PZC
Hiswa
Zwerver is een lekkere racer
biedt elk jaar meer beleving
Een geboren winnaar
11
Zweven met vaarbewijs
Hybride oranjeboot
Gasgeveerde mast
Nonolet toilet ruikt niet
Surfen zonder wind
Zeewaardige postboat
Veilig kindervest
Jas met dubbele kraag
vrijdag 13 februari 2004
Zweven over stranden en wa
ter belooft de nieuwe sensa
tie te worden voor dit seizoen,
meldt Hovery Europe te Zalt-
bommel optimistisch. Hovery
importeert eenpersoons hover
crafts. Die apparaten zweven
veertig centimeter boven het op
pervlak. Ze kunnen een snelheid
halen van vijftig kilometer per
uur.
Hoewel de hovercraft niet vaart.
heeft de wetgever de Hovery in
gedeeld in de klasse van snelle
motorboten. De zwever heeft
een tweetakt-motor en een ben
zinetankje van vijf liter aan
boord, goed voor anderhalf uur
pret. In tien minuten tijd is de
Hovery op te bergen of op te
bouwen.
De prijs: 6.250 euro.
Meer informatie:
www.hoverv.nl
De Oranjeboot zal op de His-
wa zeker een blikvanger
zijn. Hij valt op door zijn strak
ke vormgeving in combinatie
met het gebruikte materiaal. De
romp is van aluminium. Zit
plaatsen en het deksel van de
motorkist zijn van teakhout. De
vloer is bedekt met rubber. Niet
voor niets sleepte dit ontwerp
van VOF a/d Werf de Nederland
se Designprijs 2003 in de wacht
De Oranjeboot biedt plaats aan
zes personen. Omdat hij is opge
tuigd met twee motoren (diesel
en elektrisch), mag-ie hybride
heten.
Varend op diesel wordt de ac
cu opgeladen. Een volle accu
is goed voor vier uur vaarple-
zier.
De prijs: 49.000 euro.
Meer informatie:
www.oranjeboot.nl
Kanshebber voor de Hiswa
Award is de gasgeveerde
mast van Hoora Watersport.
Normaal is het zetten en strij
ken van de mast een hele klus.
Een gasveerconstructie in de
mastvoet compenseert het ge
wicht helemaal Zo is de mast
veilig en eenvoudig door één per
soon te bedienen. Dat is handig
als je een brug wilt passeren. De
stabiele, mechanische construc
tie is bruikbaar voor zeilboten
zoals een Valk of BM.
Prijs: ongeveer 700 euro.
Meer informatie: www.hoora.nl
Latinisten zullen het woord
je Nonolet meteen herken
nen als een samenvoeging van
'non' en 'olet', oftewel stinkt
niet. Die ludieke benaming
geeft Stichting De Twaalf Am
bachten uit Boxtel aan een wa
ter- en reukloos toilet. Het
neemt weinig ruimte in en is dus
mooi te gebruiken op een boot.
De urine kan doorsijpelen naar
een opslag-jerrycan. En de rest?
Een paar vellen papier erop,
aandrukken met een 'presse pa
pier' en klaar is Kees. Geurtjes
verdwijnen vanzelf dankzij een
ventilator.
De Nonolet is goed voor pakweg
vijftig complete bezoekjes. De
inhoud kan in een gft-container
of op de composthoop. Het pro
duct dingt ook mee naar de His
wa Award.
Prijs: ongeveer 300 euro.
Meer informatie: www.del2am-
bachten.nl
Surfen zonder wind, rarara
hoe kan dat? Met de Jet
board van Powerski. Die is voor
zien van een benzinemotor, die
de plank voortstuwt door mid
del van een waterjet. De plank
haalt een snelheid van 65 kilo
meter per uur.
De besturing werkt via een enke
le handgreep, die met een flexi
bel koord is verbonden met de
Jetboard.
De handgreep is voorzien van
een snelheidsmeter, brandstof
meter en dodemansschakelaar
die de motor uitschakelt als je
eraf kukelt.
Prijs: nog niet bekend.
Meer informatie:
www.powerski.nl
In 1803 lieten de Britse Poste
rijen een zeewaardige Post
boat ontwerpen voor postver
voer naar de Britse en Schotse
meren en eilanden. Hij bleef een
eeuw in gebruik. Nu is-ie terug
als zeewaardige zeil- en motor
sloep. Aquamore haalt de Post
boat n^ar Nederland. Het bootje
heeft geinig diepgang. Het kan
landen en 'droogvallen'. De
mast en het boegsprietje zijw ge
makkelijk verwijderbaar.
De prijs: 14.995 euro.
Meer informatie:
www.aquamore.nl
Bambi heeft het aangetoond.
Het reddingvest Kidsafe
zorgt ervoor dat een kind dat te
water raakt, sneller op zijn rug
draait dan met welk ander vest
ook. Daarmee houdt het kind
zijn hoofd boven water en komt
er geen water in mond en neus.
Bambi is de naam van de test
pop, die Helly Hansen in de arm
nam. Het vest voldoet aan alle
denkbare veiligheidseisen, want
de Europese normen zijn voor
Helly Hansen niet goed genoeg.
Het is de constructie die het
hem doet. Een extra grote
kraag, gevuld met foam, houdt
het hoofd boven water. De voor
zijde van het vest zorgt door
zijn bolle vorm voor extra stabi
liteit. Kidsafe is er in twee ma
ten: peuters (5-15 kilo) en kinde
ren (10-15 kilo).
De prijs: 60 euro.
Meer informatie: www.hellyhan-
sen.com
Een zeiljack met een dubbele
kraag. Dat is de nieuwe
Splashtop van Imhoff. Hij heeft
een binnen- en een buitenkraag.
Het water dat tussen de twee
kragen in komt, verdwijnt weer
door loosgaten.
Zeilers kampen wel eens met
kou op de nek, want je zeilt al
tijd met de nek naar de wind
toe. Dat is vaak aanleiding voor
hoofdpijn. Dit jack houdt de zei
ler droog en zijn nek lekker
warm dankzij een laagje fleece.
Bovendien is het voorzien van
een verstelbare neopreen heup
band. Natuurlijk zijn de man
chetten goed afsluitbaar. Al met
al is de jas geschikt voor de
sportievere zeilers in open kiel-
boten.
Prijs: 179 euro.
Meer informatie:
www.imhoff.nl
De Amsterdam RAI maakt
zich op voor de 49ste His-
tBezoekers krijgen "meer be
ving'voorgeschoteld. Later
t jaar gaat de Hiswa vier keer
jiocatie te water.
BAmsterdam RAI wordt dezer
agen omgetoverd in een
toroom voor boten. Honder-
Bnieuwe vaartuigen in aller-
jsoorten en maten zijn weer te
jjchtigen op de Hiswa. Het
Le nieuws is dat de Hiswa
aas! dit droge evenement meer
|tland in wil trekken. Vorig
irraei beleefden de 'ïnstapda-
n'hun succesvolle debuut in
iystad „Die dagen zijn een
looiegelegenheid voor starters,
eg en oud. die nog zoeken. Het
atom boten tot negen meter,
ukan het publiek ervaren hoe
et is om in bijvoorbeeld een
nep of kajuitboot te varen",
iht directeur Manon Hogen-
jQjn van Hiswa RAI Multime-
iatoe.
idus komen er meer instapda-
B, keurig verspreid over het
ui Lelystad. Heeg. Stein en
'provincie Zeeland,
lat de watersport springlevend
.onderstreept ook André
ok. directeur van de Hiswa
De Zwerver in actie foto Abner Kingman/GPD
De Zwerver is niet zomaar een schip. W van der Vorm
(van de Holland Amerika Lijn) wilde een wedstrijd-zeil
jacht hebben. Hij liet het in 1956 ontwerpen door Olin Step
hens van het fameuze ontwerpbureau Sparkman Stephens
in New York. Dat is zoiets als een auto laten schetsen door
Pininfarina. De Zwerver is relatief smal. 17,36 meter lang en
3,57 meter breed. Ze was een van de laatst gebouwde sche
pen in haar soort. Even later begon het polyestertijdperk en
leek het gedaan met de houtbouw.
Het zeiljacht deed tussen 1957 en 1970 mee aan allerlei wed
strijden. De eerste de beste race, The Holland Harwich, was
al meteen prijs. Een hoogtepunt was het winnen van de Fast-
net-race in 1961, de eerste Nederlandse zege aldaar.
Tussen 1970 en 1998 deed het dienst als chartership in de
Middellandse Zee. De huidige eigenaar, Frans van Schaik,
liet de Zwerver compleet restaureren door Jachthavenbe-
drijf Bouwmeester. In 2001 kon de herboren Zwerver weer
gaan racen.
De eigenaar doet dat veelal zelf, met vrienden die kunnen in
tekenen op een wedstrijdkalender.
De Zwerver deed onder meer mee aan de America's Cup Ju
bilee, met aan boord ontwerper Olin Stephens en Otto van
der Vorm, zoon van de eerste eigenaar. En behaalde een ge
deelde eerste plaats in haar klasse. Bij de Fastnet kreeg ze
een onderscheiding voor 'oudst meedoend schip' maar be
machtigde geen snelheidsprijs.
Na de Hiswa gaat de Zwerver het 75-jarig bestaan van
Sparkman Stephens in de Verenigde Staten opluisteren.
Vervolgens gaat ze aan wedstrijden in de Middellandse Zee
deelnemen.
Vereniging. „De watersportin
dustrie is recessieproof", ver
kondigt hij. „Internationale
beurzen bevestigen dat beeld.
De consument geeft zijn geld
graag uit aan vrije tijd, zeker in
onze sector. Daar krijgt hij 'va
lue for money' en schepen blij
ken gewoon goede investerin
gen."
Lifestyle
Watersport is volgens Vink life
style geworden. „Dat moeten we
verzilveren. De babyboom-gene
ratie regeert, de 45- tot 55-jari-
gen. Zij beschikken over veertig
procent van het nationale vermo
gen. Een positieve, energieke ge
neratie die aan het begin van
hun tweede jeugd staat. Hier
treffen we veel herintredende
watersporters aan. Op hen inspe
len betekent winst." Daar is dus
een mooie taak weggelegd voor
de Hiswa. Nog prominenter dan
voorheen oogt de lange steiger
in de Europahal, meldt product
manager Annick Conijn. Hij is
gegroeid van 80 naar 120 meter.
„Niet alleen zeiljachten maar
ook motorjachten hebben een
plaatsje aan de steiger. Zo heb
je het idee van een haven. Daar
naast is het voor die bedrijven
Denkend aan Holland, prijkt
er fier op de spinnaker van
tZwerver. Nu komt het wereld
vreemde zeilschip even thuis. In
ieRAI mag het schitteren als het
roonjuweel van de Hiswa van
004.
Een bibberige plateaulift, een meter
of vijf hoog, biedt uitzicht op het
eakdek van de Zwerver. Dit klassieke
ljacht staat er op de Makkumse werf
arkaaltjes bij. Schilders zetten de
oudgediende in de lak. De afplakband
iernogop. Is de Zwerver wel op tijd
laar om de show te stelen op de His-
■a?„Dat komt zeker goed", zegt Arjen
louwmeester. Hij praat erover alsof
etschip van hem is. „Ook al ligt ze
an de andere kant van de wereld, het
oeltals mijn schip. Ik weet altijd pre-
ieswaar ze uithangt, van dag tot
lag," De Zwerver is de rode draad in
iouwmeesters bestaan. Keer op keer
ruist het jacht toevallig zijn levens-
id. Hoewel, toeval? „Ik voer als be-
anningslid op privé-jachten van
Iriekse multimiljonairs. Die luxe, con
tinu in je nette pakkie moeten rondlo-
enging me de keel uithangen. Ik ont-
noette op het Caribisch eiland Antigua
m voormalig schipper van de Zwer-
er. Die attendeerde me op dit histori-
Khe jacht. Met mijn vrouw Mickey ben
;erin 1988 als schipper op gaan wer
en, vooral in de Turkse wateren. Via
et studentenreisbureau NBBS kregen
regroepen van acht man, die elkaar
teestal niet kenden, aan boord. leder
en moest meewerken, zeilen hijsen, ko-
Erpoetsen. Een mooie tijd. Drie huwe
nden zijn eruit voortgekomen."
Irom
har de niet meer zo piepjonge Zwer-
(bouwjaar 1956) begon ouder-
wnskwalen te vertonen. „Het schip
Bakte bijvoorbeeld water waardoor
e gegalvaniseerde spanten begonnen
eroesten. Toen werd besloten de romp
irestaureren." Zo kwam Bouwmees-
ïin contact met Jan Dekker en diens
iPSystems Voor de restauratie werd
fcselijk epoxy, een soort kunsthars
«aSP. gebruikt. In de winter van
592 werd samen met Dekker de hele
*®P aangepakt. In 1995 kwam Bouw-
fester definitief aan wal en nam de
•ditwerf van Dekker over. De Zwer-
er voer voort met andere schippers
an het roer.
iso; het zo moest zijn, kwam op de
van Bouwmeester op een dag in
5Si Frans van Schaik binnenlopen,
b moest er toch zijn. Toevallig zag hij
o foto van de Zwerver aan de muur
a*as meteen verkocht. „Dat is nou
schip naar mijn hart. Die zou ik
Arjen Bouwmeester op zijn boot
wel willen hebben", zei hij verrukt. Bin
nen drie dagen zaten Van Schaik en
Bouwmeester in het vliegtuig naar Tur
kije. „We zijn wezen varen en de ver
koop was snel rond", vertelt Bouwmees
ter.
De nieuwe eigenaar wilde van de Zwer
ver weer een racer maken. Hij moest he
lemaal gerestaureerd worden. De hele
betimmering, alles eruit en opnieuw op
bouwen. „Daarbij hebben we het bu
reau, dat het schip destijds heeft ont
worpen, in de arm genomen. Er is op
nieuw getekend en berekend. Het was
een arbeidsintensief karwei. We plan
den een jaar, maar het werden twintig
maanden", vertelt Bouwmeester.
In 2001 was de Zwerver weer helemaal
opgekalefaterd, klaar voor de racerij.
Via de Channelrace en North Sea regat
ta ging hij steeds verder van huis. „De
Daimler Chrysler Cup was de ultieme
test. Met flinke stormen en ijsbergen op
de loer. Een test waar de Zwerver met
vlag en wimpel voor slaagde."
Pink
Enkele keren per jaar rukt Bouwmees
ter uit om onderhoud te plegen. „Meest
al heb je op dit type jacht een vaste on-
derhoudsman, maar dat wil de eige
naar niet. Hij steekt veel energie in zijn
passie en vaart in principe altijd zelf.
Zo gebruikt hij de Zwerver waar ze
voor gebouwd is, wedstrijden varen.
Geen luxe, gewoon lekker racen in een
tamelijk Spartaanse bak. Een betere ei
genaar had de Zwerver niet kunnen
hebben.Normaal zie je schepen van
dit kaliber na de bouw nooit meer te
rug in Nederland. Die vertrekken naar
mediterrane en Caribische contreien.
Voor een onderhoudsbeurt is de Zwer
ver even teruggekomen. Als-ie mooi in
de hoogglanslak staat, gaat-ie op trans
port naar de RAI in Amsterdam. Toeval
lig zijn de grote beurt en de Hiswa han
dig te combineren Weer zo'n toeval.
Bouwmeester, van de partij op de bo-
tenbeurs met zijn gelijknamige jachtha-
venbedrijf, kan mooi goede sier maken
met de Zwerver. Niemand kent het
schip beter dan hij. „Op mijn twintig
ste was ik schipper. Ik ben al zestien
jaar met het schip bezig. Ik vaar mee
zoveel ik kan. Natuurlijk heb je iets
met zo'n schip, ik kan wel een boek
schrijven over alles wat ik heb meege
maakt aan boord van de Zwerver. Ik
heb op veel schepen gezeild, maar zel
den als op de Zwerver. Als je haar goed
trimt, is ze met een pink te besturen.
Het is een sensatie om te varen. Dat is
nergens mee te vergelijken. Zoals ze in
de zeil wereld zeggen- Zwerver is een ge
lukkig schip."
Maarten van de Rakt
Beeld van de Hiswa 2003
ook makkelijk, dan hoeven ze
geen stand te bouwen." Conijn
voert verder als bijzonderheid
het aanbod aan klein varend
spul op, zoals eenpersoons ho-
vercraftjes en gemotoriseerde
surfplanken. Ze is erg blij met
de komst van de Zwerver, een
foto GPD
wereldberoemd zeiljacht. „De
consument wil meer beleving
zien. Dus hebben we meer evene
menten in petto met entertain
ment", stelt Conijn. Op het
Doe-het-zelf demo eiland toont
de Duitse firma Von der Linden
dat het mogelijk is om in een
week tijd een polyester zeilboot
te bouwen. De bezoeker kan
zich storten in een SailExperien-
ce en bijvoorbeeld proberen een
spinnaker te hijsen of op een
wiebelende plaat een zeilpak
aantrekken. Op het bui ten ter
rein is een circuit uitgezet waar
'blokarts', een soort zeilkarre-
tjes, rondracen.
De Hiswa telt zo'n vierhonderd
deelnemers De zes boten die ge
nomineerd zijn voor Boot van
het Jaar krijgen een gratis lig
plaats op de botenshow.
Maarten van de Rakt
Hiswa 2004 (in de Amsterdam
RAI) is open van dinsdag 17 tot
en met zondag 22 februari van
10.00 tot 18.00, op donderdag en
vrijdag tot 22.00 uur. De toe
gang kost 13 euro voor volwasse
nen en 8,50 euro voor kinderen
t/m 17 jaar. Een avondkaart
komt op 8,50 euro. Een gezins-
kaart (twee volwassenen plus
twee kinderen van 4 t/m 17 jaar)
is verkrijgbaar voor 30 euro.
Zie ook www.hiswa.nl