Moordneiging zit in elk mens PZC De ontembare eenhoorn getemd Christine D'haen Unicornus Ik ben een. ik zoek een; boor niet in haar schoot maar in het verschiet mijn hoorn, spiralen hoofd-ivoor, De doorn vloeit van triakel-goud, het grauw brengt heiland mij ter dood, wit hindehert, en leeft daardoor, mijn enkelheid groeit driewerf groot. Christine D'haen Ze zeggen dat hij niet be staat, de eenhoorn, het dier van de liefde. Maar zeker nu de dag van de liefde nadert, Valen tijnsdag, gun ik hem het voor deel van de twijfel. We zien de eenhoorn, het paardachtige dier met z'n witte vacht en z'n boor van een hoorn, toch telkens te rugkeren in grafiek en heral diek, op schilderijen en op wand tapijten? De eenhoorn komt ook voor in Mirabilia, de nieuwe bundel van de Vlaamse dichte res Christine D'haen (geb.1923) Zoals bij haar vrijwel altijd het geval is, moet je véél weten om tot het vers te worden toegela ten. Om te beginnen dat de La tijnse titel 'Unicornus' inder daad eenhoorn betekent. Er zijn weinig dieren waarover zoveel is gezegd als dit exem plaar uit de imaginaire fauna. Juist in de tijd dat men defini tief besloot dat de verhalen die vijfentwintig eeuwen over het beest waren verteld verzinsels waren, haalde men hem in de kunst binnen. De tapijtenserie 'La Dame a la Licome' werd ont dekt, nog altijd de grote glorie van Musée de Cluny, het mu seum voor kerkelijke kunst in Parijs. De dichter Rilke bekeek de tapijten vol bewondering en schreef een sonnet over 'das Tier, das es nicht gibt'. In de we reldliteratuur. van Joyce tot en met Borges, is de eenhoorn blij ven draven. Het gedicht van Christine D'haen haakt dus bij een lange traditie aan. 'Unicornus' is het tweede ge dicht uit een cyclus 'Fabula mundus'. De wereld van de fa bel, de fabel van de wereld, de reeks valt op beide manieren uit te leggen. De dichteres, het is be kend, deinst niet terug voor een grootscheepse onderneming meer of minder. De bundel be vat nóg een paar ambitieuze se ries. Een daarvan, waarin ze ver schillende dichtervrienden op laat treden, is getiteld 'De twaalf werken' Een dichteres die haar bezigheid met de twaalf werken van de held Her cules vergelijkt: aan valsj scheidenheid doet ze mei. met haar geleerde verwijd en haar kunstmatige tg!a roept ze irritatie op Yi-j misschien dat ze in het m; bolwerk dat de spraalnrc bloemlezing van Gemtfo werd (je snuift uit de bladai bijna de typische geur vaan bier en branie op), mindaj minent aanwezig is dan verwachten. Ik ken geen dichter bij r; magie van 'lettertekenkla medeklinkerklamp' zo cu koombaar is. Ook deze kt? kent zij voor regels als: 'Des poëten, pest van deze vergaan/ Als poeppapier.a len-pakpapier.' Zij is, weL te nadrukkelijk, de scbj die alles kan en alles weet i voorbeeld alles weet var functie die men in de mica eeuwse kerk aan de eenhoco gaan toekennen. Het dieri gelijkgesteld met Christus a Maria's schoot een mem gedaante aannam en zichz: leverde aan 'het grauw' gedicht. In deze variant is de onter; eenhoorn getemd. De kncü seksuele symboliek werd i geneutraliseerd. Maar op Yï tijnsdag, ik geloof hei komt het begerige beest 12 troubadours weer Schuif de gordijnen openc ziet de eenhoorn die kcw het hoofd neigt in de schor.' de jonkvrouw. Mario Moe: Christine D'haen: Mirabiha-Ï* rij Querido, 60pag., €16,95. en slaat dood." Verver heeft ook niet het idee dat het een an ti-vrouwenboek is geworden. „Integendeel: ik denk eerder een anti-mannenboek. Ik kan me voorstellen dat vrouwen er ple zier aan beleven, juist omdat het iets aan de orde stelt. Ik vraag me in dat boek juist af hoe iemand komt tot zo'n daad, wat de mechanismen zijn die hem zo ver brengen." De hoofdpersoon staat niet mo del voor alle mannen, zegt Ver ver. „Niet alle mannen zijn mon sters. We mogen hopen dat de man in mijn boek een uitzonde ring is. Ik durf wél de stelling aan dat het monster in iedereen zit. Maar bij iedereen op een ver schillende manier. Moordneigin gen zitten in ieder mens. Pro bleem is dat de mens geen reli gie meer heeft, en dat ook ideolo gieën hebben afgedaan. De geest is uit de fles, en we kun nen 'm er met meer terug in stop pen." Geweten Verver is pessimistisch gestemd. „Ik zie het niet een-twee-drie meer goed komen. Mensen als Balkenende proberen het wel, maar het eigen geweten moet het doen." Een relativering tot slot: het kan altijd erger. Verver foto Cor Viveen/GPD komt met het voorbeeld van American Psycho, de roman over een seriemoordenaar van Brett Easton Ellis. „Wat die Pa trick Bateman uithaalt, is vele malen gruwelijker. Dan is mijn hoofdpersoon eerder het polder model van American Psycho - zeg maar een Dutch Psycho." Zou hij hier dus zomaar over straat kunnen lopen? Verver denkt even na. „Ja, dat denk ik wel. Kijk maar naar Ted Bundy, een van de bekendste seriemoor denaars. Die was charmant en knap. Waarmee ik wil zeggen: je kunt het niet zien aan iemand. Ook zo'n Dutrouxpas als je het weet, ja dan zie je het mis schien." Gedreven door de neiging om dingen aan de orde te stellen en om 'iets te maken wat niemand anders precies zo zou doen', is hij al bezig met een nieuwe ro man. Die zal compleet anders zijn en veel 'normaler", belooft hij. „Ik wil niet een schrijver worden die erom bekend staat dat er altijd wel wat seks in zijn boeken voorkomt. Ik vind dat ook saai." Annelies Vlaanderen Mark Verver- 'Alle vrouwen van de wereld', roman. Uitgeverij De Geus, 192 blz, €17,90 n zijn debuutroman Alle vrouwen van de wereld beschrijft Mark Verver het denken en doen van een man die lijdt aan extreme seksverslaving. Daarmee heeft hij een poldermodel van een 'American Psycho' ge schapen, zij het dat deze 'Dutch Psycho' behept is met een geweten. Verver: „Het monster schuilt in iedereen. Om er maar meteen vanaf te zijn: de weerzinwekkende naamloze ik-figuur in Alle vrou wen van de wereld is nadrukke lijk niet het alter ego van Mark Verver (Terneuzen, 1969). „Elke gelijkenis met bestaande perso nen en/of gebeurtenissen berust op louter toeval", licht de schrij ver toe. Zo houdt Verver van sporten en boeken, terwijl de langzaam ontsporende ik-figuur geobsedeerd is door porno en 'al le vrouwen van de wereld' om die reden interessant vindt. De roman gaat dieper dan deze specifieke seksuele aberratie. In feite staat de ik-figuur model voor de moderne mens die steeds vaker zijn verslavingen niet kan onderdrukken - of het nu om seks, alcohol of iets an ders gaat. Een oplossing voor dit steeds grotere probleem ligt volgens Verver in het hervinden van de wilskracht. „Het is eigen lijk net zo simpel als stoppen met roken. Je steekt gewoon nooit meer een sigaret op, dat is alles. Je moet hard voor jezelf zijn." Daarnaast stelt hij de rol van de media aan de kaak. „Al die over vloed aan reclame voor seks op televisie, al die verheerlijking van geweld, al die aandacht voor Oudkerk, Schaapman en Clinton - alleen maar omdat het met seks te maken heeft. En waarom moet alles te huur zijn? Stel dat het in verkeerde han den komt, er lopen heel veel niet-normale mensen rond." Dutroux Verver kwam op het idee om een roman te wijden aan een seks- verslaafde man in een boekhan del, drie jaar geleden „Ik stond daar bij een leestafel, waar twee vrouwen met elkaar aan het pra ten waren De ene was heel ter loops aan het vertellen tegen de ander dat haar dochter die nacht niet was thuisgekomen. 'Zal wel bij een vriendin hebben geslapen', zei ze. Maar ik dacht toen - het was in de Dut- roux-tijd - meteen aan het erg ste: die kan ook in een kelder in Charleroi ingemetseld zitten. Daar ben ik mee verder ge gaan." De hoofdpersoon van Alle vrou wen van de wereld is zich wel degelijk bewust van de gevaarlij ke kanten van zijn verslaving. Als die de spuigaten dreigt uit te lopen, neemt hij zelf contact op met de GGZ. Niet dat dat helpt. Verver geeft toe dat hij er een bijna sardonisch plezier in Mark Verver schept om de geestelijke gezond heidszorg een sneer toe te die nen. Op de sociale academie in Breda haalde hij zijn diploma, maar niet van harte. „Een heel griezelige opleiding. Veel klet sers, veel 'zelfonderzoek', bijna iedereen zat in therapie. Alleen ik met. Daar werd ik op aange keken: 'O, jij durft de confronta tie met jezelf zeker niet aan.' Ik heb er veel minder geleerd dan in de werkloze periode daarna, waarin ik heel veel heb gele zen." Van lezen naar schrijven was op een gegeven moment een logi sche stap, al beklemt het hem tot op zekere hoogte dat er al zo veel boeken geschreven zijn en worden. „Je ziet door de bomen het bos niet meer. Ik weet ook niet of mijn boek iets toevoegt, maar ik vind wel dat klassieke thema's steeds opnieuw ver taald moeten worden naar de moderne tijd. Hetgeen ik vol gens mij ook gedaan heb met mijn boek." Met het klassieke thema doelt hij op de strijd tussen goed en kwaad, obsessie versus geweten. Alle vrouwen van de wereld zit goed in elkaar. De zorgvuldig geconstrueerde roman bestaat uit drie componenten Het chro nologisch vertelde verhaal is in stukken gehakt. Daar doorheen zijn twee series geweven: een handvol jeugdherinneringen en vijf 'misverstanden', zoals 'Als je één pornofilm hebt gezien, heb je ze allemaal gezien.' Dat wordt kort samengevat als volgt rechtgezet: 'Wie dat zegt, heeft geen gevoel voor kunst.' En: 'Het is een troost voor het le ven.' In de jeugdherinneringen zit bijna steeds een verontrus tend element, dat als het ware vooruitwijst naar de slechte af loop. Al met al loopt de span ning flink op. Verver benadrukt dat hij zijn eersteling beslist niet heeft ge schreven om te shockeren. „Ik kan me voorstellen dat vooral vrouwen moeite hebben met de inhoud, maar toch niet met de intentie. Mijn utopische doel is juist dat het niet meer gebeurt. Dat doe ik alleen met in een preek, want preken wekt wrevel Rudy Kousbroek >tosvntl His Master's Voice inguins die naar muziek luisteren. Watvoor muziek? Psalmen? Mars muziek? His Master's Voice, Gods woord verkondigd aan de ping- uins. Komen ze luisteren naar het geluid of wij ken ze juist terug? His Master's Voice: maar hebben deze pinguins wel een master? Is dat de man rechts bij de grammofoon? Hij doet in zijn verschijning sterk denken aan een missionaris. Het vreemde van deze foto is dat hij (bij mij tenminste) ook allerlei oneigenlijke associaties oproept. Etenstijd voor pinguins: hoe laat is het daar? Twaalf uur 's nachts, het wordt daar nooit donker; ze komen op het voedsel af. De stem uit de hoorn vertelt ze waar het ligt. Of juist niet, de stem waarschuwt: ga terug! Of ze gaan zingen, deze pinguins vormen een zang koor, dat is duidelijk, ze maken zich gereed om op hun plaatsen te gaan staan. En dat sugge reert ook weer een anomalie: het beeld toont onmiskenbaar een geluidsweergave, maar toch moet ik telkens aan een geluidsopname den ken, het registreren van pinguingeluid. Het gaat hier, zo lijkt het, om een experiment waarbij men pinguins naar hun eigen geluid liet luisteren, en dus moet er een opname aan vooraf zijn gegaan. Geen eenvoudige opgave in de tijd dat geluidsopnamen nog zonder micro foon werden gemaakt. Was het dan misschien toch muziek? Welke inzichten dit experiment heeft opgeleverd is niet duidelijk. Hoe klinkt het geluid van een pinguin? Ook daar heb ik geen informatie over kunnen vinden. En waar speelt deze scène zich af? In mijn oren klinkt meteen het antwoord: op het ïle des pingouins - alleen is dat geen plaats maar een boek, van Anatole France, uit 1908, een satire waarmee Frankrijk wordt gehekeld. De foto, dat is het merkwaardige, dateert ook uit 1908, de expeditie van Shackleton - Emest Henry (1874 - 1922) - met zijn schip de Nim rod, waarvan de masten nog net zichtbaar zijn in het midden van de foto achter de heuvel. Shackleton hoopte de Zuidpool te bereiken; daarin faalde hij, maar er was wel een soort troostprijs: Prof. Edgeworth David, lid van de expeditie, localiseerde de magnetische Zuid pool. Pinguins zijn aandoenlijke dieren, ze gaan rechtop, lopend op blote voeten, maar verder gekleed als heren in smoking; dat versterkt ook hier de associatie met muziek: het is een concertpubliek. In de film Out of Afnca laten Robert Redford en Meryl Streep een groep apen muziek van Mozart horen, maar wel met minder antieke hulpmiddelen. Daaraan dankt deze foto overigens zijn herkenbaarheid; met moderne geluidsapparatuur zou de toedracht moeten worden toegelicht, maar hier maakt de hoorn alles zonder verdere uitleg herken baar Daarin manifesteert zich de wet der ar chaïsche gedaante: hoe ouder een machine, hoe duidelijker zijn functie; dat geldt voor mo toren, radio's, wekkers, telefoons, ja zelfs voor auto's; de techniek streeft naar de naadloze en velop, het anonieme doosmodel, waar niet aan is te zien wat er in zit. Zo zijn er in de ons om ringende wonderschone natuur allerlei verba zende wetten van kracht, bijvoorbeeld wat pinguins betreft de 'Bergmannsche regel' die ik nog op de middelbare school bij plant- en dierkunde moeten leren van gegeven diersoor ten worden de grootste gevonden in het koud ste klimaat. En inderdaad, de grootste ping uins (1 meter) worden aangetroffen in de on- barmhartigste regionen van Antarctica. Een vraag die mij overigens vaak heeft bezig gehouden is: waarom heeft niemand ooit ping uins naar de Noordpool gebracht? Daar zijn de omstandigheden toch tamelijk vergelijk baar en het zou om redenen van symmetrie heel bevredigend zijn als daar ook pinguins leefden. Een soortgelijk mysterie is het ontbre Shackleton expeditie, 1908. ken van padden en slangen in Ierland: die he ten in de vijfde eeuw te zijn uitgebannen door St Patrick; maar heeft sindsdien geen ongelo vige of twijfelende scepticus ooit geprobeerd deze dieren op het groene eiland te (herintro duceren? Er is nog zo'n raadsel: het ontbreken vroeger van tijgers op Borneo, terwijl die daar in de prehistorie wel hebben geleefd. Ik tel op deze foto 35 pinguins, plus of min één. Waar luisteren ze naar? Ik denk naar de stem van een oudere pinguin, die vertelt over

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 22