>zc Met een vleug hysterie Les Bonnes is een schimmenspel 27 Gino Sancti melig en morbide donderdag 29 januari 2004 De Nederlandse dagen van twee theatrale, poëtische muzikale Vlamingen met een iorbide schaduwzijde zijn defi ne! aangebroken. Het pro- 'iinma Niet op de openbare jgstrooien (2002) van Gino mcti valt hier in de inmiddels «ciaal ingestelde categorie smatoriumcabaret' verhaal voltrekt zich in de primerende omgeving van een jmatorium, waar twee broers ibegrafenis van hun moeder dubbelzinnig 'vieren'. Haar itste wens was immers dat het feest moest worden, deze show, hun tweede, epten Frank van Erum (1977) Han Coucke (1975) in 2002 het Amsterdam Kleinkunst stival de Wim Sonneveldprijs ie wacht. In datzelfde jaar toverden ze de harten van de r. op het CabareteSKE festi- in Eindhoven. Reden genoeg een begin te maken aan een ste Nederlandse tournee. Be- deze maand ging die van et op de openbare weg strooi- werd met name geprezen om absurde en poëtische taalge- ak dat Gino Sancti ragfijn iweefde met hun kernachtige, ■oerende muziek. Erum: 'We beginnen nooit jdfiek met muziek of theater. hebben we losse ideeën, ■vorm dringt zich langzaam ,afwisselend in tekst en mu- Wat we altijd proberen, is muziek en ritme in de reekteksten' te verwerken, ardoor die neigen naar poë- We proberen een taalcon- ■jctie op te bouwen, maar ook niet zeer bewust. Eén ding eer: dat typische taalmatige :t maakt het vaak zo grap- t wordt de stijl van Gino :ti absurdistisch genoemd, meestal wordt daar dan ach- aan gezegd of geschreven dat absurdisme en surrealisme iken zijn van het Vlaamse ca- 1 De Nederlanders zouden tegen de realiteit aanschop- Hoe denkt Van Erum hier- cabaret - Vlaams of Neder- ds- moet je hoe dan ook een mhorigheidsgevoel creëren ïzaal. Ik denk dat Nederlan- idat inderdaad op een ande- laiüer doen dan de Vlamin- Onze Nederlandse collega's jen vaak voor een huiselijke in de zaal, ze maken een ieronsje Wij Vlamingen pro- vaak een apart saamhorig- dsgevoel te kweken. We zoe- de sfeer juist in het afwij- :de, hoewel we ook weer niet contact met de realiteit ver- IGino Sancti wel merkt, is mensen in het noorden van Ierland soms meer moeite ben om dingen te plaatsen :de zuiderlingen. Dat heeft tvaak te maken met grappen over typisch Belgische ge- iken gaan. "Voor onze Neder- ise tournee hebben we de hier en daar aangepast. Zo idan merkten we: He, dit is typisch Belgisch!. Soms was een reden om te veranderen om het juist te laten Danielle Stals oSancti staat met Niet op ■penbare weg strooien van- idin Vesatzak'99 in Vlissin- (20.15 uur). In Glazen Speelgoed ver tolkt Anne-Wil Blankers de rol van een Amerikaanse vrouw die met de moed der wanhoop haar leven en dat van haar kinderen probeert te bestieren. Of ze nou Shirley Valentine of koningin Wilhelmina speelt, het commentaar luidt on veranderlijk dat het lijkt alsof de rol Anne-Wil Blankers op het lijf is geschreven. Anne-WTil Blankers stelt het zelf vast, met een zekere ironie. „Dan denk ik: wat? Op welk lijf is het dan ge schreven? Die rollen zijn zo ver schillend! Kun je het verder uit elkaar vinden? Nou ja, het is heel gek, maar het zal wel een compliment zijn." Zeker, dat is het, en de kans is groot dat er over haar vertol king van Amanda Wingfield in- Glazen Speelgoed hetzelfde zal worden beweerd Met ogen schijnlijk verbluffend gemak brengt Anne-Wil Blankers een licht tragische en geëxalteerde vrouw tot leven in deze uitvoe ring van Tennessee Williams be roemde toneeldebuut uit 1944 - zijn nooit gespeelde eersteling buiten beschouwing gelaten. Amanda Wingfield is de moeder van twee kinderen met wie ze het beste voorheeft en die ze op soms lekker onuitstaanbare wij ze bemoedert. Haar voornaam ste taak in het stuk is zoon Tom (Victor Löw) ervan te weerhou den ervan door te gaan. zoals haar echtgenoot al deed, kort na dat ze trouwden, en haar buiten gewoon verlegen dochter Laura (Angela Schijf) aan een man te helpen die niet drinkt en een goede baan heeft. Anne-Wil Blankers koos het stuk zelf uit. in het kader van haar vijfjarige engagement bij Joop van den Ende en Jacques Senf dat volgend jaar afloopt. Ze vond Amanda Wingfield zo n rol 'waar je wel wat mee kunt'. Treurig verhaal „Ik kende alleen het gegeven, ik had het nooit eerder gezien of gelezen. Dat vind ik wel prettig, dan kan ik onbelast aan zo'n rol beginnen. Het is weliswaar een treurig verhaal, maar je kunt er Anne-Wil Blankers toch een beetje licht mee om gaan en er hier en daar wat hu mor in krijgen, zodat het al niet te zompig wordt. Bovendien sprak de sfeer van de jaren der tig in het zuiden van de Verenig de Staten me wel aan. De atmo sfeer van oude chique, vergane glorie, zo'n vrouw die in een huurkamertje zit met twee kin deren en door haar man in de steek is gelaten." Zoals zo vaak bij Tennessee Wil liams probeert de hoofdpersoon op de been te blijven door stevig over het verleden te mijmeren, toen alles nog roze was en moge lijk leek. „Tja, ze vertelt bijvoor beeld graag over de zeventien aanbidders die ze ooit op een en kele zondagmiddag had. En uit al die jongens koos ze net de ver keerde Ze was dol op hem en is dat eigenlijk nog steeds, dat merk je aan alles, ook al heeft hij haar laten zitten. Met de moed der wanhoop probeert ze thuis de boel op haar manier op de rails te houden, met een licht vleugje hysterie soms. Dat is wat het tot een leuke rol maakt. Het is prettig als er een paar steekjes loszitten aan een perso nage. dat je in de zaal af en toe denkt: Wat doet ze nou? Mag ze even haar mond houden? En dat je dan meteen daarna denkt: ze heeft eigenlijk toch wel gelijk." Willem Hoogendoorn Glazen Speelgoed: vandaag om 20.15 uur in De Maagd Bergen op Zoom; do. 5 feb. om 20 uur in de Stadsschouwburg Middel burg. Jean Genet (1910-1986) schreef het toneelstuk Les Bonnes in de gevangenis. Hoe wel het over twee dienstmeisjes en hun Mevrouw gaat, was het zijn uitdrukkelijke wens, dat het door mannen gespeeld zou worden. Niet zo vreemd wan neer men bedenkt dat Genet ho moseksueel was. Jos van den Broeke (44) uit Oostkapelle, die het stuk nu regisseert bij een ad hoc-gezelschap, hield evenwel vast aan drie vrouwen. Middenkaderregisseur Jos van den Broeke verwierf zich faam (en onbegrip) met zijn experi mentele voorstellingen, waarin vele meters landbouwplastic en naakt onder doorschijnende re genjassen waren verwerkt. Alle reden dus om te veronderstellen dat hij in Les Bonnes het experi ment niet uit de weg zou gaan, hem min of meer aangereikt door Genet zelf. Maar Van den Broeke koos voor puur acteer werk door drie dames. „Ik heb minder de nadruk op de vorm en meer op het spel ge legd. We vertellen een verhaal over twee dienstmeiden, tevens zusjes, die werken voor de Me vrouw. Ze zijn ontevreden met hun bestaan en beramen een plan om Mevrouw te vermoor den, om zich zo te ontworstelen aan hun situatie. Maar dat dur ven ze niet goed. Daarom gaan ze, als Mevrouw weg is, een spel spelen om de moord te oefenen. Daarbij komt echter ook de con troverse tussen de zusjes aan het licht. Maar als Mevrouw thuis komt, gedragen zij zich weer als de onderdanige dienst meiden." „Er is ook een Meneer, maar de meiden hebben ervoor gezorgd dat hij in de gevangenis zit. Dat mislukt uiteindelijk en in hun onderlinge strijd geeft de één de ander de schuld. De ander pro beert Mevrouw midden in de nacht te vermoorden, maar durft toch niet. Dat krijgt ze weer van haar zus op haar brood. Ze hebben ook een ver houding en er is de jaloezie dat De zusjes (Jolanda Kasse en Wilma Selen) hebben een verhouding. de één denkt dat de ander er met een man vandoor zal gaan. Je ziet op een gegeven moment niet meer wat realiteit en wat spel is tussen de meiden." Les Bonnes (doorgaans in het Nederlands vertaald met De Meiden) is een schimmenspel, een valse illusie. Genet meende dat nergens de dubbelzinnig heid en onechtheid zo voorbeel dig wordt getoond als in het theater, wat door Jos van den Broeke volmondig wordt be aamd. En de Franse filosoof Jean-Paul Sartre stelde dat Ge net zich tot het theater voelde aangetrokken omwille van de schijn, het bedrog en de kunst matigheid: hij heeft waarschijn lijk nergens brutaler gelogen dan in De Meiden. Jos van den Broeke ervoer het regisseren als zeer intensief. „Je zit met drie spelers die continu aan het werk zijn. Het leuke is ook dat we het op locatie spelen, een echt herenhuis, waar het ver schil van de klassen in de sfeer zit. En het gaat absoluut naar een climax toe." Les Bonnes wordt gespeeld door Jolanda Kasse (34) en Wilma Se len (43), die ook actief zijn bij de Zeeuwse Komedie in Vlissin gen, als de meiden in korte zwar te rokjes met wit schortje, en An- nemane Klijnsma (42), van de bijna ter ziele Toneelgroep Oost kapelle, als de Mevrouw in een voluptueuze maagdelijk witte jurk. „Ik denk dat na de voorstelling foto Ruben Oreel niets meer hetzelfde zal zijn", zegt Jos met een uitgestreken ge zicht, waarop de dames in la chen uitbarsten en Jolanda rela tiveert: „Ik ben blij dat je er niet al te hoge verwachtingen van hebt." Maar Jos gaat onverstoorbaar verder: „Je zet de mensen steeds op het verkeerde been. Pas als het publiek het spelletje door ziet, dan voelt het hoe de dames zich voelen, hoe gevangen ze zit ten. Daarmee hoop ik de men sen te raken." Frans Doeleman Les Bonnes wordt vrijdag en za terdag gespeeld in de Duingale rie in Domburg en 6 en 7 februa ri in het buiten Overduin in Oostkapelle (20.30 uur). De laat ste twee zijn uitverkocht. In de Zeeuwse bibliotheek in Middel burg is een internationale expositie over de Poem Express te zien. De Poem Express is een kunst- en gedich tenfestival voor kinderen, en laat zien wat kinderen uit andere landen tekenen en schrijven. Te zien t/m 13 tijdens openingstijden bibliotheek. In galerie DeZenkasT aan de Verwe- rijstraat in Middelburg is een exposi tie ingericht met werk van Frits van Til. De tentoonstelling, getiteld Eu nao ti iem Lisboa, wordt zondag om 14.00 uur geopend. Te zien tot 1 maart Zondag wordt in Middelburg de Kunst- en Cultuurroute gehouden. In Gallerymaritime aan de Gorstraat werkt Ludo van Well aan een beeld. Het kunstwerk zal aan het eind van de dag per opbod verkocht worden en de opbrengst gaat naar een charita tief doel. Het werk van Marlou Pluymaekers is zondag te zien in Pakhuis De exposante is dan ook aanwezig. In Galerie T is zondag een eendagsexpo- sitie te zien met werk van Ellen van der Made. Zij toont schilderijen. In deWillem3 in Vlissingen exposeren Mitsy Groenendijk en Margriet Smul ders. Groenendijk toont sculpturen onder de titel People see - People do, waarin de aap centraal staat. Die aap staat voor het originele in de mens. Smulders exposeert haar fotowerken onder de titel Schoonheid als beeld van verlangen en troost. Bloemen zijn het het onderwerp van de foto's. In de meest recente serie Tuhpomama zijn het tulpen die het verhaal vertellen. De dubbelexpositie wordt zaterdag geopend om 14.00 uur. Te zien in zaal 1 en 2 t/m 28 maart op donderdag t/m zondag van 12-17 uur Verveelcentrum Easy Listening is de titel van de expositie van Los DAN CING QUEENC in de Watertoren in Vlissingen De Watertoren is voor de gelegenheid omgebouwd tot een ver veelcentrum. De expositie is opgebouwd rond vi deo, sculptuur, perfomances en con certen De tentoonstelling wordt za terdag geopend om 16.30 uur met het concert van The Legendary Los Dan cing Queenc Rockdocumentary 1991-2002. Te zien t/m 28 maart op donderdag t/m zondag van 12 -17 uur. From Russia with Love is de titel van de expositie in het Zijdemuseum in Meliskerke De expositie bestaat uit Russiche mode uit de Art nouveau pe rioden. Emilia Tabachnik - Li opent de tentoonstelling zaterdag met haar Zeeuws Byzantijns koor Srétenje Mathisse Arendsen en Gerard M Ver- kerde exposeren in Galerie ArtSnack in 's Heer Hendrikskinderen. Arend sen toont schilderen en van Verkerke zijn diverse objecten te zien. De ten toonstelling loopt t/m 15 februari. Openingstijden dinsdag, vrijdag en zondag van 13 tot 17 uur, zaterdag 10 tot 17 uur. Tweespraak door Simone Booister en Plome Geerts is te zien in Galerie Ate lier De Kaai in Goes. Booister werkt meestal op groot doek met acryl. Haar collega-exposant laat zich in haar werk beïnvloeden door Picasso en Kadinskv. De expositie wordt vandaag om 13.30 geopend. Te zien t/m 27 maart op maandag t/m vrijdag van 9 - 15.30 uur en zaterdag van 11-16 uur. De tentoonstelling Aan Tafe! Een kijkje in de keuken van het Van Perre- huis in het Zeeuws Archief in Midd- delburg. wordt vandaag geopend. Er zijn twee lezingen. De verstandige koek en Tafeldecoraties van Suiker. Tevens wordt het bijbehorende recep tenboekje gepresenteerd. De exposi tie is te zien tot 5 juni op maandag tot zaterdag van 9-17 uur Boris van Nes exposert in galerie stuArt in Bergen op Zoom onder de ti tel 'Warning #10. De expositie be staat uit recent werk en omvat een in stallatie, schilderijen, fotografie en vi deo. Te zien t/m 6 maart op donderdag van 11-17 uur. vrijdag en zaterdag van 12-17 uur en iedere tweede zon dag van de maand van 14-17 uur. ANTWERPEN MUHKA: tot 29 februari - Once upon a time. een blik op de kunst in België in de jaren 90. KMSK. tot 31 maart - Opendeur Memling restauratie. MOMU: tot 31 maart- Genovanver- saeviceversA ï.s.m. Europalia Italia. Fotografiemuseum: tot 3 mei - Mense lijk al te menselijk, beeldvorming in de psychiatrische fotografie (1872 - 1940). GENT Huis van Alijn: tot 1 februari - 19de eeuwse fijne kanten en pijpen uit de museumcollectie De Cultuurkapel Sint-Vincent: tot 8 februari - fototentoonstelling Leo Baekalandt. Witte Zaal: tot 14 februari - L'eau et les rêves, Palesteinse en Israëlische kunstenaars. De wereld van Kina, het Huis: tot 15 februari - Foto's: Op sterk water van Martien Van Beeck. Design Museum Gent: tot 29 februari - in het kader van het 100-jarig be staan: 100 jaar - 100 mensen - 100 ob jecten - 100 verhalen. SMAK: tot 21 maart - Dream Exten sions. Museum Dr. Guislain. tot 1 apnl - Ge heim schrift: De Prinzhom Collectie; tot 1 juni - Menselijk, al te menselijk. Fotografie en psychiatrie (1870-1940) en Vis-a-vis tentoonstelling Isabel Pouset. BRUGGE Groeningemuseum: tot 31 januari - Het wintert in het museum, winter landschappen en -taferelen. Huis de Meester: tot 1 februari - Mar- tine Verhaeghe, winterlandschappen in aquarel. Bogardenkapel: tot 8 februan - Jan De Vliegher, kleine schilderijen in in- stallatievorm. De Bond: tot 7 maart - Johan De- schuymer met Onrust, waarin aan de hand van video's installaties en colla ges vervormingen aan het menselijk lichaam worden getoond. Gruuthuusemuseum: tot 5 april - Uit het goede hout gesneden, Middel eeuwse religieuze sculptuur. KNOKKE Scharpoord: Experimental Art Spa ce: tot 25 februari - Hans De Meule- naere, installaties. DONDERDAG Pater Moeskroen De band brengt het programma Sprookjes. Met Dick Hauser als regisseur, een zeer uitgebreid arsenaal aan instrumenten en een gezonde dosis humor staan de ze ven muzikanten garant voor een verrassende avond Stadsschouwburg. Middelburg, 20.00 uur Wim Helsen Wim Helsen behoorde in 2002 tot de finalisten van het Leids Cabaretfestival. Wim Helsen verschijnt voor het publiek in kostuum en met een muts op, Vanonder die muts voert hij het publiek in He den soup mee naar een universum dat bevolkt wordt door mevrouwen, een kreupele hond, Abba, een bushalte en vele liters soep. De Mythe, Goes, 20.00 uur Parkanyi Kwartet Het Parkanyi Kwartet geeft een concert. Het kwartet bestaat uit 1st van Parkanyi (viool), Heinz Ober- dorfer (viool), Ferdinand Erblich (altviool) en Michael Müller (cello) Er staan werken op het programma van Havdn. Kurtag en Schubert. Het Markiezenhof. Bergen op Zoom, 20.00 uur Gino Sancti Het cabaretduo Gino Sancti brengt de voorstelling Niet op de openbare weg strooien. Het duo bestaat uit Frank van Erum en Han Coucke en is voor het eerst in Nederland met een avondvullend program ma De voorstelling gaat over twee broers die elkaar ontmoe ten op de crematie van hun moeder. Het moet een feest wor den, want dat was haar laatste wens. De Vlamingen wonnen de Wim Sonneveldprijs, het Cabaretskefestival en het Hum- orologieconcours •Vestzak99, Vlissingen, 20.15 uur Glazen Speelgoed Glazen Speelgoed is een ijzingwekkende Broadwayhit. De Nederlandse versie van het theatersucces van Tennessee Williams wordt gespeeld door Angela Schijf, Anne-Wil Blan kers, Victor Low en Marcel Hensema. In 1945 sloeg dit knap pe toneelwerk in als een bom, niet alleen in Amerika, maar over de hele wereld. In Glazen Speelgoed, voedt een door haar echtgenoot verlaten moeder haar kinderen in een strak keurslijf op Als haar zoon zijn eerste baan krijgt, is haar he le bestaan erop gericht om haar ernstig kreupele dochter aan de man te brengen. Met fatale afloop. •Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur VRIJDAG Big Black Beautiful Big Black Beautiful is a tribute to the girl groups. In dit muzikaal en komisch eerbeton brengen Lucretia van der Vloot, Rocq-E Harrel en Michelle David onvergetelijke songs van wereldberoemde trio's als The Supremes, The Pointer Sisters, En Vogue en Destiny's Child. Deze voorstel ling is uitverkocht •Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur Drums for Uganda Drums for Uganda is een benefietspektakel. Hiermee wordt de campagne Zeeland voor Uganda afgeslo ten samen met meer dan honderd artiesten. Via woord, beeld en geluid wordt teruggeblikt op het afgelopen campagnejaar waar vijf Pabo-studenten van de Hogeschool Zeeland zich via allerlei acties en evenementen hebben ingezet voor het onderwijs in het Afrikaanse derdewereldland Ugana. Hoofd act van deze ritmische en swingende voorstelling is de per cussiegroep Drums for Nature. De presentatie is in handen van Jan Douwe Kroeske. •De Mythe, Goes, 20.00 uur Voice Male De a capella groep Voice Male brengt de voorstelling Ap proved. De zes Belgische jongens van Voice Male brengen hits uit de jaren tachtig en negentig. Niet zoet, maar bruisend. Ze be heersen een vorm van meerstemmige vocale acrobatiek die zich niet alleen leent om melodieën tot in de nok van het theater op te stuwen, maar ook om een swingende ritmesec tie neer te zetten. •Scheldetheater, Terneuzen, 20.00 uur Baas boven baas Echt Antwaarps Teater brengt Baas boven baas. Dat betekent weer onvervalste Antwaarpse humor zoals men die van Ruud de Ridder en de zijnen gewend is. Bij het makelaarskantoor Sanders Hewitt komt een belangrijke functie vrij. Vier collega's komen in aanmerking. Drie man nen en één vrouw vechten in stilte voor de job. •Den Dullaert, Hulst, 20.00 uur Servaes Nelissen Servaes Nelissen speelt Kom maar bij het vrouwtje. Na een aantal voorstellingen over eenzame mannen heeft Ne lissen nu een voorstelling gemaakt over een eenzame vrouw. Persoonlijke thema's als familiebanden, kinderloosheid, ver gankelijkheid, individualiteit en isolement zijn ook dit keer weer verweven in een tragi-komisch verhaal •Arsenaaltheater. Vlissingen. 20.15 uur Deelder en Kamagurka Jules Deelder en Kamagurka delen samen het podium. Ze doen dat in de voorstelling Kamadeeldra. Het gaat er hard aan toe in deze komische literaire productie. Daarbij worden ze muzikaal ondersteund door Johan de Smet (pia no), Aad van Pijlen (bas) en Ger van Voorden (sax). •Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur Roep van de Vogel Vijf actrices spelen het toneelstuk De Roep van de Vogel. Het stuk, voor en over vijf vrouwen op een boot, werd ge schreven door Jos de Jonge. Hoe brengen de vrouwen de tijd door, hoe zijn de onderlinge verhoudingen? De spelers zijn Lies Hanse. Marijke Reuser, Cora Hoogstrate. Gonda van Eynde en Marjon Kruithof. Jos de Jonge regisseerde, maar liet de eindregie over aan Johan Bodrij. •'t Spiegeltheater, Middelburg, 20.30 uur Les Bonnes Drie actrices spelen Les Bonnes van Jean Genet. Het verhaal gaat over de zweep van Mevrouw en het zweet van de meid en de alles verschroeiende liefde tussen de zus jes. Twee dienstmeisjes, zusjes, willen zich ontworstelen uit hun bestaan als dienstmeid. Iedere keer als Mevrouw niet thuis is, spelen ze het 'het vermoorden van Mevrouw'. Jolan da Kasse, Wilma Selen en Annemarie Klijnsma werden geri- gisseerd door Jos van den Broeke. •Duingalerie, Domburg, 20.30 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 49