Kippenboer houdt hart vast
Vanuit het paradijs op de vuilstort
PZC
Los Dancing Queenc past
in geen enkele conventie
ELICHT
Klaverblad geeft
workshops over
gedwongen zorg
12
Politie houdt
groep illegalen
aan in Vlissingen
Pleitwedstrijden
jonge advocaten
Vogelgriep
Symposium over
zeehavens Delta
PZC
kunst
zaterdag 31 januari 2004
VLISSINGEN - I)e politie heeft
in de nacht van donderdag op
vrijdag vijftien illegalen aange
houden in Vlissingen. Ze zijn
overgedragen aan de Vreemde
lingendienst, die vervolgens be
paalt of ze het land worden uit
gezet.
De politie kreeg een melding
van een ferrybedrijf in de Vlis-
singse haven over illegalen. Zij
proberen met enige regelmaat
naar Engeland te reizen. Toen
agenten arriveerden gingen de il
legalen er spoorslags vandoor.
De politie vond de mannen op
de Oosterhavenweg en de Óude
Veerhavenweg in Vlissingen. De
eigenaar van het stuk grond,
waarop de illegalen werden aan
gehouden, had het vermoeden
dat er wel vaker vi'eemdelingen
verblijven in de stro- en hooiop-
slag. Hij leidde dat af aan het
feit dat er regelmatig sigaretten
peuken liggen.
Ook in de Ritthemsestraat trof
de politie een aantal illegalen
aan. Over de nationaliteit van
de aangehouden mannen kon de
politie gisteren geen mededelin
gen doen.
MIDDELBURG - In één van de
zalen van de Middelburgse
rechtbank vinden vandaag de
jaarlijkse pleitwedstrijden voor
jonge advocaten plaats.
De pleitwedstrijden worden
sinds 1979 elk jaar georga
niseerd voor advocaat-stagiairs
in het arrondissement Middel-
burg.
Voor hen geldt de verplichting
om tijdens hun drie jaar duren
de opleiding tweemaal, en sinds
september eenmaal, deel te ne
men aan pleitwedstrijden.
De deelnemers bepleiten een fic
tieve zaak voor een jury, waar
bij de ene advocaat optreedt
voor de eisende partij en de an
der als raadsman voor de ge
daagde partij.
De pleitwedstrijden beginnen
om 9 uur en duren tot 16 uur.
door Raymond de Frel
Vijfenveertigduizend vette vleeskip-
pen krioelden vorig jaar maart dooi
de stallen van pluimveehouder Frank
de Maat uit Waterlandkerkje. Een moge
lijk met vogelpest besmet bedrijf in
Breskens zorgde voor een wekenlang
vervoersverbod van pluimvee van en
naar West-Zeeuws-Vlaanderen. Die el
lende is al even voorbij, maar in Azië
loert een nieuwe agressieve variant. De
Nederlandse pluimveehouders houden
hun hart vast. „Het is vanuit Thailand
maar elf uur vliegen hoor."
De Maat (34) stond vorig jaar op het
punt zijn kippen te verkopen, toen het
vervoersverbod werd ingesteld. Twee
weken en een paar duizend dode kippen
later kon hi] zijn dieren toch nog aan
een slachtbedrijf slijten. Het bedrijf in
Breskens bleek niet besmet. Dat gaf een
gevoel van opluchting, maar de finan
ciële gevolgen voelt De Maat nog altijd.
„Die beestjes bleven twee weken langer
dan normaal. Daardoor liep ik een nieu
we aanvoer van kuikens mis. Die zijn al
lemaal vernietigd. Mijn stal heeft na de
verkoop van die dikke kippen nog drie
weken leeggestaan. En normaal haal ik
mijn voer en kuikens vanuit België en le
ver ik aan een Belgische slachter, maar
dat kon nog lange tijd niet vanwege een
exportverbod. Het vinden van een Ne
derlandse slachter was ook vaak moei
lijk, want die hadden door de hele situa
tie te maken met een enorm aanbod. We
hebben lange tijd uiterst voorzichtig
moeten handelen. Vrachtwagens ont
smetten voordat ze ons terrein opkwa
men, voordat ze het erf weer verlieten...
In juni hebben mijn stallen ook leegge
staan. Vanuit Nederland was er vanwe
ge de grote vraag geen aanvoer van kui
kens meer mogelijk. En we mochten
Frank de Maat, ten tijde van de vogelpest tussen zijn te dikke kippen: „Hier raak
ten iedere dag een paar bedrijven besmet, in Azië per dag een paar landen."
archieffoto Wim Kooyman
nog steeds niets uit België halen," In
juli keerde de rust terug. De
West-Zeeuws-Vlaming doet weer zaken
met België, kortom: alles is weer koek
en ei. En dat wil De Maat graag zo hou
den. Hij volgt de berichtgeving over de
vogelgriep, ofwel aviaire influenza, in
Azië met meer dan gewone interesse.
„In eerste instantie denk je dat het een
ver-van-je-bed-show is, maar het komt
per dag met grote sprongen dichterbij.
Hier raakten per dag een paar bedrij
ven besmet, daar een paar landen. Het
is daar veel grootschaliger dan het hier
was.
Ook het feit dat het virus een tijd is ver
zwegen, baart mij zorgen. Ik volg het op
televisie en in de krant,'het houdt mij
behoorlijk bezig. Natuurlijk, daar ligt
ook een beetje angst aan ten grondslag.
Want wij zijn er zeker niet vrij van, het
virus in Azië vormt een groot gevaar."
Het gevoel van De Maat is dubbel.
Waar hij vorig jaar met zijn handen in
het haar zat door de preventieve maatre
gelen van minister Veerman van Land
bouw, Natuurbeheer en Voedselkwali
teit, kan er wat hem betreft nu niet voor
zichtig genoeg worden gehandeld. „Vo
rig jaar was ik niet blij, maar nu ook
niet. We moeten echt voorkomen dat, zo
lang het virus actief is, nog pluimvee
uit besmette landen zoals Thailand en
China binnenkomt.,Stel je voor dat die
vogels hier nog wel worden aangele
verd, dan zitten wij straks wéér met de
ellende."
„Enerzijds houd ik dus mijn hart vast,
maar af en toe denk je als pluimveehou
der ook wel. dit zou de prijzen weieens
ten goede kunnen komen. Daar hoop je
natuurlijk ook een beetje op. Ik hoor
dat sommige collega's ook roepen, maar
ik pleit voor gematigd optimisme. Ik
verwacht niet dat het virus naar Neder
land overwaait, maar zeg nooit nooit.
Het is immers maar elf uur reizen van
en naar Thailand. Je kan bij wijze van
spreken binnen 24 uur heen en weer
vliegen."
Sars
Grootste vrees van de pluimveehouders
is dat de vogelgriep zich zo sterk ont
wikkelt dat overdracht tussen mensen
mogelijk is. Als dat gebeurt, is het hek
van de dam, zo waarschuwde dr..
G. Koch van het Centraal Instituut voor
Dierziektencontrole in Lelystad eerder
deze week. Hij verwacht dat het pro
bleem dan veel ernstigere vormen aan
neemt dan bijvoorbeeld het recente
Sars-virus.
De Maat volgt de ontwikkelingen hoofd
zakelijk via de beeldbuis en verbaast
zich meer dan eens. „In Nederland wer
den mogelijk besmette kippen naar des
tructiebedrijven afgevoerd, maar daar
gaat het er heel anders aan toe. Zie je ze
dode kippen in rivieren gooien. Of in
putten. Stampen ze het met hun blote
voeten nog even aan, zand erover en
klaar. En terwijl ze dat doen dragen ze
een kind op hun buik of rug. Het is daar
om toch geen wonder dat daar mensen
doodgaan aan dat virus? Dat heeft puur
met onwetendheid te maken."
door Claudia Sondervan
GOES - Wat kan je doen als an
deren ingrijpen in je leven: je
zorg opleggen als je zelfstandig
heid ontspoort, je kind uit huis
halen of je gedwongen opnemen
in een instelling. Dat is het the
ma van een bijeenkomst die Het
Klaverblad donderdag 25 maart
houdt in Heinkenszand.
Onder toezichtstelling van kin
deren, bijzondere opneming in
de psychiatrie, rechterlijke
machtiging en in bewaring stel
ling zijn de maatregelen die in
vier workshops aan de orde ko
men. Er wordt uitgelegd onder
welke omstandigheden rechters
en instellingen het recht op het
inrichten van het eigen leven en
de ouderzorg voor kinderen mo
gen schenden.
Verweer
Daarbij wil Het Klaverblad als
platform voor patiënten- en con
sumentenrechten de mogelijkhe-
TERNEUZEN - Samenwerking
tussen de zeehavens in de
Rijn-Scheldedelta, wat schieten
we er mee op?
Die stelling wordt dinsdag 2
maart voorgelegd aan econo
men, politici, haven- en andere
bestuurders en ondernemers tij
dens een symposium in het Ter-
neuzense Schedetheater. Dag
voorzitter is burgemeester J. Lo-
nink van Ter-neuzen. Sprekers
zijn J. de Vet, partner in Ecosys
en het Nederlands Economisch
Instituut in Rotterdam, oud-mi
nister R. de Boer van Verkeer en
Waterstaat, nu commissaris van
het verzelfstandigde havenbe
drijf Rotterdam en J. Stoop,
voorzitter van de Antwerpse Ka
mer van Koophandel. Het haven
symposium begint om 13.30 uur.
den tot verweer aanstippen,:
„We willen horen wat de erva
ringen zijn van mensen die zo'n
maatregel hebben meegemaakt,,
zelf of bij iemand uit hun omge
ving", zegt Marleen Vermeer,
woordvoerder van het Klaver
blad. „Het kan ook diep ingrij
pen bij iemand als die ziet hoe
derden plots beslissen over zijn
demente buurman."
Tannie Koens, psychologe en fi
losofe met een praktijk te Ant
werpen, leidt de workshop over
gedwongen opnamen in instel
lingen. Matthieu Jansen en Ju
dith Nieuwenhuizen leiden de
workshop over kinderen die aan
de ouderlijke macht worden ont
trokken door een onder toezicht-;
stelling. Elly Leynse vertelt van-'
uit haar ervaring in de Thuis-i
zorg over situaties waarin men-;
sen de grip op hun dagelijks le-i
ven kwijtraken, door bijvoor-;
beeld dementie. Monique Schip
pers en Harold Knippers verkla
ren onder meer hoe instellingen
meer te zeggen kunnen hebben
over de vraag of verstandelijk
gehandicapten kinderen mogen
krijgen dan de ouders van deze
gehandicapten.
De bijeenkomst in De Stenge in
Heinkenszand duurt donderdag
25 maart van 19,00 tot 22.01
uur. Aanmelding kan telefo
nisch bij het Klaverblad in
Goes.
(Advertentie)
DVD-spaaractie
Hierbi] de letter voorde
DVD-spaaractie van de
PZC. Iedere dag verschijnt
er een andere letter in de
krant die samen het woord "acteur"
vormen. Deze actie loopt heel de
maand februari. Alleen originele
spaarzegels uit de krant op originele
spaarkaarten zijn geldig Spaarkaarten
staan op zaterdag in de krant t/m 21
februari.
Oud-Vlissinger Marco Kunst schrijft science-fïctionroman voor jongeren
door Ernst Jan Rozendaal
MIDDELBURG - Geivist, het
dikke jeugdboek dat de in Vlis
singen opgegroeide schrijver
Marco Kunst (1966) morgen in
Middelburg presenteert, is het
eerste science-fictionboek van
uitgeverij Querido. Toen hij arf-
derhalf jaar geleden op de helft"
was, stuurde Kunst zijn manu
script naar de uitgeverij. Daar
op kreeg hij een telefoontje van
het hoofd van de afdeling jeugd
boeken. „Hij was heel nieuwsgie
rig naar wie hem over zijn weer
zin tegen het genre science fic
tion had heengeholpen."
Het is niet zijn debuut. Zes jaar
geleden publiceerde hij in de
Zeeuwse Slibreeks het verhaal
De markies van scharrebak. Het
jaar daarop deed Kunst, die te
genwoordig in Amsterdam
woont, echt zijn intrede in de li
teraire wereld met de verhalen
bundel De genietmachine. Daar
in schrijft de afgestudeerde filo
soof beeldend over zijn eigen
volwassenwording.
Gewist is een heel ander
boek", verklaart Kunst. „De ge-
nietmachine werd door critici
heel aardig ontvangen. Ik kwam
toen voor de moeilijkste taak
van elke schrijver te staan: het
schrijven van een tweede boek.
Drie jaar lang heb ik zitten
zwoegen op ideeën voor romans
voor volwassenen. Uit een soort
dwarsheid besloot ik opeens dat
ik dat niet meer wilde. Ik heb al
le literaire pretenties opzijgezet
en ik nam me voor het soort
boek te schrijven dat ik als jon
getje van dertien met een zaklan
taarn onder de dekens lag te le
zen. Ik koos voor het schrijfple
zier. Dat gaf me een enorm ge
voel van vrijheid. Bovendien
kwam daardoor mijn verbeel
ding pas echt op gang."
Met Gewist als resultaat. Het
verhaal speelt in de verre toe
komst en gaat over de dertienja
rige jongen Sig. Hij woont in
een grote, door hoge muren om
geven stad waarin een Centrale
Computer ervoor zorgt dat ieder
een zich altijd gelukkig voelt.
Als Sig door een opveegmachine
per ongeluk buiten de stad op
een vuilnisbelt wordt gesmeten,
wordt in de stad alle herinne
ring aan hem gewist. De bedoe
ling is dat ook zijn geheugen
wordt gewist, maar aan dat lot
weet hij te ontkomen. Op een ui
termate spannende manier be
schrijft Kunst vervolgens wat
Sig buiten de stad'meemaakt en
hoe hij probeert weer thuis te ko
men.
Speelde in zijn vorige boeken
Zeeland nog een belangrijke rol,
in Gewist is daar weinig van te
rug te vinden Hoewel de stad
niet helemaal los te zien is van
zijn jeugd, aldus Kunst. „Tot
mijn tiende was Walcheren mijn
domein, een overzichtelijk land
schap achter hoge duinen. Daar
voelde ik mij veilig. Toen ik zo'n
beetje de leeftijd van Sig kreeg,
veranderde dat. Ik ging naar de
middelbare school, mijn opa
Överleed, Mijn wereld werd
opengebroken. Zo is het ook
met Sig. Die wordt als het ware
uit het paradijs gegooid."
Paradijselijk
Maar buiten de muren van de
stad gaat de jongen zich juist af
vragen of een wereld waarin een
computer invloed heeft op alle
emoties en gevoelens wel zo pa
radijselijk is.
Kunst erkent dat in het boek im
pliciet vraagtekens worden ge
steld bij onze huidige maat
schappij. „Ik heb zelf altijd veel
science fiction gelezen. Het inte
ressante daaraan vind ik het ge
dachte-experiment. Ik heb een
paar parameters van het nu op
oneindig gezet en zo consequent
mogelijk proberen te beschrij
ven wat dat betekent. Wat ge
beurt er als je de economische
groei die wij nastreven tot in het
oneindige doortrekt? Waartoe
zou onze behoefte aan luxe, ge
mak en veiligheid uiteindelijk
kunnen leiden? Het verhaal is
niet zomaar wat luchtfietserij."
„Nu het boek af is, constateer ik
dat een aantal zaken die mij al
tijd fascineren er zonder opzet
in terecht zijn gekomen. Tijdens
mijn filosofiestudie heb ik ge
leerd dat vooral de Angelsaksi
sche filosofen graag experimen
teerden op een manier die dicht
tegen de science fiction aan
leunt. Iets dergelijks doe ik hier
ook. Ik vraag me bijvoorbeeld af
wat de gevolgen zijn voor het
taalgebruik als je dertig jaar
lang geïsoleerd leeft. De verhou
ding cultuur versus natuur
houdt me ook bezig. In dit boek
laat ik zien hoe je de zintuig
lijke ervaring kunt kwijtraken
in een hoog-technologische sa
menleving."
Kunst hoopt dat het aanstippen
van die thema's zijn boek niet al
leen interessant maakt voor jon
geren, maar ook voor volwasse
nen. „Want ik heb het niet al
leen geschreven voor het jonge
tje dat ik op mijn twaalfde was.
Het moest ook nu voor mij inte
ressant blijven."
Jeugdboeken
Hoewel hij niet durft te voor
spellen hoe Gewist zal worden
ontvangen, denkt Kunst dat hij
definitief gewonnen is voor de
jeugdliteratuur. „Vorig jaar zijn
twee literaire verhalen van mij
in De Gids verschenen. Voor het
zomernummer ben ik ook weer
aan een verhaal bezig. Daarin
kan ik mij met taal- en vormex
perimenten bezighouden. Maar
ondertussen heb ik al drie be
hoorlijk uitgewerkte ideeën
voor jeugdboeken. In zulke boe
ken moet ik de taal veel conven
tioneler gebruiken, maar ik heb
gemerkt dat ik dat veel leuker
vind. Het lijkt erop dat ik met
verhalen voor de jeugd een veel
vruchtbaarder bron heb aange
boord."
PublicatieMarco Kunst, Gewist,
uitgeverij Querido Amsterdam, is-
bn 9045100673, pnjs €14,50 Pre
sentatie morgen in De Drukkerij
in Middelburg m.m.v. scholenge
meenschap Nehalennia. Aanvang;
14 uur.
Marco Kunst presenteert morgen in Middelburg zijn roman Gewist.
foto Em iel de Li
door Ernst Jan Rozendaal
OOST-SOUBURG - Wat ze pre
cies doen weten ze zelf niet. Ze
weten wel heel goed wat ze niet
doen. Los Dancing Queenc is
een popgroep die geen popgroep
is, een kunstenaarscollectief dat
geen kunstenaarscollectief is.
„We zijn een fenomeen."
De groep, die twaalf jaar gele
den is opgericht door studenten
van de Stadsacademie in Maas
tricht, heeft de Watertoren in
Oost-Souburg ingericht als een
'easy living verveelcentrum'. Op
de eerste verdieping is een ten
tenkamp ingericht, dat kenmer
ken heeft van de oefenruimte
van een popgroep. Op de tweede
en derde verdieping zijn werken
te zien of te beluisteren van de
individuele leden en in het wa-
De Watertoren in Oost-Souburg
is ingericht als easy living ver
veelcentrum.
foto Lex de Meester
terreservoir is een demolition
centre ingericht. Dat is wat de ti
tel aangeeft: een ruimte waar de
bezoeker elektrische apparaten,
die Los Dancing Queenc daar
heeft neergezet, kapot mag
slaan. De galmende akoestiek
van de ruimte zal het bijzondere
effect nog versterken.
Verveelcentrum
Vanmiddag en vanavond brengt
Los Dancing Queenc het verveel
centrum tot leven, onder meer
door middel van een concert en
de vertoning van een videofilm.
Maar zoals de tentoonstelling
anders is dan menigeen zich een
tentoonstelling van hedendaag
se kunst voorstelt, zo zal het
popconcert anders zijn dan alle
andere popconcerten. Onder
meer omdat gespeeld wordt op
de vreemde gitaren die Ray
Moon heeft gebouwd, maar ook
omdat niet is uitgesloten dat de
bandleden tijdens het mucise-
ren ineens gaan kokkerellen.
„Wij kiepen dingen bij elkaar
die volkomen irrelevant zijn",
legt Ray Moon uit. „We gaan ko
ken bij een optreden of we orga
niseren een tentoonstelling
waarbij het publiek voorwerpen
mee naar huis mag nemen. Dat
druist in tegen de conventies die
bij dat soort gelegenheden gel
den. Het bezoeken van een gale
rie of museum is tegenwoordig
toch net alsof je een kerk be
zoekt? Het werk dat wij maken
heeft een bepaalde spirit. Als
we dat werk presenteren op de
manier zoals dat in de beelden
de kunst of de popmuziek ge
bruikelijk is, komt dat helemaal
niet tot zijn recht. Dus zoeken
wij manieren van presenteren
en exposeren die in overeenstem
ming zijn met ons werk."
Los Dancing Queenc wil zich
niet zozeer afzetten tegen con
venties alswel zich er helemaal
niets van aantrekken. „Wij le
ven in een rare tijd", zegt Moon.
Onzinwereld
„Alles is al gedaan. Al het shock
erende dat je kunt bedenken.
Het schilderij is al aan de zij
kant, de onderkant, de boven
kant en de achterkant beschil
derd, de uitersten in de kunst
zijn bereikt, alle media zijn in al
le richtingen gestresst en dan ko
men wij. Wij vinden dat we wel
degelijk iets mee te delen h<
ben, maar we zitten met het ve
schrikkelijke besef dat alles
is gedaan. Dus doen wij wat
doen zonder enige omhaal.!
heten iedereen welkom in oi
totale onzinwereld."
„Wij streven ernaar een bepa
de sfeer, een bepaalde vibe,
creëren. Die kunnen we bena(
ren, maar wat het precies is,fl
ten we ook niet. In ieder g0
hoort er humor bij. Als jee
concert of een expositie vano
bezoekt, heb je op zijn minsti
keer goed gelachen. Dat tx
kent dat je iets hebt beleefd,
veel andere evenementen kun
dat niet zeggen."
Het verveelcentrum Easy Ut I
van Los Dancing Queenc is tin
maart ingericht in de WaterW
in Oost-Souburg, open do tin
van 12-17 uur. Als opening t
daag een concert van Los Dan
Queenc in alle bezettingen]
door de jaren heen hebben
staan: van 17 tot 03 uur. ZnW I
28 feb (vanaf 20 uur) en to
maart (van 12 tot 17 uur)
ook performances gepland. J