Kippenboer houdt hart vast Vanuit het paradijs op de vuilstort PZC Los Dancing Queenc past in geen enkele conventie Klaverblad geeft workshops over gedwongen zorg 12 Politie houdt groep illegalen aan in Vlissingen Pleitwedstrijden jonge advocaten Symposium over zeehavens Delta PZC kunst zaterdag 31 januari 2004 VLISSINGEN - De politie heeft in de nacht van donderdag op vrijdag vijftien illegalen aange houden in Vlissingen. Ze zijn overgedragen aan de Vreemde lingendienst. die vervolgens be paalt of ze het land worden uit gezet. De politic kreeg een melding van een ferrybedrijf in de Vlis- singse haven over illegalen. Zij proberen met enige regelmaat naar Engeland te reizen. Toen agenten arriveerden gingen de il legalen er spoorslags vandoor. De politie vond de mannen op de Oosterhavenweg en de Oude Veerhavenweg in Vlissingen. De eigenaar van het stuk grond, waarop de illegalen werden aan gehouden, had het vermoeden dat er wel vaker vreemdelingen verblijven in de stro- en hooiop- slag. Hij leidde dat af aan het feit dat er regelmatig sigaretten peuken liggen. Ook in de Ritthemsestraat trof de politie een aantal illegalen aan. Over de nationaliteit van de aangehouden mannen kon de politie gisteren geen mededelin gen doen. MIDDELBURG - In één van de zalen van de Middelburgse rechtbank vinden vandaag de jaarlijkse pleitwedstrijden voor jonge advocaten plaats. De pleitwedstrijden worden sinds 1979 elk jaar georga niseerd voor advocaat-stagiairs in het arrondissement Middel burg. Voor hen geldt de verplichting om tijdens hun drie jaar duren de opleiding tweemaal, en sinds september eenmaal, deel te ne men aan pleitwedstrijden. De deelnemers bepleiten een fic tieve zaak voor een jury, waar bij de ene advocaat optreedt voor de eisende partij en de an der als raadsman voor de ge daagde partij. De pleitwedstrijden beginnen om 9 uur en duren tot 16 uur. door Raymond de Frel T Tijfenveertigduizend vette vleeskip- V pen krioelden vorig jaar maart door de stallen van pluimveehouder Frank de Maat uit Watcrlandkerkje. Een moge lijk met vogelpest besmet bedrijf in Breskens zorgde voor een wekenlang vervoersverbod van pluimvee van en naar West-Zeeuws-Vlaanderen. Die el lende is al even voorbij, maar in Azië loert een nieuwe agressieve variant. De Nederlandse pluimveehouders houden hun hart vast. „Het is vanuit Thailand maar elf uur vliegen hoor." De Maat (34) stond vorig jaar op het punt zijn kippen te verkopen, toen het vervoersverbod werd ingesteld. Twee weken en een paar duizend dode kippen later kon hij zijn dieren toch nog aan een slachtbedrijf slijten. Het bedrijf in Breskens bleek niet besmet. Dat gaf een gevoel van opluchting, maar de finan ciële gevolgen voelt De Maat nog altijd. „Die beestjes bleven twee weken langer dan normaal. Daardoor liep ik een nieu we aanvoer van kuikens mis. Die zijn al lemaal vernietigd. Mijn stal heeft na de verkoop van die dikke kippen nog drie Vogelgriep weken leeggestaan. En normaal haal ik mijn voer en kuikens vanuit België en le ver ik aan een Belgische slachter, maar dat kon nog lange tijd niet vanwege een exportverbod. Het vinden van een Ne derlandse slachter was ook vaak moei lijk, want die hadden door de hele situa tie te maken met een enorm aanbod. We hebben lange tijd uiterst voorzichtig moeten handelen. Vrachtwagens ont smetten voordat ze ons terrein opkwa men, voordat ze het erf weer verlieten... In juni hebben mijn stallen ook leegge staan. Vanuit Nederland was er vanwe ge de grote vraag geen aanvoer van kui kens meer mogelijk. En we mochten Frank de Maat, ten tijde van de vogelpest tussen zijn te dikke kippen: „Hier raak ten iedere dag een paar bedrijven besmet, in Azië per dag een paar landen." archieffoto Wim Kooyman nog steeds niets uit België halen." In juli keerde de rust terug. De West-Zeeuws-Vlaming doet weer zaken met België, kortom: alles is weer koek en ei. En dat wil De Maat graag zo hou den Hij volgt de berichtgeving over de vogelgriep, ofwel aviaire influenza, in Azië met meer dan gewone interesse. „In eerste instantie denk je dat het een ver-van-je-bed-show is, maar het komt per dag met grote sprongen dichterbij. Hier raakten per dag een paar bedrij ven besmet, daar een paar landen. Het is daar veel grootschaliger dan het hier was. Ook het feit dat het virus een tijd is ver zwegen, baart mij zorgen. Ik volg het op televisie en in de krant, het houdt mij behoorlijk bezig. Natuurlijk, daar ligt ook een beetje angst aan ten grondslag Want wij zijn er zeker niet vrij van, het virus in Azië vormt een groot gevaar," Het gevoel van De Maat is dubbel. Waar hij vorig jaar met zijn handen in het haar zat door de preventieve maatre gelen van minister Veerman van Land bouw, Natuurbeheer en Voedselkwali teit, kan er wat hem betreft nu niet voor zichtig genoeg worden gehandeld. „Vo rig jaar was ik niet blij, maar nu ook niet. We moeten echt voorkomen dat, zo lang het virus actief is, nog pluimvee uit besmette landen zoals Thailand en China binnenkomt. Stel je voor dat die vogels hier nog wel worden aangele verd, dan zitten wij straks wéér met de ellende." „Enerzijds houd ik dus mijn hart vast, maar af en toe denk je als pluimveehou der ook wel: dit zou de prijzen weieens ten goede kunnen komen. Daar hoop je natuurlijk ook een beetje op. Ik hoor dat sommige collega's ook roepen, maar ik pleit voor gematigd optimisme. Ik verwacht niet dat het virus naar Neder land overwaait, maar zeg nooit nooit. Het is immers maar elf uur reizen van en naar Thailand. Je kan bij wijze van spreken binnen 24 uur heen en weer vliegen." Sars Grootste vrees van de pluimveehouders is dat de vogelgriep zich zo sterk ont wikkelt dat overdracht tussen mensen mogelijk is. Als dat gebeurt, is het hek van de dam, zo waarschuwde dr, G. Koch van het Centraal Instituut voor Dierziektencontrole in Lelystad eerder deze week. Hij verwacht dat het pro bleem dan veel ernstigere vormen aan neemt dan bijvoorbeeld het recente Sars-virus. De Maat volgt de ontwikkelingen hoofd zakelijk via de beeldbuis en verbaast zich meer dan eens. „In Nederland wer den mogelijk besmette kippen naar des tructiebedrijven afgevoerd, maar daar gaat het er heel anders aan toe. Zie je ze dode kippen in rivieren gooien. Of in putten. Stampen ze het met hun blote voeten nog even aan, zand erover en klaar. En terwijl ze dat doen dragen ze een kind op hun buik of rug. Het is daar om toch geen wonder dat daar mensen doodgaan aan dat virus? Dat heeft puur met onwetendheid te maken." door Claudia Sondervan GOES - Wat kan je doen als an deren ingrijpen in je leven: je zorg opleggen als je zelfstandig heid ontspoort, je kind uit huis halen of je gedwongen opnemen in een instelling. Dat is het the ma van een bijeenkomst die Het Klaverblad donderdag 25 maart houdt in Heinkenszand. Onder toezïchtstelling van kin deren, bijzondere opneming in de psychiatrie, rechterlijke machtiging en in bewaring stel ling zijn de maatregelen die in vier workshops aan de orde ko men. Er wordt uitgelegd onder welke omstandigheden rechters en instellingen het recht op het inrichten van het eigen leven en de ouderzorg voor kinderen mo gen schenden. Verweer Daarbij wil Het Klaverblad als platform voor patiënten- en con sumentenrechten de mogelijkhe- TERNEUZEN - Samenwerking tussen de zeehavens in de Rijn-Scheldedelta, wat schieten we er mee op? Die stelling wordt dinsdag 2 maart voorgelegd aan econo men, politici, haven- en andere bestuurders en ondernemers tij dens een symposium in het Ter- neuzense Schedetheater. Dag voorzitter is burgemeester J. Lo- nink van Terneuzen. Sprekers zijn J. de Vet, partner in Ecosys en het Nederlands Economisch Instituut in Rotterdam, oud-mi nister R. de Boer van Verkeer en Waterstaat, nu commissaris van het verzelfstandigde havenbe drijf Rotterdam en J. Stoop, voorzitter van de Antwerpse Ka mer van Koophandel. Het haven symposium begint om 13.30 uur. den tot verweer aanstippen, „We willen horen wat de erva ringen zijn van mensen die zo'n maatregel hebben meegemaakt, zelf of bij iemand uit hun omge ving", zegt Marleen Vermeer, woordvoerder van het Klaver blad. „Het kan ook diep ingrij pen bij iemand als die ziet hoe derden plots beslissen over zijn demente buurman." Tannie Koens, psychologe en fi losofe met een praktijk te Ant werpen, leidt de workshop over gedwongen opnamen in instel lingen. Matthieu Jansen en Ju dith Nieuwenhuizen leiden de workshop over kinderen die aan de ouderlijke macht worden ont trokken door een onder toezicht-' stelling. Elly Leynse vertelt van uit haar ervaring in de Thuis zorg over situaties waarin men sen de grip op hun dagelijks le ven kwijtraken, door bijvoor beeld dementie. Monique Schip pers en Harold Knippers verkla ren onder meer hoe instellingen meer te zeggen kunnen hebben over de vraag of verstandelijk gehandicapten kinderen mogen krijgen dan de ouders van deze gehandicapten. De bijeenkomst in De Stenge in Heinkenszand duurt donderdag; 25 maart van 19.00 tot 22.00 uur. Aanmelding kan telefo nisch bij het Klaverblad in Goes. (Advertentie) DVD-spaaractie Hierbij de letter voor de DVD-spaaractie van de PZC. Iedere dag verschijnt er een andere letter in de j krant die samen het woord "acteur" vormen. Deze actie loopt heel de maand februari. Alleen originele spaarzegels uit de krant op originele spaarkaarten zijn geldig. Spaarkaarten' staan op zaterdag in de krant t/m 21 februari. Oud-Vlissinger Marco Kunst schrijft science-fictionroman voor jongeren door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Gewist, het dikke jeugdboek dat de in Vlis singen opgegroeide schrijver Marco Kunst (1966) morgen in Middelburg presenteert, is het eerste science-fictionbock van uitgeverij Querido. Toen hij an derhalf jaar geleden op de helft was, stuurde Kunst zijn manu script naar de uitgeverij. Daar op kreeg hij een telefoontje van het hoofd van de afdeling jeugd boeken. „Hij was heel nieuwsgie rig naar wie hem over zijn weer zin tegen het genre science fic tion had heengeholpen." Het is niet zijn debuut. Zes jaar geleden publiceerde hij in de Zeeuwse Slibreeks het verhaal De markies van scharrebak. Hot jaar daarop deed Kunst, die te genwoordig in Amsterdam woont, echt zijn intrede in de li teraire wereld met de verhalen bundel De genietmachine. Daar in schrijft de afgestudeerde filo soof beeldend over zijn eigen volwassenwording. Gewist is een heel ander boek", verklaart Kunst. „De ge- nietmachine werd door critici heel aardig ontvangen. Ik kwam toen voor de moeilijkste taak van elke schrijver te staan: het schrijven van een tweede boek. Drie jaar lang heb ik zitten zwoegen op ideeën voor romans voor volwassenen. Uit een soort dwarsheid besloot ik opeens dat ik dat niet meer wilde. Ik heb al le literaire pretenties opzijgezet •en ik nam me voor het soort bppk te schrijven dat ik als jon getje van dertien met een zaklan taarn onder de dekens lag te le- zèn. Ik koos voor het schrijfple zier. Dat gaf me een enorm ge voel van vrijheid. Bovendien kwam daardoor mijn verbeel ding pas echt op gang." Met Gewist als resultaat. Het verhaal speelt in de verre toe komst en gaat over de dertienja rige jongen Sig. Hij woont in een grote, door hoge muren om geven stad waarin een Centrale Computer ervoor zorgt dat ieder een zich altijd gelukkig voelt. Als Sig door een opveegmachine per ongeluk buiten de stad op een vuilnisbelt wordt gesmeten, wordt in de stad alle herinne ring aan hem gewist. De bedoe ling is dat ook zijn geheugen wordt gewist, maar aan dat lot weet hij te ontkomen. Op een ui termate spannende manier be schrijft Kunst vervolgens wat Sig buiten de stad meemaakt en hoe hij probeert weer thuis te ko men. Speelde in zijn vorige boeken Zeeland nog een belangrijke rol, in Gewist is daar weinig van te rug te vinden. Hoewel de stad niet helemaal los te zien is van zijn jeugd, aldus Kunst. „Tot mijn tiende was Walcheren mijn domein, een overzichtelijk land schap achter hoge duinen, Daar voelde ik mij veilig. Toen ik zo'n beetje de leeftijd van Sig kreeg, veranderde dal. Ik ging naar de middelbare school, mijn opa overleed. Mijn wereld werd opengebroken. Zo is het ook met Sig. Die wordt als het ware uit het paradijs gegooid." Paradijselijk Maar buiten de muren van de stad gaat de jongen zich juist af vragen of een wereld waarin een computer invloed heeft op alle emoties en gevoelens wel zo pa radijselijk is. Kunst erkent dat in het boek im pliciet vraagtekens worden ge steld bij onze huidige maat schappij. „Ik heb zelf altijd veel science fiction gelezen. Het inte ressante daaraan vind ik het ge dachte-experiment. Ik heb een paar parameters van het nu op oneindig gezet en zo consequent mogelijk proberen te beschrij ven wat dat betekent. Wat ge beurt er als je de economische groei die wij nastreven tot in het oneindige doortrekt? Waartoe zou onze behoefte aan luxe, ge mak en veiligheid uiteindelijk kunnen leiden? Het verhaal is niet zomaar wal luchtfietserij." „Nu het boek af is, constateer ik dat een aantal zaken die mij al tijd fascineren er zonder opzet in terecht zijn gekomen. Tijdens mijn filosofiestudie heb ik ge leerd dat vooral de Angelsaksi sche filosofen graag experimen teerden op een manier die dicht tegen de science fiction aan leunt. Iets dergelijks doe ik hier ook. Ik vraag me bijvoorbeeld af wat de gevolgen zijn voor het taalgebruik als je dertig jaar lang geïsoleerd leeft. De verhou ding cultuur versus natuur houdt me ook bezig. In dit boek laat ik zien hoe je de zintuig lijke ervaring kunt kwijtraken in een hoog-technologische sa menleving." Kunst hoopt dat het aanstippen van die thema's zijn boek niet al leen interessant maakt voor jon geren, maar ook voor volwasse nen. „Want ik heb het niet al leen geschreven voor het jonge tje dat ik op mijn twaalfde was. Het moest ook nu voor mij inte ressant blijven." Jeugdboeken Hoewel hij niet durft te voor spellen hoe Gewist zal worden ontvangen, denkt Kunst dat hij definitief gewonnen is voor de jeugdliteratuur. „Vorig jaar zijn twee literaire verhalen van mij in De Gids verschenen. Voor het zomernummer ben ik ook weer aan een verhaal bezig. Daarin kan ik mij met taal- en vormex perimenten bezighouden. Maar ondertussen heb ik al drie be hoorlijk uitgewerkte ideeën voor jeugdboeken. In zulke boe ken moet ik de taal veel conven tioneler gebruiken, maar ik heb gemerkt dat ik dat veel leuker vind. Het lijkt erop dat ik met verhalen voor de jeugd een veel vruchtbaarder bron heb aange boord." Publicatie: Marco Kunst, Gewist, uitgeverij Querido Amsterdam, is- bn 9045100673, prijs 14,50. Pre sentatie morgen in De Drukkerij in Middelburg m.m.v. scholenge meenschap Nehalennia. Aanvang: Marco Kunst presenteert morgen in Middelburg zijn roman Gewist. foto Emiel de Lin door Ernst Jan Rozendaal OOST-SOUBURG - Wat ze pre cies doen weten ze zelf niet. Ze weten wel heel goed wat ze niet doen. Los Dancing Queenc is een popgroep die geen popgroep is, een kunstenaarscollectief dat geen kunstenaarscollectief is. „We zijn een fenomeen." De groep, die twaalf jaar gele den is opgericht door studenten van de Stadsacademie in Maas tricht, heeft de Watertoren in Oost-Souburg ingericht als een 'easy living verveelcentrum'. Op de eerste verdieping is een ten tenkamp ingericht, dat kenmer ken heeft van de oefenruimte van een popgroep. Op de tweede en derde verdieping zijn werken te zien of te beluisteren van de individuele leden en in het wa- De Watertoren in Oost-Souburg is ingericht als easy living ver veelcentrum. foto Lex de Meester terreservoir is een demolition centre ingericht. Dat is wat de ti tel aangeeft: een ruimte waar de bezoeker elektrische apparaten, die Los Dancing Queenc daar heeft neergezet, kapot mag slaan. De galmende akoestiek van de ruimte zal het bijzondere effect nog versterken. Verveelcentrum Vanmiddag en vanavond brengt Los Dancing Queenc het verveel centrum tot leven, onder meer door middel van een concert en de vertoning van een videofilm. Maar zoals de tentoonstelling anders is dan menigeen zich een tentoonstelling van hedendaag se kunst voorstelt, zo zal het popconcert anders zijn dan alle andere popconcerten. Onder meer omdat gespeeld wordt op de vreemde gitaren die Ray Moon heeft gebouwd, maar ook omdat niet is uitgesloten dat de bandleden tijdens het mucise- ren ineens gaan kokkerellen. „Wij kiepen dingen bij elkaar die volkomen irrelevant zijn", legt Ray Moon uit. „We gaan ko ken bij een optreden of we orga niseren een tentoonstelling waarbij het publiek voorwerpen mee naar huis mag nemen. Dat druist in tegen de conventies die bij dat soort gelegenheden gel den. Het bezoeken van een gale rie of museum is tegenwoordig toch net alsof je een kerk be zoekt? Het werk dat wij maken heeft een bepaalde spirit, Als we dat werk presenteren op de manier zoals dat in de beelden de kunst of de popmuziek ge bruikelijk is, komt dat helemaal niet tot zijn recht. Dus zoeken wij manieren van presenteren en exposeren die in overeenstem ming zijn met ons werk." Los Dancing Queenc wil zich niet zozeer afzetten tegen con venties alswel zich er helemaal niets van aantrekken. „Wij le ven in een rare tijd", zegt Moon. Onzinwereld „Alles is al gedaan. Al het shock erende dat je kunt bedenken. Het schilderij is al aan de zij kant, de onderkant, de boven kant en de achterkant beschil derd, de uitersten in de kunst zijn bereikt, alle media zijn in al le richtingen gestresst en dan ko men wij. Wij vinden dat we wel degelijk iets mee te delen heb ben, maar we zitten met het ver schrikkelijke besef dat alles is gedaan, Dus doen wij wat w doen zonder enige omhaal. W heten iedereen welkom in onZ totale onzinwereld." „Wij streven ernaar een bepaa de sfeer, een bepaalde vibe, creëren. Die kunnen we benadj ren, maar wat het precies is, w( ten we ook niet. In ieder gevi hoort er humor bij. Als je concert of een expositie van o( bezoekt, heb je op zijn minst keer goed gelachen. Dat beti kent dat je iets hebt beleefd. I veel andere evenementen kun dat niet zeggen." Het verveelcentrum Easy Ltvu van Los Dancing Queenc is t/vx maart ingericht in de Waterton in Oost-Souburg, open do t/vx van 12-17 uur. Als opening va daag een concert van Los Dancv Queenc in alle bezettingen 0 door de jaren heen hebben i staan: van 17 tot. 03 uur. Zaterd 28 feb vanaf 20 uur) en za maart van 12 tot 17 uur) sU ook performances gepland.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 54