Oma gaat in de revival De beverboom lijkt op de tulpenboom Alternatieve routes Gazon CBWwinkels Bouwen Klassieker zaterdag 31 januari 2004 We gooien veel te snel oude meubeltjes weg. Jurgen Bey en zijn medewer kers graaien ze weg uit de kringloopwinkel of voor de kraakwagen en transforme ren ze tot iets volstrekt unieks. Oma's spulletjes in de revival. Bey, wiens werk plaats in Rotterdam staat, is een gevierd binnenhuisar chitect die onlangs de 'Lens- velt Architect Interieur- prijs' in de wacht sleepte. Geen vormgever die je iede re dag tegenkomt. Zit ik hier wel goed? Een bin nenhuisarchitect verwacht je toch niet aan het eind van een doodlopende weg, midden tus sen de autodealers, bouwmark ten en constructiewerkplaatsen. Laat staan in een immense hal achter een hoge blauwe roldeur waarin je grote vrachtwagens waant, balen papier of rekken vol handelswaar voor de export. „Ja, dat is ie", zegt de bestuur der van een heftruck en wijst op een man in een blauwe trui. Die ie is Jurgen Bey, 38 jaar, binnen huisarchitect. Ook binnen is het architectenbu reau een vat vol verrassingen. In de grote loods staan drie kana riegele bouwketen-op-wielen, type Pipo-wagen, alsmede een SRV-wagen met het opschrift 'een goede zaak.' Het blijken werk- en vergader ruimtes te zijn. De wagens zijn lekker verwarmd en bij zittend werk is dat natuurlijk aangena mer dan de relatieve kilte van de hal. Naast een hangmat staan een grote tent opgesteld en een hut van dekens met een kijkgat. In die hut is een mede werkster geconcentreerd bezig achter de computer. Het mag duidelijk zijn. Jurgen Bey is dan wel een fameus bin nenhuisarchitect, het prototype van zijn beroepsgroep kun je hem bepaald niet noemen. Toch is er wel de waarschu wing: maak van je kamer geen toonkamer, gebruik vooral je ei gen verstand en fantasie bij het inrichten van je huis of kantoor. Dat laatste doet Jurgen Bey - op gegroeid in Ommen, gestudeerd in Eindhoven, nu werkzaam in Rotterdam - zelf op een heel bij zondere manier. Van hem hoeft niet alles nieuw, glimmend en glanzend. Bey en zijn collega's zijn trouwe bezoekers van de kringloopwinkel. En dat is te zien. Neem die oude stoel - één van de drie poten aangevreten door de hond.Met nieuwe bekleding en een stapel boeken op de plek van de ontbrekende poot is de stoel nog uitstekend te gebrui ken. Of die twee stoelen, dat kin derstoeltje en die bijzettafel: met nieuwe stoffering is het fraai tot één geheel te smeden. Zijn werk, is op zijn minst op merkelijk en spraakmakend te noemen. Bijvoorbeeld het nieu we interieur van de kleine trouwzaal van het oude Utrecht se Raadhuis of het gastenrestau- rant van Interpolis in Tilburg. Voor dé laatste klus kreeg hij de prestigieuze 'Lensvelt de Archi tect Interieurpnjs.' Interpolis stamt net als de Ra- bo-(voorheen Boerenleen-)bank af van het platteland. Dat moet je kunnen aflezen aan het inner lijk van het gastenrestaurant, meende Bey. Daarom gebruikte hij antieke stoelen die hij voorzag van een nieuwe kunststof coating, bracht hij 'nieuwe landschap pen' aan op borden, theepotten, Chris ter Laak van de Neder landse Hippische Sport bond is enthousiast over de ge combineerde paarden-, wan del-, fiets- en skeelerroute die binnenhuisarchitect Jurgen Bey en zijn vrouw, de stedenbouw kundige Rianne Makkink. gaan ontwerpen voor de Betuwe. Ter Laak, woonachtig in Heino, verwacht dat er onder paarden liefhebbers maar ook andere sportievelingen grote belangstel ling zal bestaan voor deze Ne derlandse primeur. Hij wijst er op dat zijn bond, 'de hardst groeiende sportbond van Neder land,' 500.000 leden telt. Die hebben de beschikking over kilometers pad, voornamelijk ruiterpad maar lang niet altijd toegankelijk voor paard en wa gen. Maar de &-Route zoals het nieu we multi-recreatiepad van Fort tafellakens en vitrages. Voor Jurgen Bey staat voorop dat elke ruimte zijn eigen identiteit dient te hebben, gerelateerd aan zijn functie (die trouwzaal) of verleden (Interpolis). Doe je dat niet, dan werk je mee aan de uitwassen van de glo balisering. Dat wat de wereld tot een eenheidsworst maakt. Asperen (bij Leerdam) naar Tiel gaat heten, is iets heel andere, vanwege zijn multirecreatieve karakter. Er moeten bijvoor beeld overnachtingsplaatsen in boerderijen en forten komen. „Je moet niet langs een boerde rij rijden maar er dwars door heen kunnen. En je moet er wat kunnen drinken in een verbouw de boerenschuur, samen met je paard aan de bar." Onderweg zullen straks allerlei dingen te doen zijn - glas blazen, een leuk marktje - zodat hele gezinnen van de route kunnen genieten. Met kunst wordt de &-Route ge lardeerd en aangeduid in plaats van met borden. Eerst wordt een deel van de Hollandse Wa terlinie gecoverd, straks ook an dere delen van die oude verdedi gingslinie richting Muiden en Gorinchem. En wellicht straks het hele land. Jurgen Bey komt uit Ommen. Hij groeide er vanaf zijn derde jaar op. Zijn moeder woont er nog. Het idee om binnenhuisar chitect te worden kwam pas bij hem op toen hij op de Design Academy in Eindhoven zat - voorheen de Academie voor In dustriële Vormgeving. De grote stad trok hem. Hij kwam in Rotterdam terecht. Maar zou nu wel weer naar het platteland terug willen. Hij noemt speciaal de Noordoostpol der vanwege het strakke land schap. En de mensen daar. „Die niet zo vast houden aan het oude, want ze kwamen er als pio niers.1' Het oude spul wegslepen voor de kraakwagen om er ver volgens vernieuwend mee aan de slag te gaan. Iets van die pol- derbewonere heeft Jurgen Bey ook wel. Wars als hij is van serie productie, monocultuur en voor spelbaarheid Flower Power De sfeer die Bey oproept doet een beetje denken aan de tijd van de hippies en de flower po wer. Daartegenover staat de hui dige trend van een strakke in richting, praktisch lege wanden en de meest luxueuze badka mers en keukens uit de glimmen de folders van die vermaledijde meubelboulevards. Je hoort Jurgen Bey het niet goed- of afkeuren. Hij is toch een beetje de man van leven en laten leven. Te bescheiden om snel te oordelen of te veroorde len. Zich beperkend tot: „De mensen hebben nu ook meer geld dan toen hè." Maar voor zichzelf moet het andere. Niet gewooa, niet zoals al het ande re. Maar helaas, talloze strenge overheidsregeltjes voor deurma ten en isolatiewaarden maken het architecten en vormgevers wel heel moeilijk om eigenheid in hun werk aan te brengen. Bey noemt het 'overbescher- ming' door de overheid. Zijn hoop is ook wat de 'buiten- huis-architectuur' betreft ge richt op de kleine, eigenzinnige bureaus die net als hij trachten om zelfstandige karakteristie ken neer te zetten. Want Nederland wordt wel erg strak en steriel. Daar het bedrij venterrein, daar de grote Vi- nex-woonwijken, daar het win kelcentrum. Niks geen winkel tje op de hoek of een oud ijzer handeltje middenin de woon buurt. Alle functies apart. Geen leven meer in de brouwerij. Hij zou het liefst in zijn werkhal wonen. In de polder hoopt hij dat nog eens voor elkaar te krij gen. Maar volgens de overheids voorschriften mag je helemaal niet op een bedrijventerrein wo nen. „Terwijl het sociaal gezien veel beter is als dat wel gebeurde." Of hij elke Nederlander voor het inrichten van zijn woning een binnenhuisarchitect zou aanraden. Jurgen Bey schudt van nee. „Ikzelf doe nu voor het eerst een woonhuis. Maar ik doe liever openbare gebouwen. Een huis, dat is persoonlijke leefruimte. Ik vind dat mensen daar zoveel mogelijk hun eigen ideeën in moeten leggen. Natuurlijk is het inwinnen van adviezen nooit verkeerd. Maar doe het vooral zélf." Arnold Sweers Handige klussers verruilen schroeven en spijkers steeds vaker voor lijm en kit. Een blik in de bouwmarkt leert dat er nogal wat verschillende lijmen en kitten te koop zijn. Dan is het even zoeken naar het juiste product voor het juiste karwei. Bison plaatst daarom in diverse bouwmarkten de zogenoemde Bison Kiosk. Het bedrijf om schrijft deze computer als een interactieve lijm- en kitadvi- seur. Met de computer krijgt de klant binnen een minuut het juiste productadvies. Op de com puter is eveneens te zien waar het product in de winkel te vin den is. In navolging van de zweef- maaier brengt Flymo twee nieuwe producten voor het on derhoud van het gazon op de markt. Mow 'n' Vac is naast zweefmaaier ook een soort stof zuiger. Door een speciale va- cuiimmethode wordt het gras opgevangen in een bak. De Con tour Trimmer is uitgerust met een kogelgewricht. Daardoor kan de functie volgens Flymo gemakkelijk veranderen: van trimmer naar graskantsnijder. De Mow 'n' Vac kost 99,95 euro en de de Contour Trimmer 59,95 euro. Informatie: 0172-468269 of www.flymo.nl De bekendheid van CBW-er- kende winkels groeit. Dat blijkt uit cijfers van de Centrale Branchevereniging Wonen. Was in 2002 npg 33 procent van alle consumenten bekend met de CBW erkenningsregeling, vorig jaar steeg dat percentage naar 40. Consumenten die een pro duct kopen bij een CBW-erken- de winkel kunnen een beroep doen op speciale consumenten- voorwaarden. De winkels zijn herkenbaar aan een sticker op de deur. Manke stoel. foto Marcel Loermans Binnenhuisarchitect Jurgen Bey: We gooien te snel oude meubeltjes weg. De eerste drie kwartaal van 2003 zijn 49.000 bouwver gunningen verleend. Dat is 7000 meer dan over dezelfde pe riode in 2002. Het derde kwar taal zijn minder vergunningen verleend dan het tweede kwar taal. De groei ten opzichte van 2002 is dan ook in de eerste helft van het vorige jaar gereali seerd. Dat blijkt uit cijfers van het Centrale Bureau voor de Statistiek. Het ontwerp Divina van Jac- co Bregonje is door bezoe kers van Galerie Yksi in Eindho ven uitgeroepen tot nieuwe Ne derlandse designklassieker. Het ontwerp werd gekozen uit vijf tig meubels die gedurende drie maanden in de galerie te zien waren. Het Zitelement van Tejo Remy en Renee Veenhuizen be landde op de tweede en de Knot ted Chair van Marcel Wanders op de derde plaats. Divina is verkrijgbaar in verschillende kleuren. De stoel kost 258 euro. Informatie: 0172-425025. Het ontwerp is inmiddels ook opge nomen in het Museum Of Mo dem Art in San Francisco. De tulpenboom, oftewel Liriodendron tulipifera. foto GPD De Nederlandse naam van de Liriodendron is tulpen boom, maar iemand die Neder landse naam van de Lirioden dron wil gebruiken heeft het al tijd over de 'echte tulpenboom'. Dat suggereert dat er ook een valse tulpenboom bestaat. Dat is niet zo, maar de magnolia, die in het Nederlands beverboom heet, wordt vaker tulpenboom genoemd dan beverboom. En niet helemaal onterecht, want de bloemen van de magnolia lij ken wel op tulpen en niet op be vers. Soms helpt het om bij het com municeren over planten iets van het botanische potjeslatijn te be heersen, want al te halsstarrig gebruik van Nederlandse plan tennamen zaait alleen maar ver warring. Een vriend van mij wil de graag een tulpenboom in zijn tuin. Een tuincentrum kon hem daar wel aan helpen. De tulpenboom werd aangeschaft en in de voor tuin geplant. Toen het boompje in het voor jaar uitliep werd mijn vriend on gerust. want zijn tulpenboom had heel ander blad dan alle an dere tulpenbomen die hij kende. Hij weer terug naar het tuincen trum, en daar bleek dat hij een echte tulpenboom gekocht had in plaats van een magnolia. Ge lukkig mocht hij zijn boom nog ruilen Had hij de wetenschappe lijke namen van de tulpenboom en de beverboom gekend, dan was de verwarring hem be spaard gebleven. De tulpenboom, Liriodendron tulipifera, is een reusachtige boom, die meer geschikt is voor parken dan voor tuinen. En zelfs wie een grote tuin heeft moet de tulpenboom niet naast zijn huis planten. In de VS, waar de boom vandaan komt (en waar de tuinen dikwijls gro ter zijn dan hier) zeggen tuinar chitecten altijd: „Plant nooit een tulpenboom naast je huis, want er komt altijd een moment dat hij er bovenop valt." Hier, in ons land, is het mij nooit opge vallen dat tulpenbomen vaker omwaaien dan andere bomen, maar er zijn er ook te weinig van om een betrouwbare steek proef te kunnen nemen. In zijn thuisland wordt de tulpenboom soms wel meer dan vijftig meter hoog, maar bij ons is dertig me ter de norm. Zelfs voor wie geen verstand van bomen heeft is de tulpenboom gemakkelijk te her kennen want het blad van deze boom lijkt niet op het blad van welke andere boom dan ook: het ziet eruit alsof iemand het heeft dubbelgevouwen om er daarna met een schaar keurig het uitein de af te knippen. De naam tulpenboom heeft de boom te danken aan zijn tulp- vormige bloemen die geelgroen zijn, met oranje vlekken. Die bloemen zijn groot, tenminste voor een boom, maar omdat de tulpenboom pas op latere leef tijd begint te bloeien zitten die bloemen meestal zo hoog dat je een ladder nodig hebt om ze van dichtbij te bekijken. U zou zich kunnen afvragen waarom ik een stukje wijd aan een boom die de meeste lezers niet in hun tuin kunnen huisves ten. Dat doe ik om te wijzen op een praktijk die dikwijls op de wilg, maar zelden op andere bo men wordt toegepast: het knot ten. Veel bomen kun je knotten, of zelfs bij de grond afzagen, het geen stoelen wordt genoemd. Ik kan me vooretellen dat je in een border bomen plant die je van tijd tot tijd afzaagt om ze op die manier als een bladplant te ge bruiken. Sommigen doen dat wel eens met de Paulownia, om zijn reusachtige blad, maar je zou het met veel meer bomen en struiken kunnen doen. Ik denk bijvoorbeeld aan de goudbladi- ge hazelaar, Corylus avellana 'Aurea', de bontbladige vorm van de tamme kastanje, Casta- nea sativa 'Argenteovariegata', de vleugelnoot, Prerocarya faxi- nifolia of Ouercus frainetto, de Hongaarse eik met indrukwek kend glanzend, en diep gelobt blad. En aan de tulpenboom. Het vereist meer moed om de snoeischaar in een boom te zet ten dan in een struikje, maar het kan even effectief zijn. Romke van de Kaa

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 33