phef over gebruik dienstauto Even wat bijsturen na stabiliteitsproef NS® Terneuzense politici verdeeld over beroep op minister Verdonk Onderzoek naar zeesluis belicht ook tunnel bij Sluiskil Steltkluut dringt aan op herstel eiland in Braakmankreek Q) l brandweercommandant Breskens raakt tijdens storm vast in water adderzatte Engelsman rijgt boete en rijverbod lloorianen zeeuwse almanak wwÊmom NU 20% WINTERKORTING OP ROLLUIKEN 457 1 RX Axel (0115)563033 3. Leontien van Moorsel door René Hoonhorst TERNEUZEN - Drie wethou ders, tien raadsleden en zes fractievolgers van Terneuzen hebben de specialisten Vluch telingenzaken in de Tweede Kamer in een petitie laten we ten dat minister Verdonk te streng optreedt tegen uitge procedeerde asielzoekers. Vooral voor gezinnen met minderjarige kinderen is het 'menselijk gezien onwense lijk' om ze zonder meer terug te sturen naar het land van herkomst. De Terneuzense be stuurders hebben de petitie vorige week spontaan in el kaar gezet na commissieverga deringen Alle onderteke naars handelden op persoon lijke titel. Voor- en tegenstan ders van de petitie zijn bij de meeste partijen te vinden, hoe wel geen van de leden van WD, LPF en SGP zich aan sloot bij de oproep aan de fractiespecialisten. Gezamenlijk Raadslid P Clijsen (Groen- Links) benadrukt dat het ver zenden van de petitie niet uit de koker van zijn partij komt, maar een gezamenlijk initia tief is. „Het idee borrelde vori ge week spontaan op, waarna na de commissievergaderin gen gevraagd is de petitie te ondertekenen. Dat mensen van dezelfde partij zowel voor als tegen de petitie wa ren, zie je ook landelijk te rug." Clijsen stelt dat de on dertekenaars Den Haag graag wilden laten weten dat ook bestuurders uit Terneuzen zich niet kunnen vinden in het voorgestelde harde be leid. Tegenstanders van de petitie zagen met alleen van onderte kening af omdat ze het niet eens waren met de strekking. SGP'er C. van Burg heeft de tekst van het verzoekschrift niet eens gelezen, omdat de petitie op 'wanordelijke' wij ze tot stand kwam. „Ik heb me er daarom vorige week niet in verdiept. Ik vind een door de meerderheid van de raad ondertekende motie een sterker signaal afgeven. Bo vendien denk ik dat intussen al zoveel gemeenten en instel lingen aan de bel hebben ge trokken, dat de minister de boodschap intussen wel heeft begrepen. Wethouder A. van Waes (CDA) zag, in tegenstelling tot zijn collega's Van Schaik, Liefting (beiden PvdA) en De Mol-Marcusse (CDA), ook af van ondertekening. Rechtlijnig Van Waes: „Ik ben nogal rechtlijnig in die dingen. Wij moeten ons als Terneuzense bestuurders bezighouden met lokale kwesties. Ik probeer me dan ook te onthouden van uitspraken over zaken waar voor wij als gemeente geen be voegdheid en verantwoorde lijkheid hebben." VVD-fractievoorzitter W. Broekhuysen sluit zich bij Van Burg en Van Waes aan. „We moeten ons niet in lande lijke discussies mengen Niet omdat Verdonk van onze par tij is, maar vooral omdat de meeste argumenten al voor het voetlicht zijn geweest en de Kamer er vandaag nog over discussieert. Dat we ons niet landelijk laten horen, wil overigens niet zeggen dat we afzijdig blijven als er proble men in onze gemeente zijn. Mochten er in Terneuzen fa milies op straat komen te staan, dan zullen we zeker in actie komen als er een mense lijk drama dreigt." ZEEUWS-VLAANDEREN dinsdag 10 februari 2004 Raymond de Frel BRESKENS - In het vissersdorp dekens is commotie ontstaan het optreden van brand- Etommandant N. Moskie bij vissershaven tijdens de noord ster-storm van zondag. ,skie nam rond drie uur met jjn brandweerjeep poolshoogte Ki het hoge water in de vissers- Ten. Plots weigerde de motor het voertuig dienst, waar- jor Moskie, vergezeld van zijn het water bleef stil- Z*Tcollega's moesten het voer- vervolgens op het droge trekken. Waar de ene toeschou wer het tafereel met een glim lach aanschouwde, wekte het bij menig ander ergernis. Want waarom was Moskie daar met die auto, betaald met gemeen schapsgeld, in het water aan het spelen, zo werd er cynisch ge steld. Loco-burgemeester R. Leent- faar benadrukt dat Moskie in functie was toen hij bij de vis sershaven een kijkje nam. „En al was hij dat niet, dan kan ik mij nog goed voorstellen dat hij daar als brandweercomman dant gaat kijken wat er aan de hand is. Wij zullen volgende week, als burgemeester Sala te rug is van vakantie, nog eens na gaan wat er die middag alle maal is gebeurd. Dan heb ik het over het totaal, dus niet speci fiek over het optreden van Mos kie." Paraat Moskie toonde zich gisteren logi scherwijs niet blij met de com motie en wilde daarom graag uitleggen hoe hij in het water te recht was gekomen. „Ik had weekdienst als officier van dienst Dan moet je 24 uur per dag, zeven dagen per week standby zijn. Dus als ik bijvoor beeld boodschappen doe, doe ik dat met die wagen. Want je moet paraat zijn. Dat verklaart ook waarom mijn vrouw naast mij in de auto zat Om half acht 's ochtends heb ik vanwege het weer al een kijkje genomen op de Panoramaweg. 's Middags wilde ik dat weer doen, maar toen was de weg vanwege de storm al afgesloten", verklaart Moskie. Normaal gesproken mag de brandweerjeep geen pro blemen hebben met een ritje door laagstaand water, weet Moskie uit ervaring. Discussiepunt „Het discussiepunt is of ik een inschattingsfout heb gemaakt of dat het pure pech was. Wij heb ben met dit soort voertuigen ook oefeningen op het strand ge daan. Toen reden we zonder pro blemen door het lage water. Nu kwam het water tot aan de stoeprand. Dat mag normaal ge sproken geen probleem zijn. maar op onverklaarbare wijze viel de wagen stil. Misschien is er ergens kortsluiting ontstaan, al is dat onwaarschijnlijk omdat het een diesel betreft. Maar je mag niets uitsluiten. Wij willen wel weten wat de oorzaak is ge weest, want dat is in het belang van ieders veiligheid." Nadat het brandweervoertuig uit het water was getrokken, raakte ook een Belgische auto vast in het water. Ook die werd door de brandweer op het droge gesleept. BDDELBURG - Hij was zo [ronken dat hij niet in staat was n blaastest te ondergaan. De politieagenten die hem aanhiel- fcn. moesten hem ondersteunen mdat hij niet meer op zijn be- kon staan. lesondanks was de 32-jarige Egelsman op 10 augustus 2002 Den in de auto gestapt. Met zeer oge snelheid was hij over de nr. F.J. Haarmanweg in Temeu- Rn gereden. Aan het einde van - LOOSTERZANDE - Cama- aisstichting de Kloorianen uit terzande viert zaterdag- lag carnaval met ouderen in Den d'Waes aan de Groe- ijk 1 Avonds gaan de Kloorianen |de sportieve toer. Samen met wagenbouwersgroepen n ze deel aan een camavals- »lhng in zaal Rue du Nord ■Walsoorden. deze straat stak hij zonder te kij ken met minstens 150 kilometer per uur de kruising met de rijks weg N61 over. Hij kwam tot stil stand in een aardappelveld langs de Koegorsstraat. Tegen de gearriveerde politie agenten sloeg de man enkel war taal uit. Hij was zo dronken dat het alcoholpromillage niet be paald kon worden. Door de hoge snelheid waarmee hij het aardappelveld invloog, werd ruim zestig vierkante me ter beplanting vernield. De land bouwer eiste hiervoor een scha devergoeding van 200 euro. De Engelsman moest zich giste ren voor de rechtbank in Middel burg verantwoorden voor zijn rijgedrag, maar liet verstek gaan. Officier van justitie H den Hartog eiste voor de diverse overtredingen 900 euro boete en een onvoorwaardelijke rijontzeg ging van zes maanden. Politie rechter I. Woltring vonniste con form de eis en kende de schade vergoeding aan de landbouwer toe door Edith Ramakers VLISSINGEN - „Nee, vlekkeloos gaat het nog niet, maar daarvoor zijn de testen ook bedoeld." Enkele technici noteren en corri geren. Het toekomstige fiets-voetveer de Prinses Maxima ondergaat bij de nieuwe veersteiger in Vlissingen enkele stabiliteits- testen. waarvoor ongeveer 180 studenten van de Hogeschool Zeeland en het ROC Zee land proefkonijn zijn. De studenten volgen de commando's op. Ze lopen het schip op en weer af en gaan op af roep naar stuurboord of bakboord. De stabi liteit van de Maxima wordt getest, met men selijk gewicht. In het ruim staan verder ook nog 75 fietsen en een aantal brommers. Een eerste probleempje dient zich aan. Het neemt veel tijd in beslag voordat de catama ran en de klep van de loopbrug een vlak ge heel vormen „Dat is gemakkelijk bij te stu ren vanuit de stuurhut", verwacht H. van Herwijnen, projectmanager van Damen Shipyards, de bouwer van het schip. „Dat heeft met een betere afstelling te maken en wordt opgelost." Via een gloednieuwe loop brug bereiken de studenten de boot. Enkele Italiaanse brommers vliegen het eerst de boot op. Als de Maxima in de dagelijkse vaart gaat. zullen zowel brommers als fiet sers moeten afstappen. Enkele oud-medewerkers van de Provincia le Stoomboot Diensten (PSD), die de stabili- teitstesten volgen, geloven niet dat die regel nageleefd wordt. „We hebben er al die jaren op gewezen, maar ze bleven rijden." Fietsers die op smalle bandjes rijden, doen er goed aan af te stappen. Tussen enkele ele menten van de loopbrug die naar het schip voert, gaapt een spleet. „We hebben voor losse, flexibele onderde len gekozen, omdat de verbinding dan als ge heel gemoedelijker wordt. Als je het schip oprijdt, moet je zelf opletten", stelt Van Her wijnen. De projectmanager is tevreden over het re sultaat. In tegenstelling tot enkele Vlissin- gers, die vanaf de wal de tests proberen te volgen. „Ik heb meer vertrouwen in onze oude PSD-schepen. Die kunnen ook varen met een storm als zondag. Deze ziet er maar wankel uit." Terwijl de Prinses Maxima uitgebreid met passagiers wordt getest, mag ook de tweede catamaran, de Prins Willem-Alexander, even naar buiten, in de Binnenhaven De Prins Willem- Alexander is over een maand toe aan de proefvaarten. Beide veerboten vormen binnenkort de verbinding tussen Vlissingen en Breskens en vervangen de au toveerboten Koningin Beatrix en Prins Jo- han Friso Het testprogramma wordt binnenkort afge rond. Daarna kan de Maxima worden overgedra gen aan de provincie Zeeland, die het veer beschikbaar zal stellen aan exploitant BBA Connex. L Hij was al met vertraging van huis gegaan, die Tholenaar op weg naar zijn werk. De maal tijd en de machtsoverdracht met zijn vrouw waren uitgelo pen, dus toen hij in zijn auto zat, wilde hij ook met gezwin de spoed naar het kantoor in Goes. Op de Oesterdam kwam hij echter in de fuik terecht van de politie, die samen met an dere wetshandhavers een grootscheepse controle hield. Ongeduldig schoof hij aan in de rij wachtenden. Toen hij na een tijdje aan de beurt was, bleek alles in orde. Hij werd bedankt en kreeg een goede reis toegewenst. Blij dat hij door de keuring was gekomen, trapte hij het gaspe daal maar wat dieper in om de verloren tijd wat in te ha len. Verbaasd over de massale aanwezigheid van geünifor meerden en materieel, dacht hij bij het wegrijden nog dat hier zo'n beetje de hele Beve- landse politiemacht liep. Dat bleek echter niet helemaal waar. De laatste stond een ki lometertje verderop op snel heid te controleren Studenten gaan het fiets-voetveer op om de stabiliteit van de boot te testen. foto Ruben Oreel door Eugène Verstraeten HOEK - Natuurbeschermings vereniging De Steltkluut wil dat het eiland in de Braakmankreek in zijn oorspronkelijke staat wordt hersteld. In het nieuwste ledenblad van de Steltkluut pleit Alex Wie- land voor herstel van het eiland, dat in de jaren zestig werd aan gelegd. Het eiland moest de industrie in de Nieuw Neuzenpolder aan het zicht onttrekken en was oor spronkelijk wel een hectare groot. Inmiddels zijn de afmetin gen door voortdurende afkal ving teruggebracht tot ongeveer vijfendertig bij twintig meter. Dat is nog maar zeven procent van de oorspronkelijke grootte. Het eiland is van belang voor de vogels. Reigers Er broeden volgens Wieland tus sen de twintig en dertig paren blauwe reigers en elf paren klei ne zilverreigers. Daarnaast is het eiland in de trektijd een rust plaats en slaapplaats voor vele doortrekkende vogels Verder heeft het eiland ook een functie voor overwinterende vogels. Volgens Wieland worden er re gelmatig groepen van tweehon derd rustende aalscholvers ge teld. Verder zijn er zilverreigers, slechtvalken en visarenden te zien Omdat het water rond het ei land nogal ondiep is, kunnen bo ten er moeilijk bij komen, zodat de rust er gegarandeerd is. Bo vendien is er een nogal weelderi ge begroeiing, waardoor het voor recreanten ook al niet aan trekkelijk is om een bezoek te brengen. Bestemming Het eijand is eigendom van het recreatiecentrum De Braakman. Volgens het bestemmingsplan heeft het eiland het etiketje re creatiegebied. „Om het eiland in de toekomst voor de natuur te behouden is het mogelijk om de bestemming te wijzigen in een natuurbestem- ming". schrijft Wieland. De eige naar wil daar volgens hem aan meewerken Om het eiland in zijn oorspron kelijke staat terug te brengen moet ook de grotendeels versle ten oeverbeschoeiing worden hersteld, zoveel mogelijk met na tuurvriendelijke materialen. Het benodigde zand kan volgens Wieland verkregen worden in de omgeving van het eiland. Daarna moet het volgens hem in geplant worden met verschillen de wilgensoorten. rHarold de Puvsseleijr IERNEUZEN - Gelijktijdig iti het onderzoek naar de moge- aanleg van een nieuwe zee- lais in de haven van Terneuzen s de eventuele verruiming van kt kanaal tussen Terneuzen en jent, vindt onderzoek plaats wr de effecten hiervan voor de idertunneling van het kanaal hoogte van Sluiskil. b: is een van de uitkomsten overleg dat gisteren plaats- tussen de provincies Zee- en Oost-Vlaanderen over toegankelijkheid voor de ïpvaart van het kanaal it-Temeuzen. Ier voorzitterschap van gou- H. Balthazar van •Vlaanderen en commissa- van de koningin W. van Gel- kwam de stuurgroep die over die materie buigt, voor teerste keer bijeen. De stuurgroep doet dat werk in opdracht van de Vlaamse minis ter van mobiliteit en de Neder landse minister van Verkeer en Waterstaat. Onderdeel van de studie is ook om na te gaan welke rapporten er al op de plank liggen met betrekking tot de genoemde drie projecten en of die projecten kunnen rekenen op brede maat schappelijke en politieke steun. De stuurgroep wil half oktober aan de beide ministers laten we ten welke kant het op moet met de aanleg van de nieuwe zee sluis, de verruiming van het ka naal en de aanleg van de tunnel bij Sluiskil. De stuurgroep bestaat behalve uit de gouverneur en de commis saris van de koningin uit verte genwoordigers van de gemeen ten Terneuzen en Gent, de ha venbedrijven van beide steden, Rijkswaterstaat Zeeland en de Vlaamse evenknie AWZ. Collega's trokken zondag de gestrande wagen van brandweercommandant N. Moskie zondag uit het water. (Advertentie) ROLLUIKEN ZONNESCHERMEN GARAGEDEUREN VERANDA'S RAMEN DEUREN MEUBELSTOFFERING TECHNISCHE WEEFSELS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 39