Over dakpan en raamkozijn Insecten op groot formaat :§Ér PZC PZC 'I ELICHT iWStl Popgroep Flavour geselecteerd voor festival met beloften «SL Geschiedenis is te complex op in één monument te vangen Knokke-Heist pakt graffiti grondig aan lezers schrijven kunst te PZC Ganzenlever Jagers VI Jagers VII np| 0800 - 0231 231 (GRATIS) vrijdag 6 februari 2004 KNOKKE-HEIST - De gemeen te Knokke-Heist ontwikkelt een integrale aanpak om graffiti uit het straatbeeld te bannen. Het project moet bijdragen aan een hetere leefkwaliteit en een eind maken aan subjectieve gevoe lens van onveiligheid. De laatste jaren duikt in Knok- ke-Heist steeds meer graffiti op. Vooral in de deelgemeente Heist is deze vorm van vandalisme sterk toegenomen. „Heel wat graffiti-spuiters konden zich tot nu toe uitleven in de 'gedoogzo ne' rond de oude Swimming Pool in het Zoute. Maar dit com plex is afgebroken", vertelt A. Dhondt van de gemeentelijke Preventiedienst. De vrees is dat nu andere plekken worden opge zocht. ;De dienst Onderhoud heeft de opdracht gemeentelijke gebou wen die met verf zijn beklad, zo ,.snel mogelijk te reinigen om graffiti-spuiters te ontmoedi gen. Gemeentepersoneel verwij dert ook vaak graffiti van gebou- \ven en verkeersborden van het Vlaams gewest. En dat loopt in de papieren. Daarom heeft het Schepencolle ge nu beslist om een integraal graffitibeleid uit te werken waarbij preventie, controle, edu catie en communicatie centraal staan.Een projectgroep brengt nu alle graffitigevoelige locaties in beeld en analyseert waarom deze locaties worden gekozen. Daarna wordt in overleg met de ..verschillende doelgroepen een strategie ontwikkeld om onge- wenste graffiti uit het straat beeld te bannen. Dhondt; „De aanpak is vooral ,;gericht op spuiters die hun hob by op kunstzinnige wijze beoefe nen. Die mensen willen we graag alternatieven aanbieden. Dit in tegenstelling tot zoge naamde frustratiespuiters. Die kunnen rekenen op een harde .aanpak, door ze bijvoorbeeld te itreffen in hun portemonnee of •pen werkstraf te laten verrich ten. Wij verwachten dat hiervan ;een preventieve werking uit gaat." door Maurits Sep De rode daken van Westkapelle en Zierikzee. De kerkringdorpen van Walcheren en Schouwen-Duiveland. Het historische karakter van Kloetinge en Goes. Strenge maar duidelijke en rechtvaardige regels moeten voorko men dat de schoonheid van Zeeland wordt aangtetast door lelijke bouwsels, kunststof kozijnen en contrasterende kleuren. Welstand Alle gemeenten moeten voor 1 juli hun welstandsnota klaar hebben. Wie niet voortmaakt, neemt een groot risico. Geen welstandsnota betekent geen re gels. En zonder regels is alles mogelijk. Kunststof kozijnen in een zeventien- de-eeuws herenhuis. Grijze pannen op Westkapelse daken. Regels zijn er altijd geweest, ze waren alleen onduidelijk en schijnbaar wille keurig: wat de een mooi vindt, vindt de ander lelijk en over smaak valt toch niet te twisten? Dat moet anders, vond de rijksoverheid, en eiste in de nieuwe Woningwet van elke gemeente een wei- sta ndsbeleid. Schouwen-Duiveland gaat vanaf 16 fe bruari met een roadshow langs de dor pen, De voorzitters van de dorpsraden hebben een wegwerp-fotocamera gekre gen om vast te leggen wat ze mooi of le lijk vinden in hun dorp. Op basis van die foto's kan gediscussieerd worden over de welstandsnota, zegt wethouder L. Geluk-Poortvliet. „Onze nota gaat trouwens wel verder dan mooi en lelijk", merkt ze op. „Het gaat erom wat in een bepaalde omge ving wel of niet kan. Alle karakteristie ken van ons eiland komen in de nota aan bod. En die zijn zeer divers. Be schermd stadsgezicht, ringdorpen, een belvederegebied, noem maar op. Die di versiteit willen we behouden. Schou De rode daken van Westkapelle moeten rood blijven. foto Lex de Meester wen-Duiveland mag geen eenheids worst worden." De gemeente gaat nieuwbouw beoorde len in samenhang met de omgeving, zegt Geluk-Poortvliet. „Nieuw naast oud mag best, mits de om geving er als geheel mooier op wordt. Vergeet niet, mijn buitenmuur is de binnenmuur van mijn buur vrouw." Goes heeft het grondgebied in buurten verdeeld, in totaal wel meer dan twin tig. Per buurt wordt omschreven wat wel en wat niet is toegestaan. „Het ka rakter van de buurt bepaalt de regels", vat wethouder M. 't Hart samen. Het is een misverstand dat welstand het zelfde is als mooi en lelijk, zegt 't Hart. „Welstand beoogt wel met schoonheid te maken te hebben. Maar de basisingre diënten zijn toch de regels voor afmetin gen en verhoudingen," En nee, het wordt geen woud aan re gels, zegt Geluk-Poortvliet. De gemeen ten leggen de régels juist duidelijker vast. Precies dat onbrak altijd, 't Hart: „De regels waren niet transparant. Dat tastte de rechtszekerheid van burgers aan. Die hadden het idee: ze doen maar een dotje bij die gemeente. Dat kun je als overheid niet hebben." Aan de regels zelf verandert eigenlijk niet veel, merkt wethouder J. Bostelaar van Veere op. In het stadje Veere mocht al bijna niks en ook na 1 juli mag er maar heel weinig. „De meerwaarde is dat mensen minder afhankelijk zijn van de subjectiviteit van een monumenten- of welstandscommissie. Ze kunnen in de nota de straat opzoeken waar ze wo nen en dan zien ze meteen welke restric ties daar gelden voor bijvoorbeeld de bouw van een dakkapel." Waardevol Het stadje Veere krijgt de hoogste graad van bescherming in de Veerse wel standsnota (zeer waardevol). De Wal- cherse kerkringdorpen, de kustplaat sen, het kustgebied en het agrarisch middengebied op Walcheren krijgen het label 'bijzonder'. Andere plekken, waar onder bedrijventerreinen en recreatiebe- drijven, heten 'normale' gebieden; daar wordt het meest toegestaan. Bostelaar: „In het buitengebied speelt kleur een belangrijke rol. Agrarische ge bouwen moeten in de omgeving passen. Een roze schuur kan natuurlijk niet. Voor Westkapelle zijn de rode daiken ka rakteristiek." Wat nog niet rood is, moet rood worden. En wat rood is, moet rood blijven. „Tenzij er zwaarwegende redenen zijn om daarvan af te wijken. Dan zullen wij daar als college naar kij ken." Want ruimte voor flexibiliteit moet er blijven, benadrukken de drie wethou ders. 't Hart: „Het is verkeerd om alles vast te leggen. Dan krijgen creatieve en leuke ideeën geen kans meer." Geluk-Poortvliet: „We moeten juist min der rigide met welstand omgaan. De re gels moeten duidelijk zijn, maar ruimte laten voor creativiteit." Duitse kunstenares richt met vwo-leerlingen tentoonstelling in door Ali Pankow ZIERIKZEE - De Berlijnse kun stenares Karla Sachse geeft er de naam 'Creaturen' aan. Even goed kan haar expositie in gale rie Galerij bij Scholengroep Pon tes in Zierikzee aangeduid wor den als eerbetoon aan vluchtige wezens. In dit geval aan insec ten die de basis vormen voor haar opmerkelijke kunstwer ken. Sachse komt uit de voormalige DDR. Zij studeerde aan de Hum- boldt-universiteit in Berlijn. Sinds 1982 woont, werkt en ex poseert ze daar. Tevens geeft ze er les aan een kunstacademie. Bekend zijn haar messing ko nijntjes die werden geplaatst in het grensgebied bij de Berlijnse Muur. Sachse is ook actief op het gebied van straatperforman- ce, visual poetry en mail art. Ini tiator achter galerie Galerij, Jo- han Everaers, nodigde haar uit met leerlingen van 4 en 5 vwo bij Pontes locatie Pieter Zeeman het project Creaturen te realise ren. Dat begon met het verzoek aan de leerlingen in hun eigen woon omgeving dode insecten te ver zamelen. De beestjes vormden het basismateriaal voor de kunstwerken die Sachse daar uit creërde. Vlinders, vliegen, muggen, sprinkhanen en andere insecten werden door haar gescand en uitvergroot afge drukt op een manier waar doorhun schoonheid tot uiting komt. Aan elke afbeelding voegt de kunstenares zogeheten 'Steinge- sichten' toe. Het betreft een be werking van grafiet met steen, het zogeheten frotteren. Dat le vert telkens weer een andere structuur op die de indruk wekt van een gebeeldhouwde gelaats uitdrukking. Naast elke beeldte- nis van een insect drukt Sachse twee 'steengezichten' af. De ver rassende resultaten sieren deze weken de muren van galerie Ga lerij. Hart en verstand „Nadat alle noviteiten bij ieder een bekend zijn en alle grenzen zijn overschreden, kunnen toch altijd weer hand en hart en ver stand in beweging worden ge bracht om de vluchtige deeltjes ^an de werkelijkheid te zien, te duiden en te vertalen", zegt Sachse zelf over haar werk. Het zien en vertalen van het vluchtige wist zij in een gastles ook over te brengen op de vwo-leerlingen. Zij stimuleerde hen voor de ingeleverde insec ten een sokkel van papier in mi ni-formaat te maken. Tevens zet te zij de jongeren aan eens wat dieper na te denken over de dood en de broosheid van zo'n vluchtig wezen en hun gedach ten daarover in gestileerde vorm weer te geven, Het leverde ver rassende werkstukjes op. Zo kreeg een inmiddels geheel ver pulverde mug een sokkel met daarop de poëtische tekst: 'Ge- liebt. Geteilt. Gebrochen. Aber nicht verloren', Een andere leer ling creëerde het opschrift: 'Far- bich geboren, grau gestorben'. Alle sokkels en teksten van de leerlingen staan bijeen in een vi trine in de hal en vormen een we zenlijk onderdeel van Creatu- De expositie in galerie Galerij is tot en met 23 april te bezichtigen op schooldagen tijdens de openingsuren van de school. Flavour, vlnr: Ingmar Berman, Erik Voerman, Jacco Havenaar en Onno Sinke. foto Ruben Oreel door Ernst Jan Rozendaal GOES - De Goese popgroep Fla vour is uitgenodigd voor het fes tival Fret-a-Live@013 dat zon dag 28 maart plaatsvindt in Til burg. De redactie van het tijd schrift Fret heeft Flavour een plek gegeven in het programma van veelbelovende Nederlandse bands. Vorig jaar werd Fret-a-Live @013 voor de eerste keer georga niseerd. Met het evement in de Tilburgse popzaal 013 zette het tijdschrift voor Nederlandse popmuziek zijn tienjarig be staan luister bij. Vanwege het succes van de eerste editie krijgt Advertentie DVD-spaaractie Hierbij de letter voor de DVD-spaaractie van de PZC. Iedere dag verschijnt er een andere letter in de Jo krant die samen het woord "acteur" vormen. Deze actie loopt heel de maand februari. Alleen originele spaarzegels uit de krant op originele spaarkaarten zijn geldig. Spaarkaarten staan op zaterdag in de krant t/m 21 februari. Bij de afbeeldingen van insecten plaatste kunstenares Karla Sachse telkens twee steingesichten. foto Dirk-Jan Gjeltema het festival dit jaar een vervolg. Fret heeft een aantal bekende Nederlande popgroepen uitgeno digd in de grote zaal te spelen. Dat zijn onder meer Extince, Skik, Daryl"l-Ann en Eboman. In de kleine zaal treedt behalve onder meer Gotcha! ook de Zeeuwse formatie This Beauti ful Mess op. Flavour staat gepro grammeerd in de Bat Cave. Daar spelen acht bands die zich in Nederland nog moeten gaan bewijzen. Een voorbeeld is Gem, eèn groep die door de Ne derlandse pop-pers al is beju beld, terwijl de eerste cd pas ko mende zomer verschijnt op het label Excelsior. Flavour trok tijdens het vorige festival al de aandacht van Fret. Toen werd namelijk de in eigen beheer uitgebrachte cd Fast For ward tot beste demo uitgeroe pen. Volgens het tijdschrift maakt Flavour 'krachtige, pun- tieg popsongs met sterke refrei nen en veel gevoel voor melo die'. Eerder selecteerde het Na tionaal Popinstituut nummers van Flavour voor verzamelcd's met muziek van veelbelovende Nederlandse bands. Wie Flavour in Zeeland live aan het werk wil zien, kan zaterdag naar het Loze Vissertje in Wil- helminadorp. Flavour geeft daar een semi-akoestisch optre den om 21 uur. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op de in de PZC,, schenen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De rest tijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niett de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen woio niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden redactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Ovei; weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. „Leuk om te zien, nog leuker om te proeven", is de titel van het Aan Tafel stukje van Rien van Reems, op 28 januari, over res taurant Katse Veer, Op de menu kaart prijkt onder andere twee keer ganzenlever. Naast mij ligt een flyer van Stichting Wakker Dier met foto's over de dwang- voedering van miljoenen ganzen en eenden, waarbij dikke maispap via een lange buis door hun keel tot in de voormaag wordt geduwd; na enkele weken is de lever tienmaal zo groot. Angst, pijn en ademhalingsmoei lijkheden zijn het gevolg, alsme de verwondingen aan hals en strot. In Nederland is deze me thode verboden, zo niet in Frankrijk, Spanje en België, en dus wordt het geïmporteerd. Wellicht toch iets om over na te denken wanneer u 'lekker en leuk' buiten de deur gaat eten. Kiek Zwager-de Visser Botterlaan 41, Kortgene Als lid van de werkgroep Partij voor de Dieren voel ik mij ver plicht om te reageren op het arti kel van de heer J. J. Flikweert (29-1) in de PZC. Daar hij ver moedt dat deze partij niet van de grond is gekomen, hier het be wijs, lid van de werkgroep Par tij voor de Dieren. Dat hij mij betitelt als een 'kip zonder kop' neem ik hem bijzonder kwalijk, omdat ik dierenwelzijn belang rijk vind en hiervoor opkom. Dat hij Rob Ossewaarde zo on respectvol behandelt terwijl me nigeen negatief heeft geschre ven over de jacht, ikzelf inclu sief, is niet nodig. Is het niet meer dan wenselijk in deze tijd, waarin wij denken ons alles te kunnen permitteren, dat men sen zich inzetten voor natuur en dierenwelzijn? We hebben er een zooitje van gemaakt env; men om dit goed te pleiten ali lei maatregelen zoals beheerd leid. We gaan maar door; ontwikkelingen zoals woo;; ren Goes, recreatie Veerse N- WCT enzovoort. Terwijl we nadelige gevolgen niet goed schatten. We geven de nat: met zijn aspecten geen ruin of wijzen deze aan. Allemaalc der het mom van materiële economische welvaart, waar is de natuur zijn welva; Planten en dieren moeten a aanpassen om te overleven. neer gaan we nu eens met de natuur om? Bewust® ding ten aanzien van diereiw zijn is er een van! Myriam Kuysi Kruipuitsedijk 9, Oudek Met woede heb ik de brief Rob Ossewaarde gelezen (Pi 29-1). Ik ken de heer Ossewa de niet persoonlijk. Jammen noeg zou ik bijna zeggen, ui ik lees altijd met veel inste ming zijn ingezonden briei: Een mens met het hart op deg de plek! Niet iedereen kan' zo goed verwoorden maar zegt precies wat ik denk. de dieren in de bio-indust hebben een afschuwelijk let en wanneer zal daar een aan komen? Zolang de mem zo op geld belust zijn, vrees dat het zo blijft. En de werkt ook niet mee. Ook dep zierjacht is niet nodig. Hetgi er alleen maar om de helee lekker buiten in de natuur ren af te knallen. Ik ben graag buiten maar gelukkig een andere reden. Dus Rob,ü ageren tegen wantoestand Hopelijk krijgen de dieren het nodig hebben bij de de verkiezingen wel een sis De mijne hebben ze al jaren M. C. de Smit-de Schoolweg 29c, Temeti door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Herdenkings monumenten zijn niet meer van deze tijd. Ze kunnen nooit de ge compliceerdheid van een bela den verleden weergeven. Dat geldt voor oorlogsmonumenten maar bijvoorbeeld ook voor een monument om de slavernij te herdenken. Dat betoogde Piet Emmer, hoog leraar in Leiden en auteur van De Nederlandse slavenhandel 1500-1850, gisteravond in Mid delburg tijdens het debat dat het Zeeuws Museum had georga niseerd over het thema beeldmo- raal. Emmers uitspraken gaan lijnrecht in tegen het streven in Middelburg een slavernijmonu- ment neer te zetten. Als de over heid een slavernijmonument subsidieert - Middelburg heeft er 50.000 euro voor uitgetrok ken - dan wordt anno 2004 de slavenhandel afgekeurd, aldus Emmer, Dat wekt de indruk dat alleen Nederlanders zich ermee bezighielden, of alleen Europea nen, terwijl ook Afrikanen en Aziaten er hun steentje aan heb ben bijgedragen. Die nuance geeft een monument niet. Verder was slavenhandel inder tijd legaal en was de morele ver ontwaardiging erover gering. Dus in hoeverre is er sprake van schuld? Emmer wees erop dat de meeste morele oordelen over de slavenhandel van latere ma kelij zijn, net als inzichten over de bejegening van dieren, homo seksuelen en vrouwen. Emmer kon zich indenken dat een belangengroepering een sla vernijmonument betaalt, maar niet dat de overheid dat doet. Volgens hem zouden dan veel mensen meebetalen aan eens zijdig beeld van de geschia nis, waarmee ze het eigen; niet eens zijn. Tenslotte vond dat via tentoonstellingen, rad televisie, video en internet: veel completer geschiedenis^ haal kan worden verteld met een monument. Alleen» den kransleggingen dan een pi bleem worden. Behalve Erna leidden ook adjunct-direct: Peter Sijnke van het Zeeuws, chief en historicus Kees Ribt* het debat in. Naast het slaven monument was de afgebla aankoop van een schilderij voormalig NSB'er ReiiK Kimpe door de gemeente Midfl burg, vier jaar geleden, werp van discussie. Directeur Valentijn Byva wilde de kunst die er vanffl morele argumenten niet m» komen die welke er moet kon als twee zijden van één meda zien, maar dat kwam niet he maal uit de verf. Het debat sp: te zich toe op het slavernijmo: ment en de vraag of zoiets meer van deze tijd is. Volgens Rutger Wolf son vac Stichting Beeldende Kunst M delburg is de tijd nog niet om gehoor te geven aan het pi dooi van Emmer. De Middelburgse wethouder; ri van 't Westeinde betoogde' het monument niet alleen wfl neergezet met het oog op het' leden, maar ook in verband: slavernij en onvrijheid nu ei de toekomst. En directeur Roelof Koops het Zeeuws Archief wees E mer erop dat het monument: derdeel is van een reeks vans: viteiten, waarmee wel degei i wordt een genuancg ieeld te geven van de slaven! (Advertentie) Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnement#

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 32