Met een vleug hysterie PZC Les Bonnes is een schimmenspel 27 Gino Sancti is melig en morbide donderdag 29 januari 2004 r\e Nederlandse dagen van Jytwee theatrale, poëtische Lmuzikale Vlamingen met een Ejorbide schaduwzijde zijn defi- Luef aangebroken. Het pro- jj^mma Niet op de openbare tegstrooien (2002) van Gino valt hier in de inmiddels Lciaal ingestelde categorie •rematoriumcabaret' M verhaal voltrekt zich in de ^primerende omgeving van een kmatorium, waar twee broers ^begrafenis van hun moeder ibelzinnig 'vieren'. Haar itste wens was immers dat het feest moest worden, deze show, hun tweede, iten Frank van Erum (1977) iHan Coucke (1975) in 2002 johet Amsterdam Kleinkunst 'festival de Wim Sonneveldpnjs :de wacht. In datzelfde jaar ^verden ze de harten van de |_Top het CabareteSKE festi- in Eindhoven. Reden genoeg -een begin te maken aan een gste Nederlandse tournee. Be- pdeze maand ging die van Sart |f:et op de openbare weg strooi- r:werd met name geprezen om ji: absurde en poëtische taalge mak dat Gino Sancti ragfijn [weefde met hun kernachtige, koerende muziek. unErum: "We beginnen nooit pecifiek met muziek of theater, tast hebben we losse ideeën, fevorm dringt zich langzaam ij,afwisselend in tekst en mu- jè Wat we altijd proberen, is iokmuziek en ritme in de joreekteksten' te verwerken, Bardoor die neigen naar poë- K. We proberen een taalcon- nuctie op te bouwen, maar ook i?erniet zeer bewust. Eén ding Ezeker: dat typische taalmatige speet maakt het vaak zo grap- !aak wordt de stijl van Gino kneti absurdistisch genoemd, in meestal wordt daar dan ach- traan gezegd of geschreven dat iel absurdisme en surrealisme lekken zijn van het Vlaamse ca- eret. De Nederlanders zouden list tegen de realiteit aanschop- denkt Van Erum Mer Bij cabaret - Vlaams of Neder- icds - moet je hoe dan ook een iamhorigheidsgevoel creëren idezaal. Ik denk dat Nederlan ds dat inderdaad op een ande- imanier doen dan de Vlamin- p.Onze Nederlandse collega's irgen vaak voor een huiselijke in de zaal, ze maken een cderonsje. Wij Vlamingen pro ffen vaak een apart saamhorig- lidsgevoel te kweken. We zoe- fnde sfeer juist in het afwij- side, hoewel we ook weer niet it contact met de realiteit ver Gino Sancti wel merkt, is mensen in het noorden van soms meer moeite om dingen te plaatsen zuiderlingen. Dat heeft invaak te maken met grappen eover typisch Belgische ge- aken gaan. "Voor onze Neder- cdse tournee hebben we de 1st hier en daar aangepast. Zo laidan merkten we: He, dit is typisch Belgisch!. Soms was reden om te veranderen om het juist te laten aan." Danielle Stals ino Sancti staat met Niet op lopenbare weg strooien van- »nd in Vesatzak'99 in Vlissin- »(20.15 uur). In Glazen Speelgoed ver tolkt Anne-Wil Blankers de rol van een Amerikaanse vrouw die met de moed der wanhoop haar leven en dat van haar kinderen probeert te bestieren. Of ze nou Shirley Valentine of koningin Wilhelmina speelt, het commentaar luidt on veranderlijk dat het lijkt alsof de rol Anne-Wil Blankers op het lijf is geschreven. Anne-Wil Blankers stelt het zelf vast, met een zekere ironie. „Dan denk ik wat? Op welk lijf is het dan ge schreven? Die rollen zijn zo ver schillend! Kun je het verder uit elkaar vinden? Nou ja, het is heel gek, maar het zal wel een compliment zijn." Zeker, dat is het, en de kans is groot dat er over haar vertol king van Amanda Wingfield in- Glazen Speelgoed hetzelfde zal worden beweerd. Met ogen schijnlijk verbluffend gemak brengt Anne-Wil Blankere een licht tragische en geëxalteerde vrouw tot leven in deze uitvoe ring van Tennessee Williams be roemde toneeldebuut uit 1944 - zijn nooit gespeelde eersteling buiten beschouwing gelaten. Amanda Wingfield is de moeder van twee kinderen met wie ze het beste voorheeft en die ze op soms lekker onuitstaanbare wij ze bemoedert. Haar voornaam ste taak in het stuk is zoon Tom (Victor Löw) ervan te weerhou den ervan door te gaan, zoals haar echtgenoot al deed, kort na dat ze trouwden, en haar buiten gewoon verlegen dochter Laura (Angela Schijf) aan een man te helpen die niet drinkt en een goede baan heeft. Anne-Wil Blankere koos het stuk zelf uit, in het kader van haar vijfjarige engagement bij Joop van den Ende en Jacques Senf dat volgend jaar afloopt. Ze vond Amanda Wingfield zo'n rol 'waar je wel wat mee kunt'. Treurig verhaal „Ik kende alleen het gegeven, ik had het nooit eerder gezien of gelezen. Dat vind ik wel prettig, dan kan ik onbelast aan zo'n rol beginnen. Het is weliswaar een treurig verhaal, maar je kunt er Anne-Wil Blankers toch een beetje lichlmee om gaan en er hier en diar wat hu mor in krijgen, zoda het al niet te zompig wordt. Biyendien sprak de sfeer van d jaren der tig in het zuiden vande Verenig de Staten me wel aai. De atmo sfeer van oude chiqu?, vergane glorie, zo'n vrouw de in een huurkamertje zit me twee kin deren en door haar r.an in de steek is gelaten." Zoals zo vaak bij Temessee Wil liams probeert de hoofdpersoon op de been te blijven door stevig over het verleden te mijmeren, toen alles nog roze was en moge lijk leek. „Tja, ze vertelt bijvoor beeld graag over de zeventien aanbidders die ze ooit op een en kele zondagmiddag had. En uit al die jongens koos ze net de ver keerde. Ze was dol op hem en is dat eigenlijk nog steeds, dat merk je aan alles, ook al heeft hij haar laten zitten. Met de moed der wanhoop probeert ze thuis de boel op haar manier op de rails te houden, met een licht vleugje hysterie soms. Dat is wat het tot een leuke rol maakt. Het is prettig als er een paar steekjes loszitten aan een perso nage, dat je in de zaal af en toe denkt: Wat doet ze nou? Mag ze even haar mond houden? En dat je dan meteen daarna denkt: ze heeft eigenlijk toch wel gelijk." Willem Hoogendoorn Glazen Speelgoed: vandaag om 20.15 uur in De Maagd Bergen op Zoom; do. 5 feb. om 20 uur in de Stadsschouwburg Middel- burg. Jean Genet (1910-1986) schreef het toneelstuk Les Bonnes in de gevangenis. Hoe wel het over twee dienstmeisjes en hun Mevrouw gaat, was het zijn uitdrukkelijke wens, dat het door mannen gespeeld zou worden. Niet zo vreemd wan neer men bedenkt dat Genet ho moseksueel was. Jos van den Broeke (44) uit Oostkapelle, die het stuk nu regisseert bij een ad hoc-gezelschap, hield evenwel vast aan drie vrouwen. Middenkaderregisseur Jos van den Broeke verwierf zich faam (en onbegrip) met zijn experi mentele voorstellingen, waarin vele meters landbouwplastic en naakt onder doorschijnende re genjassen waren verwerkt. Alle reden dus om te veronderstellen dat hij in Les Bonnes het experi ment niet uit de weg zou gaan, hem min of meer aangereikt door Genet zelf. Maar Van den Broeke koos voor puur acteer werk door drie dames. „Ik heb minder de nadruk op de vorm en meer op het spel ge legd. We vertellen een verhaal over twee dienstmeiden, tevens zusjes, die werken voor de Me vrouw. Ze zijn ontevreden met hun bestaan en beramen een plan om Mevrouw te vermoor den, om zich zo te ontworstelen aan hun situatie. Maar dat dur ven ze niet goed. Daarom gaan ze, als Mevrouw weg is, een spel spelen om de moord te oefenen. Daarbij komt echter ook de con troverse tussen de zusjes aan het licht. Maar als Mevrouw thuis komt, gedragen zij zich weer als de onderdanige dienst meiden." „Er is ook een Meneer, maar de meiden hebben ervoor gezorgd dat hij in de gevangenis zit Dat mislukt uiteindelijk en in hun onderlinge strijd geeft de één de ander de schuld. De ander pro beert Mevrouw midden in de nacht te vermoorden, maar durft toch niet. Dat krijgt ze weer van haar zus op haar brood. Ze hebben ook een ver houding en er is de jaloezie dat De zusjes (Jolanda Kasse en Wilma Selen) hebben een verlouding. de één denkt dat de ander er met een man vandoor zal gaan. Je ziet op een gegeven moment niet meer wat realiteit en wat spel is tussen de meiden." Les Bonnes (doorgaans in het Nederlands vertaald met De Meiden) is een schimmenspel, een valse illusie. Genet meende dat nergens de dubbelzinnig heid en onechtheid zo voorbeel dig wordt getoond als in het theater, wat door Jos van den Broeke volmondig wordt be aamd. En de Franse filosoof Jean-Paul Sartre stelde dat Ge net zich tot het theater voelde aangetrokken omwille van de schijn, het bedrog en de kunst matigheid: hij heeft waarschijn lijk nergens brutaler gelogen dan in De Meiden. Jos van den Broeke ervoer het regisseren als zeer inteisief. „Je zit met drie spelers diecontinu aan het werk zijn. Het euke is ook dat we het op locate spelen, een echt herenhuis, waar het ver schil van de klassen in le sfeer zit. En het gaat absoluü naar een climax toe." Les Bonnes wordt gespeeld door Jolanda Kasse (34) en Vilma Se len (43), die ook actief ajn bij de Zeeuwse Komedie ii Vlissin- gen, als de meiden in kete zwar te rokjes met wit schorte, en An- nemarie Klijnsma (42),van de bijna ter ziele Toneelgnep Oost kapelle. als de Mevrouv in een voluptueuze maagdelij: witte jurk. „Ik denk dat na de vooBtelling foto Ruben Oreel niets meer hetzelfde zal zijn", zegt Jos met een uitgestreken ge zicht. waarop de dames in la chen uitbarsten en Jolanda rela tiveert: „Ik ben blij dat je er niet al te hoge verwachtingen van hebt." Maar Jos gaat onverstoorbaar verder: „Je zet de mensen steeds op het verkeerde been. Pas als het publiek het spelletje door ziet. dan voelt het hoe de dames zich voelen, hoe gevangen ze zit ten. Daarmee hoop ik de men sen te raken." Frans Doeleman Les Bonnes wordt vrijdag en za terdag gespeeld in de Duingale rie in Domburg en 6 en 7 februa ri in het buiten Overduin in Oostkapelle (20.30 uur). De laat ste twee zijn uitverkocht. In de Zeeuwse bibliotheek in Middel burg is een internationale expositie over de Poem Express te zien De Poem Express is een kunst- en gedich tenfestival voor kinderen, en laat zien wat kinderen uit andere landen tekenen en schrijven. Te zien t/m 13 tijdens openingstijden bibliotheek. In galerie DeZenkasT aan de Verwe- rijstraat in Middelburg is een exposi tie ingericht met werk van Frits van Til. De tentoonstelling, getiteld Eu nao tl iem Lisboa, wordt zondag om 14.00 uur geopend. Te zien tot 1 maart. Zondag wordt in Middelburg de Kunst- en Cultuurroute gehouden. In Gallerymaritime aan de Goretraat werkt Ludo van Well aan een beeld. Het kunstwerk zal aan het eind van de dag per opbod verkocht worden en de opbrengst gaat naar een charita tief doel. Het werk van Marlou Pluymaekers is zondag te zien in Pakhuis De exposante is dan ook aanwezig. In Galerie T is zondag een eendagsexpo- sitie te zien met werk van Ellen van der Made. Zij toont schilderijen. In deWillem3 in Vlissingen exposeren Mitsy Groenendijk en Margriet Smul ders. Groenendijk toont sculpturen onder de titel People see - People do, waarin de aap centraal staat. Die aap staat voor het originele in de mens. Smulders exposeert haar fotowerken onder de titel Schoonheid als beeld van verlangen en troost. Bloemen zijn het het onderwerp van de foto's. In de meest recente serie Tulipomania zijn het tulpen die het verhaal vertellen. De dubbelexpositie wordt zaterdag geopend om 14 00 uur. Te zien in zaal 1 en 2 t/m 28 maart op donderdag t/m zondag van 12 - 17 uur. Verveelcentrum Easy Listening is de titel van de expositie van Los DAN CING QUEENC in de Watertoren in Vlissingen. De Watertoren is voor de gelegenheid omgebouwd tot een ver veelcentrum. De expositie is opgebouwd rond vi deo, sculptuur, perfomances en con certen. De tentoonstelling wordt za terdag geopend om 16.30 uur met het concert van The Legendary Los Dan cing Queenc Rockdocumentary 1991-2002. Te zien t/m 28 maart op donderdag t/m zondag van 12 -17 From Russia with Love is de titel van de expositie in het Zijdemuseum in Meliskerke. De expositie bestaat uit Russiche mode uit de Art nouveau pe rioden. Emilia Tabachnik - Li opent de tentoonstelling zaterdag met haar Zeeuws Byzantijns koor Srétenje Mathisse Arendsen en Gerard M Ver- kerde exposeren in Galerie ArtSnack in 's Heer Hendrikskinderen Arend sen toont schilderen en van Verkerke zijn diverse objecten te zien. De ten toonstelling loopt t/m 15 februari. Openingstijden dinsdag, vrijdag en zondag van 13 tot 17 uur, zaterdag 10 tot 17 uur. Tweespraak door Simone Booister en Plonie Geerts is te zien in Galerie Ate lier De Kaai in Goes. Booister werkt meestal op groot doek met acryl. Haar collega-exposant laat zich in haar werk beïnvloeden door Picasso en Kadinsky. De expositie wordt vandaag om 13.30 geopend. Te zien t/m 27 maart op maandag t/m vrijdag van 9 - 15.30 uur en zaterdag van 11-16 uur. De tentoonstelling Aan Tafe! Een kijkje in de keuken van het Van Perre- huis in het Zeeuws Archief in Midd- delburg, wordt vandaag geopend. Er zijn twee lezingen; De verstandige koek en Tafeldecoraties van Suiker. Tevens wordt het bijbehorende recep tenboekje gepresenteerd. De exposi tie is te zien tot 5 juni op maandag tot zaterdag van 9-17 uur. Boris van Nes exposert in galerie stuArt in Bergen op Zoom onder de ti tel 'Warning 0 De expositie be staat uit recent verk en omvat een in stallatie, schildeijen, fotografie en vi deo. Te zien t/m 6 naart op donderdag van 11-17 uur. vrijdag en zaterdag van 12-17 uur <n iedere tweede zon dag van de maaid van 14-17 uur. ANTWERPEN MUHKA: tot 29februari - Once upon a time, een blikjp de kunst in België in de jaren 90. KMSK tot 31 maart - Opendeur Memling restauatie. MOMU: tot 31 maart- Genovanver- saeviceversA i.sm. Europalia Italia. Fotografiemuseum tot 3 mei - Mense lijk al te menseijk, beeldvorming in de psvchiatnsde fotografie (1872 - 1940). GENT Huis van Alijn: .ot 1 februari - 19de eeuwse fijne kaïten en pijpen uit de museumcollectie De Cultuurkape Sint-Vincent: tot 8 februari - fotctentoonstelling Leo Baekalandt. Witte Zaal: tot M februari - L'eau et les rêves, Paleseinse en Israëlische kunstenaars. De wereld van Kna. het Huis: tot 15 februari - Foto's Op sterk water van Martien Van Bee-k. Design Museum Jent: tot 29 februari - in het kader van het 100-jarig be staan: 100 jaar -100 mensen - 100 ob jecten - 100 verhalen. SMAK: tot 21 maart - Dream Exten sions. Museum Dr. Guislain: tot 1 april - Ge heim schrift: De Prinzhom Collectie; tot 1 juni - Menselijk, al te menselijk. Fotografie en psychiatrie (1870-1940) en Vis-a-vis tentoonstelling Isabel Pouset. BRUGGE Groeningemuseum. tot 31 januari - Het wintert in het museum, winter landschappen en -taferelen. Huis de Meester: tot 1 februari - Mar- tine Verhaeghe, winterlandschappen in aquarel. Bogardenkapel: tot 8 februari - Jan De Vlieghei', kleine schildenjen in in- stallatievorm. De Bond: tot 7 maart - Johan De- schuymer met Onrust, waarin aan de hand van video's installaties en colla ges vervormingen aan het menselijk lichaam worden getoond. Gruuthuusemuseum: tot 5 april - Uit het goede hout gesneden, Middel eeuwse religieuze sculptuur. KNOKKE Scharpoord: Experimental Art Spa ce. tot 25 februari - Hans De Meule- naere, installaties. DONDERDAG Pater Moeskroen De band brengt het programma Sprookjes. Met Dick Hauser als regisseur, een zeer uitgebreid arsenaal aan instrumenten en een gezonde dosis humor staan de ze ven muzikanten garant voor een verrassende avond. Stadsschouwburg. Middelburg, 20.00 uur Wim Helsen Wim Helsen behoorde in 2002 tot de finalisten van het Leids Cabaretfestival. Wim Helsen verschijnt voor het publiek in kostuum en met een muts op. Vanonder die muts voert hij het publiek in He den soup mee naar een universum dat bevolkt wordt door mevrouwen, een kreupele hond, Abba, een bushalte en vele liters soep. De Mythe, Goes, 20.00 uur Parkanyi Kwartet Het Parkanyi Kwartet geeft een concert. Het kwartet bestaat uit Istvan Parkanyi (viool). Heinz Ober- dorfer (viool), Ferdinand Erblich (altviool) en Michael Müller (cello). Er staan werken op het programma van Haydn, Kurtag en Schubert. Het Markiezenhof, Bergen op Zoom, 20.00 uur Gino Sancti Het cabaretduo Gino Sancti brengt de voorstelling Niet op de openbare weg strooien. Het duo bestaat uit Frank van Erum en Han Coucke en is voor het eerst in Nederland met een avondvullend program ma. De voorstelling gaat over twee broers die elkaar ontmoe ten op de crematie van hun moeder. Het moet een feest wor den. want dat was haar laatste wens. De Vlamingen wonnen de Wim Sonneveldprijs, het Cabaretskefestival en het Hum- orologieconcours. •Vestzak99. Vlissingen, 20.15 uur Glazen Speelgoed Glazen Speelgoed is een ijzingwekkende Broadwayhit. De Nederlandse versie van het theatersucces van Tennessee Williams wordt gespeeld door Angela Schijf, Anne-Wil Blan kers, Victor Löw en Marcel Hensema. In 1945 sloeg dit knap pe toneelwerk in als een bom, niet alleen in Amerika, maar over de hele wereld. In Glazen Speelgoed, voedt een door haar echtgenoot verlaten moeder haar kinderen in een strak keurslijf op. Als haar zoon zijn eerste baan krijgt, is haar he le bestaan erop gericht om haar ernstig kreupele dochter aan de man te brengen. Met fatale afloop •Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur VRIJDAG Big Black Beautiful Big Black Beautiful is a tribute to the girl groups. In dit muzikaal en komisch eerbeton brengen Lucretia van der Vloot, Rocq-E Harrel en Michelle David onvergetelijke songs van wereldberoemde trio's als The Supremes, The Pointer Sisters, En Vogue en Destiny's Child. Deze voorstel ling is uitverkocht. •Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur Drums for Uganda Drums for Uganda is een benefietspektakel. Hiermee wordt de campagne Zeeland voor Uganda afgeslo ten samen met meer dan honderd artiesten. Via woord, beeld en geluid wordt teruggeblikt op het afgelopen campagnejaar waar vijf Pabo-studenten van de Hogeschool Zeeland zich via allerlei acties en evenementen hebben ingezet voor het onderwijs in het Afrikaanse derdewereldland Ugana. Hoofd act van deze ritmische en swingende voorstelling is de per cussiegroep Drums for Nature. De presentatie is in handen van Jan Douwe Kroeske. •De Mythe, Goes, 20.00 uur Voice Male De a capella groep Voice Male brengt de voorstelling Ap proved. De zes Belgische jongens van Voice Male brengen hits uit de jaren tachtig en negentig. Niet zoet, maar bruisend. Ze be heersen een vorm van meerstemmige vocale acrobatiek die zich niet alleen leent om melodieën tot in de nok van het theater op te stuwen, maar ook om een swingende ritmesec tie neer te zetten. •Scheldetheater, Terneuzen, 20.00 uur Baas boven baas Echt Antwaarps Teater brengt Baas boven baas. Dat betekent weer onvervalste Antwaarpse humor zoals men die van Ruud de Ridder en de zijnen gewend is. Bij het makelaarskantoor Sanders Hewitt komt een belangrijke functie vrij. Vier collega's komen in aanmerking. Drie man nen en één vrouw vechten in stilte voor de job •Den Dullaert, Hulst, 20.00 uur Servaes Nelissen Servaes Nelissen speelt Kom maar bij het vrouwtje. Na een aantal voorstellingen over eenzame mannen heeft Ne lissen nu een vooretelling gemaakt over een eenzame vrouw. Persoonlijke thema's als familiebanden, kinderloosheid, ver gankelijkheid, individualiteit en isolement zijn ook dit keer weer verweven in een tragi-komisch verhaal. •Arsenaaltheater, Vlissingen, 20.15 uur Deelder en Kamagurka Jules Deelder en Kamagurka delen samen het podium. Ze doen dat in de vooretelling Kamadeeldra. Het gaat er hard aan toe in deze komische literaire productie Daarbij worden ze muzikaal ondersteund door Johan de Smet (pia no). Aad van Pijlen (bas) en Ger van Voorden (sax). •Schouwburg De Maagd. Bergen op Zoom. 20.15 uur Roep van de Vogel Vijf actrices spelen het toneelstuk De Roep van de Vogel. Het stuk, voor en over vijf vrouwen op een boot, werd ge schreven door Jos de Jonge. Hoe brengen de vrouwen de tijd door, hoe zijn de onderlinge verhoudingen? De spelers zijn Lies Hanse. Marijke Reuser, Cora Hoogstrate, Gonda van Eynde en Marjon Kruithof. Jos de Jonge regisseerde, maar liet de eindregie over aan Johan Bodrij. •'t Spiegeltheater, Middelburg. 20.30 uur Les Bonnes Drie actrices spelen Les Bonnes van Jean Genet. Het verhaal gaat over de zweep van Mevrouw en het zweet van de meid en de alles verschroeiende liefde tussen de zus jes. Twee dienstmeisjes, zusjes, willen zich ontworstelen uit hun bestaan als dienstmeid. Iedere keer als Mevrouw niet thuis is, spelen ze het 'het vermoorden van Mevrouw'. Jolan da Kasse, Wilma Selen en Annemarie Klijnsma werden geri- gisseerd door Jos van den Broeke •Duingalerie, Domburg, 20.30 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 27