Ik schrijf graag over de droom Verwondering is nog altijd het beste medicijn Elk seizoen een Nederlandse musical 23 Succesvol debuut Annelies Verbeke Terugkeer van De Jantjes Roel Bentz van den Berg donderdag 12 februari 2004 et is wat je noemt een droomdebuut. Vooraf dacht Anne- lies Verbeke dat het al heel wat zou zijn als alle tweedui zend exemplaren van haar de buut Slaap! hun weg naar de lezers zouden vinden. Maar enkele maanden na verschij ning is het boek aan zijn vier de druk toe en staat de teller al op twaalfduizend. „Het fijnste vind ik dat ik voor taan van het schrijven kan le ven. Dat is fantastisch." Het succes heeft haar leven behoorlijk op zijn kop ge zet. Tot voor kort was ze een veelbelovend scenarioschrijf ster. Nadat ze in Gent Germaan se taal- en letterkunde had ge studeerd, volgde Verbeke in Brussel een eenjarige opleiding scenarioschrijven. Het filmfesti val van Berlijn selecteerde haar scenario Dogdreaming vorig jaar als European Pitch Point. Ondertussen legde ze de laatste hand aan haar roman Slaap!. In oktober lag het boek in de win kel en vol spanning wachtte Ver beke de eerste recensie af. „Een eerste bespreking, zeker als die verschijnt in een krant of tijd schrift van naam, kan je maken of breken. Ik ken voorbeelden van collega's die in recensies bijna persoonlijk zijn aangeval len." Ze werd gebeld door uitgeverij De Geus op de dag dat Elsbeth Etty in NRC Handelsblad als eerste een oordeel velde over Slaap!. Verbeke: „Ze waren aan het feestvieren." Volgens Etty ging het om het indrukwekkend ste literaire debuut sinds Blau we maandagen van Amon Grun- berg: 'Het komt niet vaak voor dat een schrijver in een eerste roman zoveel passie, vertelple- zier, fantasie, kortom werkelijk schrijversschap, tentoonspreidt als deze jonge Vlaamse.' Inmiddels loopt de pers haar Gentse voordeur plat, is Slaap! drie keer herdrukt, heeft Verbe ke een nominatie op zak voor de Vrouw Kuituur Debuutprijs, is het boek opgenomen op de longlist voor de Libris Litera tuurprijs („Dat vind ik wel heel tof") en ontvangt de schrijfster tal van uitnodigingen; voor het schrijven van een column, voor het maken van scenario's en voor het bijwonen van literaire avonden, zoals die op donder dag 19 februari in Porgy Bess in Terneuzen. Quiz Annelies Verbeke: „De droom stelt je in staat alles te gebruiken wat je kunt verzinnen." Een dag voor dit interview heeft ze voorgelezen in haar geboorte dorp Londerzeel. „Ik werd als een celebrity ingehaald in mijn hometown. Het leuke was dat ze een soort quiz rond mijn boek hadden bedacht. Vragen over dingen uit het dorp die ik in mijn boek heb gebruikt, zoals de bakker die ik kennelijk zeer herkenbaar heb beschreven en de parelboompjes die een ser veerster op de bar plaatst. Ik vind het leuk dat er zo met mijn boek wordt omgegaan, omdat het inderdaad absoluut niet voor een culturele elite is ge schreven." Overigens is de roman slechts in geringe mate autobiografisch. Slaap! is het verhaal van de ach tentwintigjarige Maya die lijdt aan slapeloosheid. Ze zwerft 's nachts over straat en belt hier en daar aan om mensen die wel van hun nachtrust genieten uit pure pesterij wakker te maken. Zo stuit ze op Benoit, een vijfti ger die net als zij kampt met een chronisch slaapgebrek. Om en om wijdt Verbeke hoofdstukken aan Maya en Benoit. In een vloeiende stijl en met veel ge voel voor humor vertelt ze hun tragische relaas. Verbeke: „Het publiek lijkt soms in twee kampen verdeeld. Veel mensen vinden het ontzet tend grappig, anderen worden er diep door geraakt en vertel len me dat het ze niet meer los laat. Ik heb het allebei bedoeld. Ik wilde het niet te zwaar ma ken. Ik meen het niet allemaal zo erg. Dat niet iedereen dat in de gaten heeft, komt omdat de humor er niet bovenop ligt. Ik hou van understatement. In De Morgen noemden ze mijn stijl laconiek." Bij het schrijven van de roman heeft ze veel gehad aan haar op leiding en ervaring als scenario schrijfster, vertelt Verbeke. „Scenarioschrijven dwingt je tot inzicht in de structuur van een verhaal. Ik vind de plot van een boek minstens zo belangrijk als de stijl. Wel voel ik me bij het schrijven van een roman veel vrijer dan bij het schrijven van een scenario. Er wordt vaak opgemerkt dat ik beeldend schrijf. Dat klopt wel, maar ik vraag me af of dat komt door het scenarioschrijven. Volgens mij heb ik dat altijd gedaan." Slaap! is ontstaan uit een ver haal dat ze ooit opzij heeft ge legd en een onvoltooid filmsce nario „Dat verhaal ging over Maya. Ik had het af en wist ei genlijk niet wat ik ermee moest beginnen. Tot ik op een gegeven moment werkte aan een filmsce nario over Benoit. Daarin kwam vooral zijn jeugd naar voren. Ik vond dat in beide teksten het- zelfde gevoel zat en plotseling kreeg ik het idee ze samen te voegen. Bij de uitgeverij vonden ze in eerste instantie dat de twee personages te veel op el kaar leken, dat hun hoofdstuk ken dezelfde toon hadden. Mij leek dat geen probleem. Ik was juist op het idee gekomen het verhaal en het scenario samen te voegen omdat die twee iets ge meenschappelijks hadden." „Het verhaal van Maya ging over slapeloosheid. Benoit zag ik als het ware voor me door de straten dolen. Ik realiseerde me dat ik hem had gemodelleerd naar iemand die ik een keer in een café heb ontmoet, een slape loze man die mij zijn levensver haal wilde vertellen. Dat slaap gebrek is niet autobiografisch. Net als iedereen heb ik wel eens problemen met slapen, maar nooit zo erg als Maya en Benoit Iedereen weet wat voor hel het is. Je begint te denken dat je moet slapen en vanaf dat mo ment lukt het helemaal niet meer. Als schrijver ben ik van uit die situatie vertrokken. Ik heb me ingebeeld hoe dat zou zijn en ik heb me ook in de we tenschappelijke literatuur daar over verdiept. Ik ben het zelf dus niet." Door hun gebrek aan slaap zijn Maya en Benoit niet altijd in staat helder te blijven denken. Dat biedt Verbeke als schrijf ster de mogelijkheid het grensge bied tussen realiteit en fantasie te betreden. „Ik schrijf graag over de droom. In het boek waar aan ik nu ben begonnen, komt dat ook naar voren. De droom stelt je als schrijver in staat al les te gebruiken wat je kunt ver zinnen." Blues Tegelijkertijd beseft de lezer dat hij mensen als Maya en Benoit overal kan tegenkomen. Verbe ke: „Maya zegt ergens in de ro man dat ze een aantrekkings kracht heeft op mensen met de blues. Ik heb dat ook een beetje. Ik ga niet op zoek naar mensen foto Camile Schelstraete die aan lager wal zijn geraakt en ik ken er ook niet veel per soonlijk, maar als ik met vrien den op café ben. wil het wel eens gebeuren dat wildvreem den mij hun levensverhaal gaan vertellen. Als schrijver interes seert mij dat natuurlijk," „Mijn personages zien eigenlijk wel in wat hun probleem is. Ze weten wat er aan gedaan kan worden, maar ze hebben iets zelfdestructiefs. In het boek ver tel ik hoe Maya als meisje de stickers van een Rubiks-kubus verplaatst, zodat het lijkt alsof ze hem heeft weten te maken. Maar ze is één klevertje kwijtge raakt. De hele nacht ligt ze te huilen met de kubus onder haar kussen. Het is waarschijnlijk haar eerste slapeloze nacht. De volgende ochtend besluit ze dat het beter is om door te gaan, dan wakker te worden met het besef dat de kubus nooit meer gemaakt kan worden. Dat zit ook in het motto van het boek, een tekst van de popgroep Tin- dersticks: 'And I'll show you who I've been running from. It's the feeling of waking and it's go ne.' In plaats van te denken: 'Dit komt niet meer goed', besluit Maya juist verder te gaan op het pad dat ze is ingeslagen." Hoe blij Verbeke ook is met het succes van haar debuutroman, ze beseft dat het ook verlam mend kan werken. „Ik werk al een tijdje niet aan de tweede ro man waaraan ik was begonnen. De belangrijkste reden is dat ik het druk heb gekregen. Maar ik merkte ook dat ik bij elk woord dat ik opschreef dacht: 'Het moet beter Bij het schrijven van Slaap! had ik dat niet. Ik neem aan dat die neiging wel wegebt." Ernst Jan Rozendaal Annelies Verbeke: Slaap!, Uitgeverij De Geus, prip: 18.- Literaire avond met Annelies Verbe ke, donderdag 19 februari in Porgy Bess in Terneuzen, aanvang: 20.15 uur De Jantjes keert komend sei zoen terug in het theater. Erwin van Lambaart, directeur van Joop den Ende Theaterpro ducties wil met deze voorstel ling een nieuwe eigen traditie vestigen: elk seizoen een tour nee met een Nederlandse musi cal, naar een oorspronkelijk Ne derlands gegeven. Voor het jaar daarna wordt ge dacht aan het stuk Rooie Sien, een hit van het Amsterdams Volkstoneel uit 1917 van Marius Spree over een meisje dat tegen de wil van haar oppassende ouders met een artiest meegaat om zangeres te worden en ver volgens door hem in de steek wordt gelaten. Beppie Nooy jr. maakte bij haar eigen Amster dams Volkstoneel de titelrol tot een begrip. In 1975 werd het stuk verfilmd door Frans Weisz. Willeke Alberti speelde daarin de hoofdrol en het lied Telkens weer, van Ruud Bos en Friso Wiegersma, werd zelfs zo'n beet je haar lijflied. Van Lambaart: „Voor deze nieu we musical gaan we uit van het script zoals dat destijds is ge speeld door het Amsterdams Volkstoneel van Beppie Nooy en ook van Telkens weer hebben we de rechten. Want dat lied móet erin. Maar we moeten we nog zien welke andere liedjes bij dit verhaal passen. Verder willen van Ciske de Rat een mu sical maken." Voor de musical De Jantjes zijn de audities begonnen. „Zeven jaar geleden hebben we ook met veel succes De Jantjes uitge bracht. Ook deze keer zullen we uitgaan van de bewerking door Ivo de Wijs, maar in het drama willen we meer teruggaan naar het origineel en de tijd waarin het speelt: het begin van de vori ge eeuw. Het drama van de jon gens die uit armoede tekenen voor een dienstverband bij het Indisch Leger moet meer accent krijgen. Maar ook de warmte en de geborgenheid die je in het stuk voelt. De tijd is rijp voor zulke producties Ook van ver voor de oorlog da teert het al even tijdloze materi aal voor de musical Crazy for you, een eigentijdse bewerking van Girl Crazy, een musical van George en Ira Gershwin. Anouk van Nes en Dick Cohen spelen de hoofdrollen. Vera Mann en Stanley Burleson spelen op hun beurt komend seizoen de hoofd rollen in Passion. Deze show van Steven Sondheim beleeft in de regie van Paul Eenens zijn première in de Amsterdamse Stadsschouwburg, direct na de Uitmarkt. „Paul verdient het om weer eens ergens echt zijn tanden in te kunnen zetten." Met al die initiatieven is het be drijf weer helemaal terug in de provincie. Aanvankelijk werd daarvan afgezien omdat Van d en Ende het reizen door Neder land te duur vond worden. Maar Van Lambaart zegt nu toch: „Ik vind dat het onze plicht is om naast de grote producties als The Lion King in Schevingen en Mamma Mia! in Utrecht, met on ze voorstellingen 'bij de mensen thuis' te komen. Natuurlijk wor den er ook door anderen mooie reisvoorstellingen gemaakt Ha- melen is schitterend entertain ment en ook Telkens weer het dorp is zonder meer een voor beeldige voorstelling. Maar ook wij moeten weer meedoen. In België is er de laatste jaren veel minder gereisd en dat heeft de musicalcultuur daar enorm ver armd. Financieel denk ik dat het kan. De economie lijkt mij weer uit zijn dip te komen en ik heb alle vertrouwen in de thea ters." Een eigen idee van Van Lam baart is de formule voor de twee de editie van Musicals in Ahoy. „Het wordt een programma rond shows die de wisselwer king laten zien tussen Broad way en Hollywood." Ahoy zal in juni de sfeer ade men van de even gigantische als monumentale Newvorkse Radio City Music Hall uit 1932, waar grote sterren optraden als Sina tra en Fitzgerald en waar nog steeds mensen staan als Rod Ste wart en Sarah Brightman. maar ook het circus Ringling Bross, Barnum Bailey. „We hadden daarom ook graag de echte Rockettes gehad, de danseressen van dat theater, maar die konden niet weg. In plaats daarvan hebben we een eigen ballet. Stanley Burleson doet de choreografie, maar daar naast komen er ook twee gast- choreografen. Natuurlijk kun je weer artiesten verwachten als Simone Kleinsma, Joke de Kruijff en Danny de Munk. Maar ook hebben we paar bui tenlandse verrassingen." Hans Visser Scene uit De Jantjes (1997) foto Gastel van Koeleman/GPD yTet Dagen van vertrek schreef Roel »-*-Bentz van den Berg een hartstochte- K roadnovel in de traditie van de jaren Ktig. Grote thema's, dramatische momen- gesprek met de al grijze debutant over iszoekers en de sixties. ^mandebuut van Roel Bentz van den heeft een dreigende titel, Dagen van tak. En gereisd wordt er zeker in dit «i door Italië, Amerika en Indonesië, ^ar vertrek hangt ook steeds als een don- lfewolk in de lucht. De hoofdpersoon van roman laat zich meeslepen, telkens als Neven moeilijk wordt. 'Wmij is die titel van begin af aan een «titel geweest", zegt de schrijver. „Ik *"ijf jaar met dat boek bezig geweest. Al 'l m het begin heette het zo. En die titel is 1016 tijd blijven hangen. Hij past mooi bij hoofdpersoon die steeds op het punt J®t op reis te gaan en nergens echt aan- E^-jarige zoon van de bekende toneelspe- rnan Bentz van den Berg is programma- cr bij de VPRO. Hij presenteerde voor omroep lange tijd een muziekprogram- *aarde rockklanken uit de jaren zestig - "ink in door vibreerden. Vermoedelijk «en van de redenen waarom sommige genten Dagen van vertrek als een opris- Jvan babyboomersentiment hebben af- Jan Anderen vonden het boek prachtig pftzen het avontuurlijke karakter en de deinzet ervan. oc-the-roadachtige tructuur zet het de afdeling queeste-literatuur. Er in deze roman behoorlijk gezworven, naar het ultieme geluk. Dat is vol- entz van den Berg een universeel ge Roel Bentz van den Berg geven. Hij ergert zich aan het gemak waar mee het als sixties-document is afgedaan. „Ik heb in de eerste plaats gewoon een span nend verhaal willen vertellen over iemand die op alle momenten van de dag op zoek is naar persoonlijk geluk en zingeving. Daar gaat Dagen van vertrek over, veel meer dan over de jaren zestig. Het boek speelt ook he lemaal niet in de jaren zestig, maar in de ja ren tachtig en negentig. Peter, mijn hoofd persoon, is een figuur die in een permanente crisis verkeert. Hij is getraumatiseerd door een huwelijk met een psychotische vrouw en wordt nog voortdurend door de demonen foto Jacques Zorgman/GPD van zijn verleden achtervolgd. Hij heeft een hyperactief bewustzijn. Hij is iemand met een zwak ego en een op hol geslagen inner lijk kompas. Hij zoekt, om het zo te zeggen, naar zijn plek in het universum maar kan geen rust vinden in het heden." Onvermijdelijk Dat zijn roman desondanks een hoog six- ties-gehalte heeft was onvermijdelijk. Want de hoofdpersoon bracht zijn jeugd door in de jaren zestig en de sfeer daarvan, de sym bolen, de idealen, de muziek en de verhalen, blijven doorklinken in zijn leven. Met het volwassen worden heeft het nooit zo willen lukken. Peter blijft zoeken naar de totale er varing en meestal denkt hij die te kunnen vinden in de verliefdheid. Een sleutelscène uit het boek is bijvoorbeeld het moment waarop Peter, op zijn veertigste levensjaar gearriveerd, midden in New York uit den blinde zijn liefde verklaart aan een onbeken de vrouw en haar ten huwelijk vraagt. Ge veld door een plotselinge blikseminslag. Roel Bentz van den Berg: „De jaren zestig hebben voor het eerst een verlangen naar een bepaalde manier van wereldervaring wakker geroepen. Ik bedoel het soort mystie ke ervaring waarin je de totaliteit van alles voelt, en waarbij je je ook opgenomen weet daarin. Dat is later ontaard in modieuze uit wassen als flowerpower en drugsgebruik, maar die spiritualiteit ligt er wel aan ten grondslag." Vandaar de betekenis van het reizen: „Rei zen maken kan je enorm stimuleren bij zo'n wijze van de wereld ervaren. Reizen zorgt er voor dat je afstand neemt van je gewone le ven en leert je er van een andere kant naar te kijken. Die intense ervaring van de werke lijkheid is eigenlijk een vorm van poëzie. Of zoals wanneer je een prachtig schilderij ziet, of hevig verliefd bent. Maar in principe kun je het ook bereiken met een blokje om te gaan. Je hoeft niet per se de hele wereld over." „De Peter uit mijn boek is iemand die voort durend het gevoel heeft dat hij aan de bui tenkant blijft staan. Hij verlangt er naar om samen te vallen met de plek waar hij op dat moment is, het makkelijkste realiseer je dat verlangen in de liefde, ja. En inderdaad, hij drinkt ook te veel. Maar drank is geen oplos sing. Drank verdiept de emoties niet, maar trekt ze scheef, de verkeerde kant op, Dat zie je ook in het laatste deel, wanneer hij zijn vroegere vriend Maurice opzoekt in In donesië. Die blijkt aan het verloederen in een soort Under the volcano-achtige sfeer van iemand die zich, cynisch geworden, ka pot drinkt." „Peter lijdt aan fever of the mind. Hij is steeds op zoek naar die samenvattende tota le ervaring. In het boek houdt zijn vnendin hem voor: 'Is het nou eens afgelopen met die razernij'. Hij is iemand die voortdurend ook de verkeerde keuzes maakt. Hij gaat op dat moment naar Indonesië, naar Maurice, ter wijl hij het geluk bij zijn vriendin had moe ten zoeken. Hij weet niet dat je geluk in het hier en nu kunt vinden van je eigen leven. Je hoeft het niet te zoeken in het verleden noch ergens ver weg. Alles wat er zijn kan, be staat in het hier en nu. Daar geloof ik heel erg in. God, als ik daarmee de totale erva ring even mag samenvatten, god is in de He- ma." Dat klinkt alsof Bentz van den Berg eigen lijk af heeft willen rekenen met de jaren zes tig. Want als die nu iets hebben bewerkstel ligd, dan is dat wel dat de vrijheid geleid heeft tot een ongebreideld materialisme in plaats van de spiritualiteit die de schrijver voorstaat. „Nee, een afrekening is Dagen van vertrek zeker niet. Sociologisch kun je het inder daad zo bekijken dat de jaren zestig de gro te 'ontremming' hebben gebracht. Om het cru te zeggen: Niemand voedt zijn kinderen meer op. iedereen wil eeuwig jong blijven (mets is tragischer dan dat, vind ik) en we willen alleen nog maar consumeren. Maar de schuld daarvan is veel meer de welvaart dan de geest van de jaren zestig. Mensen kunnen alles najagen wat ze willen en dat zijn dan meestal de door de media aange reikte sprookjes van eeuwige jeugd en vrij heid. Want echte vrijheid is misschien wel het bedreigendste dat er is." „Toch denk ik dat je het kind niet met het badwater weg moet gooien. Dat 'kind' was de nieuwe openheid die er in de jaren zestig ontstond, een openheid juist voor de spiri tuele dimensie van het bestaan. Verwonde ring is nog altijd het beste medicijn tegen de verharding. Het mooiste van de jaren zestig gaat eigen lijk ook net aan die jaren zestig vooraf, zo als wanneer je bezig bent verliefd te worden maar het nog niet weet. Er hangt iets in de lucht. Er staat iets te gebeuren. Het is het moment waarop The Beatles The Beatles worden en Elvis Presley zijn eigen stem ont dekt, wanneer hij met zijn begeleiders be gint te dollen, de countrysongs opzij zet en de rock-'n-roll ontdekt. Op zo'n moment komt er dan iets in de wereld dat er nog niet was." Jan-Hendrik Bakker Roel Bentz van den Berg - Dagen van vertrek. Uit geverij Augustus. Prijs:€22,95

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 23