DE NIEUWE VOLVO S40 EN
HEtiMVSTERIE VAN DAIARO.
Unilever haalt eigen
doelstellingen niet
Amerikaans Xerox
)pent aanval op
jrinterfabrikant Océ
Rode cijfers voor Eurotunnel
WAT BEWOOG EEN HEEL DORP DEZELFDE AUTO TE KIEZEN?
7
Arcadis ruimt grond Nasa op
Vooral omzet blijft achter bij verwachtingen
Meer winst British Airways
KLM paait reizigers in Europa
NIB Capital koppelt dochter los
Hogere kwartaalwinst Alcan
op 25oktober 2003kochten 32mensenu,D^uwJIZ^sTo.
op dezelfde dag en zonder het van Qmdat de aut0 z0 fraai en dynamisch gelijnd is?
Wat zou de reden daarvan kunne" *Jn' revo.u(lonaire typisch Scandinavische interieurdesign,
[nnnze redactie economie
JNLO - Printerfabrikant
Jox bereidt een frontale
nval voor op concurrent
uit Venlo. De Amerika-
n willen Océ in Europa
iten afsnoepen op mark-
waar de Venlonaren het
fast zijn.
gaat daarbij volgens
Stokman, marketingmana-
jjbij Xerox Nederland, on-
meer om de markt voor
resneiheidsprinters, machi-
die razendsnel rekenm-
en bankafschriften kun-
afdrukken. Jaarlijks wor-
in Europa enkele honder
van deze apparaten ver
fat.
is marktleider in deze
zegt Stokman.
groot hun marktaan-
|is, weet ik niet Maar Xer-
>ft 15 tot 20 procent in
„n De reden dat Xerox
nu de concurrentieslag
it, is dat dit jaar veel
jntracten voor dit soort
ines aflopen.
Iers
'eede front waar Xerox
ival opent, is dat van de
irmaat printers. Bin-
Irijven worden deze ap-
ten veel gebruikt voor
ikken van ontwerpte-
;en. In de grafische in-
worden er bijvoor-
I grote posters voor recla-
ipagnes mee gemaakt,
die laatste branche is
•ijk voor Xerox. „Wij
in veel kleinere ma-
aan grafische bedrij-
Maar de grootformaat
worden doorgaans
concurrenten geleverd,
i je dan toch bij een klant
bent, kun je die appa-
beter allebei verko-
verklaart Stokman de
ze stap. Ook in grootformaat
printers is Océ marktleider in
Europa. Stokman schat dat
Océ Europees gezien een
marktaandeel heeft van tegen
de 60 procent en Xerox 20 tot
25 procent.
De Amerikanen maken deze
machines overigens niet zelf.
Het bedrijf dat ze voor Xerox
verkoopt, Tepede uit Rijs
wijk, gaat onder de merk
naam Xerox machines verko
pen van het Israëlische be
drijf Seikon, het Britse Epson
en Mutoh, een producent uit
Japan.
Kwaliteit
Tenslotte gaat Xerox Océ te
lijf op het gebied van 'middel
grote' productieprinters, die
bijvoorbeeld worden gebruikt
voor drukwerk dat in een te
kleine oplage wordt gemaakt
voor een offsetpers, maar wel
van hoge kwaliteit moet zijn.
Deze machines worden veel
door grafische bureaus ge
bruikt.
Xerox gaat een speciale
showroom inrichten in Am
stelveen, om de verkoop te on
dersteunen. Verder wordt aan
de verkoopteams een specia
list op het gebied van hoge-
snelheidsprinters toegevoegd.
„We gaan de verkoopteams
niet ineens fors uitbreiden",
licht Stokmans toe. „We gaan
ons alleen wat meer op be
paalde markten richten."
Laconiek
Océ-woordvoerder P. Hollaar
reageert laconiek op de
aankondiging van Xerox.
„Dit is niet nieuw. Xerox is al
jarenlang een gewaardeerde
concurrent van ons, samen
met Canon en HP. Ik heb de
indruk de nieuwe directeur
zich na vier jaar van reorga
nisaties weer wat meer op de
markt wil oriënteren." GPD
dinsdag 10 februari 2004
van onze redactie economie
ROTTERDAM - Het levensmid-
delenbedrijf Unilever haalt niet
alle doelstellingen van het stra
tegische plan 'de weg naar
groei'. Dat is de verwachting
van bankanalisten. Het afgelo
pen jaar moest de onderneming
al tot twee keer toe de vooruit
zichten voor de omzet neer
waarts bijstellen.
en ook te krijgen. Bierbrouwer
Heineken is met deze strategie
begonnen en steeds meer onder
nemingen volgen dit nu."
Tijdens de presentatie van de cij
fers donderdag stipt het levens
middelenconcern ook de kern
punten van een nieuwe strategie
aan. Koster verwacht dat Unile
ver nog meer nadruk op de mer
ken legt. „Daarbij denk ik bij
voorbeeld aan verschillende pro
ducten die onder één merk val
len." De analisten verwachten
dat Unilever ook de omzetdoe-
len voor 2004 aanpast. „Als ik
kijk naar concurrenten van Uni
lever, denk ik dat een groei van
3 tot 4 procent veel reëler is", al
dus P. van der Lelv van Iris. „Ik
denk dat het concern de nadruk
legt op het kasgenererend ver
mogen. Er komt minder aan
dacht voor de omzetgroei."
Unilever heeft het afgelopen
jaar hinder ondervonden op de
consumentenmarkten in Europa
en Noord-Amerika. Vooral de
verkoop van het afslankmiddel
SlimFast viel in de VS tegen. In
Latijns-Amerika. Azië en Afri
ka verkochten de producten van
Unilever aanmerkelijk beter
Het concern is niet groot in Afri
ka, maar wel in Azië en La
tijns- Amerika ANP
Donderdag krijgen beleggers uit
sluitsel over de prestaties van
het concern, want dan presen
teert Unilever de resultaten
over het boekjaar 2003.
In 2000 nam Unilever (Omo,
Knorr, Ola) zich voor om aan
het einde van 2004 een jaarlijk
se omzetgroei van ongeveer 5
tot 6 procent te realiseren. De
brutomarges moesten omhoog
naar 16 procent per jaar, waar
bij het aantal merken van onge
veer 1600 naar vierhonderd ge
saneerd moest worden. De
winst per aandeel moest met
dubbele cijfers groeien. De ana
listen denken dat Unilever de
winst- en margedoelen wel
haalt, maar de omzet blijft - ook
in 2004 - achter.
Knappe prestatie
Het afgelopen jaar is de omzet-
doelstelling voor 2003 aange
past naar een groei van minder
dan 3 procent. „Unilever heeft
zelf al aangegeven dat de eerder
geformuleerde doelstellingen
niet worden gehaald", zei
P. Koster van Friesland Bank
Securities gisteren. „Deson
danks is het een knappe presta
tie dat het concern de marges zo
hoog kon opkrikken. Dit is Uni
lever gelukt door de nadruk te
leggen op de merken. Daardoor
was het mogelijk een iets hogere
prijs voor de artikelen te vragen
AMERSFOORT - Het ingenieursbureau Arcadis gaat ver
vuilde grond opruimen op een terrein dat vroeger van de
Amerikaanse ruimtevaartorganisatie Nasa was. Met de
opdracht is een bedrag gemoeid van 14.6 miljoen dollar,
zo maakte Arcadis gisteren bekend. Het terrein in de Cali-
fomische stad Downey is meer dan zeventig jaar gebruikt
voor de bouw van vliegtuigen en de ontwikkeling en
bouw van raketten voor onder meer het Apollo-program-
ma en de spaceshuttle. Daarbij zijn gevaarlijke stoffen ge
bruikt die bodem en grondwater hebben vervuild. ANP
LONDEN Bij British Airways (BA) is de winst voor be
lastingen in het derde kwartaal van het op 1 april 2003 be
gonnen boekjaar sterk gestegen: van 25 miljoen tot 125
miljoen pond sterling (182 miljoen euro). Het bedrijfsre
sultaat steeg van 53 miljoen tot 138 miljoen euro (201 mil
joen euro). De Britse luchtvaartmaatschappij heeft het
daarmee beter gedaan dan was verwacht. Volgens BA-top-
man Rod Eddington 'hebben we de zwaarste beproevin
gen in de luchtvaartgeschiedenis achter de rug' Sterke
kostenbesparingen en de uitdunning van de personeels
sterkte hebben de resultaten opgekrikt. ANP
AMSTELVEEN - De luchtvaartmaatschappij KLM doet
duizenden tickets op alle Europese bestemmingen in de
aanbieding. Deze grootste actie ooit is het antwoord van
de onderneming op de hevige concurrentie in Europa
KLM hoopt veel reizigers terug te winnen, zei een woord
voerder gisteren.De actie loopt van 10 februari tot en met
1 maart. ANP
DEN HAAG - NIB Capital heeft zijn investeringsdochter
begin dit jaar verzelfstandigd. Het onderdeel gaat alleen
verder onder de naam Alplnvest Partners. NIB Capital
heeft de investeringstak losgekoppeld, omdat de onderne
ming zich meer wil toeleggen op het zakenbankieren
De investeringsdochter is ingelijfd door de pensioenfond
sen ABP en PGGM. de twee aandeelhouders van NIB Ca
pital. Volgens de Haagse zakenbank zal de operatie wei
nig gevolgen hebben voor de cijfers. De investeringspoot
droeg afgelopen jaar 7 miljoen euro bij aan de operatione
le winst, die in totaal op 124 miljoen euro uitkwam. ANP
MONTREAL - De winst van het Canadese aluminiumcon-
cern Alcan is in het vierde kwartaal van 2003 meer dan
vervijfvoudigd, van 26 miljoen Amerikaanse dollar tot
143 miljoen dollar. Over het hele jaar ging het resultaat
echter met 55 procent omlaag van 374 miljoen naar 167
miljoen dollar, zo heeft Alcan gisteren bekendgemaakt.
De omzet groeide in het vierde kwartaal met 12,5 procent
tot 3,51 miljard dollar en over het hele jaar met 11 pro
cent tot 13,64 miljard dollar. ANP
PARIJS - Een trein van Eurostar gaat bij Calais de tunnel onder het Kanaal binnen. Eurotunnel, de
exploitant van de spoorverbinding onder het Kanaal, heeft over vorig jaar zwaar verlies geleden. Het
nettoresultaat bedroeg 1,85 miljard euro negatief tegen een winst van 508 miljoen euro in 2002. Het
grote verlies is een gevolg van 'herwaardering van de activa op de actuele waarde afgezet tegen voorlo
pige ramingen'. Ook zonder die herwaardering kwam er een negatief bedrag in de boeken te staan, van
44 miljoen euro. De omzet verminderde met ruim 9 procent tot 813 miljoen euro. Eurotunnel wil meer
verkeer aantrekken. De onderneming denkt haar tarieven te kunnen verlagen als ze met de schuld
eisers overeenstemming kan bereiken over lagere rente en aflossing. „We moeten voor eens en voor al
tijd onze financiële situatie veiligstellen", aldus algemeen directeur Richard Shireffs.
foto Michel Spingler/AP
(advertentie)
bekuk het filmverslag van het mysterie van dalarö op www.volvocars.nl
VOLVO
for life
°E BELANGRIJKSTE KENMERKEN VAN DE NIEUWE VOLVO SAO. SUPERIEURE WEGLIGGING, DYNAMISCH RIJGEDRAG. VIER- EN
'FOUNDER MOTOREN. INNOVATIEF MATERIAALGEBRUIK. COMPLEET NIEUW ONTWORPEN "VEILIGHEIDSFRONT". UNIEK
"TLUGENT BESTUUROERSINFO-SYSTEEM, VERNIEUWEND SCANDINAVISCH DESIGN. PRIJZEN VANAF 24.615. LEASEN VANAF 554.
sumentenprijs incl. BTW. excl. 425 kosten rijklaar maken. 47,20 kentekenkosten en 45 verwijderingsbijdrage Leasetarief excl. BTW. o.b.v Full
'^rational Lease. 48 maanden en 20.000 km per jaar. Gem. verbruik. 5,6 - 9,5 1/100 km (17.9 - 10,5 km/1 C02 uitstoot 148 g/km 224 g/km