>zc Niet het beste, wel het mooiste Soms is het leven hopeloos troosteloos Cirque du Soleil onderdag 12 februari 2004 ogverblindend, spec taculair en ongeloof lijk kleurrijk. Super latieven schieten te kort om de nieuwste voorstelling van Cirque du Soleil te beschrij ven. Binnenkort te zien in Amsterdam en Antwerpen, nu alvast voorproefje uit Lon den. D ralion, zoals de nieuwe show van Cirque du Soleil heet, klinkt in het Nederlands een beetje saai Als een nieuw soort textiel, een medicijn of een wasmiddel dat witter dan wit wast. Het is een samentrek king van Dragon (draak) en Lion (leeuw). In het Engels of Frans zal dat vast heel span nend klinken, dus het zij ze ver geven. Saai is de voorstelling in ieder geval allerminst. Dralion is namelijk weer een oogverblindende, spectaculaire en kleurrijke voorstelling. Cir cus met een hoofdletter C, zoals we inmiddels van dit Canadese gezelschap gewend zijn. Op 28 februari doet de show Amster dam aan, nu nog treedt het cir cus op in Londen, het startpunt van de Europese toernee. Niet in een tent, oftewel de Grand Chapiteau, zoals dadelijk in Am sterdam, maar in de statige Royal Albert Hall in hartje Lon den. Dat is apart. In het ouderwetse ronde theater met zijn roodplu chen stoelen en loges, zou je eer der een klassiek concert of een balletvoorstelling verwachten. Het is haast bizar om bij aan vang van de voorstelling drie lompe clowns door het beschaaf de Londense publiek te zien stampen, bijna tot in de Queen's loge. Als ze op het publiek afstappen, voel je haast een golf van angst door de zaal gaan- ..Als ze mij er maar niet uitpikken." Een zucht van verlichting glijdt vervol gens door het publiek als ze een onwillig slachtoffer het podium opsleuren die het 'circusregle ment' moet voorlezen, terwijl de clowns hem dat op allerlei ma nieren totaal onmogelijk ma ken. De arme man blijft de hele voorstelling door een hoofdrol spelen. Contrast De onbehouwen clowns zijn het enige element dat aan een tradi tioneel tentencircus doet den ken. Het is ook een groot con trast met de rest van de show waarin verbluffende acrobati sche toeren, ijzingwekkend tra- pezewerk en behendig jongleer- werk hand in hand gaan met zang, dans en muziek. Het is al lemaal even mooi en knap. Of het nu gaat om de Aerial Pas de Deux, waarbij een man en een vrouw aan lange banen stof door de lucht zwevend een kip penvel-opwekkende act opvoe ren die het midden houdt tussen ballet en acrobatiek, een tienja rig Chinees meisje dat verba zend lang met een hand op een stok kan balanceren, een jongleeract waarbij de artiest in kwestie maar liefst zeven ballen tegelijkertijd in de lucht weet te houden of het 'Ballet op lam pen', een typisch Chinese act waarbij zeven vrouwen op gloei lampen allerlei acrobatische toe ren uithalen. Je komt letterlijk ogen en oren tekort om het spektakel te vol gen. Overal gebeurt wat: op het podium, in de lucht en op de ach terwand die iets weg heeft van een enorm ijzeren pantser De tussenacts zijn vaak net zo mooi. Melodieuze muziek, mys terieuze zang van een sopraan en een contra-tenor met dans op de grond en in de lucht. Schimmenspel Hoogtepunt is wel de Chinese lantaarn, een schimmenspel in een levensgrote lampion waar bij allerlei wezens aan trapezes en touwen in de nok van het dak rondzweven. Op de 'lampenkap' zien we alleen hun schaduwen ronddraaien. In Dralion gaat het allemaal om de vier elementen vuur, aarde, water en lucht. Een hoofdrol is weggelegd voor de Chinese cir cuskunst. Van de 62 artiesten is meer dan de helft van Chinese afkomst. Met het circus reizen dan ook een Chinese kok en een paar tolken mee. Kati Rénaud, voorheen onder meer danseres bij Cirque du So leil en nu artistiek coördinator van deze voorstelling, staat voor het podium samen met een Chi nese coach en vertaler de punt jes op de i te zetten van een act met reusachtige ballen. De acro baten voeren staand op deze bal len enkele huiveringwekkende toeren uit en in de voorstelling van de avond daarvoor ging het een paar keer mis. „Het is mijn taak om de kwali teit van de show in de gaten te houden. Er gebeurt heel veel op en rond het podium tijdens een voorstelling. Het is een enorme machinerie, maar met de juiste mensen op de juiste plaats, gaat het in de meeste gevallen van een leien dakje. Het mooie aan circus is dat je altijd nog een tweede kans krijgt. Als een act de eerste keer niet lukt, probeer je het nog een keertje. Meestal gaat het dan goed. Ik heb een balletachtergrond en daar heb je altijd maar één kans. Als je dan een keer je dag niet hebt, heb je pech." Ergens in de krochten van het Londense theater heeft de Ame rikaan Calvin Braxton tussen de vaten met drinkwater een provi sorische kleedkamer ingericht. Braxton neemt een speciale plaats in de voorstelling in. Hij zingt alles aan elkaar met zijn aparte contra-tenor stem. Brax ton heeft een gedegen klassieke achtergrond en barst in luid ge lach uit als hem gevraagd wordt of hij ooit gedacht had zich bij een circus aan te sluiten. „Nooit of te nimmer! Dat is met iets wat bij je opkomt als je klas sieke muziek studeert. Maar qua zang verschilt het niet veel met mijn vorige repertoire Handel en Bach. Ik zing in een niet-bestaande taal en voorheen zong ik altijd in talen die ik zelf niet sprak Dat is dus gemakke lijk." Braxton reist nu al een jaar met deze voorstelling mee. Postuur Zoals het een operazanger be taamt, heeft hij een fors pos tuur. Toch hangt ook hij een groot gedeelte van deze voorstel ling aan een kabel in de lucht en zingt onvervaard door. „Ik had de show van tevoren gezien, dus ik wist dat ook ik de lucht in moest. Ik heb geen hoogtevrees of zo, maar ik ben er nog steeds niet aan gewend. Als je midden in de voorstelling zit, denk je er niet meer over na, dan doe je het gewoon Bovendien heeft Cir que du Soleil een goede reputa tie wat veiligheidsmaatregelen betreft. Dat is een vrij geruststel lende gedachte." Een vraag die zich opdringt is: waar haal je in vredesnaam al die getalenteerde mensen van daan? Kati Rénaud. „We hebben overal ter wereld scouts en we houden audities. In ons hoofd kwartier in Montréal leiden we ook jonge mensen op Ze krijgen niet alleen les in trapezewerk, acrobatiek of jongleren, maar ook in acteren en make up." „Je moet wel de wil hebben om zelf ook mee te denken. Sommige ar foto's Al Seib/GPD tiesten vinden dat moeilijk. Ze zijn gewend om te doen wat de regisseur of choreograaf hen op draagt, maar hier word je ge acht feedback te geven en met ideeën te komen. Het is echt teamwork", zegt Renaud. „We hebben veel professionele atleten die competitie gewend zijn. Je moet dan een knop om zetten. Je moet niet meer willen winnen, maar willen performen. Het gaat meer om het artistieke dan om de acrobatiek. Veel atle ten hebben het daar moeilijk mee. Als je dan om een gewone salto vraagt omdat dat er in de show beter uitziet, zeggen ze: maar ik kan ook een driedubbe le 4 Machteld Leistra Tot 15 februari staat Dralion nog in The Royal Albert Hall in Londen. Van 28 februari tot en met 9 mei strijkt het Cirque du Soleil neer in een tent naast de Amsterdam Arena. In augustus staat het Cirque in Ant werpen. Jet is stil in de museumzaal, niet omdat Ier geen bezoekers zijn, maar omdat de- J® die de tentoonstelling bezoeken nau- Ejks durven adem te halen. Te zien zijn ttse schermen van monumentaal for- Elk toont een andere film en terwijl feze bekijkt, bekruipt je een onheilspel- a gevoel. Wat je ziet, is direct ontleend ide werkelijkheid, maar het is een reali- 'die geënsceneerd lijkt en tegelijk ver ft'echt is. Kimde beeldend kunstenaar Hans op de pKk(1969, Turnhout, België) caissières in «supermarkt, niet op een moment dat de ®2is driftig rinkelen maar op een ogen- dat ze juist niets hebben te doen. Zij |cnten op klanten in een lege supermarkt. c^nera glijdt genadeloos langs de verve- 8 die zich van ieder meester heeft ge- Location, 2004 dende vorm van troosteloosheid. Of je nu het echtpaar ziet dat tegenover elkaar zit en werkelijk helemaal geen contact heeft tij dens het nuttigen van een kopje koffie of een draaimolen zonder vrolijke kinderen, telkens wordt benadrukt dat eenzaamheid of mistroostigheid troef is. En wel zodanig dat je er niet eens meer om kunt lachen. Plekken en situaties die hij schetst zijn zo wel herkenbaar als inwisselbaar en daar door ook zo schrijnend. Was je echter al in een 'antiwereld-bui', dan wil je na het zien van deze films bij voorkeur diep onder je dekbed wegkruipen. Om er nooit meer on der vandaan te komen. Want Hans op de Beeck is meedogenloos in zijn waarneming. Als hij jou door zijn ogen laat zien, houdt hij je ook op zo'n manier een spiegel voor dat je nooit zult twijfelen aan zijn achterlig gende bedoelingen de confrontatie is een harde. Wegrestaurant Hetzelfde effect sorteert het specific work Location (2004) dat de kunstenaar speciaal maakte voor het GEM - met assistentie van studenten van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Het werk is maar liefst 21 meter lang en 11 me ter breed. Werd je al niet echt vrolijk van zijn films, dan neemt het troosteloze gevoel in deze installatie, een compleet op schaal nagebouwd wegrestaurant, al helemaal mo numentale afmetingen aan. Hier krijg je een desolate ervaring voorgeschoteld, al leen speel je nu zelf de hoofdrol. Via een trap kun je het werk betreden. Wan neer de ogen aan het donker gewend zijn, zie je dat je je bevindt in een wegrestaurant dat consequent bestaat uit monochrome donkere - zwarte - tinten Of je nu de servet jes ziet, de zout- en peperstelletjes, de ban ken en tafels, alles, maar dan ook alles is in zwart Tot de jas aan de kapstok toe. Het mooie aan zo'n omgeving is dat het een sen satie is om er lange tijd in te verblijven, is het niet omdat je in dat duister steeds méér ontwaart, dan is het wel om de sinistere sfeer te voelen die zich langzaam maar ze ker van je meester maakt Angst in combi natie met de zucht naar avontuur neemt be zit van je. Zittend aan de tafeltjes zie je door de ra men een snelweg, met ook al weer zo'n som bere sfeer. Lantaarns verlichten de in de verte verdwijnende weg, waarop zich geen auto's bevinden. Kijk je vervolgens naar links dan zie je - via een spiegel - de snel weg aan de andere kant van het wegrestau rant, althans, die suggestie wordt treffend gewekt Hans op de Beeck verovert zich met dit site specific work een plek in je hoofd, hij laat je naar de wereld kijken die je aan de ene kant wel kent en die aan de an dere kant in al die alledaagsheid, in alle ver maledijde truttigheid of burgerlijke voor spelbaarheid tóch nog verrassingen in petto heeft. En dat deze niet in de categorie vro lijk kunnen worden ondergebracht moge duidelijk zijn. Vervreemding Centraal in zijn werk - het is in de litera tuur over deze gevierde kunstenaar die vi deo's, tekenfilms, maquettes en foto's maakt, al vaak gezegd - staat de vervreem ding die besloten ligt in het moderne leven en de vervlakking, eenvormigheid en mis communicatie waarmee die gepaard gaat. En opnieuw bewijst Hans op de Beeck met dit werk dat hij als geen ander patent heeft op het overbrengen van dergelijke aspecten uit de samenleving. Schril contrast in sfeer is de ruimte in het GEM waar Armen Eloyan zich drie maan den mag uitleven. Deze Armeense kunste naar dook al eerder in het Haagse op, zijn debuut beleefde hij bij galerie Schroder en nu is hij in de gelegenheid gesteld om zijn atelier naar het GEM te verplaatsen. Hij zou er werken, slapen, leven. Jammer dan dat de kunstenaar er dus niet is op een doordeweekse ochtend. Maar zijn aanwezigheid heb je niet nodig om de sfeer te proeven die er in zijn atelier hangt. Ook is een persoonlijke toelichting overbodig, want wat er zich in zijn hoofd afspeelt, kun je direct zien: rauwe teksten, druipende verf op de muren, doodskoppen en agressie ve verfstreken domineren Het cliché van het atelier van de kunstenaar, van de bohé mien die communiceert via euforisch, bij tende expressie, wordt maar weer eens be vestigd. Roos van Put Expositie Hans op de BeeckOndertussen GEM. museum voor actuele kunst Den Haag. Stad houderslaan 43, Den Haag T/m 11 april. Tevens te zien Armen Eloyan - Welcome home where we are, t/m 11 april. Openstijden: di. t/m zo. van 12 tot 20 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 21