Vangst mosselzaad beperkt PvZ wil vorming provinciaal team van archeologen Aautomobilist wacht chaos op Antwerpse Ring Ministers praten over beroepskorps tunnelbrandweer 15 Scheepvaart leeft hinder van efecte deur irammersluis Vissers moeten van minister deel broed in Waddenzee laten Vaarverbod voor dronken kapitein Redt de Kaloot: stop met WCT Drugsdealer weer de cel in Gewonden bij aanrijding Twee jaar cel voor steekpartij Verpleeghuis Ter Schelde begint voorleesproject donderdag 12 februari 2004 Excuses Delta voor 800 foute energienota's MIDDELBURG - Delta heelt fouten gemaakt in de energierekeningen van achthonderd klanten. Zij moeten volgens die nota meer betalen dan eigenlijk nodig is- Delta heeft inmid- ,jels brieven verstuurd om je (out toe te lichten en ex- (USes aan te bieden, zegt voordvoerder J. Nelemans. Delta maakt sinds kort ge bruik van een nieuw com putersysteem voor het op maken van de rekeningen. De verkeerde nota's zijn bet gevolg van een fout in be; svsteem, verklaart Nele mans. „De invoering van dat nieuwe systeem is een complexe operatie. Die is noodzakelijk door de libe ralisering van de energie markt. Wij moeten daarin mee en dat lukt redelijk, fctuurlijk probeer je alle hnderziektes eruit te ha len voordat je het gaat ge- f buiken. Dat is met hele maal gelukt." De fouten zijn gemaakt in de jaarafrekening over 2003. Die is daardoor in achthonderd gevallen te toog. „Mensen die de reke- mng betalen met een over- schnjving, moeten dat nog met doen, maar wachten op de goede rekening. Men sen die via automatische in- betalen, hoeven ook niks te doen, dat maken wij zelf in orde", zegt Nele- mans. Delta is de fouten op het spoor gekomen door tele foontjes van klanten die klaagden over een verkeer de optelsom. Het bedrijf heeft het 'heel druk' gehad met die telefoontjes. Daar om hebben de achthonderd klanten inmiddels ook een brief gekregen met een toe lichting en een verontschul- toor Ben Jansen Ik gevolg van de lekke pakking flinke hoeveelheden olie in water beland. Bovendien is R'er in de hydraulische instal- M gekomen, waardoor de Èaöenog kan toenemen. Rijks- oerstaat heeft dit gevaar in middels bezworen door het sys tem buiten werking te stellen, to de schade te herstellen moet ede deur worden gelicht. Her- el onder water is niet moge- Een complicerende factor 5 de reparatie is dat de sluis- r-'_ als onderdeel van de Phi- Ntun ook de functie van pri- waterkering heeft. Om vei- peidsredenen is het wettelijk iet toegestaan om tot 15 april tmde stormseizoen) aan een pri- ame waterkering te werken. 'Waterstaat onderzoekt of f veiligheid met aanvullende ^'regelen is te waarborgen. het geval is, kan zo snel °?W]k met de herstelwerk- ^heden worden begonnen de overlast voor de scheep- zoveel mogelijk te beper- Temeer omdat de betreffen- fsluiskolk gelegen is in het ver- '?ce van de beweegbare brug 1 de Phiiipsdam waardoor de ttvaarthoogte tijdelijk is be slot NAP+14,15 meter wachttijden langer dan vier "f °P de Krammersluizen kan alternatieve route via de jjkaksluizen in het Schel- vaartljdwinst op hoop, aarthoogte op deze rou- echter beperkt tot iets min- dao 9 meter door de aanwe nd van bruggen die niet ■W kunnen. door Harmen van der Werf DEN HAAG - Mosselkwekers krijgen de verplichting mossel zaad op de kweekpercelen in de Waddenzee te laten liggen. Mi nister Veerman van Landbouw legt hen dit op in een gisteren be kend gemaakt tijdelijk beleid voor de schelpdiervisserij. Van het mosselzaad dat de mos selkwekers dit voorjaar in de Waddenzee opvissen en vervol gens op hun percelen verzaaien, moeten zij minstens negentig procent laten liggen tot 1 april 2005. Veerman heeft dit be paald, omdat het opgeviste zaad dan nog een bijdrage kan leve ren aan de voedselvoorziening voor vogels, met name eidereen- den. Ook moet de sector een boekhouding gaan voeren van de hoeveelheid mosselen op per celen in de Waddenzee en Oos- terschelde. Gelukkig is de mosselsector met met de nieuwe bepalingen. Zij was in principe vrij om mosse len te verplaatsen van de Wad denzee naar de Oosterschelde. Secretaris H van Geesbergen van de producentenorganisatie mosselcultuur spreekt van 'een moeilijk door te slikken brok' Verrast is hij niet „Al jaren wordt beweerd dat het beter is voor vogels om mosselen lange re tijd te laten liggen." Stormgevoelig Een probleem kan ontstaan voor mossel kwekers die geen winterpercelen hebben, oftewel percelen die niet stormgevoelig zijn. Zij brengen hun mosselen veelal in september naar perce len in Zeeland die beschut lig gen. Van Geesbergen: „We zul len daar gezamenlijk een oplos sing voor moeten vinden. Wel licht is het mogelijk mosselen te laten liggen uit het afgelopen na jaar." Veerman is bereid om handmati ge kokkelvissers een vergunning te geven voor de Waddenzee. Vo rig jaar is er veel kokkelbroed gevallen. De verwachting is dat dit in 2004-2005 tot een groot kokkelbestand uitgroeit. De handkokkelvissers zullen daar van, aldus de minister, 'slechts een zeer gering percentage opvis sen'. Hij wil hen ook beperkin gen opleggen om 'eventuele ne gatieve ecologische effecten te vermijden' De Oosterschelde blijft gesloten. De kokkelbestan den zijn er te klein. Mechanisch Het tijdelijke beleid blijft van kracht tot een nieuw schelpdier- vissenjbeleid is vastgesteld. Voor de zomer wil Veerman zijn voorstellen naar de Tweede Ka mer sturen Over het grote discussiepunt, de mechanische kokkel visserij, doet hij in zijn tijdelijke beleid geen uitspraken. De mechani sche kokkelvisserij vindt pas in het najaar plaats. 9NT-PHILIPSLAND - De tkttpvaart van en naar de Oos- trchelde ondervindt de komen - kweken hinder van een repara- aan de Krammersluizen. Ixrdoor is de noordelijke sluis- sik minstens drie weken hui sbedrijf. lestremming van de kolk is een van een mankement aan sluisdeur aan de kant van de toterschelde. rtowaterstaat heeft een defec- ;axkmg geconstateerd in de riraulische installatie van de bdeur. Dit systeem moet er- oor zorgen dat de deur tegen edeurkassen wordt gedrukt, raardoor een waterdichte af- Drukte op de Ring van Antwerpen; de komende jaren wordt een ware chaos op de weg verwacht door hoognodige werkzaamheden aan de verkeersader. foto Peter Nicolai door Cees Maas ANTWERPEN - Het begon gisteren al met een file van 35 kilometer en een avondspits die nog veel drukker was dan gewoonlijk. Deze week zijn de werken aan de Ring van Antwerpen begonnen. Deskundigen verwachten de komende ja ren een doorlopende verkeerschaos. Antwerpen is in de ban van de Ring. Au tomobilisten doen er beter aan de wegen rond de Sinjorenstad zoveel mogelijk te mijden, luidt het advies. Het is het begin van een megaklus die moet gebeuren, er is geen ontkomen meer aan. En het tijd stip dat wordt gekozen is altijd verkeerd, want verkeersopstoppingen en ander groot ongemak zijn onvoorkoombaar het gevolg op dit drukste verkeersknooppunt van Vlaanderen. De gevolgen zullen de komende jaren ook merkbaar zijn tot in Noord-Brabant en Zeeuws- Vlaanderen, want ook in de toeleidende wegen zullen opstoppingen ontstaan en omleidingen worden aange- legd. De piek van het werk, het vernieuwen van het oude en versleten wegdek, is ge pland tussen juni 2004 en november 2005. In die periode is de Ring voor het grootste deel afgesloten en vernauwd. Weggebruikers krijgen dan te maken met een net van omleidingen. Er zullen wel steeds twee keer twee en op sommige plaatsen twee keer drie rijbanen beschik baar blijven, maar toch valt de capaciteit van de hele Ring terug tot 55 procent. Er worden enkele afritten gesloten zodat het plaatselijke verkeer via de Singel de 'binnenring' op moet. Op de vijf belang rijkste kruispunten van de Singel komen tijdelijke kruispunten. Afsluiting De Kennedytunnel gaat geheel en gedeel telijk dicht in juli 2004 en nog een keer een jaar later, in juli 2005 Of de Liefkenshoektunnel tolvrij wordt, zoals de Vlaamse ondernemers eisen, was tot gisteren nog niet besloten. Er ligt over die tijdelijke stopzetting van tol ook een dringend verzoek van de Bra bant-Zeeuwse Werkgeverskring. De werken moeten gebeuren, want de Ring rond Antwerpen is bijna 35 jaar oud en krijgt sinds 1977 geen structureel onderhoud meer. De Ring is gammel en gevaarlijk. Berucht bij truckers en ande ren die veel op de weg zitten. Zorgwekkend „Als je de huidige toestand van de rijba nen bekijkt, de riolering, de waterafvoer en de kwaliteit van de vangrails is dat ronduit zorgwekkend; alles is zeer drin gend aan vernieuwing toe", zegt een woordvoerder van de Provinciale Ver- keers Eenheid van de Provincie Antwer pen. Los van de renovatie, die ongeveer 100 miljoen euro aan directe kosten vergt, is de heraanleg bedoeld om een splinter nieuwe, veilige en volledig gesloten ver- keersring rond Antwerpen te bouwen. De Ring is de hoofdverkeersader van de Antwerpse haven voor het goederenver voer naar andere bestemmingen in Euro pa en economisch dus van zeer groot be lang. De bedrijven vrezen dat de haven stad onbereikbaar wordt Gisteren vlogen daarom de verenigingen van Vlaamse ondernemers Voka en Uni- zo de verantwoordelijk minister Gilbert Bossuyt van de Vlaamse regering publie kelijk in de haren omdat de regering niet goed zou 'communiceren' over de wer ken. Bossuyt op zijn beurt noemde de kla gende bedrijven 'arrogant'. De gemoede ren zijn al verhit terwijl de werken nog maar net zijn begonnen Reisadviezen Om de ergste hinder te voorkomen en de mobiliteit zo stromend mogelijk te hou den is een mobiliteitscentrale, het bu reau Minder-Hinder, opgericht met een 'bereikbaarheidsmanager', de centrale gaat reisadviezen verstrekken en op een website zal een routeplanner te raadple gen zijn. Om de hinder te kunnen verminderen heeft de Vlaamse regenng alleen al 110 miljoen euro uitgetrokken Deze week is een begin gemaakt met de aanleg van een vierde rijstrook op de Ring, tussen Merksem en de aansluiting met de A12-Noord. TERNEUZEN - Het Russische zeeschip Ivan Bogum is gisteren met vertraging uit Terneuzen vertrokken, omdat de 45-jarige kapitein dronken was. De water- politie heeft hem een vaarver bod van veertien uur opgelegd. Kort voor het geplande vertrek van de Ivan Bogum kwam de wa- terpolitie aan boord voor een controle. Omdat de agenten de indruk kregen dat hij had ge dronken, namen ze hem een blaastest af. Hij zat boven de norm en kreeg een vaarver bod. Gistermiddag vertrok het schip alsnog, met een andere ge zagvoerder. door Rinus Antonisse MIDDELBURG - De provincie moet een archeologisch team op richten, dat overal in Zeeland bodemonderzoek verricht. Dat is beter dan het aanstellen van (regionale) archeologen door de gemeenten. Dit stelt de Statenfractie van de Partij voor Zeeland (PvZ) in een brief aan het dagelijks provincie bestuur. Voorzitter M Stoffels ziet weinig heil in aparte regio nale archeologen Als de provin cie het bodemonderzoek zelf in de hand houdt, is dat volgens hem veel doelmatiger. De PvZ-fractie steunt op zich het uitvoeren van archeologisch onderzoek, omdat dit inzicht biedt in de wordingsgeschiede nis van Nederland. „Anders wordt het wanneer deze speur tochten - die steeds professione ler en langduriger worden - zo langzamerhand onbetaalbaar zijn." Gelag Als voorbeeld noemt de fractie onderzoek op een bouwlocatie in Zierikzee dat in plaats van de begrote 52.500 euro uitkwam op bijna 600 000 euro. „Wie betaalt het gelag? De belastingbetaler." De PvZ stelt dat het archeolo gisch enthousiasme niet alleen de kosten fors omhoog drijft, maar ook zorgt voor ernstige vertraging bij de ontwikkeling van plannen en uitvoering van bouwprocedures. „De kosten en tijdsduur zouden er in sommige gevallen zelfs toe leiden dat pro jectontwikkelaars afzien van bouwplannen en er al snel ver krotting optreedt van panden die tevergeefs wachten op de ar cheoloog. Dat is op twee manie ren een negatieve ontwikke- ling." De PvZ wijst erop dat de drie Zeeuws-Vlaamse gemeenten een regionale archeologische dienst in het leven willen roepen. Zo zijn ze niet langer afhankelijk van de overbezette provinciaal archeoloog en zijn handvol me dewerkers. ..Wie gaat dat allemaal bekosti gen en blijft het bij die ene 'ei gen dienst?", vraagt de PvZ zich af. Daarom wil de fractie dat de provincie geld stopt in een pro vinciaal team van professionals, gesteund door amateurarcheolo gen, 'die in het verleden altijd goed werk hebben geleverd'. De PvZ onderstreept dat zo ook de controle op de onderzoeken (en de kosten) beter in de hand ge houden kan worden. NIEUWDORP - De vereniging Redt de Kaloot roept Pro vinciale Staten op geen gemeenschapsgeld meer te geven voor verder onderzoek naar de Westerschelde Container Terminal (WCT). Dit omdat het gaat om een project dat 'welhaast met zekerheid' gedoemd is te mislukken, aldus de vereniging. Belastinggeld kan beter besteed worden aan onderzoek naar werkgelegenheid die de natuur spaart en passend is voor Zeeland. Volgens Redt de Ka loot zal een nieuw WCT-plan andermaal stranden op de Europese Vogel- en Habitatrichtlijnen. MIDDELBURG - Een 48-jarige inwoner van Vlissingen is gisteren in Middelburg voor dealen in harddrugs veroor deeld tot negen maanden cel. Aan de Nederlandse Staat moet hij 2068 euro betalen. Dat bedrag heeft hij volgens de rechtbank verdiend aan de handel in verdovende mid delen. De Vlissinger, die al 32 jaar verslaafd is aan hard drugs, was nog niet zo lang uit detentie toen hij vorig jaar weer in de fout ging De man verkocht bolletjes coke aan klanten, voornamelijk binnen de Vlissingse drugsscene. Op 30 september werd hij aangehouden. Zelf had hij ver klaard de bolletjes coke te hebben gekocht met het geld dat onder de junks werd verzameld. Per transactie hield hij één bolletje voor zichzelf. De overige bolletjes ver kocht hij aan medegebruikers. NEELTJE JANS -Een 23-jarige automobilist uit Veere en een 28-jarige autobestuurder uit Amemuiden zijn giste renmorgen gewondgeraakt bij een verkeersongeluk op de weg over de stormvloedkering (N57) De man uit Veere stond met pech met zijn bestelwagen langs de kant van de weg. De Amemuidenaar merkte het stilstaande voertuig te laat op en botste er met hoge snelheid achterop. Bij de botsing raakten beide voertuigen zwaar beschadigd, maar de bestuurders kwamen er met lichte verwondingen vanaf De man uit Veere werd overgebracht naar het zie kenhuis in Goes. Het andere slachtoffer is naar het zieken huis in Vlissingen overgebracht. De weg was door het on geluk enkele uren gestremd. Het verkeer werd omgeleid. MIDDELBURG - De rechtbank in Middelburg heeft giste ren een 25-jarige illegaal in Nederland verblijvende man twee jaar gevangenisstraf opgelegd voor een steekpartij, twee mishandelingen en een diefstal. De man stak 29 maart vorig jaar in het uitgaanscentrum van Terneuzen een leeftijdsgenoot met een mes in de borst. Het slachtof fer, dat op dat moment bezig was om een vechtpartij te scheiden, hield er een fikse snijwond aan over. Een half jaar na de steekpartij had de dader een vrouw in een wo ning in de binnenstad van Terneuzen zwaar toegetakeld door vuistslagen in haar gezicht uit te delen. Een bezoe ker, die in woning aanwezig was, werd met een fles be werkt. Ook had hij van een derde persoon een aantal cd's gestolen Aan hem moet hij 120 euro schade vergoeden. De man heeft als minderjarige al eens een forse straf voor geweld uitgezeten. door Maurits Sep MIDDELBURG - De ministers Peijs (Verkeer en Waterstaat) en Remkes (Binnenlandse Zaken) overleggen vandaag over een be roepsbrandweer voor de Wester- scheldetunnel. Peijs maakte dat gisteren be kend na een werkbezoek aan de Westerscheldetunnel. Remkes had in november vorig jaar al be loofd op korte termijn met zijn collega te zullen praten over de kosten voor dat beroepskorps. De oprichting van een beroeps brandweer voor de Westerschel detunnel is nog steeds met gere geld. Dat komt door de hoge kos ten; 25 miljoen euro. De helft daarvan moet door het Rijk wor den betaald De provincie, de re gionale brandweer (waarin de gemeenten deelnemen), de tun nelgemeenten Borsele en Terneu zen en havenschap Zeeland Seaports dienen samen de ande re helft te betalen. Over de wijze van financiering - ook andere manieren zijn al de revue gepasseerd, zoals een toe slag op het tunneltarief - is tot op heden geen overeenstemming bereikt. Minister Remkes zei half november vorig jaar dat hij uit was op een snelle oplossing. Hij beloofde met Peijs te zullen overleggen, omdat het beroeps korps ook zou kunnen optreden bij calamiteiten op de Wester schelde. De tunnel en de rivier vallen onder de verantwoorde lijkheid van Peijs, Remkes gaat over veiligheid. Het overleg tussen de ministers was aangekondigd voor decem ber of januari. Peijs vertelde dat het donderdag (vandaag) op de agenda staat. Overigens merkte zij op dat ze tijdens het werkbe zoek had gemerkt dat de Wester scheldetunnel 'een fantastisch veilige tjunnel' is. Verdieping Ook de veiligheid op en rond het water van de Westerschelde heeft haar aandacht, zei Peijs. Mensen die dicht langs de Wes terschelde wonen, maken zich zorgen over de komst van steeds grotere schepen als de rivier ver der wordt verdiept, zoals de ha ven van Antwerpen wil. De pro vincie Zeeland is daar, uit veilig heidsoverwegingen, tegen. „Wij hebben alle aandacht voor de veiligheid van de mensen langs de Westerschelde", ver klaarde Peijs Het belang daar van is haar vorig jaar extra dui delijk geworden toen ze in Zee land op vakantie was en op de Westerschelde enkele scheepson gevallen plaatsvonden. In het Nauw van Bath deden zich vo rig jaar twee aanvaringen voor, waarbij in totaal vier schepen waren betrokken zijn en elkaar voorlezen, erover praten en gezellig bij elkaar zijn is natuurlijk ook een belangrij ke doelstelling. Voorlezen of lek ker luisteren, het kan allemaal Niets hoeft dus", vertelt activi teitenbegeleidster J. Steijaert van Ter Schelde. Eerder bleek een soortgelijk pro ject al succesvol in Middelburg en Heinkenszand. In Breskens gaat het om een proef. In eerste instantie zijn voorleessessies be stemd voor de bewoners van ver zorgingshuis Ter Schelde. „Als het een succes blijkt, wordt het ook aan andere woonzorg centra in West Zeeuws-Vlaande ren aangeboden", aldus Steijaert. door René van Stee BRESKENS - De plaatselijke bi bliotheek en woonzorgcentrum Ter Schelde in Breskens begin nen maandagochtend met het project Voorlezen in het Woon zorgcentrum. De bedoeling is onder meer de bewoners uit hun (sociaal) isole ment te halen en het lezen onder ouderen te bevorderen, waar door ze binding met de maat schappij houden. „Ouderen kunnen elkaar tijdens acht achtereenvolgende maanda gen voorlezen of voorgelezen worden. Samen met een boek, de krant of een tijdschrift bezig

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 15