Vlaamse musical worstelt )at we er nog steeds zijn, is een kwestie van geluk Ik ben alleen maar beter gaan zingen 25 Doek valt voor eigenzinnig gezelschap Gino Vannelli The Doobie Brothers naar Nederland donderdag 29 januari 2004 Scene uit 'Merrily we roll along' van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. et is gedaan met het Koninklijk Bal let van Vlaanderen als musical-producent. Na bijna twintig jaar en een lan ge rij voorstelling en valt het doek definitief voor het eigen zinnige gezelschap. Linda Le- pomme denkt erover om door te gaan. Ze ziet nog wel een taak voor zich weggelegd in de Vlaam se musicalwereld. Maar een be slissing daarover neemt artis tiek directeur Linda Lepomme (1955) van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen-Musical pas er gens half maart. „Op de dag van mijn verjaardag", zegt ze. „Ik ben nu nog volop bezig met Mer rily we roll along, onze laatste productie. Vanaf mei ben ik werkzoekende. Ik moet nog een aantal zaken op een rijtje zet ten. Maar de kans is groot dat ik me met musical blijf bezighou den." Bijna twintig jaar geleden stond ze aan de wieg van het Vlaamse gezelschap KBvV-Musical waar voor binnenkort het doek defini tief valt. Ooi-zaak? Bezuinigin gen en een andere verdeling van de beschikbare euro's voor de Vlaamse podiumkunsten. Le pomme heeft zich er bij neerge legd, maar steekt niet onder stoelen of banken dat ze het een vorm van afbraakbeleid vindt. Want zo goed gaat het niet met de musical in Vlaanderen Gouden eieren „Het besluit van de Vlaamse re gering kwam op een moment dat commerciële musical-produ centen het steeds moeilijker krij gen", legt ze uit. „Musical is lan ge tijd gezien als een kip met de gouden eieren. Dat blijkt in de praktijk tegen te vallen. Er is een over-aanbod geweest. Het genre is echter zo duur, dat je dat nooit vol kunt houden. Al leen de grote spelers met grote reserves, zoals Joop van den En- de bij jullie, blijven uiteindelijk overeind. Maar je moet je afvra gen of het goed is dat er één spe ler op deze markt overblijft. In andere takken in de industrie is al gebleken dat dat niet gezond is, bedrijven worden dan blind voor de eigen fouten." Haar gezelschap heeft het altijd moeten doen met beperkte bud getten. Toch werden daarmee mooie producties gemaakt. On langs nog She loves me, een Amerikaanse klassieker. Maar ook een eigen productie als Dear fox mocht er zijn. Bij de start in 1985 had het gezelschap 1,5 miljoen euro te besteden, in het topjaar 2002 2,1 miljoen eu ro. Die groei staat niet in verhou ding met de toenemende eisen van het publiek. „Alles evolu eert, Twintig jaar geleden kon je dingen soberder opzetten omdat het publiek nog niet zo verwend was. Nu heeft het zo veel mooie producties gezien dat de ver wachtingen hoger worden KBvV-Musical zocht zijn heil vooral in de inhoudelijk sterke musicals. Je Anne, gebaseerd op het leven van Anne Frank, was een imponerende voorstelling. Net als Company. „De stelling is dat musical voor de massa is.Het is nu eenmaal zo dat men sen kiezen voor iets wat ze ken nen. Helaas hadden wij niet vol doende budget om ons goed te profileren naar het publiek dat wij zochten." Ze trekt een vergelijking met Canvas, de tweede Vlaamse pu blieke televisiezender. „Dat is overheidstelevisie die een brede diversiteit brengt van de moge lijkheden die het medium heeft. Het zijn altijd programma's van hoge kwaliteit. Daarin schuilt de meerwaarde, ook al zijn de kijkcijfers vaak lager dan bij de commerciële zenders. Ik zie ons bedrijf als de Canvas van de mu sical-sector. Al gaat er bij de te levisie natuurlijk veel meer geld om dan bij ons." Met de oude klassiekers als Evi- ta My fair lady en The sound of music lokte het gezelschap de kele keer volledig de mist in gin gen. Hoogtepunten kan Lepomme volop opnoemen. De titels van de missers laat ze liever onbe noemd. „Ik ken die voor mezelf. Anderen ook wel. En anders zijn ze misschien uit hun geheu gen gewist. Dat is dan beter zo. Laten we het daar bij houden. Voor de mensen die er bij betrok ken waren hoef ik dat allemaal niet meer op te halen." Wat ze ker ook genoemd moet worden, is dat het Vlaamse gezelschap een kweekvijver was voor jong mensen naar het theater. „Met die klassiekers konden wij ons kinderziektes bij het maken van musicals permitteren. Die stuk ken zitten zo goed in elkaar, dat ze altijd wel overeind blijven. Dankzij die klassiekers hebben wij het vak geleerd." Nog voor dat Joop van den Ende zich in Nederland actief met musicals ging bemoeien, brachten de Vla mingen al producties naar ons land. Vaak voorstellingen die Van den Ende jaren later met spectaculaire budgetten nog eens overdeed. Technisch moch ten ze dan de perfectie naderen, qua warmte haalden ze niet al tijd wat Linda Lepomme en haar mensen voor elkaar kre gen. Het 'kleintje' uit Antwer pen won daarmee veel respect, zelfs wanneer producties een en- musicaltalent. Vera Mann be gon er haar inmiddels indruk wekkende carrière. Ze was pas 23 jaar toen ze schitterde in Evi- ta. „Ik heb Addo Kruizinga weg geplukt bij een bank", herinnert Lepomme zich. En An Lauwe reins, Hans Peter Janssens en Hilde Norga leerden bij haar het vak en stonden alledrie ver volgens in het Londense mekka van de musical: West End. Theaterkinderen „Daar ben ik trots op", zegt Le pomme. „Blij ook dat ik hun ta lenten juist ingeschat heb. Ze zijn mijn theaterkinderen. Ze hebben natuurlijk zelf hun ta lent moeten ontwikkelen, ik heb ze alleen de kans kunnen gege ven binnen ons gezelschap. Ik weet hoe belangrijk het is dat iemand jou dergelijke kansen geeft. Zo heb ik bij KBvV-Musi- cal ook mijn leerproces mogen doormaken Ik had alleen erva ring als musical-actrice en was nooit eerder met iets van mana gement bezig geweest." Hoe het nu verder moet in Vlaanderen? De Vlaamse regering stelt vanaf 2006 geld beschikbaar voor nieu we initiatieven. „Het is een wat ingewikkeld verhaal. Het goede nieuws is dat de overheid cle theatervorm musical wil blijven ondersteunen. Kandidaten kun nen zich tot september dit jaar met hun plannen bij het ministe rie melden. Het jaar daarop wordt duidelijk wie voor subsi die in aanmerking komt." Lepomme overweegt om ook een plan in te dienen. Veel wil ze daar nog niet over kwijt. De kans is groot dat ze kiest voor de inhoudelijk sterkere musi cals. Producties die iets te vertel len hebben. „Als je die me- ga-musicals niet goed kunt doen, moet je er afblijven. Daar naast vind ik dat overheidsgeld dient om meer risico's te nemen. Om voor een ander soort pu bliek voorstellingen te maken die dieper gaan. Ik heb niks te gen die grote producties, hoor. Maar mijn hart ligt bij dat ande re genre." Martin Hermens 'Merrily we roll along', de laatste mu sical van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen, is onder meer te zien in; 29 januari, 20.00 uur. Theater 't Ei landje Antwerpen; 6 en 7 februari, 20.00 uur, Opera Gent11 februari 20.30 uur. Chassé Theater Breda; 13 februari, 20 00 uur, Stadsschouw burg Brugge; 14 februari, 20.00 uur, Schouwburg De Kring Roosendaal; 23 maart. 20.00 uur. Schouwburg De Maagd Bergen op Zoom, 25 tot en met 27 maart, 20,00 uur. Theater 't Eilandje Antwerpen Meer informatie; www.kbvv.nl De Canadese soulzanger Gi- no Vannelli beleefde zijn commerciële hoogtijdagen in de jaren tachtig en negentig. Twee jaar geleden gaf hij een opmer kelijk concert met het Metropo- le Orkest op het North Sea Jazz festival, trad hij voor de paus op en maakte hij een plaat in de al oude bel canto traditie. Reden genoeg om van een bescheiden comeback te spreken. Eigenlijk is het gewoon de schuld van de paus. Nou ja, indi rect dan. De Canadese zanger van Italiaanse afkomst werd in 2000 samen met de Deense pia nist Niels Landokv uitgenodigd om iets voor de Roomse kerkva der in het Vaticaan te zingen. Dat werd het in bel canto-tradi tie vertolkte Parole per mio Pad- re - 'Een Woord tot mijn Vader'. De kerkvorst kreeg tranen in de ogen en een vertegenwoordiger van Vannelli's platenmaatschap pij dollartekens. Hij stelde de zanger voor om een heel album in die stijl op te nemen. Canto, heet die plaat die voorjaar 2003 verscheen, zonder overigens veel roering en kassagerinkel te veroorzaken. Vannelli treedt morgen samen met het Metropole Orkest op in de Amsterdamse Pepsi Stage. Daar zal zeker een handvol num mers van die plaat gebracht wor den, zegt de zanger. Plus stuk ken die hij eerder al met hetzelf de orkest tijdens North Sea Jazz uitvoerde. Kortom, een carrière overzicht in populair symfoni sche bezetting. En die carrière mag er wezen. Hij zal altijd wel de mooie jon gen blijven, de nu 51-jarige Gi no Vannelli. De zanger met het latin lover imago van weleer heeft zijn lange zwarte krullen gekortwiekt en zich een - grij zend - ringbaardje aangemeten. De dichtgeritste schipperstrui komt van Calvin Klein. En de paperbackversie van Tolkiens 'The Hobbit' naast het koffie kopje op het restauranttafeltje moet ongetwijfeld onderstrepen dat hij in zijn vrije tijd niet lou ter in de Penthouse bladert. In 1974 veroverde hij Europa met zijn tweede album Poiverful Peoplevol zelfgeschreven jazzy soul. Eind jaren zeventig viel het Amerikaanse publiek voor de jazzy Canadese discomacho. Vannelli raakte de weg kwijt in succesland, kwam zichzelf te gen en ging op zoek naar zaken die belangrijker waren dan zijn carrière. Toen hij die eenmaal gevonden had ging het alleen maar beter. Hij scoorde ook in ons land twee hits - Hurts to be in Love (1985) en Wild Horses (1987) - en deed het verder rus tig aan. In 1990 trad hij voor het eerst in ons land op. In de loop van dat decennium maakte hij nog een paar weinig opvallende jazzy middle-of-the-road pla ten, maar verder werd er weinig van hem vernomen. Totdat hij het zingen met een orkest weer herontdekteen hij uitnodigingen op zijn deurmat vond van res pectievelijk Johannes Paulus II te Vaticaanstad en North Sea te 's-Gravenhage. „Ik ben ervan overtuigd dat ik sinds de jaren zeventig alleen maar beter ben gaan zingen en betere songs schrijf. Ik weet dat ik altijd weer geassocieerd wordt met die plaat Powerful People, maar dat is natuurlijk alleen maar een kwestie van nos talgie. Niet dat daar iets mis mee is, maar zelf vind ik dat al bum zeker niet mijn beste." In de jaren tachtig bezwoer de Canadees een crisis in zichzelf door te 'shoppen' en 'grazen' bij een groot aantal spirituele lera ren in Japan, India, Latijns Ame rika en waar al niet meer. Hij heeft er baat bij gehad, zei hij in tal van interviews. Maar heeft het ook zijn muziek beïnvloed? „Niet zozeer de muziek. Voor dat je weet wat je kunt doen, moet je weten wat je wilt zijn En voordat je kunt weten wat je wilt zijn, moet je er achter ko men wie je bent. Je moet leren vragen te stellen. Als het dan wat minder met je carrière gaat, dan gaat het ook gelijk minder met je als mens. En dat is nou precies waar ik mijzelf vanaf heb weten te helpen. Ik laat mij niet meer leiden door de angst En zeg nu zelf, de hele wereld wordt toch in feite door angst ge stuurd?" Peter Bruyn Gino Vannelli: morgen (vrijdag 30 ja nuari) met het Metropole Orkest in de Amsterdamse Pepsi Stage. Gino Vannelli et is meer dan vijftien jaar geleden dat ühe Doobie Brothers in Nederland op- ffl. maar zanger/gitarist Pat Simmons ttuitstapje nog steeds met vergeten. In- adeeL hij koestert zijn herinneringen ons land waren destijds op tournee door Europa the Allman Brothers en deden bij jullie openluchtconcert. Man, het lijkt wel als- tt gisteren was. Als ik aan Holland [denk ik in de eerste plaats aan Am- n. Lekker door de straten van die nteren, hasj roken, barretje in, barre- We zijn in Paradiso nog aan het jam- jeweest met Gregg Allman en Dickey tEen geweldige tijd." J klokken der herinnering luiden, is odag in het hart. En dat geldt zeker [Pat Simmons, de man die in 1969 aan l stond van de inmiddels tot legenda proporties uitgegroeide Doobie "s. Op woensdag 4 februari geeft de een eenmalig concert in de Amster damse Heineken Music Hall. Simmons staat te trappelen van ongeduld. „Ik hoop dat de jongens van Golden Earring ook naar onze show in Amsterdam komen. Want als wij vroeger in Nederland optraden, waren zij er altijd bij. Ze hebben meerdere malen ons voorprogramma gedaan en in die tijd zijn we goede vrienden geworden. Het zou leuk zijn als we na ons concert even ergens kon den jammen. Goeie liedjes hadden die jon gens." The Doobie Brothers maakten zich in 1972 onsterfelijk met de hit Listen To The Music, een jaar later gevolgd door Jesus Is Just Al right. In 1973 zette de groep ook met Long Train Runnin' en China Groove twee 'kra kers' op z'n naam, maar vervolgens zou het tot 1986 duren voordat opnieuw de hitlijs ten werden gehaald met What A Fool Belie ves. Het laatste hitje The Doctor stamt al weer van 1989, maar dat betekent aller minst dat de groep in de vergetelheid is ge raakt. In Amerika treden The Doobies nog een slordige honderd maal per jaar op en daarbij weten ze zich per keer verzekerd van een publiek van op z'n minst twee- tot drieduizend man. Maar hun mix van southernrock, jazz, country en blues is dan ook tijdloos. „Nou ja, het is natuurlijk net zo goed een kwestie van doodgewoon geluk dat we er nog steeds zijn", relativeert Simmons. Anno 2003 bestaan The Doobie Brothers naast Simmons uit zanger/gitarist Tom Johnston, drummer Mike Hossack, gitarist en violist John McFee en percussionist Keith Knud- The Doobie Brothers sen Muzikanten die volgens Simmons na al die jaren nog steeds een vriendenclub vor men en ook dat is een reden waarom The Doobies er niet over peinzen met pensioen te gaan. „Maar wat net zo belangrijk is: mu ziek is voor ons nog altijd een uitdaging", al dus Simmons. „We schrijven voortdurend nieuw materiaal en daardoor blijft het span nend om met The Doobie Brothers op pad te zijn." Hoewel de groep stilistisch gezien nauwe lijks een andere koers is gaan varen, laat Simmons zich bij het schrijven van liedjes voortdurend beïnvloeden door nieuwe na men die hij ontdekt. Zo luistert hij recente lijk veel naar platen van de Afrikaan Habib Koité. „Van zulke mensen steek ik heel wat dingen op die ik voor mijn eigen liedjes kan gebruiken. Maar die vertaal ik dan wel naar mijn eigen stijl", legt hij uit. Simmons' eerste liefde was folk- en blues muziek, maar toen hij deel uit ging maken van The Doobie Brothers kreeg hij ook be langstelling voor jazz, soul en r&b. De veel heid aan stijlen die de groep vanaf het begin integreerde, werd overgoten met een com mercieel sausje en zou binnen enkele jaren leiden tot de eerste hit Listen To The Music. Simmons: „Dat nummer hoor je nog dage lijks op de radiostations die zijn gespeciali seerd in classic rock. Je kunt rustig stellen dat die zenders ervoor zorgen dat onze mu ziek blijft leven en van generatie op genera tie wordt doorgegeven. Heel wat jonge men sen van nog geen twintig kunnen zo de tekst van Listen To The Music meezingen." Hoewel The Doobie Brothers na 35 jaar nog steeds bestaan, is het de afgelopen decennia niet altijd rozengeur en maneschijn ge weest In 1982 besloten de muzikanten er zelfs definitief een punt achter te zetten om dat het heilige vuur leek te zijn gedoofd. Afstand „We moesten gewoon even afstand van el kaar en onze muziek nemen", vertelt Sim mons. „Vanaf 1969 hadden we vrijwel con stant op eikaars lip gezeten en het leek een verademing om iets voor onszelf te kunnen doen." Simmons bracht in die periode een aantal solo-platen uit en scoorde in 1983 zelfs een bescheiden hit met So Wrong. „Dat was wel leuk, maar ik putte er eerlijk gezegd lang niet zoveel bevrediging uit als spelen met The Doobies", bekent Simmons twintig jaar later. „Ik miste de anderen, ik kon als solist m'n draai niet vinden. Toen ontdekte ik pas hoe diep het bandgevoel in mij zat, hoezeer ik verknocht was aan The Doobie Brothers. De andere leden dachten er kennelijk pre cies zo over. want eind 1986 werd de draad weer opgepakt. Eerst met een aantal reü nie-optredens. maar al snel besloten de mu zikanten definitief naar het Doobie Brothers front terug te keren „Als een soort hechte familie", aldus Simmons. „Muzikaal had het ons zeker goed gedaan dat we vier jaar waren gestopt, want het gevoel van eind jaren zestig was er weer helemaal. En we grepen ook weer meer terug op ons oor spronkelijke geluid, veel gitaar en weinig toetsen." Sindsdien zijn The Doobie Brothers niet meer van het toneel geweest, al doen ze het een stuk kalmer aan. Simmons: „We treden ongeveer honderd keer per jaar op, de helft minder dan vroeger. En daarbij gaan we nog regelmatig naar Nieuw-Zeeland. Au stralië en Japan, want daar krijgen ze maar niet genoeg van onze muziek." Simmons zou trouwens ook best vaker naar Nederland willen komen. „Ik heb een zwa ger in Vlaardingen wonen en dan zie ik die jongen ook eens wat meer. Ik ga hem in ie der geval opzoeken als we straks in Amster dam zijn. Mijn vrouw en zoon reizen mee en we maken er echt een familie-uitje van." Harry de Jong The Doobie Brothers spelen op woensdag 4 februa ri in de Heineken Music Hall in Amsterdam.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25