PZC Hiswa Zwerver is een lekkere racer biedt elk jaar meer beleving Een geboren winnaar 11 Zweven met vaarbewijs Hybride oranjeboot Gasgeveerde mast Nonolet toilet ruikt niet Surfen zonder wind Zeewaardige postboat Veilig kindervest Jas met dubbele kraag vrijdag 13 februari 2004 Zweven over stranden en wa ter belooft de nieuwe sensa tie te worden voor dit seizoen, meldt Hovery Europe te Zalt- bommel optimistisch. Hovery importeert eenpersoons hover crafts. Die apparaten zweven veertig centimeter boven het op pervlak. Ze kunnen een snelheid halen van vijftig kilometer per uur. Hoewel de hovercraft niet vaart. heeft de wetgever de Hovery in gedeeld in de klasse van snelle motorboten. De zwever heeft een tweetakt-motor en een ben zinetankje van vijf liter aan boord, goed voor anderhalf uur pret. In tien minuten tijd is de Hovery op te bergen of op te bouwen. De prijs: 6.250 euro. Meer informatie: www.hoverv.nl De Oranjeboot zal op de His- wa zeker een blikvanger zijn. Hij valt op door zijn strak ke vormgeving in combinatie met het gebruikte materiaal. De romp is van aluminium. Zit plaatsen en het deksel van de motorkist zijn van teakhout. De vloer is bedekt met rubber. Niet voor niets sleepte dit ontwerp van VOF a/d Werf de Nederland se Designprijs 2003 in de wacht De Oranjeboot biedt plaats aan zes personen. Omdat hij is opge tuigd met twee motoren (diesel en elektrisch), mag-ie hybride heten. Varend op diesel wordt de ac cu opgeladen. Een volle accu is goed voor vier uur vaarple- zier. De prijs: 49.000 euro. Meer informatie: www.oranjeboot.nl Kanshebber voor de Hiswa Award is de gasgeveerde mast van Hoora Watersport. Normaal is het zetten en strij ken van de mast een hele klus. Een gasveerconstructie in de mastvoet compenseert het ge wicht helemaal Zo is de mast veilig en eenvoudig door één per soon te bedienen. Dat is handig als je een brug wilt passeren. De stabiele, mechanische construc tie is bruikbaar voor zeilboten zoals een Valk of BM. Prijs: ongeveer 700 euro. Meer informatie: www.hoora.nl Latinisten zullen het woord je Nonolet meteen herken nen als een samenvoeging van 'non' en 'olet', oftewel stinkt niet. Die ludieke benaming geeft Stichting De Twaalf Am bachten uit Boxtel aan een wa ter- en reukloos toilet. Het neemt weinig ruimte in en is dus mooi te gebruiken op een boot. De urine kan doorsijpelen naar een opslag-jerrycan. En de rest? Een paar vellen papier erop, aandrukken met een 'presse pa pier' en klaar is Kees. Geurtjes verdwijnen vanzelf dankzij een ventilator. De Nonolet is goed voor pakweg vijftig complete bezoekjes. De inhoud kan in een gft-container of op de composthoop. Het pro duct dingt ook mee naar de His wa Award. Prijs: ongeveer 300 euro. Meer informatie: www.del2am- bachten.nl Surfen zonder wind, rarara hoe kan dat? Met de Jet board van Powerski. Die is voor zien van een benzinemotor, die de plank voortstuwt door mid del van een waterjet. De plank haalt een snelheid van 65 kilo meter per uur. De besturing werkt via een enke le handgreep, die met een flexi bel koord is verbonden met de Jetboard. De handgreep is voorzien van een snelheidsmeter, brandstof meter en dodemansschakelaar die de motor uitschakelt als je eraf kukelt. Prijs: nog niet bekend. Meer informatie: www.powerski.nl In 1803 lieten de Britse Poste rijen een zeewaardige Post boat ontwerpen voor postver voer naar de Britse en Schotse meren en eilanden. Hij bleef een eeuw in gebruik. Nu is-ie terug als zeewaardige zeil- en motor sloep. Aquamore haalt de Post boat n^ar Nederland. Het bootje heeft geinig diepgang. Het kan landen en 'droogvallen'. De mast en het boegsprietje zijw ge makkelijk verwijderbaar. De prijs: 14.995 euro. Meer informatie: www.aquamore.nl Bambi heeft het aangetoond. Het reddingvest Kidsafe zorgt ervoor dat een kind dat te water raakt, sneller op zijn rug draait dan met welk ander vest ook. Daarmee houdt het kind zijn hoofd boven water en komt er geen water in mond en neus. Bambi is de naam van de test pop, die Helly Hansen in de arm nam. Het vest voldoet aan alle denkbare veiligheidseisen, want de Europese normen zijn voor Helly Hansen niet goed genoeg. Het is de constructie die het hem doet. Een extra grote kraag, gevuld met foam, houdt het hoofd boven water. De voor zijde van het vest zorgt door zijn bolle vorm voor extra stabi liteit. Kidsafe is er in twee ma ten: peuters (5-15 kilo) en kinde ren (10-15 kilo). De prijs: 60 euro. Meer informatie: www.hellyhan- sen.com Een zeiljack met een dubbele kraag. Dat is de nieuwe Splashtop van Imhoff. Hij heeft een binnen- en een buitenkraag. Het water dat tussen de twee kragen in komt, verdwijnt weer door loosgaten. Zeilers kampen wel eens met kou op de nek, want je zeilt al tijd met de nek naar de wind toe. Dat is vaak aanleiding voor hoofdpijn. Dit jack houdt de zei ler droog en zijn nek lekker warm dankzij een laagje fleece. Bovendien is het voorzien van een verstelbare neopreen heup band. Natuurlijk zijn de man chetten goed afsluitbaar. Al met al is de jas geschikt voor de sportievere zeilers in open kiel- boten. Prijs: 179 euro. Meer informatie: www.imhoff.nl De Amsterdam RAI maakt zich op voor de 49ste His- tBezoekers krijgen "meer be ving'voorgeschoteld. Later t jaar gaat de Hiswa vier keer jiocatie te water. BAmsterdam RAI wordt dezer agen omgetoverd in een toroom voor boten. Honder- Bnieuwe vaartuigen in aller- jsoorten en maten zijn weer te jjchtigen op de Hiswa. Het Le nieuws is dat de Hiswa aas! dit droge evenement meer |tland in wil trekken. Vorig irraei beleefden de 'ïnstapda- n'hun succesvolle debuut in iystad „Die dagen zijn een looiegelegenheid voor starters, eg en oud. die nog zoeken. Het atom boten tot negen meter, ukan het publiek ervaren hoe et is om in bijvoorbeeld een nep of kajuitboot te varen", iht directeur Manon Hogen- jQjn van Hiswa RAI Multime- iatoe. idus komen er meer instapda- B, keurig verspreid over het ui Lelystad. Heeg. Stein en 'provincie Zeeland, lat de watersport springlevend .onderstreept ook André ok. directeur van de Hiswa De Zwerver in actie foto Abner Kingman/GPD De Zwerver is niet zomaar een schip. W van der Vorm (van de Holland Amerika Lijn) wilde een wedstrijd-zeil jacht hebben. Hij liet het in 1956 ontwerpen door Olin Step hens van het fameuze ontwerpbureau Sparkman Stephens in New York. Dat is zoiets als een auto laten schetsen door Pininfarina. De Zwerver is relatief smal. 17,36 meter lang en 3,57 meter breed. Ze was een van de laatst gebouwde sche pen in haar soort. Even later begon het polyestertijdperk en leek het gedaan met de houtbouw. Het zeiljacht deed tussen 1957 en 1970 mee aan allerlei wed strijden. De eerste de beste race, The Holland Harwich, was al meteen prijs. Een hoogtepunt was het winnen van de Fast- net-race in 1961, de eerste Nederlandse zege aldaar. Tussen 1970 en 1998 deed het dienst als chartership in de Middellandse Zee. De huidige eigenaar, Frans van Schaik, liet de Zwerver compleet restaureren door Jachthavenbe- drijf Bouwmeester. In 2001 kon de herboren Zwerver weer gaan racen. De eigenaar doet dat veelal zelf, met vrienden die kunnen in tekenen op een wedstrijdkalender. De Zwerver deed onder meer mee aan de America's Cup Ju bilee, met aan boord ontwerper Olin Stephens en Otto van der Vorm, zoon van de eerste eigenaar. En behaalde een ge deelde eerste plaats in haar klasse. Bij de Fastnet kreeg ze een onderscheiding voor 'oudst meedoend schip' maar be machtigde geen snelheidsprijs. Na de Hiswa gaat de Zwerver het 75-jarig bestaan van Sparkman Stephens in de Verenigde Staten opluisteren. Vervolgens gaat ze aan wedstrijden in de Middellandse Zee deelnemen. Vereniging. „De watersportin dustrie is recessieproof", ver kondigt hij. „Internationale beurzen bevestigen dat beeld. De consument geeft zijn geld graag uit aan vrije tijd, zeker in onze sector. Daar krijgt hij 'va lue for money' en schepen blij ken gewoon goede investerin gen." Lifestyle Watersport is volgens Vink life style geworden. „Dat moeten we verzilveren. De babyboom-gene ratie regeert, de 45- tot 55-jari- gen. Zij beschikken over veertig procent van het nationale vermo gen. Een positieve, energieke ge neratie die aan het begin van hun tweede jeugd staat. Hier treffen we veel herintredende watersporters aan. Op hen inspe len betekent winst." Daar is dus een mooie taak weggelegd voor de Hiswa. Nog prominenter dan voorheen oogt de lange steiger in de Europahal, meldt product manager Annick Conijn. Hij is gegroeid van 80 naar 120 meter. „Niet alleen zeiljachten maar ook motorjachten hebben een plaatsje aan de steiger. Zo heb je het idee van een haven. Daar naast is het voor die bedrijven Denkend aan Holland, prijkt er fier op de spinnaker van tZwerver. Nu komt het wereld vreemde zeilschip even thuis. In ieRAI mag het schitteren als het roonjuweel van de Hiswa van 004. Een bibberige plateaulift, een meter of vijf hoog, biedt uitzicht op het eakdek van de Zwerver. Dit klassieke ljacht staat er op de Makkumse werf arkaaltjes bij. Schilders zetten de oudgediende in de lak. De afplakband iernogop. Is de Zwerver wel op tijd laar om de show te stelen op de His- ■a?„Dat komt zeker goed", zegt Arjen louwmeester. Hij praat erover alsof etschip van hem is. „Ook al ligt ze an de andere kant van de wereld, het oeltals mijn schip. Ik weet altijd pre- ieswaar ze uithangt, van dag tot lag," De Zwerver is de rode draad in iouwmeesters bestaan. Keer op keer ruist het jacht toevallig zijn levens- id. Hoewel, toeval? „Ik voer als be- anningslid op privé-jachten van Iriekse multimiljonairs. Die luxe, con tinu in je nette pakkie moeten rondlo- enging me de keel uithangen. Ik ont- noette op het Caribisch eiland Antigua m voormalig schipper van de Zwer- er. Die attendeerde me op dit histori- Khe jacht. Met mijn vrouw Mickey ben ;erin 1988 als schipper op gaan wer en, vooral in de Turkse wateren. Via et studentenreisbureau NBBS kregen regroepen van acht man, die elkaar teestal niet kenden, aan boord. leder en moest meewerken, zeilen hijsen, ko- Erpoetsen. Een mooie tijd. Drie huwe nden zijn eruit voortgekomen." Irom har de niet meer zo piepjonge Zwer- (bouwjaar 1956) begon ouder- wnskwalen te vertonen. „Het schip Bakte bijvoorbeeld water waardoor e gegalvaniseerde spanten begonnen eroesten. Toen werd besloten de romp irestaureren." Zo kwam Bouwmees- ïin contact met Jan Dekker en diens iPSystems Voor de restauratie werd fcselijk epoxy, een soort kunsthars «aSP. gebruikt. In de winter van 592 werd samen met Dekker de hele *®P aangepakt. In 1995 kwam Bouw- fester definitief aan wal en nam de •ditwerf van Dekker over. De Zwer- er voer voort met andere schippers an het roer. iso; het zo moest zijn, kwam op de van Bouwmeester op een dag in 5Si Frans van Schaik binnenlopen, b moest er toch zijn. Toevallig zag hij o foto van de Zwerver aan de muur a*as meteen verkocht. „Dat is nou schip naar mijn hart. Die zou ik Arjen Bouwmeester op zijn boot wel willen hebben", zei hij verrukt. Bin nen drie dagen zaten Van Schaik en Bouwmeester in het vliegtuig naar Tur kije. „We zijn wezen varen en de ver koop was snel rond", vertelt Bouwmees ter. De nieuwe eigenaar wilde van de Zwer ver weer een racer maken. Hij moest he lemaal gerestaureerd worden. De hele betimmering, alles eruit en opnieuw op bouwen. „Daarbij hebben we het bu reau, dat het schip destijds heeft ont worpen, in de arm genomen. Er is op nieuw getekend en berekend. Het was een arbeidsintensief karwei. We plan den een jaar, maar het werden twintig maanden", vertelt Bouwmeester. In 2001 was de Zwerver weer helemaal opgekalefaterd, klaar voor de racerij. Via de Channelrace en North Sea regat ta ging hij steeds verder van huis. „De Daimler Chrysler Cup was de ultieme test. Met flinke stormen en ijsbergen op de loer. Een test waar de Zwerver met vlag en wimpel voor slaagde." Pink Enkele keren per jaar rukt Bouwmees ter uit om onderhoud te plegen. „Meest al heb je op dit type jacht een vaste on- derhoudsman, maar dat wil de eige naar niet. Hij steekt veel energie in zijn passie en vaart in principe altijd zelf. Zo gebruikt hij de Zwerver waar ze voor gebouwd is, wedstrijden varen. Geen luxe, gewoon lekker racen in een tamelijk Spartaanse bak. Een betere ei genaar had de Zwerver niet kunnen hebben.Normaal zie je schepen van dit kaliber na de bouw nooit meer te rug in Nederland. Die vertrekken naar mediterrane en Caribische contreien. Voor een onderhoudsbeurt is de Zwer ver even teruggekomen. Als-ie mooi in de hoogglanslak staat, gaat-ie op trans port naar de RAI in Amsterdam. Toeval lig zijn de grote beurt en de Hiswa han dig te combineren Weer zo'n toeval. Bouwmeester, van de partij op de bo- tenbeurs met zijn gelijknamige jachtha- venbedrijf, kan mooi goede sier maken met de Zwerver. Niemand kent het schip beter dan hij. „Op mijn twintig ste was ik schipper. Ik ben al zestien jaar met het schip bezig. Ik vaar mee zoveel ik kan. Natuurlijk heb je iets met zo'n schip, ik kan wel een boek schrijven over alles wat ik heb meege maakt aan boord van de Zwerver. Ik heb op veel schepen gezeild, maar zel den als op de Zwerver. Als je haar goed trimt, is ze met een pink te besturen. Het is een sensatie om te varen. Dat is nergens mee te vergelijken. Zoals ze in de zeil wereld zeggen- Zwerver is een ge lukkig schip." Maarten van de Rakt Beeld van de Hiswa 2003 ook makkelijk, dan hoeven ze geen stand te bouwen." Conijn voert verder als bijzonderheid het aanbod aan klein varend spul op, zoals eenpersoons ho- vercraftjes en gemotoriseerde surfplanken. Ze is erg blij met de komst van de Zwerver, een foto GPD wereldberoemd zeiljacht. „De consument wil meer beleving zien. Dus hebben we meer evene menten in petto met entertain ment", stelt Conijn. Op het Doe-het-zelf demo eiland toont de Duitse firma Von der Linden dat het mogelijk is om in een week tijd een polyester zeilboot te bouwen. De bezoeker kan zich storten in een SailExperien- ce en bijvoorbeeld proberen een spinnaker te hijsen of op een wiebelende plaat een zeilpak aantrekken. Op het bui ten ter rein is een circuit uitgezet waar 'blokarts', een soort zeilkarre- tjes, rondracen. De Hiswa telt zo'n vierhonderd deelnemers De zes boten die ge nomineerd zijn voor Boot van het Jaar krijgen een gratis lig plaats op de botenshow. Maarten van de Rakt Hiswa 2004 (in de Amsterdam RAI) is open van dinsdag 17 tot en met zondag 22 februari van 10.00 tot 18.00, op donderdag en vrijdag tot 22.00 uur. De toe gang kost 13 euro voor volwasse nen en 8,50 euro voor kinderen t/m 17 jaar. Een avondkaart komt op 8,50 euro. Een gezins- kaart (twee volwassenen plus twee kinderen van 4 t/m 17 jaar) is verkrijgbaar voor 30 euro. Zie ook www.hiswa.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 11