>zc Het onzegbare heeft veel te zeggen Ook na zijn dood blijft hij een dwarsligger Fernand Khnopff Salvador Dali jdactie: 0113-315680 MV.pzc.nl mail:redactie@ pzc.nl 5tbus 31,4460 AA Goes jyertentie-exploitatie: wr(j.en Midden-Zeeland: 0113-315520; suws-Vlaanderen: 0114-372770; Jonaal: 020-4562500. onderdag 29 januari 2004 Liefkozingen, 1896 russel staat deze en komende maanden in het teken van het symbolisme en het fin de siè cle. Na grote overzichtsten toonstellingen van het werk van Paul Delvaux (1997), René Magritte (1998) en Ja mes Ensor (2000) pakt het Museum voor Schone Kun sten nu uit met het werk van Fernand Khnopff, wellicht de minst bekende en minst toegankelijke van dit viertal. Jacques Brei bezong zijn Bruxelles: 'Brussel was toen nog een bruisende stad en op de Place de Brouckère dansten de heren met de dames in hun cri nolines in het licht van de gaslantaarns'. Het moet inder daad een fascinerende stad ge weest zijn, dat Brussel van de voorlaatste eeuwwisseling. Het nog jonge België had zijn plek in Europa gevonden en dankzij de industrie van Wallo nië en de Kongo stroomde het geld als water. Brussel breidde uit met grote boulevards, monu mentale gebouwen en nieuwe wijken, veelal ten koste van de randgemeenten, die op hun beurt wedijverden met de grote stad in pronk- en praalzucht. Ook de kunsten floreerden, in de theaters en de cabarets na tuurlijk, maar vooral ook de toe gepaste kunsten als ontwerp- kunst en architectuur, waar door de Art Nouveau, de 'Nieu we Kunst', juist in de Belgische hoofdstad zo'n vruchtbare voe dingsbodem vond Het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel heeft maar liefst drie tentoonstellingen op stapel staan die verband houden met dat Brussel van rond de eeuw wisseling en wat er zich op het gebied van de kunsten allemaal afspeelde. Zojuist geopend is de tentoonstelling met het (bijna) complete werk van de Belgische symbolist Fernand Khnopff (1858-1921). Eind fe bruari komen daar nog twee ver wante tentoonstellingen bij, over het symbolisme in de foto grafie en schilderkunst in de ne gentiende eeuw en over het le ven van de schrijver Arthur Rim baud (1854-1891), genaamd 'Een seizoen in de hel', ter gele genheid van zijn 150ste geboor tedag. Onheil Brussel van de laatste twee de cennia van die negentiende eeuw was ook een stad van flak kerend gaslicht dat soms vreem de en beangstigende schaduwen wierp. Het was een tijd vol opti misme over wat de toekomst in die nieuwe eeuw, de twintigste, allemaal in petto had. Met geld in overvloed en een technische vooruitgang die niet te stoppen leek, was daar ook alle reden toe. Tegelijkertijd leefde er een ge voel van onbehagen, van nade rend onheil, een besef dat er duistere krachten in de mens schuilgingen waar men nog geen weet van had. Die merkwaardige gespleten heid komt nog het duidelijkst tot uiting in de kunst van de ja ren tachtig en negentig, waarin van alles tegelijk lijkt te gebeu ren. Aan de ene kant zijn kunste naars op zoek naar de werkelijk heid en wat hun visie daar op moet zijn, anderzijds ontstaat er een verhevigde vorm van roman tiek, met een verkenning van het innerlijk, de menselijke drijf veren. Het zijn dromen, visioenen, ang sten die verbeeld worden, vaak aan de oppervlakte gebracht door opium of de nieuw ontdek te psychoanalyse. Men richt zich niet op de toekomst maar op het verleden. Men onder zoekt de duistere kanten van de menselijke psyche en seksuali teit, het kwaad wordt (soms) ver heerlijkt en de karakteristieke dandy's van hun tijd lachen, of honen, hun angst weg. Baudelaire, Verlaine, Rimbaud, maar ook Oscar Wilde en Mar cel Proust bereiden die weg voor in de literatuur, de beelden de kunstenaars die zich daar toe aangetrokken voelen uiten zich veelal in een decadentie, soms op de grens van kitsch en porno grafie, of in een symbolisme dat het 'onzegbare' moet laten zien. Dat is de wereld van Fernand Khnopff en het heeft lang ge duurd eer zijn werk op waarde werd geschat. Ook al zijn er eer dere retrospectieven geweest, nog nooit is het gelukt zo veel werk, meer dan 260 stuks, en veelal afkomstig uit particuliere collecties, bijeen te brengen. Dat Khnopff niet bekend is bij een groot publiek is niet verwon derlijk. Veel spectaculaire schil derijen heeft hij niet gemaakt' de pastels en gemengde technie ken, soms zelfs op basis van fo to's, spreken minder tot de ver beelding. De hierboven geschets te gedachtenwereld is al even min makkelijk toegankelijk. En dan is het leven van Fernand Khnopff zelf ook nog een groot raadsel. Veel is daarover niet eens be kend. Hij groeide op in Brugge als oudste zoon van een jurist. Eind jaren zestig van de negen tiende eeuw verhuist het gezin naar Brussel waar hij lessen i' Een blauwe vleugel, 1894 gaat volgen aan de Academie voor Schone Kunsten en be vriend raakt met medestudent James Ensor. Hij gaat korte tijd naar Parijs waar hij kennis maakt met de Europese schilder kunst en waar hij later ook veel vuldig zal exposeren. In Parijs komt hij ook in contact met het esoterische genootschap van de Rozenkruizers. Die internationale gerichtheid zou hij blijven behouden. Vanaf 1891 is hij regelmatig in Enge land te gast bij de pre-rafaëlie- ten en komt zijn werk onder in vloed te staan van Rossetti en Burne-Jones. Tot 1914 blijft Kh nopff verbonden aan het toon aangevende Engelse kunsttijd schrift The Studio. In 1898 expo seert hij maar liefst 21 werken op de eerste tentoonstelling van de Wiener Secession, waar Gus- tav Klimt de scepter zwaait en diep onder de indruk is van het werk van Fernand Khnopff. In latere jaren ontwerpt hij zijn ei gen huis, theaterkostuums, boe komslagen en maakt hij wand schilderingen voor het nieuwe stadhuis van St. Gilles en het be roemde Palais Stoclet van Hoff mann. Khnopff geldt dan als een ge vierd internationaal kunstenaar en zijn werken baren opzien door hun voor die tijd gewaagde voorstellingen en raadselachtige boodschappen. Tijdgenoten De tentoonstelling in het Palais des Beaux-Arts is samengesteld door hoofdconservator moderne kunst Frederik van Leen, die ook voor een lijvige catalogus zorgde. Het is een omvangrijke tentoonstelling van meer dan 280 werken, aangevuld met het werk van verwante tijdgenoten als Klimt, Rossetti, Burne-Jo- nes, Frans von Stuck, Gustave Moreau en er is zelfs een vroege Mondriaan te zien. Opgebouwd rond een aantal thema's - zoals de vele vrouwenportretten, naakten, de landschappen van Fosset, het als paradijselijk erva ren dorp waar hij in zijn jeugd zijn vakanties doorbracht, de Brugse stadsgezichten, kinder portretten, boekillustraties, foto grafische studies en de ontwer pen voor zijn eigen huis - zijn de laatste zalen gewijd aan de gro te, en bekende, symbolistische werken, met het intrigerende, vijf meter lange 'Liefkozingen' (1896) als sluitstuk, dat tevens als beeldmerk van de tentoon stelling is gekozen. Daarmee zijn de voornaamste thema's van Khnopff nog niet eens benoemd: ondergang, mis schien beter de teloorgang of het verderf, het verlies van schoonheid ook. En de vrouw. En beide zijn nauw met elkaar verweven. Aan het eind van de tentoonstel ling zijn we terug bij het grote, afsluitende 'Liefkozingen', wel licht zijn beroemdste werk. Het was voor het eerst te zien op de grote Secession-tentoonstelling in Wenen in 1898 en baarde daar groot opzien. Publiek en critici wisten er geen raad mee. Een vrouw met het lichaam van een luipaard die zich behaaglijk vlijt tegen een man. Haar klauw rust op zijn omslagdoek. Maar ook hij is ge wapend. Maar is hij wel een man? En is zij wel het roofdier dat op zijn vernietiging uit is? De confrontatie tussen de androgyne mens en de sfinx. Kiezen ze voor het genot of voor de dood, of komt dat op hetzelf de neer? Na ruim een eeuw houdt Fernand Khnopff ons nog steeds met zijn prachtige raad sels gevangen. Frans Alten Retrospectieve Fernand KhnopffMu seum voor Schone Kunsten, Brussel, t/m 9 mei Geopend di. t/m zo. 10-17 uur. maandags gesloten. Catalogus, getllustr., 287 blz 30,-. www.expo-khnopff.be en unvw.tne- risme-vlaanderen nl Fernand Khnopff in zijn atelier jaar geleden werd in Figueres Ide surrealistische schilder Salvador Fe- Wacinto Dali geboren. Spanje viert zijn Weest met een reeks van exposities, sym- congressen, muziek- en theaterevene- Het surrealistische festijn beperkt tot Spanje. De rondreizende ten- 'Dali, Cultura de masses' (Dali, tour van de massa), is in het voorjaar '2005 ook te zien in museum Boymans peuningen in Rotterdam. 1975 de hele wereld protesteerde te- 'de executie van vijf ETA-leden, in op- 01 van dictator Franco, stuurde Salva- Dali de 'caudillo' een telegram om hem rie wensen. De woede en verontwaardi- tv'an zijn landgenoten was zo groot dat Wilder hals over kop het land uit moest 'ten, anders hadden ze hem gelyncht en jaar na zijn dood is de relatie franco nog altijd een heikel onder- Dali-experts ruziën er ter gelegen- van het eeuwfeest weer lustig op los hi] werkelijk een voorstander van het ikkende regime of was ook dit een vele provocaties die zijn leven en (beheersten7 Architect en vriend van inaar, Oscar Tusquets zegt in zijn Teatre-Museu Dali in Figueres boek 'Dali en andere vrienden' ei-van over tuigd te zijn dat het Franquisme van Dali „een van zijn hysterische uitwassen" was. Ter illustratie vertelt Tusquets hoe Dali hem ooit had uitgelegd wat het verschil was tussen een snob en een dandy. De eerste slooft zich uit om op alle feestjes van de high society te worden uitgenodigd. De dan dy stelt juist alles in het werk om er overal uit geknikkerd te worden Volgens Tusquets lijdt het geen twijfel dat Dali probeerde de super dandy uit te hangen. Zijn hele leven lang lukte het hem dan ook om overal uitge kotst te worden. Broertje Dali zette zich niet alleen af tegen de we reld om zich heen. Zijn eigen geboorte op 11 mei 1904 in Figueres en zijn eigen identiteit stonden voor hem evengoed ter discussie. „Ik weet met of ik me zelf ben of mijn broer tje Salvador", schreef hij eens. Hij had uitgerekend dat hij verwekt moest zijn op het moment waarop zijn twee jaar oudere broertje Salvador was overleden De door sommigen als 'krankzinnig' betitel de kunstenaar liet bij zijn dood in 1989 een van de omvangrijkste en meest populaire kunstverzamelingen ter wereld na Miljoe nen bezoekers vergapen zich aan zijn bizar re schilderijen zonder zelf te weten of ze het mooi moeten vinden of lelijk. Maar dat het boeit, daar is iedereen het over eens. Een groot deel van zijn werk is verspreid over de hele wereld, maar in de regio Emporda, het noordelijk kustgebied van de Costa Brava, waar zich het grootste deel van zijn excen trieke leven afspeelde lijkt de geest van Dali nog altijd rond te waren. In zijn geboorteplaats Figueres, een provin ciestadje honderd kilometer ten noorden van Barcelona opende hij in 1974 zijn eigen Teatre-Museu Dali, dat hem door de ge- meente was aangeboden. Het was het voor malige theater dat door de Franco-troepen was gebombardeerd. Behalve dat daar veel van zijn kunst is te zien, ademen het ge bouw en de omgeving helemaal de sfeer van de kunstenaar. De zwarte cadillac in de pa tio van het museum, waarin het gaat rege nen als je er een muntje in gooit, leidt de be zoekers een labyrint binnen van verrassin gen. De toestroom van strandtoeristen is de laatste jaren zo gigantisch toegenomen dat het museum in de zomermaanden ook 's avonds kan worden bezocht. Van Figueres is het niet ver naar het kleine vissershaventje van Port Lligat, waar aan het water het huis van Dali staat. Het fan tastische uitzicht over de rotsachtige baai en de Middellandse Zee komen in veel van zijn werken terug Hij nodigde er zijn kunst vrienden uit, zoals regisseur Luis Bunuel en dichter Federico Garcia Lorca. Hier begon zijn leven met Gala. Dali had de Russische, die was getrouwd met de Franse dichter Paul Eluard, in Parijs leren kennen. Toen het paar later in Port Lligat kwam logeren werd Dali tijdens een hysterische lachbui die vier uur duurde verliefd op Gala. Ze be sloot bij hem te blijven en Eluard ging al leen terug naar Parijs. Gala werd zijn grote inspiratiebron en stond tientallen keren model voor zijn schil derijen. Hij kocht voor haar een kasteeltje in het boerendorp Pubol, waar ze in de weekenden vaak naar toe gingen. In de kel der van het kasteeltje ligt Gala begraven. Naast haar tombe is het lege graf dat voor de kunstenaar zelf was bestemd. Dali had een verbinding tussen de twee tombes laten maken zodat ze eikaars hand konden vast houden Maar zover is het nooit gekomen Dali ligt tachtig kilometer van Gala verwij derd in zijn eigen museum in Figueres. Boze tongen beweren dat de burgemeester daar de hand in heeft gehad omdat het graf van Dali extra bezoekers zou trekken. Ook na zijn dood zorgde de schilder nog voor een paar verrassingen Bij opening van zijn testament bleken al zijn bezittingen te zijn nagelaten aan de Spaanse staat en niets aan de Catalaanse regering, een onvergeeflij ke fout die de Catalanen hem nog altijd niet hebben vergeven. Zijn advocaat, zwager van de toenmalige premier Calvo Sotelo, zou Dali vlak voor zijn dood hebben overge haald om voor Madrid te kiezen boven Bar celona. Als beloning werd Dali postuum de titel van markies verleend. Henk van den Boom De belangrijkste gebeurtenissen rond het eeuw feest van Dali spelen zich afin Figueres, Cadaques (Port Lligat), Pubol, Barcelona en Madrid. Daar naast is er een grote overzichtstentoonstelling in Vénetie en New York. Een tweede expositie 'Dali, Culura de masses' is onder meer in Rotterdam te zien in het voorjaar van 2005. Voor een gedetail leerd overzicht van alle activiteiten kan men te recht op www.salvador-dali.org en www.da- H2004.org

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 23