Vangst mosselzaad beperkt
PvZ wil vorming
provinciaal team
van archeologen
Aautomobilist wacht chaos op Antwerpse Ring
Ministers praten
over beroepskorps
tunnelbrandweer
15
Scheepvaart
leeft hinder van
efecte deur
irammersluis
Vissers moeten van minister deel broed in Waddenzee laten
Vaarverbod
voor dronken
kapitein
Redt de Kaloot: stop met WCT
Drugsdealer weer de cel in
Gewonden bij aanrijding
Twee jaar cel voor steekpartij
Verpleeghuis Ter Schelde
begint voorleesproject
donderdag 12 februari 2004
Excuses Delta
voor 800 foute
energienota's
MIDDELBURG - Delta
heelt fouten gemaakt in de
energierekeningen van
achthonderd klanten. Zij
moeten volgens die nota
meer betalen dan eigenlijk
nodig is- Delta heeft inmid-
,jels brieven verstuurd om
je (out toe te lichten en ex-
(USes aan te bieden, zegt
voordvoerder J. Nelemans.
Delta maakt sinds kort ge
bruik van een nieuw com
putersysteem voor het op
maken van de rekeningen.
De verkeerde nota's zijn
bet gevolg van een fout in
be; svsteem, verklaart Nele
mans. „De invoering van
dat nieuwe systeem is een
complexe operatie. Die is
noodzakelijk door de libe
ralisering van de energie
markt. Wij moeten daarin
mee en dat lukt redelijk,
fctuurlijk probeer je alle
hnderziektes eruit te ha
len voordat je het gaat ge-
f buiken. Dat is met hele
maal gelukt."
De fouten zijn gemaakt in
de jaarafrekening over
2003. Die is daardoor in
achthonderd gevallen te
toog. „Mensen die de reke-
mng betalen met een over-
schnjving, moeten dat nog
met doen, maar wachten
op de goede rekening. Men
sen die via automatische in-
betalen, hoeven ook
niks te doen, dat maken
wij zelf in orde", zegt Nele-
mans.
Delta is de fouten op het
spoor gekomen door tele
foontjes van klanten die
klaagden over een verkeer
de optelsom. Het bedrijf
heeft het 'heel druk' gehad
met die telefoontjes. Daar
om hebben de achthonderd
klanten inmiddels ook een
brief gekregen met een toe
lichting en een verontschul-
toor Ben Jansen
Ik gevolg van de lekke pakking
flinke hoeveelheden olie in
water beland. Bovendien is
R'er in de hydraulische instal-
M gekomen, waardoor de
Èaöenog kan toenemen. Rijks-
oerstaat heeft dit gevaar in
middels bezworen door het sys
tem buiten werking te stellen,
to de schade te herstellen moet
ede deur worden gelicht. Her-
el onder water is niet moge-
Een complicerende factor
5 de reparatie is dat de sluis-
r-'_ als onderdeel van de Phi-
Ntun ook de functie van pri-
waterkering heeft. Om vei-
peidsredenen is het wettelijk
iet toegestaan om tot 15 april
tmde stormseizoen) aan een pri-
ame waterkering te werken.
'Waterstaat onderzoekt of
f veiligheid met aanvullende
^'regelen is te waarborgen.
het geval is, kan zo snel
°?W]k met de herstelwerk-
^heden worden begonnen
de overlast voor de scheep-
zoveel mogelijk te beper-
Temeer omdat de betreffen-
fsluiskolk gelegen is in het ver-
'?ce van de beweegbare brug
1 de Phiiipsdam waardoor de
ttvaarthoogte tijdelijk is be
slot NAP+14,15 meter
wachttijden langer dan vier
"f °P de Krammersluizen kan
alternatieve route via de
jjkaksluizen in het Schel-
vaartljdwinst op
hoop, aarthoogte op deze rou-
echter beperkt tot iets min-
dao 9 meter door de aanwe
nd van bruggen die niet
■W kunnen.
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Mosselkwekers
krijgen de verplichting mossel
zaad op de kweekpercelen in de
Waddenzee te laten liggen. Mi
nister Veerman van Landbouw
legt hen dit op in een gisteren be
kend gemaakt tijdelijk beleid
voor de schelpdiervisserij.
Van het mosselzaad dat de mos
selkwekers dit voorjaar in de
Waddenzee opvissen en vervol
gens op hun percelen verzaaien,
moeten zij minstens negentig
procent laten liggen tot 1 april
2005. Veerman heeft dit be
paald, omdat het opgeviste zaad
dan nog een bijdrage kan leve
ren aan de voedselvoorziening
voor vogels, met name eidereen-
den. Ook moet de sector een
boekhouding gaan voeren van
de hoeveelheid mosselen op per
celen in de Waddenzee en Oos-
terschelde.
Gelukkig is de mosselsector met
met de nieuwe bepalingen. Zij
was in principe vrij om mosse
len te verplaatsen van de Wad
denzee naar de Oosterschelde.
Secretaris H van Geesbergen
van de producentenorganisatie
mosselcultuur spreekt van 'een
moeilijk door te slikken brok'
Verrast is hij niet „Al jaren
wordt beweerd dat het beter is
voor vogels om mosselen lange
re tijd te laten liggen."
Stormgevoelig
Een probleem kan ontstaan
voor mossel kwekers die geen
winterpercelen hebben, oftewel
percelen die niet stormgevoelig
zijn. Zij brengen hun mosselen
veelal in september naar perce
len in Zeeland die beschut lig
gen. Van Geesbergen: „We zul
len daar gezamenlijk een oplos
sing voor moeten vinden. Wel
licht is het mogelijk mosselen te
laten liggen uit het afgelopen na
jaar."
Veerman is bereid om handmati
ge kokkelvissers een vergunning
te geven voor de Waddenzee. Vo
rig jaar is er veel kokkelbroed
gevallen. De verwachting is dat
dit in 2004-2005 tot een groot
kokkelbestand uitgroeit. De
handkokkelvissers zullen daar
van, aldus de minister, 'slechts
een zeer gering percentage opvis
sen'. Hij wil hen ook beperkin
gen opleggen om 'eventuele ne
gatieve ecologische effecten te
vermijden' De Oosterschelde
blijft gesloten. De kokkelbestan
den zijn er te klein.
Mechanisch
Het tijdelijke beleid blijft van
kracht tot een nieuw schelpdier-
vissenjbeleid is vastgesteld.
Voor de zomer wil Veerman zijn
voorstellen naar de Tweede Ka
mer sturen
Over het grote discussiepunt, de
mechanische kokkel visserij,
doet hij in zijn tijdelijke beleid
geen uitspraken. De mechani
sche kokkelvisserij vindt pas in
het najaar plaats.
9NT-PHILIPSLAND - De
tkttpvaart van en naar de Oos-
trchelde ondervindt de komen -
kweken hinder van een repara-
aan de Krammersluizen.
Ixrdoor is de noordelijke sluis-
sik minstens drie weken hui
sbedrijf.
lestremming van de kolk is een
van een mankement aan
sluisdeur aan de kant van de
toterschelde.
rtowaterstaat heeft een defec-
;axkmg geconstateerd in de
riraulische installatie van de
bdeur. Dit systeem moet er-
oor zorgen dat de deur tegen
edeurkassen wordt gedrukt,
raardoor een waterdichte af-
Drukte op de Ring van Antwerpen; de komende jaren wordt een ware chaos op de weg verwacht door hoognodige werkzaamheden aan de verkeersader. foto Peter Nicolai
door Cees Maas
ANTWERPEN - Het begon gisteren al
met een file van 35 kilometer en een
avondspits die nog veel drukker was dan
gewoonlijk. Deze week zijn de werken
aan de Ring van Antwerpen begonnen.
Deskundigen verwachten de komende ja
ren een doorlopende verkeerschaos.
Antwerpen is in de ban van de Ring. Au
tomobilisten doen er beter aan de wegen
rond de Sinjorenstad zoveel mogelijk te
mijden, luidt het advies. Het is het begin
van een megaklus die moet gebeuren, er
is geen ontkomen meer aan. En het tijd
stip dat wordt gekozen is altijd verkeerd,
want verkeersopstoppingen en ander
groot ongemak zijn onvoorkoombaar het
gevolg op dit drukste verkeersknooppunt
van Vlaanderen.
De gevolgen zullen de komende jaren
ook merkbaar zijn tot in Noord-Brabant
en Zeeuws- Vlaanderen, want ook in de
toeleidende wegen zullen opstoppingen
ontstaan en omleidingen worden aange-
legd.
De piek van het werk, het vernieuwen
van het oude en versleten wegdek, is ge
pland tussen juni 2004 en november
2005. In die periode is de Ring voor het
grootste deel afgesloten en vernauwd.
Weggebruikers krijgen dan te maken met
een net van omleidingen. Er zullen wel
steeds twee keer twee en op sommige
plaatsen twee keer drie rijbanen beschik
baar blijven, maar toch valt de capaciteit
van de hele Ring terug tot 55 procent.
Er worden enkele afritten gesloten zodat
het plaatselijke verkeer via de Singel de
'binnenring' op moet. Op de vijf belang
rijkste kruispunten van de Singel komen
tijdelijke kruispunten.
Afsluiting
De Kennedytunnel gaat geheel en gedeel
telijk dicht in juli 2004 en nog een keer
een jaar later, in juli 2005
Of de Liefkenshoektunnel tolvrij wordt,
zoals de Vlaamse ondernemers eisen, was
tot gisteren nog niet besloten. Er ligt
over die tijdelijke stopzetting van tol ook
een dringend verzoek van de Bra
bant-Zeeuwse Werkgeverskring.
De werken moeten gebeuren, want de
Ring rond Antwerpen is bijna 35 jaar
oud en krijgt sinds 1977 geen structureel
onderhoud meer. De Ring is gammel en
gevaarlijk. Berucht bij truckers en ande
ren die veel op de weg zitten.
Zorgwekkend
„Als je de huidige toestand van de rijba
nen bekijkt, de riolering, de waterafvoer
en de kwaliteit van de vangrails is dat
ronduit zorgwekkend; alles is zeer drin
gend aan vernieuwing toe", zegt een
woordvoerder van de Provinciale Ver-
keers Eenheid van de Provincie Antwer
pen.
Los van de renovatie, die ongeveer 100
miljoen euro aan directe kosten vergt, is
de heraanleg bedoeld om een splinter
nieuwe, veilige en volledig gesloten ver-
keersring rond Antwerpen te bouwen.
De Ring is de hoofdverkeersader van de
Antwerpse haven voor het goederenver
voer naar andere bestemmingen in Euro
pa en economisch dus van zeer groot be
lang. De bedrijven vrezen dat de haven
stad onbereikbaar wordt
Gisteren vlogen daarom de verenigingen
van Vlaamse ondernemers Voka en Uni-
zo de verantwoordelijk minister Gilbert
Bossuyt van de Vlaamse regering publie
kelijk in de haren omdat de regering niet
goed zou 'communiceren' over de wer
ken. Bossuyt op zijn beurt noemde de kla
gende bedrijven 'arrogant'. De gemoede
ren zijn al verhit terwijl de werken nog
maar net zijn begonnen
Reisadviezen
Om de ergste hinder te voorkomen en de
mobiliteit zo stromend mogelijk te hou
den is een mobiliteitscentrale, het bu
reau Minder-Hinder, opgericht met een
'bereikbaarheidsmanager', de centrale
gaat reisadviezen verstrekken en op een
website zal een routeplanner te raadple
gen zijn.
Om de hinder te kunnen verminderen
heeft de Vlaamse regenng alleen al 110
miljoen euro uitgetrokken
Deze week is een begin gemaakt met de
aanleg van een vierde rijstrook op de
Ring, tussen Merksem en de aansluiting
met de A12-Noord.
TERNEUZEN - Het Russische
zeeschip Ivan Bogum is gisteren
met vertraging uit Terneuzen
vertrokken, omdat de 45-jarige
kapitein dronken was. De water-
politie heeft hem een vaarver
bod van veertien uur opgelegd.
Kort voor het geplande vertrek
van de Ivan Bogum kwam de wa-
terpolitie aan boord voor een
controle. Omdat de agenten de
indruk kregen dat hij had ge
dronken, namen ze hem een
blaastest af. Hij zat boven de
norm en kreeg een vaarver
bod. Gistermiddag vertrok het
schip alsnog, met een andere ge
zagvoerder.
door Rinus Antonisse
MIDDELBURG - De provincie
moet een archeologisch team op
richten, dat overal in Zeeland
bodemonderzoek verricht. Dat
is beter dan het aanstellen van
(regionale) archeologen door de
gemeenten.
Dit stelt de Statenfractie van de
Partij voor Zeeland (PvZ) in een
brief aan het dagelijks provincie
bestuur. Voorzitter M Stoffels
ziet weinig heil in aparte regio
nale archeologen Als de provin
cie het bodemonderzoek zelf in
de hand houdt, is dat volgens
hem veel doelmatiger.
De PvZ-fractie steunt op zich
het uitvoeren van archeologisch
onderzoek, omdat dit inzicht
biedt in de wordingsgeschiede
nis van Nederland. „Anders
wordt het wanneer deze speur
tochten - die steeds professione
ler en langduriger worden - zo
langzamerhand onbetaalbaar
zijn."
Gelag
Als voorbeeld noemt de fractie
onderzoek op een bouwlocatie
in Zierikzee dat in plaats van de
begrote 52.500 euro uitkwam op
bijna 600 000 euro. „Wie betaalt
het gelag? De belastingbetaler."
De PvZ stelt dat het archeolo
gisch enthousiasme niet alleen
de kosten fors omhoog drijft,
maar ook zorgt voor ernstige
vertraging bij de ontwikkeling
van plannen en uitvoering van
bouwprocedures. „De kosten en
tijdsduur zouden er in sommige
gevallen zelfs toe leiden dat pro
jectontwikkelaars afzien van
bouwplannen en er al snel ver
krotting optreedt van panden
die tevergeefs wachten op de ar
cheoloog. Dat is op twee manie
ren een negatieve ontwikke-
ling."
De PvZ wijst erop dat de drie
Zeeuws-Vlaamse gemeenten een
regionale archeologische dienst
in het leven willen roepen. Zo
zijn ze niet langer afhankelijk
van de overbezette provinciaal
archeoloog en zijn handvol me
dewerkers.
..Wie gaat dat allemaal bekosti
gen en blijft het bij die ene 'ei
gen dienst?", vraagt de PvZ zich
af. Daarom wil de fractie dat de
provincie geld stopt in een pro
vinciaal team van professionals,
gesteund door amateurarcheolo
gen, 'die in het verleden altijd
goed werk hebben geleverd'. De
PvZ onderstreept dat zo ook de
controle op de onderzoeken (en
de kosten) beter in de hand ge
houden kan worden.
NIEUWDORP - De vereniging Redt de Kaloot roept Pro
vinciale Staten op geen gemeenschapsgeld meer te geven
voor verder onderzoek naar de Westerschelde Container
Terminal (WCT). Dit omdat het gaat om een project dat
'welhaast met zekerheid' gedoemd is te mislukken, aldus
de vereniging. Belastinggeld kan beter besteed worden
aan onderzoek naar werkgelegenheid die de natuur
spaart en passend is voor Zeeland. Volgens Redt de Ka
loot zal een nieuw WCT-plan andermaal stranden op de
Europese Vogel- en Habitatrichtlijnen.
MIDDELBURG - Een 48-jarige inwoner van Vlissingen is
gisteren in Middelburg voor dealen in harddrugs veroor
deeld tot negen maanden cel. Aan de Nederlandse Staat
moet hij 2068 euro betalen. Dat bedrag heeft hij volgens
de rechtbank verdiend aan de handel in verdovende mid
delen. De Vlissinger, die al 32 jaar verslaafd is aan hard
drugs, was nog niet zo lang uit detentie toen hij vorig jaar
weer in de fout ging De man verkocht bolletjes coke aan
klanten, voornamelijk binnen de Vlissingse drugsscene.
Op 30 september werd hij aangehouden. Zelf had hij ver
klaard de bolletjes coke te hebben gekocht met het geld
dat onder de junks werd verzameld. Per transactie hield
hij één bolletje voor zichzelf. De overige bolletjes ver
kocht hij aan medegebruikers.
NEELTJE JANS -Een 23-jarige automobilist uit Veere en
een 28-jarige autobestuurder uit Amemuiden zijn giste
renmorgen gewondgeraakt bij een verkeersongeluk op de
weg over de stormvloedkering (N57) De man uit Veere
stond met pech met zijn bestelwagen langs de kant van de
weg. De Amemuidenaar merkte het stilstaande voertuig
te laat op en botste er met hoge snelheid achterop. Bij de
botsing raakten beide voertuigen zwaar beschadigd,
maar de bestuurders kwamen er met lichte verwondingen
vanaf De man uit Veere werd overgebracht naar het zie
kenhuis in Goes. Het andere slachtoffer is naar het zieken
huis in Vlissingen overgebracht. De weg was door het on
geluk enkele uren gestremd. Het verkeer werd omgeleid.
MIDDELBURG - De rechtbank in Middelburg heeft giste
ren een 25-jarige illegaal in Nederland verblijvende man
twee jaar gevangenisstraf opgelegd voor een steekpartij,
twee mishandelingen en een diefstal. De man stak 29
maart vorig jaar in het uitgaanscentrum van Terneuzen
een leeftijdsgenoot met een mes in de borst. Het slachtof
fer, dat op dat moment bezig was om een vechtpartij te
scheiden, hield er een fikse snijwond aan over. Een half
jaar na de steekpartij had de dader een vrouw in een wo
ning in de binnenstad van Terneuzen zwaar toegetakeld
door vuistslagen in haar gezicht uit te delen. Een bezoe
ker, die in woning aanwezig was, werd met een fles be
werkt. Ook had hij van een derde persoon een aantal cd's
gestolen Aan hem moet hij 120 euro schade vergoeden.
De man heeft als minderjarige al eens een forse straf voor
geweld uitgezeten.
door Maurits Sep
MIDDELBURG - De ministers
Peijs (Verkeer en Waterstaat) en
Remkes (Binnenlandse Zaken)
overleggen vandaag over een be
roepsbrandweer voor de Wester-
scheldetunnel.
Peijs maakte dat gisteren be
kend na een werkbezoek aan de
Westerscheldetunnel. Remkes
had in november vorig jaar al be
loofd op korte termijn met zijn
collega te zullen praten over de
kosten voor dat beroepskorps.
De oprichting van een beroeps
brandweer voor de Westerschel
detunnel is nog steeds met gere
geld. Dat komt door de hoge kos
ten; 25 miljoen euro. De helft
daarvan moet door het Rijk wor
den betaald De provincie, de re
gionale brandweer (waarin de
gemeenten deelnemen), de tun
nelgemeenten Borsele en Terneu
zen en havenschap Zeeland
Seaports dienen samen de ande
re helft te betalen.
Over de wijze van financiering -
ook andere manieren zijn al de
revue gepasseerd, zoals een toe
slag op het tunneltarief - is tot
op heden geen overeenstemming
bereikt. Minister Remkes zei
half november vorig jaar dat hij
uit was op een snelle oplossing.
Hij beloofde met Peijs te zullen
overleggen, omdat het beroeps
korps ook zou kunnen optreden
bij calamiteiten op de Wester
schelde. De tunnel en de rivier
vallen onder de verantwoorde
lijkheid van Peijs, Remkes gaat
over veiligheid.
Het overleg tussen de ministers
was aangekondigd voor decem
ber of januari. Peijs vertelde dat
het donderdag (vandaag) op de
agenda staat. Overigens merkte
zij op dat ze tijdens het werkbe
zoek had gemerkt dat de Wester
scheldetunnel 'een fantastisch
veilige tjunnel' is.
Verdieping
Ook de veiligheid op en rond het
water van de Westerschelde
heeft haar aandacht, zei Peijs.
Mensen die dicht langs de Wes
terschelde wonen, maken zich
zorgen over de komst van steeds
grotere schepen als de rivier ver
der wordt verdiept, zoals de ha
ven van Antwerpen wil. De pro
vincie Zeeland is daar, uit veilig
heidsoverwegingen, tegen.
„Wij hebben alle aandacht voor
de veiligheid van de mensen
langs de Westerschelde", ver
klaarde Peijs Het belang daar
van is haar vorig jaar extra dui
delijk geworden toen ze in Zee
land op vakantie was en op de
Westerschelde enkele scheepson
gevallen plaatsvonden. In het
Nauw van Bath deden zich vo
rig jaar twee aanvaringen voor,
waarbij in totaal vier schepen
waren betrokken
zijn en elkaar voorlezen, erover
praten en gezellig bij elkaar zijn
is natuurlijk ook een belangrij
ke doelstelling. Voorlezen of lek
ker luisteren, het kan allemaal
Niets hoeft dus", vertelt activi
teitenbegeleidster J. Steijaert
van Ter Schelde.
Eerder bleek een soortgelijk pro
ject al succesvol in Middelburg
en Heinkenszand. In Breskens
gaat het om een proef. In eerste
instantie zijn voorleessessies be
stemd voor de bewoners van ver
zorgingshuis Ter Schelde.
„Als het een succes blijkt, wordt
het ook aan andere woonzorg
centra in West Zeeuws-Vlaande
ren aangeboden", aldus
Steijaert.
door René van Stee
BRESKENS - De plaatselijke bi
bliotheek en woonzorgcentrum
Ter Schelde in Breskens begin
nen maandagochtend met het
project Voorlezen in het Woon
zorgcentrum.
De bedoeling is onder meer de
bewoners uit hun (sociaal) isole
ment te halen en het lezen onder
ouderen te bevorderen, waar
door ze binding met de maat
schappij houden.
„Ouderen kunnen elkaar tijdens
acht achtereenvolgende maanda
gen voorlezen of voorgelezen
worden. Samen met een boek,
de krant of een tijdschrift bezig