Kolonisten voelen zich vernederd PZC I Havenbarometer staat gunstig PZC Autobelasting Spanning in Kirkuk door terugkeer van vluchtelingen 111 Inwoners nederzettingen Gazastrook woest op Sharon over gedwongen verhuizing 11 februari 1954 woensdag 11 februari 2004 door Ad Bloemendaal De jaarlijkse boomplantdag in Gush Katif trekt door gaans weinig belangstelling. Een of twee busladingen sympa thisanten, hooguit. Maar afgelo pen zondag was het anders. Uit alle delen van het land stroom den de mensen toe. „Twintig af geladen bussen", zegt Dror Vanunu. Hij probeert zo opti mistisch mogelijk te klinken, maar het kost hem moeite. De mokerslag waarmee Ariel Sharon vorige week de kolonis tengemeenschap trof, trilt nog na. In het kader van zijn 'losma- kingsplan' wil de Israëlische premier de zeventien Israëli sche nederzettingen in de Ga zastrook - verenigd onder de naam Gush Katif - ontruimen. Nog deze zomer moet een begin worden gemaakt met de evacua tie van de achtduizend kolonis ten. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Dror Vanunu (28), directeur van het Regionale Ontwikke lingsfonds voor Gush Katif, be looft een harde campagne. De kolonisten voelen zich immers diep vernederd en in de steek ge laten door hun 'Arik' Sharon. En dat is nog zwak uitgedrukt. „Het doet pijn dit te moeten ho ren van de grootvader van de kolonistenbeweging", zegt Vanunu. „Daarom voeren we on ze campagne onder de leuze 'Opa Arik, waarom?' In de jaren tachtig en negentig kwam Sharon hier iedere maand wel een paar keer kijken of de Gush zich wel snel genoeg ontwikkel de. Hij volgde de bouw op de voet. Het ging zo snel dat er aan vankelijk leegstand was. Maar nu is alles bewoond en vorige week nog hebben we vergunnin gen gekregen voor de bouw van nog eens vijfentwintig huizen. Dus u begrijpt de schok." Het verzet zal fel zijn, maar Vanunu verwacht geen geweld. De Israëliërs van Gaza vormen een hechte gemeenschap met een overwegende sympathie voor de Nationaal Religieuze Partij. Maar het soort militan ten dat de harde kern vormt van de kolonistenbeweging op de Westelijke Jordaanoever vind je er vrijwel niet. Het landschap van Gush Katif, dat dertig procent van de Ga zastrook beslaat, wordt be heerst door tuinbouw. Veel kas sen, en velden met tomaten, uien en groene groenten. Tussen de lage huisjes met rode pannen daken slingeren zich smalle as faltwegen. Hekken en rollen prikkeldraad markeren de gren zen van het gebied. Aan de ande re kant ervan wonen, dicht op eengepakt, anderhalf miljoen Palestijnen. Gastarbeiders Bij de ingang van de landbouw nederzetting Gadid rijdt een landbouwtractor. Op de aan hangwagen zitten drie Thaise gastarbeiders tussen de kratten komkommers. Sinds het begin van de eerste intifada, in de ja ren negentig, zijn werkers uit Thailand niet meer weg te den ken uit de Israëlische land bouw. Toch werken er in Gush Katif nog altijd zon duizend Pa lestijnen. Die dreigen straks hun werk te verliezen. De pastorale rust van het ge bied wordt vrijwel dagelijks ver scheurd door het geluid van ont ploffende raketten en mortier granaten. In de afgelopen drie jaar zijn er 3904 van dergelijke projectielen (de kolonisten ken nen hun statistieken) in de Gush geland. „Bij iedere explo sie laten onze Palestijnse arbei ders zich plat op de grond val len", zegt Colette Barebi (52), die zich in 1982 samen met haar man Avraham in Gadid vestig de. Ze wijst in de richting van de Palestijnse stad Khan Yunis, net achter de laatste kassen van de familie, waar het gevaar van daan komt. De Barebi's kwamen uit Parijs, dus de overgang was niet ge ring. „Er was hier niets dan zand en veel huizen stonden leeg", herinnert Colette zich. Nu kweekt het echtpaar medici nale kruiden. Hun kinderen - al le vijf zijn ze in de Gush geble ven - verbouwen biologisch-or- ganische tuinbouwproducten voor de export naar Europa. Compensatie Het zal niet meevallen ergens anders opnieuw te beginnen. „We zijn van de Gush gaan hou den", zegt Colette. Wat doet ze als het uur van de waarheid toch aanbreekt? Ze heeft er nog niet over nagedacht. Het voor uitzicht van een royale finan ciële compensatie maakt haar niet gelukkig. „Geld kan niet goedmaken wat we hier met on ze eigen handen hebben opge bouwd. Kfar Darom en Netzarim, twee volledig geïsoleerde nederzettin gen in Gush Kativ. bezorgen de Israëlische legerleiding de mees te hoofdbrekens. Er is dagelijks een enorme legermacht op de been om de kolonisten daar te beschermen. Yossi Hadad (35) verbouwt uien en selderij in het zestig gezinnen tellende Kfar Darom. Als hij zich beklaagt over het lot dat hem te wachten staat, klinkt hij als een Pales tijnse vluchteling. Want vluchte lingen worden de kolonisten straks, volgens hem. „Maar ik zal mijn kinderen en mijn klein kinderen vertellen dat we eens zullen terugkeren" belooft hij alvast. „En we zullen er geen tweeduizend jaar op hoeven te wachten, zoals de joden des tijds." Geschokt Haddad benadrukt dat iedereen geschokt is door het gedrag van Sharon. „Joden uit hun huizen verdrijven, dat doe je eenvoudig weg niet. Ik hoor dat ze ons geld willen geven, maar dat wei ger ik aan te pakken. Mijn hart is niet te koop." Van opgeven wil niemand weten. „We blijven poten en zaaien", zegt Yossi Ha dad. De Barebi's hebben vorige week komkommers geplant en zijn er van overtuigd dat ze die straks gewoon kunnen oogsten en ver zenden. En Dror Vanunu begint nog deze week met de bouw van zijn nieuwe huis in Neve Deka- lim. Volgend jaar om deze tijd houdt hij het inwijdingsfeest. „Je bent uitgenodigd", zegt hij optimistisch. „Ja, kijk niet zo ongelovig. Schrijf het maar vast op!" GPD Colette Barebi met haar zoon David voor een kas met organische groenten. Colette vestigde zich in 1982 samen met haar man Avraham in Gadid, een landbouwnederzetting in de Gazastrook. foto Ad Bloemendaal/GPD Van tijd tot tijd duikt de autobelasfc Bet Gisteren kwam het WD-Tweede-Kan' b P. Hofstra met een opmerkelijk oven. lijke variant. Niks tolpoorten, niks spitstoesiij De WD wenst de huidige wegenbelasting j aankoopbelasting bpm te vervangen dooreen? binatie: een vast tarief per kilometer en var.;- f heffingen al naar gelang het energieverbruike veiligheid. Het idee voor zo'n autobelastingi$ nieuw. Hofstra's voorstel laat wel het i WD-streven los, met de modernisering de fi] lijf te gaan. Dit haalt een verlammend onceiy uit de discussie. Want dat de wegenbelasting f vervanging toe is, wordt breed ondersch,-? if: Maar of daarmee meteen iets tegen de filesi worden gedaan, is fel omstreden. Vrijwel de hele Kamer wil het gebruik vancie;|üp belasten in plaats van het bezit. Er is echte nigheid over de vraag of de kilometerprijsJ gelijk moet zijn. Veel parlementariërs maker,; ju terecht zorgen over de effecten op het platiefe In waar men meer op de auto is aangewezen, extra geld voor het openbaar vervoer in hetbie gebied zou wel de minste compensatie zijn, Verder zijn tot nu toe bij elk plan voor kiloma 't heffing ernstige twijfels geuit over de technh r uitvoerbaarheid. In alle auto's zouden slimmer t jes, gekoppeld aan satellietnavigatiesystemeni werk moeten doen. Technisch lijkt dat uitn baar. Zolang echter niemand een feilloze, ges kelijk te controleren en bovendien juridischt« bare werking kan garanderen, is het devies^ twijfel niet inhalen. Want er staat zes miljardi aan belastinginkomsten op het spel. En dan is er nog de privacy. Behalve de belas dienst zouden polite, justitie en hulpdienste! elektronische spoor van auto's goed kunnetj bruiken. Onder strikte voorwaarden is da! licht acceptabel. Toch zal het voor velen eem idee blijven, dat Big Brother de auto - nogste een van de grote symbolen van vrijheid - voort rend kan zien. Er zijn dus nog wel wat hinde sen te nemen. Het versimpelde WD-standpunt brengt autoba ting dichterbij. In één opzicht is echter juiste plicatie gewenst - inclusief de Europese gevola Nu Hofstra zo lekker bezig is, kan hij metra brandstofaccijns meenemen. Pas als die in het 1c metertarief wordt verwerkt, krijgen we echti eenvoudige en heldere autobelasting. door Scheherezade Faramarzi Piroz Nasser Zanganeh is van het ene naar het andere vluchtelingenkamp verhuisd sinds ze zestien jaar geleden door agenten van het regime van Saddam Hussein uit de Noord-Iraakse stad Kirkuk werd verdreven. Nu wil ze naar huis. Maar zij en haar familiele den komen niet verder dan een tent aan de rand van de stad, omdat het Amerikaans-Britse bestujir vindt dat het nog te vroeg is om terug te keren. Meer dan vierduizend Koerdi sche families verkeren in dezelf de situatie. De buitenlandse be stuurders zijn bang dat hun te rugkeer spanningen zal opleve ren in het toch al zo verdeelde Kirkuk. In de stad wonen Koer den, Turkmenen, Arabieren en christenen. Onder de eerste drie groepen is al een paar maal strijd uitgebroken. Saddam heeft Arabieren naar Kirkuk overgebracht om de stad te 'arabiseren' Vaak kre gen de nieuwkomers huizen van verdreven Koerden. Veel Koer den willen dat de Arabieren die onder Saddam zijn gekomen, weer verdwijnen, maar het Ame rikaanse bestuur is daar tegen. Sommige Turkmenen beschuldi gen de Koerdische partijen PUK en KDP ervan zoveel mo gelijk Koerdische vluchtelingen te willen laten terugkeren om de Koerdische gemeenschap te versterken. De Koerdische par tijen ontkennen dat en zeggen de vluchtelingen alleen humani taire hulp te bieden. De Amerikanen hebben de PUK gevraagd geen tenten meer te verschaffen aan vluchtelingen, om hun terugkeer te ontmoedi gen. „Als ze allemaal op hetzelf de moment terugkomen kan de stad dat gewoon niet aan qua dienstverlening", zegt Paul Har vey, een Brit die aan het hoofd staat van het coalitiebestuur in Kirkuk. Maar Zanganeh, wier echtge noot door Saddams agenten is meegevoerd, kan niet begrijpen waarom zij niet welkom is. „Saddam heeft ons zoveel jaar het wonen in deze stad onmoge lijk gemaakt", zegt de 36-jarige vrouw. „We zijn al veel te lang dakloos." Zij, haar dne zoons. haar moeder, twee zusters, vier nichten en twee neven zijn uit hun laatste vluchtelingenkamp vertrokken op 14 april, de dag na de verovering van Kirkuk door het Amerikaanse leger. Sindsdien bivakkeren zij in een tent aan de rand van de stad. De toezegging dat zij na ver loop van tijd wel toestemming zullen krijgen om zich in de stad te vestigen, zegt Zangane- hs 20-jarige zoon Amin weinig. „Hoe eerder we terugkeren en hier voet aan de grond krijgen des te beter, want zo hebben we meer kans dat we kunnen blij ven en niet worden verdreven. Dit is mijn thuis. Deze tent staat op mijn grond, de grond van mijn voorvaderen." Koerdi sche functionarissen vinden dat de buitenlandse bestuurders weinig medeleven tonen. "Het is hun recht terug te keren wan neer ze dat willen", zegt Hassib Rozbayani, de Koerdische lo co-burgemeester van Kirkuk. Bezittingen Harvey denkt dat er meer dan een jaar nodig is om de terug keer te regelen van de Koerdi sche vluchtelingen, met name degenen wier bezittingen zijn geconfisqueerd en aan Arabie ren overgedragen. De Iraakse bestuursraad in Bagdad heeft opdracht gegeven in alle acht tien districten van het land com missies in het leven te roepen die aanspraken op eigendom moeten behandelen. Het is de bedoeling dat de commissies eind deze maand aan het werk gaan. Harvey waarschuwt dat deze zaken veel tijd zullen ver gen. Sommige geconfisqueerde huizen zijn al verschillende ma len doorverkocht. Dan wonen er mensen in die het in goed ver trouwen hebben gekocht en die kun je niet even zeggen dat ze eruit moeten, zegt hij. De terugkeer van de vluchtelin gen wordt mede vertraagd dooi de afwezigheid van hulporgani saties, zoals de Verenigde Na ties. Na aanslagen op de kanto ren van de VN en het Rode Kruis hebben die vorig jaar hun biezen gepakt. De paar organi saties die er nog zijn proberen de zestig plekken waar zich vluchtelingen hebben gevestigd te voorzien van drinkwater, elektriciteit en sanitair. AP van onze redactie economie Het is 'goed weer' in de Rot terdamse haven. Zo om schrijft havenmeester Jaap Lems de scheepsbewegingen in de haven. Op grofweg één mil joen scheepsbewegingen, bijna tachtigduizend bewegingen van zeeschepen en ruim negen honderdduizend bewegingen van binnenvaartschepen en an dere kleine vaartuigen, zijn vo rig jaar 'slechts' honderdtach tig incidenten gemeld. Daarbij ging in de meeste gevallen om 'parkeerongelukjes': averij bij het afmeren. Zeven schepen liepen bij ma noeuvres in de haven serieuze averij op, terwijl in één geval sprake was van een complexe aanvaring. Havenmeester Jaap Lems is te vreden over 2003. Zijn haven barometer staat op bestendig. „Goed weer dus", vindt hij. Niet alleen de cijfers over vei ligheid stemmen hem tevreden, ook de nautische dienstverle ning is dik in orde. „Ik hoor in ieder geval geen klachten", zegt Lems. „Ik heb grote be wondering voor de inspannin gen van de loodsen, slepers, roeiers, politie en douane. En natuurlijk voor mijn eigen men sen." In de nautische dienstver lening werken in Rotterdam op dit moment ongeveer tweedui zend mensen. De bewondering is vooral inge geven door de wetenschap dat alle werkzaamheden worden uitgevoerd door steeds minder mensen. In vijftien jaar is het aantal loodsen verminderd van 365 tot 195, het aantal sleepbo ten is in vijf jaar gehalveerd van zestig tot 29 en het aantal roeiers is de laatste tien jaar te ruggelopen van 380 tot 320. Cij fers tonen bovendien aan dat het zeescheepvaartverkeer vlot wordt afgehandeld. Gemid deld kost het een schip drieën eenhalf uur vanaf Maascenter, het centrale punt op zee voor de haveningang, tot aan een ka de in het Europoortgebied. De tocht naar een stadshaven vergt gemiddeld zes uur. Dat het aantal loodsen in Rot terdam bijna is gehalveerd, ligt deels voor de hand. Het aantal zeeschepen dat van de diensten van een loods gebruik moet maken neemt ook steeds af, van 62.000 in 1999 tot Het gaat goed met veiligheid van schepen in de Rotterdamse haven. Vorig jaar werden slechts hon derdtachtig incidenten gemeld op één miljoen scheepsbewegingen. foto Ed Oudenaarden/ANP 56.000 vorig jaar. Steeds meer schepen, die regelmatig Rotter dam aan doen, krijgen onder (strenge) voorwaarden onthef fing op de loodsplicht. Dat be trof vorig jaar iets meer dan tienduizend scheepsbewegin gen. Ook is de loodsplicht ver legd van schepen groter dan zestig meter naar schepen gro ter dan zeventig meter. Die loodsplichtgrens zal. zo is de verwachting, de komende ja ren verder opschuiven Lems: „Op dit moment vindt onge veer dertig procent van de zee- scheepsbewegingen zonder loods plaats." Een geringer aantal beloodsingen heeft, vol gens de havenmeester, niet ge leid tot een grotere onveilig heid. Van de honderdtachtig in cidenten in 2003 was slechts in één geval een schip zonder loods betrokken. Zorgen maakt Lems zich wel over de toekomstige beschikbaarheid van loodsen. „Het beroep van loods is net zo zeker als dat van uitvaartverzorger", geeft hij aan. „De instroom is nu nog geen probleem, want door de bezuinigingen bij Defensie ko men er naar verwachting mari ne-officieren beschikbaar. Ook kiezen Nederlandse rederijen meer en meer voor buitenland se officieren." De havensleepdiensten zijn de afgelopen jaren efficiënter gaan werken. De vloot aan sleepboten is in vijf jaar tijd ge halveerd en in die periode is het aantal sleepacties met der tig procent verminderd door vooral technisch betere en be ter manoeuvreerbare schepen. Havenmeester Lems is bezorgd dat de sleepdiensten hun vlo ten nóg verder inkrimpen. „Met minder sleepboten kun nen we in Rotterdam niet toe", licht hij toe. „Nu wordt ieder een goed bediend. Met minder slepers gaan er vertragingen ontstaan." Efficiënter zijn ook de roeiers gaan werken. Hun aantal acties, het vast- en los maken van de schepen, is al ja ren stabiel, maar de laatste tien jaar is het aantal roeiers te ruggelopen. Met snellere bo ten, meer steunpunten en beter hulpmateriaal worden de klus sen geklaard. Morsingen De scherpere controle op de na leving van veiligheidsvoor schriften heeft zijn uitwerking op het aantal morsingen van voor het milieu schadelijke stoffen fors verminderd De laatste vijf jaar is dat aantal morsingen met 45 procent ge daald van 580 tot 316. Daarbij ging het in veel geval len nog om relatief kleine mor singen van minder dan 250 li ter. In totaal is vorig jaar slechts 55 kubieke meter ge morst. Eén incident was goed voor de helft van die totaalhoe- veelheid. GPD NOORWEGEN - Noorwegen wil graag Nederlandse emi granten toelaten. De Noorse minister van handel meldde dat de Nederlanders net zo be handeld worden als Denen en Zweden. TROUWJURK - De witte broodsweken van een 35-jari- ge politieke ex-delinquent en zijn vrouw zijn allesbehalve goed verlopen. In de weken sloeg de man zijn vrouw be wusteloos. De vrouw ging naar de politie en vertelde dat haar man in gestolen goederen han delde. De dief had tachtig man tels en vijfhonderd paar nylon kousen uit een warenhui^ stolen. Bovendien was z vrouw getrouwd in een g?S len trouwjurk, waar het ps kaart je nog aanhing. RUSTHUIS - Bij Haaai wordt een rusthuis g De plannen voor Duinoord gen er al in 1951. Er wore! vaart achter de bouw ga want veel ouderen zijn door Ramp dakloos geraakt. Eri men 75 bedden in Duincort FILMKRING - In Hulst ir filmkring opgericht. Eens per maand wordt een 'veffi woorde' film gedraaid. Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationpark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax: (0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Middelburg: Buitenruststraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax (0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax: (0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (0111)454647 Fax: (0111 (454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30 tot 17.00 uur Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur. Abonnementen: 0800-0231231 (bij acceptgirobetaling geldt ea toeslag) per maand; 19,45 per kwartaal: 56,60 per jaar: €217.00 Voor toezending per post geldt» toeslag. E-mail: lezersservice@pzc nl Beëindiging van abonnement!" uitsluitend schriftelijk, 1 maiKa het einde van de betaalperiods PZC, t.a.v. lezersservice, Postbus 31,4460 AA Goes Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag: 1,20 zaterdag-1,70 Alle bedragen zijn inclusief 6*" Bankrelaties: ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders word» uitgevoerd overeenkomstig Algemene Voorwaarden van Wegener NV en volgens defe?» voor het Advertentiewezen. Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag, van 16 00 tot 18,00uu' Tel (0113)315555 Fax. (0113)315549 Personeelsadvertenties: Tel: (0113)315540 Fax:(0113)315549 Rubrieksadvertenties (klsM* Tel. (0113)315550 Fax. (0113)315549 Voor gewone advertenties Noord- en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax:(0114)372771 Internet: www.pzc.nl/3dvefW» Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener conctrr» aan ons verstrokte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt (abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante ducten van de titels en do werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig de derden. Als u op deze informatie geen prijs stolt don kunt u dit schri zersservico, Postbus 31. 4460 AA Goes. jk melden") Behoort tot «r WeGeNeR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 4