DE NIEUWE VOLVO S40 EN HEtiMVSTERIE VAN DAIARO. Unilever haalt eigen doelstellingen niet Amerikaans Xerox )pent aanval op jrinterfabrikant Océ Rode cijfers voor Eurotunnel WAT BEWOOG EEN HEEL DORP DEZELFDE AUTO TE KIEZEN? 7 Arcadis ruimt grond Nasa op Vooral omzet blijft achter bij verwachtingen Meer winst British Airways KLM paait reizigers in Europa NIB Capital koppelt dochter los Hogere kwartaalwinst Alcan op 25oktober 2003kochten 32mensenu,D^uwJIZ^sTo. op dezelfde dag en zonder het van Qmdat de aut0 z0 fraai en dynamisch gelijnd is? Wat zou de reden daarvan kunne" *Jn' revo.u(lonaire typisch Scandinavische interieurdesign, [nnnze redactie economie JNLO - Printerfabrikant Jox bereidt een frontale nval voor op concurrent uit Venlo. De Amerika- n willen Océ in Europa iten afsnoepen op mark- waar de Venlonaren het fast zijn. gaat daarbij volgens Stokman, marketingmana- jjbij Xerox Nederland, on- meer om de markt voor resneiheidsprinters, machi- die razendsnel rekenm- en bankafschriften kun- afdrukken. Jaarlijks wor- in Europa enkele honder van deze apparaten ver fat. is marktleider in deze zegt Stokman. groot hun marktaan- |is, weet ik niet Maar Xer- >ft 15 tot 20 procent in „n De reden dat Xerox nu de concurrentieslag it, is dat dit jaar veel jntracten voor dit soort ines aflopen. Iers 'eede front waar Xerox ival opent, is dat van de irmaat printers. Bin- Irijven worden deze ap- ten veel gebruikt voor ikken van ontwerpte- ;en. In de grafische in- worden er bijvoor- I grote posters voor recla- ipagnes mee gemaakt, die laatste branche is •ijk voor Xerox. „Wij in veel kleinere ma- aan grafische bedrij- Maar de grootformaat worden doorgaans concurrenten geleverd, i je dan toch bij een klant bent, kun je die appa- beter allebei verko- verklaart Stokman de ze stap. Ook in grootformaat printers is Océ marktleider in Europa. Stokman schat dat Océ Europees gezien een marktaandeel heeft van tegen de 60 procent en Xerox 20 tot 25 procent. De Amerikanen maken deze machines overigens niet zelf. Het bedrijf dat ze voor Xerox verkoopt, Tepede uit Rijs wijk, gaat onder de merk naam Xerox machines verko pen van het Israëlische be drijf Seikon, het Britse Epson en Mutoh, een producent uit Japan. Kwaliteit Tenslotte gaat Xerox Océ te lijf op het gebied van 'middel grote' productieprinters, die bijvoorbeeld worden gebruikt voor drukwerk dat in een te kleine oplage wordt gemaakt voor een offsetpers, maar wel van hoge kwaliteit moet zijn. Deze machines worden veel door grafische bureaus ge bruikt. Xerox gaat een speciale showroom inrichten in Am stelveen, om de verkoop te on dersteunen. Verder wordt aan de verkoopteams een specia list op het gebied van hoge- snelheidsprinters toegevoegd. „We gaan de verkoopteams niet ineens fors uitbreiden", licht Stokmans toe. „We gaan ons alleen wat meer op be paalde markten richten." Laconiek Océ-woordvoerder P. Hollaar reageert laconiek op de aankondiging van Xerox. „Dit is niet nieuw. Xerox is al jarenlang een gewaardeerde concurrent van ons, samen met Canon en HP. Ik heb de indruk de nieuwe directeur zich na vier jaar van reorga nisaties weer wat meer op de markt wil oriënteren." GPD dinsdag 10 februari 2004 van onze redactie economie ROTTERDAM - Het levensmid- delenbedrijf Unilever haalt niet alle doelstellingen van het stra tegische plan 'de weg naar groei'. Dat is de verwachting van bankanalisten. Het afgelo pen jaar moest de onderneming al tot twee keer toe de vooruit zichten voor de omzet neer waarts bijstellen. en ook te krijgen. Bierbrouwer Heineken is met deze strategie begonnen en steeds meer onder nemingen volgen dit nu." Tijdens de presentatie van de cij fers donderdag stipt het levens middelenconcern ook de kern punten van een nieuwe strategie aan. Koster verwacht dat Unile ver nog meer nadruk op de mer ken legt. „Daarbij denk ik bij voorbeeld aan verschillende pro ducten die onder één merk val len." De analisten verwachten dat Unilever ook de omzetdoe- len voor 2004 aanpast. „Als ik kijk naar concurrenten van Uni lever, denk ik dat een groei van 3 tot 4 procent veel reëler is", al dus P. van der Lelv van Iris. „Ik denk dat het concern de nadruk legt op het kasgenererend ver mogen. Er komt minder aan dacht voor de omzetgroei." Unilever heeft het afgelopen jaar hinder ondervonden op de consumentenmarkten in Europa en Noord-Amerika. Vooral de verkoop van het afslankmiddel SlimFast viel in de VS tegen. In Latijns-Amerika. Azië en Afri ka verkochten de producten van Unilever aanmerkelijk beter Het concern is niet groot in Afri ka, maar wel in Azië en La tijns- Amerika ANP Donderdag krijgen beleggers uit sluitsel over de prestaties van het concern, want dan presen teert Unilever de resultaten over het boekjaar 2003. In 2000 nam Unilever (Omo, Knorr, Ola) zich voor om aan het einde van 2004 een jaarlijk se omzetgroei van ongeveer 5 tot 6 procent te realiseren. De brutomarges moesten omhoog naar 16 procent per jaar, waar bij het aantal merken van onge veer 1600 naar vierhonderd ge saneerd moest worden. De winst per aandeel moest met dubbele cijfers groeien. De ana listen denken dat Unilever de winst- en margedoelen wel haalt, maar de omzet blijft - ook in 2004 - achter. Knappe prestatie Het afgelopen jaar is de omzet- doelstelling voor 2003 aange past naar een groei van minder dan 3 procent. „Unilever heeft zelf al aangegeven dat de eerder geformuleerde doelstellingen niet worden gehaald", zei P. Koster van Friesland Bank Securities gisteren. „Deson danks is het een knappe presta tie dat het concern de marges zo hoog kon opkrikken. Dit is Uni lever gelukt door de nadruk te leggen op de merken. Daardoor was het mogelijk een iets hogere prijs voor de artikelen te vragen AMERSFOORT - Het ingenieursbureau Arcadis gaat ver vuilde grond opruimen op een terrein dat vroeger van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie Nasa was. Met de opdracht is een bedrag gemoeid van 14.6 miljoen dollar, zo maakte Arcadis gisteren bekend. Het terrein in de Cali- fomische stad Downey is meer dan zeventig jaar gebruikt voor de bouw van vliegtuigen en de ontwikkeling en bouw van raketten voor onder meer het Apollo-program- ma en de spaceshuttle. Daarbij zijn gevaarlijke stoffen ge bruikt die bodem en grondwater hebben vervuild. ANP LONDEN Bij British Airways (BA) is de winst voor be lastingen in het derde kwartaal van het op 1 april 2003 be gonnen boekjaar sterk gestegen: van 25 miljoen tot 125 miljoen pond sterling (182 miljoen euro). Het bedrijfsre sultaat steeg van 53 miljoen tot 138 miljoen euro (201 mil joen euro). De Britse luchtvaartmaatschappij heeft het daarmee beter gedaan dan was verwacht. Volgens BA-top- man Rod Eddington 'hebben we de zwaarste beproevin gen in de luchtvaartgeschiedenis achter de rug' Sterke kostenbesparingen en de uitdunning van de personeels sterkte hebben de resultaten opgekrikt. ANP AMSTELVEEN - De luchtvaartmaatschappij KLM doet duizenden tickets op alle Europese bestemmingen in de aanbieding. Deze grootste actie ooit is het antwoord van de onderneming op de hevige concurrentie in Europa KLM hoopt veel reizigers terug te winnen, zei een woord voerder gisteren.De actie loopt van 10 februari tot en met 1 maart. ANP DEN HAAG - NIB Capital heeft zijn investeringsdochter begin dit jaar verzelfstandigd. Het onderdeel gaat alleen verder onder de naam Alplnvest Partners. NIB Capital heeft de investeringstak losgekoppeld, omdat de onderne ming zich meer wil toeleggen op het zakenbankieren De investeringsdochter is ingelijfd door de pensioenfond sen ABP en PGGM. de twee aandeelhouders van NIB Ca pital. Volgens de Haagse zakenbank zal de operatie wei nig gevolgen hebben voor de cijfers. De investeringspoot droeg afgelopen jaar 7 miljoen euro bij aan de operatione le winst, die in totaal op 124 miljoen euro uitkwam. ANP MONTREAL - De winst van het Canadese aluminiumcon- cern Alcan is in het vierde kwartaal van 2003 meer dan vervijfvoudigd, van 26 miljoen Amerikaanse dollar tot 143 miljoen dollar. Over het hele jaar ging het resultaat echter met 55 procent omlaag van 374 miljoen naar 167 miljoen dollar, zo heeft Alcan gisteren bekendgemaakt. De omzet groeide in het vierde kwartaal met 12,5 procent tot 3,51 miljard dollar en over het hele jaar met 11 pro cent tot 13,64 miljard dollar. ANP PARIJS - Een trein van Eurostar gaat bij Calais de tunnel onder het Kanaal binnen. Eurotunnel, de exploitant van de spoorverbinding onder het Kanaal, heeft over vorig jaar zwaar verlies geleden. Het nettoresultaat bedroeg 1,85 miljard euro negatief tegen een winst van 508 miljoen euro in 2002. Het grote verlies is een gevolg van 'herwaardering van de activa op de actuele waarde afgezet tegen voorlo pige ramingen'. Ook zonder die herwaardering kwam er een negatief bedrag in de boeken te staan, van 44 miljoen euro. De omzet verminderde met ruim 9 procent tot 813 miljoen euro. Eurotunnel wil meer verkeer aantrekken. De onderneming denkt haar tarieven te kunnen verlagen als ze met de schuld eisers overeenstemming kan bereiken over lagere rente en aflossing. „We moeten voor eens en voor al tijd onze financiële situatie veiligstellen", aldus algemeen directeur Richard Shireffs. foto Michel Spingler/AP (advertentie) bekuk het filmverslag van het mysterie van dalarö op www.volvocars.nl VOLVO for life °E BELANGRIJKSTE KENMERKEN VAN DE NIEUWE VOLVO SAO. SUPERIEURE WEGLIGGING, DYNAMISCH RIJGEDRAG. VIER- EN 'FOUNDER MOTOREN. INNOVATIEF MATERIAALGEBRUIK. COMPLEET NIEUW ONTWORPEN "VEILIGHEIDSFRONT". UNIEK "TLUGENT BESTUUROERSINFO-SYSTEEM, VERNIEUWEND SCANDINAVISCH DESIGN. PRIJZEN VANAF 24.615. LEASEN VANAF 554. sumentenprijs incl. BTW. excl. 425 kosten rijklaar maken. 47,20 kentekenkosten en 45 verwijderingsbijdrage Leasetarief excl. BTW. o.b.v Full '^rational Lease. 48 maanden en 20.000 km per jaar. Gem. verbruik. 5,6 - 9,5 1/100 km (17.9 - 10,5 km/1 C02 uitstoot 148 g/km 224 g/km

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 7