Q
IT om favoriete
Hollywoodauto
Herbie wint ook
de
m samenwerking met Q AutoTrack.nl
Die raken we aan de straatstenen niet kwijt
Draadloos handsfree
In de films won de grijze kever met nummer 53 het altijd met net een neuslengte voorsprong van de
dure sportauto's. Ook in de race om de favoriete Hollywoodauto op de
Redactie: 0113-315680
ynvw.pzc.nl/auto
E-mail: redactie@pzc.nl
Postbus 314460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770
Nationaal: 020-4562500
vrijdag 30 januari 2004
De Plymouth Fury die
de hoofdrol speelt de
film Christine, naar
het verhaal van Ste
phen King.
jein de verkiezingen.
Auto
Mr.Beans Austin Mini haalde net
niet de top tien.
internetsite van Auto gaat Herbie er met de hoofdprijs vandoor.
door Corno van den Berg
Op televisie en in
films spelen au
to's vaak een on
dergeschikte rol.
In een enkel ge-
ral krijgt de auto een hoofdrol
loals bij Knightrider. Of verhef
fen de fans hem tot held zoals
dij de Bluesbrothers. Met soms
jrote gevolgen: van het schaal
model van de General Lee wer-
den er op een gegeven moment
wereldwijd meer verkocht dan
de hersenpijnigende kubus van
Rubik. Van alle fanmail was
meer dan de helft gericht aan
de auto.
Een auto in een film of televi-
.ieserie is een dragend perso-
:age. meent filmcriticus Jac
Goderie. „Dat is in series als
uiightrider gesublimeerd; de
auto praat en doet allerlei din-
i ;en voor je. Het geldt ook voor
Herbie. Daar is gekozen voor
;en volkse auto, een Volkswa-
>en Kever, die ook kan praten
1 en reageert op zijn 'baas'. Hij
was de spreekwoordelijke un
derdog die met zijn bestuurder
J alles en iedereen kan verslaan.
ledereen kan zich daarmee ver-
eenzelven. Dus verbaast het
me niet echt dat hij gewonnen
heeft."
James Bond
„Bij de James Bond-films is de
rol van de auto totaal anders.
Daar is de persoon die de auto
rijdt onaantastbaar, dus hoort
daar een soortgelijke auto bij.
Het snelste van het snelste en
het nieuwste van het nieuwste.
Dat spreekt vooral mannen
aan, want die zien een auto
toch als verlengstuk van zich
zelf. Je ziet ook vaker dat de
commercie er op inspeelt,
want het is statusbepalend."
Herbie was in zijn tijd mis
schien ook wel een trendsetter.
Hij bracht bij Disney in ieder
geval behoorlijk wat geld in
het laatje. Alleen al in de ver
huur leverden de films 23,15
miljoen dollar op. Herbie speel
de de hoofdrol in vijf bioscoop
films en een tv-film. Vrijwel
niemand herinnert zich meer
de acteurs die erin reden. De
eerste film was 'The Love Bug'
in 1969, waarin de Volkswagen
Kever 1200 ragtop (zonnedak)
voor sommige scenes een Por
sche motor kreeg of aan een ta
naar Nederland. Ze werden
met een helikopter naar de
duizenden jonge fans gebracht
overal in het land. Goderie:
„Tegenwoordig zijn series
slechts een onderdeel van het
enorm grote aanbod op televi
sie. Met als gevolg dat een tele
visieserie niet zo snel meer ex
treem populair zal worden. Het
is tegenwoordig zinvoller om
een film met auto's te maken
zoals 2 Fast and 2 furious en
daar bij succes een vervolg op
te maken."
Dat was wel anders in de tijd
van de serie The Dukes of Haz-
zard. Daar weet Clémon van
Lankveld alles van. Hij noemt
zichzelf the Duke of Haps, ver
wijzingen naar de serie The
Dukes of Hazzard en zijn
woonplaats. „Ik was 3 of 4 jaar
toen ik de serie voor het eerst
zag. Ik dacht: 'wow, ze sprin
gen met auto's over van alles
heen'. En vanaf toen keek ik el
ke week. Inmiddels bezit ik
een van de serie gebruikte Dod
ge Chargers. Logisch toch? De
auto was de serie. Die moest ik
gewoon hebben. Via een vei
ling van de filmmaatschappij
heb ik hem toen gekocht voor
een behoorlijk bedrag. In het
oranje, met patriotistische vlag
en het nummer 01. En een
scheef chassis; het resultaat
van een iets te harde sprong.
Voor de serie zijn 229 auto's in
de prak gereden; vooral politie
auto's". lacht hij. Dat is nog
niks vergeleken met de cijfers
van Herbie. Daar zijn er naar
verluid 250 van 'versleten'.
Niet allemaal precies hetzelfde,
maar dat ziet alleen de kenner.
Hoewel. Op een bepaald mo
ment kon Volkswagen het juis
te type echt niet meer (op tijd)
leveren. Disney gebruikte daar
op een gewone grijze kever en
schroefde er eenvoudig een
zonnedakje bovenop het harde
dak. Zo kwam Herbie toch als
eerste over de streep.
Voor musea vol Cars of the Stars:
members.aol.com/cotsmm
www. sta rsca rstn .com
Voor onderdelen:
www.knightreplicas.com
www.dukefarm.com/69charger.html
www.mybatmobile.com
Voor een originele
Batmobiïe:
www.kruseinternational.com
De eerste Herbie was een
Volkswagen Kever Deluxe rag
top uit 1963.
Daarna zijn ook vergelijkbare
modellen gebruikt die Volkswa
gen maakte tussen 1957 en
1966
De eerste film The Love Bug
(1969) was gebaseerd op het
verhaal Car, boy, girl van Gor
don Buford uit 1961.
53 was het nummer van de fa
voriete baseball-speler van de
producer van de film.
De naam Herbie komt waar
schijnlijk van een zinnetje uit
een Las Vegas optreden: 'Sorry,
ik ga alleen uit met mannen die
Herbie heten.'
Na de eerste film speelde Her
bie de hoofdrol in: Herbie rides
again (1974), Herbie goes Monte
Carlo (1977), Herbie goes bana
nas (1980) The Love Bug 2
(1982). Voor tv: The Love Bug 3
(1997) en de serie The matchma
ker (1982).
Van de vele James Bond-
auto's haalde de Aston
Martin V12 uit Die another
day de 4e plaats.
De winnaar: Herbie the Love Bug.
Het busje waarin The A-team rond
reed werd tweede.
De tot tijdmachine omgebouwde
DeLorean in Back to the Future, 6e.
kei werd gehangen om goed
rond te kunnen spinnen. De
auto kon trouwens 'zelf' rijden
door een chauffeur op de iets
verlaagde achterbank te zetten.
Hij kon door een gat in de bo
dem van de auto zien waar hij
moest rijden.
De echte familiefilms - beetje
actie, beetje romantiek, beetje
spanning, maar alles niet té -
waren zo succesvol dat in 1982
zelfs een poging werd gedaan
een tv-serie te beginnen. Een
seizoen hield de kever het vol.
Anders was dat met The A-
team, ook uit begin jaren tach
tig. Het complete team - BA,
Face, Murdock en Hannibal -
kwam in 1984 zelfs speciaal
General Lee werd
de Dodge Char
ger van de Dukes
of Hazzard
genoemd, 3e.
Top 10 filmautoverkiezing, ruim 3000 stemmen
1 VW Kever ragtop,
2 GMCVan,
3 Dodge Charger,
4 Aston Martin V12,
5 Pontiac Trans-Am,
6 DeLorean,
7 Ford Torino,
8 Ferrari 308 GTS.
9 De 1958 Plymouth Fury, Christine
10 Ford Falcon XB Coupe, Mad Max 1
The Love Bug 13%
The A-Team 12%
Dukes of Hazzard 11%
James Bond 10%
Knight Rider 8%
Back to the Future 7%
Starsky Hutch 6%
Magnum PI 6%
4%
4%
De Dodge Monaco sedan waar de
Blues Brothers in toerden haalde ook de top tien net niet.
Volgende pagina: Auto gestolen? Auto weer terug!
De Peilstok
O Onderweg is het handig om op de
hoogte te blijven van files omleidingen
of zelfs van parkeersituaties. De ANWB lan
ceerde onlangs in Rotterdam multifunctio
nele verkeerspanelen, die ook nog eens
nieuws omtrent evenementen en het weer
bieden. Is dat volgens u een handige manier
om file- en verkeersinformatie over te bren
gen? Of heeft u liever een sms'je, kijkt u op
teletekst of luistert u naar de 'ouderwetse'
autoradio? Stem mee in de Kwestie van de
Week.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Bob blijft de beste
O Vorige week vroegen we u welke lan
delijke verkeerscampagne de meeste
invloed heeft gehad op uw verkeersgedrag.
De actie 'Bob jij of Bob ik?' blijkt velen on
der u aan het denken te hebben gezet. Net
als die voor 'Autogordels' en 'Te hard rij
den'. 'Met hetzelfde gemak gooi je 't in de
afvalbak' eindigde triest onderaan.
Welke verkeerscampagne
heeft het meeste effect?
Bob jij of Bob ik?
Autogordels, een gezonde gewoonte
Te hard rijden kost teveel
Houd 2 seconden afstand
Handsfree bellen, niks aan de hand
Stop agressie in het verkeer
Geef het door, rechts gaat voor
Als u flitst, flitsen wij terug
Licht aan, daar kun je mee thuiskomen
Met hetzelfde gemak gooi je 't in de afvalbak
17%
15%
14%
13%
10%
9%
8%
7%
5%
2%
O
O
O
O
O
O
O
O
O
OServan Jonkhart, artdirector bij reclamebureau
LimeLight: "De Bob-campagne is breed, maar ook
knap ingezet door de overheid De positieve inslag, ge
combineerd met de simpele slogan, heeft erg goed ge
werkt- ledereen weet inmiddels wat 'de Bob zijn' bete
kent, het is zelfs spreektaal geworden Maar de vraag is
natuurlijk of de actie ook daadwerkelijk het rijgedrag be
ïnvloedt. Veel van de overige verkeerscampagnes zijn vrij
belerend van toon, waardoor ze maar matig aanslaan bij
de mensen. Daarnaast missen ze de nodige originaliteit
zoals de Bob-campage."
Caravan van het jaar
De Chateau Cantara is op de caravanbeurs Caravana
in Zuidlaren uitgeroepen tot Caravan van het Jaar
2004. Vooral de nieuwe alufiber beplating en het van
krasbestendige coating voorziene meubilair spraken de
jury aan. Chateau, onderdeel van het Nederlandse cara
van bedrijf Tiras, wordt gefabriceerd in België. De Canta
ra kan een hagelbui beter doorstaan dankzij een polyes
ter front. De alufiber beplating is inet kunsthars ver
sterkt aluminium.
e zaak in Nijmegen waar ik vijf
tigjaar geleden als autoverko
per werkte had als cliënt een be
kende kunsthandelaar.
:ea 3eze heer stond op het punt een nieuwe
'2- ïuto bij ons te kopen. Het was een zater-
oa bgmiddag en ik zou naar hem toe komen
er over te praten. Maar ergens tussen
at moment en onze afspraak was hij ver
eerd geraakt aan een Jaguar die ie-
id hem had aangeboden. Een half uur
mijn bezoek had hij de auto gekocht,
limousine was zilverkleurig, had spaak
den, leren bekleding, een open dak en
üoeq Bottin koplampen,
vorige eigenaar had de wagen erg opge-
gu emeld, en de kunsthandelaar en ik raak-
nü tn in een pittige woordenwisseling die re-
Ue ilteerde in een weddenschap. Hij was be-
lef meteen een nieuwe auto bij mij te be
es tellen zijn Jaguar in te ruilen, als ik
tij seller een blok om kon rijden dan hij in
:ce ijn pas verworven wonder op wielen. Dat
toen nog, midden in Nijmegen,
ïalle vertrouwen haalde ik een demon-
tratiewagen bij de garage, waarvan het
d" terk toen al bekend stond om zijn grote
'egvastheid. En u raadt het al. anders
oefde dit stukje niet te worden geschre-
ïn: ik won de weddenschap.
kt werd maandag, en het duurde niet
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
lang of ik kon bij de directie komen. Hoe
ik het in mijn Friese hersens haalde om
zo'n ding in te ruilen voor 1200 gulden.
Het stuur zat rechts, de kilometerstand
was onbekend. Misschien was de auto nog
wel vooroorlogs. Auto's hadden toen na
melijk nog een nationaliteitsbewijs waar
geen bouwjaar op stond. En tot slot, met
een zucht: „Die raken we aan de straatste
nen niet kwijt."
Ik zat er mee. Tot ik bedacht hoe bezwaar
lijk het vaak was om in de weekends de
zakenauto te gebruiken. In een overmoe
dige bui besloot ik van de nood een deugd
te maken: ik kocht de Jaguar zelf. Over
moedig, want mijn maandsalaris bedroeg
350 gulden. Maar met de boekhouder trof
ik een regeling, en mijn eerste eigen auto
was dus wél een JA-GU-AR.
Een rood lampje bleef branden, dat wel,
en onze bedrijfsleider ontdekte: „De accu
laadt te veel." Nou, dan rij ik toch met de
lichten aan, zei ik. Hij had zo veel speling
op het stuur dat je je roerganger waande
op de grote vaart, maar dat mocht de pret
niet drukken. In de weekends was ik im
mers een gerespecteerd bezitter van een
roemrucht Engelse premium-brand. In het
groepje vrienden en kennissen met wie ik
wel 'ns uitging zat ook een jonge steenfa
brikant. Nadat hij ongeveer een halfjaar
lang steeds verlekkerder was geraakt op
mijn auto was hij bereid 1.200 gulden
voor de Jaguar neer te tellen. Twee jaar
reed hij ermee, waarna hij hem voor 4.500
gulden verkocht aan een verzamelaar in
Zeist.
En oja, onze bedrijfsleider werd, dankzij
zijn aldus verworven kennis van zaken, la
ter aangenomen als bedrijfsleider bij de Ja
guar-importeur. Hoe zei Bredero dat ook
al weer... Het kan verkeren.
Een mobieltje aan je oor in de
auto mag niet. Je schaft een
handsfree aan dus. Nu is er ook
een apparaat waarbij je je mo
bieltje gewoon in je zak kunt
houden. De Extreme is een
leuk vormgegeven luidspreker
tje waaraan met een lange
draad een microfoon is verbon
den. Het apparaat is met
'ouderwetse' draad leverbaar
voor 69.95 euro. Maar het
mooist is natuurlijk de blue-
tooth uitvoering. Draadloos.
Dan is hij 30 euro duurder,
maar dan hoef je alleen met je
microfoondraadje te haspelen.
Je kunt de hele autoreis je tele
foon gewoon op zak houden.
Bovendien kun je je telefoon
meenemen van de ene naar de
andere auto.
Het kost even priegelen om de
Extreme met je gsm te 'paren'
en je moet vooral niet vergeten
de kit elke keer als je de auto
verlaat uit te schakelen door
een seconde of vijf een knopje
ingedrukt te houden. Wanneer
je dat vergeet slaat je telefoon
zodanig op tilt, dat hij de vol
gende keer geen verbinding
meer met de kit wil maken.
Enige discipline is dus nodig.
Maar dan werkt het ook heel
aardig. Het volume van de tele
foon is een zwak punt. En, een
waarschuwing voor de luie
mens, je moet wel even zelf tel
kens je radio zachter zetten,
dat wel.
Versluis Car Audio in Lieshout
is voor de Benelux importeur
van de Extreme.
Citroen dubbelt
Citroen heeft zijn verkopen in Nederland sinds 1996
verdubbeld. Het merk was in dat jaar volledig onder
gesneeuwd door Peugeot. Nu lonkt Ijet merk, volgens di
recteur Roland van Ro van Citroën Nederland, naar de
top vijf Van de 33.369 wagens die Citroën vorig jaar in
Nederland verkocht waren 28.037 personenwagens, wat
neerkomt op een zesde plek en een marktaandeel van
5.7%. Ook internationaal groeit Citroën. Wereldwijd wer
den 1.372.000 nieuwe bedrijfs- en personenwagens ver
kocht, 4,6% meer dan in 2003.
Smart volgens Brabus
Een jaar na de komst van de Smart Roadster komt er
een variant in de vorm van een Smart Brabus voor
zowel de Roadster als de Roadster Coupé. De driecilinder
tweezitter heeft 101 pk te besteden, dat is bijna 20 pk
meer dan de gewone versie. De auto is zwart of zilver ge
spoten, standaard is een softtop en lederen stoelen. De
Smart op z'n Brabus (een Duitse tuner) kost 33.780 euro.
De coupé is 2.500 euro duurder.
Daewoo en Lada
GM Daewoo gaat vanaf oktober de opvolger van de
Lada Niva importeren. De nieuwe 4x4 heet dan
voortaan Chevrolet Niva. De gehele aandrijfiijn is van
Opel, maar een woordvoerder ontkent dat de Opel Fron
tera model staat voor de nieuwe Niva. Vanaf oktober
staat de Chevrolet Niva in de showroom.
Deze stokoude Lada Niva uit de jaren zeventig wordt eind dit
jaar vervangen door een nieuwe Russische 4x4 die Chevrolet Ni
va gaat heten.