruimte, met gesloten dak 440 liter, meet daardoor met opgeborgen dak nog altijd 250 liter. De Tigra TwinTop is gebouwd op Corsa-tech- niek en krijgt een 1.4/90 pk of een 1.8/125 pk benzine motor. De Franse carrossier Heuliez bedacht het dak en gaat de Opel-welpjes ook bouwen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 23