phef over gebruik dienstauto
Even wat bijsturen na stabiliteitsproef
NS®
Terneuzense politici
verdeeld over beroep
op minister Verdonk
Onderzoek naar
zeesluis belicht ook
tunnel bij Sluiskil
Steltkluut dringt aan
op herstel eiland
in Braakmankreek
Q)
l brandweercommandant Breskens raakt tijdens storm vast in water
adderzatte Engelsman
rijgt boete en rijverbod
lloorianen
zeeuwse almanak
wwÊmom
NU 20%
WINTERKORTING
OP ROLLUIKEN
457 1 RX Axel
(0115)563033
3. Leontien van Moorsel
door René Hoonhorst
TERNEUZEN - Drie wethou
ders, tien raadsleden en zes
fractievolgers van Terneuzen
hebben de specialisten Vluch
telingenzaken in de Tweede
Kamer in een petitie laten we
ten dat minister Verdonk te
streng optreedt tegen uitge
procedeerde asielzoekers.
Vooral voor gezinnen met
minderjarige kinderen is het
'menselijk gezien onwense
lijk' om ze zonder meer terug
te sturen naar het land van
herkomst. De Terneuzense be
stuurders hebben de petitie
vorige week spontaan in el
kaar gezet na commissieverga
deringen Alle onderteke
naars handelden op persoon
lijke titel. Voor- en tegenstan
ders van de petitie zijn bij de
meeste partijen te vinden, hoe
wel geen van de leden van
WD, LPF en SGP zich aan
sloot bij de oproep aan de
fractiespecialisten.
Gezamenlijk
Raadslid P Clijsen (Groen-
Links) benadrukt dat het ver
zenden van de petitie niet uit
de koker van zijn partij komt,
maar een gezamenlijk initia
tief is. „Het idee borrelde vori
ge week spontaan op, waarna
na de commissievergaderin
gen gevraagd is de petitie te
ondertekenen. Dat mensen
van dezelfde partij zowel
voor als tegen de petitie wa
ren, zie je ook landelijk te
rug." Clijsen stelt dat de on
dertekenaars Den Haag graag
wilden laten weten dat ook
bestuurders uit Terneuzen
zich niet kunnen vinden in
het voorgestelde harde be
leid.
Tegenstanders van de petitie
zagen met alleen van onderte
kening af omdat ze het niet
eens waren met de strekking.
SGP'er C. van Burg heeft de
tekst van het verzoekschrift
niet eens gelezen, omdat de
petitie op 'wanordelijke' wij
ze tot stand kwam. „Ik heb
me er daarom vorige week
niet in verdiept. Ik vind een
door de meerderheid van de
raad ondertekende motie een
sterker signaal afgeven. Bo
vendien denk ik dat intussen
al zoveel gemeenten en instel
lingen aan de bel hebben ge
trokken, dat de minister de
boodschap intussen wel heeft
begrepen.
Wethouder A. van Waes
(CDA) zag, in tegenstelling
tot zijn collega's Van Schaik,
Liefting (beiden PvdA) en De
Mol-Marcusse (CDA), ook af
van ondertekening.
Rechtlijnig
Van Waes: „Ik ben nogal
rechtlijnig in die dingen. Wij
moeten ons als Terneuzense
bestuurders bezighouden met
lokale kwesties. Ik probeer
me dan ook te onthouden van
uitspraken over zaken waar
voor wij als gemeente geen be
voegdheid en verantwoorde
lijkheid hebben."
VVD-fractievoorzitter W.
Broekhuysen sluit zich bij
Van Burg en Van Waes aan.
„We moeten ons niet in lande
lijke discussies mengen Niet
omdat Verdonk van onze par
tij is, maar vooral omdat de
meeste argumenten al voor
het voetlicht zijn geweest en
de Kamer er vandaag nog
over discussieert. Dat we ons
niet landelijk laten horen, wil
overigens niet zeggen dat we
afzijdig blijven als er proble
men in onze gemeente zijn.
Mochten er in Terneuzen fa
milies op straat komen te
staan, dan zullen we zeker in
actie komen als er een mense
lijk drama dreigt."
ZEEUWS-VLAANDEREN
dinsdag 10 februari 2004
Raymond de Frel
BRESKENS - In het vissersdorp
dekens is commotie ontstaan
het optreden van brand-
Etommandant N. Moskie bij
vissershaven tijdens de noord
ster-storm van zondag.
,skie nam rond drie uur met
jjn brandweerjeep poolshoogte
Ki het hoge water in de vissers-
Ten. Plots weigerde de motor
het voertuig dienst, waar-
jor Moskie, vergezeld van zijn
het water bleef stil-
Z*Tcollega's moesten het voer-
vervolgens op het droge
trekken. Waar de ene toeschou
wer het tafereel met een glim
lach aanschouwde, wekte het
bij menig ander ergernis. Want
waarom was Moskie daar met
die auto, betaald met gemeen
schapsgeld, in het water aan het
spelen, zo werd er cynisch ge
steld.
Loco-burgemeester R. Leent-
faar benadrukt dat Moskie in
functie was toen hij bij de vis
sershaven een kijkje nam. „En
al was hij dat niet, dan kan ik
mij nog goed voorstellen dat hij
daar als brandweercomman
dant gaat kijken wat er aan de
hand is. Wij zullen volgende
week, als burgemeester Sala te
rug is van vakantie, nog eens na
gaan wat er die middag alle
maal is gebeurd. Dan heb ik het
over het totaal, dus niet speci
fiek over het optreden van Mos
kie."
Paraat
Moskie toonde zich gisteren logi
scherwijs niet blij met de com
motie en wilde daarom graag
uitleggen hoe hij in het water te
recht was gekomen. „Ik had
weekdienst als officier van
dienst Dan moet je 24 uur per
dag, zeven dagen per week
standby zijn. Dus als ik bijvoor
beeld boodschappen doe, doe ik
dat met die wagen. Want je
moet paraat zijn. Dat verklaart
ook waarom mijn vrouw naast
mij in de auto zat Om half acht
's ochtends heb ik vanwege het
weer al een kijkje genomen op
de Panoramaweg. 's Middags
wilde ik dat weer doen, maar
toen was de weg vanwege de
storm al afgesloten", verklaart
Moskie. Normaal gesproken
mag de brandweerjeep geen pro
blemen hebben met een ritje
door laagstaand water, weet
Moskie uit ervaring.
Discussiepunt
„Het discussiepunt is of ik een
inschattingsfout heb gemaakt of
dat het pure pech was. Wij heb
ben met dit soort voertuigen
ook oefeningen op het strand ge
daan. Toen reden we zonder pro
blemen door het lage water. Nu
kwam het water tot aan de
stoeprand. Dat mag normaal ge
sproken geen probleem zijn.
maar op onverklaarbare wijze
viel de wagen stil. Misschien is
er ergens kortsluiting ontstaan,
al is dat onwaarschijnlijk omdat
het een diesel betreft. Maar je
mag niets uitsluiten. Wij willen
wel weten wat de oorzaak is ge
weest, want dat is in het belang
van ieders veiligheid."
Nadat het brandweervoertuig
uit het water was getrokken,
raakte ook een Belgische auto
vast in het water. Ook die werd
door de brandweer op het droge
gesleept.
BDDELBURG - Hij was zo
[ronken dat hij niet in staat was
n blaastest te ondergaan. De
politieagenten die hem aanhiel-
fcn. moesten hem ondersteunen
mdat hij niet meer op zijn be-
kon staan.
lesondanks was de 32-jarige
Egelsman op 10 augustus 2002
Den in de auto gestapt. Met zeer
oge snelheid was hij over de
nr. F.J. Haarmanweg in Temeu-
Rn gereden. Aan het einde van
- LOOSTERZANDE - Cama-
aisstichting de Kloorianen uit
terzande viert zaterdag-
lag carnaval met ouderen in
Den d'Waes aan de Groe-
ijk
1 Avonds gaan de Kloorianen
|de sportieve toer. Samen met
wagenbouwersgroepen
n ze deel aan een camavals-
»lhng in zaal Rue du Nord
■Walsoorden.
deze straat stak hij zonder te kij
ken met minstens 150 kilometer
per uur de kruising met de rijks
weg N61 over. Hij kwam tot stil
stand in een aardappelveld
langs de Koegorsstraat.
Tegen de gearriveerde politie
agenten sloeg de man enkel war
taal uit. Hij was zo dronken dat
het alcoholpromillage niet be
paald kon worden.
Door de hoge snelheid waarmee
hij het aardappelveld invloog,
werd ruim zestig vierkante me
ter beplanting vernield. De land
bouwer eiste hiervoor een scha
devergoeding van 200 euro.
De Engelsman moest zich giste
ren voor de rechtbank in Middel
burg verantwoorden voor zijn
rijgedrag, maar liet verstek
gaan. Officier van justitie H
den Hartog eiste voor de diverse
overtredingen 900 euro boete en
een onvoorwaardelijke rijontzeg
ging van zes maanden. Politie
rechter I. Woltring vonniste con
form de eis en kende de schade
vergoeding aan de landbouwer
toe
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - „Nee, vlekkeloos gaat het
nog niet, maar daarvoor zijn de testen ook
bedoeld." Enkele technici noteren en corri
geren. Het toekomstige fiets-voetveer de
Prinses Maxima ondergaat bij de nieuwe
veersteiger in Vlissingen enkele stabiliteits-
testen. waarvoor ongeveer 180 studenten
van de Hogeschool Zeeland en het ROC Zee
land proefkonijn zijn.
De studenten volgen de commando's op. Ze
lopen het schip op en weer af en gaan op af
roep naar stuurboord of bakboord. De stabi
liteit van de Maxima wordt getest, met men
selijk gewicht. In het ruim staan verder ook
nog 75 fietsen en een aantal brommers.
Een eerste probleempje dient zich aan. Het
neemt veel tijd in beslag voordat de catama
ran en de klep van de loopbrug een vlak ge
heel vormen „Dat is gemakkelijk bij te stu
ren vanuit de stuurhut", verwacht H. van
Herwijnen, projectmanager van Damen
Shipyards, de bouwer van het schip. „Dat
heeft met een betere afstelling te maken en
wordt opgelost." Via een gloednieuwe loop
brug bereiken de studenten de boot. Enkele
Italiaanse brommers vliegen het eerst de
boot op. Als de Maxima in de dagelijkse
vaart gaat. zullen zowel brommers als fiet
sers moeten afstappen.
Enkele oud-medewerkers van de Provincia
le Stoomboot Diensten (PSD), die de stabili-
teitstesten volgen, geloven niet dat die regel
nageleefd wordt. „We hebben er al die jaren
op gewezen, maar ze bleven rijden."
Fietsers die op smalle bandjes rijden, doen
er goed aan af te stappen. Tussen enkele ele
menten van de loopbrug die naar het schip
voert, gaapt een spleet.
„We hebben voor losse, flexibele onderde
len gekozen, omdat de verbinding dan als ge
heel gemoedelijker wordt. Als je het schip
oprijdt, moet je zelf opletten", stelt Van Her
wijnen.
De projectmanager is tevreden over het re
sultaat. In tegenstelling tot enkele Vlissin-
gers, die vanaf de wal de tests proberen te
volgen. „Ik heb meer vertrouwen in onze
oude PSD-schepen. Die kunnen ook varen
met een storm als zondag. Deze ziet er maar
wankel uit."
Terwijl de Prinses Maxima uitgebreid met
passagiers wordt getest, mag ook de tweede
catamaran, de Prins Willem-Alexander,
even naar buiten, in de Binnenhaven De
Prins Willem- Alexander is over een maand
toe aan de proefvaarten. Beide veerboten
vormen binnenkort de verbinding tussen
Vlissingen en Breskens en vervangen de au
toveerboten Koningin Beatrix en Prins Jo-
han Friso
Het testprogramma wordt binnenkort afge
rond.
Daarna kan de Maxima worden overgedra
gen aan de provincie Zeeland, die het veer
beschikbaar zal stellen aan exploitant BBA
Connex. L
Hij was al met vertraging van
huis gegaan, die Tholenaar op
weg naar zijn werk. De maal
tijd en de machtsoverdracht
met zijn vrouw waren uitgelo
pen, dus toen hij in zijn auto
zat, wilde hij ook met gezwin
de spoed naar het kantoor in
Goes.
Op de Oesterdam kwam hij
echter in de fuik terecht van
de politie, die samen met an
dere wetshandhavers een
grootscheepse controle hield.
Ongeduldig schoof hij aan in
de rij wachtenden. Toen hij
na een tijdje aan de beurt
was, bleek alles in orde. Hij
werd bedankt en kreeg een
goede reis toegewenst. Blij
dat hij door de keuring was
gekomen, trapte hij het gaspe
daal maar wat dieper in om
de verloren tijd wat in te ha
len. Verbaasd over de massale
aanwezigheid van geünifor
meerden en materieel, dacht
hij bij het wegrijden nog dat
hier zo'n beetje de hele Beve-
landse politiemacht liep. Dat
bleek echter niet helemaal
waar. De laatste stond een ki
lometertje verderop op snel
heid te controleren
Studenten gaan het fiets-voetveer op om de stabiliteit van de boot te testen. foto Ruben Oreel
door Eugène Verstraeten
HOEK - Natuurbeschermings
vereniging De Steltkluut wil dat
het eiland in de Braakmankreek
in zijn oorspronkelijke staat
wordt hersteld.
In het nieuwste ledenblad van
de Steltkluut pleit Alex Wie-
land voor herstel van het eiland,
dat in de jaren zestig werd aan
gelegd.
Het eiland moest de industrie in
de Nieuw Neuzenpolder aan het
zicht onttrekken en was oor
spronkelijk wel een hectare
groot. Inmiddels zijn de afmetin
gen door voortdurende afkal
ving teruggebracht tot ongeveer
vijfendertig bij twintig meter.
Dat is nog maar zeven procent
van de oorspronkelijke grootte.
Het eiland is van belang voor de
vogels.
Reigers
Er broeden volgens Wieland tus
sen de twintig en dertig paren
blauwe reigers en elf paren klei
ne zilverreigers. Daarnaast is
het eiland in de trektijd een rust
plaats en slaapplaats voor vele
doortrekkende vogels Verder
heeft het eiland ook een functie
voor overwinterende vogels.
Volgens Wieland worden er re
gelmatig groepen van tweehon
derd rustende aalscholvers ge
teld. Verder zijn er zilverreigers,
slechtvalken en visarenden te
zien
Omdat het water rond het ei
land nogal ondiep is, kunnen bo
ten er moeilijk bij komen, zodat
de rust er gegarandeerd is. Bo
vendien is er een nogal weelderi
ge begroeiing, waardoor het
voor recreanten ook al niet aan
trekkelijk is om een bezoek te
brengen.
Bestemming
Het eijand is eigendom van het
recreatiecentrum De Braakman.
Volgens het bestemmingsplan
heeft het eiland het etiketje re
creatiegebied.
„Om het eiland in de toekomst
voor de natuur te behouden is
het mogelijk om de bestemming
te wijzigen in een natuurbestem-
ming". schrijft Wieland. De eige
naar wil daar volgens hem aan
meewerken
Om het eiland in zijn oorspron
kelijke staat terug te brengen
moet ook de grotendeels versle
ten oeverbeschoeiing worden
hersteld, zoveel mogelijk met na
tuurvriendelijke materialen.
Het benodigde zand kan volgens
Wieland verkregen worden in
de omgeving van het eiland.
Daarna moet het volgens hem in
geplant worden met verschillen
de wilgensoorten.
rHarold de Puvsseleijr
IERNEUZEN - Gelijktijdig
iti het onderzoek naar de moge-
aanleg van een nieuwe zee-
lais in de haven van Terneuzen
s de eventuele verruiming van
kt kanaal tussen Terneuzen en
jent, vindt onderzoek plaats
wr de effecten hiervan voor de
idertunneling van het kanaal
hoogte van Sluiskil.
b: is een van de uitkomsten
overleg dat gisteren plaats-
tussen de provincies Zee-
en Oost-Vlaanderen over
toegankelijkheid voor de
ïpvaart van het kanaal
it-Temeuzen.
Ier voorzitterschap van gou-
H. Balthazar van
•Vlaanderen en commissa-
van de koningin W. van Gel-
kwam de stuurgroep die
over die materie buigt, voor
teerste keer bijeen.
De stuurgroep doet dat werk in
opdracht van de Vlaamse minis
ter van mobiliteit en de Neder
landse minister van Verkeer en
Waterstaat.
Onderdeel van de studie is ook
om na te gaan welke rapporten
er al op de plank liggen met
betrekking tot de genoemde drie
projecten en of die projecten
kunnen rekenen op brede maat
schappelijke en politieke steun.
De stuurgroep wil half oktober
aan de beide ministers laten we
ten welke kant het op moet met
de aanleg van de nieuwe zee
sluis, de verruiming van het ka
naal en de aanleg van de tunnel
bij Sluiskil.
De stuurgroep bestaat behalve
uit de gouverneur en de commis
saris van de koningin uit verte
genwoordigers van de gemeen
ten Terneuzen en Gent, de ha
venbedrijven van beide steden,
Rijkswaterstaat Zeeland en de
Vlaamse evenknie AWZ.
Collega's trokken zondag de gestrande wagen van brandweercommandant N. Moskie zondag uit het water.
(Advertentie)
ROLLUIKEN
ZONNESCHERMEN
GARAGEDEUREN
VERANDA'S
RAMEN DEUREN
MEUBELSTOFFERING
TECHNISCHE WEEFSELS