Q IT om favoriete Hollywoodauto Herbie wint ook de m samenwerking met Q AutoTrack.nl Die raken we aan de straatstenen niet kwijt Draadloos handsfree In de films won de grijze kever met nummer 53 het altijd met net een neuslengte voorsprong van de dure sportauto's. Ook in de race om de favoriete Hollywoodauto op de Redactie: 0113-315680 ynvw.pzc.nl/auto E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 314460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520 Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770 Nationaal: 020-4562500 vrijdag 30 januari 2004 De Plymouth Fury die de hoofdrol speelt de film Christine, naar het verhaal van Ste phen King. jein de verkiezingen. Auto Mr.Beans Austin Mini haalde net niet de top tien. internetsite van Auto gaat Herbie er met de hoofdprijs vandoor. door Corno van den Berg Op televisie en in films spelen au to's vaak een on dergeschikte rol. In een enkel ge- ral krijgt de auto een hoofdrol loals bij Knightrider. Of verhef fen de fans hem tot held zoals dij de Bluesbrothers. Met soms jrote gevolgen: van het schaal model van de General Lee wer- den er op een gegeven moment wereldwijd meer verkocht dan de hersenpijnigende kubus van Rubik. Van alle fanmail was meer dan de helft gericht aan de auto. Een auto in een film of televi- .ieserie is een dragend perso- :age. meent filmcriticus Jac Goderie. „Dat is in series als uiightrider gesublimeerd; de auto praat en doet allerlei din- i ;en voor je. Het geldt ook voor Herbie. Daar is gekozen voor ;en volkse auto, een Volkswa- >en Kever, die ook kan praten 1 en reageert op zijn 'baas'. Hij was de spreekwoordelijke un derdog die met zijn bestuurder J alles en iedereen kan verslaan. ledereen kan zich daarmee ver- eenzelven. Dus verbaast het me niet echt dat hij gewonnen heeft." James Bond „Bij de James Bond-films is de rol van de auto totaal anders. Daar is de persoon die de auto rijdt onaantastbaar, dus hoort daar een soortgelijke auto bij. Het snelste van het snelste en het nieuwste van het nieuwste. Dat spreekt vooral mannen aan, want die zien een auto toch als verlengstuk van zich zelf. Je ziet ook vaker dat de commercie er op inspeelt, want het is statusbepalend." Herbie was in zijn tijd mis schien ook wel een trendsetter. Hij bracht bij Disney in ieder geval behoorlijk wat geld in het laatje. Alleen al in de ver huur leverden de films 23,15 miljoen dollar op. Herbie speel de de hoofdrol in vijf bioscoop films en een tv-film. Vrijwel niemand herinnert zich meer de acteurs die erin reden. De eerste film was 'The Love Bug' in 1969, waarin de Volkswagen Kever 1200 ragtop (zonnedak) voor sommige scenes een Por sche motor kreeg of aan een ta naar Nederland. Ze werden met een helikopter naar de duizenden jonge fans gebracht overal in het land. Goderie: „Tegenwoordig zijn series slechts een onderdeel van het enorm grote aanbod op televi sie. Met als gevolg dat een tele visieserie niet zo snel meer ex treem populair zal worden. Het is tegenwoordig zinvoller om een film met auto's te maken zoals 2 Fast and 2 furious en daar bij succes een vervolg op te maken." Dat was wel anders in de tijd van de serie The Dukes of Haz- zard. Daar weet Clémon van Lankveld alles van. Hij noemt zichzelf the Duke of Haps, ver wijzingen naar de serie The Dukes of Hazzard en zijn woonplaats. „Ik was 3 of 4 jaar toen ik de serie voor het eerst zag. Ik dacht: 'wow, ze sprin gen met auto's over van alles heen'. En vanaf toen keek ik el ke week. Inmiddels bezit ik een van de serie gebruikte Dod ge Chargers. Logisch toch? De auto was de serie. Die moest ik gewoon hebben. Via een vei ling van de filmmaatschappij heb ik hem toen gekocht voor een behoorlijk bedrag. In het oranje, met patriotistische vlag en het nummer 01. En een scheef chassis; het resultaat van een iets te harde sprong. Voor de serie zijn 229 auto's in de prak gereden; vooral politie auto's". lacht hij. Dat is nog niks vergeleken met de cijfers van Herbie. Daar zijn er naar verluid 250 van 'versleten'. Niet allemaal precies hetzelfde, maar dat ziet alleen de kenner. Hoewel. Op een bepaald mo ment kon Volkswagen het juis te type echt niet meer (op tijd) leveren. Disney gebruikte daar op een gewone grijze kever en schroefde er eenvoudig een zonnedakje bovenop het harde dak. Zo kwam Herbie toch als eerste over de streep. Voor musea vol Cars of the Stars: members.aol.com/cotsmm www. sta rsca rstn .com Voor onderdelen: www.knightreplicas.com www.dukefarm.com/69charger.html www.mybatmobile.com Voor een originele Batmobiïe: www.kruseinternational.com De eerste Herbie was een Volkswagen Kever Deluxe rag top uit 1963. Daarna zijn ook vergelijkbare modellen gebruikt die Volkswa gen maakte tussen 1957 en 1966 De eerste film The Love Bug (1969) was gebaseerd op het verhaal Car, boy, girl van Gor don Buford uit 1961. 53 was het nummer van de fa voriete baseball-speler van de producer van de film. De naam Herbie komt waar schijnlijk van een zinnetje uit een Las Vegas optreden: 'Sorry, ik ga alleen uit met mannen die Herbie heten.' Na de eerste film speelde Her bie de hoofdrol in: Herbie rides again (1974), Herbie goes Monte Carlo (1977), Herbie goes bana nas (1980) The Love Bug 2 (1982). Voor tv: The Love Bug 3 (1997) en de serie The matchma ker (1982). Van de vele James Bond- auto's haalde de Aston Martin V12 uit Die another day de 4e plaats. De winnaar: Herbie the Love Bug. Het busje waarin The A-team rond reed werd tweede. De tot tijdmachine omgebouwde DeLorean in Back to the Future, 6e. kei werd gehangen om goed rond te kunnen spinnen. De auto kon trouwens 'zelf' rijden door een chauffeur op de iets verlaagde achterbank te zetten. Hij kon door een gat in de bo dem van de auto zien waar hij moest rijden. De echte familiefilms - beetje actie, beetje romantiek, beetje spanning, maar alles niet té - waren zo succesvol dat in 1982 zelfs een poging werd gedaan een tv-serie te beginnen. Een seizoen hield de kever het vol. Anders was dat met The A- team, ook uit begin jaren tach tig. Het complete team - BA, Face, Murdock en Hannibal - kwam in 1984 zelfs speciaal General Lee werd de Dodge Char ger van de Dukes of Hazzard genoemd, 3e. Top 10 filmautoverkiezing, ruim 3000 stemmen 1 VW Kever ragtop, 2 GMCVan, 3 Dodge Charger, 4 Aston Martin V12, 5 Pontiac Trans-Am, 6 DeLorean, 7 Ford Torino, 8 Ferrari 308 GTS. 9 De 1958 Plymouth Fury, Christine 10 Ford Falcon XB Coupe, Mad Max 1 The Love Bug 13% The A-Team 12% Dukes of Hazzard 11% James Bond 10% Knight Rider 8% Back to the Future 7% Starsky Hutch 6% Magnum PI 6% 4% 4% De Dodge Monaco sedan waar de Blues Brothers in toerden haalde ook de top tien net niet. Volgende pagina: Auto gestolen? Auto weer terug! De Peilstok O Onderweg is het handig om op de hoogte te blijven van files omleidingen of zelfs van parkeersituaties. De ANWB lan ceerde onlangs in Rotterdam multifunctio nele verkeerspanelen, die ook nog eens nieuws omtrent evenementen en het weer bieden. Is dat volgens u een handige manier om file- en verkeersinformatie over te bren gen? Of heeft u liever een sms'je, kijkt u op teletekst of luistert u naar de 'ouderwetse' autoradio? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Bob blijft de beste O Vorige week vroegen we u welke lan delijke verkeerscampagne de meeste invloed heeft gehad op uw verkeersgedrag. De actie 'Bob jij of Bob ik?' blijkt velen on der u aan het denken te hebben gezet. Net als die voor 'Autogordels' en 'Te hard rij den'. 'Met hetzelfde gemak gooi je 't in de afvalbak' eindigde triest onderaan. Welke verkeerscampagne heeft het meeste effect? Bob jij of Bob ik? Autogordels, een gezonde gewoonte Te hard rijden kost teveel Houd 2 seconden afstand Handsfree bellen, niks aan de hand Stop agressie in het verkeer Geef het door, rechts gaat voor Als u flitst, flitsen wij terug Licht aan, daar kun je mee thuiskomen Met hetzelfde gemak gooi je 't in de afvalbak 17% 15% 14% 13% 10% 9% 8% 7% 5% 2% O O O O O O O O O OServan Jonkhart, artdirector bij reclamebureau LimeLight: "De Bob-campagne is breed, maar ook knap ingezet door de overheid De positieve inslag, ge combineerd met de simpele slogan, heeft erg goed ge werkt- ledereen weet inmiddels wat 'de Bob zijn' bete kent, het is zelfs spreektaal geworden Maar de vraag is natuurlijk of de actie ook daadwerkelijk het rijgedrag be ïnvloedt. Veel van de overige verkeerscampagnes zijn vrij belerend van toon, waardoor ze maar matig aanslaan bij de mensen. Daarnaast missen ze de nodige originaliteit zoals de Bob-campage." Caravan van het jaar De Chateau Cantara is op de caravanbeurs Caravana in Zuidlaren uitgeroepen tot Caravan van het Jaar 2004. Vooral de nieuwe alufiber beplating en het van krasbestendige coating voorziene meubilair spraken de jury aan. Chateau, onderdeel van het Nederlandse cara van bedrijf Tiras, wordt gefabriceerd in België. De Canta ra kan een hagelbui beter doorstaan dankzij een polyes ter front. De alufiber beplating is inet kunsthars ver sterkt aluminium. e zaak in Nijmegen waar ik vijf tigjaar geleden als autoverko per werkte had als cliënt een be kende kunsthandelaar. :ea 3eze heer stond op het punt een nieuwe '2- ïuto bij ons te kopen. Het was een zater- oa bgmiddag en ik zou naar hem toe komen er over te praten. Maar ergens tussen at moment en onze afspraak was hij ver eerd geraakt aan een Jaguar die ie- id hem had aangeboden. Een half uur mijn bezoek had hij de auto gekocht, limousine was zilverkleurig, had spaak den, leren bekleding, een open dak en üoeq Bottin koplampen, vorige eigenaar had de wagen erg opge- gu emeld, en de kunsthandelaar en ik raak- nü tn in een pittige woordenwisseling die re- Ue ilteerde in een weddenschap. Hij was be- lef meteen een nieuwe auto bij mij te be es tellen zijn Jaguar in te ruilen, als ik tij seller een blok om kon rijden dan hij in :ce ijn pas verworven wonder op wielen. Dat toen nog, midden in Nijmegen, ïalle vertrouwen haalde ik een demon- tratiewagen bij de garage, waarvan het d" terk toen al bekend stond om zijn grote 'egvastheid. En u raadt het al. anders oefde dit stukje niet te worden geschre- ïn: ik won de weddenschap. kt werd maandag, en het duurde niet Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. lang of ik kon bij de directie komen. Hoe ik het in mijn Friese hersens haalde om zo'n ding in te ruilen voor 1200 gulden. Het stuur zat rechts, de kilometerstand was onbekend. Misschien was de auto nog wel vooroorlogs. Auto's hadden toen na melijk nog een nationaliteitsbewijs waar geen bouwjaar op stond. En tot slot, met een zucht: „Die raken we aan de straatste nen niet kwijt." Ik zat er mee. Tot ik bedacht hoe bezwaar lijk het vaak was om in de weekends de zakenauto te gebruiken. In een overmoe dige bui besloot ik van de nood een deugd te maken: ik kocht de Jaguar zelf. Over moedig, want mijn maandsalaris bedroeg 350 gulden. Maar met de boekhouder trof ik een regeling, en mijn eerste eigen auto was dus wél een JA-GU-AR. Een rood lampje bleef branden, dat wel, en onze bedrijfsleider ontdekte: „De accu laadt te veel." Nou, dan rij ik toch met de lichten aan, zei ik. Hij had zo veel speling op het stuur dat je je roerganger waande op de grote vaart, maar dat mocht de pret niet drukken. In de weekends was ik im mers een gerespecteerd bezitter van een roemrucht Engelse premium-brand. In het groepje vrienden en kennissen met wie ik wel 'ns uitging zat ook een jonge steenfa brikant. Nadat hij ongeveer een halfjaar lang steeds verlekkerder was geraakt op mijn auto was hij bereid 1.200 gulden voor de Jaguar neer te tellen. Twee jaar reed hij ermee, waarna hij hem voor 4.500 gulden verkocht aan een verzamelaar in Zeist. En oja, onze bedrijfsleider werd, dankzij zijn aldus verworven kennis van zaken, la ter aangenomen als bedrijfsleider bij de Ja guar-importeur. Hoe zei Bredero dat ook al weer... Het kan verkeren. Een mobieltje aan je oor in de auto mag niet. Je schaft een handsfree aan dus. Nu is er ook een apparaat waarbij je je mo bieltje gewoon in je zak kunt houden. De Extreme is een leuk vormgegeven luidspreker tje waaraan met een lange draad een microfoon is verbon den. Het apparaat is met 'ouderwetse' draad leverbaar voor 69.95 euro. Maar het mooist is natuurlijk de blue- tooth uitvoering. Draadloos. Dan is hij 30 euro duurder, maar dan hoef je alleen met je microfoondraadje te haspelen. Je kunt de hele autoreis je tele foon gewoon op zak houden. Bovendien kun je je telefoon meenemen van de ene naar de andere auto. Het kost even priegelen om de Extreme met je gsm te 'paren' en je moet vooral niet vergeten de kit elke keer als je de auto verlaat uit te schakelen door een seconde of vijf een knopje ingedrukt te houden. Wanneer je dat vergeet slaat je telefoon zodanig op tilt, dat hij de vol gende keer geen verbinding meer met de kit wil maken. Enige discipline is dus nodig. Maar dan werkt het ook heel aardig. Het volume van de tele foon is een zwak punt. En, een waarschuwing voor de luie mens, je moet wel even zelf tel kens je radio zachter zetten, dat wel. Versluis Car Audio in Lieshout is voor de Benelux importeur van de Extreme. Citroen dubbelt Citroen heeft zijn verkopen in Nederland sinds 1996 verdubbeld. Het merk was in dat jaar volledig onder gesneeuwd door Peugeot. Nu lonkt Ijet merk, volgens di recteur Roland van Ro van Citroën Nederland, naar de top vijf Van de 33.369 wagens die Citroën vorig jaar in Nederland verkocht waren 28.037 personenwagens, wat neerkomt op een zesde plek en een marktaandeel van 5.7%. Ook internationaal groeit Citroën. Wereldwijd wer den 1.372.000 nieuwe bedrijfs- en personenwagens ver kocht, 4,6% meer dan in 2003. Smart volgens Brabus Een jaar na de komst van de Smart Roadster komt er een variant in de vorm van een Smart Brabus voor zowel de Roadster als de Roadster Coupé. De driecilinder tweezitter heeft 101 pk te besteden, dat is bijna 20 pk meer dan de gewone versie. De auto is zwart of zilver ge spoten, standaard is een softtop en lederen stoelen. De Smart op z'n Brabus (een Duitse tuner) kost 33.780 euro. De coupé is 2.500 euro duurder. Daewoo en Lada GM Daewoo gaat vanaf oktober de opvolger van de Lada Niva importeren. De nieuwe 4x4 heet dan voortaan Chevrolet Niva. De gehele aandrijfiijn is van Opel, maar een woordvoerder ontkent dat de Opel Fron tera model staat voor de nieuwe Niva. Vanaf oktober staat de Chevrolet Niva in de showroom. Deze stokoude Lada Niva uit de jaren zeventig wordt eind dit jaar vervangen door een nieuwe Russische 4x4 die Chevrolet Ni va gaat heten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 21